- Rychlé odkazy:
- Nejlepší zimní pneu Test
Porovnali jsme více než 50 různých letních pneumatik, abysme našli nejlepší letní pneu a vybrali ty, které jsou dobré a za rozumné peníze. Testy letních pneumatik jsou extrémně cenově náročné a pochopitelně mohou testy dělat především autority v auto moto. Náročnost je daná například metodikou a přesností měření, potřebou přezouvat pneumatiky, aby test mohl probíhat na jednom (stejném) autě. Za poslední roky se v tomto oboru testů vyprofilovaly především německé autokluby a magazíny. My jsme prošli všechny profesionální recenze letních pneumatik za poslední dobu, prošli je, vyhodnotili a dali do jednoho velkého srovnání letních pneumatik 2023. Vy ušetříte hodiny volného času plus získáte vynikající rady jak vybrat kvalitní letní pneumatiky dobře.
Testy letních pneu
Němci za poslední roky otestovali letní pneumatiky v autoklubu ADAC a automoto magazínech AutoBild, AutoZeitung a Firmenauto. Všechny testy letních pneu jsme prošli, podrobili profesionální kritice a zkombinovali je do tohoto článku.
Každý test je vytvořen pro jeden rozměr pneumatik, aby byly mezi sebou porovnatelné. Zpravidla jsou testovány sady pneu na jednom autě (případně více autech s totožnou výbavou, když máte v testu např. 50 pneumatik – jako to dělává Autobild), na které se průběžně přezouvají pneu, které mají být testovány. Tzn. v jednom testu jsou mezi sebou velmi dobře srovnatelné. To ale neplatí o srovnatelnosti jednotlivých testů mezi sebou – protože jsou gumy obuté na jiném autu, v jiných podmínkách počasí, atd.
Porovnávat mezi sebou 2 pneumatiky stejného výrobce a modelu ale s různými rozměry pneu je také ošidné. Například 195/65 R15 a 235/45 R18 jsou o 4 cm (235 mm mínus 195 mm) jinak široké pneumatiky – tzn. dotyková plocha mezi pneumatikou a vozovkou je o 4 cm širší a tím musí být jiný i vzorek – ten může být ale tak podstatně jiný, že je třeba pneumatika v rozměru 195 úplně geniálně vyřešena, ale pro rozměr 235 musíte přidat jednu rýhu ve vzorku navíc, což asi zhorší odtok vody a pneu se může chovat hůře na vodě (což je v principu docela časté), ale může být v daném segmentu (pneumatik s šířkou 235 mm) nekonkurenceschopná, protože jiné modely 235 mm mohou být lépe zkonstruovány. Tím chceme říct, že nelze snadno z testu jednoho rozměru pneumatik vyvozovat důsledky, že pak je výherce testu 195 mm pneumatik automaticky velmi dobrá pneumatika i v jiných rozměrech.
Výsledky testů 2023
Testy jsou seřazeny od nejnovějšího testu a průběžně přidáváme další nové.
Test 215/55 R17 Autobild 2023 – 50 pneumatik
V testu bylo zkoumáno 50 pneumatik v rozměrech 215/55 R17 – ten je vhodný například na VW Passat (na něm probíhal test), T-Roc, Ford Mondeo, Škoda Superb, Audi Q2. U všech se hodnotilo se délka brzdné dráhy na suchu a mokru. Z výsledku se pak dále podrobovalo testu 21 nejlépe brzdících pneumatik, aby se zjistilo chování při aquaplanningu, manipulace při jízdě a náklady na provoz (výdrž pneu).
Nejkratší brzdnou dráhu měla:
- na mokru (z 80 km/h do zastavení) – Nokian Powerproof (98W) a Kumho Ecsta HS52 (98W) – obě zabrzdily na 35,7 metrech.
- na suchu (ze 100 km/h do zastavení) – Bridgestone Turanza T005 (94W) – zabrzdila na 27,5 metrech.
Celkovým vítězem testu je Goodyear Efficient Grip Performance 2 215/55 R17 94 W.
Výsledek prvních 10 nejlepších letních pneumatik o rozměru 215/55 R17 v testu:
Pneumatika | Na mokru | Na suchu | Náklady na provoz | Nevýhody | Cena v Kč | Kde koupit | |
1. | Goodyear Efficient Grip Performance 2 (94 W) | 2+ | 2+ | 1+ | vysoká cena | 215/55 R17 (více variant) jiný rozměr | |
2. | Hankook Ventus Prime 4 (94 W) | 1- | 2+ | 2+ | průměrný komfort jízdy | 215/55 R17 (více variant) jiný rozměr | |
3. | Michelin Primacy 4 (94 W) | 2 | 1- | 1- | vysoká cena | 215/55 R17 (více variant) jiný rozměr | |
4. | Bridgestone Turanza T005 (94 W) | 1 | 2+ | 2- | Nižší nájezd | 215/55 R17 (více variant) jiný rozměr | |
5. | Falken Ziex ZE310 Ecorun (98 W) | 1- | 2+ | 2- | Vyšší valivý odpor | 215/55 R17 (více variant) jiný rozměr | |
6. | Kumho Ecsta HS52 (98 W) | 2 | 2 | 2 | zpožděná reakce řízení | 215/55 R17 (více variant) jiný rozměr | |
7. | Sava Intensa UHP 2 (98 W) | 2 | 2 | 2- | Nižší nájezd | 215/55 R17 (více variant) jiný rozměr | |
8. | Dunlop Sport Maxx RT2 (98 W) | 1- | 2 | 2- | zpožděná reakce při odbočování na suchých svazích | 215/55 R17 (více variant) jiný rozměr | |
9. | BF Goodrich Advantage (98 W) | 2- | 2+ | 2- | delší brzdná dráha na mokru | 215/55 R17 (více variant) jiný rozměr | |
10. | Fulda Sport Control 2 (98 Y) | 2 | 2- | 2- | velmi zpožděná reakce řizení | 215/55 R17 (více variant) jiný rozměr |
Délky brzdných drah testovaných pneumatik
Pneumatika | Brzdná dráha na suchu ze 100 km/h | Brzdná dráha na mokru z 80 km/h | Součet |
Bridgestone Turanza T005 215/55 R17 (94 W) | 27,5 | 35,8 | 63,3 |
Hankook Ventus Prime 4 215/55 R17 (94 W) | 27,8 | 35,8 | 63,6 |
Kumho Ecsta HS52 215/55 R17 (98 W) | 28,6 | 35,7 | 64,3 |
Vredestein Ultrac 215/55 R17 (94 W) | 28,2 | 36,1 | 64,3 |
Falken Ziex ZE310 Ecorun 215/55 R17 (98 W) | 27,9 | 36,5 | 64,4 |
Nokian Powerproof 215/55 R17 (98 W) | 28,9 | 35,7 | 64,6 |
Dunlop Sport Maxx RT2 215/55 R17 (98 W) | 28,8 | 36,1 | 64,9 |
Michelin Primacy 4 215/55 R17 (94 W) | 29,3 | 36,2 | 65,5 |
Toyo Proxes Comfort 215/55 R17 (98 W) | 29,6 | 35,9 | 65,5 |
Nexen N’Fera Primus 215/55 R17 (98 W) | 28,6 | 37,2 | 65,8 |
Fulda SportControl 2 215/55 R17 (98 Y) | 29,4 | 36,5 | 65,9 |
Kleber Dynaxer HP4 215/55 R17 (94 W) | 29,9 | 36,2 | 66,1 |
Sava Intensa UHP 2 215/55 R17 (98 W) | 29,8 | 36,3 | 66,1 |
Maxxis Premitra 5 HP5 215/55 R17 (94 W) | 28,9 | 37,3 | 66,2 |
Debica Presto UHP 2 215/55 R17 (98 W) | 29,8 | 36,5 | 66,3 |
Goodyear Efficient Grip Performance 2 215/55 R17 (94 W) | 29,7 | 36,8 | 66,5 |
GT Radial FE2 SUV 215/55 R17 (94 W) | 29,7 | 37 | 66,7 |
BF Goodrich Advantage 215/55 R17 (98 W) | 31 | 36,3 | 67,3 |
Laufenn S Fit EQ+ 215/55 R17 (98 W) | 31,9 | 36,5 | 68,4 |
Goodride Zuper Ace SA-57 215/55 R17 (98 W) | 31,3 | 37,3 | 68,6 |
Continental EcoContact 6 215/55 R17 (98 W) | 32,7 | 36,4 | 69,1 |
Mirage MR-182 215/55 R17 (98 W) | 31,8 | 37,7 | 69,5 |
Yokohama BluEarth-GT AE51 215/55 R17 (98 W) | 32,2 | 37,7 | 69,9 |
Tomket Sport 3 215/55 R17 (94 W) | 32,8 | 37,2 | 70 |
Cooper Zeon CS8 215/55 R17 (98 W) | 31,3 | 39,1 | 70,4 |
Infinity Ecomax 215/55 R17 (98 W) | 32,7 | 37,7 | 70,4 |
Starmaxx Ultra Sport ST760 215/55 R17 (98 W) | 32,9 | 37,5 | 70,4 |
Firestone Roadhawk 215/55 R17 (94 W) | 32,8 | 37,7 | 70,5 |
Hifly HF805 215/55 R17 (98 W) | 32 | 38,5 | 70,5 |
Tyfoon Successor 5 215/55 R17 (98 W) | 32,1 | 38,5 | 70,6 |
Roadstone Eurovis Sport 04 215/55 R17 (94 W) | 32,6 | 38,7 | 71,3 |
Mazzini Eco605 Plus 215/55 R17 (98 W) | 32,4 | 39 | 71,4 |
Delinte DH2 215/55 R17 (98 W) | 32,6 | 39,1 | 71,7 |
Uniroyal RainSport 5 215/55 R17 (98 W) | 33,5 | 38,4 | 71,9 |
General Tire Altimax One S 215/55 R17 (98 W) | 32,9 | 39,3 | 72,2 |
Kormoran Ultra High Performance 215/55 R17 (98 W) | 34,9 | 37,3 | 72,2 |
Platin RP420 Summer 215/55 R17 (98 Y) | 33,7 | 38,5 | 72,2 |
Zeetex HP2000 VFM 215/55 R17 (98 W) | 33,9 | 38,9 | 72,8 |
Aplus A607 215/55 R17 (98 W) | 33,9 | 39 | 72,9 |
Novex Super Speed A3 215/55 R17 (98 W) | 33,5 | 39,4 | 72,9 |
Semperit Speed-Life 3 215/55 R17 (98 W) | 33,1 | 40 | 73,1 |
Tracmax X-Privilo TX3 215/55 R17 (98 W) | 34,3 | 38,9 | 73,2 |
Viking ProTech NewGen 215/55 R17 (98 W) | 33,4 | 39,8 | 73,2 |
Barum Bravuris 5HM 215/55 R17 (94 W) | 33,3 | 40 | 73,3 |
Lassa Driveways 215/55 R17 (94 W) | 34,9 | 39 | 73,9 |
Tomason Sportrace 215/55 R17 (98 W) | 34,7 | 39,2 | 73,9 |
Imperial Ecosport 2 215/55 R17 (98 W) | 33,8 | 40,3 | 74,1 |
Rotalla Setula S-Race RU01 215/55 R17 (98 W) | 35,1 | 39,8 | 74,9 |
Firemax FM601 215/55 R17 (98 W) | 36 | 39,8 | 75,8 |
Atlas Sport Green 2 215/55 R17 (98 W) | 36,6 | 39,5 | 76,1 |
Celý test najdete zde.
Test 235/55 R18 Autobild 2023 – 10 pneumatik
Test rozměrů vhodných pro SUV – Tiguan, Kodiaq, XC40, A6 Allroad, nebo RAV4. Jde o prakticky stejný test jako předchozí od Autobild – jen s jinými rozměry pneu. Oproti předchozímu testu jsou tyto SUV pneumatiky testovány i v terénu – na písku, štěrku, blátě, trávě, atd.
Vítězem testu je Goodyear EfficientGrip 2 SUV 235/55 R18 (100 V)
Pneumatika | V terénu | Na mokru | Na suchu | Nevýhody | Cena v Kč | Kde koupit | |
1. | Goodyear EfficientGrip 2 SUV (100 V) | 2 | 2+ | 2+ | – | 235/55 R18 (více variant) jiný rozměr | |
1. | Hankook Ventus S1 evo3 SUV (104 W) | 2+ | 2 | 2+ | – | 235/55 R18 (více variant) jiný rozměr | |
3. | Falken Azenis FK510 SUV (104 Y) | 2- | 1- | 2+ | vysoký valivý odpor a průměrná přilnavost na bahně | 235/55 R18 (více variant) jiný rozměr | |
4. | Michelin Primacy 4 (104 V) | 2 | 2- | 2+ | průměrná při aquaplanningu a vysoká cena | 235/55 R18 (více variant) jiný rozměr | |
4. | Nexen N’Fera Sport SUV (100 W) | 2- | 2+ | 2 | průměrný záběr na mokré trávě a vysoký valivý odpor | 235/55 R18 (více variant) jiný rozměr | |
4. | Toyo Proxes Comfort (100 V) | 2- | 2 | 2+ | průměrný záběr na mokré trávě | 235/55 R18 (více variant) jiný rozměr | |
4. | Maxxis Victra Sport 5 SUV (100 Y) | 2 | 2 | 2 | průměrný záběr na písku a delší brzdná dráha na mokru a vyšší valivý odpor | 235/55 R18 (více variant) jiný rozměr | |
8. | Pirelli Scorpion Verde (100 V) | 2- | 2- | 2 | delší brzdná dráha na mokru a opožděná odezva na řízení | 235/55 R18 (více variant) jiný rozměr | |
9. | General Tire Grabber GT Plus (100 V) | 2- | 2- | 2- | průměrný záběr na trávě a průměrný jízdní komfort a nedotáčivost na svazích | 235/55 R18 (více variant) jiný rozměr | |
10. | Imperial EcoSport SUV (104 W) | 2 | 2- | 2- | velmi zpožděná reakce řízení | 235/55 R18 (více variant) jiný rozměr |
Celý test najdete zde.
Test 225/45 R18 Autobild 2023 – 11 pneumatik
Test většího rozměru pneu, především pro SUV. Vítězem testu je Michelin Pilot Sport 4 225/45 R18 95 Y).
Pneumatika | Na mokru | Na suchu | Nevýhody | Cena v Kč | Kde koupit | |
1. | Michelin Pilot Sport 4 (95 Y) | 2+ | 1- | vysoká cena | 225/45 R18 (více variant) jiný rozměr | |
1. | Vredestein Ultrac Vorti + (95 Y) | 1- | 2+ | vysoký valivý odpor | 225/45 R18 (více variant) jiný rozměr | |
3. | Falken Azenis FK510 (95 Y) | 2+ | 2+ | vysoká cena | 225/45 R18 (více variant) jiný rozměr | |
3. | Toyo Proxes Sport A (95 Y) | 2+ | 2+ | vysoký valivý odpor a horší jízdní komfort | 225/45 R18 (více variant) jiný rozměr | |
5. | Bridgestone Potenza Sport (95 Y) | 1- | 2 | vysoký valivý odpor a vysoký hluk | 225/45 R18 (více variant) jiný rozměr | |
5. | Hankook Ventus S1 Evo3 (95 Y) | 2+ | 2+ | malé rezervy při aquaplinningu | 225/45 R18 (více variant) jiný rozměr | |
7. | Continental PremiumContact 6 (95 Y) | 2- | 2+ | malé rezervy při aquaplinningu a opožděná reakce řízení a delší brzdná dráha na mokru | 225/45 R18 (více variant) jiný rozměr | |
8. | Fulda SportControl 2 (95 Y) | 2- | 2 | delší brzdná dráha na mokru a nepřímá odezva na řízení | 225/45 R18 (více variant) jiný rozměr | |
9. | Nexen N’Fera Sport (95 Y) | 2- | 2- | slabé zatáčení a zpožděné chování při řízení | 225/45 R18 (více variant) jiný rozměr | |
10. | GT Radial SportActive 2 (95 Y) | 3- | 2- | nízká přilnavost na mokru, horší zatáčení a nedotáčivost na mokru a dlouhá brzdná dráha na mokru a zpožděná odezva řízení | 225/45 R18 (více variant) jiný rozměr |
Celý test najdete zde.
Test 185/65 R15 88H ADAC TEST 2022 – 16 pneumatik
Test menších rozměrů pneumatik od ADAC (německý autoklub) je jeden z nejpopulárnějších. ADAC má s testy již mnoho zkušeností a dělá je roky. Tento profil pneumatiky je vhodný pro menší vozy jako Audi A1, Citreon C3, Fiat Panda a Punto, Hyundai i20 a i30, Kia Ceed a Rio, Mercedes A, Opel Corsa, Renault Clio a Zoe a VW Polo.
Vítězem testu je Goodyear EfficientGrip Performance 2 185/65 R15 88H.
Pneumatika | Celkové hodnocení | Na suchu | Na mokru | Hluk a komfort | Spotřeba paliva | Opotřebení | Cena v Kč | Kde koupit | |
1. | Goodyear EfficientGrip Performance 2 | 2 | 2,3 | 2 | 3,2 | 2,2 | 1 | 185/65 R15 (více variant) jiný rozměr | |
2. | Bridgestone Turanza T005 | 2,1 | 1,8 | 1,7 | 3,3 | 1,9 | 2,5 | 185/65 R15 (více variant) jiný rozměr | |
3. | Michelin Primacy 4 | 2,1 | 1,8 | 2 | 2,9 | 2,1 | 2 | 185/65 R15 (více variant) jiný rozměr | |
4. | Pirelli Cinturato P1 Verde | 2,3 | 1,6 | 2,3 | 3,2 | 2,1 | 2,5 | 185/65 R15 (více variant) jiný rozměr | |
5. | Dunlop Sport BluResponse | 2,5 | 2 | 2,5 | 3 | 2,3 | 2,5 | 185/65 R15 (více variant) jiný rozměr | |
6. | Giti GitiSynergy H2 | 2,5 | 2,4 | 2,3 | 3,2 | 2,4 | 2,5 | 185/65 R15 (více variant) jiný rozměr | |
7. | Laufenn G Fit EQ+ LK41+ | 2,6 | 2,4 | 2,6 | 3 | 1,8 | 2,5 | 185/65 R15 (více variant) jiný rozměr | |
8. | Continental EcoContact 6 | 2,8 | 2,5 | 2,8 | 2,9 | 1,2 | 1,5 | 185/65 R15 (více variant) jiný rozměr | |
9. | Firestone Roadhawk | 2,8 | 2,2 | 2,8 | 3,7 | 2,4 | 2 | 185/65 R15 (více variant) jiný rozměr | |
10. | BF Goodrich Advantage | 3 | 2,9 | 3 | 3,2 | 2,1 | 2,5 | 185/65 R15 (více variant) jiný rozměr | |
11. | Falken Sincera SN110 | 3 | 1,9 | 2,6 | 2,7 | 1,7 | 3 | 185/65 R15 (více variant) jiný rozměr | |
12. | Semperit Speed-Life 3 | 3 | 2,4 | 3 | 2,9 | 1,9 | 2 | 185/65 R15 (více variant) jiný rozměr | |
13. | Vredestein Ultrac | 3 | 1,8 | 2,1 | 3 | 2,5 | 3 | 185/65 R15 (více variant) jiný rozměr | |
14. | Fulda Eco Control HP 2 | 3,1 | 2,7 | 3,1 | 3,2 | 2,2 | 1 | 185/65 R15 (více variant) jiný rozměr | |
15. | Cooper CS7 | 3,2 | 3,2 | 3,2 | 3 | 1,9 | 3 | 185/65 R15 (více variant) jiný rozměr | |
16. | Matador MP47 Hectorra 3 | 3,3 | 3,3 | 2,7 | 2,8 | 2 | 2,5 | 185/65 R15 (více variant) jiný rozměr |
Celý test najdete zde.
Test 215/60 R16 99V ADAC TEST 2023 – 18 pneumatik
Test větších rozměrů pneumatik od německého autoklubu ADACu je jeden obvykle velmi populární. ADAC má s testy již mnoho zkušeností a tvoří je roky. Tento konkrétní profil pneumatiky je vhodný pro větší vozy – Fiat 500X, Ford Mondeo a S-MAX, Honda HR-V, Kia Optima, Opel Astra a Insignia, Peugeot 508 a 3008, Seat Ateca, Škoda Karoq a Superb, Volvo V60, Volkswagen Passat a Sharan.
Vítězem testu je Continental PremiumContact 6 215/60 R16 99V.
Pneumatika | Celkové hodnocení | Na suchu | Na mokru | Hluk a komfort | Spotřeba paliva | Opotřebení | Cena v Kč | Kde koupit | |
1. | Continental PremiumContact 6 | 2,1 | 1,9 | 2,1 | 2,6 | 1,9 | 2 | 215/60 R16 (více variant) jiný rozměr | |
2. | Michelin Primacy 4 | 2,1 | 1,7 | 2,5 | 2,8 | 1,4 | 1,5 | 215/60 R16 (více variant) jiný rozměr | |
3. | Bridgestone Turanza T005 | 2,2 | 1,8 | 2,4 | 2,9 | 1,6 | 2 | 215/60 R16 (více variant) jiný rozměr | |
4. | Dunlop Sport BluResponse | 2,4 | 2,1 | 2,3 | 2,8 | 2,1 | 2,5 | 215/60 R16 (více variant) jiný rozměr | |
5. | Toyo Tires Proxes Comfort | 2,5 | 2,5 | 2,4 | 2,4 | 2,5 | 2,5 | 215/60 R16 (více variant) jiný rozměr | |
6. | Nokian Tyres Wetproof | 2,6 | 2,2 | 2,1 | 2,7 | 2,6 | 2,5 | 215/60 R16 (více variant) jiný rozměr | |
7. | Debica Presto HP2 | 2,7 | 2,6 | 2,7 | 2,9 | 2,2 | 1,5 | 215/60 R16 (více variant) jiný rozměr | |
8. | Hankook ventus Prime 3 K125 | 2,7 | 2,5 | 2,7 | 2,6 | 1,8 | 1,5 | 215/60 R16 (více variant) jiný rozměr | |
9. | Kumho Ecowing ES31 | 2,7 | 1,5 | 2,7 | 2,8 | 1,9 | 1,5 | 215/60 R16 (více variant) jiný rozměr | |
10. | Kleber Dynaxer HP4 | 2,8 | 2,1 | 2,8 | 2,9 | 2 | 2 | 215/60 R16 (více variant) jiný rozměr | |
11. | Firestone Roadhawk | 2,9 | 2,2 | 2,9 | 3 | 2,3 | 2 | 215/60 R16 (více variant) jiný rozměr | |
12. | Sava Intensa hp 2 | 3 | 2,3 | 3 | 2,7 | 2,4 | 1 | 215/60 R16 (více variant) jiný rozměr | |
13. | Barum Bravuris 5HM | 3,1 | 2,8 | 3,1 | 2,8 | 2,2 | 2 | 215/60 R16 (více variant) jiný rozměr | |
14. | Esa+Tecar Spirit Pro | 3,4 | 3,4 | 3 | 2,7 | 1,9 | 2 | – | – |
15. | Lassa Competus | 3,4 | 3,4 | 3,2 | 3 | 2,9 | 2,5 | 215/60 R16 (více variant) jiný rozměr | |
16. | Semperit Speed-Life 3 | 3,4 | 3,4 | 3,3 | 2,8 | 1,8 | 2 | 215/60 R16 (více variant) jiný rozměr | |
17 | Nankang Eco-2+ | 3,5 | 3,5 | 3,2 | 2,5 | 2,1 | 3 | 215/60 R16 (více variant) jiný rozměr | |
18 | Kormoran Road Performance | 3,7 | 3,5 | 3,7 | 2,9 | 1,2 | 2,5 | 215/60 R16 (více variant) jiný rozměr |
Celý test najdete zde.
Jak vybrat letní pneumatiky
Vybrat vhodnou pneumatiku na jaro, léto a podzim vypadá snadno jako facka – no, není to tak lehké. Nejprve musíte zjistit jak vybrat rozměry a funkce – to ještě jde, ale pak nastává velikánský problém s výběrem konkrétního modelu pneumatiky. Na trhu je plno značek a modelů – v poslední době je ČR docela zaplavená novými značkami, u kterých nejde moc odhadnout, jaká pneu nakonec bude. Pro tuto část výběru je dobré se vrátit výše k reálným testům, které napoví jaké značky jsou obecně dobré a jaké modely se jim povedly, nebo ne.
Rozměry pneumatik
Máte 3 možnosti, jak zjistit správné rozměry, které obout na auto:
- buď si rozměr pamatujete, nebo poznačené, nebo
- rozměry zjistíte ze zimních, nebo starých letních pneu, nebo
- je nevíte a staré pneu nemáte.
1, Pokud rozměr znáte, tak si ho kupte.
2, Pokud správný rozměr neznáte, tak je to horší situace, ale jde to zvládnout. Pokud máte staré letní pneu, můžete se na ně podívat a podle toho koupit stejné rozměry, které jste už na těchto discích na autě měli obuté. Je to nejlehčí, ale má to nevýhodu – pokud jste historicky měli obutý nesprávný rozměr, tak si i letos znovu koupíte nesprávný rozměr. Podobně můžete rozměry letních pneumatik vybrat stejné, jako máte u zimních. Na 99,9 % se trefíte – ale takhle to nedoporučuji.
3, V případě, že rozměry neznáte a nemáte je jak zjistit ze starých pneu, tak musíte najít v šuplíku velký technický průkaz. V něm totiž najdete všechny předepsané rozměry kol a pneumatik, které na auto můžete legálně obout. Hledejte na druhé straně techničáku:
- Sekce „Nápravy“ v bodě L1 a L2 – tam najdete hlavní rozměry kol a pneumatik. L1 a L2 budou obvykle stejné – takže přední i zadní pneumatiky budou předepsané ve shodné velikosti. Některá sportovní, nebo auta se silným motorem mohou mít předepsané vpředu jiné rozměry, než vzadu – vzadu obvykle budou širší.
- Sekce „Další záznamy“ – tady mohou, ale nemusí, být sekundární povolené rozměry. Pokud tady žádné rozměry nemáte, tak můžete použít jen jeden jediný rozměr uvedený v bodech L1 a L2. Pokud chcete mít v techničáku zapsané i jiné rozměry pneu, tak to jde, ale je potřeba to vyřešit osobně na Registru vozidel. U nových aut je vcelku běžné, že pokud kupujete 18 palcová kola, tak v techničáku bývají i menší rozměry (třeba kvůli zimním pneu, která mohou být menší). Naopak, když přihlašujete auto s malými rozměry pneu (15, 16, 17), tak většinou budete mít zapsán jen ten jeden malý rozměr, který na autě je. Větší rozměry si pak musíte osobě na Registru vyřešit a nechat zapsat.
Za nesprávnou velikost pneumatik můžete dostat i pokutu, ale policie si toho většinou nevšímá a může se to hypoteticky řešit jenom při nehodě a zjišťování viníka.
Jestli chcete jezdit po českých silnicích, tak musíte mít na autě pneumatiky a kola správných rozměrů. Důležitá nejsou ale jenom první 3 nejznámější čísla (např. 195/50 r16), ale musíte mít pneumatiky splňující (nebo vyšší) i další nosnostní a rychlostní indexy. To někteří lidé neví a mohou si koupit pneumatiky špatně, nebo při nákupu nevěnují pozornost oběma indexům a u stejných rozměrů pneumatik se rozhodují jen podle nejlevnější možnosti. To je špatně. Takové pneumatiky mohou být na autě nebezpečné. Obzvláště pokud jezdíte rychle, nebo s plně naloženým autem.
Pro rychlostní index existuje výjimka pro zimní pneumatiky – nemusíte jej dodržet, ale má to svá pravidla – více se o tom dozvíte níže v kapitole Rychlostní index.
Značení a Rozměry pneumatik
Na boku pneumatiky jsou vždy viditelně vyražené rozměry. Je tam vidět 6 hlavních parametrů – šířka, poměr výšky k šířce, typ konstrukce, průměr ráfku, hmotnostní index a rychlostní index. Příkladem: 195/50 R15 91T, nebo 235/45 R19 99V. Navíc tam může být i více dalších symbolů, ty si probereme níže.
Značení pneumatik se řídí normou ECE R 30, pojďme si je projít:
1. Šířka
Šířka pneumatiky v milimetrech. Myšlena je šířka správně nahuštěné pneumatiky včetně boků pneumatiky. Tzv. běhoun – tedy vzorek pneumatiky – bude prakticky vždy užší. Nejčastější šířky pneu jsou od 185 do 245 mm. Hodnoty končí pětkou.
Pokud si můžete volit mezi různými šířkami pneu, protože na zimu máte druhou sadu alu/kol, na která můžete pneumatiky dát, tak zvažte, jestli není lepší mít na zimu užší pneumatiky. Vysvětlíme rozdíly mezi úzkou a širokou pneumatikou:
Nevýhody širší pneumatiky:
- mají větší valivý odpor, protože dosedají na vozovku větší plochou, to znamená i mírně vyšší spotřebu PHM,
- jsou těžší a tím také roste spotřeba PHM,
- hůře odvádějí vodu (a rozježděnou břečku) a hrozí jim aquaplanning už od nižších rychlostí – u 195/65 může aquaplanning přijít v rychlosti cca 82 km/h, u 225/40 už zhruba v 72 km/h,
- jsou dražší,
- v hlubším sněhu (ale i břečce) se s širší pneu bude hůře zatáčet a rozjíždět (na tohle jsou užší pneumatiky lepší),
- bývají hlučnější,
- bývají trochu méně komfortní a více „berou“ nerovnosti vozovky.
Výhody širší pneumatiky:
- lépe brzdí, protože se dotýkají vozovky větší plochou – u rozměru 195 mm se zastaví ze 100 Km/h na cca 39 metrech, u rozměru 225 mm stačí k zastavení jen cca 36,5 metrů,
- v běžných podmínkách (ne čerstvě napadnutý sníh) se auto lépe ovládá, zatáčí,
- lépe „drží“ na vozovce a nejsou tolik náchylné na smyk v zatáčkách,
- lépe vypadají – nejsou to tintítka na hračce, ale pořádné důstojné pneumatiky,
- méně se opotřebovávají a vydrží tak delší nájezd.
Při výběru uvažujte i o tom, v jakých podmínkách budete nejčastěji jezdit vy.
2. Profil
Jde o poměr mezi výškou a šířkou pneumatiky. Hodnota 50 znamená, že výška pneumatiky je 50% z šířky pneumatiky. Čím je číslo nižší, tím nižší je boční profil pneumatiky – a tím více „sportovně“ pneumatika vypadá.
Nižší hodnoty bočního profilu (tenčí gumy) hůře tlumí nerovnosti vozovky. 225/40 budou zpravidla „tvrdší“ a méně pohodlné než 195/65. Je to proto, že čím nižší je profil pneumatiky – tzv. bočnice – tím musí být bočnice tužší, aby udržela celou pneumatiku ve správném tvaru. Zároveň v takto nízké pneumatice bývá méně vzduchu, který by mohl odstínit otřesy z vozovky, takže ty pokračují dál na auto a jízda po nerovnostech je nepříjemná.
225/40 je asi o 10% méně komfortní, než 195/65 (zjednodušeně řečeno, ale záleží i na průměru kola).
3. Typ konstrukce
Toto popisuje, jak je vnitřně řešená kostra pneumatiky a jak spolu fungují jednotlivé vrstvy uvnitř pneumatiky. Dnes koupíte prakticky jen „R“ (Radiální) – je běžně u 99%+ pneumatik.
Označení ZR najdete u pneumatik s většími rozměry a speciálním vyztužením konstrukce, které jsou vhodné pro sportovní vozy a pro jízdu vysokou rychlostí nad 240 km/h. ZR pneumatiky automaticky musí splňovat jeden z těchto rychlostním indexů: W, nebo Y. Takováto speciální pneumatika pak může, ale nemusí mít pojmenování „ZR“ místo „R“. Když jde o pneumatiku vhodnou do rychlosti 300 km/h, tak nemusí. Když jde ale o pneumatiku vhodnou pro rychlosti nad 300 km/h. Pak už označení ZR místo R mít musí – například 235/45 ZR18 100Y. S těmito pneumatikami se setkáte například u Porsche.
Existuje ještě označení „D“ (Diagonální) (respektive D je nepovinné, takže můžete najít i pneumatiky bez označení typu konstrukce, což znamená, že jsou D) – to je starý typ konstrukce pneumatiky, který se používal před R. Ty už dnes pro běžná auta nakoupíte. D pneumatiky jsou k dostání jen pro veterány. Mají totiž díky své konstrukci dost nevýhod: více se zahřívaly při vyšších rychlostech, měly horší přilnavost, vyšší valivý odpor a taky vyšší spotřebu. „R“, nebo „ZR“ jsou jediné možné varianty pro dnešní auta.
4. Vnitřní průměr pneumatiky
Jde o průměr vnitřního kruhu pneumatiky – to je ta část, kterou je pneumatika spojená s ráfkem kola. Vnitřní průměr pneumatiky a velikost kola (ráfku) musí být stejná. Pokud není, tak takové pneumatiky na kolo nenasadíte.
Hodnoty jsou měřeny v palcích (1 palec = 2,54 cm). Nejčastěji na trhu najdete velikosti od 14 do 22 palců. Jednotka palce se obvykle ze značení pneumatik pro jednoduchost vypouští:
14″ = 14 * 2,54 cm = 35,56 cm. 22″ = 22 * 2,54 cm = 55,88 cm.
Větší kola s větší velikostí ráfku obvykle vypadají lépe – je to sice subjektivní – ale například u aut střední třídy prostě malé pneumatiky vypadají, jako by mezi pneumatikou a blatníkem byla nějak zbytečně velká díra. Rozdíl je ale i v tom, že větší kola jsou těžší, potřebují těžší a širší pneumatiky, tím se zvyšuje spotřeba, protože potřebujete více výkonu na rozjezd a širší pneumatika má větší valivý odpor. Větší rozměry taky stojí více peněz (jak kolo, tak pneumatika, ale i přezutí). Výhodou je kromě vzhledu i to, že velké kola s širokými pneu se lépe ovládají – jak ve vysoké rychlosti, tak v průjezdu zatáčkou, kdy se oplatí větší styčná plocha s vozovkou a přilnavost.
5. Nosnostní index
Někdy se mu říká hmotnostní index, zátěžový index, nebo anglicky Li – Load Index. Říká, jaké maximální zatížení každá jedna pneumatika maximálně zvládne. Hodnoty od 50 do 124 je potřeba převést ve speciální tabulce, abyste se z hmotnostního indexu dostali ke konkrétní hodnotě v kilogramech.
Pro příklad si zde ukážeme část tabulky s nejčastějšími hodnotami:
Nosnostní index | Kg / jedno kolo |
88 | 560 |
91 | 615 |
94 | 670 |
95 | 690 |
97 | 730 |
98 | 750 |
99 | 775 |
100 | 800 |
102 | 850 |
104 | 900 |
107 | 975 |
Tabulku se všemi hodnotami nosnostního indexu najdete zde.
Na autě musíte mít pneumatiky s předepsaným, nebo větším nosnostním indexem. Ano, větší číslo v nosnostním indexu nevadí indexu, nebo větší. Pokud zvažujete vyšší nosnostní index, než máte předepsaný, tak je důležité vědět, že vyšší hmotnostní index obvykle zvyšuje cenu pneumatiky a pneumatika má tužší bočnici, takže není tak pružná a přenáší více nerovnosti na kola a kostru auta – jízda bude tvrdší.
ALE POZOR: Pokud byste na auto obuli kola s pneumatikami s nižším nosnostním indexem, tak si koledujete o to, že pod tíhou vozu se budou bortit bočnice a může to skončit i tak, že se pneumatika složí a praskne.
6. Rychlostní index
Poslední z šestice nejdůležitějších hodnot rozměrů pneumatiky je index rychlosti. Říká se mu i Si – Speed index. Popisuje se jím maximální rychlost, na kterou je pneumatika stavěna a vyráběna. Index se označuje písmeny a reálnou hodnotu rychlosti získáte z převodní tabulky. Nejčastější hodnoty najdete v tabulce:
Rychlostní index | do km/h |
Q | 160 km/h |
R | 170 km/h |
S | 180 km/h |
T | 190 km/h |
U | 200 km/h |
H | 210 km/h |
V | 240 km/h |
W | 270 km/h |
Y | 300 km/h |
(Y) | nad 300 km/h |
Tabulku se všemi hodnotami rychlostního indexu najdete zde.
Zpravidla byste měli mít pneumatiky splňující tento index podle zápisu ve Velkém technickém průkazu, nebo případně můžete zvolit i vyšší index rychlosti – ale je to obvykle zbytečný finanční výdaj navíc. V techničáku totiž nejpravděpodobněji máte rychlostní index odpovídající maximální rychlosti vozu, nebo vyšší. Když neuvažuji čipování a jiné formy zvyšování výkonu, tak byste vyšší index rychlosti ani nevyužili.
Další vlastnosti a značení pneumatik
Run-Flat dojezdové pneu
Run Flat pneumatiky vypadají na pohled jako běžné pneumatiky, mají ale navíc speciálně vyztužené bočnice, aby při defektu mohla pneumatika dojet do cíle. Říká se jí také dojezdová pneumatika. Funguje tak, že po defektu stačí zkontrolovat stav pneumatiky a pokud je vše na pohled v pořádku, tak byste při rychlosti do 80 km/h měli ujet ještě cca 80 km cesty. To obvykle stačí na dojezd do cíle (pokud nejedete zrovna na dovolenou k moři). Hlavní je, že pro dojezd do cíle nemusíte měnit pneumatiku.
Nevýhoda je, že Run Flat jsou dražší a po defektu se již nedají opravit. Tzn. budete muset koupit min. 2 nové pneumatiky – protože se vždy kupují 2 pneumatiky – aby levá a pravá pneumatika na stejné nápravě měly stejně sjetý „vzorek“.
RTF pneumatiky můžete obout jen na auta, která mají kontrolu tlaku v pneumatikách – kdybyste je dali na auto bez kontroly tlaku, tak ani nemusíte zjistit, že jste píchli. Což je velmi nebezpečné, pokud byste jeli větší rychlostí než 80 km/h.
Různí výrobci mohou nazývat runflat pneumatiky svými prodejními jmény – například Bridgestone má runflat označeny jako DriveGuard, Continental SSR (Slef Supporting Runflat), atp.
Kromě RTF se můžete setkat i s tímto označení runflat pneumatik:
Bridgestone | RFT, DriveGuard |
Continental | SSR, CSR |
Dunlop | DSST, ROF |
GoodYear | EMT, ROF |
Michelin | ZP |
Nokian | RunFLAT |
Pirelli | RFT, RunFlat, R/F |
Pokud máte auto s kontrolou tlaku v pneumatikách a máte dostatek financí, tak runflaty jsou dobrá možnost zvýšení pohodlí. Po defektu nebudete muset měnit pneumatiku, ani volat odtahovku, prostě dojedete kam potřebujete (do 80 km) a opravu, nebo výměnu gumy necháte na později.
XL – ExtraLoad
Když je pneumatika označena jako XL, EXTRA LOAD, EXL, EL, XLD, RF, RFD, Reinf, Reinforced (zesílené), tak jde o zesílenou XL pneumatiku.
XL pneumatiky jsou často předepsané do těžších aut s velmi výkonným motorem, do SUV a offroadů, kde je potřeba mít pneumatiky, které snesou větší zátěž. Pokud je máte předepsané, prostě je obujte – výrobce XL nedoporučuje jen tak pro nic.
Hlavní výhodou je lepší převod výkonu motoru na vozovku a brždění, lepší odolnost proti nárazům a tím by měla vydržet více než běžná pneumatika (SL – Standard Load) – neznamená to, ale, že by měla větší výdrž z pohledu dojezdu. Nevýhodou je vyšší cena, hlučnost, hmotnost, valivý odpor, atd.
MFS
Ochranu ráfku oceníte především u drahých velkých ALU kol. Tato funkce nemá zatím žádný standard a různí výrobci MFS pojmenovávají rozdílně (ML, RPB, FP, FR) a reálné řešení se trochu liśí dle výrobce. Princip je ale podobný. U MFS pneumatik je na bočnici v blízkosti ráfku gumový kruh ve formě vyboulení, hrany, nebo ploutvičky, který je při pohledu zepředu mírně vystoupnutý ven tak, aby chránil ráfek a kolo. Když najedete ke krajnici, tak si poškrábete tento gumový výstupek a ALU kola zůstanou netknutá a nepoškrábaná.
Je to vcelku velká výhoda pokud se vám často stává, že si poškrábete kola. Nevýhodou je drobně vyšší cena.
DOT – datum výroby pneumatiky
V DOT je schována informace o výrobci a datumu výroby pneumatiky. Jde o 7 – 12 znakový identifikátor na bočnici každé pneumatiky. Bývá jen ze strany, která jde vidět po obutí na auto.
V DOT najdete:
- sérii čísel a písmen specifikujících výrobce, továrnu a sérii výroby a
- poslední 4 čísla jsou zvlášť v oválném rámečku a znamenají týden a rok, kdy byla pneumatika vyrobena ve formátu TTYY. TT je číslo týdne v roce od 01 do 53 a YY jsou poslední 2 číslice roku výroby. DOT a posledním čtyřčíslím 0121 mají pneumatiky vyrobené v prvním týdnu v roce 2021. 3020 zase z 30. týdne roku 2020.
Stáří pneumatiky
Renomované prodejny pneumatik prodávají pneu vyrobené prakticky jen v posledních 2 letech. Některé eshopy garantují, že pneumatika bude stará nejvíce rok od výroby a Pneumatiky.cz to férově ukazují na eshopu v detailu pneumatiky. Pokud tuto informaci eshop neříká, klidně jim zavolejte, nebo napište a zeptejte se.
Nová pneumatika by neměla být starší než 2 roky. U prémiových značek pocitově chci maximálně pár měsíců až rok od data výroby. Platím hodně, chci nejen prémiovou kvalitu, ale i „prémiový“ datum výroby.
Kaučuk, ze kterého jsou pneumatiky vyrobené po cca 6 letech ztrácí některé ze svých vlastností – jako přilnavost, pevnost, atp. Zimní pneu vám obvykle vydrží 2-3 zimy – podle toho jak jezdíte. Raději si koupím novější pneumatiky, abych i v poslední sezóně měl pneumatiku, která už nebude mít tak moc zhoršené vlastnosti. Pokud například parkujete přes den na betonovém parkovišti, kde v létě paří slunce a na vozovce je třeba 50 stupňů, tak i tohle bude mít vztah na životnost pneu.
Energetický štítek pneumatiky od 2021
Od 1. května 2021 vstoupily v EU v platnost nové energetické štítky pneumatik, které porovnávají pneumatiky ve 3 ohledech:
- valivý odpor – na stupnici od A do E (nejvyšší odpor) říká, jak je účinná s ohledem na spotřebu paliva. Pneumatiky s „A“ spotřebovávají jen velmi málo paliva navíc, takže tolik neprodraží cestování a jsou ekologické, protože méně spotřebovaného paliva znamená méně CO2.
Každý skok mezi jednotlivými stupni znamená cca 0,15 litru PHM na 100 km. Rozdíl mezi A a E může být i 0,65 litru / 100 km.
Třída valivého odporu | Zvýšení spotřeby paliva |
A | 0 |
B | + 0,15 litrů / 100 km oproti A |
C | + 0,3 litrů / 100 km oproti A |
D | + 0,45 litrů / 100 km oproti A |
E | + 0,65 litrů / 100 km oproti A |
- přilnavost za mokra – na stupnici od A do E (nejhorší přilnavost) hodnotí jak dobře pneumatika drží na mokré vozovce. Pneumatiky s „A“ na mokru brzdí nejlépe a zastaví na nejkratší vzdálenosti.
Každý skok mezi jednotlivými stupni znamená cca 3 metrů brzdné dráhy navíc při brždění z rychlosti 80 km/h.
Třída Přilnavosti za mokra | Prodloužení brzdné dráhy |
A | 0 |
B | + 3 – 4 metry oproti A |
C | + 7 – 9 metrů oproti A |
D | + 12 – 15 metrů oproti A |
E | + 18+ metrů oproti A |
- vnější hluk – ukazuje změřenou hodnotu hluku od pneumatik při jízdě v dB. Na stupnici od A do C (nejhlučnější) pak ukazuje jak moc je hlučná.
Na štítku jsou i další informace:
- Alpský symbol 3PMSF – označující zimní pneumatiky, které splňují certifikaci UNECE a jsou tak vhodné do zimy
- Symbol přilnavosti na ledě
Energetický štítek je vynikající věc – rovnou vám pomáhá srovnat 3 základní hodnoty. Jenže – nezohledňuje některé jiné parametry vůbec, nebo je jim nedává dostatečný detail. Například – u pneumatik nás zajímá i jak jezdí, brzdí a zatáčí na sněhu, ledu, suchu, mokru, jak si poradí s aquaplanningem, atp. Takže štítek je vcelku OK, ale více a detailních dat nám dají reálné testy, které najdete výše.
Třídy pneumatik
Pneumatiky jde rozdělit na 3 třídy. Je tím myšleno rozdělení modelů pneumatik ve stejném rozměru podle jejich kvality:
- Ekonomické pneu – jde o nejlevnější pneumatiky v daném rozměru. Tyto pneumatiky mohou mít horší jízdní projev a nižší přilnavost, což vede k tomu, že hůře jezdí – pomaleji se rozjíždí, mohou mít delší brzdnou dráhu (zvláště na sněhu, náledí a mokru), hrozí větší riziko smyku v zatáčkách, atd.
Pokud ale jezdíte jen po městě, v nížině, kde moc nesněží a nemrzne, jezdíte pomalu, takže se nedostanete na hranice možností pneumatik, tak může být koupě ekonomických pneu vcelku OK. Jen je potřeba počítat s tím, že při krajní situaci – nutnost nouzově brzdit, nečekaný losí výhybný manévr, atp. – vás taková pneumatika nepodrží tak, jako lepší pneumatiky. Neznamená to ale, že každá levná pneumatika je na prd. Mrkněte na test, případně do energetického štítku – dost to napoví. - Střední třída – používají se obvykle na vozidlech střední třídy. Jsou určeny pro řidiče, kteří očekávají střední úroveň výkonu a osvědčí se jak ve městě, tak i na cestách mimo město. Takový zlatý střed.
- Prémiové pneumatiky – jsou vhodné pro vozidla vyšší střední a vyšší třídy a prémiové vozy – všechny s vysokým výkonem nad 150 kW. Obvykle jsou to větší pneu a mají špičkové vlastnosti, které vás co nejlépe podrží – krátká brzdná dráha, malá hlučnost, možnost koupit pneu i s funkcemi navíc, jako XL, RF, nebo MFS, atp. Většinou si za ně připlatíte – ale pokud si kupujete drahé auto, musíte mít i na lepší benzín, pneumatiky, servis, atp.
Kdy přezout na letní pneu?
Zákon stanoví, že povinné zimní pneu byste na autě měli mít od 1. listopadu do 31. března v případě, že je na vozovce souvislá vrstva sněhu, námrazy nebo ledu, nebo se vzhledem k meteorologickým podmínkám očekává, že k této situaci dojde.
Na jistotu můžete přezout na letní od 1. dubna 2023. Ale – pokud je počasí takové, že je nad nulou, tak můžete přezutí zvážit. Pokud ale přezujete 15.3. na letní a pak se 25.3. změní počasí, bude sníh a pod nulou, tak byste neměli vyjet – zaprvé proto, že máte letní pneu v zimním provozu a můžete snadno skončit mimo vozovku a taky proto, že je to na pokutu. Pokud nesplníte povinnost přezutí na zimní pneu a stane se vám ve stanoveném období nehoda, bude likvidátora především zajímat, jestli by předepsané pneumatiky nehodě nezabránily. Pokud se prokáže fakt, že povinnost zimního pneu by nehodě zabránila, otočí se k vám pojišťovna zády.
Jak hluboký vzorek pro letní pneu
Pokud se ptáte, jaký vzorek by měly mít letní pneu, pak se dozvíte, že minimální hloubka dezénu na letních pneu by měla být 1,6 mm. Pneumatiky se však sjíždějí, a proto minimální bezpečnostní hloubku drážky hlídají tzv. indikátory opotřebení. Jedná se o výstupky na dně drážek, které jsou vysoké 1,6 mm. Jakmile se k nim začnete přibližovat, kupte nové pneu.
Pokud byste jezdili na velmi ojetých pneumatikách, nebude vzorek dostatečně odvádět vodu a zvyšuje se tak riziko smyku nebo aquaplaningu.
Levné letní pneu
Levné letní pneu můžete sehnat prakticky kdekoliv. Prodejci na internetu se jen předhánějí v nabídce nejlevnějšího letního pneu, sehnat se dají i v supermarketech. Pokud chcete pořídit letní pneu levně, je možné zvolit alternativu letního protektoru. Letní protektor je vlastně recyklovaná pneumatika. Vyrábí se z už jednou použitých pneumatik. Ty se zkontrolují z hlediska poškození a stáří. Zjednodušeně řečeno se z pneumatiky odstraní starý dezén a boční popisy a nahradí se novými.
- Výhody: nízká cena, ekologická recyklace
- Nevýhody: nejasný původ a stav kostry, komfort jízdy je zhoršený
Letní pneu v létě
Letní pneu v létě není dobré používat. Důležitou roli hraje materiál. V létě jsou potřebné jiné jízdní vlastnosti než v létě. Aby letní pneumatiky dobře přilnuly k vozovce, jsou vyráběny z měkčí směsi. Ta však není vhodná pro sluncem rozpálený asfalt. Pneumatiky se tak k asfaltu lepí a trhají se. Tím se zvyšuje spotřeba paliva.
Pomohl vám náš test vybrat ten správný produkt? Chybí vám v nákupním rádci nebo testu nějaká informace? Chcete doplnit vaši zkušenost pro ostatní? Podělte se o svoje názory a připomínky v diskuzi pod článkem, pomůžete tak ostatním lidem, kteří vybírají.
Časté dotazy
Které jsou nejlepší letní pneumatiky?
Porovnali jsme výsledky německých testů letních pneumatik, abychom zjistili, které jsou nejlepší. Není to snadné vybrat jednu – proto se podívejte na celý žebříček, který najdete na v kapitole o testech letních pneumatik.
Podle čeho si vybrat letních pneu?
Hlavní parametry kvality pneumatiky najdete i na energetických štítcích – přilnavost za mokra, valivý odpor a hluk. Samotná přilnavost je asi to nejdůležitější, ale potřebujete také vědět, jak se pneu bude chovat na suchu, ve sněhu, ne ledu, případně při aquaplanningu, atd. Všechny tyto informace najdete v jednotlivých kapitolách.

Vystudoval jsem ekonomku na Masarykově univerzitě v Brně. Přes 7 let jsem pracoval jako nákupčí pro eshopy s elektronikou a mám tak dlouholetý přehled o tom, co jde koupit a skvěle se vyznám v elektronice na českém a slovenském trhu. Stál jsem u zrodu covybrat.cz a mám na starosti mimo jiné oponenturu recenzí a návodů a dělám recenze – převážně elektroniky.
Zdroje:
- https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifentest/sommerreifen/
- https://www.tirerack.com/tires/tests/testDisplay.jsp?ttid=252
- https://www.tyrereviews.com/
- https://www.autoweek.com/
- https://www.pneuteka.cz/mag/
- https://www.garaz.cz/clanek/komercni-clanky-testy-pneu-lzou-nebo-ne-jak-je-to-doopravdy-21008868
Je pravda, že je potřeba zvážit, které budou nejlepší. Nejspíš bych si vybral. Děkuji!
Zdravím, moc děkuji za článek.
Hezký den, děkuji za vyčerpávající seznam.