Jak vybrat jízdní kolo

Aktualizováno v dubnu 2019

S jarem se probouzí nejen příroda, ale také sportovci všeho druhu. Na cestách a cyklostezkách se s cyklisty potkáváme čím dál častěji. Pokud i vy patříte mezi ty, kteří by po zimě chtěli shodit nějaké to kilo navíc, ale zároveň nechcete trávit hodiny v posilovně, pořiďte si kolo. V případě, že nevíte jaké, pokračujte dál ve čtení a dozvíte se, jaká kola patří v současné době mezi nejoblíbenější, jak si kolo správně vybrat, co by vám nemělo chybět ve výbavě a spoustu dalších potřebných informací.

Recenze jízdních kol

Do naší pětice testovaných kol, jsme vybrali jak dětské kolo, tak dvojici dámských a pánských kol. K našemu testování jsme si opět vybrali zástupce nejlépe hodnocené a nejvíce prodávané.

Author Cosmic 2017

TypDětské horské kolo
Velikost v palcích10
Pláště v palcích20 x 1,75
PedályPlast
OdpruženíBez odpružení
BrzdyRáfkové
Počet převodů6
Hmotnost9 kg

Co na tomto dětském kole jistě oceníte nejvíce nejen vy, ale hlavně vaše dítko je jeho nízká váha. O tu se postaralo duralové provedení rámu a řídítek. Dural je pevnější a tvrdší varianta hliníku. Zjednodušeně můžeme říct, že se jedná o slitinu právě zmíněného hliníku a dalších kovů.

Dvaceticentimetrové pláště zajistí začínajícím cyklistům pevnou stabilitu, zatímco ocelové černé výplety jim poskytnou kvalitní oporu na jakékoli trase.

Je škoda, že pedály jsou vyrobeny z plastu. Ten toho u dětského kola moc nevydrží. Pokud tak doma nemáte extrémně opatrné dítě, musíte počítat s tím, že druhé pedály na výměnu budete minimálně jednou kupovat.

Ovšem co výrobce podcenil na plastových pedálech, to dohnal na kvalitních ráfkových brzdách značky Tektro, které se na kolech objevují již od roku 1986. Ačkoli je cena těchto brzd poměrně nízká, kvalita zůstává beze změn po celou životnost kola. Své dítě však musíte naučit správnému zabrzdění. Nejprve by dítě mělo stlačit zadní brzdu a až následně brzdu přední. V opačném případě může dojít k prudkému zastavení předního kola, což může vést i k přepadnutí přes přední řidítka.

Součástí kola je také jednoduchý přehazovací systém se šesti rychlostmi, o jehož převod se stará 36 zubů se 127mm kliky.

Co se týká poměru ceny a kvality, je na tom kolo lépe než dobře a za předpokladu, že je určeno dětem, jejichž výška se pohybuje mezi 115-135 cm, mohlo by vašemu dítku nějaký ten rok vydržet.

  • Poměr cena/kvalita
  • Kvalitní brzdy
  • Plastové pedály
  • Ostřejší brzdění
Zjistit cenu

Rock Machine Catherine 70 2019

TypDámské horské kolo
Velikost v palcích14, 16, 18
Pláště v palcích27,5 x 2
PedályDural
OdpruženíPřední odpružení
BrzdyKotoučové brzdy
Počet převodů3 x 9
Hmotnost14,2 kg

Druhým zástupcem je dámské horské kolo, vhodné jak do lehčího terénu, tak na cestování po okolí. Celé kolo je poměrně lehké díky slitině hliníku, ze kterého je tvořen rám kola.  Tuto vlastnost ocení zejména lidé žijící v panelácích, kteří svá kola musí uskladnit buď ve sklepě, nebo na balkoně, a neustále tak své kolo přemisťují.

Zatímco vepředu je kolo vybaveno hydraulickým pružením, vzadu mu odpružení chybí, což je poměrně nepohodlné, jestliže se vydáte na delší cyklistické výlety po nezpevněném povrchu. Jistou kompenzaci může představovat řazení s celkem jednadvaceti možnostmi převodu, které se postaralo o komfortní jízdu bez větší námahy po celou dobu našeho cestování.

Hydraulické kotoučové brzdy kola, stejně jako ostatní komponenty, jsou pod taktovkou značky Shimano. Výhodou takových brzd je jejich nezávislost na ráfku kola a minimální nároky na údržbu. Servis těchto brzd je však dražší a časově náročnější.  Více se o brzdném systému kol dočtete níže.

Co možná ocení všechny ženy je to, že kolo je dostupné ve třech různých velikostech. V poměru cena/kvalita si tento dopravní prostředek také nevedl nejhůře, ale pokud hledáte něco jiného než slitinu hliníku v kombinaci s plastem, možná bychom vám doporučili poohlédnout se někde jinde.

  • Vhodné do terénu i města
  • Tři různé velikosti
  • Absence zadního pružení
  • Výrobní materiál
Zjistit cenu

Leader Fox Daft 2017

TypDámské trekingové kolo
Velikost v palcích17
Pláště v palcích28
PedályDural
OdpruženíPřední odpružení
BrzdyRáfkové
Počet převodů3 x 8
Hmotnost14,6 kg

Jako třetí se v našem rádci objevilo cyklistkami nejoblíbenější dámské trekingové kolo Leader Fox Daft. Firma, která tato kola vyrábí, sídlí v Českých Budějovicích a její výrobky jsou vyváženy do střední Evropy od roku 1996.

Výše zmíněné trekingové kolo má odpruženou přední vidlici, která je ovšem uzamykatelná. Pokud tak pojedete v terénu, dopřejte si komfort a vidlici nechejte pracovat. Přenos vibrací tak bude minimalizován a vás po jízdě nebudou bolet ruce. Na rovném asfaltu ji však klidně uzamkněte a užívejte si klidnou jízdu po okolí bez pružení řídítek.

Bytelný rám je, stejně jako řídítka, tvořen duralem neboli tvrdou variantou hliníku. Díky tomu je kolo také levnější. Za jiné materiály (např. karbon) si náležitě připlatíte.

Jako další plus vnímáme velká kola, díky nimž jsme neměli pocit, že bychom museli ustavičně a namáhavě šlapat, což s koly o průměru 26“ jistě zažijete.

Rovněž jsme spokojeni s celkovým vzhledem, vyváženými barvami i doplňky odpovídajícími cenové třídě.

  • Odpružená vidlice s možností uzamknutí
  • Česká výroba
  • Velká kola
  • Ráfkové brzdy
Zjistit cenu

Kellys Spider 50 2018

TypPánské horské kolo
Velikost v palcích17,5-21,5
Pláště v palcích27,5 x 2,25
PedályKLS Master-alloy
OdpruženíPřední odpružení
BrzdyHydraulické
Počet převodů3 x 9
Hmotnost13,3 kg

Lehký rám kola tvořený z hliníkové slitiny a celý koncept geometrie dělá kolo v terénu velmi živým. Ať už se vydáte do lesa nebo na hory, efektivita šlapání je dobře vyvážená v jakýchkoli podmínkách. Svůj podíl na tom jistě má také převodový systém značky Shimano, jehož hladké přehazování vás podrží v každém kopci. Spolu s předním odpružením jsme si užívali komfort z jízdy jak po rovných cestách, tak po nerovném lesním porostu.

Hydraulické brzdy kola jsou sice nákladnější variantou brzd (oproti těm ráfkovým), ale musíme uznat, že s brzděním jsme neměli žádné problémy. Protože jsme ale zvyklí právě na brzdy ráfkové, museli jsme si chvilku zvykat na tento pohodlnější systém brzdění.

Rozhodně oceňujeme výrobce, že vytvořili stejný typ kola jak pro menší typ postavy, tak pro někoho, kdo měří téměř dva metry. Ani větší muž tak při jízdě neměl pocit, že se musí na kole „hrbit“, jelikož větší velikost rámu pohodlně odpovídala jeho postavě. Nezbývalo nic jiného než doladit správné nastavení sedla a řídítek.

  • Kvalitní převodový systém
  • Přední odpružení
  • Provedení pro větší postavy
Zjistit cenu

GT Avalanche Sport 2018

TypPánské horské kolo
Velikost v palcích27,5-29
Pláště v palcích27,5/29 x 2,10“
PedályGT Slim LineFlat Nylon Pedal
OdpruženíPřední odpružení
BrzdyHydraulické
Počet převodů3 x 9
HmotnostRůzná v závislosti na velikosti kola

Naším posledním zástupcem je opět pánské horské kolo, jehož výrobci slibují, že si za investované peníze pořídíte hardtail neboli horské kolo, jež ví, jak se v terénu správně chovat.

Samozřejmě, že i my jsme jej v terénu řádně otestovali. Opravdu musíme uznat, že při jízdě do kopce, jsme neměli sebemenší problém s jednoduchým přehazováním ani s odpruženou vidlicí. V kamenitém terénu jsme byli rádi, že ji máme. Cestou dolů to však bylo o něco málo horší. Hydraulické brzdy bychom hodnotili jako slabší, jelikož při prudším sjezdu jsme si nebyli tak docela jistí v „kramflících“. Chápeme, že výrobci museli někde ubrat, aby cena kola byla příznivá, ale nečekali bychom, že to bude zrovna na brzdném systému.

Pokud se však nepouštíte do opravdu prudkých sjezdů, ale dáváte přednost jízdě v mírném terénu, měli byste být s kolem spokojeni. Rychlá akcelerace kola i jeho pohotové reakce z něj dělají živý kousek ke každodennímu používání.

Jeho největší 29“ provedení jistě ocení všichni cyklisté, kterým matka příroda nadělila více než 180 cm.

  • Rychlá akcelerace
  • Převodový systém
  • Brzdy
Zjistit cenu zpět nahoru ↑

Než se vydáte do obchodu

Rozhodnout se, které kolo si vybrat mezi všemi dostupnými modely, může být opravdovým oříškem jak pro někoho, kdo teprve s cyklistikou začíná, tak i pro ty z nás, kteří na kole jezdí odmalička. Jaká kola jsou na našem trhu k dostání?

  • Horská kola,
  • městská kola,
  • silniční kola,
  • BMX kola,
  • krosová kola,
  • dětská kola,
  • trekingová (treková) kola,
  • dámská kola,
  • elektrokola,
  • pánská/unisex kola.

Horská kola

  • Nazývaná také MTB,
  • určena hlavně pro pohyb v terénu,
  • většinou disponují odpruženou vidlicí; u celoodpruženého kola najdete také zadní tlumič pro ještě větší pohodlí,
  • jsou vhodná do suchého i mokrého terénu,
  • průměr kol 26-29“.

Silniční kola

  • Určena pro silnice, potřebují hladký povrch,
  • velmi úzké pláště,
  • oproti horským kolům jsou silniční kola velmi rychlá právě díky úzkým plášťům,
  • velmi nízká váha,
  • průměr kol 28“.

Krosová kola

  • Určena pro silnice, případně lehký terén,
  • nejideálnější volba pro cykloturisty,
  • kombinace mezi horským a silničním kolem (mají odpruženou vidlici, ale větší průměr kol a hladké pláště, které zaručují daleko menší valivý odpor, než mají kola horská),
  • průměr kol 28“.

Trekingová kola

  • určena pro silnice či lehký terén,
  • oproti krosovým kolům mají trekingová kola bohatší výbavu (nosič, světla, blatníky),
  • stejně jako krosová kola jsou však i tato kola vhodná pro pohodlnější typ cykloturistiky,
  • průměr kol 28“.

Elektrokola

  • Jedná se o klasické kolo, které je doplněno motorkem, baterií a ovládáním.
  • Jsou vhodná zejména pro starší lidi, anebo pro jedince, které klasická jízda na kole namáhá.
  • Průměr kol 26-29“.
  • Jak vybrat to nejlepší elektrokolo, se můžete dočíst zde.

Městská kola

  • Určena zejména pro pohyb ve městech.
  • Výrobci mají na paměti, že lidé pořizující si městská kola potřebují hlavně pohodlí, proto mají tato kola vysoká řídítka, pohodlná sedla a jsou doplněna o praktické nosiče.
  • Rámy kol nejsou vyvýšené, nýbrž snížené tak, aby se na ně dalo pohodlně nastoupit.
  • Průměr kol 28“.

BMX kola

  • Určena na speciální bmx tratě a ke zdolávání překážek.
  • BMX kola jsou hlavně pro zábavu a moderní bikrosové závody.
  • Průměr kol 16-24“.

Dětská kola

  • Do dětských kol můžeme řadit také odrážedla.
  • Kola od 12“ do 16“ jsou vybavena postranními kolečky.
  • Od velikosti 20-24“ se objevují přehazovačky.
  • Průměr kol 12-24“.

Dámská kola

  • Takto označená kola mají většinou menší velikosti rámu, užší řídítka a dámská sedla.
  • Konstrukčně jsou přizpůsobena ženské postavě, která je menší než mužská.
  • Průměr kol 26-29“.

Pánská/unisex kola

  • Pánská kola mnohdy preferují také ženy.
  • Označení unisex odpovídá rozdělení kol pro všechny dospělé cyklisty.
  • Široké spektrum velikostí.
  • Průměr kol 26-29“.

Něco pro fajnšmekry

Fourcross kola

  • oplývají speciální geometrií, jelikož jsou určena na fourcrossové závody, tedy krátké trati s množstvím skoků a klopených zatáček.

Enduro

  • celoodpružená horská kola určená do těžkého terénu.

Cruisery

  • vyznačují se vysoce umístěnými řídítky a nataženým posedem.

Dirt

  • jejich doménou jsou skokanské disciplíny, ve kterých se jezdec často pohybuje ve vzduchu,
  • tato kola musí být velmi pevná a malá.

XC hardtail

  • kola vhodná pro jízdu krajinou, mají pevný rám a odpruženou přední vidlici.
zpět nahoru ↑

V hlavní roli konstrukce

Jestliže jste si ujasnili, kam budete na kole jezdit, měli byste se zaměřit na další důležité body ve výběru vašeho „parťáka“ na cesty:

  1. Typ rámu
  2. Velikost rámu
  3. Průměr kol
  4. Materiál
  5. Brzdy
  6. Odpružení

1) Typ rámu

Stejně jako ženy mohou jezdit na pánském kole, které se vyznačuje vyšším rámem s horní horizontální rámovou trubkou, tak i muži mohou jezdit na dámském kole. To má nižší sklon rámové trubky pro pohodlné nasedání i vysedání. Hlavně starší lidé mohou preferovat kola s dámským typem rámu.

2) Velikost rámu

Ideální velikost kola vyberete na základě výšky postavy a výšky rozkroku neboli délky nohou.

Níže vytvořená tabulka vám jistě poradí, jak vybrat správnou velikost kola:

Výška postavy v cmVýška rozkroku v cmVelikost rámu v palcích „Obecná velikost
150-16063-7113-15XS
155-16568-7515-17S
160-17571-8216-19M
170-18579-9018-21L
180-20087-9820-23XL
200 a více97 a více22 a víceXXL

A jak vybrat dětské kolo?

Obecně platí, že děti velmi rychle rostou, proto byste jim měli pořídit kolo, které bude ideálně o něco málo větší než ony. Ovšem pozor! Kolo by nemělo být velké příliš, pak se pro dítě stává nebezpečným!

Při výběru dětského kola se v podstatě držíte taktéž hlavně celkové výšky a délky nohou. Avšak s rozdílem, že byste jej měli změřit také v botách, ve kterých bude na kole jezdit.

Výška dětské postavy v cmVýška rozkroku v cmVelikost rámu v palcích „
Do 10042-4812
100-11548-5616
115-13054-6420
125-15065-8024

Nejmenší dostupná dětská kola s velikostí rámu 12“ jsou dodávána s postranními kolečky.

3) Průměr kol

U kol pro dospělé se setkáme s průměrem kol od 26“ až 29“.

26 palců

Takový průměr se postará o zábavu, kolo samotné je totiž obratnější. Bohužel v terénu to taková legrace není, protože kolo má malou kontaktní plochu.

27 palců

Průměr 27 palců stále zaručuje nízkou váhu, přesto už je stabilnější než kolo s menším průměrem. Mínus představuje jediný bod – tento průměr je poněkud nedostatkovým zbožím.

28 palců

Nejen stabilita, ale také komfortní pocit z jízdy je doménou tohoto průměru. Avšak tohle pohodlí je vykoupeno vyšší váhou kola.

29 palců

Tito obři se postarají o perfektní prostupnost terénem a rychlost. Nicméně se hůře ovládá v nízkých rychlostech a je opravdu těžké.

Víte si rady s velikostí pláště?

Jestliže si nevíte rady se třemi čísly na plášti kola, nedělejte si z toho těžkou hlavu. Výrobci totiž vyjadřují stejnou velikost třemi různými způsoby:

A)  Metrické označení

První označení, které na plášti najdete je vyjádřeno např. takto: 37 – 622. Toto číslo v milimetrech vyjadřuje vnější šířku nafouknutého pláště a vnitřní průměr od patky k patce.

Konkrétně 622 mm pasuje na kola, která mají průměr 28-29“. Čím menší je označení v milimetrech, tím je menší průměr kola.

B) Označení v palcích

Druhé číslo je „palcové“ značení. Např. označení 28“ X 1 5/8 X 1 3/8“ znamená, že vnější průměr nafouknutého pláště je 28 palců X vnější šířka nafouknutého pláště je 1 a 5/8 palce X výška pláště od paty ráfku po korunu běhounu je 1 a 3/8 palce.

Toto označování není tak přesné jako to první a může být nepřesné, stále je však hojně využíváno zejména u horských kol.

C) Francouzské označování

Pokud na plášti najdete číslo např. 700 x 35C, znamená to, že vnější průměr nafouknutého pláště je 700 mm a vnější šířka nafouknutého pláště je zase 35 mm.

4) Materiál

Hliník– řadí se k nejpoužívanějším materiálům

– má dobrou pevnost

– cenově velmi příznivý

– označuje se také jako Dural či AL

Karbon– je nejlehčím materiálem, který slouží k výrobě rámů

– díky své tvrdosti pohlcuje drobné nárazy

– poměrně drahá varianta

– označuje se jako Carbon

Ocel– velmi vysoká pevnost

– vysoká hmotnost

– výborná cena vzhledem ke kvalitě

5) Brzdný systém

Ráfkové brzdy

Ráfkové brzy jistě oceníte zejména díky jejich levné pořizovací ceně. Jestliže je dobře seřídíte, budou vám dlouho a dobře sloužit. Za mokra však mají delší brzdnou dráhu, se kterou je třeba počítat.

Kotoučové brzdy

Dále se dělí na mechanické a hydraulické. Mechanické brzdy jsou ovládány pomocí lanka, a proto je jejich servis méně náročný než servis brzd hydraulických – ty jsou sice výkonnější, nicméně výměna porouchané hydraulické brzdy je dražší a složitější.
Vyšší pořizovací cena obou typů kotoučových brzd je kompenzována skvělým brzdným účinkem za každého počasí.

6) Odpružení kola

Kola bez odpružení

Odpružení nenajdeme u městských a silničních kol, u kterých tím pádem neubývá sil při záběru. Na druhou stranu se přenášejí všechny vibrace, které vás na nerovném terénu mohou potkat.

Kola s odpruženou přední vidlicí

S tímto typem odpružení se setkáme nejčastěji u trekingových a krosových kol. Odpružená přední vidlice se postará o komfortní jízdu, která tolik nezatěžuje ruce při jízdě v terénu.

Celoodpružená kola

Celoodpružená kola se postarají o nejvyšší jízdní komfort při překonávání náročného terénu. Nevýhodou je převážně vysoká váha takových kol, náročný servis i vyšší pořizovací cena.

zpět nahoru ↑

Ideální nastavení pro požitek z jízdy

Za předpokladu, že jste si vybrali ideální typ kola pro své vyjížďky, zvážili jste veškeré jeho vybavení jako brzdy, odpružení či materiál, rozhodně byste také měli vědět, jak si nastavit sedlo i řídítka, která mají velký podíl na celkovém požitku z jízdy.

Pevně v sedle!

Zaměřte se na to, aby vaše sedlo bylo hlavně rovně. Pokud jeho špička bude směřovat směrem vzhůru, zadek vám bude sjíždět dolů a celá jízda bude velmi nepohodlná.

Špička směrem dolů zase znamená sjíždění celého těla směrem dopředu. V obou případech se tělo budete snažit vyrovnat rukama, které vás nakonec budou bolet.

Nastavení sedla je velmi individuální věc, nicméně odborníci zabývající se servisem kol doporučují tento postup:

  • Sedněte si na kolo a položte si patu nohy na pedál, který je dole. Noha se při šlapání musí mírně propínat, ale zase ne příliš, aby při šlapání nedocházelo k přemisťování celého těla ze strany na stranu.
  • Abyste byli schopní si správně nastavit sedlo, musíte si samozřejmě vybrat vhodnou velikost kola podle vaší výšky.

Nařízení řídítek

Správné nastavení řídítek je ještě benevolentnější než nastavování sedla. Avšak pozor! Pro bezpečnost vaši i vašeho okolí je nutné, abyste si správně napolohovali brzdové páčky. Proto si sedněte na kolo, položte ruce na řídítka a natáhněte prsty rovnoběžně s rukou. V této fázi by se vám spodní části prstů měly opírat o brzdové páky.

Zbytek je plně ve vaší roli. Pokud máte rádi závodní jízdu a pořizujete si silniční kolo, nejspíš zvolíte nižší seřízení řídítek s ohledem na aerodynamiku. Pokud si kupujete kolo trekingové, zřejmě dáte přednost vyššímu nastavení, abyste měli dokonalý rozhled po krajině.

zpět nahoru ↑

Povinná výbava jízdního kola

Jako první bychom rádi zmínili, že i pro cyklisty platí zákaz požívání alkoholu, pokud sednou za řidítka! Další body vyhlášky č. 341/2002 Sb. jsou následující:

1) Dvě na sobě nezávislé brzdy

Přední i zadní brzda musí fungovat nezávisle na sobě. Typ brzd záleží na typu vašeho kola. Krosová kola a MTB jsou opatřena kotoučovými brzdami. Silniční kola by měla mít ráfkové brzdy se špalíky. Nejpoužívanější ráfkové brzdy jsou véčkové brzdy (V-Brakes), které jsou oblíbené pro svůj vysoký brzdný účinek.

U kotoučových brzd je potřeba kontrolovat brzdové destičky, jež jsou součástí brzdového třmene. Zvolit můžete buď sintrované, nebo organické brzdy. První jmenované se pomaleji opotřebovávají, ale jsou hlučnější než organické. Destičky mohou mít různý tvar, je potřeba je vybírat podle typu brzdového třmene.

Výjimku tvoří jízdní kola pro děti předškolního věku, která jsou vybavena volnoběžným nábojem s protišlapací brzdou. V tom případě nemusejí mít přední brzdu.

2) Zaslepení volných konců trubek řídítek

Při pádu by vás mohly volné konce ošklivě poranit.

3) Zakončení

Zakončení ovládacích páček brzd, volných konců řídítek, páčky přehazovaček i konce blatníků musí mít taktéž obalené hrany materiálem, který pohlcuje energii (guma, silikon, plast).

4) Přední a zadní odrazky

Přední odrazka musí mít bílou barvu, zadní je barvy červené. Přední i zadní odrazky můžete nahradit jiným odrazovým materiálem s podobnými vlastnostmi, jenž můžete umístit i na jiné cyklodoplňky (musí se však jednat o umístění vepředu a vzadu, nejčastěji se dávají na oděv nebo obuv). Plocha těchto odrazových materiálů nesmí být menší než 2 000 mm2, což můžeme přirovnat ke čtverci s délkou jedné strany 4,5 cm.

5) Odrazky oranžové barvy

Takové odrazky musí mít pedály po obou stranách a také výplet kola.

6) Přilba

Je povinnou výbavou u cyklisty do osmnácti let věku. Mějte ale na paměti, že trvalým následkům po pádu z kola může zamezit v každém věku.

Při výběru helmy na kolo se držte správné velikosti a certifikátem bezpečnosti. Na trhu je možné narazit na několik typů helem, z nichž každá odpovídá jinému kolu a typu jízdy.

  • Silniční helma je určení pro cyklisty jezdící na krosových nebo horských kolech. Její předností je dobré odvětrávání a nízká váha.
  • MTB helma je robustnější a navíc má ještě štít proti slunci. Můžete s ní vyrazit do terénu i na silnici. Díky svému tvaru kryje větší část týlu.
  • BMX helmu rozeznáte již podle jejího designu, nenajdete na ní odvětrávání a je častou volbou skateboardistů.

Za snížené viditelnosti nezapomeňte doplnit

1) Přední světlo

Pokud silniční komunikace není řádně osvětlena, je nutné mít světlomet zapnutý a správně nasměrovaný. Nesmí totiž oslňovat ostatní účastníky provozu. Jestliže je vozovka souvisle osvětlena, pak stačí, když svítilnu zapnete na přerušovaný chod.

2) Zadní svítilnu červené barvy

Při používání zadního světla platí tatáž pravidla jako u předního světlometu.

zpět nahoru ↑

Doporučená výbava

Tyto doplňky sice nejsou povinné, ale když si je pořídíte, rozhodně si své našlapané kilometry mnohonásobně zpříjemníte. Dokážete si třeba představit jízdu v blátě bez blatníků?

  • Zvonek – můžete jím dát o sobě vědět dostatečně dopředu chodcům nebo jiným cyklistům.
  • Kryt řetězu – oceníte především tehdy, pojedete-li na kole v dlouhých kalhotách nebo sukni. Nebudete se muset obávat, že si dlouhé konce umažete od oleje nebo potrháte.
  • Blatníky – oceníte ve chvíli, kdy budete muset jet v dešti. Ochrání nejen vaše oblečení, ale také obličej. Zabrání nejen umazání blátem, ale také odletujícím kamínkům.
  • Duše a lepení – průměr duše by měl odpovídat velikosti ráfku kola. Nezapomeňte také na správný typ ventilku. Nejčastěji se používají AV (autoventilky), DV (klasické ventilky) a SV (neboli FV, jedná se o galuskové ventilky)
  • Pumpička a cestovní nářadí – hlava hustilky musí být odpovídat ventilku na všem kole. Při výběru si dejte pozor na hmotnost, velikost a skladnost. Pumpičku na kolo můžete sehnat v těchto variantách: ruční, nožní, jednorázové s CO2. Doporučenou hodnotu nahuštění najdete na boku pneumatiky. Mezi nejoblíbenější nářadí patří multiklíč, kterým na cestách vyřešíte nejednu kolizi.
  • Zámek – zámek na kolo pořídíte v několika provedeních. Lankové zámky jsou nejpoužívanější, jsou lehké a skladné, ale poskytují jen nízkou ochranu před krádeží. Skládací zámek má komplikovanější konstrukci, poskytne vašemu kolu lepší ochranu, ale jeho pořizovací cena je vyšší. Nejlepší ochranu poskytují silné ocelové zámky, které však nejsou kvůli své hmotnosti vhodné na převážení.

Pevně doufáme, že vám náš rádce o něco rozšířil obzory, co se jízdy na kole i kol samotných týká. Přejeme stovky šťastně ujetých kilometrů v nové cyklistické sezóně! 🙂

Jak vám tento test pomohl? Budeme rádi, když ho ohodnotíte hvězdičkami.

5/5 1 rating
Budeme rádi za vaše názory a připomínky

      Napište svou recenzi

      Před odesláním komentáře byste měli vědět, jak pracujeme s vašimi osobními údaji. Důvodem pro zpracování osobních údajů je náš oprávněný zájem. Jsme správci osobních údajů a chráníme je v souladu se zákonem 101/2000 Sb., O ochraně osobních údajů a s principy obsaženými ve směrnici EU č. 95/46/EC (GDPR). Při odeslání komentáře zpracováváme tyto osobní údaje - jméno, email a vaši IP adresu. Jméno používáme pro oslovení při případné odpovědi. Jméno můžete nahradit i přezdívkou. Email používáme pouze pro odeslání notifikačního emailu se zprávou, že vám někdo odpověděl na váš dotaz, případně rovnou pošleme odpověď na váš dotaz. Email je neveřejný a pro jiné účely ho nepoužíváme. IP adresu využíváme výlučně pro ochranu formuláře před spamem. Případné úpravy osobních údajů a žádosti o smazání můžete vyřídit emailově na poradime@covybrat.cz.