Autokamery, neboli černé skříňky do auta, jsou neocenitelnými pomocníky především jste-li účastníky dopravních nehod, porušování dopravních předpisů či vandalismu. Pořízený záznam totiž můžete použít při trestním řízení k jednoznačné identifikaci pachatele. Lze je však také využít k natočení projížďky zajímavou krajinou či na ni náhodně zaznamenat neobvyklý astronomický úkaz. Investice do autokamery se určitě vyplatí. Pro jaký typ, funkce, kvalitu záznamu či konkrétní model se rozhodnout vám poradíme v následujícím článku, kde najdete i srovnávací test kamer do auta.
Test autokamer 2023 + Recenze
Název | Kde koupit | Kvalita a možnosti videa | Funkce | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | ![]() | Mio MiVue 866 | Zjistit cenu | 85 % | 100 % | Recenze | |
2. | ![]() | LAMAX T10 | Zjistit cenu | 90 % | 90 % | ||
3. | ![]() | Mio MiVue 886 WiFi 4K | Zjistit cenu | 90 % | 90 % | ||
4. | ![]() | TrueCam H25 | Zjistit cenu | 85 % | 95 % | ||
5. | ![]() | LAMAX S9 Dual | Zjistit cenu | 85 % | 90 % | Recenze | |
6. | ![]() | LAMAX C9 | Zjistit cenu | 90 % | 80 % | Recenze | |
7. | ![]() | Niceboy PILOT XR Radar 4K | Zjistit cenu | 90 % | 80 % | ||
8. | ![]() | Eltrinex LS600 GPS | Zjistit cenu | 85 % | 75 % | ||
9. | ![]() | TrueCam H7 GPS 2.5K | Zjistit cenu | 75 % | 70 % | ||
10. | ![]() | TrueCam A7s | Zjistit cenu | 70 % | 70 % | Recenze | |
11. | ![]() | Lamax Drive C3 | Zjistit cenu | 50 % | 60 % | Recenze |
Parametry
Funkce
Jak vybrat kameru do auta
Než se vrhnete na to jakou kameru do auta vybrat, řekneme si o základním členění autokamer. To vychází z umístění přístroje v autě.
Přední kamery
Jsou umístěny na předním skle nebo na palubní desce a zaznamenávají dění na silnici před autem, což je užitečné pro dokumentaci incidentů a nehod. Nevýhody jsou zřejmé:
- Nezaznamenávají, co se děje za autem.
- Mohou být nápadné a lákat zloděje.
Zadní kamery
Jak název napovídá, jsou umístěny na zadním skle auta a zaznamenávají dění za vozidlem, což může být navíc užitečné při parkování nebo couvání. Nevýhoda je že nevidí co se děje před autem a na instalaci mohou být složitější než ty přední.
Dvojité kamery (duální systémy)
Tyto systémy kombinují přední a zadní kameru do jednoho systému. Díky tomu zaznamenávají dění jak před, tak za vozidlem. Nevýhoda je vyšší cena a složitější instalace.
Napájení
Co se napájení týče, můžete vybírat mezi dvěma základními možnostmi: buď sáhnete po autokameře, jejíž napájení probíhá přímo z automobilu nebo se poohlédnete po přístroji s bateriemi s vysokou kapacitou.
Napájení z automobilu
Tímto typem napájení disponuje většina autokamer. Přístroje jsou jednoduše vybaveny konektorem pro připojení. Samotné připojení je možné realizovat několika způsoby. zdroj
Zásuvka autozapalovače
Typické řešení zejména u starších vozidel. Kamera je připojena k zapalovači cigaret v autě pomocí adaptéru, který přeměňuje 12V stejnosměrný proud na nižší napětí, které kamera potřebuje. Výhodou je snadná instalace a fakt, že kamera automaticky funguje když je auta nastartované. Nevýhodou fakt, že kabel může v autě překážet a také přijdete o možnost dobíjet telefon – i když to jde řešit pomocí vhodné redukce. A pochopitelně kamera nic nenahrává, pokud není auto nastartované.
USB porty
Tato možnost se týká spíše novějších vozů. V nich jsou totiž běžné USB či microUSB porty. Výhody i nevýhody sdílí s předešlým řešením. Většina vozů však má více než jeden USB port, proto je možné mít zapojenou kameru a současně nabíjet telefon nebo přehrávat hudbu z USB disku.
Napájení přímo z autobaterie
Pro technicky zdatnější (nebo si to jako službu můžete koupit od specializované firmy) je možnost připojit kameru přímo do pojistkové skříně vozidla a kabel vést pod obložením až ke zpětnému zrcátku. Některá moderní vozidla u něj již mají připraven vývod pro zapojení autokamery a tato práce odpadá. Je možné ji zapojit tak, že funguje jen při nastartovaném autě nebo tak, že dokáže fungovat i s vypnutým motorem. Některé dokonce dokáží hlídat napětí autobaterie a když poklesne pod určitou úroveň, tak samy ukončí svůj provoz aby nedošlo k vybitá baterie. A vy jste dokázali s autem nastartovat.
Při takovém řešení pochopitelně kabel v autě nijak nepřekáží, nevýhodou je jeho vyšší pracnost, případně vyšší cena.
Napájení z baterie
Baterie je sice nutné neustále kontrolovat a vyměňovat, mají však také své nesporné výhody. S tímto typem přístroje totiž můžete také fotografovat či zaznamenávat dění okolo vozu i v případě, že motor není v chodu . Je dobré si před koupí ověřit jak dlouho baterie dokáže udržet kameru v chodu. V praxi je však časté řešení, že je kamera připojena kabelem a k tomu má ještě menší baterii pro občasné použití.
Kvalita záznamu
O kvalitě záznamu z autokamery rozhoduje celá řada faktorů, mezi ty nejdůležitější patří:
Velikost snímače
Mezi velikostí snímače a kvalitou záznamu je přímá úměra, pokud tedy potřebujete natáčet kvalitní video i za zhoršených světelných podmínek, zvolte raději větší snímač (obraz pak bude lépe osvětlen, díky čemuž bude ostřejší). Za běžnou standardní velikost je považován snímač o velikosti 1/4 palce.
S velikostí snímače však roste také velikost samotné kamery, před výběrem konkrétního modelu proto dbejte také na to, kde a jak bude přístroj umístěn, aby vám nebránil ve výhledu při řízení.zdroj
Rozlišení snímače
Rozlišení snímače je velmi důležitým parametrem, neboť čím kvalitnější video je, tím lépe lze s jeho pomocí prokázat případného viníka nehody.
Rozlišení do určité míry souvisí také s velikostí snímače a vždy je dobré volit velikost rozlišení úměrně k velikosti snímače (malý snímač s vysokým rozlišením nepořídí kvalitní záznam!). Optimální pro snímač s 1/4 palci je rozlišení 2 MPx, pro snímač 1/3 palce je to 5 MPx.
V současnosti již nemá smysl investovat do rozlišení 640×480 pixelů a podobných, to najdeme už jen u zastaralých modelů autokamer. Raději proto vybírejte mezi kamerami do auta s fullHD (1920 x 1080) či ještě lépe volte 4K rozlišení se 3840 x 2160 pixely, díky němuž získáte skutečně kvalitní video.zdroj
Na trhu však najdete také modely, které mají rozlišení mezi fullHD a 4K. Například WQHD (2560×1440), nebo dokonce WQXGA (2560×1600).
Obecně platí, že čím kvalitnější video nahráváte, tím vyšší jsou i nároky na jeho velikost. Platí, že čím menším rozlišením přístroj disponuje, tím delší video s ním zaznamenáte. Naštěstí se pokrok nedá zastavit a velkokapacitní paměťové karty jsou poměrně levné.
Jak vypadá video v jednotlivých rozlišeních:
HD autokamera
FullHD autokamera (1080p)
WQHD (lepší než fullHD) – možná budete muset upravit zdroj kvality youtube videa, v základu se nespouští v té nejvyšší
4K – možná budete muset upravit zdroj kvality youtube videa, v základu se nespouští v té nejvyšší
Frekvence snímání
Frekvence snímání přímo souvisí s kvalitním a plynulým obrazem, který je schopen přístroj zaznamenat. Plynulost obrazu je u palubní kamery do auta zásadní, jelikož čím více detailů dokáže kamera zachytit, tím je video průkaznější.
Frekvence snímání se udává v hodnotách fps, což je počet snímků za sekundu. Základní s kterým se u většiny kamer setkáte je 30 fps. Plynulejší obraz nabídne 60 fps, ale pochopitelně je takovéto video vždy větší (ne nutně právě dvakrát – kvůli komprimaci obrazu).zdroj
Čím vyšší je však frekvence snímání, tím nižší obvykle bývá rozlišení snímače a naopak vyšší rozlišení ubírá počet pořízených snímků za sekundu. Pro běžného uživatele proto doporučujeme volit vždy zlatý střed a nejít do extrémů ani u jednoho z těchto parametrů.
Můžete se také setkat s kamerou, která při zhoršených světelných podmínkách automaticky snižuje hodnotu fps. Pomalejší snímání umožňuje vyšší kvalitu rozlišení, což znamená celkově kvalitnější (a průkaznější) záznam. Sice tak může snímači utéct nějaký ten důležitý detail, ale za zhoršených podmínek je lepší získat méně kvalitních snímků, než sice plynulý ale výrazně nekvalitní záznam.
Rozdíl mezi 30 a 60 fps na videu:
Úhel záběru
Každá kamera disponuje několika úhly záběru – vertikálním, diagonálním a horizontálním. Právě horizontální úhel záběru je pro řidiče zásadní, udává totiž šířku snímaného prostoru před (případně za) automobilem.
Opět i zde platí, že se jedná o velmi důležitý parametr, který může rozhodovat o vaší vině, či nevině. Důležité totiž není jen to, co se děje na silnici, ale i to, co se děje na chodníku či v blízkém okolí.
Levnější modely nabízejí většinou nedostačující úhel záběru pouze 110°, což odpovídá přibližně snímání prostoru silnice před vámi. Standardně se však tento úhel pohybuje v rozmezí od 120° do 150°, což zaručuje také snímání blízkého okolí (tedy i dopravních značek, semaforů apod.).
Neplatí zde však, že čím větší úhel zvolíte, tím lépe. Při úhlu větším než 150° totiž dochází k efektu tzv. rybího oka, kdy je výsledný obraz nejen zkreslený, ale objevuje se u něj také snížení kvality (počet pixelů na širší záběr jednoduše nebude dostačující). Doporučujeme vám proto volit úhel záběru od 120° do maximálně 150°. zdroj
Velikost displeje
Při výběru autokamery dbejte také na velikost displeje. Dnes jsou již téměř všechny přístroje standardně opatřeny LCD displejem, jehož velikost se běžně pohybuje od 2,5 do 5 palců úhlopříčky.
Displej v zásadě slouží pouze k ovládání (je dotykový), pro přehrávání videí je i ten největší nabízený model nedostatečný. Kamery s větším displejem (například 4 palce) jsou nejen dražší, ale mají celkově větší rozměry, a mohou proto vadit ve výhledu. Doporučujeme proto volit spíše kamery s menším displejem.
Většina přístrojů dnes disponuje také funkcí automatického vypnutí displeje při chodu kamery. Tato funkce nejen šetří energii baterie, ale zároveň vás přístroj neoslňuje především při jízdě v noci.
Kamery bez displeje
Můžeme se s nimi setkat i pod názvem „bezdisplejovky“ a jedná se o poměrně novou odnož. Jejich největší výhodou jsou malé rozměry a z nich plynoucí nenápadnost. Většinou se ovládají skrze aplikaci v mobilním telefonu a ten se s kamerou spojuje pomocí Wi-Fi sítě.
Optika
O kvalitě výsledného záznamu zásadně rozhoduje také optika, především pak vlastnosti několika vrstevné skleněné čočky, kterou je obraz snímán. Čočka svým provedením rozhoduje o dvou důležitých faktorech: světelnosti objektivu a ohniskové vzdálenosti.
Světelnost objektivu
Je vlastnost, která udává, jak dobře dokáže objektiv zachytit světlo. Čím je objektiv „světelnější“, tím lépe dokáže pracovat za slabého osvětlení, například v noci nebo za šera. Což je u videí z cest pořizovaných večer nebo v noci důležité.
Světelnost objektivu se obvykle vyjadřuje pomocí čísla f/, které je součástí technických specifikací objektivu. Nižší číslo znamená vyšší světelnost. Například objektiv s hodnotou f/1.8 je lepší než objektiv s hodnotou f/2.8.zdroj
Ohnisková vzdálenost
Nese označení malé f a souvisí s šířkou snímacích úhlů. Čím je ohnisko blíž čočce, tím větší je snímací úhel. U autokamer, je obvykle nastavena na pevnou hodnotu (širokoúhlý pohled) a nemůže být měněna, jako je to možné u profesionálních fotoaparátů.
Představte si, že kamera je jako oko. Ohnisková vzdálenost by byla analogií k tomu, jak daleko nebo jak blízko můžeme vidět. Pokud má objektiv malou ohniskovou vzdálenost (řekněme 18 mm), uvidíme velmi široký úhel – jako kdybychom se dívali na krajinu z vrcholu hory. Naopak, pokud má objektiv velkou ohniskovou vzdálenost (řekněme 200 mm), uvidíme úzký úhel – je to, jako bychom se dívali skrze dalekohled.zdroj
Délka videa
Bezproblémové uložení videa je stejně důležité jako jeho pořízení. Velká část moderních autokamer proto disponuje poměrně vysokou vnitřní pamětí, která se pohybuje od 16 GB do 256 GB.
Běžně lze vnitřní paměť rozšířit (od 4 do 521 GB) pomocí tzv. paměťových slotů, nejčastěji se jedná o SD či micro-SD karty. Po zaplnění SD karty ji jednoduše vyměníte za jinou a uložený materiál si můžete archivovat v počítači. Na micro-SD karty však musí být záznamová kamera vybavena speciálním slotem.
Většina modelů také nabízejí kompresi pořízených dat pomocí kodeků. Ty převedou video do menšího formátu, které lze následně v počítači otevřít v původní velikosti. Komprese dat ovšem často ubírá na kvalitě pořízeného záznamu, mění barvy, kontrast či ostrost. Proto rozhodně platí, že čím větší je celková vnitřní paměť přístroje, tím lépe.
Pro lepší představu uvedeme orientační hodnoty paměti a délku záznamu v HD kvalitě, který s ní je možné pořídit:
Kapacity karty | |||||||||
Rozlišení a snímková frekvence | Orientační bitrate | 4GB | 8GB | 16GB | 32GB | 64GB | 128 GB | 256 GB | 512 GB |
HD (720p), 30fps | 5.3 Mbps | 95 minut | 190 min. | 380 min. | 760 min. | 1 530 min. | 3 060 min. | 6 120 min. | 12 240 min. |
FullHD (1080p), 30fps | 9.3 Mbps | 55 min. | 110 min. | 225 min. | 445 min. | 890 min. | 1 780 min. | 3 560 min. | 7 120 min. |
FullHD (1080p), 60fps | 14.6 Mbps | 35 min. | 70 min. | 140 min. | 280 min. | 560 min. | 1 120 min. | 2 240 min. | 4 480 min. |
QHD (1440p), 30fps | 17.3 Mbps | 30 min. | 60 min. | 115 min. | 235 min. | 475 min. | 950 min. | 1 900 min. | 3 800 min. |
4K (2160p), 30 fps | 25.4 Mbps | 21 min. | 43 min. | 88 min. | 170 min. | 341 min. | 682 min. | 1 364 min. | 2 728 min. |
Uvedené hodnoty jsou pochopitelně přibližné, množství dat, které se do paměti vejde, je totiž závislé nejen na rozlišení videa a snímkové frekvenci, ale zejména také na způsobu komprese videa, která se u jednotlivých modelů mírně liší.
Jen pro zajímavost, u 4K rozlišení by při teoretickém použití 512 GB karty znamenalo 2,728 minut záznamu. Což je přibližně 45 hodin, tedy skoro dva dny. Pokud bychom stejnou kapacitu karty použili pro HD rozlišení, tak to máme 12,240 minut-> 204 hodin -> přes osm dní.
Většina autokamer také disponuje funkcí tzv. smyčky, ta po zaplnění celé paměti začne automaticky přepisovat nejstarší záznam nejnovějším. Při velmi malé vnitřní paměti se tak může stát, že při nehodě nejdůležitější úsek záznamu ztratíte.
Další funkce
Kamery do auta však nejsou pouze přístroje opatřené funkcí videozáznamu. Již základní modely často nabízejí další užitečné funkce (např. automatické zapnutí či G-senzor, nebo dokonce GPS), které z vaší autokamery udělají neocenitelného pomocníka na cestách.
Automatické zapnutí
Přístroje, které jsou napájeny přímo z baterie auta, mohou disponovat velmi praktickou funkcí automatického zapnutí. Při nastartování auta se tak nemusíte starat o manuální zprovoznění kamery, ta totiž začne automaticky pořizovat záznam, jakmile se automobil rozjede.
G-senzor
Další z mnoha praktických funkcí, která, dojde-li k nárazu vozidla, automaticky uzamkne pořízený záznam, a zabrání tak jeho přemazání či poškození. Díky tomu budete mít naprostou jistotu, že důležité vteřiny před a po nehodě budou vždy zaznamenány, a mohou tak posloužit jako důkazní materiál. Časový rozsah, který bude při nárazu uzamčen, je zpravidla možno ručně nastavit podle vlastní potřeby.zdroj
Časová smyčka
Časová smyčka, kterou lze často najít v kamerách do auta nebo bezpečnostních kamerách, je systém, který umožňuje neustálé zaznamenávání dat bez nutnosti ručního mazání starých záznamů. Tento proces funguje tak, že jakmile je kapacita paměti kamery naplněna, začne kamera automaticky přepisovat nejstarší záznamy novými. To umožňuje kameře neustále zaznamenávat bez nutnosti zásahu uživatele.
Nicméně, existují situace, kdy byste mohli chtít zachovat určitý segment záznamu a zabránit jeho přepsání. V takových případech většina kamer s časovou smyčkou umožňuje uživatelům „zamknout“ nebo „ochránit“ určité segmenty záznamu. To znamená, že tyto segmenty zůstanou nedotčeny, dokud je uživatel explicitně neodstraní nebo neodemkne.
Kamera do auta s gps
Kvalitní kamera do auta s GPS lokátorem (nejedná se o GPS navigaci!) dokáže přesně zaznamenat trasu, po níž jste projížděli, polohu i rychlost. Z pořízeného záznamu je proto možné vyčíst mnoho informací, které se mohou hodit především při plánování nejrychlejší cesty nebo sledování firemních vozů. Kromě toho v případě, že dojde k nehodě firemního auta, může tato funkce řidiči také zachránit život, jelikož je nabouraný vůz snadno lokalizovatelný.zdroj
Detekce rychlostních radarů
U některých kamer do auta vybavených GPS se také můžete setkat s funkcí detekce rychlostních radarů. Pracuje s databází radarů, proto přiblížíte-li se k některému z nich, kamera vás na tuto skutečnost upozorní zvukovým signálem. Nemusíte se však bát, tato funkce je v České republice povolená a plně legální (což však neplatí pro všechny státy Evropy!). Někteří prodejci se chlubí kamerami do auta s antiradarem. Pod tímto označením se ale v naprosté většině případů skrývá právě jen databáze pevných měřičů rychlostí. Nepomůže vám proti přenosným radarům a často tyto databáze nejsou ani příliš aktualizované. Rozhodně na tyto funkce příliš nespoléhejte.
Wi-Fi
V dnešní době disponuje technologií Wi-Fi většina modelů. S její pomocí můžete kameru propojit třeba s mobilním telefonem či notebookem a stáhnout si či přehrát záznam a případně provést také základní nastavení.
Mikrofon
Většina autokamer umí nahrávat i zvuk. Vzhledem k tomu, že je kamera umístěna v interiéru vozidla, tak pochopitelně i zvuk zachycuje primárně z vnitřku vozidla. Přesto může být zachycení audio stopy vítaným doplňkem. Možná chcete svoje videa dávat na youtube, jako v poslední době velmi populární „dashcam videa“. A nebo může zvukový záznam posloužit jako důkaz v případě konfliktu s jiným účastníkem silničního provozu.
Fotoaparát
Přístroj může být vybaven také tlačítkem pro fotografování. V případě potřeby jej tak můžete odejmout z držáku a použít jako klasický fotoaparát (například pro zaznamenání situace těsně po nehodě).
V dnešní době mobilních telefonů běžně opatřených výkonnými fotoaparáty sice tato funkce trochu ztrácí na významu, každopádně je možné, že mobil zrovna nebudete mít po ruce či bude vybitý.
CPL filtr
Je to zkratka pro „cirkulární polarizační filtr“, je typ filtru, který může být připojen k objektivu kamery, aby zlepšil kvalitu obrazu pod určitými světelnými podmínkami.
Vezměme si jako příklad situaci, kdy jedete autem a slunce svítí přímo na vás. Sluneční světlo se odráží od různých povrchů, jako je silnice, sklo a další auta, a toto odrážející se světlo může narušit kvalitu obrazu zaznamenaného vaší kamerou. To může způsobit, že některé detaily budou těžko rozpoznatelné.
CPL filtr pomáhá tuto situaci zlepšit tím, že filtruje odrážející se světlo a zmenšuje jeho narušující efekt. To může vést k obrazu, který je jasnější a s lepším kontrastem. CPL filtr může být také užitečný při snímání obrazů s vysokým kontrastem, jako jsou silné stíny nebo světlá světla. Představte si to jako brýle pro kameru, které pomáhají zmenšit oslnění a zvýraznit detaily. zdroj
Noční režim
Ačkoli všechny kamery dokážou nahrávat i v noci, kvalitně zaznamenají samozřejmě pouze dobře osvětlenou scénu. Funkce nočního režimu proto využívá speciální LED či infračervené přisvětlení, které zlepšuje kvalitu pořízeného obrazu. Ačkoli od této funkce nemůžete očekávat to že bude obraz vypadat stejně jako ve dne, tak pokud řídíte převážně v noci, investici do kamery s touto funkcí vám určitě doporučujeme.
Určitě máte zkušenost s fotkami ze svého mobilního telefonu. Fotky v noci jsou prostě horší, než ty pořízené ve dne. Rozdíl mezi výkonnější a levnější kamerou je při záznamu v noci dost značný:
WDR
WDR, což je zkratka pro „Wide Dynamic Range“, neboli „široký dynamický rozsah“, je technologie používaná v kamerách, jako je dashcam, aby lépe zvládly situace s velkým rozdílem mezi světlými a tmavými oblastmi na obrazu.
Představte si, že jedete autem a před vámi je velmi světlá oblast, například silnice osvětlená sluncem, a velmi tmavá oblast, například stín od budovy. Bez technologie jako je WDR by kamera mohla mít problém správně zobrazit detaily v obou těchto oblastech současně. Buď by silnice byla příliš světlá a detaily by byly vyhořené, nebo by stín byl příliš tmavý a detaily by se ztratily v temnotě.
WDR funguje tak, že kamera pořizuje několik snímků se různými nastaveními expozice téměř současně, některé jsou optimální pro světlé oblasti a některé pro tmavé oblasti. Tyto snímky jsou pak kombinovány do jednoho obrazu, kde jsou detaily jak ve světlých, tak tmavých oblastech dobře viditelné.zdroj
Parkovací režim
Tuto funkci můžete najít také pod označením Motion detect nebo detekce pohybu. Jedná se však vždy o totéž – přístroj spustí nahrávání vždy v případě, kdy zachytí v blízkosti vašeho zaparkovaného automobilu pohyb. S jeho pomocí tak můžete usvědčit třeba vandaly či nešikovné řidiče, kteří nabourají váš zaparkovaný vůz.zdroj
Jaké je praktické využití si můžete ověřit na následujícím videu:
LDWS
Je zkratka pro „Lane Departure Warning System“, neboli systém varování před opuštěním jízdního pruhu. Tato funkce je často integrována do moderních autokamer (a také je na základě tohoto EU nařízení povinná pro nové automobily) využívá pokročilé algoritmy pro zpracování obrazu, aby detekovala jízdní pruhy na silnici. A v případě přejetí z jednoho pruhu do druhého upozorní zvukovým signálem.
Je důležité mít na pěmti, že LDWS je pouze asistent a nemůže nahradit plně pozorného řidiče. Navíc přesnost této funkce u autokamer je nižší, než když se jedná o integrální součást vozidla (a ví například o použití blinkru).zdroj
Varování před čelním střetem (FCWS)
Systém varování před čelním střetem, známý jako Forward Collision Warning System (FCWS), je vyspělá technologie, která je často integrována do moderních automobilů. Jeho hlavním úkolem je monitorovat prostor před vozidlem a detekovat objekty, které se rychle blíží, což by mohlo vést k potenciálnímu čelnímu střetu.
U kamery do auta FCWS funguje tak, že pozná blížící se objekty, jako jsou jiná auta nebo chodci. Jakmile kamera detekuje možnou hrozbu čelního střetu, upozorní řidiče. Berte to spíše jako takový doplněk, rozhodně na tento systém nelze stoprocentně spoléhat.zdroj
Jak to vypadá v praxi se můžete podívat na následujícím videu, kdy kamera ukazuje i vzdálenost objektu před vámi:
Magnetický držák kamery do auta
Jedná se o nejjednodušší upevnění. Využijete jej především v tom případě, kdy opouštíte vozidlo a nechcete v něm kameru nechávat. Nemusíte ji tak pokaždé složitě šroubovat či jinak upevňovat. Držák na kameru jednoduše umístíte na palubní desku (Na čelní sklo to nedoporučujeme, kvůli případným sporům s policií o viditelnosti z vozidla. Výjimkou je umístění za zpětné zrcátko o tom si řekneme dále) kde drží díky podtlaku.zdroj
Zadní kamera
Zadní kamera do auta je doplňkovou funkcí některých modelů. Kromě prostoru před vozidlem snímá i obraz za ním, který se zobrazuje na displeji kamery či na palubním displeji. Tuto funkci využijete jak v případě autonehody, tak i při parkování.
Vstupy a výstupy
Pokud není k dispozici Wi-Fi, můžete k přenosu dat do jiných zařízení použít samozřejmě také kabel. Za tímto účelem jsou autokamery běžně vybaveny těmito výstupy:
- HDMI
- USB
- AV
HDMI umožňuje přehrávání videozáznamu ve vysokém rozlišení například na televizoru.
Pomocí USB zase můžete propojit kameru s počítačem, případně televizorem.
A s AV výstupem připojíte kameru například k většímu dotykovému panelu přímo ve vašem automobilu. Obrazovka o velikosti 5–7 palce jde použít pro přehrávání záznamu přímo na místě.zdroj
Tipy a triky
Couvací kamera do auta
Couvací (parkovací) kamery do auta jsou super pomocníkem při parkování a pomohou vám nejen ochránit vaše auto před poškozením, ale jsou užitečné i pro bezpečnost lidí nebo zvířat, která by se za vaším vozidlem mohla zrovna objevit. Díky nim uvidíte i místa, kam vaše zpětné zrcátko nevidí. U nových aut už jsou couvací kamery součástí jejich standardního vybavení, u těch starších je třeba je dokoupit. Rozlišujeme různé typy těchto kamer, kromě univerzálních jsou na trhu dostupné také kamery, jež se instalují do osvětlení registračních značek nebo do jejich podložek, případně kamery v brzdovém světle (s těmi se můžeme setkat zejména u dodávek).
Určitě se vyplatí dát přednost parkovací kameře s nočním viděním, s níž lze vidět nejen za šera, ale i za úplné tmy až na vzdálenost tří metrů. Je ale potřeba počítat s tím, že v noci bude kvalita obrazu podstatně horší (podobně jako když člověk fotí mobilním telefonem, tak mají noční snímky horší kvalitu), pokud ale nemáte kameru s IR podsvícením. Lepší je vybrat si kameru s dráty, tu bezdrátovou byste totiž museli hodně často nabíjet, případně měnit u ní baterii. Co se týká kvality obrazu, obvykle se u nich můžeme setkat buď s HD (1280 x 720) nebo Full HD (1920 x 1080) rozlišením, úhel záběru se pohybuje od 130 do 160°.
Při výběru vhodné couvací kamery také záleží na typu auta – např. u větších aut či dodávek je lepší volbou vnější parkovací kamera (instaluje se na horní okraj dodávky). Jinak jsou pro běžná auta vhodné např. couvací kamery v rámečku SPZ, dají se koupit i s IR podsvícením (= infračervené podsvícení, díky němu je kvalita snímků stejně vysoká bez ohledu na to, zda jsou natáčeny ve dne nebo v noci).
Instalace pomocí kabelu není zrovna jednoduchá záležitost, proto doporučujeme nechat to spíše na odbornících, naopak pokud připojujete couvací kameru bezdrátově, zvládne to prakticky každý. Pokud si přece jenom chcete sami nainstalovat kameru s kabelem, můžete postupovat v těchto krocích:
- nejdříve odpojíte autobaterii,
- pak odstraníte plastový kryt z vnitřní strany kufru,
- následně vyjmete ochranný plastový kryt levého osvětlení nad SPZ,
- otvorem prostrčíte kabely na druhou stranu,
- připojíte kabel z kostry kamery na některé z původních koster kabeláže na plech,
- prostrčíte kabely přes ochrannou průchodku, jež spojuje kabely z kufru se zbytkem auta,
- připojíte napájecí kabel na napájení zpátečkového osvětlení,
- připojíte RCA kabel k monitoru nebo do autorádia,
Jde jen o hodně zjednodušený návod a samostatnou instalaci doporučujeme jen opravdu zkušeným uživatelům – jinak se ale určitě vyplatí nechat si autokameru nainstalovat třeba v autoservisu.
Kamera do auta bez kabelu
Standardní autokamery mají obvykle připojení prostřednictvím kabelu, ale sehnat se dají i kamery bez něj (je běžné, že už dnes jsou dostupné kamery s bluetooth a s wifi připojením). Kamery do auta bez kabelu se provozují pomocí baterií. Jejich nevýhodou je ovšem kapacita – ta obvykle není moc vysoká, většina takovýchto kamer má kapacitu v rozmezí od 150 do 500 mAh. Nevydrží tak příliš dlouho, na druhou stranu mají i svoje výhody – mezi ně patří např. to, že kameru můžete používat i mimo prostor auta, třeba pro dokumentaci při nehodě.
Většina současných autokamer umožňuje připojení na elektroinstalaci vozidla, kamery do auta bez kabelu tak slouží zejména jako záloha pro nečekané situace. Při jejich používání je určitě potřeba dávat si pozor na aktuální kapacitu baterie – tu mimo jiné ovlivňuje i sluneční svit, takže např. v létě, kdy na ni svítí slunce, se může rychleji vybíjet. Autokamery, které mají integrovanou baterii, ale jsou určeny k napájení ze zapalování, mají výdrž baterie zhruba 10-15 minut. Kapacita tedy vystačí na nastavení mimo automobil a pořízení několika fotografií v případě nehody. U kamery s kapacitou okolo 400 mAh vydrží kamera nahrávat v plné kvalitě zhruba 30 minut. Pochopitelně je to orientační hodnota, záleží na rozlišení, zda natáčí v noci atd.. Aktuální stav baterie se u některých kamer dá zjistit např. pomocí mobilní aplikace.
Chytré zrcátko do auta
Autokamery do zpětného zrcátka jsou integrovány přímo do zpětného zrcátka vozu, a tedy nezabírají žádný dodatečný prostor na čelním skle. Fungují jako klasické zpětné zrcátko, ale také jako kamera, která zaznamenává dění na silnici. Kamera může být orientována tak, aby zachytila pohled vpřed, dozadu, nebo dokonce i dovnitř vozu, v závislosti na modelu a nastavení kamery.
Napájení, výbava nebo kvalita obrazu je principiálně stejná jako u ostatních typů kamer.
Jak taková kamera vypadá v praxi, včetně instalace se můžete podívat na tomto videu:
Cenové relace
Ačkoli i s velmi levnou kamerou do auta lze za dobrých světelných podmínek pořídit záznam, který bude dostačující při prokazování viníka dopravní nehody či trestného činu, u autokamer však více než u jiných přístrojů platí, že čím více si připlatíte, tím více získáte. Dražší modely vám zaručí nejen vynikající videozáznam, ale také množství funkcí. Jednotlivé modely v různých cenových kategoriích se proto liší zejména rozdílnou kvalitou záznamu a počtem přidaných funkcí.
Levné kamery do auta
Do zhruba jednoho tisíce pořídíte levné kamery do auta, s nimiž v nepříliš dobré kvalitě natočíte většinou pouze průběh své cesty. A co se funkcí týče, budete muset počítat s naprostým základem. Pokud vám to stačí a nepotřebujete ani příliš dobrou kvalitu, lze pořídit kameru do auta i do 500 Kč. Kvalita pak pochopitelně odpovídá ceně a zvlášť za deště nebo v noci bude video špatné. Ale pozitivní zprávou je, že už za tak málo lze přístroj pořídit.
Rozhodně vám proto v této cenové relaci doporučujeme zvolit raději dražší modely do 2 000,-, které mají nejen lepší snímací schopnosti, větší úhel záběru (průměrně kolem 120°) a vstup pro SD kartu, ale nabízejí také některé další funkce (například noční či parkovací režim). Baterie však mívá nižší kapacitu a rozlišení videa je zpravidla průměrné.
- nízká cena
- dostupnost
- nízká kapacita baterie
- nedostatečná kvalita záznamu
Kvalitní kamery do auta
Přístroje s cenou nad dva tisíce korun již podávají velmi dobrý výkon. Můžete počítat s vysokou kvalitou snímání, výdrží baterie i pamětí. Velmi dobře se také ovládají a většinou nechybí čeština. V této kategorii již lze také najít modely, které je možné upevnit pomocí magnetického držáku. Velmi časté je také připojení Wi-Fi či GPS.
Dražší kamery z této kategorie se pyšní také velkokapacitními bateriemi, širokým úhlem záběru (až 170°) a řadou praktických funkcí (detekcí jízdních pruhů, rychlostních radarů apod.). Z výsledného záznamu lze u těchto modelů velmi zřetelně rozeznat SPZ zachycených automobilů. Pouze při zhoršených světelných podmínkách kvalita záznamu nebývá nejlepší.
- vysoká kvalita záznamu
- doplňkové funkce
- nízká kvalita záznamu při zhoršených světelných podmínkách
Špičkové kamery do auta
Nad pět tisíc korun najdete ty nejlepší kamery do auta i s výborným nočním viděním, které lze doporučit všem, kteří na silnici stráví rámcově několik hodin denně. Tyto modely umí prakticky vše, co od nich požadujete. Za vysokou cenu tak pořídíte nejen velmi kvalitní záznam s jasně patrnými detaily (a to i za zhoršených světelných podmínek či v noci), ale také vysokokapacitní baterii, více vstupů (obvykle přední a zadní), širokoúhlý záběr a celou řadu nadstandardních funkcí (např. WDR či LDWS).
- vynikající kvalita záznamu (i při zhoršených světelných podmínkách)
- vysoká kapacita baterie
- nadstandardní funkce
- snadné ovládání (zpravidla ve více jazycích)
- vysoká cena
Umístění a použití kamery
Správné umístění kamery uvnitř vozidla je důležité hned z několika důvodů:
- nesmí porušovat dopravní vyhlášku (tj. ohrožovat či omezovat řidiče ve výhledu)
- musí být umístěna tak, aby záznam nebyl znehodnocen slunečním svitem
- musí být umístěna tak, aby zachytila maximum a zároveň byla dobře ovladatelná
Použití (a tedy i instalace) autokamery se řídí podle dopravní vyhlášky, nelze ji tedy ve voze instalovat kdekoli. Zejména je potřeba dbát na to, aby neohrožovala či neomezovala řidiče či jiné osoby ve vozidle a také nesmí řidiči bránit ve výhledu. Za kameru nevhodně umístěnou v zorném poli řidiče může být uložena bloková pokuta až ve výši 2 000,-. Dává se tedy na dvě místa. Tím prvním je palubní deska. Díky tomu se také můžete setkat s názvem palubní kamera do auta a to z důvodu jejího umístění. Druhým řešením kam umístit kameru do auta je vedle zpětného zrcátka. Viz video o kousek níže. Ani v jednom z těchto případů nebrání výhledu z vozidla a z pohledu zákona je vše v pořádku.
Při cestování do zahraničí je také nutné dobře se seznámit s tamní dopravní vyhláškou. V každé zemi totiž mohou platit jiná pravidla. Například v Rakousku či Portugalsku platí striktní zákaz používání autokamer.
Při samotné instalaci dbejte také na to, aby kamera nebyla na čelním skle příliš nízko. Může se totiž stát, že záznam bude znehodnocen slunečním svitem. Zejména dražší kamery jsou opatřeny ochrannými vrstvami na objektivu, které tento negativní jev minimalizují. U levnějších přístrojů je tento problém často řešen ochranným nátěrem v horní části čelního skla.
Protože tyto přístroje se často stávají lákadlem pro zloděje, můžete zvolit záznamovou kameru do auta ve zpětném zrcátku, která nahradí vaše původní zpětné zrcátko (výsledek vypadá jako obyčejné zpětné zrcátko ve kterém je skrytá kamera a díky tomu neláká případné zloděje) a plní jak jeho funkci, tak právě i funkce běžné záznamové autokamery. Můžete se s nimi setkat pod názvem zrcátkové kamery. Často je možné ovládat je za pomoci hlasu, aby řidič nebyl při řízení rozptylován.
Při používání také mějte vždy na paměti, že při zachycení každého vozidla, SPZky, tváře chodce nebo řidiče, tak získáváte jeho osobní data. Takový záznam proto nesmíte veřejně publikovat (např. na sociálních sítích). Pořizování pouze pro osobní potřebu je to však v pořádku.
Následující videa by vám měla objasnit jak namontovat kameru do auta:
Montáž kamery do auta na zpětné zrcátko
Tipy na závěr
- Pokud budete autokameru využívat denně, rozhodně se vyplatí zainvestovat do dražšího přístroje.
- Jestliže kameru do auta nepotřebujete k jiným účelům, než je videozáznam, nezáleží na typu upevnění. Navíc můžete zvolit napájení z autobaterie a kabely vést nad rámem předního skla.
- Jezdíte-li často za zhoršené viditelnosti, volte do svého auta kameru s kvalitním nočním záznamem (tzv. nočním viděním).
- Myslete na to, že čím vyšší je kvalita záznamu, jakou dokáže kamera pořídit, tím větší je také jeho průkaznost (například u soudu).
- Protože autokamery spadají do skupiny přístrojů, u nichž se předpokládá také použití v krizových situacích, doporučujeme volit co nejintuitivnější, nejjednodušší a nejpřehlednější ovládání, které je plně v českém jazyce.
- Při výběru se můžete setkat také s tzv. couvacími (parkovacími) kamerami do auta (často jsou tyto přístroje bezdrátové). Nejedná se však o klasické autokamery, jejich hlavním úkolem je totiž správná navigace při parkování, přestože zároveň zaznamenávají dění za vozidlem (a lze tento záznam použít jako průkazní materiál).
Časté dotazy
Jaká kamera do auta je nejlepší?
Sestavili jsme žebříček nejlepších autokamer a porovnali je mezi sebou, abychom zjistili, která je nejlepší na základě kvality a možností videa a funkcí. Celý žebříček najdete ZDE.
Podle čeho vybrat nejlepší kameru do auta?
Kameru do auta jsme vybírali podle hlavních parametrů – velikost snímače, rozlišení snímače, frekvence snímání, úhel záběru, velikost displeje – to jsou nejdůležitější parametry. To definuje kvalitu videa a nad tím jde stavět a vybírat z dalších funkcí, které zlepšují, jak kameru budete používat a jak vám usnadní natáčení provozu a okolí auta. Více najdete v návodu jak vybrat nejlepší kameru do auta.

Vystudoval jsem filosofii a bohemistiku na Palackého Univerzitě v Olomouci, což mi pomohlo zdokonalit kritické myšlení, rozšířit si obzory a vybrousit psaný projev. Živím se jako copywriter a příležitostný grafik. Ve volném čase jsem obyčejně na treku v přírodě – i v dešti, mlze a sněhu. Skvěle se vyznám v moderním, lehkém a komfortním outdoor vybavení. Kromě toho si rozumím také s moderními technologiemi, ale rád se věnuji i vybavení domácnosti, zdravému životnímu stylu a věcem pro kutily. Sám si kupuji málo věcí, které však musí perfektně plnit svůj účel a být maximálně kvalitní.
Sledujte nás na sociálních sítích
Na FB, Instáč a Twitter píšeme novinky o nakupování na internetu a zajímavé tipy, které na covybrat.cz nenajdete.