Jak vybrat autonabíječku

Aktualizováno v červnu 2020

Autobaterie zlobí snad každého řidiče zejména v zimě, kdy teploty klesají někdy i znatelně pod bod mrazu. Pokud chcete předejít problémům se startováním a poohlížíte se po nabíječkách autobaterií, měli byste hlavně vědět, jakého typu vaše autobaterie je, jakým disponuje elektrolytem a případně i napětím. Myslet byste měli rovněž na odolnost proti vodě a prachu a dostatečně dlouhou záruku, která by měla být minimálně dva roky stejně jako možnost servisu autonabíječky.

V našem rádci jsme se zaměřili právě na druhy autonabíječek a hlavní parametry, na které je potřeba se zaměřit a také na typy samotných autobaterií, jelikož i to je podstatná informace, pokud si baterii nechcete při nabíjení zničit.

Recenze autonabíječek

V tomto testu nabíječek autobaterií jsme sledovali všechny důležité parametry jako například možné nabíjecí napětí, napájení, ochranné prvky, dobíjecí proud, jež ovlivňuje rychlost nabití a další vychytávky, které zpříjemní používání tohoto přístroje.

COMPASS 6A 6/12 V

TypAutomatická
Nabíjecí napětí ve V6/12
Napájení220 V
Ochrana proti zkratune
UžitíOlověné akumulátory
Dobíjecí proud0,55 A
Rozsah kapacity v Ah4 – 120
LCD displejne
Hmotnost1,6 kg

Prvním ze zástupců je výrobek české firmy Compass 6A 6/12 V, který je velice jednoduchý na ovládání a levný. Nabíječka sama rozezná, zda je připojen akumulátor s napětím 6 V či 12 V. V případě, že je rozpoznáno 12V nabíjení, můžete si zvolit režim nabíjení zimní nebo letní.

Jelikož je přístroj plně automatický, není třeba jej nijak hlídat a sám se po procesu nabití přepne do udržovacího režimu. V tomto režimu řídí mikroprocesor nabíjení tak, že se akumulátor udržuje v nabitém stavu pomocí pulzního nabíjení.

Kompletní nabití baterie je vcelku rychlé a samotná manipulace je velmi komfortní. Rozměry autonabíječky nejsou nikterak velké, a proto ji budete moct využít jak doma, tak v garáži, případně i na cestách, kde je k dispozici elektrická síť. Délka přívodného kabelu je 130 cm, což by mělo být postačující k běžnému používání.

Minusové body musíme udělit za absenci vypínače, který neumožňuje přístroj vypnout jinak, než vypojením ze zásuvky. Navíc tenké spojovací kabely se mohou postupem času opotřebit a následně jsou funkčně k ničemu.

Na druhou stranu v poměru kvalita a cena si celkově přístroj nevedl vůbec zle a základním potřebám motoristů vystačí.

  • Poměr cena / kvalita
  • Velikost
  • Absence vypínače
  • Tenké spojovací kabely
Zjistit cenu

Road Star TE04-0242

TypAutomatická
Nabíjecí napětí ve V6/12
Napájení220 V
Ochrana proti zkratuano
UžitíOlověné akumulátory, AGM, GEL
Dobíjecí proud0,8–3,8 A
Rozsah kapacity v Ah1,2–120
LCD displejano
Hmotnost0,65 kg

Tento model nabíječky Road Star je řízen pomocí mikroprocesoru, což z ní dělá maximálně automatický přístroj.

Hodí se jak pro dobíjení klasických olověných akumulátorů, tak těch s tekutým nebo gelovým elektrolytem (což znamená AGM nebo GEL baterie).

Používání není nikterak složité, celý proces je díky přiloženému návodu velmi jednoduchý a rychlý. Připojovací kabely jsou variabilní, nabíjení je regulované a zabudovaný LCD displej vás bude informovat o nejaktuálnějším stavu baterie. Navíc si můžete zvolit nabíjecí proud díky čtyřem režimům dobíjení, kterými je zástupce vybaven. Tyto režimy jednoduše zvolíte na základě toho, jaké vozidlo chcete nabíjet – zvolit se dají i motocykly s 12V baterií do kapacity 14 Ah s nabíjecím proudem 0,8 A, stejně jako automobily s 12V akumulátorem do kapacity 120 Ah a nabíjecím proudem do 3,8 A. Výrobci rovněž mysleli na režim dobíjení v chladném počasí.

Na zabudovaném LCD displeji si taktéž můžete navolit funkci trvalého a udržovacího napětí s ochranou proti přetížení a přepólování, anebo třeba režim oživení.

Bezpečnost je zajištěna použitím nabíjecího kabelu s izolovanými připojovacími svorkami a krytím IP65, což z přístroje dělá dost odolný kousek vůči prachu i vodě.

Co možná může představovat problém, jsou právě kabely a jejich tvrdý obal, který z nich v zimě udělá neforemné hadice, které není možné dobře ohýbat a bezproblémově tak přivést k baterii. Záruka uvedená výrobcem je dva roky.

  • Možnost nabíjení AGM i Gel baterií
  • Velikost
  • Tvrdost dobíjecích kabelů
Zjistit cenu

Emos N1015 12V/6V

TypAutomatická
Nabíjecí napětí ve V6/12
Napájení220-240 V
Ochrana proti zkratuano
UžitíBezúdržbové, AGM, GEL akumulátory
Dobíjecí proud0,8 A
Rozsah kapacity v Ah1,2–30
LCD displejne
Hmotnost0,255 kg

Automatická nabíječka autobaterií Emos N1015, kterou nabijete celou řadu baterií s napětím 6 nebo 12 V s kapacitou 1,2–30 Ah.

Disponuje celkem třemi režimy nabíjení dle typu baterie a vozidla, které chcete dobít. Nabíječka však sama po připojení rozpozná typ akumulátoru a vy si pouze vyberete režim, ve kterém chcete nabíjet. Samotná však potom zhodnotí stav dané baterie a určí vhodnou rychlost i intenzitu nabíjení, což je výhodou jak pro nové, tak i starší baterie.

Dalším plusem, kterým je přístroj vybaven, je přizpůsobení počasí – v zimě automaticky dokáže zvýšit napětí, čímž se nabíjení maximálně zefektivní, v létě pak svůj výkon sníží, aby nedocházelo k přehřívání.

Vedle automatického spuštění i ukončení nabíjení se zde můžete setkat i s funkcí tzv. kapkového nabíjení, které je vhodné zejména pro řidiče, kteří tolik nejezdí, a tak se baterie pouze udržuje.

I zde je ochrana proti zkratu a přepólování samozřejmostí, proto, pokud se vám stane, že kabely zapojíte špatně, rozsvítí se červená LED dioda a přístroj se nespustí. Velice praktická je délka přívodního kabelu, která je 1,8 m.

Jako nedostatek však hodnotíme absenci vypínacího tlačítka, tím pádem, když nabíječku chcete používat, musíte ji vždy zastrčit do zásuvky a po nabití opět odpojit.

  • Velmi malá velikost
  • Délka přívodního kabelu
  • Tři režimy nabíjení
  • Absence vypínacího tlačítka
Zjistit cenu

CTEK MXS 5.0

TypAutomatická
Nabíjecí napětí ve V12
Napájení230 V
Ochrana proti zkratuano
UžitíOlověné i AGM akumulátory
Dobíjecí proud0,8-5 A
Rozsah kapacity v Ah1,2-110
LCD displejano
Hmotnost0,5 kg

Ctek MXS 5.0 je výrobek švédské firmy, který patří k plně automatickým modelům a jehož používání je navíc vysoce intuitivní. Nabíjet můžete všechny typy 12V olověných akumulátorů, ale po zvolení režimu AGM je možné přístroj využít i pro tento typ autobaterií.

Podpora nabíjení představuje od 0,8 A (vhodné zejména pro motocykly) do 5 A. Dalšími výhodami severského produktu je jeho malá velikost, která se vleze i do uzavřeného motoru. Disponuje vysokou bezpečností při manipulaci, jelikož kabely jsou zapuštěné přímo do přístroje a při nabíjení se nabíječka baterií vůbec nezahřívá. Ochrana proti přepětí, zkratu i přepólování je zde samozřejmostí.

V základním balení můžete také najít jak možnost dobíjení pomocí svorek, tak i dříve klasických ok. Díky zabudovanému displeji uvidíte, v jakém stavu se vaše autobaterie zrovna nachází – navíc zajišťuje také osmi krokové nabíjení, které se postará o maximální účinnost.

Oceňujeme také celkem tři testovací režimy, které se zabývají stavem baterie, startovacím výkonem a testem akumulátoru. Rovněž byl zabudován tzv. režim pro studené počasí – autonabíječka je tak schopna baterii nabíjet i za mrazivého počasí aniž by zatěžovala sebe nebo akumulátor.

Co se týká zabezpečení proti znečištění, nabíječka je odolná vůči prachu i vodě zhruba na úrovni IP65 a celková záruka je poskytována na 5 let.

  • Jednoduché ovládání
  • Nabije motorku i auto
  • Intuitivní ovládání
  • Hodnoty napětí zcela neodpovídají manuálu
Zjistit cenu

Bosch C3 6V/12V

TypAutomatická
Nabíjecí napětí ve V6/12
Napájení220-240 V
Ochrana proti zkratuano
UžitíOlověné akumulátory, AGM, GEL
Dobíjecí proud3,8 A
Rozsah kapacity v Ah4 – 120
LCD displejne
Hmotnost0,95 kg

Autonabíječka Bosch C3 6V/12 V je navržena pro nabíjení olověných i jiných akumulátorů typu GEL (gelový elektrolyt) i AMG (rohožemi absorbující elektrolyt). Kapacita akumulátoru dosahuje od 6 V (1,2 Ah) do 6 V (14 Ah) a 12 V (1,2 Ah) do 12 V (120 Ah). Celkem jsou tedy k dispozici čtyři režimy nabíjení vhodné k nabíjení od motorek, přes starší baterie až k těm novějším gelovým i AMG.

Dobíjení je řízeno mikroprocesorem MCU, celkové ovládání je navíc jednoduché a intuitivní díky. Znovunabití baterie je zajišťováno téměř na 100 % celkové kapacity a akumulátor je chráněn proti přepólování i přehřátí.

Velkým plusem je praktická funkce paměti, díky které nebudete muset při každém nabíjení volit režim a napětí. Po nabíjení se taktéž automaticky spouští udržovací režim. Navíc pro hluboce vybité akumulátory je zde impulzní nabíjení, které by mělo revitalizovat i totálně „vyšťavenou“ baterku. Na druhou stranu, nabíjení trvá dlouho.

Její robustní design, velmi dobře srozumitelný návod, krytí IP65 (voděodolná i „prachuvzdorná“) i délka přívodního kabelu, jež je téměř dva metry, dělají z tohoto přístroje praktického pomocníka.

  • Funkce paměti
  • Impulzní nabíjení vybitých baterií
  • Nabíjení zcela vybité autobaterie trvá dlouho
Zjistit cenu zpět nahoru ↑

Jak na startování motorů

Ne každý laik je schopen rozdělit a určit zdroje, které jsou schopny rozběhnout motor automobilu, když vám ani po pátém pokusu o nastartování ne a ne chytnout.

Startovací kabely

Jsou nejprimitivnější možností, jak nastartovat auto s vybitou baterií. Nevýhodou však je, že k tomu, abyste nastartovali vaše nereagující auto, potřebujete ještě jedno vozidlo s funkční autobaterií a neporušeným startováním. Další háček je to v tom, že je nutné mít vozidlo, jež disponuje zhruba stejným napětím. To znamená, že větší auto jako například Jeep nenastartujete malým autem, kterým jezdíte pro nákup.

Nejdůležitější je mít bezpečné kabely, jejichž dráty nejsou obnažené a nikde nic netrčí. Jedině tak jsou totiž účelné a nehrozí újma na zdraví.

To, jak auto bezpečně a správně přes kabely nabít, je jistě obsaženo v každém manuálu vozidla, nicméně pojďme se alespoň obecně podívat na jednoduchý návod:

  • červený kabel připojte na kladný pól vybité baterie,
  • následně připojte druhou stranu červeného kabelu ke kladnému pólu nabité baterie,
  • druhý kabel (obvykle bývá černý nebo modrý) připojte na záporný pól nabité baterie,
  • druhý konec kabelu připevněte na dobře „ukostřené“ místo v motoru nestartujícího auta (například na některý z kovových dílů, který je připojen k motoru),
  • vozy se při startování nesmějí dotýkat, dávejte si také pozor na zachycení kabelů do motoru,
  • než všechno zkontrolujete, jsou motory obou aut vypnuté, nedotýkejte se ani žádné ze svorek,
  • po zkontrolování můžete nastartovat auto s nabitou baterií, chvíli jej nechte běžet, a následně zkuste nastartovat druhé auto,
  • jestliže první pokus nebyl úspěšný, ještě chvíli v nabíjení setrvejte a po chvíli to zkuste znovu.

Odpojení kabelů

  • jestliže se vám podařilo nastartovat, můžete kabely odstranit v přesně opačném pořadí, než v jakém jste je zapojovali,
  • s úspěšně nastartovaným autem byste měli alespoň 20 minut jezdit, aby se baterie sama dostatečně dobila.
zpět nahoru ↑

Autonabíječky

Předtím než se rozhodnete pořídit si nabíječku automobilové baterie, měli byste se hlavně podívat do motoru, co za akumulátor vlastně máte, protože při špatné koupi byste si mohli baterii rychle zničit.

Automatické nabíječky

Jsou vhodné jak pro olověné kyselinové akumulátory, tak pro autobaterie gelové. Dokážou se přizpůsobit stavu vybité baterie. Tzn., že pokud je baterka úplně vybitá, začnou s nabíjením pod nižším proudem, dokud napětí nedosáhne 12 V. Do 80 % však nabíjejí pod maximálním proudem, ale na konci se proud opět sníží a přejde do udržovací fáze, která šetří životnost baterie a uchovává ji v nabitém stavu.

Transformátorové nabíječky

Klasické nabíječky bez jakéhokoli řízení celého procesu nabíjení, proto je nutné je mít stále pod dohledem. Na druhou stranu patří k nejlevnějším na trhu a rychlost nabíjení je vysoká. Dávejte si však pozor, abyste ji nepoužili na gelový typ autobaterie, tu byste si velmi rychle zničili.

Inventorové nabíječky

Rovněž se jedná o automatické nabíječky, které jsou však daleko menší a lehčí. Sahají po nich zejména řidiči motorek. Má to ale rovněž ještě jeden důvod. Inventorové nabíječky jsou zpravidla schopné vyvinout napětí od 6 do 12 V. Těch, které disponují 24 V je poměrně málo a jsou finančně nákladnější.

Udržovací nabíječky

Nejsou nabíječkami v pravém slova smyslu. Jejich největší předností je, že dokážou udržovat stav plného dobití, avšak vybitý akumulátor nejsou schopny zcela nabít.

Nabíječky se startem

Pomohou vám jak s nabíjením, tak pouze s nastartováním vozu podobně jako startovací kabely.

Multifunkční nabíječky

Kromě klasického nabíjení provádějí také diagnostiku baterie. Multifunkční zařízení funguje rovněž jako záložní zdroj při vypnutí motoru. Velkým kladem je vysoká rychlost nabíjení, za kterou si však musíte hodně připlatit. Pokud zpravidla používáte nabíječku pouze v zimě, tak velká investice se vám nevyplatí.

Solární nabíječky autobaterií

V současné době existují na trhu nabíječky jak s integrovanou baterií, tak bez ní a účinnost doplňování energie je ovlivňována zejména druhem fotovoltaického článku, jenž může disponovat buď amorfními články, majícími kratší životnost a nižší účinnost dobíjení, anebo články krystalickými – ty jsou na tom s životností lépe, na druhou stranu si připlatíte více peněz.
Většinou jsou tyto typy nabíječek schopné dobít zejména menší elektroniku jako například telefony, případně notebooky. Pokud zvažujete pořízení k dobíjení autobaterie, pak si náležitě připlatíte.

zpět nahoru ↑

Na co se zaměřit při výběru  autonabíječek

Jako všude, tak i zde existuje několik kritérií, které je potřeba dodržovat.

Kvalita

Raději hned zapomeňte na neověřené a nekvalitní výrobky z asijských stránek. Sice tam seženete zdánlivě dobré kousky za pár korun, ale jejich kvalita je pochybná. Skutečné parametry jsou totiž daleko od těch, které výrobce slibuje a životnost produktu je téměř nulová. Zaměřte se proto raději na značku, která vás nezklamala, anebo ověřenou klasiku.

Kompatibilita

Jestliže se nechystáte startovat autobus nebo náklaďák, měla by vám postačit autonabíječka disponující 12 V, motorkám vystačí i 6 V. Avšak v případě, že si pořizujete nabíječku na SUV auto, podívejte se, zda nebudete potřebovat 24V zdroj. Dále si zkontrolujte typ vaší autobaterie a jeho kompatibilitu s nabíjecím zařízením. Jak jsme uváděli výše, například transformátorovou nabíječkou si gelovou autobaterii zničíte.

Maximální dobíjecí proud

Udává, jak rychle je možné akumulátor nabít. Maximální hodnota by měla být zhruba desetina kapacity baterie.

Např.: zásobník o kapacitě 60 Ah může být dobíjen maximálním proudem 6 A.

Pokud však spěcháte a potřebujete vozidlo nabít extrémně rychle, můžete využít maximálně dvojnásobku této hodnoty, to by se však nemělo dít příliš často. Životnost akumulátoru se prodlužuje zejména tehdy, pokud jej budete nabíjet delší dobu, ale zato nižším proudem.

Níže uvedená hodnota středního proudu by vás při nabíjení měla zajímat nejvíce:

Dopravní prostředekNabíjecí napětí ve VStřední nabíjecí proud v A
Motorka62
Automobil126
Dodávky, nákladní vozidla2410/20/30

Maximální kapacita akumulátoru

Jednoduše vám prozradí kapacitu, kterou za rozumný čas akumulátor nabijete. Se slabým strojem budete baterii nabíjet dlouho, případně ji nedobijete vůbec. Abyste měli opravdu jistotu, že nabíječka bude vaší baterii opravdu stačit, ponechejte si rezervu.

Bezpečnost

Určitě se zaměřte zejména na ochranu proti zkratu i přehřátí, to je naprostý základ, a proto bychom vám nedoporučovali pořizovat si atrapy originálních kousků, které sice takovou ochranu slibovat mohou, nicméně málokdy ji doopravdy mají.

Dále se poohlédněte třeba i po odolnosti proti vodě a prachu. Čím vyšší číslo, tím větší ochrana:

IP54Částečná ochrana proti prachu a vodě.
IP56Částečná ochrana proti prachu a vodě po dobu 3 minut.
IP65Úplná ochrana proti prachu a vodě po dobu 3 minut.
IP67Úplná ochrana proti prachu a vodě po dobu 30 minut.
IP68Úplná ochrana proti prachu a ponoření do vody.

Existují však i produkty s nižšími ochrannými čísly, a to např. IP20, které jsou předurčeny pouze pro interiérové použití v garáži.

Délka přívodního kabelu

Tento parametr není nic, co by mělo být rozhodujícím prvkem. Jedná se spíše o benefit, který by vám používání nabíječek měl zpříjemnit. Nezapomínejte, že nabíječku budete muset připojit do zásuvky a následně i k akumulátoru. Proto by se délka přívodního kabelu měla pohybovat minimálně mezi 1 a 1,5 metrem.

Napájení

Nejklasičtější napájení představuje 220V síť. Existují však také různé anomálie, které lze připojit i do autozapalovače, ty však nejsou ani příliš praktické, ani příliš výkonné.

Záchrana (omlazení) akumulátoru

V případě, že se baterie zcela vybije, pak je nabíječka s touto funkcí schopná do ní vyslat velmi silný impulz, který může obnovit její provoz a umožní její rychlejší nabití.

Provozní teplota

I když se zdá jako nepodstatný údaj, v příbalovém letáku autonabíječky naleznete i tuto informaci, která vám dá povědomí o ideální provozní teplotě, tzn., že mimo daný teplotní rozsah nabíječka ztrácí svou účinnost. Pokud tak chcete baterii nabíjet v zimě i mimo garáž, provozní teplota nabíječky by měla klesat pod nulu.

Velikost

Malé rozměry jsou samozřejmě výhodou, jelikož nabíječka by měla být nejen maximálně funkční a odolná, ale také mobilní a skladná.

zpět nahoru ↑

Další zajímavé vlastnosti autonabíječek

V případě, že byste si chtěli pořídit přístroj, který disponuje ještě větším komfortem při samotném užívání, pak se můžete poohlédnout po nabíječkách, které mají:

Automatický režim

Oproti manuální variantě, kde si správné hodnoty musíte nastavit sami, s automatickým režimem je o veškeré nastavení hodnot postaráno dle typu baterie.

Automatické vypnutí

S tím souvisí i automatické dokončení nabíjení, díky němuž se nemusíte starat o proces nabíjení.

Detekce typu baterie

Zejména dražší přístroje samy rozpoznají, zda se jedná o baterii automobilu (12 V) nebo motocyklu (6 V).

Indikátor stavu baterie

Ukazuje informace o vybití autobaterie i čas, který bude potřeba k jejímu plnému nabití.

Integrovaná svítilna

Jedná se o zabudované LED diody, které poskytnou osvětlení i v šeru garáže.

Izolované rukojeti

Předcházejí zranění, která by mohla nastat při používání přístroje za vlhkého počasí.

LCD displej

Autonabíječky s LED displeji jsou schopné ukazovat třeba i velikost nabíjecího proudu. Dále budete informováni o stavu baterie i obecné diagnostice.

Letní a zimní režim

Okolní teplota je důležitá i pro samotnou nabíječku, a proto tato funkce zajišťuje, že přístroj bude podávat optimální výkon, ať už jej využíváte v parném létě, anebo při teplotách sahajících pod bod mrazu.

Ochrana proti zkratu

A také přepólování i přepětí. Tzn., že díky této funkci bude baterie i samotná nabíječka chráněna proti poškození.

Paměť posledního nabíjení

Vyplatí se zejména tehdy, pokud autobaterii nabíjíte častěji a pokaždé se nechcete zdržovat s nastavováním přístroje.

zpět nahoru ↑

Startovací boxy

Můžete se setkat také s označením startovací zdroje anebo startovací stanice. Startovací boxy mohou sloužit i jako výkonné powerbanky k nabíjení jiných přístrojů, případně dokonce slouží jako záložní zdroj energie pro karavany na dovolené.  Velkou výhodou oproti startovacím kabelům je ta, že k nastartování vozidla nepotřebujete jiné vozidlo.

Rozdělit je můžeme na:

Startovací boxy pro připojení do sítě

Jsou závislé na elektrické síti, jelikož nemají integrovanou baterii. Mimo garáž svou autobaterii tudíž nenabijete.

Startovací powerbanky

Mají integrovanou autobaterii, jsou menší i lehčí, a tak jsou schopné dodat šťávu vašemu plechovému miláčkovi téměř kdekoli.

Jak nastartovat auto pomocí startovacího boxu

Připojení startovací stanice by mělo probíhat následovně:

  • červený kabel připojte na kladný pól vybité baterie,
  • černý kabel připojte na záporný pól,
  • po připojení kabelů vůz nastartujte,
  • odstranění kabelů opět probíhá v opačném pořadí.
zpět nahoru ↑

Typy autobaterií

Než si samotnou nabíječku pořídíte, měli byste si určitě ověřit, jakou baterii v motoru máte, protože by snadno mohlo dojít k jejímu poškození. V našem rádci jsme se autobateriemi již zabývali, ale určitě nebude na škodu si tento přehled připomenout i zde.

Olověné

  • Pracují pomocí olověných elektrod a elektrolytu, čímž je zde kyselina sírová.
  • Nejlevnější typ autobaterie.
  • Není příliš výkonný, ale je náročný na údržbu, jelikož elektrolyt je potřeba hlídat a doplňovat.
  • Častým startováním se opotřebovávají a mají nízkou životnost.

Autobaterie s příměsí kalcia

  • Obsah vápníku zabraňuje odpaření elektrolytu.
  • Řadí se k bezúdržbovým akumulátorům.
  • Nesnáší úplné vybití.

Technologie AGM (Absorbed glass mat)

  • Elektrolyt baterie není v článcích mezi elektrodami v tekuté formě; je nasáklý v netkané tkanině ze skelných vláken.
  • Tento typ akumulátoru je výkonný a jejich rychlost nabití je poměrně vysoká.
  • Jsou bezúdržbové a odolné proti vytečení elektrolytu.
  • Bývají zabudované v moderních autech, která mají nadstandardní elektronickou výbavu.
  • Nabíjecí přístroje pro tento typ autobaterií musí disponovat režimem nabíjení akumulátorů AGM/GEL.

Technologie GEL

  • Elektrolyty těchto baterií jsou vázány v křemičitém gelu.
  • Nejsou tolik citlivé na vyšší teploty.
  • Jsou zcela bezúdržbové a vysoce výkonné.
  • Znovu platí, že nabíjecí přístroje musí být učeny pro nabíjení AGM/GEL akumulátorů.

Technologie EFB

  • Nejnovější typ autobaterií, které jsou dodávány do vozidel se systémy Start&Stop.
  • Jsou velmi odolné vůči cyklickému zatížení, což je časté vybíjení při nastartování a dobíjení při jízdě.
  • Ačkoli obyčejné baterie by byly velmi zatíženy při využívání systému Start&Stop, tady není důvod k obavám.
zpět nahoru ↑

Jak se o autobaterii starat, aby vydržela co nejdéle

Správná péče začíná podle odborníků už v létě, protože právě to je čas vysokých teplot a dlouhých dovolených. Jak to spolu souvisí? Autobaterie se v horkých dnech samy vybíjejí a ztrácí tak na své kapacitě. V kombinaci s tím, že na dovolenou jedete autem a pak vozidlo necháte dva týdny někde nečinně stát, v zimě budete moct pozorovat větší odpor studeného motoru.

Paradoxně je tak zimní období pro baterii daleko lepší, pokud je dostatečně nabitá a správně udržovaná. Pak se nemusíte bát ani velmi nízkých teplot.

Každopádně před každou zimou nezapomínejte automobil nechat zkontrolovat včetně baterie. A jak poznáte, že s akumulátorem není všechno v pořádku? Prvními příznaky mohou být slábnoucí světla nebo typické problémy s nastartováním vozu. V případě, že byste chtěli využít možnosti samonabíjení baterie, měli byste s vozem ujet minimálně 60 km.

zpět nahoru ↑

Jak připojit přívodné kabely nabíječek

Některým začínajícím motoristům nemusí být jasné, který kabel nebo drát u autonabíječky je plus a který minus. Proto i v tomto případě přicházíme se stručným, ale jasným návodem:

  • červený kabel připojte na kladný pól vybité baterie,
  • černý kabel připojte na záporný pól,
  • nechejte nabíjet, dokud na LED displeji neuvidíte informaci o dostatečném nabití,
  • v případě nabíječky bez jakéhokoli ukazatele stavu nabití se držte návodu,
  • odstranění kabelů probíhá v opačném pořadí, než jak byly zapojeny.
zpět nahoru ↑

Cena autonabíječek

Autonabíječky seženete v několika cenových relacích.

Cena od 500 Kč do 1 500 Kč

Základní modely autonabíječek, které se řadí hlavně mezi transformátorové modely. Většinou nemají dlouhou životnost a nenabízejí žádný komfort v podobě LED displeje případně ani některé ochranné prvky jako třeba ochranu proti přepólování. Při nabíjení s těmito přístroji je dobré automobil hlídat.

Cena od 1 500 Kč do 3 000 Kč

Zlatá střední cesta nabízející nabíječky jak pro klasické olověné akumulátory, tak pro lepší baterie typu GEL. Disponují ochrannými prvky proti přepětí, přepólování i zkratu a nemusíte se bát nechat vašeho plechového mazlíčka s nimi o samotě, jelikož jsou většinou vybaveny i udržovacím režimem, který se automaticky spustí ihned po nabití.

Cena od 3 000 Kč

Za tuto cenu už si většinou kupují autobaterie většinou lidé, kteří mají nejnovější typ aut s režimem Start&Stop, jež nesnese obyčejné přístroje, případně lidé, jejichž kapacita baterie vyžaduje nabíjecí napětí 24 V (většinou autobusy, traktory, nákladní auta), anebo se s nimi setkáte také v servisech, či v případě, že byste chtěli raději solární autonabíječku. Pro běžné užívání jednou do roka jsou zbytečně drahé.

Závěrem našeho rádce bychom chtěli podotknout, že nejlepší nabíječky autobaterií nemusejí patřit mezi ty nejdražší. Spousta nabíječek patřících k top třídě je produktem střední cenové třídy, avšak její výsledky i životnost je srovnatelná s daleko dražšími zástupci.

5/5 1 hodnocení

Pomohli jsme vám?

Sledujte nás na Youtube, Facebook, Twitter a Instagram.

Kategorie:

Budeme rádi za vaše názory a připomínky

      Napište svou recenzi

      Před odesláním komentáře byste měli vědět jak pracujeme s vašimi osobními údaji. Důvodem pro zpracování osobních údajů je náš oprávněný zájem. Jsme správci osobních údajů a chráníme je v souladu se zákonem 101/2000 Sb., O ochraně osobních údajů a s principy obsaženými ve směrnici EU č. 95/46/EC (GDPR). Při odeslání komentáře zpracováváme tyto osobní údaje - jméno, email a vaši IP adresu. Jméno používáme pro oslovení při případné odpovědi. Jméno můžete nahradit i přezdívkou. Email používáme pouze pro odeslání notifikačního emailu se zprávou, že vám někdo odpověděl na váš dotaz, případně rovnou pošleme odpověď na váš dotaz. Email je neveřejný a pro jiné účely ho nepoužíváme. IP adresu využíváme výlučně pro ochranu formuláře před spamem. Případné úpravy osobních údajů a žádosti o smazání můžete vyřídit emailově na poradime@covybrat.cz.