Jak vybrat nejlepší BCAA

Nejen ti, kteří svoje tělo pravidelně trápí v posilovnách, kruhových tréninzích nebo při jakémkoliv jiném sportu, již nejspíš slyšeli o přípravku s trochu tajemnou zkratkou BCAA. Povíme si, co se pod touto zkratkou skrývá, na co si dát při jeho výběru pozor a zda jsou z lékařských studií zřejmá nějaké rizika.

Co je to BCAA

BCAA je suplement, který slouží k regeneraci a ochraně svalové hmoty a také působí jako stimulant pro svalový růst. jejich zraktka znamená Brained Chains Amino Acids aneb aminokyseliny s rozvětveným řetězcem. To znamená, že jednotlivé aminokyseliny jsou mezi sebou propojeny. Naopak volné aminokyseliny, stojí vždy samostatně bez spojení s ostatními. Konkrétně se jedná o tyto větvené aminokyseliny:

  1. L-leucin – podporuje výkonnost a zvyšuje rychlost regenerace svalových vláken
  2. L-isoleucin – za krátkou dobu se transformuje na glukózu a slouží jako zdroj energie
  3. L-valin – slouží k rychlejšímu vstřebání předešlých látek a má s nimi další synergické reakce
zpět nahoru ↑

Test BCAA 2018

Prom-in BCAA synergy

Velmi snadno jde rozmíchat s vodou, 5 příchutí mezi kterými si můžete vybírat: malina, pomeranč, meloun, višeň a kola. Obsahuje v sobě i glutamin, ale jeho cena je rovněž o něco vyšší. Varianta s příchutí koly, kterou jsme měli k dispozici my, měla jednu drobnou nevýhodu a to že po čase zabarvila šejkr a do původní podoby už se nám ho dostat nepodařilo. Celkově je chuť mírně sladší, ale v mém případě to je spíše výhoda.

Formaprášková
Poměr aminokyselin2:1:1
L-leucin (ve 100g)22 g
L-isoleucin (ve 100g)11,6 g
L-valin (ve 100g)11,4 g
Obsah BCAA ve 100 g45 g

Najít nejlevnější cenu

Myprotein BCAA 500g

Čisté BCAA bez žádných přídavků. Skvěle rozpustné, ale balení je poměrně nepraktické – velký sáček, který doporučuji přesypat do volné nádoby. Pokud si dáte větší dávku, cca 8 g, tak je chuť cítit mírně chemií. Při zachování standardního dávkování chutná dobře. Přestože se jedná o instantní BCAA, bez šejkru ho nerozmícháte.

Formaprášková
Poměr aminokyselin2:1:1
L-leucin (ve 100g)40 g
L-isoleucin (ve 100g)20 g
L-valin (ve 100g)20 g
Obsah BCAA ve 100 g80 g

Najít nejlevnější cenu

Nutrend Amino BCAA Mega Strong

Tablety jsou poměrně velké, takže nedoporučuji lidem co mají problémy s polykáním větších prášků. Při doporučeném dávkování pěti tablet uspíší regeneraci po náročném výkonu a dobře se skladují a přenáší, to jsou hlavní výhody těchto tablet.

Formatablety
Poměr aminokyselin2:1:1
L-leucin (ve 100g)38,5 g
L-isoleucin (ve 100g)19,2 g
L-valin (ve 100g)19,2 g
Obsah BCAA ve 100 g77 g

Najít nejlevnější cenu

Reflex Nutrition BCAA 500 tablet

V podstatě se nejedná o tablety, ale jakési „kapsle„. Díky tomu mohl výrobce použít malé množství pojiv a obsah čistého BCAA je opravdu vysoký. Kapsle nejsou příliš velké a proto se dobře polykají. Kapslí je sice 500, ale doporučené dávkování je 6 před tréninkem a 6 po tréninku, takže mizí poměrně rychle.

Formatablety
Poměr aminokyselin2:1:1
L-leucin (ve 100g)48 g
L-isoleucin (ve 100g)24 g
L-valin (ve 100g)24 g
Obsah BCAA ve 100 g96 g

Najít nejlevnější cenu

Amix BCAA MegaFuel 6000

Balení obsahuje ampule po 150 ml, čistý obsah BCAA je v jedné ampuli malý, cca 4,5 g. Přestože je tato forma asi nejsnadnější na užívání, poměr ceny a obsahu BCAA je jasně nejhorší. Pokud pro vás cena není příliš důležitá a preferujete snadné užívání, můžete být Amix BCAA MegaFuel zajímavá volba.

Formatekutá
Poměr aminokyselin2:1:1
L-leucin (ve 100 ml)1,5 g
L-isoleucin (ve 100 ml)0,75 g
L-valin (ve 100 ml)0,75 g
Obsah BCAA ve 100 ml3 g

Najít nejlevnější cenu

Pomohl vám náš test vybrat ten správný produkt? Chybí vám v nákupním rádci nebo testu nějaká informace? Chcete doplnit vaši zkušenost pro ostatní? Podělte se o svoje názory a připomínky v diskuzi pod článkem, pomůžete tak ostatním lidem, kteří vybírají.

Název BCAA je pak tvořen prvními písmeny ze slov „branched chain amino acids„, což jsou přeloženo do češtiny větvené aminokyseliny. Aby jste věděli jak vybrat to nejlepší BCAA, rozebereme si BCAA aminokyseliny trochu více do hloubky, ať víte k čemu slouží a jak je používat. Jde o takzvané esenciální aminokyseliny, které lidské tělo nedokáže produkovat samo a musíme je příjímat ve formě potravy nebo doplňků stravy.

zpět nahoru ↑

BCAA aminokyseliny a jejich forma

  1. Tekuté BCAA
  2. BCAA v prášku (instantní BCAA)
  3. BCAA tablety

Nejčastěji se setkáte s BCAA 2:1:1 nebo BCAA 4:1:1. Čísla vyjadřují poměr jednotlivých aminokyselin a to konkrétně leucin:isoleucin:valin. 2:1:1 je považován za optimální poměr, což prokázalo i mnoho klinických studií. Poměr 4:1:1 je určen zejména pro kulturisty, kteří touží po maximálním růstu svalové hmoty. V poslední době se na trhu objevily i BCAA 8:1:1, ale tento dosud nebylo vědecky prokázáno, zda je takový poměr smysluplný a má kýžený efekt. V tuto chvíli se tedy jedná nejspíš o marketingový tah výrobců BCAA a doporučujeme se těmto produktům raději vyhnout. Většině lidí vyhovuje BCAA 2:1:1, takže pokud s BCAA nemáte zkušenost, doporučujeme tuto variantu.

zpět nahoru ↑

BCAA a růst svalové hmoty

Svaly v našem těle jsou zhruba z jedné třetiny tvořeny právě z BCAA a při náročné fyzické aktivitě dochází ke snižování jejich zásob. Z mnoha klinických testů bylo prokázáno, že užívání BCAA suplementů má kladný vliv na zvyšování výkonu i objemu svalů. Výhodou BCAA je rychlé vstřebávání, po pozření se do svalů dostanou někdy okolo deseti až patnácti minut.

BCAA také působí jako zdroj energie a při tréninku díky němu vaše svaly tvoří méně kyseliny mléčné a díky tomu je možné dosáhnout vyššího výkonu, protože vás svaly tolik „nepálí“. Také omezuje pocit únavy a to díky tomu, že blokuje triptofan, což je aminokyselina, která je v našem těle zodpovědná za tvorbu únavy.

Účinky BCAA

  1. pro zvýšení svalové hmoty
  2. pro zvyšování fyzické síly
  3. pro spalování tuků a redukci hmotnosti
  4. pro regeneraci po náročné fyzické aktivitě
  5. pro ochranu svalové hmoty před náročným fyzickým výkonem
  6. pro ochranu množství svalové hmoty v průběhu snižování hmotnosti

Přirozené zdroje BCAA

BCAA aminokyseliny jsou dostupné i v běžné stravě a to zejména v mléčných výrobcích a červeném mase. Takto získané BCAA je dostatečné pro většinu lidí. Pro většinu sportovců je ale takovýto příjem BCAA nedostatečný a používají synteticky vyrobené BCAA.

Pro koho jsou BCAA vhodná

Nelze rozhodně říct, že BCAA jsou pro každého úžasná. Každý člověk je unikát a to platí i pro jeho tělo. Ideální způsob je koupit menší balení a vyzkoušet ho. Uvidíte, jak se budete cítit. Většina lidí co znám říká, že jsou po tom, co si vezmou BCAA po tréninku mnohém méně unaveni a rychleji regenerují. Ale je mezi nimi i pár, kteří říkají, že necítí žádný zásadní rozdíl. Nic prostě nenahradí osobní zkušenost. Také myslete na fakt, že BCAA nejsou všemocné a je potřeba mít vyváženou stravu s dostatečným obsahem vitamínů a minerálů, případně je doplnit ve formě suplementů. O tom bude kratší zmínka v závěru článku.

zpět nahoru ↑

Dávkování BCAA

Doporučená denní dávka BCAA je cca 6g leucinu, 4g isoleuicinu a 3 g valinu, pro 100 kilogramů vážícího člověka, tedy celkem cca 13 g účinné látky. A to ideálně ve dvou dávkách, jedna cca 30-60 minut před sportovní aktivitou (ochrana svalové hmoty a dostatek energie) a druhá po sportovní aktivitě (kvůli lepší regeneraci). V jedná dávce by jste tedy měli dostat do těla cca 6g čistého BCAA (dávka opět platí pro člověka o váze 100 kg). A co konzumace BCAA v den, kdy nemáte žádnou větší sportovní aktivitu? V první řadě je to otázka peněz, protože každodenní dávkování už ve své peněžence poznáte. Jestli to není problém, tak zkuste a uvidíte, jak bude vaše tělo reagovat a jak se bude cítit. Za sebe si myslím, že každodenní dávkování není nutné, ale znám pár lidí, kteří takto fungují už několik let.

BCAA aminokyseliny a vedlejší účinky

Nejsou známé žádné nežádoucí účinky BCAA. Rozhodně však nijak dramaticky nepřekračujte doporučenou dávku. Když si ji pět krát zvýšíte, tak k 5x rychlejší regeneraci rozhodně nedojde, utratíte zbytečně mnoho peněz a teoreticky se už můžete vystavit potenciálním nepříjemnostem. Typicky to mohou být alergické reakce či poruchy zažívání. Řešením je snížit dávky a v případě absolutní nesnášenlivosti přípravek zcela vysadit.

zpět nahoru ↑

Jak vybrat to správné BCAA

Když vybíráte BCAA, měli by jste se podívat kolik je účinné látky v balení přípravku. Například jedna tableta může obsahovat třeba 1000 mg čistého BCAA v poměru 2:1:1, tedy 500 mg leucinu, 250 mg isoleucinu a 250 mg valinu. Stejně velká tableta u jiného výrobce může mít pouze 500 mg čistého BCAA. To pochopitelně znamená velký rozdíl v účinku. To stejné platí i u ostatních forem, tedy prášku i tekutého BCAA.

U práškových BCAA si dejte pozor na příchuť. Zde je to opět velmi individuální, pro někoho je BCAA bez příchuti nepoživatelné, pro jiné jsou zase nevábivé chemicky upravené příchutě. Tabletové BCAA jsou vhodné pro snadnou konzumaci, pokud např. v práci nemáte čas na přípravu nápoje z BCAA v prášku, také se snadněji převáží pokud cestujete. Tekuté BCCA je asi nejsnadnější na užívání, ale i to má svoji nevýhodu a tou je cena. V přepočtu na obsah čistého BCAA, jsou suplementy v tekuté podobě většinou ty nejdražší.

Můžete se setkat i s BCAA s glutaminem nebo argininem, to rozhodně není na škodu, glutamin i arginin podporuje účinky BCAA. Ve většině případů je ale finančně výhodnější koupit oba přípravky samostatně.

zpět nahoru ↑

Sportovci a vitamíny / minerály

Nejen BCAA a proteiny živ je sportovec a proto nemůžeme zapomínat ani na vitamíny a minerály. Co si budeme nalhávat, kvalita potravin obecně za posledních několik desítek let poklesla. Intenzivní hospodářství sice přináší obří produkci za nízké náklady, ale s „kvalitou“ takových potravin už je to diskutabilní. Kvalitou v tomto případě myslím právě na obsah tolik potřebných vitamínů a minerálů. Možnosti jak tuto situaci řešit a dostat do těla více těchto látek jsou dvě. Snažit se do jídelníčku začlenit více organických jídel. Další možností jsou doplňky stravy. Z nich jsou ve většině případů vhodnější kapslové produkty, které obsahují menší množství pojiv než tabletky. Ty jsou často z více než poloviny tvořeny právě pojivy.

U vitamínu i minerálů platí stejně jako vždycky, že všeho je potřeba s mírou. Předávkování může mít negativní dopad na váš organismus, ale při rozumném dávkování (doporučené denní dávky jsou ze zákona vždy uvedeny na krabičce) budou pro tělo přínosem. Jen málo z nás běžnou stravou dostane do těla všechny potřebné živiny. Mimochodem můžete se také setkat s pojmem RHP, to znamená referenční hodnota příjmů a je to stejné jako DDD – doporučená denní dávka. Tyto hodnoty jsou normované na „průměrného“ člověka, nicméně každý je trochu jiný. Důležitý je tady pocit jak se cítíte, než to, abyste přesně dodržovali RHP. Snížit nebo zvýšit ji o 50% vám velice pravděpodobně nic špatného neudělá, ale dal bych si pozor na několikanásobné nebo řádové překračovaní těchto hodnot.

Pro představu vám přinášíme doporučené denní dávky pro nejznámější vitamíny a minerály:

(zdroj informací https://www.wikipedia.org/)

Vitamíny

NázevDDDPříkladů přirozených zdrojů
A800 μgzelenina, citrusy, vejce, mléčné výrobky
D5 μgmléčné výrobky, ryby, vejce
E12 mgzelenina, vejce, semena a ořechy
C80 mgcitrusy, zelenina, ovoce
K75 μgzelenina, mléčné výrobky
B11 mgmaso, luštěniny, vnitřnosti
B21,5 mgmléčné výrobky, vnitřnosti
B316 mgmléčné výroby, vajíčka, maso, ořechy
B56 mghovězí vnitřnosti, vejce, zelenina
B61,5 mgzelenina, maso, drůbež, ryby a mořské plody, luštěniny
B750 μgvejce, mléčné produkty, ryby, vnitřnosti
B9200 μgzelenina, luštěniny, semena, vnitřnosti
B122,5 μgmaso, mléčné výrobky, ryby, vejce

Minerály

NázevDDDPříkladů přirozených zdrojů
Vápník800 mgmléčné výrobky, ryby, luštěniny, zelenina
Draslík2 000 mgmléčné výrobky, maso, luštěniny, zelenina a ovoce
Hořčík375 mgmořské plody, čokoláda, luštěniny, ořechy
Fosfor700 mgmléčné výrobky, maso, ryby, vejce
Železo15 mghovězí maso, drůbež, vejce, luštěniny, mořské plody
Jód150 μgsůl (většina se jí prodává s jódem), mořské plody, mořské ryby
Zinek10 mgryby, drůbež, maso, zelenina
Měď1 mgmaso
Chlorid800 mgsůl
Sodík500 mgsůl
Selen55 μgmořské plody a ryby, maso, obiloviny
Mangan2 mgzelenina, vejce
Chrom40 μgmaso, rostlinné oleje
Molybden50 μgluštěniny

Jak vám tento test pomohl? Budeme rádi, když ho ohodnotíte hvězdičkami.

4.3/5 70 hodnocení

Kategorie:

Budeme rádi za vaše názory a připomínky

      Napište svou recenzi

      Před odesláním komentáře byste měli vědět, jak pracujeme s vašimi osobními údaji. Důvodem pro zpracování osobních údajů je náš oprávněný zájem. Jsme správci osobních údajů a chráníme je v souladu se zákonem 101/2000 Sb., O ochraně osobních údajů a s principy obsaženými ve směrnici EU č. 95/46/EC (GDPR). Při odeslání komentáře zpracováváme tyto osobní údaje - jméno, email a vaši IP adresu. Jméno používáme pro oslovení při případné odpovědi. Jméno můžete nahradit i přezdívkou. Email používáme pouze pro odeslání notifikačního emailu se zprávou, že vám někdo odpověděl na váš dotaz, případně rovnou pošleme odpověď na váš dotaz. Email je neveřejný a pro jiné účely ho nepoužíváme. IP adresu využíváme výlučně pro ochranu formuláře před spamem. Případné úpravy osobních údajů a žádosti o smazání můžete vyřídit emailově na poradime@covybrat.cz.