Jak vybrat elektrokolo

Zažitá představa toho, že elektrokola jsou vhodná jen pro seniory je už dávno passé. Díky pokroku techniky si můžete vybírat z několika kategorií, které zahrnují horská elektrokola, crossová elektrokola, elektrokola do města a velké oblibě se těší také skládací elektrokola. Ekola nabízejí možnost volby stupně asistence, takže motor můžete využít třeba jen při vyšlápnutí kopce. Rozhodně si s ním užijete jak poklidnou jízdu ve městě, tak náročnější terén v horách. My vám poradíme, jak nejlepší elektokolo vybrat a nabídneme vám recenze na nejprodávanější elektrokola.

Test elektrokol 2019

Do našeho testu jsme zařadili elektrokola horská, městská, krosová i skládačky. Zaměřili jsme se především na výbavu, která se liší u každého kola podle toho, do jakého terénu je určeno. Zabývali jsme se otázkou, zda je možné navýšit výkon motoru a nezapomněli jsme ani zhodnotit kapacitu baterie.

NázevCelkem
1.Leader Fox Hasuda 2018Zjisti cenu
90%
Recenze
2.Apache Yamka MX 13 AHZjisti cenu
85%
Recenze
3.Leader Fox Altar 2017Zjisti cenu
80%
Recenze
4.Leader FOX SWAN 2017Zjisti cenu
75%
Recenze
5.Apache Matto E7 2018Zjisti cenu
75%
Recenze
6.Apache Wakita 2018Zjisti cenu
70%
Recenze
7.Apache Tocho 2018Zjisti cenu
65%
Recenze

Parametry

NázevTyp kolaPrůměrný dojezd (km)Maximální dojezd (km)Kapacita baterie (Ah)Počet stupňů asistenceNominální výkon motoru (W)
1.Leader Fox Hasuda 2018trekingové80120165250
2.Apache Yamka MX 13 AHhorskéneuvádí se130135250
3.Leader Fox Altar 2017horské70110145250
4.Leader FOX SWAN 2017horské70110145250
5.Apache Matto E7 2018krosové60110135250
6.Apache Wakita 2018městskéneuvádí se110135250
7.Apache Tocho 2018skládací508010,45250

NázevMaximální výkon motoru (W)Typ brzdUmístění motoruHmotnost (kg)Nosnost (kg)Světlo v základní výbavě
1.Leader Fox Hasuda 2018350hydraulickéstředové25,4120ano
2.Apache Yamka MX 13 AHneuvádí sehydraulickéstředové21,7120ne
3.Leader Fox Altar 2017350hydraulickéstředové22120ne
4.Leader FOX SWAN 2017350hydraulickézadní kolo21,6120ne
5.Apache Matto E7 2018neuvádí seV-brakezadní kolo20,8120ne
6.Apache Wakita 2018neuvádí seV-brakezadní kolo23120ano
7.Apache Tocho 2018neuvádí seV-brakezadní kolo22,3120ano

NázevMateriál rámuBlatníky v základní výbavěUmístění baterieFunkce WalkTyp ovládacího paneluPočet převodů
1.Leader Fox Hasuda 2018hliníkanozadní nosičanoLCD displej1x9
2.Apache Yamka MX 13 AHhliníknerámovéanoLCD displej1x9
3.Leader Fox Altar 2017hliníknerámovéanoLCD displej1x9
4.Leader FOX SWAN 2017hliníknerámovéanoLCD displej3x9
5.Apache Matto E7 2018hliníknerámovéanoLCD displej3x8
6.Apache Wakita 2018hliníkanoza sedlovou tyčíanoLCD displej1x7
7.Apache Tocho 2018hliníkanoza sedlovou tyčíanoLCD displej7x1

zpět nahoru ↑

Co je to elektrokolo

Jedná se o elektrické kolo, které vám navíc během šlapání poskytuje hnací sílu. Většina elektrokol je nastavená tak, že je nutné, abyste šlapali, kolo to za vás neudělá. Pokud byste si jen chtěli vést „zadnice“, daleko nedojedete. E-biky jsou obvykle vyrobeny ze specifických rámů a komponentů, které jsou schopné zajistit pohodlnou jízdu i v náročnějším terénu.

Elektromotor se sepne až v momentě, kdy cyklista začne šlapat. Existuje však funkce Walk, která, po stisknutí tlačítka, motor aktivuje také, avšak pouze do rychlosti 6 km/h. Funkce Walk se také nazývá Asistent chůze a využít ji můžete při rozjezdu nebo při chůzi s kolem.

Rozdíl mezi normálním kolem a elektrokolem

Elektrokolo je složitější, dražší a těžší než klasické kolo. Větší hmotnost poznáte především tehdy, pokud se vám vybije baterie a vy budete muset na kole šlapat bez pomoci. Průměrně se totiž váha elektrokola pohybuje kolem 30 kg, což je o polovinu více než u standardního jízdního kola.

Musíte také počítat s tím, že náklady na opravu i komponenty jsou dražší než u klasiky a některé cykloservisy vám nebudou schopné pomoct s opravou týkající se motoru nebo baterie. V tomto případě se pravděpodobně budete muset obrátit na obchod nebo prodejce, který vám pomůže s reklamací.

Díky elektrokolům můžete posouvat hranice svých možností a během jediného dne zdolat mnohem více kopců nebo delších tras než s klasickým šlapacím kolem.

Konstrukční řešení elektrokola

Elektrokolo se skládá z těchto částí:

  • rám, který si vybíráte podle svojí výšky,
  • motor, který může být umístěný buď na předním, nebo zadním kole, ale také ve šlapacím středu,
  • baterie, která může být rámová (je součástí rámu), najít ji můžete i na nosiči nebo za sedlovou trubkou,
  • řídící jednotka propojuje jednotlivé části elektrokola a je jeho řídícím mozkem, mimo jiné zajišťuje výkon motoru,
  • LED panel nebo LCD displej se nachází na řídítkách a slouží k ovládání a nastavování celého systému,
  • snímač si můžete vybrat ze 3 druhů: snímač šlapání, snímač točivého momentu a snímač rychlosti kol.
zpět nahoru ↑

Jak vybrat kvalitní elektrokolo

Než navštívíte prodejnu, měli byste si odpovědět na několik základních otázek, které vám s výběrem správného elektrokola hodně pomohou.

1. Jaký jste cyklista a jakým rám kola vám vyhovuje nejvíce?

Elektrické kolo se vybírá stejně jako klasické. Zamyslete proto nad vašimi návyky, kondicí, ale také zdravotním stavem. Pokud se vám hůř nastupuje na kola s vysokým rámem, raději zvolte rám nižší. Vybírat můžete z variant pánských i dámských elektrokol nebo se rozhodnout pro variantu unisex, které má snížený nástup, ale nejedná se vyloženě o dámské nebo pánské kolo. Budou se na něm dobře cítit jak pánové, tak sportovněji založené dámy.

2. Jaký terén budete nejčastěji zdolávat?

Žádné kolo není univerzální. Každé má svoje specifikum a s ohledem na to je konstruováno. Nabídka na trhu je naštěstí opravdu široká, takže na své si přijde snad každý cyklista (a to i ten, který je milovníkem singletrailů). Vybírat můžete mezi koly, které se řadí do kategorie turistické (krosová, horská – MTB, městská elektrokola) a skládací elektrokola. Detailní popis jednotlivých typů kol najdete níže.

3. Jak daleko chcete jezdit

Dojezd elektrokola na jedno nabití je velmi důležitým parametrem, který ovlivňuje kapacita baterie. Není dobré se však 100% spoléhat na údaje, které najdete napsané v katalogu. Na dojezd má totiž velký vliv hned několik faktorů, mezi které patří: jízdní styl, váha cyklisty, terén, nastavení stupně asistence (jak moc vám bude motor při jízdě pomáhat), typ motoru a řídící jednotky a podobně. O skutečném dojezdu vás mohou přesvědčit recenze elektrokol od uživatelů, kteří konkrétní typ skutečně testovali, ostatně tento parametr by měl mít otestovaný i sám prodejce. Elektrokola s velkým dojezdem musí mít dostatečnou kapacitu baterie.

Tabulka dojezdů na jedno nabití v závislosti na kapacitě baterie a umístění motoru

Dojezd v kmKapacita baterieUmístění motoru
40-709-11 AHv náboji kola
70-9011-13 AHv náboji kola
90 a více13-16 AHv náboji kola
70-14011,4-14 AHstředový motor

Jak vybrat pohon elektrokola – umístění motoru

Protože tento dopravní prostředek funguje na baterii a motor, přichází na řadu otázka jak vybrat motor pro elektrokolo. Kromě toho, že na trhu existuje celá řada výrobců a značek motorů, odvíjejí se jízdní vlastnosti e-biku také od umístění motoru. Bohužel není možné jednoznačně říct, které umístění je to nejvhodnější, protože všechno se odvíjí od toho, co do kola očekáváte.

Umístění motoru může být trojí:

  1. v předním kole,
  2. ve středu kola (středový pohon),
  3. v zadním kole.

Motor v předním kole

Setkat se můžete také s označením „motor v náboji předního kola“ a dnes se již používá méně, patří k nejlevnějším variantám. Pokud má e-bike motorizaci v předním kole a baterii v zadní části, má kolo lepší rozložení hmotnosti. Nevýhodou tohoto umístění je prokluzování hnaného kola v případě, že jedete do kopce a po nezpevněném nebo kluzkém terénu. Poháněné přední kolo oceníte zejména při klidných jízdách ve městě nebo při silniční turistice. Důležité je, abyste jeli po kvalitní vozovce/terénu.

Motor v zadním kole

Umístění motoru v náboji zadního kola je velmi časté a tato instalace bývá často označována za nejlepší poměr cena a jízdní vlastnosti. Je však důležité, aby byl při montáži použitý kvalitní motor.

Středový pohon

Jedná se o nejoptimálnější umístění motoru z hlediska jízdních vlastností. Přídavný pohon se dávkuje velmi efektivně a reakční doba asistence je krátká. Středový pohon je díky volbě optimálních otáček úspornější. Jeho nevýhodou je vyšší pořizovací cena a větší namáhání řetězu, převodů a přehazovačky. Počet převodů je menší.

Umístění baterie

Baterie do elektrokola může být umístěna na třech místech.

Rámová baterie

Jedná se asi o nejoptimálnější umístění. Najít ji můžete buď na rámu v oblasti, kam se na klasickém kole montuje držák na lahev, nebo se připevňuje ze spodní strany rámu (je schovaná v rámu). Obě tyto možnosti nenarušují design kola, a navíc se jedná o nejlepší poměr vyvážení hmotnosti. Není totiž narušeno těžiště kola. Je zachovaná klasická geometrie kola za použití standardních komponentů. Dobře si však zkontrolujte, zda rámová baterie při jízdě nepřekáží kolenům. Při volbě tohoto umístění přijdete o možnost instalace držáku na vodu.

Nosičová baterie

Pro toto umístění se rozhodněte v případě, že budete jezdit po městě. Nosič je dvoupatrový. Do horní části můžete položit košík, brašnu nebo jiné zavazadlo a do dolní vložit baterii. Díky dvěma patrům se baterie z nosiče dobře vyndává, a to i v případě, že na nosiči máte nějaké zavazadlo. Nosičová baterie váží kolem 2,5 kg, což je velmi málo.

Baterie za sedlovou tyčí

Stejně jako nosičová se hodí především do městských kol, ale také do skládaček. Její výhodou je, že splyne s designem kola a je umístěná v podstatě v jeho středu, takže je váha optimálně rozložená. Menší nevýhodou může být to, že se kvůli baterii sedlová tyč o něco prodlužuje, což má za následek i prodloužení sedací sestavy. U tohoto kola vám bude chybět trojpřevodník.

Životnost a kvalita baterie

Do ekol se dnes již běžně používají lithiové baterie, tedy lithium-iontové, které můžete znát pod označením Li-Ion. Jde o válečky, které mají šířku 18 mm a výšku 65 mm. Baterie typu Li-Pol mají plochá pouzdra a kvůli adaptibilitě nejsou do elektrol tak vhodná (nejčastěji se používají v mobilních telefonech), LiFePO4 jsou vhodné spíše do elektrických skútrů, protože jsou zhruba o 50 % těžší než výše zmíněné.

Lithiové baterie mají dobrý poměr mezi výdrží, váhou, životností a cenou. Nejběžnější napětí je 36 V, ale je k dostání i napětí 48 V.

Protože baterie nemají paměťový efekt, je možné je nabíjet i během jízdy nebo pokud nejsou zcela vybité. Nedochází k jejich opotřebení jako u jiné elektroniky, kde se doporučuje nabíjet až v momentě, kdy je baterie vybitá.

Životnost je různá a pohybuje se mezi 4-8 lety, pokud chcete tento údaj znát v nabíjecích cyklech, pak by jich baterie měla zvládnout 600-1 000. Dobití na 50-80 % trvá 1-2 hodiny, úplně dobití se pohybuje v rozmezí 3-4 hodin. Velkou výhodou baterií na elektrokola je snadné vyjmutí z šasi, takže ji můžete klidně nabíjet v pohodlí domova, zatímco kolo máte třeba v garáži nebo ve sklepě.

Nabíječka je většinou lehká a připomíná nabíječku pro notebook, i její zakončení je podobné. Pokud budete potřebovat novou nabíječku, měli by vám v obchodě namontovat takovou koncovku, která bude odpovídat zdířce vaší baterie.

Jak si baterii nezničit

Baterie jsou konstruované tak, aby vydržely opravdu dlouho. Dopomoct jim k tomu můžete ale i vy sami, pokud s nimi budete správě zacházet.

  • Rozhodně nezapomínejte na vypínání baterie. Někteří výrobci používají tzv. spánkový mód, kdy se po odstavení kola baterie sama uvede do režimu spánku (něco jako eco mód) a vypne se napájení obvodů BMS (Battery Management System je elektronická ochrana, která se stará o dlouhou životnost baterie).
  • Pokud vaše baterie nemá „spánkový mód“ nezapomínejte jí vypnout buď klíčkem, nebo kolébkovým tlačítkem.
  • Po nabití nezapomeňte nabíječku od baterie odpojit.
  • Přes zimu stačí baterii nabít na 50 % a schovat na chladné místo, není dobré baterii přes zimu nechávat v elektrokole, protože by přes kontakty mohlo dojít k nechtěnému zapnutí. Baterie by neměla být skladována tam, kde teplota klesá pod bod mrazu. Nabíjet ji stačí jednou za 90 dní.

Náš tip: Pokud hledáte levné elektrokolo, pravděpodobně se podíváte na nejrůznější internetové bazary. U velmi nízkých cen byste měli zbystřit, protože je tu velká šance, že bude mít poškozenou baterii a rozhodně se nevyplácí kupovat to, které má kapacitu baterie menší než 80 %. Pokud se pro takovou koupi přeci jen rozhodnete, vyžádejte si protokol o čerstvém změření kapacity baterie.

Jak vybrat velikost elektrokola – velikost rámu

Pokud přemýšlíte nad tím, jak vybrat velikost rámu na elektrokolo, doporučujeme se poradit v obchodě, případně si kolo vyzkoušet. V orientační tabulce se můžete dočíst, jaký rám by vám měl „pasovat“, ale jak píšeme, údaje jsou pouze orientační a není nic lepšího, než si provést test elektrokol přímo v prodejně.

Velikost rámu je v podstatě délka od středové osy (u šlapátek) ke konci sedlové trubky (pod sedlem). Nejčastěji se udává v palcích, přičemž jeden palec odpovídá velikosti 2,54 cm.

Vaše výška v cmOznačení velikosti rámuVelikost rámu v cmVelikost rámu v palcích
124-159XS30-3514,5-16
158-169S35-4016-17
168-177M40-4517-18
174-186L45-5019-21
182-195XL55-6021+

Protože si elektrokolo kupujete zejména kvůli pohodlí během cestování, dejte na svůj dojem z toho, jak se vám na kole sedí. Na kole by se vám mělo sedět přirozeně a pohodlně. Není potřeba velikost rámu vybírat podle pravidel pro sportovní nebo závodní kola.

Rámy se nejčastěji vyrábějí z hliníku a u lepších modelů z karbonu. Karbonové rámy jsou velmi oblíbené zejména pro svoji nižší hmotnost a lepší odolnost.

Výbava a další parametry

Při výběru se nezapomeňte také zamyslet nad tím, jaké ovládání pro vás bude lepší. Bude vám stačit jednoduché nastavení za pomocí diodového nebo LCD panelu se 3-4 stupni asistence nebo raději zvolíte LCD panel s více funkcemi a možnostmi asistence? Na ovládacím panelu se dočtete informace o kapacitě baterie, o vaší jízdě, ujetých kilometrech nebo době jízdy. Panel také slouží k nastavování asistence. Většinou je k dispozici 3-5 úrovní, ovšem čím více, tím lépe pro vás. Budete si totiž moct stupeň asistence nastavit přesně podle vašich požadavků. Motorový pohon můžete také zcela vypnout, ale v tom případě počítejte s tím, že jízda na kole bude obtížnější, protože celé elektrokolo váží více než klasické kolo.

Všechny typy elektrických kol mají nejčastěji 5 stupňů asistence a nabízejí i možnost jízdy bez dopomoci, takže šlapete „za svoje“.

Elektrokola, která jsou určená pro jízdu na delší vzdálenosti nebo v terénu je možnost nastavení parametrů širší, než u elektrokol, kterými se jezdí po městě a slouží jako dopravní prostředek na kratší vzdálenosti. U těchto kol si většinou můžete nastavit jen stupeň asistence, případně si zapnout a vypnout světlo. Naproti tomu sportovní kola umožňují také nastavení podsvícení displeje, kontrolu ujeté vzdálenosti, průměrnou rychlost, některá vám dokážou i spočítat, kolik kalorií jste spálili.

U mechanických komponent se zaměřte především na typ a počet převodů, na brzdy, a pokud máte odpružené kolo, tak také na typ vidlice.

Elektrokolo je sice kolo, ale je poháněné motorem, takže na něm můžete jet o něco rychleji než na šlapacím kole. S tímto faktem souvisí brzdy, které by měly být velmi kvalitní. Nejlepší volbou jsou hydraulické kotoučové brzdy, které oceníte především u horských kol. Pro městská nebo krosová kola jsou dostačující klasické V-brzdy. Pokud pojedete v dešti, myslete na to, že brzdná dráha je delší než u kol bez elektropohonu.

Zanedbatelná není ani hmotnost kola, která jednak ovlivňuje jízdu, ale také ji pocítíte v případě, že budete kolo někam přenášet nebo ukládat. Mezi jednotlivými ekoly může být váhový rozdíl 2-5 kg. Nosnost elektrokol, tedy maximální váha, kterou uvezou, je většinou 120 kg.

Dojezdová vzdálenost je různá a může se lišit až o 20 km. Největší dojezdové vzdálenosti jsou obecně u horských kol, u kterých se předpokládá, že na nich budete jezdit delší trasy. Nejmenší dojezd je pak u skládaček nebo obecně elektrokol určených do města, u kterých se počítá s tím, že místa, kam se chcete dostat, od sebe nejsou tolik vzdálená. Počítá se s tím, že městské kolo má nahradit městskou dopravu.

Horská kola ve výbavě v drtivé většině nemají světla ani blatníky. Toto příslušenství se hodí zejména pro kola městská nebo krosová a trekkingová, u kterých se počítá, že na nich budete jezdit za jakéhokoliv počasí a nejen ve dne, ale také v noci. Proto se při výběru zaměřte na to, zda jsou blatníky a světlo již v základní výbavě nebo je možné je dokoupit, případně za kolik.

zpět nahoru ↑

Typy elektrokol

MTB – Horské elektrokolo

Horská elektrokola jsou svou konstrukcí určená pro jízdu spíše v terénu (lehký až náročný) než na silnici. Mají k tomu uzpůsobené odpružení, geometrii rámu i druh plášťů.

U horského elektrokola počítejte s tím, že je jeho hmotnost, kvůli elektrovýbavě, vyšší, takže se hodí pro jízdu v lehkém až středně náročném terénu. Výbava u tohoto typu kol je nižší, ale pro očekávané využití dostačující.
Horská kola mohou být v pánské i dámské úpravě. Pánská mají rámovou trubku vedenou horem, u dámské je rámová trubka snížená. Toto rozdělení však neznamená, že by ženy nemohly jezdit na pánských kolech a muži na dámských.

Pokud chcete s horským kolem jezdit spíše po silnici, je možné si vybrat takovou úpravu, která nabízí užší pláště, blatníky a světla.

Trekingová (crossová) elektrokola

Typ tohoto kola se v poslední době těší velké oblibě, je totiž vhodný jak pro jízdu lehkým terénem, tak pro jízdu na silnicích. Překážkou mu nejsou upravené polní a lesní cesty, cyklostezky ani silnice. Geometrie rámu nabízí vzpřímenější a tím pádem pohodlnější sezení než je tomu u horského kola.

Crossová/trekkingová kola mohou mít nosiče, blatníky, světla, pláště jsou užší a méně terénní, kola mají větší průměr. Je možné je sehnat v pánském i dámském provedení.

Městská elektrokola

Pro tato kola se rozhodnout především ti cyklisté, kteří jezdí po zpevněných a upravených cestách, tedy ve městech. Problémem pro toto kolo není ani nezpevněný, ale upravený terén. Kolo je konstrukčně řešeno tak, aby se na něm pohodlně sedělo, i když pojedete delší vzdálenosti. Posed je vzpřímený, sedlo pohodlné, kolo má kratší zdvih pružení a specifický tvar řidítek. Kola jsou často vybavena blatníky, světly a nosiči.

U městských kol se předpokládá, že je budou lidé využívat místo hromadné dopravy při cestování třeba do práce, takže jsou uzpůsobena tak, by na nich bylo možné jezdit i v městském oblečení. Rám tedy k tomuto bývá přizpůsoben. Kolo má většinou menší počet převodů a jezdí se na něm úplně vzpřímeně. Dámská městská elektrokola mohou mít plné zakrytování řetězů, aby se od něj neumazaly volnější nohavice kalhot nebo delší sukně či šaty, výjimkou nejsou ani košíky.

Skládací elektrokola

„Skládačky“ si většinou pořizují lidé, kteří jezdí kratší vzdálenosti a nemají doma tolik prostoru pro uskladnění klasického kola. Nejlépe se na nich jezdí po zpevněném povrchu a svoje uplatnění najdou i v městském prostředí. Kola jsou menší, velikost se pohybuje kolem 20“, takže od nich nemůžete čekat, že budou dobře zvládat terénní nerovnosti. Dobře se s nimi jezdí v městských podmínkách.

Hoverboardy a kolonožky

Pokud hledáte způsob, jak se rychle a moderně pohybovat po městě – třeba od zastávky MHD do práce, nebo domů, tak zvažte ještě podobnou možnost – hoverboard. Možná jste ho už viděli – stojíte na gyroskopické „desce“ s velkými koly po bocích a jezdí to samo na elektřinu. Taková městská alternativa k elektrokolům. Funguje to celkem snadno. Nastoupíte ve stoje, nakloníte se dopředu a jedete dopředu. Mrkněte na recenze hoverboardů a návod jak vybrat.

zpět nahoru ↑

Přestavba klasického kola na ekolo

V případě, že nechcete investovat do nákupu dražšího elektrokola, je možné si „zelektrifikovat“ vaše současné kolo. Přestavbu vám mohou provést odborníci v prodejnách elektrokol, ale můžete se do toho vrhnout i sami. Cena přestavby na elektrokolo je nižší, než kdybyste si ho pořizovali přímo. Sadu pro přestavbu na elektrokolo pořídíte od 10 000 Kč do 15 000 Kč.

Sada se většinou skládá z:

  • elektromotoru, který je instalovaný do předního nebo zadního kola
  • ovládacího panelu,
  • řídící jednotky,
  • kabeláže,
  • snímače šlapání,
  • baterie a nabíječky,
  • dalších komponent.

U některých balení nemusí být baterie součástí a zájemce si tak může její velikost vybrat podle svých nároků.

Velkou výhodou je, že nemusíte platit za kolo, protože to už máte. Navíc jste na něj zvyklí, takže víte, co od něj očekávat a přestavba na elektro může být jen dočasná, třeba v době rekonvalescence. Pokud se rozhodnete, že již elektrokolo nechce, stačí sadu jen demontovat. Další možnost je přemontování na jiné kolo.

zpět nahoru ↑

Elektrokola, pravidla silničního provozu a zákon

Pokud si pořídíte elektrokolo, nemáte povinnost ho nikam přihlašovat ani registrovat. Podle Silničního zákonu se totiž jedná o klasický bicykl, který musí akorát splňovat podmínky, které definuje Vyhláška Ministerstva dopravy 341/2002 Sb. To znamená, že musí mít povinnou výbavu, jako jsou odrazky, světla, musí být opatřené výrobním číslem. Dále musí splňovat podmínky podle Evropské normy (EPAC EN 15194), která určuje, že jmenovitý výkon motoru může být pouze do 250 W, maximální asistovaná rychlost může dosáhnout jen 25 km/h a váha kola by neměla přesáhnout 40 kg.

Pokud se vaše hmotnost šplhá nad 100 kg, nebo chcete jezdit se závěsným vozíkem nebo vozit dítě, silnější motor se vám bude hodit. Jeho výkon tedy může být větší než 250 W, ale počítejte s tím, že s takovým kolem můžete vyrazit jen na nezpevněný povrch. Pokud by kvůli vám došlo k nehodě v běžném provozu (silnice nebo cyklostezka) bude kolo bráno jako neschválený produkt a podle toho stanovený trest.

Od roku 2017 jsou z povinné homologace vyjmuta terénní kola, která se také nazývají e-MTB a jsou určená pro jízdu v terénu. Pro tato kola neexistují žádná omezení v maximální rychlosti, pokud jsou výrobcem určená právě pro jízdu v terénu. Abyste se však z terénu mohli dostat po silnici až domů, jsou některá kola vybavena přepínacím režimem on-road a off-road, díky kterému si můžete upravit výkon motoru.

Víte, že: Výkon motoru se upravuje převážně u elektrokol, která mají středový pohon.

Co se hodí vědět

Pokud chcete, aby vám elektrokolo co nejdéle vydrželo, pečujte o něj stejně jako o klasické kolo. Nezapomínejte dofouknout kola, umývejte jej od nečistot, péči věnujte i brzdám, které je potřeba čas od času utáhnout a mažte řetěz. Řídící jednotka ani motor údržbu nepotřebují.

Na elektrokole můžete jezdit i v dešti, ale nedoporučuje se ho nechávat stát tam, kde není chráněné před deštěm, sluncem a sněhem. Rozhodně byste s ním neměli projíždět hlubokým bahnem ani kalužemi, protože vlhkost, která by mohla vzniknout v oblasti řídící jednotky, by elektroniku odpojila a to až do doby, než by zcela vyschla. Pokud byste motor nebo baterii ponořili do vody, došlo by ke zkratu. V zimě nezapomeňte všechny elektročásti očistit od soli

Speciální pojištění na e-biku v současnosti (2018) nabízí jen jedna pojišťovna. Ceny pojištění elektrokola se odvíjejí od pořizovací ceny. Pokud si pořídíte kolo v hodnotě do 10 000 Kč, budete za jeden rok platit pojistné v hodnotě 690 Kč, nejprodávanější kola se pohybují v rozmezí do 25 000 Kč, za které za rok zaplatíte 1 790 Kč, u nejdražších kol, která spadají do kategorie do 100 000 Kč, zaplatíte pojištění na rok za 6 190 Kč. Pojištění je možné si sjednat i na dva roky. Pojistné částky jsou o něco vyšší, ale cena vychází lépe, než kdybyste si kolo pojišťovali jen na rok, a to každý rok.

Převážení elektrokola na autě

To, že elektrokola váží obvykle přes 20 kilogramů, dost podstatně snižuje snadnost jejich převozu – třeba na dovolenou. Nosiče jízdních kol totiž obvykle počítají s cca 17 kg maximální hmotností jednoho převáženého kola. Střešní nosič je pro převoz docela nevhodný – zkuste si zvednout 25 kilové kolo nad hlavu a relativně přesně s ním manipulovat. Střešní nosiče nejsou rozumnou cestou. V Česku už je k dostání pár nosičů kol, která jsou připravena i na vyšší hmotnost elektrokol. Všechny tyto nosiče elektrokol jsou na tažné zařízení. Jejich cena je vyšší, ale s tím se musí počítat – mají unést o dost vyšší váhu, než běžné nosiče. Vybírat můžete například z těchto nosičů elektrokol na auto: Thule EasyFold XT 2, Atera Strada Sport E-Bike M, MFT Aluline, Uebler X21 Nano, nebo Westfalia Portilo BC60. Ale jejich počet roste a na trhu se ukazují nové. Projděte si návod jak vybrat takový nosič a velký test s recenzemi nosičů kol na auto.

Ceny elektrokol

Ceny elektrokol jsou vyšší než u klasických kol, což je dáno právě speciální úpravou. Domníváme se, že pro nadšené cyklisty, které však bohužel trápí třeba bolest kloubů, dýchací problémy nebo jiné obtíže nebude cenová relace překážkou, protože si budou moct opět užívat jízdy na čerstvém vzduchu.

Elektrokola do 23 000 Kč

Jedná se o kola základní úrovně se základní výbavou. V této kategorii seženete i skládací elektrokola.

Elektrokola v rozmezí 23 000 – 32 000 Kč

Jedná se o střední cenovou úroveň a kola v tomto finančním rozmezí mají výrazné rozdíly ve výbavě i designu.

Elektrokola v rozmezí 33 000 – 45 000 Kč

V této kategorii již najdete kola s nadstandardní výbavou, která nabízejí něco navíc, oproti kolům ve střední a nižší cenové kategorii.

Elektrokola nad 45 000 Kč

Za tuto částku již dostanete kola od dražších evropských značek, která mohou mít i nákladnější motorizaci, může se jednat i o nové typy elektrokol.

Jak vám tento test pomohl? Budeme rádi, když ho ohodnotíte hvězdičkami.

4.7/5 17 hodnocení
Budeme rádi za vaše názory a připomínky

      Napište svou recenzi

      Před odesláním komentáře byste měli vědět jak pracujeme s vašimi osobními údaji. Důvodem pro zpracování osobních údajů je náš oprávněný zájem. Jsme správci osobních údajů a chráníme je v souladu se zákonem 101/2000 Sb., O ochraně osobních údajů a s principy obsaženými ve směrnici EU č. 95/46/EC (GDPR). Při odeslání komentáře zpracováváme tyto osobní údaje - jméno, email a vaši IP adresu. Jméno používáme pro oslovení při případné odpovědi. Jméno můžete nahradit i přezdívkou. Email používáme pouze pro odeslání notifikačního emailu se zprávou, že vám někdo odpověděl na váš dotaz, případně rovnou pošleme odpověď na váš dotaz. Email je neveřejný a pro jiné účely ho nepoužíváme. IP adresu využíváme výlučně pro ochranu formuláře před spamem. Případné úpravy osobních údajů a žádosti o smazání můžete vyřídit emailově na poradime@covybrat.cz.