Jak vybrat nejlepší letní pneumatiky?

Na trhu se objevuje téměř 25 světových výrobců, kteří nabízí pro konkrétní model auta až kolem 50 druhů pneumatik. Ty se liší svými vlastnostmi, cenou a také kvalitou. A není vůbec jednoduché se v tak velké nabídce zorientovat. Až budete nové pneu vybírat, mějte stále na paměti, že je to právě pneumatika, která je jediným spojením mezi vozidlem a vozovkou. Má velký vliv na vaše bezpečí a vy byste jejímu výběru měli obětovat maximum.

Při výběru správné pneumatiky vám hlavním vodítkem bude technický průkaz (zkratka TP). V něm jsou uvedeny rozměry disků, na které budete pneu pořizovat.

Rozměry pneumatik

V technickém průkazu se dočtete o šířce pneumatik, která se uvádí v milimetrech. Dále tam bude uveden rozměr profilu (též výška bočnice) a průměr ráfku. Ten se měří v palcích.

Zapsání rozměru pneumatiky může vypadat třeba takto: 205/55 R16 91 H tl XL

  1. 205šířka pneumatiky značená v milimetrech
  2. 55 – je profil pneumatiky. Je to výška bočnice vyjádřená v procentech. V tomto případě je to 55 % z 205 mm, což je asi 113 mm.
  3. R – je radikální konstrukce a číslo 16 je vnitřní průměr pneumatiky. Vnitřní průměr musí být vždy stejný s průměrem ráfku. Udává se v palcích, kdy 1“ (palec) = 2, 54 cm.
  4. 91nosnostní index uvádí maximální možné zatížení vozu na jednu pneumatiku.
  5. Hrychlostní index, znamená maximální rychlost, kterou pneumatika dokáže vydržet po dobu 10 minut aniž by vzniklo nebezpečí jejího poškození.
  6. tl – zkratka pro bezdušovou konstrukci, ta nepotřebuje pro udržení tlaku uvnitř pneu přídavnou duši jako tomu je u tradičních dušových pneumatik.
  7. XL – označení zesílené konstrukce (extra load), umožňuje vyšší zatížení

Rozdělní pneumatik do tříd

Když už víte, jak přečíst značení na pneumatikách a co si představit pod rozměrem pneumatiky, měli byste také vědět, z jakých tříd můžete vybírat. Třídy jsou závislé na stylu jízdy a krajině, kterou nejčastěji jezdíte.

  1. Ekonomická třída – pneu, které je vhodné zejména pro městská vozidla a pro řidiče, kteří jezdí klidnou jízdou
  2. Střední třída – nejčastěji se používají v autech střední třídy, do které spadají sedany, kombi, liftbacky. Jsou vhodné pro řidiče, kteří očekávají střední úroveň výkonu a nejlépe se jim s nimi bude jezdit ve městě a na cestě
  3. Vysoká třída – vhodná pro vozidla vyšší a střední třídy s vysokým výkonem

Pneumatiky si vybírejte podle:

  1. výkonu motoru
  2. stylu jízdy (agresivní vs klidná)
  3. ujeté vzdálenosti (kolik km za měsíc najedete)
  4. podle prostředí, kde nejčastěji jezdíte (město vs silnice mimo město)

Velkým pomocníkem při rozhodování vám budou jízdní okolnosti, ve kterých se nejčastěji pohybujete.

MĚSTO

Pokud jezdíte ve městě, je pneumatika vystavena častému brzdění a akceleraci. Tuto situaci zažíváte pokaždé, když se pomalu posunujete v koloně. Pozornost věnujte také úpravě vozovky. Ve městě je totiž častým prvkem střídání rovné asfaltové silnice s dlážděním. Právě proto musí být pneumatika dostatečně kvalitní, protože to je ona, která musí zvládnout všechny nerovnosti povrchu tak, aby vy jste se cítili komfortně.

DÁLNICE A DELŠÍ VZDÁLENOSTI

Pokud častěji jezdíte po dálnicích a za den urazíte stovky kilometrů, vzpomeňte si, jak vypadá povrch, po kterém se pneumatika pohybuje. Rovná, nově opravená místa střídají naskládané panely, nebo děravé úseky. Aby vám pneumatika zajistila bezpečnou a pohodlnou jízdu v rychlosti 130 km/h, budete do ní muset investovat trochu více peněz.

Co je důležité si pamatovat?

Nosnostní index – označuje maximální zatížení pneumatiky. Hodnotu indexu Ni (hmotnostního indexu) najdete v TP. Mějte na paměti, že není možné použít pneumatiky s nižším hmotnostním indexem, ale vyšším ano. Může však dojít ke zhoršení jízdního komfortu.

Rychlostní index  -označuje maximální rychlost, na jakou je pneumatika konstruována. U zimního pneu může být RI (rychlostní index) nižší, než je uvedeno v TP. Tuto maximální rychlost by řidič za žádných okolností neměl překročit. Pokud se tak stane, hrozí třeba přehřátí pneumatiky a zhoršení kvality jízdních podmínek.

DOT kód udává stáří pneumatiky. Je vytlačený na bočnici ve formátu čtyřmístného čísla. Např.: 0208 – první dvě čísla udávají kalendářní týden, poslední dvě označují rok výroby. V tomto případě byla pneumatika vyrobena ve druhém týdnu roku 2008.

Dezény

Dezén je to samé, co vzorek pneumatiky. Dělí se na symetrické, asymetrické a směrové.

  1. Symetrický – pneu se symetrickým dezénem můžeme umístit jak dopředu, tak dozadu, vpravo nebo vlevo. Zkrátka na libovolnou pozici
  2. Asymetrickývnitřní strana dezénu je odlišná od vnější. Obě strany mají odlišnou úlohu. Vnitřní strana odvádí vodu a přenáší záběrové a brzdné síly na silnici. Vnější strana zajišťuje stabilitu v zatáčkách a vedení v přímém směru. U asymetrické pneumatiky se nerozlišuje pravá nebo levá pneumatika. Důležité je odlišení vnitřní a vnější strany. Ty jsou potřeba při montáži dodržet.
  3. Směrový – na každé pneumatice naleznete šipku, která označuje směr otáčení.

Tlak v pneumatikách

Správný tlak má velký vliv na životnost pneumatiky, spotřebu a bezpečnost. Kontrola tlaku se provádí tehdy, když jsou pneumatiky chladné. Doporučené huštění je uvedeno v manuálu auta, nebo na víčku od nádrže.

Jestliže je pneumatika podhuštěná, zkracuje se její životnost až o 20 %, také bude snížena jízdní stabilita a poklesne i přilnavost k vozovce (tzv. adheze). Nízký tlak v přední nápravě má za následek nedotáčivost. Nízký tlak na zadní nápravě zase může způsobit přetáčivost vozu.

Širší nebo užší pneumatiky

V TP můžete nalézt také větší (širší) rozměr pneumatik. Jaké jsou jejich výhody?

  1. Širší pneumatiky – autu dodávají lepší jízdní vlastnosti a zkracují brzdnou dráhu
  2. Užší pneumatiky – lépe zvládají aquaplaning (dochází ke ztrátě kontaktu mezi autem a vozovkou a auto jede na tzv. vodním filmu, což znamená, že se chová podobně neovladatelně jako na ledu), hluk je nižší a mají menší valivý odpor, což snižuje spotřebu paliva

Valivý odpor pneumatik má vliv na snížení spotřeby pohonných hmot až o 5%. Pro příklad uvádíme automobil s průměrnou spotřebou 8l na 100 km. Zde může dojít ke snížení spotřeby o 0,4 l na 100 Km. U 1000 km při ceně paliva 25 Kč/ 1l uspoříte 100 Kč.

Skladování pneumatik

Skladování pneumatik je pro jejich životnost velmi důležité. Na stárnutí má vliv několik faktorů, kterými jsou vlhkost, světlo a teplota. Pneu proto skladujte na místech, která jsou suchá, chladná a nesvítí sem slunce.

Při skladování pneumatiky na ráfcích (ráfek je součást kola a nachází se kolem jeho obvodu, nejčastěji je kovový, nebo ocelový), je dobré nahustit je na normální tlak a poskládat na sebe. Pokud skladujete pneu bez ráfků, položte je vedle sebe nastojato a občas pootočte, abyste předešli nechtěným deformacím.

Teď už znáte obecné informace, které vám pomůžou vybrat správnou pneumatiku. Existuje však jeden faktor, který má velký vliv na výběr a to jsou klimatické podmínky. Buď vybíráte letní pneu nebo zimní pneu.

Kdy přezout na letní pneu?

Na tuto otázku neodpovídá žádný zákon. Není zákonem stanovené, kdy měnit na letní pneu. Proto existuje spousta řidičů, kteří přezouvání neřeší. A to je špatně. Zimní pneu má v létě horší jízdní vlastnosti. Vždy pamatujte na bezpečí a to jak vaše, tak vašeho okolí. Přechod na letní pneu má smysl když je venkovní teplota dlouhodobě nad 7°C.

Používat letní pneu v zimě se nevyplácí. Letní pneumatika v zimě v důsledku klesající teploty tuhne. Tvrdý povrch pneumatiky hůř přilne k vozovce a také více klouže. Zimní pneu je na rozdíl od letního pneu vyrobeno podle jiného složení směsi materiálu. Díky tomu pneumatika lépe přilne k mokrému povrchu i při nízkých teplotách. Důležitá je také hloubka vzorku na zimním pneu, který zajišťuje dostatečný přenos hnací a brzdné síly.

Minimální hloubka dezénu letních pneu je 1, 6 mm. Pro kontrolu hloubky dezénu, jsou stejně jako u zimních gum, přítomny indikátory hloubky vzorku. Ty vás upozorní na to, kdy už je potřeba koupit nové pneumatiky.

Testy letních pneu v roce 2016 v dTestu dopadly takto:

  1. Letní pneu 185/60 R14 – nejlepším letním pneu se staly pneumatiky Continental ContiPremiumContact 5. Prokázaly nejlepší jízdní vlastnosti jak na mokré, tak na suché vozovce.
  2. Letní pneu 205/55 R16 – na první příčce se umístily pneumatiky Michelin Primacy 3. Jistě oceníte dobré jízdní vlastnosti jak na suché, tak mokré vozovce. Navíc mají tyto pneumatiky nejdelší životnost.

Test letních pneu 2016

Rozměry pneumatiky 185/65 R15

Hodnocení probíhá jako známkování ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Vredestein Sportrac 5


Velmi tiché pneumatiky, které skvěle sedí na mokré vozovce za rozumnou cenu, to je důvod proč doporučit tuto pneumatiky. Zvládají bez větších známek opotřebení nájezd okolo 30 000 km. Pochopitelně zaléží na stylu jízdy, při agresivní jízdě mohou být tyto hodnoty nižší.
 

Celkové hodnocení  2,24
Jízdní vlastnosti za mokra  2,0
Jízdní vlastnosti za sucha  1,8
Opotřebení   2,0
Komfort  3,3
Spotřeba paliva  2,1

Najít nejlevnější cenuPřečíst si hodnocení uživatelů

Continental ContiPremiumContact 5

Skvěle sedí na vodě, jsou tiché a dostupné za dobrou cenu. Brzdná dráha je velmi slušná a to jak na mokré vozovce tak i za sucha.  Čtyři podélné drážky zaručují okamžitý odvod vody a přitom je pneumatika extrémně tichá a pohodlná. Oproti klasickým pneumatikám navíc dosáhnete snížení spotřeby pohonných hmot.
 

Celkové hodnocení 2,26
Jízdní vlastnosti za mokra  2,3
Jízdní vlastnosti za sucha  1,6
Opotřebení   2,0
Komfort  3,4
Spotřeba paliva  2,0

Najít nejlevnější cenuPřečíst si hodnocení uživatelů

Dunlop Sport BluResponse

Fantasticky tlumí nerovnosti vozovky (pneu jsou celkově měkčí), bravurně zvládá i ostré zatáčky a pochopitelně také skoro vůbec nehlučí. Hluboký vzorek dobře odvádí vodu při jízdě na mokré vozovce. V 15kách jedna z nejlepších voleb, kdy za mírný příplatek dostanete excelentní produkt.
 

Celkové hodnocení  2,28
Jízdní vlastnosti za mokra  2,3
Jízdní vlastnosti za sucha  1,7
Opotřebení  2,0
Komfort  3,6
Spotřeba paliva  1,8

Najít nejlevnější cenuPřečíst si hodnocení uživatelů

 

Goodyear Efficient Grip Performance

Přilnavost k vozovce za sucha i mokra, stabilní a bezpečný průjezd zatáčkami . Velmi dobře fungují i za nižších teplot těsně na nulou, ale pokud jsou takové teploty běžné, důrazně doporučujeme přezutí na zimní pneumatiky. Na testovaném autě, Škoda Octavia 1,9 TDi došlo ke snížení spotřeby o cca 0,2l na 100 km.
 

Celkové hodnocení  2,42
Jízdní vlastnosti za mokra  2,1
Jízdní vlastnosti za sucha  2,0
Opotřebení  2,0
Komfort  3,9
Spotřeba paliva  2,1

Najít nejlevnější cenuPřečíst si hodnocení uživatelů

 

Hankook Kinergy Eco K425

Další z velmi slušných výrobků v této kategorii. Hlučnost nepatrně vyšší než u předchozích modelů, ale ostatní vlastnosti jako jsou přilnavost k vozovce nebo výdrž pneumatiky v počtu najetých kilometrů jsou na jedničku, takže se nebojíme jejich koupi doporučit.
 

Celkové hodnocení  2,3
Jízdní vlastnosti za mokra  2,2
Jízdní vlastnosti za sucha  1,7
Opotřebení  2,5
Komfort  3,1
Spotřeba paliva  2,0

Najít nejlevnější cenuPřečíst si hodnocení uživatelů

 

Rozměry pneumatiky 225/45 R 17

Hodnocení probíhá jako známkování ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Continental ContiSportContact 5

Velmi dobré jízdní vlastnosti za všech rozmarů počasí dostaly tyto pneumatiky na první místo v testu. Drobné výhrady mohou jít pouze k hlučnosti pneumatik, která by mohla být nižší. Parádně drží v zatáčkách a jsou vhodné i pro sportovnější styl jízdy. Při sportovním použití ale rychleji dochází k opotřebení pneumatik.
 

Celkové hodnocení  2,1
Jízdní vlastnosti za mokra  1,9
Jízdní vlastnosti za sucha  1,2
Opotřebení  2,0
Komfort  3,3
Spotřeba paliva  2,1

Najít nejlevnější cenuPřečíst si hodnocení uživatelů

 

Barum Bravuris 3 HM

Barumky vydrží opravdu hodně, najeté kilometry se na nich projevují pozvolna. Jízdní vlastnosti jsou spíše průměrné, hlavně za mokra při vyšších rychlost není průjezd zatáčkami příliš jistý. Tyto pneumatiky jsou určeny klidným řidičům, kteří hledají za rozumnou cenu pneumatiky, které vydrží spoustu najetých kilometrů. Nemůžeme zapomenout ani na pozitivní efekt na spotřebu paliva.
 

Celkové hodnocení  2,18
Jízdní vlastnosti za mokra  2,5
Jízdní vlastnosti za sucha  2,3
Opotřebení  1,7
Komfort  3,1
Spotřeba paliva  1,3

Najít nejlevnější cenuPřečíst si hodnocení uživatelů

 

Pirelli P Zero

Tahle pneumatika cílí na vyznavače sportovní jízdy. Na silnici drží za sucha i mokra velice slušně, vytknout se jim dá pouze o něco vyšší hlučnost. Brzdná dráha byla jedna z nejkratších v tomto testu.
 

Celkové hodnocení  2,32
Jízdní vlastnosti za mokra  2,0
Jízdní vlastnosti za sucha  1,9
Opotřebení  2,3
Komfort  3,3
Spotřeba paliva  2,1

Najít nejlevnější cenuPřečíst si hodnocení uživatelů

 

Vredestein Ultrac Vorti

Na jedničku zvládnuté pneumatiky při jízdě na suché vozovce. Bohužel to stejné nelze říci o jízdě na mokru. Pak dochází ke zhoršení jízdních vlastností. Pořád se ale jedná o velmi slušné pneumatiky, které jsou oproti svým konkurentům docela tiché. Příjemná je i jejich cena. 

Celkové hodnocení  2,34
Jízdní vlastnosti za mokra  2,5
Jízdní vlastnosti za sucha  1,3
Opotřebení  2,3
Komfort  3,1
Spotřeba paliva  2,5

Najít nejlevnější cenuPřečíst si hodnocení uživatelů

 

Hankook Ventus S1 Evo 2 K 117

Průměrné ve všech směrech, tak by se daly charakterizovat tyto pneumatiky. Z průměru vybočují jen lepší jízdní vlastnosti na suché vozovce, ale na druhou stranu jízda za mokra je s nimi spíše podprůměrná. Pokud šetříte každou korunu a dostane se k tomuto modelu za zajímavou cenu, může to být zajímavá volba, ostatním bychom doporučili spíše jiné modely z testu.
 

Celkové hodnocení  2,38
Jízdní vlastnosti za mokra  2,6
Jízdní vlastnosti za sucha  1,8
Opotřebení  2,3
Komfort  3,3
Spotřeba paliva  1,9

Najít nejlevnější cenu

 

Pokud se sháníte po levném letním pneu, buďte na pozoru. Nenechte se zlákat letními pneu v akci, nebo nákupem letních pneu levně, pokud se jedná o čínské nebo indické výrobce. Testy totiž ukázaly, že např. pneumatiky Sailun Atrezzo SH402 nebo Rotalla Radial F108 mají špatné jízdní vlastnosti jak na suchu, tak na mokru. Jsou sice levné, ale vůz na silnici nedrží.

V tomto článku jsme vám nastínili, čeho se při výběru pneumatik držet, co je důležité, jaké jsou významy zkratek a to, čeho se máte určitě vyvarovat. Pokud si ani po přečtení článku nejste jisti výběrem, poraďte se s odborníkem.

Pomohl vám náš test vybrat ten správný produkt? Chybí vám v nákupním rádci nebo testu nějaká informace? Chcete doplnit vaši zkušenost pro ostatní? Podělte se o svoje názory a připomínky v diskuzi pod článkem, pomůžete tak ostatním lidem, kteří vybírají.

Budeme rádi, když nám pošlete svou přípomínku, nebo názor

Odpovědět