Nejlepší nosiče jízdních kol

Dáváte přednost aktivní dovolené strávené na jízdních kolech? Rádi byste vyrazili na druhý konec republiky nebo do ciziny a potřebujete kola vzít s sebou? Ideálním řešením je vybavit auto nosičem jízdních kol. Jak se v jednotlivých typech vyznat a na co si dát pozor vám prozradíme v následujícím článku.

Recenze nosičů kol 2018

NázevTypMaximální počet kolFunkce sklopeníUzamčení kola k nosičiAdaptér pro rozšíření kapacityMateriál konstrukceMaximální nosnost (kg)Hmotnost (kg)
1.THULE ProRide 591nosič na střechu1-ano-hliník204,2
2.HAKR Speed ALU 0902nosič na střechu1-ano-hliník253,6
3.THULE EuroClassic G6 929nosič na tažné zařízení3anoanoanohliník6020,7
4.THULE Freeride 532nosič na střechu1-ano-hliník173,5
5.THULE EuroRide 940nosič na tažné zařízení2anoanonehliník3614,2
6.PERUZZO Parma 4nosič na tažné zařízení4anoneanoželezo6820,3
7.PERUZZO Siena 3nosič na tažné zařízení3anoneanoželezo5114,7
8.PERUZZO Siena 2nosič na tažné zařízení2anoneanoželezo3411,6
9.THULE VeloCompact 926nosič na tažné zařízení3anoanoanohliník6019
10.THULE EuroClassic G6 928nosič na tažné zařízení2anoanoanohliník5117,6

Thule ProRide 591

Typnosič na střechu
Maximální počet kol1
Funkce sklopení-
Uzamčení kola k nosičiano
Adaptér pro rozšíření kapacity-
Materiál konstrukcehliník
Maximální nosnost20 kg
Hmotnost4,2 kg

Střešní nosič jízdních kol ProRide 591 oblíbené švédské značky Thule je ideálním řešením pro všechny, kteří si chtějí pořídit držák na jedno až čtyři kola. Podle počtu kol jednoduše pořídíte počet nosných zařízení. Na střechu auta lze umístit až čtyři nosiče. Maximální nosnost jednoho držáku je 20 kg. Při umístění více kol vždy zkontrolujte také maximální nosnost střechy a příčníků.

ProRide 591 je tvořen kvalitní hliníkovou konstrukcí, která je lehká, ale zároveň dostatečně pevná a odolná. Mezi zcela zásadní pozitiva tohoto výrobku patří snadná a velmi rychlá montáž i demontáž stejně tak jako uchycení a sundání jízdního kola. Vynikající je také z hlediska skladnosti. Pokud nosné zařízení nepoužíváte, jednoduše je můžete uschovat v kufru vašeho auta.

Nosič se upíná k příčníkům na střeše automobilu. Konkrétně lze ProRide 591 připevnit pomocí T-adaptérů nebo U-profilů. Vhodný je pro všechny příčníky o maximální šířce 5,5 cm (na větší příčníky, např. originální příčníky Renaultu Espace, jej však nepřipevníte). Lepší volbou je však instalace pomocí T-adaptérů do T-drážky hliníkových příčníků. T-adaptéry, které jsou součástí balení, jsou vhodné pro drážku 20×20 mm. V případě potřeby lze dokoupit adaptér 889-1, který se hodí i pro širší T-drážku 30×23 mm.

Pokud budete chtít na střechu vozu připevnit čtyři nosiče ProRide 591, doporučujeme volit délku příčníků alespoň 120 cm. Rozteč uchycení lze samozřejmě dle potřeby nastavit. A ačkoli se tento typ cyklonosiče prodává standardně jako pravostranný, lze jej velmi jednoduše pomocí povolení šroubů a otočení základny změnit na levostranný. Potřebný postup je přehledně uveden v manuálu, který najdete v balení.

Velmi pozitivně hodnotíme vynikající stabilitu na střeše vozu. I při silném větru a nepřízni počasí drží nosné zařízení na střeše jako přibité. Oceňujeme také možnost připevnit širokou škálu nejrůznějších velikostí a typů kol.

ProRide 591 disponuje sofistikovaným řešením posuvného nosného ramene, do něhož se upevňuje rám kola o průměru od 22 do 100 mm (v případě oválné trubky do maximálně 80×100 mm). Bez problému na něj upevníte bicykly o velikostech rámu 27,5″ a 29″ i mnoho dětských kol (v tomto případě však vzájemnou kompatibilitu vždy raději vyzkoušejte).

Zamykání kola k nosiči je jednoduché a rychlé. Bohužel duplikát klíče lze poměrně snadno sehnat, což nahrává zlodějům (jedná se o problém většiny střešních držáků kol). Doporučujeme proto mít auto s koly neustále na očích.

Pokud sháníte kvalitní střešní nosič jízdních kol pro časté i méně časté cestování, můžeme vám Thule ProRide 591 vřele doporučit.

  • vysoká kvalita provedení
  • velmi snadná a rychlá montáž
  • pohodlná manipulace
  • lehká a odolná konstrukce
  • vhodné pro mnoho typů kol
  • bezpečný transport
  • možnost uzamčení
  • skladnost
  • vysoká životnost
  • přehledný manuál
  • vyšší pořizovací cena
  • automobil musí disponovat příčníky
Zjistit cenu

Hakr Speed ALU 0902

Typnosič na střechu
Maximální počet kol1
Funkce sklopení-
Uzamčení kola k nosičiano
Adaptér pro rozšíření kapacity-
Materiál konstrukcehliník
Maximální nosnost25 kg
Hmotnost3,6 kg

Speed ALU 0902 je nosič na střechu české značky Hakr Brno určený pro jedno kolo. Na střechu vozu však můžete umístit až čtyři držáky, a převážet tak čtyři bicykly. Maximální nosnost jednoho cyklonosiče je 25 kg. Vždy však zohledněte také maximální nosnost střechy vozu a příčníků.

S tímto typem nosného zařízení bez problémů převezete kola o velikosti rámu 27,5″. Pro jízdní kolo 29″ s XL rámem je však tento držák příliš malý. Montáž je poměrně snadná a rychlá. A upnutí i vyjmutí kola zvládne opravdu každý. Kola v nosiči bohužel nedrží příliš rovně a je nutné je následně vycentrovat.

Model je tvořen lehkou hliníkovou konstrukci. Manipulace je proto velmi snadná. Konstrukce však nepůsobí příliš pevným a odolným dojmem, zahrnuje totiž poměrně velké množství plastových částí. Také při silném bočním odstředivém tlaku (např. vlivem rychle projíždějícího kamionu) hrozí nebezpečí vzniku prasklin v některé ze slabších částí konstrukce.

Lze jej upevnit na klasické ocelové příčníky i hliníkové ALU profily s T-drážkou. T-adaptéry jsou součástí balení. Uchycení pomocí U-profilů je však řešeno poměrně nešťastně. Přední otvory pro U-profily jsou zbytečně velké, a navíc jsou vyvrtány do dosti tenkého plechu. Vlivem hmotnosti kola proto může zejména v zatáčkách docházet k jeho deformaci. Doporučujeme proto volit raději přichycení pomocí T-drážky.

Další nevýhodou je, že Speed ALU 0902 musíte před použitím složit. Přiložený manuál však bohužel není příliš srozumitelný a přehledný.

Oceňujeme dvojí uzamčení, a to jak cyklonosiče k příčníkům, tak kola k držáku. Chválíme také možnost sjednocení zámku u více nosičů. Pokud si tedy pořídíte více těchto nosných zařízení, můžete si zažádat o stejný typ zámku (tzv. systém jednoho zámku), a užívat tak pouze jediný klíč. Zamykání však jde ztuha. Navíc uzamčení cyklonosiče k příčníkům je z plastu a nepůsobí příliš odolně.

  • nízká pořizovací cena
  • snadná a rychlá montáž
  • pohodlná manipulace
  • lehká konstrukce
  • možnost dvojího uzamčení
  • systém jednoho zámku
  • skladnost
  • nižší kvalita provedení
  • nižší odolnost
  • před použitím nutné složit
  • nevhodné pro více typů kol
  • nepřehledný manuál
  • automobil musí disponovat příčníky
Zjistit cenu

Thule EuroClassic G6 929

Typnosič na tažné zařízení
Maximální počet kol3
Funkce sklopeníano
Uzamčení kola k nosičiano
Adaptér pro rozšíření kapacityano
Materiál konstrukcehliník
Maximální nosnost60 kg
Hmotnost20,7 kg

EuroClassic G6 929 je nosič na tažné zařízení renomované značky Thule. Je určen pro tři jízdní kola či elektrokola. Po dokoupení adaptéru Thule 9281 lze kapacitu navýšit a převážet celkem až čtyři bicykly.

S ohledem na velikost se jedná o poměrně lehký nosič, který přitom vyniká maximální odolností. Je vyroben převážně z hliníku a dalších lehkých, ale pevných kovů. Montáž na tažné zařízení (kouli) je velmi snadná a rychlá – stačí pouze nasadit a zajistit.

Lze v něm přepravovat většinu typů jízdních kol o velikosti rámu až 29″, včetně elektrokol (maximální nosnost jednoho kola je 25 kg, celková nosnost činí 60 kg). Upínání kol pomocí rychloupínacího mechanismu je snadné, intuitivní a zvládne je úplně každý. Rychloupínací růžice jsou navíc opatřeny indikátorem momentu utažení AcuTight, což znamená, že cvaknutím upozorní ve chvíli, kdy je kolo optimálně upevněno.

Velmi pozitivně hodnotíme také pákový sklápěcí mechanismus, který lze pohodlně ovládat nohou. I pokud je nosné zařízení plně naloženo, dostanete se pohodlně do prostoru kufru. Samozřejmostí je také možnost uzamčení.

Pokud máte obavu ze znečištění kol, můžete si opatřit ochrannou plachtu Thule 307336, která je určena pro přepravu až čtyř bicyklů.

Mezi nevýhody patří to, že se nosič EuroClassic G6 929 nevejde do kufru většiny vozidel (jeho nejdelší rozměr činí 137 cm). Bohužel jsme také zaznamenali, že tento model může mít kus od kusu určité vady. Konkrétně se jednalo například o defektní pojistku na utahovacím pásu, nefunkční směrová světla či problematické zamykání, kdy nebylo možné otočit klíčem v zámku. Všechny tyto vady lze samozřejmě vyřešit reklamací, přesto se domníváme, že v této cenové relaci by se podobné nedostatky neměly vůbec vyskytovat.

Každopádně musíme říci, že EuroClassic G6 929 patří mezi nejlepší nosiče na tažná zařízení na trhu. Pokud proto sháníte odolný a kvalitní cyklonosič a nevadí vám vyšší cena, rozhodně vám tento model můžeme doporučit.

  • vysoká kvalita provedení
  • velmi snadná a rychlá montáž
  • moderní mechanismus upnutí
  • vysoce funkční sklopný mechanismus
  • lze vybavit adaptérem pro rozšíření kapacity
  • odolná konstrukce
  • vhodné pro mnoho typů kol
  • vhodné pro elektrokola
  • vysoká maximální nosnost
  • bezpečný transport
  • možnost uzamčení
  • vysoká životnost
  • vysoká pořizovací cena
  • automobil musí disponovat tažným zařízením (koulí)
  • nevejde se do kufru většiny vozů
  • mohou se vyskytovat drobné vady
Zjistit cenu

Thule Freeride 532

Typnosič na střechu
Maximální počet kol1
Funkce sklopení-
Uzamčení kola k nosičiano
Adaptér pro rozšíření kapacity-
Materiál konstrukcehliník
Maximální nosnost17 kg
Hmotnost3,5 kg

Nosič na střechu Thule Freeride 532 je určen pro převoz jednoho jízdního kola. Na střechu vozidla však samozřejmě můžete umístit až čtyři tyto držáky, a tím zvýšit celkovou kapacitu na čtyři bicykly.

Jedná se o zcela jednoduchý a levný nosič s hliníkovou konstrukcí, který lze umístit na téměř jakýkoli typ příčníků (do maximální šířky 5,5 cm). Montáž na střechu vozu lze provést jak pomocí U-profilů, tak pomocí T-adaptérů do hliníkových nosných tyčí s T-drážkou. Pokud máte možnost, doporučujeme zvolit druhý způsob instalace (T-adaptéry jsou součástí balení). Uchycení pomocí U-profilů je složitější, časově náročnější, méně spolehlivé a hrozí při něm poškrábání střechy.

S tímto modelem lze převážet mnoho typů jízdních kol o velikosti rámu až 29″, s trochou úsilí lze upevnit i dětské kolo 20″. Pojme i kola s širokou rámovou trubkou.

Pro usazení a sundání kola z nosiče je potřeba trochu cviku. Zejména upevnění pomocí plastových pásků může jít ztuha. Pásky jsou však překvapivě odolné a pevné. Kolo je proto při převozu velmi stabilní.

Celkové zpracování je solidní a chválíme také podařený design. Kvůli své celkové délce 150 cm je však hůře uskladnitelný.

Samozřejmostí je systém dvojího uzamčení (jak cyklonosiče k příčníkům, tak bicyklů k nosnému zařízení). A při zakoupení více kusů můžete využít systém jednoho zámku, což znamená, že pro uzamčení všech zámků vám postačí jediný klíč.

Freeride 532 vyniká zejména velmi dobrým poměrem ceny a kvality. Za velmi málo peněz tak získáte nosné zařízení, na které se budete moci spolehnout.

  • nízká pořizovací cena
  • dobrý poměr cena/kvalita
  • vhodné pro více typů kol
  • lehká konstrukce
  • možnost dvojího uzamčení
  • systém jednoho zámku
  • horší skladnost
  • usazení kola vyžaduje cvik
  • automobil musí disponovat příčníky
Zjistit cenu

Thule EuroRide 940

Typnosič na tažné zařízení
Maximální počet kol2
Funkce sklopeníano
Uzamčení kola k nosičiano
Adaptér pro rozšíření kapacityne
Materiál konstrukcehliník
Maximální nosnost36 kg
Hmotnost14,2 kg

Model Thule EuroRide 940 patří mezi nosiče na tažné zařízení, které jsou určeny pro převoz maximálně dvou jízdních kol. V případě tohoto modelu se jedná o skutečně variabilní nosné zařízení vhodné pro transport většiny typů bicyklů s různými rozměry pneumatik. Musíte však počítat s tím, že EuroRide 940 nelze rozšířit pomocí dodatečného adaptéru. Maximální nosnost činí 36 kg.

Konstrukce je vyrobena převážně z hliníku v kombinaci s jinými lehkými a pevnými materiály. Z tohoto důvodu váží pouze lehce přes 14 kg. Velkou výhodou je možnost nosič složit. Složený se pohodlně vejde do zavazadlového prostoru většiny typů vozů.

Montáž k tažnému zařízení i uchycení kol je velmi snadné a rychlé. Oceňujeme zejména jednoduchou manipulaci s nosným zařízením a pevné uchycení bicyklů pomocí držáků s textilními pásky.

V případě potřeby lze i plně naložený cyklonosič lehce sklopit pomocí ruční páky, a tak se snadno dostat do kufru vozu. Praktická zarážka navíc zabraňuje kontaktu nosného zařízení se zemí.

Samozřejmostí je také možnost dvojího uzamčení (a to jak nosiče k vozu, tak jízdních kol k nosnému zařízení).

EuroRide 940 je na trhu již řadu let a stále se řadí do kategorie kvalitních, spolehlivých, a přitom cenově dostupných modelů.

  • přijatelná cena
  • kvalita provedení
  • velmi snadná a rychlá montáž
  • sklopný mechanismus
  • odolná konstrukce
  • vhodné pro mnoho typů kol
  • bezpečný transport
  • vynikající skladnost
  • nízká hmotnost
  • vejde se do kufru většiny vozů
  • možnost dvojího uzamčení
  • nelze vybavit adaptérem pro rozšíření kapacity
  • automobil musí disponovat tažným zařízením (koulí)
Zjistit cenu

Peruzzo Parma 4

Typnosič na tažné zařízení
Maximální počet kol4
Funkce sklopeníano
Uzamčení kola k nosičine
Adaptér pro rozšíření kapacityano
Materiál konstrukceželezo
Maximální nosnost68 kg
Hmotnost20,3 kg

Parma 4 italské značky Peruzzo patří mezi velmi levné nosiče čtyři jízdních kol na tažné zařízení. Jedná se o robustní nosné zařízení s maximální nosností 68 kg (jedno kolo 17 kg). Přepravíte s ním většinu typů kol s průměrem rámu od 20 do 50 mm a šířkou pláště maximálně 80 mm. Maximální rozvor kola je 120 cm. Není vhodný pro převoz elektrokol.

Počítejte ale s tím, že vám tento model přijde nesložený. Skládání je poměrně složité a časově náročné. Vyčleňte si na to proto přibližně 2 hodiny času. Přiložený manuál je bohužel poměrně strohý.

Následná montáž na tažné zařízení je však naštěstí již snadná a rychlá. Nosič stačí na kouli pouze nasadit a zajistit pákou. Poprvé také chvíli zabere, než přijdete na to, jak kola na držák upevnit. První kolo je potřeba upnout pomocí stahovacího pásku k madlu nosiče, druhé, třetí a čtvrté kolo upnete do držáku. Výrobce nabízí také možnost dokoupit držák na první kolo, není to ale nutné.

Žlábky pro uložení kol jsou širší a kola se v nich mohou viklat, je proto potřeba je velmi pevně utáhnout stahovacími pásky. Také upevňovací tyče by mohly být delší. Zamrzela také chybějící podložka pod SPZ, kterou je potřeba dokoupit zvlášť.

Nevýhodou je, že kola nelze k cyklonosiči uzamknout. Uzamykatelný je pouze nosič k tažnému zařízení. Ten však působí pevným a spolehlivým dojmem.

Velmi chválíme skutečnost, že model Parma 4 lze také složit a uskladnit v kufru vozidla. Složený (a se sklopeným madlem) má tyto rozměry: 90 x 110 x 28 cm. Nemusíte mít proto strach, že vám bude v garáži nebo sklepě překážet.

Konstrukce celého modelu je pevná, vzhledem k použitým materiálům, se ovšem obáváme rychlého rezivění. Disponuje také funkcí sklopení. Bohužel sklápěcí systém je špatně řešen, jelikož při odklopení se nosič veškerou vahou (i s naloženými bicykly) opře o plastové držáky světel a třetí SPZ. Hrozí proto jejich poškrábání či ulomení. Tento problém by bylo možné snadno vyřešit, pokud by výrobce k držáku přidal praktické nožky.

Parma 4 může být dobrou volbou pro všechny, kteří potřebují jízdní kola převézt pouze několikrát do roka. Potěší nízká cena a průměrná kvalita, která je pro občasný transport dostačující.

  • výrazně nízká pořizovací cena
  • pro čtyři kola
  • funkce sklopení
  • vysoká maximální nosnost
  • skladnost
  • před použitím nutné složit
  • nižší kvalita provedení
  • složité a časově náročné skládání
  • méně kvalitní systém upevnění
  • kola nelze k nosiči uzamknout
  • neprakticky řešený sklápěcí mechanismus
  • podložka pod SPZ není součástí balení
  • automobil musí disponovat tažným zařízením (koulí)
Zjistit cenu

Peruzzo SIENA 3

Typnosič na tažné zařízení
Maximální počet kol3
Funkce sklopeníano
Uzamčení kola k nosičine
Adaptér pro rozšíření kapacityano
Materiál konstrukceželezo
Maximální nosnost51 kg
Hmotnost14,7 kg

Dalším modelem značky Peruzzo je Siena 3, cenově dostupný nosič na tři jízdní kola, který se montuje na tažné zařízení. V případě potřeby jej však lze vybavit adaptérem a rozšířit jeho kapacitu až na čtyři bicykly.

Maximální zatížení tohoto držáku je 51 kg (jedno kolo smí vážit maximálně 17 kg). Podobně jako u výše zmíněného modelu i se Sienou 3 lze přepravit většinu jízdních kol s průměrem rámu 20–50 mm, šířkou pláště maximálně 80 mm, rozvor kola přitom nesmí přesáhnout 120 cm. Nelze s ním převážet elektrokola ani koloběžky.

I Siena 3 je k zákazníkům expedována nesložená. Manuál je nepřehledný a příliš jednoduchý. Počítejte proto s tím, že složení vám zabere přibližně 1,5 hodiny. Montáž k tažnému zařízení je ale již poměrně rychlá a snadná. Utažení šroubu se po nasazení na kouli provádí klíčem, jímž je potřeba čelisti dotáhnout, nikoli tedy modernějším zajištěním pákou.

V manuálu bohužel nejsou obsaženy téměř žádné instrukce ohledně upevnění jízdních kol. Žlábky pro uložení kol jsou však řešeny lépe, kola v nich proto drží poměrně dobře. První kolo se upevňuje k madlu stahovacím páskem, zbývající dvě se přichytí k držáku a zajistí. Upínací pásky je ovšem potřeba velmi pevně dotáhnout, jinak hrozí uvolnění kol za jízdy. Doporučujeme také mezi jednotlivé bicykly vložit pevnou a tlustou látku, případně molitan. Zajistíte tak, že se v nosiči vzájemně nepoškrábou. Systém upevnění totiž bohužel sám nezabrání jejich vzájemnému kontaktu během jízdy.

Výhodou je možnost složení a snadná skladovatelnost (bez problémů jej lze umístit do kufru auta).

Ani Siena 3 ale nenabízí možnost uzamčení bicyklů k cyklonosiči. Zamknout lze pouze samotný nosič k tažnému zařízení. Bohužel ani s ohledem na celkové provedení, použité materiály a povrchovou úpravu nelze předpokládat příliš dlouhou životnost. Kov má tendenci se prohýbat.

Tento model také trpí stejným nedostatkem, co se sklápěcí funkce týče, jako Parma 4. Při sklopení nosič de facto stojí na plastovém držáku světel, čímž je na něj vyvíjen obrovský tlak a hrozí jeho odlomení.

Je zřejmé, že Siena 3 trpí mnoha nedostatky. Je však nutné připomenout, že se jedná o jeden z nejlevnějších nosičů na tažné zařízení pro tři kola na trhu. Pokud proto vyjíždíte jen párkrát do roka, potřebujete převézt 3–4 kola a nechcete do podobného zařízení zbytečně investovat, může být právě Siena 3 tou správnou volbou.

  • výrazně nízká pořizovací cena
  • vhodné pro přepravu až čtyř kol (s adaptérem)
  • funkce sklopení
  • vysoká maximální nosnost
  • skladnost
  • před použitím nutné složit
  • nižší kvalita provedení
  • složité a časově náročné skládání
  • kola se mohou při převozu odřít
  • kola nelze k nosiči uzamknout
  • neprakticky řešený sklápěcí mechanismus
  • podložka pod SPZ není součástí balení
  • automobil musí disponovat tažným zařízením (koulí)
Zjistit cenu

Peruzzo SIENA 2

Typnosič na tažné zařízení
Maximální počet kol2
Funkce sklopeníano
Uzamčení kola k nosičine
Adaptér pro rozšíření kapacityano
Materiál konstrukceželezo
Maximální nosnost34 kg
Hmotnost11,6 kg

Poslední testovaný model značky Peruzzo, Siena 2, opět patří mezi nejlevnější nosiče jízdních kol na tažné zařízení. V tomto případě jde o nosič pro dva bicykly, u něhož je možné dokoupit dodatečný adaptér pro převoz ještě jednoho jízdního kola navíc. Celková maximální nosnost činí 34 kg (pro jedno kolo tedy 17 kg). Požadavky pro převážená kola jsou stejné jako u modelu Siena 3.

Opět je nutné výrobek před použitím složit, jelikož se dodává v rozloženém stavu. Složení, montáž i uchycení jízdních kol je totožné s držákem Siena 3. Bohužel trpí i stejnými nedostatky. A také v tomto případě doporučujeme obě kola oddělit pevnou látkou, která zamezí jejich vzájemnému dotyku a poškrábání.

Výraznou výhodou je kromě ceny snadná skladovatelnost. Ve složeném stavu se totiž Siena 2 bez problému vejde do každého kufru auta.

Ani v tomto případě není možné uzamknout bicykly k nosiči a proti krádeži lze zajistit pouze nosič samotný. Použité materiály bohužel opět působí velmi laciným dojmem, jsou měkké a náchylné k deformaci.

Podobně jako oba výše zmíněné modely značky Peruzzo, také Sienu 2 lze s naloženými koly sklopit, bohužel přitom veškerá váha tlačí na plastové uchycení zadních světel.

Je evidentní, že také tento model určený pro dvě jízdní kola nepřekonal kvalitou oba předcházející. Jeho cena je však podobně příznivá. Pokud proto na cyklovýlety vyrážíte jen párkrát ročně a spokojíte se s nižší kvalitou, určitě vám můžeme Sienu 2 doporučit ke zvážení.

  • výrazně nízká pořizovací cena
  • vhodné pro přepravu až tří kol (s adaptérem)
  • funkce sklopení
  • vysoká maximální nosnost
  • skladnost
  • před použitím nutné složit
  • nižší kvalita provedení
  • složité a časově náročné skládání
  • kola se mohou při převozu odřít
  • kola nelze k nosiči uzamknout
  • neprakticky řešený sklápěcí mechanismus
  • podložka pod SPZ není součástí balení
  • automobil musí disponovat tažným zařízením (koulí)
Zjistit cenu

Thule VeloCompact 926

Typnosič na tažné zařízení
Maximální počet kol3
Funkce sklopeníano
Uzamčení kola k nosičiano
Adaptér pro rozšíření kapacityano
Materiál konstrukcehliník
Maximální nosnost60 kg
Hmotnost19 kg

Cyklonosič na tažné zařízení VeloCompact 926 značky Thule patří mezi nejoblíbenější nosiče pro tři jízdní kola na trhu. V případě potřeby je možné dokoupit adaptér Thule VeloCompact Spare Wheel, a rozšířit tak kapacitu o jeden bicykl. Maximální nosnost tohoto zařízení je 60 kg (tedy 20 kg pro jedno kolo). Počítat však musíte s vyšší hmotností cyklonosiče (19 kg).

S tímto nosným zařízením můžete převážet většinu kol s rámy o průměru 22 až 80 mm, kromě elektrokol. Vhodné je také pro větší kola 29″, jelikož žlábky, do nichž se kola ukotvují, lze snadno podle potřeby posunout, a tak přizpůsobit konkrétnímu modelu. Pokud ale hodláte převážet větší kola anebo dokonce elektrokola, doporučujeme zvolit raději širší model Thule EuroClassic G6 929, který v našem testu dopadl také velmi dobře.

Konstrukce je značně pevná a robustní z kvalitních a lehkých materiálů. Rozhodně si můžete být jistit, že vydrží i méně šetrné zacházení, jízdu po nerovnostech apod.

Montáž k tažnému zařízení je naprosto jednoduchá a rychlá – stačí pouze nasadit a zajistit pákou. Upevnění jízdních kol také zvládne bez problému každý. Bicykly se připevňují pomocí držáků a pásků. Na nosiči drží pevně a při jízdě i v horším terénu jsou naprosto stabilní.

VeloCompact 926 disponuje také možností dvojího uzamčení (nosiče ke kouli a bicyklů k cyklonosiči). Navíc je možné využití systému jednoho zámku, a používat pouze jediný klíč.

Chválíme také dokonale funkční sklápěcí mechanismus, který se ovládá pomocí nášlapné páky. Díky němu je možné nosné zařízení sklopit a pohodlně se dostat do kufru vozidla.

Velkou výhodou tohoto držáku je také skladnost (tyče je možné sklopit, díky čemuž se velikost výrazně zmenší). Nejdelší strana sklopeného cyklonosiče měří 126 cm, pohodlně se tak vejde do kufru auta.

Bohužel u některých modelů se mohou vyskytnout problémy se zámkem. Ten může být buď zcela nefunkční nebo částečně nefunkční (klíčem jde otočit pouze silou případně se zasekává). Všechny tyto problémy je samozřejmě možné rychle vyřešit reklamací. S ohledem na vyšší cenu zařízení nás však nemile překvapily.

I přesto patří VeloCompact 926 mezi nejlepší nosiče pro tři jízdní kola na trhu. Sice si za něj připlatíte, získáte ale odolný a spolehlivý držák, který vám vydrží spoustu let.

  • vysoká kvalita provedení
  • velmi snadná a rychlá montáž
  • vysoce funkční sklopný mechanismus
  • lze vybavit adaptérem pro rozšíření kapacity
  • až pro čtyři kola (s adaptérem)
  • odolná konstrukce
  • bezpečný transport
  • možnost dvojího uzamčení
  • vysoká životnost
  • systém jednoho zámku
  • skladnost
  • vysoká pořizovací cena
  • vyšší hmotnost
  • automobil musí disponovat tažným zařízením (koulí)
  • mohou se vyskytovat vady zámků
Zjistit cenu

Thule EuroClassic G6 928

Typnosič na tažné zařízení
Maximální počet kol2
Funkce sklopeníano
Uzamčení kola k nosičiano
Adaptér pro rozšíření kapacityano
Materiál konstrukcehliník
Maximální nosnost51 kg
Hmotnost17,6 kg

EuroClassic G6 928 je vysoce kvalitní nosič pro dvě jízdní kola na tažné zařízení světoznámé značky Thule. Lze k němu dokoupit adaptér Thule Bike Adapter 928-1, díky němuž je možné navýšit kapacitu o jedno kolo navíc. Je určen pro mnoho typů kol. Velký rozestup mezi držáky umožňuje také přepravu robustnějších bicyklů, kol s velkým rozvorem či lehčích elektrokol. Celková maximální nosnost je 51 kg, pro jedno kolo tedy 25 kg.

Montáž na tažné zařízení je velmi snadná a rychlá, cyklonosič je totiž vybaven důmyslným pákovým systémem upnutí. Potěšil nás také systém zajištění kol v držáku. Bicykly jednoduše postavíte do žlábků a zajistíte pomocí rychloupínacích růžic, které jsou opatřeny indikátorem momentu utažení AcuTight. Jakmile jsou kola optimálně utažena, ozve se cvaknutí.

Samozřejmostí tohoto modelu je také pohodlný nožní pákový sklápěcí mechanismus. Problematická může být pouze vyšší hmotnost (17,6 kg), která se samozřejmě ještě znásobí při plném naložení. Manipulace pro slabší osoby proto může být náročnější.

Chválíme také dvojí možnost uzamčení, a to jak nosiče k automobilu, tak bicyklů k samotnému držáku. Využít můžete také systém jednoho zámku. Bohužel – což je problém většiny cyklonosičů – lze i přes toto opatření kola relativně snadno odcizit pomocí imbusového klíče. Doporučujeme proto mít nosné zařízení neustále na očích.

Jedná se o poměrně skladný model, který lze bez větších potíží v případě potřeby uschovat do kufru většiny typů automobilů.

Pokud sháníte spolehlivý nosič, v němž budou vaše jízdní kola jako v bavlnce, a nevadí vám vyšší pořizovací cena, Thule EuroClassic G6 928 by měl rozhodně patřit mezi vaše horké kandidáty.

  • vysoká kvalita provedení
  • velmi snadná a rychlá montáž
  • moderní mechanismus upnutí
  • vysoce funkční sklopný mechanismus
  • lze vybavit adaptérem pro rozšíření kapacity
  • odolná konstrukce
  • vhodné pro mnoho typů kol
  • vhodné pro lehčí elektrokola
  • bezpečný transport
  • možnost dvojího uzamčení
  • vysoká životnost
  • systém jednoho zámku
  • skladnost
  • vysoká pořizovací cena
  • vyšší hmotnost
  • automobil musí disponovat tažným zařízením (koulí)
Zjistit cenu zpět nahoru ↑

Důležité otázky

Před samotným výběrem je vhodné si ujasnit odpovědi na několik důležitých otázek, a to konkrétně:

  • Kolik kol s sebou budete převážet?

Počet jízdních kol, které budete převážet, je pro výběr zcela zásadní. Kromě typu nosiče souvisí také s požadavky na jeho maximální nosnost.

  • Kam nosič umístíte?

Nejčastěji se rozlišují tři typy nosných zařízení: na střechu, na tažné zařízení a na páté dveře. Každé z nich se výrazně liší svojí konstrukcí, a proto nelze místo montáže zaměnit.

  • Je vybraný typ nosiče kompatibilní s vaším automobilem?

Ještě, než se pro jakýkoli typ držáku rozhodnete, vždy si ověřte, zda je kompatibilní s typem vašeho vozidla.

zpět nahoru ↑

Typy nosičů kol

Výběr správného typu nosiče jízdních kol je zcela zásadní. V současné době lze vybírat ze tří (čtyř) základních typů, které se liší způsobem umístění a montáže. Každý z nich má přitom své výhody i nevýhody.

Jedná se o nosiče kol:

  • na střechu,
  • na tažné zařízení,
  • na páté (zadní) dveře,
  • do nákladového prostoru.

Při výběru vyhovujícího modelu přitom myslete zejména na to, aby byl z hlediska konstrukce a použití vhodný pro typ vašeho automobilu.

Nosiče jízdních kol na střechu

Střešní nosiče jízdních kol patří mezi nejběžnější a nejoblíbenější typ. Výhodou je nízká pořizovací cena (jedná se o vůbec nejlevnější variantu). Velmi levné nosiče kol na střechu můžete pořídit již za několik stovek. Nižší pořizovací cena se ale samozřejmě odráží na nižší kvalitě těchto nosných zařízení. Doporučujeme proto volit vždy dražší výrobky.

Velkou výhodou je, že jeden střešní nosič je uzpůsoben pro přepravu právě jednoho jízdního kola. Nakoupíte tedy pouze tolik držáků, kolik kol potřebujete transportovat. Maximální počet, který se na střechu vejde, jsou čtyři bicykly, u některých typů je však nutné v takovém případě povolit šrouby řídítek, aby se všechna kola na střechu vešla. Oproti ostatním druhům bývají také daleko variabilnější, s jejich pomocí tak lze přepravovat kola všech velikostí a tvarů.

Na střeše vozu nedochází k příliš velkému znečištění jízdních kol, nečistoty se totiž na střechu nedostávají tak snadno jako například za automobil. Střešní cyklonosiče vám proto ušetří čas, který byste museli věnovat čištění kol i samotnému nosnému zařízení. Na druhou stranu zejména levnější střešní nosná zařízení rychleji reziví a k jejich montáži se často používají matičky, které mají tendenci se při jízdě povolovat. Dražší zařízení využívají rychloupínacích mechanismů. Některá nosná zařízení bývají navíc uzamykatelná.

Střešní nosiče je možné instalovat na téměř jakýkoli typ automobilu. V případě potřeby (např. budete-li si kupovat nový vůz) tak můžete tytéž cyklonosiče namontovat na více automobilů.

Nevýhodou však je, že kromě držáku kol budete muset zakoupit a na střechu auta upevnit také standardní příčné střešní nosiče (tzv. příčníky). Ty jsou potřeba například také pro převoz střešních boxů.

V případě, že střešní držák kol nebudete potřebovat, jednoduše jej odmontujete a snadno uložíte tak, že vám nebude nikde překážet.

Pro menší osoby či majitele vyšších vozů však může být problematická montáž a následné umístění kol na střechu auta. Jízdní kolo je totiž potřeba v nosiči zafixovat, což může být vzhledem k výšce vozidla komplikované.

Při jízdě je pak také potřeba dávat pozor na snížené vjezdy (zejména do podzemních parkovišť), počítejte také s tím, že s koly na střeše nevjedete do garáže a na mnoho dalších míst. Při jízdě je navíc potřeba dodržovat doporučenou rychlost, která by neměla přesáhnout 90 km/h.

Jízdní kola na střeše vozu také poměrně výrazně zvyšují spotřebu pohonných hmot (při rychlosti 100 km/h stoupne spotřeba přibližně o třetinu) a mění jízdní vlastnosti (jelikož zvyšují aerodynamický odpor a citlivost na boční vítr). Při jízdě je proto potřeba dbát zvýšené opatrnosti.

Nespornou výhodou kol uložených na střeše je ovšem zela bezproblémový přístup do kufru automobilu.

Výhody

  • nízká pořizovací cena
  • lze zakoupit volitelný počet
  • vhodné pro přepravu až čtyř kol
  • široký výběr
  • snadná údržba
  • kola se nezašpiní
  • snadný přístup do zavazadlového prostoru
  • skladnost, nezabírá mnoho místa
  • vhodné pro téměř jakýkoli typ automobilu

Nevýhody

  • problematická montáž a obsluha u vyšších vozů
  • v místě upnutí kola může dojít k odření rámu
  • zejména levnější modely rychle reziví a při jízdě se povolují
  • zvyšují spotřebu pohonných hmot a mění jízdní vlastnosti automobilu
  • nelze parkovat v prostorách se sníženým stropem, projíždět sníženými vjezdy apod.
  • je nutné na střechu automobilu pořídit také příčné nosiče

Nosiče jízdních kol na tažné zařízení

Jak již napovídá název, u tohoto typu nosičů jízdních kol je nutné mít na autě nainstalováno tažné (závěsné) zařízení (kouli). Jedná se o podstatně dražší řešení, které však nabízí mnohé výhody. Zejména snazší montáž (nosič kol na tažné zařízení stačí pouze nasadit na kouli a zajistit) i následnou manipulaci s cyklistickými koly. Ta jsou totiž umístěna v přístupné výšce, a to zhruba ve výši vašeho pasu. U dražších modelů lze nosné zařízení i s koly sklopit, a tak se velmi snadno dostat do zavazadlového prostoru.

Mezi nezanedbatelná pozitiva patří také nižší spotřeba pohonných hmot, jelikož umístění za automobilem neklade tak velký odpor vzduchu. S tím souvisí i bezproblémové parkování v podzemních garážích či průjezdy sníženými vjezdy, což není možné s koly upevněnými na střeše vozu.

Nosiče na tažné zařízení jsou obvykle určeny pro dvě, tři nebo čtyři jízdní kola. Vhodné jsou dokonce i pro převoz elektrokol, která jsou výrazně těžší než běžná kola.

Tato nosná zařízení jsou navíc podle legislativy považována za součást automobilu (např. na rozdíl od vozíku). U některých typů vozů však mohou kola v nosiči bránit pohledu přes sklo pátých dveří.

Tento typ nosných zařízení také vždy zakrývá SPZ a brzdová světla. Z tohoto důvodu je zpravidla vybaven funkčními brzdovými světly a vlastní tabulkou pro třetí poznávací značku. SPZ buď odmontujete z automobilu a připevníte na nosič kol nebo si přibližně za 600 Kč pořídíte třetí SPZ. Tuto praxi však policisté nevidí příliš rádi, vám to ale výrazně ušetří práci.

Držáky kol na tažné zařízení jsou těžší než střešní a jejich přichycení ke kouli auta se provádí pomocí páky nebo šroubů. Pokud máte strach z odcizení, je možné pořídit uzamykatelný model, případně zámky dokoupit. Jízdní kola ani samotné nosiče se navíc nedotýkají karoserie vozu (drží pouze na kouli), díky čemuž při jízdě nehrozí odření rámu či poškrábání laku.

Dražší modely tohoto typu obvykle patří mezi sklopné nosiče kol na tažné zařízení, jelikož navíc disponují funkcí sklápění, což výrazně usnadňuje přístup do kufru. Některé z nich lze navíc dokonce složit (a uložit třeba do kufru auta), díky čemuž je skladování a přeprava velmi snadná.

Je však třeba počítat s tím, že jízdní kola se na tomto typu cyklonosiče více špiní. Vždy si také pohlídejte maximální nosnost samotného tažného zařízení (koule), zejména při převozu elektrokol totiž nemusí být dostatečně vysoká. Vlivem příliš vysoké hmotnosti by pak mohlo dojít k utržení tažného zařízení.

Výhody

  • snadná montáž a obsluha
  • vhodné i pro transport elektrokol
  • snadný přístup do zavazadlového prostoru (při funkci sklopení)
  • skladnost (některé modely lze složit)
  • vhodné pro přepravu až pěti kol (s adaptérem)
  • nezvyšují spotřebu pohonných hmot
  • lze parkovat v prostorách se sníženým stropem, projíždět sníženými vjezdy apod.
  • nemůže dojít k odření rámu kola ani laku karoserie
  • vhodné pro jakýkoli typ automobilu opatřený tažným zařízením (koulí)

Nevýhody

  • vysoká pořizovací cena
  • může bránit výhledu přes zadní sklo
  • hrozí větší znečištění kol
  • je nutné, aby automobil disponoval tažným zařízením
  • nosič musí být vždy opatřen poznávací značkou (třetí SPZ)

Nosiče jízdních kol na tažné zařízení jsou dvojího typu: plošinové a závěsné. To, kterému z nich dáte přednost, závisí zejména na typu vašeho vozidla a počtu transportovaných kol.

Plošinové modely

Plošinové držáky patří mezi všeobecně známější, častější, ale i dražší typ. V tomto případě jízdní kola stojí na plošině, která se montuje na tažnou kouli vozu. Plošinové nosiče jízdních kol na tažné zařízení jsou konstruovány pro 2, 3 nebo 4, nejlepší dokonce až pro 5 kol. To je však možné pouze u některých značek s použitím speciálního adaptéru, jímž je možné kapacitu navýšit.

Plošinové modely jsou ale kromě vyšší pořizovací ceny také těžší. Jejich montáž je proto náročnější a je potřeba ji provádět nejlépe ve dvou lidech. Některé plošiny jsou dodávány vcelku, jiné musíte nejdříve sestavit (to v závislosti na typu trvá zhruba 10 až 75 minut). Připevnění ke kouli se provádí většinou pomocí páky, která je součástí nosiče, u některých typů je však nutné použít nářadí. V ideálním případě plošinu na kouli jen nasadíte a pákou upevníte svírací segment.

Kromě toho jsou plošinové modely masivnější, hůře se proto skladují (do kufru je dáte jen stěží) a špatně se s nimi manipuluje.

Pro převoz kol jsou ovšem vhodnější než závěsné modely. Každé kolo na plošinovém cyklonosiči má své místo a dostatek prostoru, díky čemuž se při transportu vzájemně nedotýkají, a nedochází tak k poškrábání nebo poškození laku.

Na rozdíl od závěsných navíc umožňují plošinové modely daleko lepší zajištění bicyklů proti pohybu díky čelistem, které svírají rám kola. Čelisti se utahují pomocí plastových matic, které mohou být vybaveny zámkem. Ten ochrání kola proti krádeži. Při výběru vždy dbejte na to, aby čelist měla měkkou gumovou nebo plastovou vložku. Bez ní by mohlo snadno dojít k odření či ošoupání laku na rámu kola.

Fixaci zajišťují také plastové nebo textilní pásky sloužící k připoutání kol k plošině. Rozhodně si pohlídejte, aby bylo možné je nastavit do libovolné pozice (což je důležité zejména při uchycení větších kol). Pokud umožňují pouze fixní pozici, nemuselo by se vám s nimi podařit velká kola přichytit.

Kromě toho je plošina obvykle vybavena sklápěcím mechanismem. Díky tomu se do kufru auta pohodlně dostanete, i když jsou zrovna kola v držáku upevněna. K ovládání tohoto mechanismu byste měli mít vždy dobrý přístup. Nezapomínejte také na to, že s ním musí jít snadno manipulovat. U některých modelů je totiž k odjištění a sklopení potřeba vyvinout zbytečně velký tlak.

Plošinové i závěsné nosiče zakrývají registrační značku. Mezi výhody plošinových modelů patří, že je jejich součástí vlastní rampa, která disponuje rámečkem pro SPZ i zadními světly. Pro propojení s vozidlem je potřeba sedmi- nebo trináctikolíková zástrčka, která často bývá součástí balení.

Výhody

  • vysoký komfort při transportu
  • sklápěcí mechanismus
  • bezpečné uchycení kol
  • nehrozí poškrábání rámu nebo karoserie
  • součástí nosiče je rampa s rámečkem na SPZ a světlomety

Nevýhody

  • vysoká pořizovací cena
  • vysoká hmotnost
  • náročná montáž
  • nejsou skladné
  • někdy je potřeba vyvinout větší tlak při sklápění

Závěsné modely

Závěsné jsou takové nosiče, ve kterých jsou kola zavěšena za rámovou trubku, která je připevněna na dvou ramenech. Kola tedy volně visí ve vzduchu. Oproti plošinovým jsou podstatně levnější (cena může být dokonce dvakrát až třikrát nižší) a daleko jednodušší co se týče montáže na tažné zařízení. Závěsné modely jednoduše postavíte na kouli a rozevřete ramena od sebe, čímž se sevře dolní segment, který kouli objímá. Nakonec zajistíte střední rozpěru. Celý proces netrvá déle než pět minut. Také samotné nakládání kol je jednoduché a velmi rychlé.

Mezi další výhody patří, že jsou skladnější a v případě, kdy nejsou používány, je lze velmi snadno uložit například v kufru auta.

Většinou se lze setkat se závěsnými modely, které se dodávají v celku, a není tedy třeba jej nejdříve smontovat. Dávejte také pozor, aby ramena, na kterých jsou kola zavěšena, byla potažena měkčeným materiálem, který ochrání bicykly před poškrábáním.

Dbejte také na to, aby součástí závěsného mechanismu byly také kolíbky, jež slouží k uložení rámů, a tím je zajištují proti pohybu. Bohužel většina nosičů jimi vybavena není, kvůli čemuž je velmi obtížné předejít pohybu kol při transportu. V takovém případě proto doporučujeme vložit mezi jednotlivá kola nějakou pevnou tlumící látku a kola k sobě připoutat.

U tohoto typu si také pohlídejte vzdálenost ramen, na kterých je zavěšena rámová trubka. Zcela zásadní je vnitřní rozměr rámu pod horní rámovou trubkou. Čím blíže jsou ramena u sebe, tím více různých rámů kol lze na nosné zařízení zavěsit.

U některých, zejména celoodpružených moderních kol, však může jejich tvar zavěšení za rámovou trubku komplikovat, či dokonce zcela znemožnit. Při nákupu si proto vždy ověřte (nejlépe vyzkoušejte), zda závěsný nosič vyhovuje typu bicyklů, které hodláte převážet.

Závěsné modely bohužel nedisponují sklápěcím mechanismem tak často jako modely plošinové. Myslete na to, že pokud zvolíte výrobek bez možnosti sklápění, do kufru se dostanete pouze, pokud cyklonosič odmontujete.

Ačkoli také závěsné modely zakrývají registrační značku, rampa s rámečkem a zadními světly se připevňuje až v momentě, kdy jsou kola naložena a upevněna. K propojení s vozidlem slouží sedmi- nebo trináctikolíková zástrčka. Ta je běžnou součástí balení.

Výhody

  • nižší pořizovací cena
  • nízká hmotnost
  • velmi snadná montáž a obsluha
  • skladnost (lze uložit do kufru)

Nevýhody

  • velmi nízký komfort při transportu
  • hrozí poškrábání rámu nebo karoserie
  • mnoho modelů nedisponuje sklápěcím mechanismem
  • omezený nebo žádný přístup do zavazadlového prostoru
  • nelze zavěsit všechny typy kol
  • rampa s rámečkem na SPZ a světlomety není součástí nosiče (instaluje se dodatečně)

Nosiče jízdních kol na páté dveře

Nosič jízdních kol na páté (zadní) dveře patří mezi méně oblíbený typ a používá se zejména v případě, že nechcete nebo nemůžete využít držák kol na střechu (např. převážíte tam již jiný náklad) a nemáte tažné zařízení. Tento způsob transportu ale není vhodný pro všechny automobily. Použít jej však můžete zejména u vozidel typu sedan, hatchback a většinu vozů s rovnou zádí (SUV, kombi apod.). Výrobci cyklonosičů zpravidla uvádí vhodné typy automobilů. K mání jsou ale i univerzální typy, u nichž ovšem vhodnost pro konkrétní vůz vždy raději odzkoušejte.

U všech typů (kromě karoserie sedan) je nutné počítat s tím, že držák omezí funkci zadního stěrače (horní část nosiče se opírá o zadní okno). Při montáži (a demontáži) je navíc potřeba dávat pozor, aby nedošlo k odření a poškození karoserie automobilu. Upevnění se provádí pomocí ocelových pák s pryžovými plochami. Instalace je ale poměrně jednoduchá. Doporučujeme volit dražší modely, které nabízejí možnost fixace pneumatik jízdních kol do speciálních lišt. Tyto lišty minimalizují zejména poškození laku kol o sebe navzájem.

Myslete také na to, že nosné zařízení klade nepřiměřenou zátěž na páté dveře. Což může mít negativní vliv na funkčnost a životnost zadních dveří.

Držáky na páté dveře nejsou vhodné pro použití na autech, která mají zadní světla umístěna v pozici zadního skla. V takovém případě je totiž nutné dokoupit doplňková zadní světla, kvůli čemuž se investice zbytečně prodraží. A pokud kola zakrývají také poznávací značku, je nutné pořídit i tu.

Mezi další nevýhody patří omezení výhledu zadním oknem, nepřístupnost kufru a zmenšení zorného pole ve zpětném zrcátku. Lze převézt pouze tři jízdní kola.

Podobně jako nosiče na tažné zařízení i tento typ nezvyšuje spotřebu paliva a nemění jízdní vlastnosti vozu tak markantně jako je tomu u střešních modelů. Je také velmi skladný a snadno se s ním manipuluje.

Výhody

  • nízká pořizovací cena
  • snadná montáž a obsluha
  • skladnost
  • nezvyšují spotřebu pohonných hmot
  • lze parkovat v prostorách se sníženým stropem, projíždět sníženými vjezdy apod.
  • nemusíte vlastnit tažné zařízení ani příčné střešní nosiče

Nevýhody

  • nelze použít na všech typech vozů
  • pro převoz maximálně tří kol
  • páté dveře jsou zbytečně namáhány
  • omezený výhled zadním oknem a zpětným zrcátkem
  • omezení funkce zadního stěrače
  • může snadno dojít k odření rámu kola i laku karoserie
  • hrozí větší znečištění kol
  • u některých vozů zakývají světla i SPZ
  • znemožnění přístupu do zavazadlového prostoru

Nosiče jízdních kol do nákladového prostoru

Pokud vlastníte automobil, který disponuje větším nákladovým prostorem (zejména typ combi, van, SUV nebo pickup), můžete si pořídit také speciální nosiče jízdních kol určené k instalaci uvnitř vozu. Jedná se o méně často používanou variantu, která však oproti jiným řešením nabízí některé další výhody.

Oceníte určitě to, že se kola nemohou ušpinit, jelikož jsou převážena uvnitř vozu, čímž je také zachována diskrétnost. Kromě toho je tento způsob transportu bezpečnější, nemění jízdní vlastnosti vozu a téměř nezvyšuje spotřebu pohonných hmot. Navíc vnitřní nosiče výrazně eliminují možnost krádeže.

Montáž nosičů probíhá uvnitř nákladového prostoru vozu, nepotřebujete k ní proto žádné tažné zařízení ani příčníky. K upevnění se obvykle využívá systém kolejnic a pásků. Ty pomáhají držet kola na svém místě i při prudkém nárazu a zajišťují tak maximální bezpečnost. U některých typů vozů (zejména pickupů) je možné využít také příčný nosník, na který kola připevníte, díky čemuž můžete využít vzniklý úložný prostor pod nimi.

Mezi nevýhody patří, že takto lze převážet většinou pouze dvě jízdní kola. Navíc jimi zpravidla zaplníte veškerý úložný prostor kufru, a zbude vám málo místa na ostatní zavazadla.

Nikdy však jízdní kola nepřevážejte v kufru auta bez upevnění v kvalitním nosiči, může to být velmi nebezpečné. Podle ÚAMK (Ústřední automotoklub České republiky) při nárazu vznikne přetížení až 10 G, což znamená, že se v rychlosti cca 50 km/h hmotnost běžného kola znásobí zhruba 5x (což může představovat více než 40 kg). Pokud by bicykl nebyl připevněn nebo byl připevněn špatně, je velmi pravděpodobné, že by při prudkém brzdění mohlo dojít ke zranění pasažérů s fatálními následky.

Výhody

  • nízká pořizovací cena
  • snadná montáž a obsluha
  • diskrétní transport
  • bezpečné uchycení kol
  • snadná údržba
  • kola se nezašpiní
  • nezvyšují spotřebu pohonných hmot
  • lze parkovat v prostorách se sníženým stropem, projíždět sníženými vjezdy apod.
  • nemusíte vlastnit tažné zařízení ani příčné střešní nosiče

Nevýhody

  • nelze použít na všech typech vozů
  • pro převoz maximálně dvou kol
  • výrazně zmenší využitelný nákladový prostor
  • nekvalitní modely mohou být při prudkém brzdění velmi nebezpečné
zpět nahoru ↑

Důležité parametry

Při výběru je nutné vzít v potaz také několik důležitých parametrů, které vám mohou pomoci rozhodování výrazně usnadnit. Jedná se zejména o:

  • počet jízdních kol,
  • nosnost,
  • materiál.

Počet jízdních kol

Plánovaný počet přepravovaných kol úzce souvisí s typem cyklonosiče.

Pokud budete chtít přepravovat pouze jeden až dva bicykly, bude pro vás nejvhodnější střešní nosič. Výhodou je, že pro jedno kolo potřebujete právě jeden držák na střechu auta. V případě potřeby můžete kdykoli dokoupit další (obvykle se na střechu vejdou až čtyři kola). Navíc se jedná se o finančně nejvýhodnější řešení.

Pro maximálně tři bicykly můžete využít nosič jízdních kol na zadní dveře. Jedná se o poměrně levné řešení, musíte však počítat s tím, že více než tři kola většinou s tímto typem držáku není možné transportovat.

Pro čtyři kola jsou určeny modely z kategorie nosičů na tažné zařízení, výjimečně střešních držáků. Pro pět bicyklů musí být nosné zařízení rozšířeno speciálním dodatečným adaptérem.

Nosnost

Při výběru si všímejte také maximální nosnosti cyklonosiče. Ta se obvykle odvíjí od konstrukčního řešení, typu a materiálu daného nosného zařízení. Samozřejmě záleží také na maximálním počtu kol (jejich celkové hmotnosti) a u střešních nosičů musíte vzít v potaz také nosnost samotné střechy a příčníků automobilu.

S nejvyšší nosností můžete počítat u modelů na tažné zařízení, nejnižší pak u držáků na střechu.

Co se konstrukce týče – držáky, které jsou vyrobeny převážně z hliníku (nejčastěji střešní nosiče) jsou sice praktické a snadno se s nimi manipuluje, jejich maximální nosnost je však nejnižší a zpravidla se pohybuje do 35 kg.

Maximální nosností 35 až 55 kg disponují držáky pro dvě a více kol, které jsou určeny na tažné zařízení nebo páté dveře vozu.

Pro nejvyšší zatížení nad 55 kg jsou určeny cyklonosiče masivnější konstrukce pro tři až pět bicyklů. Obvykle se jedná o modely určené na tažné zařízení.

V případě nosnosti se jedná o velmi důležitý parametr. Pokud jej podceníte a držák kol přetížíte, může snadno dojít k jeho znehodnocení, případně k poškození kola, vozidla, nebo dokonce k dopravní nehodě.

Materiál

Rozhodně se vyplatí zaměřit také na druh materiálu. Nejčastěji se držáky vyrábí z oceli a hliníku.

Ocelové nosiče bývají většinou levnější, nabízejí větší pevnost, odolnost a nosnost. Dražší nosná zařízení se vyrábí z hliníku. Pro jejich nízkou hmotnost se s nimi snadno manipuluje, vyznačují se však nižší nosností.

Spolu s použitými materiály vždy zkontrolujte také celkové provedení, zejména pak kvalitu provedení spojovacích prvků a částí, které přijdou do kontaktu s částmi automobilu, ale i rámu kola. Tyto části by měly být gumové či plastové, aby bránily poškrábání laku.

zpět nahoru ↑

Funkce a možnosti

Většina nosičů jízdních kol má všechny nebo některé z těchto praktických funkcí a možností:

  • funkce sklápění,
  • možnost uzamčení,
  • systém jednoho zámku.

Funkce sklápění

Mezi základní funkci, kterou by měl být každý držák na tažné zařízení vybaven, je možnost sklápění. Sklopný mechanismus umožňuje vyklopit držák směrem od pátých dveří, čímž poskytuje snadný přístup do kufru automobilu i v případě, že jsou kola plně naložena. Obvykle stačí stisknout jedno tlačítko nebo povolit páčku.

Bez sklopného mechanismu se do zavazadlového prostoru přes zadní dveře dostanete pouze, pokud držák demontujete.

Možnost uzamčení

Určitě se také vyplatí myslet na možnost uzamčení, a to jak jízdních kol k nosnému zařízení, tak samotného nosiče k automobilu. Tuto variantu dvojitého pojištění proti krádeži doporučujeme především těm, kteří během cesty častěji zastavují.

Speciální zámky na střešní nosiče a držáky na tažné zařízení a páté dveře mohou být buď součástí balení či je lze dokoupit dodatečně.

Ačkoli ani sebelepší uzamykatelný mechanismus není stoprocentní, případného zloděje alespoň zdrží. Přesto je nejlepším řešením, mít vozidlo s jízdními koly stále na dohled.

Pokud však na cestách příliš nezastavujete a po příjezdu kola ihned vyjmete a cyklonosič demontujete, postačí vám i neuzamykatelná varianta.

Systém jednoho zámku

U některých nosných zařízení na střechu se lze setkat také s velmi praktickým systémem jednoho zámku. Zjednodušeně řečeno, výrobce všechny vámi zakoupené střešní cyklonosiče vybaví stejnými zámky, k jejich uzamykání a odemykání vám tedy postačí jediný klíč.

zpět nahoru ↑

Příslušenství a doplňky

Mezi nezbytné i volitelné příslušenství a doplňky nosičů jízdních kol patří zejména:

  • elektroinstalace,
  • příčníky,
  • ochranný obal,
  • adaptér pro rozšíření kapacity,
  • přídavné držáky,
  • rychloupínací popruhy.

Elektroinstalace

Vybíráte-li držák na tažné zařízení, zjistěte si informace o elektrických přípojkách a také o jejich instalaci. Držák s koly totiž většinou zakrývá zadní světla a poznávací značku.

Nejčastěji se lze setkat se zástrčkami sedmi- nebo třináctikolíkovými (pólovými). Jejich hlavní odlišností je, že u nosných zařízení disponujících sedmikolíkovou zástrčkou chybí koncová světla. Pokud si však zakoupíte držák s odlišným počtem kolíků, než pro jaký je uzpůsoben váš automobil, lze tuto situaci vyřešit dokoupením potřebné redukce.

Příčníky

Pokud si budete pořizovat střešní nosič jízdních kol a nemáte na vozidle instalovány příčníky (příčné střešní nosiče), jejich koupi se nevyhnete. Vybírejte vždy podle typu vozu. Příčníky se nejčastěji montují na tzv. hagusy (podélníky neboli podélné střešní nosiče), případně integrované podélníky, fixační střešní body či na lem dveří.

Držáky kol se k příčníkům obvykle montují pomocí ocelových U-třmenů, případně nejrůznějších rychloupínacích systémů nebo T-drážky. Potřebné vybavení bývá zpravidla součástí balení příčníků.

Ochranný obal

Pro nosiče na tažné zařízení i pro držáky na páté dveře vozu jsou velmi praktickým doplňkem ochranné obaly na jízdní kola. Ty totiž zamezí znečištění (případně také zmoknutí) a zároveň bicykly i vůz ochrání proti poškrábání. Dávejte však pozor, abyste zvolili vyhovující velikost obalu.

Adaptér pro rozšíření kapacity

Některé modely nosných zařízení umožňují rozšíření kapacity o jedno kolo pomocí speciálních adaptérů nejčastěji pro cyklonosiče na páté dveře a na tažné zařízení. Při výběru vždy pečlivě zkontrolujte kompatibilitu adaptéru s držákem i parametry kola, které do něj upevníte.

Přídavné držáky

K některým nosným zařízením je možné dokoupit také přídavné držáky, díky nimž lze kola ještě lépe upevnit. Velmi praktické jsou také v případě, že budete potřebovat přepravit jízdní kola netypických rozměrů a tvarů, zejména pak kola dětská.

Rychloupínací popruhy

Praktickým řešením mohou být také rychloupínací popruhy, pomocí nichž kola snadno a rychle upevníte i sundáte.

zpět nahoru ↑

Cenové relace

V případě nosičů jízdních kol se setkáváme s velmi širokým cenovým rozhraním, které zahrnuje všechny typy od držáků na střechu až po nosná zařízení určená do nákladového prostoru. Každá kategorie se navíc sama o sobě pohybuje v jiné cenové relaci, např. nosiče na zadní dveře jsou levnější než modely určené k převozu kol na tažném zařízení.

U všech typů tohoto výrobku však zpravidla platí, že čím je cena vyšší, tím kvalitnější model získáte.

Pro snazší orientaci jsme vydělili pět základních kategorií:

  • do 1 000 Kč,
  • od 1 000 do 3 000 Kč,
  • od 3 000 do 6 000 Kč,
  • od 6 000 do 10 000 Kč,
  • nad 10 000 Kč.

Nejnižší cenová kategorie

Do 1 000 Kč lze obvykle sehnat střešní nosiče jízdních kol a držáky na páté dveře vozu. Tyto modely zpravidla nevydrží příliš dlouho, reziví a k jejich montáži se většinou používají matičky, které mají tendenci se při jízdě povolovat. Pokud je zapomenete průběžně dotahovat, může vám kolo jednou ze střechy při jízdě uletět. Pozor také dávejte na držáky s plechovým žlábkem. Při míjení s kamionem či větším nákladním autem může vzniklý vzduchový vztlak kolo uvolnit.

Zadní nosiče jízdních kol navíc nenabízí funkci sklopení. A přichycení k příčníkům u střešních cyklonosičů se provádí nejčastěji pouze pomocí U-profilů. Montáž těchto modelů navíc bývá složitější a zdlouhavá.

Nižší cenová kategorie

V cenovém rozhraní od 1 000 do 3 000 Kč již pořídíte kvalitní střešní nosiče. Poměrně výrazně se však mezi sebou liší použitými materiály, maximální nosností, mechanismem upínání k příčníkům (najdeme zde jak U-profily, tak i rychloupínací systémy) či upnutím rámu kola ke konstrukci držáku. Montáž i demontáž je ovšem obvykle snazší a rychlejší a také manipulace bývá pohodlnější. U modelů od 2 000 Kč můžete najít například speciální postranní kolečko, jeho otáčením kolo v nosiči ukotvíte. Lze také narazit na vyměkčené čelisti, které efektivně brání odření rámu kola. Samozřejmostí bývá možnost uzamčení.

V této cenové kategorii také najdete většinu držáků do nákladového prostoru i zadních nosných zařízení na páté dveře. Je možné zde narazit i na nejlevnější (zpravidla závěsné) nosiče na tažné zařízení. Ty ale doporučujeme pořizovat raději ve vyšších cenových relacích. Investice se vám v takovém případě vyplatí.

Střední cenová kategorie

Rozhodnete-li se investovat od 3 000 do 6 000 Kč, získáte velmi kvalitní nosiče na střechu či páté dveře vozu. Přesto v této kategorii převažují spíše levné nosiče kol nižší kvality určené na tažné zařízení. Samozřejmostí již většinou bývá možnost uzamčení a sklopený mechanismus, který je však zpravidla řešen pomocí šroubů. Sklopení je proto časově náročnější a méně pohodlné než u dražších modelů.

Vyšší cenová kategorie

Pokud sháníte kvalitní, ale zároveň levnější plošinový nosič na tažné zařízení, doporučujeme vám vybírat v této cenové kategorii, která se pohybuje od 6 000 do 10 000 Kč. Najdete zde již dostatečně kvalitní modely, které vám nabídnou vše potřebné, a navíc se poměrně snadno instalují. Obvykle jsou určeny až pro čtyři jízdní kola. Častou vlastností je také možnost uzamčení jak jízdních kol, tak samotného nosného zařízení k automobilu.

Nejvyšší cenová kategorie

Od 10 000 Kč si můžete být zejména u cyklonosičů na tažné zařízení jisti nejvyšší kvalitou. Jedná se o bezpečné modely, které jsou zároveň lehké, snadno se montují i demontují (uchycení zvládne jeden člověk), unesou vysokou zátěž (i elektrokola) a jsou opatřeny kvalitním systémem upnutí. Sklápění lze obvykle ovládat pohodlně pákou, kterou stačí sešlápnout. Tyto modely jsou také velmi variabilní a jsou vhodné i pro nejrůznější atypická jízdní kola. Často se jedná o skládací nosiče kol na tažné zařízení, které lze snadno uschovat i do většího kufru auta.

zpět nahoru ↑

Nejčastěji kladené otázky

Níže přinášíme přehled odpovědí na uživateli nejčastěji kladené otázky.

Jak převážet elektrokola?

Nosiče jízdních kol lze využít také pro převoz elektrokol. Ne všechny typy jsou však pro tento účel vhodné. Například střešní nosiče se pro převoz elektrokol kvůli své nízké maximální nosnosti nehodí. Ideálním řešením jsou masivnější držáky na tažné zařízení.

Vždy si pečlivě ověřte, jaká je nejen celková maximální nosnost zařízení, ale také maximální nosnost pro jedno kolo. Elektrokola jsou totiž oproti běžným typům jízdních kol výrazně těžší. Držák by měl být navíc vhodný také pro daný tvar elektrického kola. V ideálním případě jej na něm přímo vyzkoušejte.

Existují univerzální nosiče, nebo je potřeba vybírat vždy podle konkrétního typu vozu?

Za univerzální lze považovat nosiče na tažné zařízení (kouli), ty lze zpravidla upevnit na všechny typy vozidel, které jím disponují. Méně univerzální jsou střešní držáky kol, které vyžadují kompatibilitu s příčníky. Nejméně univerzální pak jsou nosná zařízení na páté dveře, která se musí shodovat s konkrétním typem automobilu.

Vztahuje se na nosič jízdních kol legislativa?

Nejvíce právních úprav se vztahuje k držákům na tažné zařízení, ta jsou však chápána jako součást automobilu, k jejich manipulaci vám proto stačí řidičské oprávnění skupiny B.

Jak se s nosičem kol změní jízdní vlastnosti vozidla?

Markantně. Změní se jak těžiště vozu, tak i aerodynamika a zrychlení. Zejména se to týká střešních cyklonosičů. Při převozu kol proto dodržujte přiměřenou rychlost (ideálně do 90 km/h) a dbejte opatrnosti (například tzv. řezání zatáček naprosto nepřichází v úvahu).

O kolik se zvýší spotřeba pohonných hmot?

V tomto případě opět záleží na typu nosiče. Nejvíce ovlivní spotřebu střešní držák, který ji zvýší při rychlosti 100 km/h průměrně o jednu třetinu. S rychlejší jízdou pak stoupá také spotřeba.

Jaký typ nosiče je vhodný pro karavany?

Pro karavany vybírejte mezi nosiči jízdních kol na tažné zařízení, na páté dveře (v tomto případě si vždy ověřte, zda je daný model určen pro tento typ vozu), ale i na oj karavanu (kola se v tomto případě umisťují na přední stranu karavanu).

Který nosič je při jízdě nejbezpečnější?

Nejbezpečnější jsou cyklonosiče na tažné zařízení, nejméně bezpečné jsou pak modely, které se upevňují na páté dveře vozu.

Obecně pro všechna kola upevněná vzadu za autem platí, že na každé straně vozu nesmí překročit jeho šířku o více než 20 cm. Pokud kola tuto šířku překračují, výrazně se tak zvyšuje riziko vzniku dopravní nehody. Problém může nastat zejména při předjíždění a na zúžených silnicích.

zpět nahoru ↑

Tipy na závěr

  1. Při jízdě s držákem jízdních kol (zejména střešním) se doporučuje po každých ujetých 50 km zkontrolovat upevnění bicyklů.
  2. Pokud cyklonosiče nepoužíváte, nikdy s nimi nejezděte a vždy je odmontujte. I prázdné nosné zařízení totiž zbytečně zvyšuje spotřebu, zhoršuje jízdní vlastnosti a může komplikovat parkování.
  3. Při nákupu vhodného držáku kol se vyhněte supermarketům i neznačkovým modelům. Obvykle se jedná o podřadnou kvalitu. Problémem bývá také shánění náhradních dílů a doplňků.
  4. Vždy vybírejte pouze nosiče s tzv. homologací (osvědčením, že výrobek splňuje bezpečnostní i technické standardy).
  5. Při výběru vhodného nosiče jízdních kol se můžete řídit také recenzemi uživatelů, případně zohlednit vítěze nezávislých spotřebitelských testů.
  6. Pokud převážíte bicykly automobilem pouze jednou nebo dvakrát do roka, postačí vám buď levnější nosič jízdních kol nebo můžete zkusit zapátrat po výprodejích. Není také od věci, zkusit se poohlédnout v bazarech, v nichž můžete najít jak top držáky na kola na tažné zařízení či páté dveře auta, tak i nej střešní nosiče jízdních kol za velmi výhodné ceny. Pokud potřebujete držák kol na auto pouze na několik dní či týdnů, ideálním řešením může být také zapůjčení vhodného nosiče v některé z půjčoven.

Nakonec je dobré zmínit, že pro rozhodnutí o koupi nosiče na kola je dobré, abyste si sami provedli test nosičů kol, třeba tím, že si ho půjčíte od známého. Výsledek vám pak pomůže při rozhodování a volbě nejvhodnějšího typu. Rozhodně také nezapomeňte, že byste měli vybírat nosiče, které jsou uzamykatelné!

V dnešním článku jsme se věnovali tomu, jaký nosič na kola si můžete pořídit. Přehledně jsme vám nastínili, z jakých typů můžete vybírat a na co si dát při nákupu pozor. Pokud vás zajímají recenze nosičů na kola, nebo zkušenosti s nosičem kola, najdete je na nákupním portálu Heureka.cz.

Pomohl vám náš test vybrat ten správný produkt? Chybí vám v nákupním rádci nebo testu nějaká informace? Chcete doplnit vaši zkušenost pro ostatní? Podělte se o svoje názory a připomínky v diskuzi pod článkem, pomůžete tak ostatním lidem, kteří vybírají.

Jak vám tento test pomohl? Budeme rádi, když ho ohodnotíte hvězdičkami.

4.2/5 100 hodnocení

Baví mě sledovat nové trendy v nejrůznějších odvětvích, zkoumat jednotlivé produkty, dělit se o získané poznatky s ostatními a být tak trochu o krok napřed. Navíc mám poměrně široký záběr koníčků od vysokohorské turistiky a vytrvalostního běhu, přes kutilství, moderní technologie, hudbu, kreativní psaní, fotografování, až po vaření a zdravý životní styl. Proto, ať už jde o kávovar, sportovní obuv, tiskárnu, stan, GPS navigaci, matraci, e-cigaretu, kameru do auta, dron, kancelářskou židli nebo třeba digestoř, vždy k tomu budu mít co říct a rád Vám poradím.

3 komentáře
  1. Ještě by mě zajímala hmotnost držáků a jejich max. nosnost nákladu (kol dohromady) i tažné je omezené nosností, o páce na 5. dveře nemluvě. Né každý chce odstrojovat vše z kola a pak to opět na kola věšet.
    Kola se dosti svojí váhou i rozměry liší a to nepočítám elektokola. Pro mne rozhodující informace je max. nosnost. Díky

  2. Drzak na kouli je fajn, ale zkuste tam upnout celopero ve 29, to pak, pokud nemate zrova Hummer, vam to kolo cumi celkem dost do obou stran. Pak se stava, obzvlaste zuzena dalnice, velkou srandou. Nehlede na to, ze oproti jedouci auta s tim vubec nepocitaji. Mijeni cyklistu, chodcu, potkavani se s autama, to je vse o drzku. To bylo celkem OK pro 26 kola, fakt NENE pro 29 celopero.

    Napište svou recenzi

    Před odesláním komentáře byste měli vědět, jak pracujeme s vašimi osobními údaji. Důvodem pro zpracování osobních údajů je náš oprávněný zájem. Jsme správci osobních údajů a chráníme je v souladu se zákonem 101/2000 Sb., O ochraně osobních údajů a s principy obsaženými ve směrnici EU č. 95/46/EC (GDPR). Při odeslání komentáře zpracováváme tyto osobní údaje - jméno, email a vaši IP adresu. Jméno používáme pro oslovení při případné odpovědi. Jméno můžete nahradit i přezdívkou. Email používáme pouze pro odeslání notifikačního emailu se zprávou, že vám někdo odpověděl na váš dotaz, případně rovnou pošleme odpověď na váš dotaz. Email je neveřejný a pro jiné účely ho nepoužíváme. IP adresu využíváme výlučně pro ochranu formuláře před spamem. Případné úpravy osobních údajů a žádosti o smazání můžete vyřídit emailově na poradime@covybrat.cz.