Jak vybrat autobaterii

Autobaterie je srdcem každého automobilu, jejímu výběru se proto vyplatí věnovat pozornost. Zejména v případě, že často jezdíte v městském provozu nebo vlastníte vůz vybavený větším množstvím elektorniky, je volba kvalitní a výkonné baterie nutná. Jaký akumulátor zvolit, jak postupovat při výběru, kdy a jak jej vyměnit, na co si dát pozor a další důležité informace vám prozradíme v následujícím článku. Dozvíte se v něm vše potřebné, a výběr nové autobaterie tak bude hračka.

Test autobaterií 2019

Do testování jsme zahrnuli čtyři klasické a jednu trakční baterii, které se liší svojí kapacitou i startovacím proudem. Bez výjimky jde o akumulátory s napětím 12 V. Zajímala nás kvalita, chování baterie v extrémních podmínkách (mráz), životnost či hodnota samovybíjení.

EXIDE Classic 12 V 40 Ah 320 A EC 400

Bezúdržbováano
Trakčníne
TechnologieEFB
Napětí12 V
Kapacita40 Ah
Startovací proud320 A
Pólovánípravé
Typ uchyceníB13
Délka175 mm
Šířka175 mm
Výška190 mm
Hmotnost10,9 kg

Autobaterie Exide Classic EC400 patří mezi nejlevnější a nejnižší řadu bezúdržbových baterií. Tento model disponuje napětím 12 V, nízkou kapacitou 40 Ah a nižším startovacím proudem 320 A. Určen je proto spíše pro starší vozy vyráběné od roku 1997, které jsou vybaveny nenáročnou elektronikou.

I přes nízkou pořizovací cenu je akumulátor spolehlivý a startování s ním je poměrně snadné i ve velkých mrazech. V takovém případě ale dochází k odběru velkého množství energie, a je proto vhodné napětí zdroje v zimních měsících častěji kontrolovat. Pokud je totiž baterie částečně vybitá, může se stát, že v zimně prostě nenastartujete.

Jelikož Classic EC400 patří mezi EFB akumulátory (s 3DX mřížkou), je poměrně vhodný i pro častější startování a vyšší cyklické zatížení (tj. pro vozidla se systémem start–stop). Hodí se ale pouze pro auta s benzínovým motorem, pro diesel je příliš slabý. Velkou výhodou je bezúdržbovost, díky níž nemusíte kontrolovat hladinu elektrolytu a případně ji doplňovat destilovanou vodou.

Tento typ baterie můžeme doporučit těm uživatelům, kteří preferují co nejnižší cenu a zároveň vlastní starší vůz, který nedisponuje velkým množstvím elektroniky. I v takovém případě ale doporučujeme pečlivě ověřit, zda bude tento akumulátor pro daný automobil dostačující.

  • nízká pořizovací cena
  • nízký startovací proud
  • nízká kapacita
  • pouze pro starší vozy
Zjistit cenu

VARTA Silver Dynamic 12 V 74 Ah 750 A E38 574 402 075

Bezúdržbováano
Trakčníne
TechnologieGEL
Napětí12 V
Kapacita74 Ah
Startovací proud750 A
Pólovánípravé
Typ uchyceníB13
Délka278 mm
Šířka175 mm
Výška175 mm
Hmotnost17 kg

VARTA Silver Dynamic E38 patří mezi vysoce výkonné gelové autobaterie s napětím 12 V, vysokou kapacitou 74 Ah a zejména vysokým startovacím proudem 750 A. Hodí se do automobilů s nadstandardní elektronickou výbavou i pro časté a krátké jízdy. Díky speciální mřížkové technologii PowerFrame má vyšší výkon a je odolnější vůči korozi.

Cena Silver Dynamic E38 se může zdát vyšší, s ohledem na výkon je ale velmi dobrá. Jedná se totiž o vysoce výkonný typ baterie vhodný pro benzínové i dieselové moderní vozy. Pochlubit se může hlavně vysokým startovacím výkonem, díky němuž nebudete mít problém nastartovat za jakýchkoli podmínek (i v hlubokém mrazu apod.). Překvapivě dobře vydrží i hluboké vybití, kdy je možné ji opět nabít. V takovém případě se ale mírně sníží kapacita i životnost.

Uvnitř akumulátoru se nachází mřížka PowerFrame. Jedná se o speciální technologii, která výrazně prodlužuje životnost baterie (při správném zacházení a údržbě vydrží až 7 let), zajišťuje odolnost proti korozi a umožňuje snadné startování. Silver Dynamic E38 se navíc hodí i pro vozidla se systémem start–stop.

Počítat ale musíte s tím, že se jedná o poměrně velkou a zejména těžkou baterii. Pro snazší manipulaci je naštěstí opatřena madlem.

Pokud patříte mezi majitele moderního vozu, který disponuje větším množstvím elektroniky, rozhodně vám můžeme Silver Dynamic E38 doporučit. Jedná se o spolehlivý zdroj, který vám při správné péči vydrží řadu let.

  • dobrý poměr cena/výkon
  • vysoký startovací proud
  • vysoká kapacita
  • dlouhá životnost
  • vysoká hmotnost
Zjistit cenu

EXIDE Excell 12 V 60 Ah 640 A EB608

Bezúdržbováano
Trakčníne
TechnologieGEL
Napětí12 V
Kapacita60 Ah
Startovací proud640 A
Pólovánílevé
Typ uchyceníB9
Délka230 mm
Šířka180 mm
Výška186 mm
Hmotnost15,2 kg

Bezúdržbová autobaterie Exide Excell EB608 patří mezi dražší modely se střední kapacitou 60 Ah, startovacím proudem 640 A a standardním napětím 12 V. Tato baterie je atypická, jelikož má levé pólování a spodní uchycení B9. Hodí se do některých vozů evropské, americké nebo asijské výroby, a to jak s benzínovým, tak dieselovým motorem i systémem start–stop.

Pořizovací cena je přijatelná a vzhledem k výkonu a kvalitě zpracování je adekvátní. Excell EB608 je gelová baterie s mřížkou 3DX, která zaručuje vyšší životnost, odolnost vůči korozi i vibracím a vysoký startovací proud. Startovací proud je skutečně vyšší a zaručuje bezproblémové startování i v tuhých mrazech.

Excell EB608 lze doporučit pro středně náročné vozy s průměrným množstvím elektroniky, které vyžadují připojení autobaterie s levým pólováním a spodním uchycením B9. Přestože tento akumulátor nepatří mezi špičku, potěší zejména dlouhou životností.

  • dostačující startovací proud
  • dlouhá životnost
  • vhodné pro malé procento vozů
Zjistit cenu

VARTA Start-Stop Plus AGM 12 V 95 Ah 850 A 595 901 085

Bezúdržbováano
Trakčníne
TechnologieAGM
Napětí12 V
Kapacita95 Ah
Startovací proud850 A
Pólovánípravé
Typ uchyceníB13
Délka353 mm
Šířka175 mm
Výška190 mm
Hmotnost26 kg

Vysoce výkonná bezúdržbová 12 V autobaterie VARTA Start-Stop Plus AGM vyniká vysokou kapacitou 95 Ah i startovacím proudem 850 A. Vhodná je především pro moderní auta s velkým množstvím elektroniky, brzdnou rekuperací (případně podobnými šetřícími funkcemi), systémem start–stop a pro silné vozy s benzínovými i dieselovými motory.

Počítat musíte s vyšší pořizovací cenou. Získáte však odolný akumulátor, s nímž nastartujete i při nízké hladině nabití. Tuto baterii navíc můžete využít v široké škále zejména luxusních vozů. Výhodou je také absolutní bezpečnost, nejenže ji můžete při manipulaci naklápět, ale při případném poškození nedojde k vytečení elektrolytu.

Jediným negativem tohoto modelu je vysoká hmotnost a poměrně velké rozměry. A přestože je tato baterie opatřena dvěma madly, manipulace s ní je náročná a obtížná.

V případě, že vlastníte moderní vůz s velkým množstvím elektroniky, může pro vás být Start-Stop Plus AGM vhodnou volbou.

  • velmi vysoký startovací proud
  • velmi vysoká kapacita
  • dlouhá životnost
  • vyšší pořizovací cena
  • vysoká hmotnost
Zjistit cenu

OPTIMA Yellow Top S-5.5 12 V 75 Ah 975 A

Bezúdržbováano
Trakčníano
TechnologieAGM
Napětí12 V
Kapacita75 Ah
Startovací proud975 A
Pólovánína střed
Typ uchyceníB00
Délka325 mm
Šířka165 mm
Výška218 mm
Hmotnost26,5 kg

Trakční autobaterie Optima Yellow Top S-5.5 disponuje kapacitou 75 Ah, napětím 12 V a výrazně vysokým startovacím proudem 975 A. Určena je pro speciální typ vozidel (tuningové vozy, dodávky, SUV, terénní a závodní vozy, stavení stroje, sanitní vozy či traktory, kombajny apod.). Běžný uživatel může její sílu využít pro přípojná zařízení za traktor (hydraulické čerpadlo, naviják atp.).

Akumulátor Yellow Top S-5.5 je vyroben pomocí speciální spirálovité technologie Spiralcell a klasické technologie AGM. Díky tomuto spojení je baterie vysoce výkonná, odolná (otřesuvzdorná), pyšní se dlouhou životností a lze ji bez problémů používat i v extrémních podmínkách (mráz nebo horko). Tento zdroj je navíc odolný vůči otočení (elektrolyt v žádné poloze nevyteče), a lze jej proto používat dokonce dnem vzhůru. Na jeho těle nenajdete lišty pro uchycení (proto nese označení B00).

Kromě velmi vysokého startovacího proudu a naprosté spolehlivosti oceňujeme zejména téměř nulové samovybíjení. Díky tomu se Yellow Top S-5.5 hodí i pro použití v sezónních vozidlech. Nemusíte mít strach, že se odstavená baterie vybije a nemusíte ji průběžně kontrolovat a dobíjet.

Yellow Top S-5.5 rozhodně můžeme doporučit. Jedná se o kvalitní trakční baterii, která nezklame.

  • extrémně vysoký startovací proud
  • vysoká kapacita
  • dlouhá životnost
  • naprostá bezúdržbovost
  • vysoká pořizovací cena
  • vysoká hmotnost
Zjistit cenu zpět nahoru ↑

Základní typy autobaterií

Při výběru správné autobaterie je nutné se nejdříve seznámit se základními typy a ujasnit si rozdíly mezi nimi. Toto základní dělení zahrnuje tři typy zdrojů:

  • standardní (údržbové),
  • bezúdržbové,
  • trakční.

Standardní (údržbové) autobaterie

Tento typ se používá především v autech staršího data výroby. Typickým rysem je nutnost doplňovat destilovanou vodu (elektrolyt), pravidelně kontrolovat napětí nebo dobíjet. Celková údržba je proto obtížnější a je nutné jí věnovat dostatečnou pozornost. Přestože jsou údržbové baterie poměrně levné, mohou vás nakonec vyjít dráž právě s ohledem na častější a náročnější péči. Vždy proto dobře zvažte, zda se vám koupě tohoto typu vyplatí.

Bezúdržbové autobaterie

Hned na začátek je důležité zmínit, že označení „bezúdržbové“ neznamená, že se o tyto baterie nemusíte vůbec starat. Na rozdíl od údržbových ale není nutné hlídat hladinu elektrolytu a doplňovat jej (z tohoto důvodu bývá konstrukce často zcela uzavřená). Pravidelné kontrole a dobíjení se ale nevyhnete ani u tohoto typu.

Výhodou bezúdržbových baterií je poměrně vysoký startovací proud a delší životnost. Mezi nevýhody patří skutečnost, že špatně snáší úplné vybití (je tedy vhodné je častěji kontrolovat). Tyto akumulátory navíc umožňují bezproblémovou funkčnost i energetický náročným vozům, které jsou například vybaveny více spotřebiči. Lze je ale použít také ve starších typech automobilů.

Trakční autobaterie

Tento typ baterií je primárně určen pro karavany, přívěsy, lodě nebo speciální vozy. Energii dodávají průběžně v malém množství, což je odlišuje od dvou výše zmiňovaných typů, které musí odevzdat velké množství energie nárazově při startu motoru.

zpět nahoru ↑

Rozdělení autobaterií podle technologie výroby

Další dělení vychází z technologie, která byla použita pro výrobu konkrétního typu baterií. Podle tohoto kritéria rozdělujeme autobaterie:

  • olověné,
  • s příměsí kalcia,
  • AGM,
  • GEL,
  • EFB.

Olověné autobaterie

Zastaralá technologie výroby baterií pomocí olověných elektrod a elektrolytu v podobě kyseliny sírové v současnosti již pomalu ustupuje modernějším metodám, přesto se s tímto typem zdrojů můžete stále setkat. Jedná se o nejlevnější typ akumulátoru, který je však nejméně výkonný a zároveň nejnáročnější na údržbu. Tyto zdroje energie se navíc častým startováním rychle opotřebovávají, mají proto také výrazně kratší životnost. Elektrolyt navíc může unikat, a je potřeba jej často doplňovat.

Pokud vlastníte auto starší výroby, může tato olověná autobaterie stačit, v ostatních případech ale doporučujeme raději zvolit modernější typ technologie.

Autobaterie a s příměsí kalcia (Ca)

Tato technologie při výrobě využívá vápník, který zaručuje vyšší pevnost desek umístěných v akumulátoru. Jedná se vlastně u určitý typ vápníkového vyztužení, které brání odpařování elektrolytu, díky čemuž se s touto technologií setkáme zejména u bezúdržbových baterií.

Jedná se ale o typ akumulátorů, které velmi špatně snáší úplné vybití (může je zničit nebo trvale poškodit). Pokud ale budete stav baterie průběžně kontrolovat a vlastníte méně energeticky náročný vůz, může vám tento typ vyhovovat.

AGM autobaterie

Moderní technologie AGM (Absorbed Glass Mat) je jedinečná tím, že elektrolyt není v baterii přítomen v tekuté formě, ale je nasáklý v tkanině ze skelných vláken. Tento typ akumulátorů je vysoce výkonný, absolutně bezúdržbový, bezpečný, odolný proti vytečení elektrolytu a disponuje vysokou životností. Při úplném vybití (a opakovaném vybíjení a nabíjení) navíc nedochází k jeho poškození a lze jej mnohem snáze opět nabít.

AGM baterie jsou vhodné pro vozy s nadstandardní elektrickou výbavou (jichž je v poslední době rapidně přibívá) a pro vozidla s brzdnou rekuperací a systémem start–stop, který umožňuje opakovaný start během okamžiku (čímž se ale prudce zvyšuje cyklické zatížení). Výhodou je také velmi kvalitní izolace, díky níž do okolí neunikají výpary, a je tedy možné mít akumulátor umístěn přímo v kabině vozu.

Nevýhodou tohoto typu je skutečnost, že vyžaduje speciální typ nabíječky. A to takovou, která je určena přímo pro AGM nebo GEL zdroje. Kromě toho musíte počítat s výrazně vyšší pořizovací cenou. Pokud ale vlastníte energeticky náročný vůz, doporučujeme vám do AGM akumulátoru investovat. AGM baterie ale nejsou vhodné jako záložní zdroj energie.

GEL autobaterie

GEL (gelové) autobaterie jsou podobné AGM modelům, s tím rozdílem, že místo skelného rouna je elektrolyt vázán v křemičitém gelu. A oproti AGM technologii mají dokonce několik výhod: méně se samovybíjí, mají menší rozměry (při zachování stejné kapacity) a jsou naprosto odolné proti vytečení (tj. mohou být umístěny i v mírném náklonu).

Pro svoji vysokou výkonnost, bezúdržbovost a dlouhou životnost patří GEL autobaterie mezi to nejlepší na trhu. Vynikající jsou především do automobilů s vysokými energetickými nároky. Naopak nevhodné jsou jako záložní zdroj energie a méně vhodné jsou také pro vozy se systémem start–stop. Zakoupit k nim ale musíte speciální nabíječku pro AGM nebo GEL akumulátory. A počítat samozřejmě musíte i s vyšší pořizovací cenou.

EFB autobaterie

Akumulátory vyráběné EFB technologií jsou méně kvalitní alternativou AGM, ale rozhodně lepší než baterie olověné. Jedná se o určitý kompromis. EFB technologie využívá tekutý elektrolyt, který je však modifikovaný pro časté startování a vysoké cyklické zatížení (vozidla se systémem start–stop). Vhodné jsou proto například pro časté cestování po městě. Na rozdíl od AGM akumulátorů je ale nelze využít v autech s brzdnou rekuperací.

EFB autobaterie se mohou pochlubit nejlepším poměrem cena/výkon, jelikož nejsou příliš drahé, ale zároveň disponují dobrou životností, vlastnostmi i výdrží. Volí je proto většina běžných uživatelů.

zpět nahoru ↑

Důležité technické parametry

Kromě typu baterie jsou důležitá také jednotlivá kritéria, která vám může akumulátor nabídnout. Pro různé situace jsou pochopitelně vhodné odlišné vlastnosti.

Mezi ty nejdůležitější parametry, na něž je třeba brát ohled, patří zejména:

  • rozměry,
  • kapacita,
  • napětí,
  • startovací proud,
  • polarita,
  • velikost pólů,
  • typ uchycení,
  • datum výroby,
  • značka.

Rozměry

Velikost autobaterie je zcela zásadním parametrem, na který byste se měli při výběru zaměřit nejdříve. Příliš velký akumulátor totiž do vozidla nevejde a příliš malý zase nebude držet pevně. Pokud neznáte vhodnou velikost baterie do vašeho vozu, pečlivě přeměřte tu stávající nebo její přesné rozměry zjistěte v manuálu konkrétního automobilu.

Samozřejmě platí, že velikost baterie souvisí také s její kapacitou. Platí přitom přímá úměra – čím větší, tím vyšší výdrž. Rozměry evropských autobaterií jsou standardizované a existuje nepřeberné množství velikostí, které jsou nejčastěji uváděny v milimetrech (délka x šířka x výška). Pozor však dávejte při koupi asijských vozů, které mají odlišné rozměry akumulátorů než evropská auta.

Kapacita

Dalším důležitým kritériem je kapacita autobaterie, tedy její výdrž. Ta je udávána v ampérhodinách (značka Ah), které vyjadřují kolik energie dokáže za jednotku času dodat. I v tomto případě je vhodné vycházet z původní baterie (na níž musí být tento údaj uveden), případně tuto informaci vyčtěte z manuálu vozidla. Máte-li ale k dispozici více místa, můžete zvolit o něco větší baterii, která vám déle vydrží. Vždy ale prostor pečlivě změřte.

Dobrý pozor přitom dávejte na zdroje s nižší kapacitou. Může se totiž stát, že daná baterie jednoduše nebude pro typ vašeho vozu dostatečně výkonná, bude způsobovat problémy a brzy ji budete muset vyhodit. Z tohoto důvodu proto vždy volte raději akumulátory s mírně vyšší kapacitou, než jakou váš vůz skutečně potřebuje.

Při výběru správné kapacity autobaterie se rozhodujte nejen podle typu vozu, ale také podle typu paliva, který využívá motor vašeho auta. Většina běžných benzínových motorů osobních vozů je méně náročná, a postačí vám proto baterie okolo 60 Ah, pro dieselové motory ale volte akumulátory výkonnější, tj. zhruba od 70 Ah výše. Každopádně doporučujeme počítat s určitou kapacitní rezervou, kterou oceníte hlavně při startování v mrazivém počasí.

Napětí

Co se týče napětí automobilových zdrojů, obvykle se setkáte s 12 V. Pouze starší typy vozů využívají autobaterie s 6 V, některé novější pak 16 V a nákladní auta většinou disponují dvěma bateriemi, z nichž každá má napětí 12 V (celkem tedy 24 V). Při výměně akumulátorů u nákladních vozů, vždy vyměňte oba najednou.

Startovací proud

Jak již název napovídá, startovací proud udává množství proudu (v ampérech), které baterie vydá při startování vozu. Každý automobilový akumulátor totiž nejen startuje motor, ale zároveň napájí další spotřebiče ve vozidle (alarm, autorádio, centrální zamykání apod.). Pokud je proto vaše auto vybaveno velkým množstvím těchto doplňků, budete potřebovat autobaterii s vyšším startovacím proudem.

Přitom platí, že benzínovému motoru běžného vozu zpravidla postačí startovací proud okolo 500 A. Dieselové motory jsou náročnější a vyžadují startovací proud s hodnotou vyšší 600 A.

Doporučujeme pořídit spíše baterii s vyšším startovacím proudem a nižší kapacitou než opačně. Startovací proud a kapacita totiž nejsou přímo úměrné (může se proto stát, že akumulátor s kapacitou 55 Ah má větší startovací proud než autobaterie s kapacitou 60 Ah). Určitá rezerva u tohoto parametru se hodí hlavně v případě startování v zimě a mrazu.

Polarita

Při výběru nesmíte zapomenout také na umístění kladného a záporného pólu na baterii. Ačkoli jde o triviální záležitost, při volbě opačného pólování by se mohlo snadno stát, že byste akumulátor nakonec nemohli připojit. Velmi často se totiž napájecí kabely vyrábí v přesné délce, a v případě opačně umístěných pólů by proto jejich připojení jednoduše nebylo možné.

Polarita se určuje podle umístění kladného pólu. Zjistíte jej tak, že baterii postavíte stranou s póly čelem k sobě (obvykle se jedná o delší stranu, v některých případech ale jde i o stranu kratší). V případě, že se červeně označený pól (tj. kladný, nekostřený pól) nachází vpravo, jedná se o pravou autobaterii. Logicky pak černý nebo modrý (záporný, kostřený) pól najdete u pravých baterií vlevo, kdežto levé akumulátory mají kladný (červený) pól umístěný vlevo.

Polarita zdroje s kladným pólem vpravo se značí nulou (0), v opačném případě polarita levé baterie se značí polaritou jedna (1). Autobaterie s pravou polaritou jsou běžné u evropských vozů, pro asijskou automobilovou produkci je typická naopak levá polarita. Výjimečně se můžete setkat také se středovou polaritou (tj. kladným pólem umístěným na střed).

Velikost pólů

Kromě pravé a levé polarity je důležitá i velikost pólů. Pro evropské vozy se zpravidla používá standardní velikost označovaná číslem 1 (pozor – jedná se o odlišné označení, než kterým je označována levá polarita). Některé typy asijských automobilů ale mají užší póly velikosti číslo 3. Koncová očka kabelů ve vašem voze proto nemusí na každou baterii sedět přesně. Z tohoto důvodu je více než vhodné zjistit si velikost pólů předem.

Typ uchycení

Podobný problém může vyvstat také co se týče způsobu uchycení autobaterie na své místo. Většina baterií vyráběných v Evropě se připevňuje pomocí standardního uchycení B13 s vystouplou patkou. Asijské vozy (zejména japonské a korejské výroby) často disponují atypickou konstrukcí uchycení. Vždy je proto potřeba ověřit, zda uchycení ve vašem voze vyhovuje danému typu zdroje.

Datum výroby

Při výběru doporučujeme provést kontrolu data výroby daného zdroje. Tato informace se vám bude hodit především v případě, že kupujete ojetý vůz se starší baterií, případně pokud chcete stávající akumulátor ve vašem automobilu vyměnit a nepamatujete si, kdy jste jej zakoupili.

Datum výroby se dozvíte z kódu uvedeném většinou na horní straně baterie. Bohužel různí výrobci uvádí kódy v odlišných formátech, což znesnadňuje jejich čtení. Např. u autobaterií VARTA zjistíte datum výroby z řady číslic umístěných vlevo na horní straně produktu. Jedná se o kombinaci písmen a čísel (např. G3C853), z nichž vás zajímají čísla na čtvrté a páté pozici zleva (tj. 8 a 5). Číslo 8 přitom znamená rok (tj. 2018) a číslo 5 měsíc (tj. květen). Tento akumulátor byl vyroben v květnu 2018.

U jiných výrobců se ale můžete setkat například s písmeny, která vyjadřují měsíc (A leden, B únor, C březen atd.). Číslice uvedená za tímto písmenem pak značí rok výroby (např. A2 znamená leden 2002).

Značka

Obecně se nedoporučuje nakupovat neznačkové autobaterie v supermarketech, obvykle totiž disponují horšími vlastnostmi, než jaké mají uvedeny na obale. Velcí a zavedení výrobci si rozhodně takový přístup dovolit nemohou. U jejich výrobků proto vždy budete mít vyšší jistotu kvality (přestože i v tomto případě se mohou vyskytovat výjimky). Mezi ověřené výrobce automobilových baterií patří zejména VARTA, Banner nebo Exide, případně Bosch či Akuma.

zpět nahoru ↑

Jak poznat, která autobaterie je vhodná pro daný typ automobilu

Výrobci vozů zpravidla uvádí značku autobaterie i s jejími parametry v uživatelské příručce daného auta, na webových stránkách, případně je možné ji zjistit z jiných internetových zdrojů. Pokud ale uživatelskou příručku nevlastníte, potřebný údaj v ní není zanesen, doporučený typ baterie je příliš drahý nebo tuto informaci nemůžete zjistit jinak, nejvhodnějším řešením je vybrat akumulátor podle charakteristik toho stávajícího.

Přesto se ale vyplatí zkontrolovat, zda jde o vhodný typ. Může se totiž stát, že starý akumulátor ve skutečnosti nebyl pro typ vašeho automobilu vhodný. Pokud však vůz fungoval bez problémů, s největší pravděpodobností šlo o správný typ zdroje. V takovém případě, při výběru nového akumulátoru dodržujte stejný rozměr, pólování i napětí. Ostatní kritéria se již mohou lišit podle vašich preferencí a možností.

Obecně není možné říct, která autobaterie je nejlepší, jelikož závisí hlavně na typu automobilu, pro který ji pořizujete. Většina výrobců rozděluje akumulátory do tří kategorií: pro nenáročné (obvykle starší) vozy, pro běžná auta a pro luxusní vozidla (s množstvím elektroniky).

Přitom platí, že baterie pro luxusní automobily jsou pro slabší vozy zbytečně výkonné (jejich kapacita není využita), a tedy nevhodné. Jak kapacita, tak hodnota startovacího proudu proto nemusí být u akumulátorů pro starší vozidla příliš vysoká. Platí také, že autům s benzínovým motorem postačí slabší baterie než vozům s motorem dieselovým. Pokud ale vlastníte luxusní vůz pořízený z bazaru, před koupí zkontrolujte typ zdroje. Autobazary totiž za účelem zvýšení zisku často opatřují moderní automobily příliš slabými a nevyhovujícími autobateriemi.

Zpozorněte také v případě, že je váš vůz vybaven tzv. start–stop systémem (případně brzdnou rekuperací). Tento systém automaticky vypíná motor například při čekání na křižovatce. Vzhledem k tomu je nutné pořídit speciální akumulátor (nejlépe AGM nebo EFB).

Pokud si nejste jisti, jak poznat správnou autobaterii do vašeho automobilu a vyhnout se té špatné, pomoci vám mohou i vyhledávače na webových stránkách některých výrobců baterií. Speciální vyhledávač po zadání základních údajů (značky, výrobce, modelové řady, typu modelu, případně roku výroby apod.) vygeneruje nejvhodnější typ akumulátoru. Vyzkoušet můžete například Vyhledávač baterií VARTA.

Tabulka oblíbených typů automobilů a vhodných autobaterií

V následující tabulce přinášíme přehled pětice častých a mezi řidiči oblíbených automobilů používaných v České republice a výběr některých autobaterií, které jsou pro ně vhodné.

AutomobilMotorizaceVýkonPalivoRok výrobyVhodný typ baterie
Škoda Octavia
(1U2)
1.6 – AEE55 kW
(75 PS)
benzín9/1996
–9/2004
VARTA Black Dynamic (12 V / 45 Ah),
VARTA Blue Dynamic (12 V / 52 Ah),
VARTA Silver Dynamic (12 V / 63 Ah),
Akuma Komfort L1 (12 V / 44 Ah),
Akuma Komfort L2 (12 V / 65 Ah).
Škoda Fabia
(6Y2)
1.4 TDI – BNV59 kW
(80 PS)
diesel10/2005
–3/2008
VARTA Black Dynamic (12 V / 56 Ah),
VARTA Blue Dynamic (12 V / 60 Ah),
VARTA Silver Dynamic (12 V / 63 Ah),
55 Ah Euro Power (12 V / 55 Ah),
62 Ah Euro Power (12 V / 62 Ah),
Alpina L2 55 Ah (12 V / 55 Ah),
Alpina L2 62 Ah (12 V / 62 Ah),
Akuma Komfort L2 (12 V / 55 Ah),
Akuma Komfort L2 (12 V / 65 Ah).
Škoda Superb
(3T4)
1.4 TSI – CAXC92 kW
(125 PS)
benzín7/2008
–5/2015
VARTA Blue Dynamic (12 V / 60 Ah),
VARTA Silver Dynamic (12 V / 63 Ah),
62 Ah Euro Power (12 V / 62 Ah),
Alpina L2 62 Ah (12 V / 62 Ah),
Akuma Komfort L2 (12 V / 65 Ah).
Hyundai i30
(FD)
1.4 – G4FA77 kW
(105 PS)
benzín10/2007
–11/2011
VARTA Black Dynamic (12 V / 45 Ah),
VARTA Blue Dynamic (12 V / 52 Ah).
Kia Cee’d II
Sportswagon
(JD)
1.4 CRDi 90 – D4FC66 kW
(90 PS)
dieselod 5/2012VARTA Blue Dynamic (12 V / 60 Ah),
VARTA Blue Dynamic (12 V / 70 Ah),
VARTA Silver Dynamic (12 V / 60 Ah),
VARTA Silver Dynamic (12 V / 70 Ah),
Bosch S4 (12 V / 70 Ah),
Bosch S5A (12 V / 70 Ah).
zpět nahoru ↑

Faktory ovlivňující výdrž autobaterie

Většina autobaterií vydrží 2 až 5 let, životnost ale můžete podstatně ovlivnit také vy sami. Na tomto místě proto uvádíme hlavní faktory, které podstatně zkracují životnost akumulátorů. Pokud se jich proto vyvarujete, existuje vysoká pravděpodobnost, že vám baterie poslouží dlouhá léta.

Mezi nejdůležitější faktory snižující výdrž akumulátoru patří:

  • příliš vysoká nebo nízká teplota,
  • krátká jízda,
  • přerušovaná jízda,
  • odstavení vozu na delší dobu,
  • nízká hladina elektrolytu,
  • nevhodné uchycení,
  • osvětlení a běžící elektronika při vypnutém motoru,
  • nedostatečná údržba svorek baterie,
  • zanedbání průběžného testování napětí,
  • nedostatečná péče o automobil jako celek.

Nyní se podíváme na všechny rizikové faktory podrobně.

Příliš vysoká nebo nízká teplota

Teplota patří mezi jediný faktor, který s největší pravděpodobností nemůžete ovlivnit, přesto se vyplatí o něm vědět. Platí, že řidičům žijícím v oblastech s teplejším klimatem vydrží autobaterie průměrně asi 2,5 roku. V oblastech s mírným klimatem však tatáž baterie vydrží téměř dvakrát déle (cca 4,5 roku). Provoz ve vedrech nebo např. dlouhá dovolená v teplých krajinách proto zkracuje výdrž akumulátoru.

Totéž ale platí i pro extrémně nízké teploty. V zimě dochází k rychlejšímu vybíjení automobilových akumulátorů. Proto v této roční době věnujte zvýšenou pozornost kontrole kapacity a pravidelnému nabíjení.

Výrobci někdy dokonce uvádějí, do jakých klimatických podmínek je daný typ baterie vhodný.

Krátká jízda

Životnost zdroje bohužel zkracuje také časté absolvování krátkých tras (např. každý den pár kilometrů z práce domů). Na krátkých úsecích se totiž akumulátor nestačí dobít, naopak nejvhodnější jsou pro nabíjení autobaterie dlouhé a častější cesty (akumulátor se začne dobíjet až po ujetí 10–30 km, ideální vzdálenost činí ale 50–60 km).

Pokud proto používáte auto pouze pro cestování z práce domů v rámci několika málo kilometrů nebo jej používáte pouze sporadicky, doporučujeme vám velmi často kontrolovat napětí baterie a nabíječku vozit raději s sebou.

Přerušovaná jízda

Úplně nejhorší je ale kombinace častého startování a jízdy na krátké vzdálenosti. Především pokud často jezdíte po městě v hustém provozu stylem brzda–plyn (tzv. popojíždíte), akumulátor ve vašem voze se zbytečně vyčerpává, čímž se značně zkracuje jeho životnost. Pro tyto případy proto doporučujeme zvolit speciální AGM nebo EFB baterie, které jsou určeny pro vysoké cyklické zatížení (vozy se systémem start–stop).

Odstavení vozu na delší dobu

Podobně jako při krátkých jízdách trpí baterie také v případě, že patříte mezi tzv. sváteční řidiče a na silnici vyrážíte pouze výjimečně. Akumulátor se totiž postupně vybíjí, aniž by docházelo k jeho průběžnému a alespoň částečnému nabíjení.

Nízká hladina elektrolytu

Jestliže se jedná o údržbový akumulátor, je důležité pravidelně kontrolovat hladinu elektrolytu. Pokud je hladina příliš nízká, doplňte ji podle rysek v baterii destilovanou vodou. Hladina by měla sahat na úroveň kontrolních zobáčků (tj. cca 10 mm nad desky) a nesmí být v žádném případě výš!

Kromě výšky hladiny věnujte pozornost také zbarvení elektrolytu. V případě, že je čistý, nemusíte se ničeho obávat. Je-li ale černě zanesen, počítejte s tím, že se s baterií budete muset brzy rozloučit.

Nevhodné uchycení

Špatně uchycená baterie (v nejhorším případě taková, která pro daný typ uchycení není určena) je vystavena vibracím, které mohou způsobit zkrat nebo vnitřní poškození. Zejména v případě, že často jezdíte po nerovnostech, doporučujeme pravidelně kontrolovat uchycení akumulátoru, při němž se přesvědčíte o správném umístění v konzoli.

Osvětlení a běžící elektronika při vypnutém motoru

Častým nešvarem mnoha řidičů je zvyk nechávat zapnuté vnitřní osvětlení, světlomety nebo např. rádio, klimatizaci (či jinou elektroniku) i po vypnutí motoru. Baterie je tímto způsobem výrazně přetěžována, což jí rozhodně nesvědčí. Pokud navíc například zapomenete vypnout světla a od vozu odejdete, po návratu může být zdroj zcela vybitý.

Některé moderní vozy disponují automatickým zapínáním a vypínáním světel, případně vás o situaci upozorní zvukovým signálem. Pokud však vlastníte starší automobil, doporučujeme si na vypínání osvětlení i elektroniky dávat pozor.

Nedostatečná údržba svorek baterie

Většina svorek automobilových baterií vlivem času koroduje a objevuje se na nich rez, která zkracuje celkovou životnost akumulátoru. Korozi můžete účinně předejít pravidelným čištěním svorek například pomocí kartáčku (případně smirku) namočeného ve směsi jedlé sody s trochou vody. Dávejte ale pozor, abyste svorky nepoškrábali. Po vyčištění je opatrně opláchněte studenou vodou (např. pomocí rozprašovače) a důkladně osušte čistým hadříkem.

Zanedbání průběžného testování napětí

Pokud chcete prodloužit životnost automobilového akumulátoru, je dobré znát její stav. Výstupní napětí autobaterie proto pravidelně (častěji v zimním období) testujte pomocí multimetru (voltmetru). Díky tomu zjistíte, zda je v dobré kondici, potřebuje dobít nebo bude nutné ji brzy vyměnit za novou. Napětí by se mělo pohybovat v rozmezí 12,2–12,8 V. Pokud dojde k vybytí pod 1,75 V, baterie je nenávratně poškozená.

V tomto ohledu je vynikající také zátěžový test autobaterie, který je prováděn pomocí speciálního přístroje (testeru). Pomocí něj lze zjistit přesný stav nabití, orientačně změřit startovací proud, svorkové napětí, ověřit životnost či diagnostikovat problém.

Nedostatečná péče o automobil jako celek

Životnost každého vozu je většinou přímo úměrná péči, s níž se o něj staráte. Údržba všech částí se přitom pozitivně projeví i na životnosti baterie. Pokud proto pečujete dobře pouze o akumulátor, nestačí to.

zpět nahoru ↑

Jak postupovat při kontrole autobaterie

Všechny údržbové akumulátory je potřeba pravidelně (ideálně 1–2 x ročně) kontrolovat. Většina údržbových akumulátorů má na vrchní straně volně přístupné zátky, které je možné odšroubovat. Po odšroubování již můžete snadno zkontrolovat hladinu elektrolytu a případně ji doplnit destilovanou vodou.

Na novějších typech automobilových baterií ale často zátky nenajdete. Tyto akumulátory jsou totiž bezúdržbové (proto zcela uzavřené) a není potřeba kontrolovat hladinu elektrolytu, jelikož odpařování vody je u nich zanedbatelné.

Při kontrole vždy zjistěte stav svorek. V případě potřeby je vyčistěte a ošetřete elektrovodivou vazelínou.

Poté připojte voltmetr na svorky autobaterie a změřte napětí. Napětí přitom měřte vždy až několik hodin po ukončení jízdy. Pomocí naměřených hodnot tak zjistíte stav zdroje.

Jednotlivé naměřené hodnoty a jejich význam najdete v následující tabulce. Hodnoty napětí se ale mírně liší v závislosti na tom, zda jde o údržbovou nebo bezúdržbovou baterii.

Naměřené napětí (V)13 a více12,58
–12,66
12,4
–12,54
12,24–12,411,88–12,1810,5–11,51,75–10,50–1,75
Úroveň nabitípřebito (nevratně poškozeno)100 %70 %50 %25 %baterie degradujetéměř
0 %
zkrat (nevratně poškozeno)
Co
s baterií dělat
vyhoďtenicnicdobijte nabíječkouurychleně dobijte nabíječkouurychleně dobijte  kvalití nabíječkoumůžete se pokusit
o nabití
vyhoďte

Nyní se na jednotlivé naměřené údaje podíváme ještě podrobněji.

13 V a více

V případě, že naměřená hodnota bude přesahovat 13 V, znamená to, že došlo k přebití (vysokým napětím nebo proudem) a baterie je vyvařená (tj. ztrátou vody se zvýšila koncentrace kyseliny sírové a elektrolytu, kvůli čemuž se olověné desky obnaží a zničí). V takovém případě už je bohužel na záchranu pozdě a musíte akumulátor vyhodit.

12,58–12,66 V

Pokud si pokládáte otázku, jaké je správné napětí autobaterie, nachází se v rozmezí 12,58–12,66 V. Jedná se o stav, kdy je baterie zcela nabita a není potřeba ji dobíjet. U bezúdržbových typů se přitom ideální hodnota napětí pohybuje trochu výše, a to konkrétně mezi 12,70–12,80 V.

12,70–12,80 V

Jak jsme zmínili před chvílí, pokud se jedná o bezúdržbový akumulátor, jedná se o ideální hodnoty napětí. Pokud tuto hodnotu naměříte u klasického údržbového akumulátoru, s největší pravděpodobností se jedná o zvýšené povrchové napětí (např. po delší jízdě nebo odpojení nabíječky). Aby napětí pokleslo na normální hodnotu, doporučuje se v tomto případě zapnout světla na cca 20 sekund.

11,5–12,5 V

Tyto hodnoty vás upozorňují na vybitou baterii, kterou je potřeba co nejrychleji připojit k nabíječce.

10,5–11,5 V

V případě, že naměříte napětí v rozmezí 10,5–11,5 V, znamená to, že je akumulátor již z velké míry vybitý a začíná rychle degradovat. Na opětovné dobití přitom nemusí stačit levnější nabíječky.

1,75–10,5 V

Velmi nízké napětí, které značí, že akumulátor může být již nenávratně zničen (zejména, pokud zůstal v tomto stavu déle). Přesto se můžete pokusit baterii nabít. Pokud se vám to podaří, počítejte s tím, že ji nejspíš již nikdy nenabijete na plnou kapacitu a její životnost bude podstatně kratší.

0–1,75 V

Hodnoty okolo nuly znamenají jediné – baterie je s největší pravděpodobností zkratovaná a je nutné ji vyměnit za novou.

Co jsou autobaterie s magickým okem

Většina starších autobaterií byla vybavena tzv. magickým okem (hustoměrem), které sloužilo k rychlé kontrole stavu baterie (potažmo stavu elektrolytu). Podle zabarvení tohoto indikátoru bylo možné určit stav nabití akumulátoru. Diagnostika stavu pomocí magického oka ale není bezchybná, a právě naopak může docházet k výrazným zkreslením, kvůli nimž není možné stav s jistotou odhadnout. Kvůli tomu magické oko postupně vytlačily modernější technologie.

zpět nahoru ↑

Jak nabíjet autobaterie

Při nabíjení autobaterie je vhodné dodržovat určitý postup (nejlépe podle originálního návodu), který slouží k ochraně vaší bezpečnosti i prodloužení životnosti samotného akumulátoru. Pokud návod postrádáte, přinášíme vám několik základních pouček, jak bezpečně nabíjet autobaterie.

Po demontáži baterie ji umístěte na dobře větrané místo. To je důležité, jelikož při procesu nabíjení může docházet k uvolňování hořlavých plynů. Poté nejdříve připojte nabíječku pomocí svorek k baterii, a až poté nabíječku připojte ke zdroji střídavého napětí (elektrické zásuvce s 230 V). Po nabití akumulátoru nabíječku odpojte v opačném pořadí (tj. nejdříve ji vytáhněte ze zásuvky, a až poté odpojte od baterie).

Automobilové baterie nabíjejte vždy proudem 0,10 kapacity samotného akumulátoru. Pokud například vlastníte autobaterii s 55 Ah, nabíjejte ji 5,5 A po dobu přibližně 10 hodin. Nikdy přitom hodnotu dobíjecího proudu nezvyšujte, poškodili byste tak olověné desky uvnitř akumulátoru. Pokud si nejste jisti, jak dlouhou autobaterii nabíjet, poznáte to tak, že při nabíjení již nestoupá napětí na svorkách baterie (napětí zjistíte měřičem, tzv. voltmetrem).

Při nabíjení nechejte zátky autobaterie otevřené (to samozřejmě neplatí pro bezúdržbové baterie). Elektrolyt přitom nesmí vytékat z článků a teplota baterie nesmí překročit 40 °C. Pokud by teplota tuto hodnotu překročila, ihned přerušte nabíjení.

Po dokončení nabíjení, zkontrolujte hladinu elektrolytu a případně ji doplňte destilovanou vodou. Kontrolu napětí nabité baterie proveďte asi dvě hodiny po dokončení nabíjení. Voltmetr by měl ukazovat přibližně 12,6 V.

Je dobíjení autobaterie ve vozidle bez odpojení bezpečné

Mnoho uživatelů zajímá, zda je nabíjení autobaterie přímo ve vozidle a bez odpojení od auta bezpečné. Jak jsme již zmínili výše, před dobíjením se doporučuje baterii vždy vyjmout. A to hlavně proto, že může docházet k uvolňování toxických a hořlavých plynů. V případě, že chcete vybitý akumulátor jen nakrátko tzv. oživit (např. pokud musíte co nejdříve odjet a nemáte čas na úplné nabití), je možné zdroj nabíjet přímo ve vozidle (v ideálním případě chytrou nabíječkou). Pokaždé však musí být odpojená! Pokud ji necháte zapojenou, může dojít ke zničení elektroniky vozidla.

zpět nahoru ↑

Nabíječky autobaterií

Autonabíječky nepatří mezi extrémně drahé přístroje a měly by být základní výbavou každého řidiče. Rozhodně se vyplatí je vlastnit a některých případech jsou doslova nedocenitelné (např. pokud zapomenete zhasnout světla a baterie se vybije). Existují dva základní typy nabíječek: klasické a chytré (inteligentní). Zajímavým řešením mohou být ale také nabíječky udržovací nebo solární. Většina nabíječek autobaterií má výstupní napětí nastavitelné v rozmezí 12–15 V.

Klasické nabíječky autobaterií

Klasické autonabíječky patří pochopitelně mezi levnější přístroje, které jsou určeny pro nabíjení baterií s tekutým elektrolytem (olověné, kalciové, EFB), a nikoli tedy pro AGM a GEL typy. Nevýhodou je, že postup při dobíjení autobaterie musíte mít pod kontrolou, což především znamená po úplném nabití co nejdříve vypojit nabíječku z napájení.

Chytré nabíječky autobaterií

Druhá skupina patří inteligentním (nebo také automatickým) nabíječkám autobaterií, které patří mezi to nejlepší na trhu. Zásadní výhodou je, že tyto přístroje není potřeba kontrolovat, jelikož jsou vybaveny vlastním mikroprocesorem. Tento typ je kromě klasických baterií schopen dobíjet i AGM a GEL akumulátory. Jejich hlavní výhodou je daleko šetrnější a přesnější postup dobíjení, který zajistí delší životnost autobaterie.

Udržovací nabíječky autobaterií

V případě, že auto nepoužíváte často nebo jezdíte jen krátké trasy, nemá akumulátor šanci se dobít, kvůli čemuž dochází k postupnému vybíjení. Pro tyto situace jsou určeny tzv. udržovací nabíječky, které účinně vyrovnávají samovybíjení.

Nabíječka je trvale připojena na automobilovou baterii a udržuje ji neustále v nabitém stavu, díky čemuž snadno nastartujete i delší dobu odstavený vůz. Z tohoto důvodu se tyto zdroje často nachází ve vozidlech policie, hasičů, záchranné služby, armády atp.

Solární nabíječky autobaterií

Zajímavou možností jsou solární nabíječky. Ty fungují pomocí klasických fotovoltaických článků a hodí se především v případě, že se cestujete do odlehlých oblastí, kde je obtížné v případě vybitého akumulátoru zavolat pomoc. Nevýhodou je, že obvykle nejsou schopny naakumulovat dostatek energie a za ideální podmínek trvá většinou celý den, než se autobaterie nabije alespoň do té míry, že jste schopni nastartovat a dojet ke konvenčnímu zdroji elektřiny.

zpět nahoru ↑

Jak postupovat při výměně a připojení autobaterie

Dříve než baterii vyměníte, zkontrolujte, že je motor vypnutý a ve voze není spuštěn žádný elektrospotřebič. Nezapomeňte přitom na to, že po odpojení akumulátoru a opětovném zapojení může některá elektronika (např. rádio) vyžadovat zadání PIN kódu. V případě, že jej neznáte, existují servisy, které dokáží vyměnit zdroj i bez přerušení přívodu napětí.

Odpojení může způsobit také ztrátu paměti elektroniky, případně dojde k přepnutí řídící jednotky do nouzového režimu. Rozhodně vždy počítejte s tím, že vyjmutím baterie přestane fungovat centrální zamykání. U některých nových vozidel navíc může být vyžadováno před vyjmutím baterie zadání informace o její výměně do palubního počítače.

Jakmile se o všech těchto úkonech přesvědčíte, postupujte následovně:

  1. Ještě jednou se přesvědčte, že jsou motor i elektronika vypnuté. Ujistěte se, že máte klíčky od vozu u sebe (po odpojení baterie by mohlo dojít k samovolnému uzamčení automobilu).
  2. Oblečte si ochranné pomůcky (rukavice, ochranné brýle apod.).
  3. Pomocí izolovaného nářadí odpojte autobaterii (ideálně odpojovačem). Nejdříve odpojte záporný (kostřený) pól, poté odejměte i druhou (kladnou, nekostřenou) svorku.
  4. Opatrně vyjměte baterii. Při manipulaci akumulátor nenahýbejte, než je nezbytně nutné a v žádném případě neotáčejte! Obsah uvnitř je extrémně žíravý a může způsobit závažné poleptání.
  5. Starý akumulátor odevzdejte k ekologické likvidaci.
  6. Očistěte svorky a místo pro uložení baterie. Svorky lehce potřete elektrovodivou vazelínou.
  7. Na příslušné místo opatrně vložte nový akumulátor.
  8. Zkontrolujte usazení baterie (nesmí se volně pohybovat).
  9. Nejdříve připojte kladný (nekostřený) pól, a až poté záporný (kostřený) pól.
  10. Připojovací svorky dobře dotáhněte. Dbejte však na to, aby nedošlo k poškození nebo deformaci baterie.

Recyklace autobaterie

Automobilové baterie patří mezi nebezpečný odpad, který je nutné ekologicky zlikvidovat. Prodejce je povinen při nákupu nové baterie odebrat tu starou a zajistit její likvidaci. Případně je možné odevzdat akumulátor ve specializovaném sběrném dvoře nebo jej prodat firmě zabývající se recyklací kovů, v tzv. výkupu autobaterií (počítejte ale s tím, že přestože jsou zejména olověné autobaterie velmi cenným zdrojem drahých kovů, jejich výkupní cena je nízká).

zpět nahoru ↑

Cenové relace

Cena, za kterou můžete autobaterii pořídit, se různí. Závislá je hlavně na výkonu a kapacitě akumulátoru a svoji roli samozřejmě hraje také značka. Bohužel podle směrnicí EU mohou prodejci uvádět hodnoty, které se od skutečného stavu liší, a to s rozdílem ± 10 %. I z tohoto důvodu doporučujeme volit raději výrobky prověřených výrobců.

Pro snazší představu ohledně cenových relací uvádíme základní rozdělení:

  • do 1 000 Kč,
  • od 1 000 do 2 000 Kč,
  • od 2 000 do 4 000 Kč,
  • nad 4 000 Kč.

Levné autobaterie

I tu nejlevnější autobaterii obvykle pořídíte až okolo 1 000 Kč. Případné levnější modely doporučujeme vůbec nekupovat. V této kategorii nejdete jak údržbové, tak ale i levnější bezúdržbové akumulátory. Obecně se jedná o menší a lehčí autobaterie s nižší kapacitou (nejčastěji 44 Ah nebo 45 Ah, výjimečně i 50 Ah), napětím 12 V a nízkým startovacím proudem kolo 330–360 A. Tento typ baterií je vhodnější pro starší automobily, které nejsou opatřeny velkým množstvím elektroniky, a jejich spotřeba proto není vysoká.

Běžné autobaterie

Do cenového rozpětí od 1 000 do 2 000 Kč spadá většina běžných modelů. Nabídka je proto nejširší a vybere si z ní nejvíce majitelů klasických vozů. Většina těchto autobaterií je bezúdržbová, 12 V s kapacitou okolo 60 Ah (najdete zde ale také akumulátory slabší s 45 Ah až 55 Ah, 56 Ah, 62 Ah nebo silnější se 70 Ah, 72 Ah, 74 Ah, případně 77 Ah, 80 Ah nebo dokonce 90 Ah). Také startovací proud je vyšší a pohybuje se nejčastěji okolo 540 nebo 680 A. V této kategorii ale nenajdete GEL ani trakční baterie.

Vysoce kvalitní autobaterie

Při investici v rozmezí od 2 000 do 4 000 Kč získáte vysoce kvalitní zcela bezúdržbové baterie (GEL i AGM) a najdete zde i trakční zdroje energie. Samozřejmostí těchto autobaterií je vysoká kapacita (100 Ah, 110 Ah, 120 Ah, ale i 135 Ah nebo 150 Ah) i startovací proud (zpravidla 800–1 000 A), napětí bývá klasických 12 V. Mezi standardy patří vysoká kvalita i velmi snadná a minimální údržba. Tyto akumulátory jsou vhodné pro moderní vozy s velkým množstvím elektroniky.

Top autobaterie

V cenové kategorii nad 4 000 Kč najdete nej autobaterie určené pro speciální využití obvykle pro užitková vozidla se speciálním elektronickým vybavením (kamiony, autobusy, hasičské a sanitní vozy). Ve větší míře jsou zde zastoupeny i baterie trakční. U těchto autobaterií proto nepřekvapí velmi vysoká kapacita (225 Ah, 230 Ah) a vysoký startovací proud (i nad 1 200 A). Pro běžná auta jsou však tyto akumulátory nevhodné.

zpět nahoru ↑

Tipy na závěr

  1. Jednou z nejčastějších chyb, které se uživatelé při údržbě autobaterií dopouštějí, je příliš nízká frekvence nabíjení. Pro nabíječku i baterii je ale naopak nejvhodnější časté nabíjení (cca 1x za měsíc). Prodloužíte tak životnost nabíječky i akumulátoru.
  2. Zejména v posledních letech se objevuje nepříjemný problém. Při opravách a prohlídkách vozu totiž pracovníci v servise zdroj nenapojí na nabíječku nebo externí zdroj, velmi často je pak výsledkem vybitý nebo téměř vybitý akumulátor. Vždy si proto stav baterie ihned při převzetí zkontrolujte.
  3. Životnost baterie je závislá především na způsobu zacházení a stylu používání. Vždy se proto řiďte radami výrobce a postupujte podle pokynů uvedených v uživatelské příručce.
  4. Pokud si nejste jisti, kde koupit autobaterii, rozhodně se vyhněte akumulátorům ze supermarketů. Přestože se jedná o nejlevnější autobaterie na trhu (často se střední a vyšší kapacitou 55 Ah nebo 74 Ah), mají výrazně kratší životnost (často až o polovinu), postrádají servis, většinou patří mezi údržbové a vyžadují častou kontrolu. Investice do dražších originálních autobaterií se proto rozhodně vyplatí (někteří prodejci dokonce umožňují koupi na splátky).
  5. Při výběru autobaterie doporučujeme věnovat pozornost také uživatelským recenzím, fórům nebo výsledkům nezávislých spotřebitelských testů, které pravidelně vyhlašují vítěze a propadáky testování.

Jak vám tento test pomohl? Budeme rádi, když ho ohodnotíte hvězdičkami.

4.6/5 10 hodnocení

Kategorie:

Budeme rádi za vaše názory a připomínky

      Napište svou recenzi

      Před odesláním komentáře byste měli vědět jak pracujeme s vašimi osobními údaji. Důvodem pro zpracování osobních údajů je náš oprávněný zájem. Jsme správci osobních údajů a chráníme je v souladu se zákonem 101/2000 Sb., O ochraně osobních údajů a s principy obsaženými ve směrnici EU č. 95/46/EC (GDPR). Při odeslání komentáře zpracováváme tyto osobní údaje - jméno, email a vaši IP adresu. Jméno používáme pro oslovení při případné odpovědi. Jméno můžete nahradit i přezdívkou. Email používáme pouze pro odeslání notifikačního emailu se zprávou, že vám někdo odpověděl na váš dotaz, případně rovnou pošleme odpověď na váš dotaz. Email je neveřejný a pro jiné účely ho nepoužíváme. IP adresu využíváme výlučně pro ochranu formuláře před spamem. Případné úpravy osobních údajů a žádosti o smazání můžete vyřídit emailově na poradime@covybrat.cz.