Elektrokoloběžka Aerium Aovo Es Max Recenze

Jsme profíci, nevěříme marketingovým slibům a nezávisle recenzujeme a srovnáváme produkty. Když nakoupíte skrze naše odkazy, můžeme získat malou odměnu, která ale nezvyšuje cenu vašeho nákupu.

Otestovali jsme novou městskou elektrokoloběžku od značky Aerium – model Aovo Es Max. Papírově slibuje, že je to docela našlapaná 350W elektrická koloběžka s velkým dojezdem a s užitečnými funkcemi. Za měsíc jsme s ní najezdili přes 100 km po městě (zajeli jsme i do lesa), abychom zjistili, jak jezdí a jak se chová v reálném provozu. Mrkněte do testu, co jsme o ní během recenze zjistili, jak je dobrá a jestli je vhodná přímo pro vás.

Unboxing – rozbalení

Aovo Es max vám domů dorazí v kartonové krabici a z většiny je složená. Je nutné jen nasadit řídítka, zašroubovat pár šroubků a pro jistotu dotáhnout všechny šrouby. Manuál i instrukce ke složení, používání a správném nabíjení a péči o baterku dostanete v češtině v balení.  Celé složení je práce na cca 5-10 minut, když jste trochu zruční a nepotřebujete dlouho číst instrukce. Nasadíte řídítka, přišroubujete 4 šroubky (ty i sada imbusů jsou v balení – jak jste asi zvyklí z IKEA) a koloběžka je připravena k používání.

Balení obsahuje:

  • dobře zabalenou koloběžku (baterie je uvnitř koloběžky)
  • šroubky a imbusové klíče, 
  • návod v češtině a
  • nabíječku

Velmi doporučujeme postupovat podle návodu, kde je i zmínka o tom, že je nutné zkontrolovat a dotáhnout všechny šrouby. Já tuto radu ledabyle přeskočil v představě, že čím dříve bude koloběžka připravená, tím dříve mohu vyjet. Jenže – jeden šroub na zadním kole nebyl dotažený a tím pádem drobně drhla pravá strana brzdové destičky o brzdný kotouč – vznikal z toho nepříjemný zvuk a pocitově drobné, ale v reálu podstatné snížení výkonu při jízdě. Sice jsem brzdu později dvakrát překontroloval, ale nedotaženého šroubu na kole jsem si ani jednou nevšiml. Situace se zhoršovala, takže bylo třeba se na hledání příčiny zaměřit velmi důkladně – a až v té chvíli jsem si všiml nedotaženého levého šroubu zadního kola. Dotažením (které návod doporučuje, ale mou chybou jsem neudělal) se brzda posunula tam, kde měla být a problémy s drhnutím brzdy se vyřešily a neopakovaly.

Po „doskládání“ podle návodu je potřeba ještě Aovo Es Max složit zvednutím řídítek. Elektrokoloběžka je totiž skládací – aby se vám snadněji přenášela a aby se vešla třeba do kufru auta. V dolní části tyče řídítek je páčka s mechanickou pojistkou. Skládání je snadné – jde to i jednou rukou, jen to chce jednou dvakrát vyzkoušet, než získáte grif na odjištění mechanické pojistky. Na levé straně řídítek najdete i očko – to se při složení zahákne o háček na levé straně zadního kola a koloběžka je připravena k přenášení – tyč řízení slouží jako madlo – což je dnes relativně standardní.

S hmotností 20,5 kilogramů to ale není úplně snadné přenášení a raději doporučujeme použít obě ruce. Úplně nejlepší je na ní jezdit a nikam ji nepřenášet 🙂 , ale jednou za čas ze schodů a pro naložení do auta je skládání užitečnou funkcí. Drobnou nevýhodou je, že očko se na háček nepodaří zaháknout pokud si nastavíte odpružení zadního kola tak, aby pružení bylo měkké, aby odpružilo i větší nerovnosti. Háček se totiž posune mimo dosah očka (toto se projevuje cca od jedné třetiny možností nastavení tuhosti odpružení). Pak sice více pružíte, ale skládání se nepovede – resp. musíte odpružení přenastavit a až pak zaháknout. Pokud potřebujete měkkou pružinu i skládání najednou, pak je pro vás toto relativně otravující fakt.

Pokud máte nastaveno měkké odpružení zadního kola, tak důsledně nedoporučujeme koloběžku skládat. Tím, že se netrefíte na očko, tak koloběžka zůstane v nezaaretovaném stavu a během převozu (pokud ji jen nakládáte do auta) se může poškrábat displej (ze strany) a řídítka. To se mi bohužel stalo. Vy to už ale víte, tak budete chytřejší 🙂

Vzhled a materiál

Na první pohled je Aovo Es Max luxusně vypadající koloběžka s částečně minimalistickým designem, který odpovídá jejímu použití do města – pozicoval bych ji jako mírně pokročilou městskou elektrokoloběžku. Z minimalistického těla koloběžky vybočují jen 2 kabely: bowden brzdy a ovládání předního elektromotoru – vcelku pochopitelně. Vzhledově je velmi podobná Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2. Za mě je to velké plus – pohled z boku je opravdu líbivý a když na ní zrovna nepojedete, tak se vám na ni bude dobře koukat a zaujme i kolemjdoucí. Má hezký matný černý lak, který je příjemný na dotek. Při pohledu z boku si všimnete velké pružiny odpružení zadního kola. Vzhledově super. Řídítka jsou na první pohled trochu výše a jejich výška nejde změnit, ale nevadí to, nakonec máte na koloběžce dobrý vzpřímený postoj (s postavou okolo 175 cm). Tady bych řekl, že pro děti to není a pro mládež podle výšky a zralosti – protože je potřeba na ní stát rovně a dostatečně bezpečně držet ruce ve výšce (to u menších dospělých a mládeže může být problém – ruce ve výšce obecně lidi dlouho neudrží). Pro teenagery raději koupi zvažte důkladně.

Jedinou výtku u vzhledu mám ke gripům na řídítkách – v šedé barvě a s ne úplně povedeným vzorkem protiskluzu vypadají velice levně a jakoby na tuto elektrokoloběžku designově ani nepatřily. Řídítka se drží dobře, ruce se na nich moc nepotí (malinko ano), neprokluzují, nedegradují a nedrolí se (aspoň za dobu co jsme ji testovali) – takže funkce je OK, ale vzhledově mi tam prostě nesedí.

Materiály jsou na dobré úrovni. Tyč k řídítkům je ze slitiny hliníku s matným lakem – to už jsem hodnotil jako velmi dobré. Řídítka jsou z běžného kovu, brzda na řídítkách z tvrzeného plastu, očko na přenášení také z tvrzeného plastu s lakem ve vzhledu kovové slitiny. Tělo elektrokoloběžky Aovo Es Max je z masivního kovu (nejspíše ocel, určitě to není hliník), který je opravdu velmi bytelný a pochopitelně těžký. Blatníky jsou z tvrzeného plastu, což je ok.

Vše vypadá materiálově velmi dobře s pár výjimkami a detaily, které se objevily buď ihned, nebo po delším používání:

  • červené gumy okolo bowdenů a lanek v místě, kde vstupují/vystupují z těla koloběžky – nepřilínají na tělo koloběžky a tím odchlípením vytvářejí nehezký detail.
  • protiskluzová podložka na stupátku je nalepená a použité lepidlo je docela slabé a okolo zadního kola se už odlepuje.
  • očko na uchycení při složení se oprýskalo – to bych řekl, že jde vyměnit v reklamaci.
  • konkrétně můj testovaný kus má displej asi špatně nalepený a jsou pod ním viditelné vzduchové bublinky. Pokud by vás to potkalo také, tak tohle by myslím mělo jít úplné v pohodě vyreklamovat. Takže to úplně neberu jako vadu, je to vada jednoho kusu.

Ve zpracování je ještě jeden miniaturní detail – oficiálně je koloběžka se stupněm krytí IP50 – tzn. ochrana proti vniknutí prachu a vody. 50 znamená – částečnou ochranu proti prachu (5) a žádnou proti vodě (0). V zadní části podvozku (tam kde je uložena baterie) je díra pro průchod kabeláže k zadnímu kolu. Ta je u konkrétního testovaného kusu zalepena černým silikonem, bohužel tak špatně, že je zde prostor pro to, aby se od zadního kola dovnitř dostala voda – samozřejmě jen ve velice specifické situaci a velice málo vody (maximálně pár kapiček). Baterie je navíc ještě uzavřena v rozšroubovatelném kovovém obalu a tištěný spoj je celý zalitý, takže tyto části jsou nejspíše spolehlivě ochráněny, přesto bych doporučil tyto silikonem utěsněné prostupy v podvozku zkontrolovat a zevnitř ještě jednou dotěsnit silikonem. Jen pro jistotu – v reálném provozu by to neměl být problém.

Mobilní aplikace

Před jízdou si musíte stáhnout aplikaci – šlo by jezdit i bez ní, ale měli byste základně nastavenou koloběžku s nemožností využít velkou část nastavení a funkcí. Využili byste jen tempomat a světlo. Většina funkcí se ovládá přes aplikaci a nejdou ovládat z displeje koloběžky. QR kódy do Google/Apple storu najdete v manuálu. Nebo ve storu hledejte „Aovopro“.

Mobilní aplikace AovoPro má 3 důležité obrazovky:

  • Úvodní screen
  • Details
  • Settings

Na úvodní screen najdete základní informace a nastavení – rychloměr, stav nabití baterie, zámek, zapnutí/vypnutí světel, nastavení jízdního režimu, zapnutí/vypnutí tempomatu.

Na stránce Detailů (ikona koloběžky dole uprostřed) najdete aktuální informace – stav nabití baterie, rychlost, voltáž baterie, odběr, výkon, teplota, nájezd, verzi aplikace. Tato data se dají použít při jízdě a sledovat tak průběžná jízdní data.

V Nastavení (Settings) najdete pár dalších funkcí: tempomat (zapnutí po 5 sekundovém držení páčky rychlosti), volič jízdních vlastností, zapnutí světel, nastavení jednotek (km/míle), nastavení typu rozjezdu (buď okamžitá reakce na plynový volič na řídítkách, nebo zrychlení až po odrazu), jazyk (češtinu nehledejte, musíte s vystačit s angličtinou a pár dalšími jazyky), nastavení pro update firmware a pokročilé nastavení, kde si můžete detailněji nastavit rychlost akcelerace, rychlost a sílu reakce elektrické brzdy, maximální rychlost (v aplikaci je až 50 km/h, uloží se maximálně 45km/h a papírově jede 31 km/h, nám jezdila v provozu pár km nad nad 33 km/h. 🤷 ).

Aplikace je super – běží svižně, první spojení s koloběžkou na jedničku, nastavení funguje, tady je vše úplně ok. Cokoliv nastavíte, tak si po uložení koloběžka pamatuje i po odpojení Bluetooth – takže jednou nastavíte a pak u sebe už ani nemusíte mít mobil a vždy jedete tak, jak jste si nastavili.

Displej

Displej je relativně malý a zobrazuje jen základní informace. Vše navíc ovládáte mobilní aplikací. Displej je vícebarevný, ale v reálu využívá hlavně jednu barvu pro většinu informací, pro typ jízdního režimu má světle zelenou a červenou a když je vybitá baterie, tak její stav je červeně – výhoda to je, ale skoro neznatelná.

Na displeji se zobrazuje – aktuální rychlost, zvolený jízdní režim (ikona vlevo nahoře), symbol Bluetooth při připojení k mobilní aplikaci, stav baterie (6 dílků), informace o zapnutém tempomatu. Když je elektrokoloběžka zaparkovaná v parkovacím módu, tak je přes celý displej písmeno P. 

Jízdní vlastnosti – Jak to jede?

Šrouby máme dotažené, aplikaci nainstalovanou, helmu nasazenou a můžeme vyrazit. 

Koloběžka má maximální výkon 350 W – náhon je na předním kole. Papírově je to na tuto třídu dobrý průměr, možná lehký nadprůměr. Je schopná jet až 31 km/h po rovince. Z kopečka ji rozjedete i na 45 km/h (více jsme nezkoušeli) – a mám při té rychlosti stále pocit bezpečí – na rozumně rovné cestě. Řídítka jsou relativně dobře široká takže i při rychlé se dobře drží směr a drobné zatáčení v rychlosti je velmi dobré. 

Má 3 jízdní režimy. V každém z těchto jízdních režimů se koloběžka chová trochu jinak – především v akceleraci, rychlosti a jízdě do kopce. Všechny režimy jsou od sebe pocitově odlišitelné. Jízdní režimy mají odstupňovanou maximální rychlost a výkon – a tím ji to, jak dobře jedou do kopce a kolik kilometrů s koloběžkou najedete na jedno nabití baterie.

Pokud si v aplikaci v Pokročilém nastavení nastavíte maximální rychlost (v aplikaci je 50, nastavíte max 45 a v reálu po rovince dosáhnete max 31-33 km/h), tak se jí všechny jízdní režimy se přizpůsobí a jsou trochu odstupňované od té nastavené maximální rychlosti.

  • ECO režim (ikona želvy) je trochu rozvážnější při rozjezdu, protože šetří baterii a dojedete tak dále. Maximální rychlost je omezená (při max. 45 km/h nastaveném v aplikaci) na 20-22 km/h a buď maximální výkonem koloběžky, nebo při jízdě z kopce elektrickou brzdou tu maximální rychlost udržuje. 
  • Slow režim (ikona zajíčka) – jde více za plynem a maximální rychlost je podobná jako u nejvyššího Sport režimu – přijde mi to jako obstojná střední cesta pro jízdu ve městě s dobrou výdrží baterie. Maximální rychlost je omezená (při max. 45 km/h nastaveném v aplikaci) na 30 (rovinka) až 36 (z kopečku) km/h a buď maximální výkonem koloběžky, nebo při jízdě z kopce elektrickou brzdou tu maximální rychlost udržuje. Do kopce to jede o poznání lépe, než u ECO, vyjede to vyšší převýšení i delší kopce.
  • Sport režim (ikona koně mustanga) – toto nastavení je spíše pro zkušenější jezdce (k tomu se propracujete za pár jednotek až desítek najetých kilometrů). Za plynem se to opravdu žene, trochu umí proklouznout i přední kolo, maximální rychlost po rovince je cca 31-33 km/h a z kopečku pochopitelně více – 45 km/h (více jsme nezkoušeli) Do kopce to jede výrazně lépe a tento režim jsem si pro jeho výkon oblíbil a preferoval, protože jsem vnitřně laděný spíše do sportovna, umím jezdit na koloběžce, rychle na kole, atd. 

Koloběžka jede dobře i do kopce – měla by vyjet kopec s 30° stoupáním. Ale pro to, abych vám popsal, jak to jezdí do kopce, tak si raději přeskočte na předposlední kapitolu, kde se vám pokusím ten dojem z jízdy lépe předat a srovnat. Obecně jízdu, akceleraci a výkon při jízdě do kopce hodnotím mírně nadprůměrně.

Já preferuji režim rozjezdu na Taxi – to znamená, že tlačítko rychlosti při stání nic nedělá. Prostě se v režimu Taxi nerozjedete z nuly jen tlačítkem, ale musíte se odrazit a dosáhnout aspoň cca 3 km/h. Samozřejmě je možné si tohle v aplikaci přepnout a mít „klasický“ jízdní režim – kdy se postavíte na stojící koloběžku, zmáčknete tlačítko rychlosti, neodrazíte se a koloběžka se sama rozjede. Když jedete po rovině, nebo z kopečka, tak je vše OK. 

Kola10 palcová vyplněná. Oproti nafukovacím pneumatikám mají tyto plné plastovo-gumová kola výhodu v nižší ceně a v tom, že nejdou píchnout, takže neřešíte případné opravy prasklé duše / pneumatiky. Příjemně mě překvapilo, že dobře drží na povrchu (dlažební kostky za mokra jsou kluzké a tak je jízda pochopitelně složitější, ale s trochou opatrnosti dojedete bez pádu) a to docela dobře i po dešti. Většinou jsem jezdil po městě (asfalt, dlažební kostky, běžná cesta, atd.) – tam jezdí dobře, je dobře ovladatelná a tím se jde rozumně vyhýbat překážkám a různým dírám ve vozovce, atp. Párkrát jsem se projel i v lese a na polních udusaných širokých cestách, kam by auto už nemohlo, ale na kole by to šlo dobře. I tam se mezi různými kořeny, nerovnostmi, atd. dalo jet dobře, ovladatelnost byla dobrá., brždění z kopce také, jen to chtělo rozumně snížit rychlost s ohledem na stav cesty. Za mě co do řízení spokojenost – hlavně proto, že jsem z ní ani jednou nespadl. 🙂 Jednou jsem musel při přejezdu dlouhé díry v asfaltu, kam by mi jinak zapadlo kolo, vyskočit, ale jinak mě koloběžka všude podržela a nezklamala.

Bohužel vlastnost plných kol je i ta, že hůře tlumí nerovnosti povrchu a přenáší je na řidiče. Pokud plánujete jezdit v místech, kde jsou hrboly, dlažební kostky, nebo jiné četné nerovnosti, tak od kol všechny nerovnosti ucítíte na těle. A to i přes odpružení předního i zadního kola. Pokud si zadní odpružení nastavíte na co nejměkčí, tak se kvalita jízdy na nerovnostech velmi zlepší, ale i tak je stále něco, co pocítíte.

Přední tlumiče na vidlici (vypadá podobně jako přední odpružená vidlice na horských kolech) nemá nastavitelnou tuhost a jejich reálný efektivní zdvih je spíše nižší, podle zašpinění po pár dnech to vypadá, že efektivně využívá maximálně 10% vizuálního zdvihu vidlice. Zadní odpružení je na „péru“, jehož tuhost můžete upravovat šroubem. Tady efekt velmi dobře cítím a přijde mi, že odpružení zadního kola funguje docela dobře, ale všechny nerovnosti s těmi plnými koly prostě neodfiltruje.

Brzdění je řešeno pomocí dvou brzd: přední elektrické brzdy (její reakci jde nastavit v mobilní aplikaci) a levou rukou ovládané zadní mechanické kotoučové brzdy. Páčka brzdy je z tvrzeného plastu, docela dobře se drží a ovládání je používání samotné páčky je OK. V základním nastavení bowdenů má ale brzda relativně malý efekt – je slabá a moc nebrzdí –  takže velmi doporučuji upravit bowdeny a brzdu tak přitvrdit podle vaší potřeby. Moje nastavení skončilo na hraně možností nastavení bowdenů – kdybych chtěl ještě trochu tužší brzdu, musel bych zkracovat lanko brzdy. Na to, že Aovo Es Max má jen zadní mechanickou a přední elektrickou brzdu, tak brzdí překvapivě dobře (po nastavení). Při brždění blikají zadní LED světla – příjemné pro řidiče za vámi. LEDky jsou docela intenzivní, takže si jich řidič za vámi opravdu všimne.

Velice dobrý je tempomat. Po 5 sekundách držení tlačítka plynu se může zapnout tempomat (podle nastavení v appce), který pak drží rychlost do stlačení brzdy. Funguje velmi dobře, tak jak má, žádné potíže s ním nebyly a pro delší cestu po rovince je to dobrá funkce – stejně jako znáte z auta.

Při jízdě se můžete potkat s nepříjemným vrzáním. To pochází z „tření“ mezi podvozkem a víkem podvozku. V podvozku je schovaná baterie a část elektroniky. Celý podvozek je dutý a nahoře na něm je uzamykatelné víko se zámkem. Baterie uvnitř je jen položena do lůžka a obalena pěnovou nálepkou, aby neskákala a nevydávala kovový cinkavý zvuk při kontaktu se zbytkem podvozku – to je vyřešeno dobře. Ale samotné víko podvozku je díky pěnové nálepce baterie trochu nad některými částmi podvozku a při jízdě někdy drobně vrže. Nejde o zvuk od zadní pružiny – tu by stačilo případně natřít vazelínou. Ten vrzavý zvuk se objevuje prakticky jenom v situaci, když stojím na zadní části podvozku. Když si stoupnete více dopředu – vedle zámku podvozku s baterií, tak vrzání přestane. Při postoji blíže k zadnímu kolu to vrzání uslyšíte, ale brzo jej nebudete vnímat – aspoň to je má zkušenost. Jezděte s pravou nohou více dopředu a máte vyřešeno 🙂 . Nosnost koloběžky je 120 kg a já mám 75 kg, takže v zatížení koloběžky bych problém nehledal.

Pro jízdu v noci oceníte LED světlo vepředu a dvě menší vzadu. Přední svítí světle bílou barvou a míří dostatečně dopředu pro jízdu kolem 15-20 km/h (v noci byste i podle návodu – ale i svého rozumu – měli jet trochu pomaleji, než za dne). Zapíná se jediným tlačítkem pod displejem – které slouží i pro zapnutí a vypnutí koloběžky. Svícení je na výbornou.

Dojezd a baterie

Baterie má papírovou kapacitu 18,2 Ah a měla by vydržet cca 50 km dojezdu – v ECO módu pochopitelně a za dobrých podmínek – cesta bude rozumně po rovince, nebo z kopce, atp. První nabíjení jsem dělal po najetých cca 24 km a to v baterii bylo cca ještě 25% kapacity – díky mé testovací jízdě, kde byly časté kopce, zkoušky zrychlení, sportovní jízdní režim, atp. Z toho mi přijde, že zmíněných 50 km je v ECO módu asi reálně dosažitelné. Ale upřímně – na dřeň moc jít nechcete a potřebujete jezdit spíše v reálných než ideálních podmínkách. Jestli plánujete denně najednou ujet 20 km, tak bude OK, při 30 km asi ještě taky, více už ale asi bude na hraně a raději bych průběžně – přes noc, nebo v kanceláři/škole dobíjel. 

Nabíječka je překvapivě rozměrná vzhledem k její hmotnosti. Takže při pravidelném převážení by asi zabírala zbytečně moc prostoru v batohu. Doma je to ale úplně jedno. Nabíjení je ale docela pomalé. Z 24% na 58% nabíjela bez mála 2 hodiny. Žádné rychlé nabíjení nečekejte, ale plné dobití trvá cca 5 hodin, což je vzhledem ke kapacitě OK.

Baterie je v podvozku elektrokoloběžky a je chráněna zámkem s kódem na 3číselnou kombinaci. Baterie jde snadno odpojit, vyndat, a případně v budoucnu vyměnit za novou a zároveň koloběžku můžete vypojením baterie restartovat.

Parkovací zámek

Softwarová ochrana proti krádeži u Aovo Es Max funguje tak, že v mobilu nastavíte zámek koloběžky a můžete od ní odejít. Jde ale jen o ochranu softwarovou a ne fyzickou – jako kdybyste koloběžku uvázali k něčemu zámkem. Pokud bude chtít koloběžku se zapnutým parkovací módem někdo ukrást, tak parkovací zámek jen pomůže proti krádeži, ale nezamezí jí. Funguje to tak, že koloběžka zapne elektrickou přední brzdu, která trochu brzdí, ale snadno ji „přeperete“ a jedete pomocí odrážení, i když pomalu. Druhou vlastností zámku je to, že pokud někdo koloběžku odrážením rozjede, tak koloběžka začne nepříjemně a po celou dobu pohybu koloběžky (předního kola) pípat. Zvuk je to pípavý ale ne moc hlasitý – uslyší ho lidé v okolí 10-20 metrů a snad zloděje zastaví.

Během testování se mi stala relativně nepříjemná věc. Po návratu k zamknuté koloběžce se nepodařilo s koloběžkou spojit pomocí Bluetooth a to ani přes restart aplikace, Bluetooth i mobilu. Na displeji koloběžky svítilo jen „P“ a ke koloběžce se nedalo připojit. Po 5 minutách nezdarů bylo potřeba koloběžku restartovat – krátkým vypojením baterie uzamčené v podvozku. Pak už se ke koloběžce zase dalo správně připojit a mohl jsem odjet. Z cca 5 použití této funkce se jednou z neznámého důvodů připojení nepovedlo. Vezměte si z toho ponaučení, že je lepší si nastavit číselný kód zámku podvozku s baterií, aby vám takhle nemohl obejít každý zloděj, který zkusí kombinaci 0-0-0. 

Porovnání výkonu s Uber, Bolt a Lime

Mé hodnocení výkonu jízdy do kopce vám zkusím lépe „předat“ v této kapitole. Obecně výkon a komfort jízdy je lepší zažít, abyste měli správnou představu. A protože spousta lidí, kteří si chtějí koupit elektrokoloběžku, už asi na nějaké jeli, tak mě napadlo udělat si takové srovnání, mezi elektrickými koloběžkami, na které lidé narazí ve městě nejčastěji. Ano, myslím ty z půjčoven, o které v centru Prahy zakopnete úplně všude: Uber, Lime a Bolt. Vycházím totiž z toho, že elektrokoloběžku si takhle může vyzkoušet skoro každý (jasně – jsou v Praze, Brně a Ostravě – takže skoro každý obyvatel, nebo návštěvník v daných městech) za pár korun. A docela dost lidí si už sdílenou elektrokoloběžku půjčilo a jelo na ní, takže si aspoň trochu pamatují, jak ty koloběžky jezdí.

Jako testovací trasu jsem vybral kopeček na Václavském náměstí. Proto, že je tam stoupání, které plus mínus potřebuji, v okolí jsou všechny zmíněné koloběžky a ten kopeček na Václaváku zná asi zdaleka nejvíce lidí, než kterýkoliv jiný kopeček, který bych v českých městech vybral. Pro ty, kdo na Václaváku nebyli: tohle je ta testovací cestička (pohled shora dolů):

Pohled shora od koně na "testovací dráhu" na Václavském náměstí

Pohled shora od koně na „testovací dráhu“ na Václavském náměstí

Vyzkoušel jsem opakovaně (min. 5 pokusů) jet na koloběžce do kopce po dlažebních kostkách v pravé části Václavského náměstí. Je tam „pruh“ mezi vozovkou a středovým odpočinkovým pásem s lavičkami. Obvykle v tom pruhu není moc lidí, takže se dá jet na plný plyn a zároveň nikoho neohrozit. Minimálně 5 nerušených pokusů měla každá z koloběžek a každá byla nabitá nad 50% baterie.

Testovací kopeček je rozdělitelný na 2 poloviny. První má nižší stoupání, druhá polovina stoupá pod větším úhlem. Jak test jízdních vlastností elektrokoloběžek dopadl?

Aerium Aovo Es Maxčervená klasická Uber koloběžkazelená Bolt koloběžka (4. generace)
ODKAZ
Bílozelená Lime/Uber koloběžka (4. generace)
ODKAZ
Pocitové zrychlení na rovincenadprůměrprůměrnadprůměrnadprůměr
Rychlost při jízdě do testovacího kopce20 – 22 km/h (v nižším stoupání)
18 – 20 km/h (ve vyšším úhlu stoupání)
11 – 12 km/h18 – 19 km/hpocitově 16 – 20 km/h
Zhodnocení rychlostiDo první poloviny kopce vyjela velmi dobře, v druhé polovině malinko zpomalila.Vyjela to vcelku dobře, i když pomalu.Jede velice dobře. Plyn v kopci moc nedochází. Už při startu se hodně žene za plynem.Tato koloběžka nemá tachometr s čísly. Má ukazatel s pěti zelenými lístečky, co lísteček to 5km/h. Proto je odhad rychlosti výše tak rozptýlený. Pocitově se nehnala tolik jako Bolt, ale i tak jela dobře.
Kvalita odpružení a tlumení nerovnostímírný nadprůměr s nejměkčím odpružením zadního kolaprůměrnadprůměrnadprůměr
Zhodnocení kvality odpruženíNerovnosti z dlažebních kostek se relativně dost přesouvají na řidiče. Drkotá to a to i přes úpravy nastavení zadního odpružení. Není to moc špatné – přenastavením tuhosti zadního odpružení se to docela hodně zlepšilo, ale i tak ty dlažební kostky cítím.Nerovnosti z dlažebních kostek se relativně dost přesouvají na řidiče. A to i přesto, že má pěnová, nebo nafukovací kola a přední odpružení.Kvalita odpružení je vynikající. Nemá sice odpružení vepředu ani vzadu, ale (asi nafukovací) pneumatiky na velkých a širokých kolech tlumí nerovnosti na jedničku. Jízda po dlažebních kostkách byla skoro jako po rovném asfaltu.Velmi dobré odfiltrování nerovností. Má velká kola a přední odpružení. Jízda po dlažebních kostkách byla skoro jako po rovném asfaltu.

Toto srovnání je jen pro účely toho, abyste si odvodili jak dobře jezdí Aerium Aovo Es Max oproti běžně dostupným sdíleným e-koloběžkám z online půjčoven. Porovnání nemusí sedět v ohledu na spoustu dalších parametrů koloběžek – jako možnost ji koupit (ty půjčovatelné si firmy vyrábí samy a neprodávají), cena (cena těch z půjčovny bude o dost vyšší, než u Aovo Es max), funkce (ovládání mobilem, jízdní režimy, možnost jet více než 25 km/h, atd.). 

Aerium Aovo Es Max je v jízdních vlastnostech při jízdě do kopce o něco málo lepší, než nejnovější generace sdílených elektrokoloběžek Bolt a Lime, které si můžete v Praze půjčit. Jede to velmi dobře – zrychlení má pocitově srovnatelné s Boltem, který je možná o trošinku dravější při startu. Po rozjezdu je ale nejrychlejší ve spodní části stoupání Aovo Es Max, v druhé části stoupání už je to velmi srovnatelné a Aovo Es Max, Bolt v4 i Lime v4 jsou naprosto srovnatelné. Aovo jim pak ujede – protože má vyšší maximální rychlost.   

Závěr

Aovo Es Max je dobře vybavená městská elektrokoloběžka s velkou výdrží baterie, se kterou věříme, že v pohodě dosáhnete v ECO módu i 50 km dojezdu. Jde o dobře ovladatelnou koloběžku, která jezdí dobře a má přední elektrickou a zadní kotoučovou brzdu, 350 W motor na předním kole. Výkon při zrychlení, jízdě po rovince i jízdě do kopce je velmi dobrý a koloběžka ve městě bude jezdit velmi dobře, zvládne i jednodušší lesní a polní cesty. Odpružení sice má na obou kolech, ale i přesto cítíte některé nerovnosti vozovky na sobě – to se dá částečně snížit nastavením zadního odpružení – ale přesto neodfiltruje vše. Perfektní je ovládání mobilem, což je dnes ale už takový standard. Má dost užitečných funkcí – jízdní režimy, tempomat, automatické zapnutí tempomatu, atd.

Zpracování je na jednu stranu dobré převážně díky masivnímu kovu, ale detaily (červené gumy, lepidlo na protiskluzové podložce, silikonové utěsnění prostupů, vrzání, když na stojánku stojíte blíže u zadního kola) ještě mají prostor pro vylepšení. Na druhou stranu se dají buď opravit, nebo mávnutím ruky přehlédnout.

Značka Aerium je nová značka, která vznikla v Česku – kde se produkty navrhují a ladí, aby se pak vyrobily a smontovaly v Číně (kde se vyrábí výrazná část elektroniky). Říkají o sobě, že chtějí nabízet velmi kvalitní výrobky a za dobu používání Aovo Es Max jim to věřím.

V této cenové hladině okolo 15 000 Kč si zákazníky určitě najde a hodnotím ji celkově 87 %.

Děkujeme za zapůjčení koloběžky k testu eshopem Vzdušín.cz – pokud vás zaujala – a důvodů proč by měla je myslím více než dost, můžete ji rovnou koupit ZDE: Vzdušín.cz – elektrokoloběžka Aerium Aovo Es Max.

Přihlašte se do newsletteru a
získejte super tipy do emailu

Pravidelně zhruba 1 až 3 krát měsíčně vám pošleme skvělé tipy na nakupování, nové testy a nejlepší recenze.

Co můžete čekat?

  1. Tipy na opravdu dobré nákupy (vybíráme jen to, co bychom poslali sami sobě)
  2. Výhodné nabídky a slevy (vybereme jen ty opravdu dobré)
  3. Rady k nakupování
  4. Nové recenze produktů
  5. Nové srovnávací testy
  6. Tyto e-maily jsou zdarma
  7. Neposíláme spam, ani obchodní nabídky třetích stran
Načítáme ...

Děkujeme za přihlášení do newsletteru. Teď ještě mrkněte do emailu a potvrďte, že jste o zařazení do newsletteru požádali opravdu vy. 🙂

Pro info si přečtěte naše zásady osobních údajů a GDPR.

Sledujte nás na sociálních sítích

Na FB, Instáč a Twitter píšeme novinky o nakupování na internetu a zajímavé tipy, které na covybrat.cz nenajdete.

1 komentář
  1. Skvela recenze, dekuji

    Přidejte váš dotaz nebo recenzi

    Před odesláním komentáře byste měli vědět jak pracujeme s vašimi osobními údaji. Důvodem pro zpracování osobních údajů je náš oprávněný zájem. Jsme správci osobních údajů a chráníme je v souladu se zákonem 101/2000 Sb., O ochraně osobních údajů a s principy obsaženými ve směrnici EU č. 95/46/EC (GDPR). Při odeslání komentáře zpracováváme tyto osobní údaje - jméno, email a vaši IP adresu. Jméno používáme pro oslovení při případné odpovědi. Jméno můžete nahradit i přezdívkou. Email používáme pouze pro odeslání notifikačního emailu se zprávou, že vám někdo odpověděl na váš dotaz, případně rovnou pošleme odpověď na váš dotaz. Email je neveřejný a pro jiné účely ho nepoužíváme. IP adresu využíváme výlučně pro ochranu formuláře před spamem. Případné úpravy osobních údajů a žádosti o smazání můžete vyřídit emailově na poradime@covybrat.cz.

    Covybrat.cz
    Logo