Jak vybrat parfém

Aktualizováno v prosinci 2019

Nejen oblečení a celkový dojem vypovídá o člověku. Charakteristickým „znamením“ pro mnohé z nás může být také vůně. Častokrát se vám jistě stalo, že jste vstoupili do místnosti a věděli jste, že jistá osoba už se tam dávno pohybuje. Ta osoba si totiž vytvořila svou jedinečnou stopu nezaměnitelným parfémem. Pokud i vy chcete na druhé dělat takovýto dojem, potřebujete k tomu jediné — vůni, se kterou se ztotožníte.

V našem rádci se kromě testů parfémů zabýváme také tím, čeho bychom se měli při nákupu i aplikaci vyvarovat a třeba také tím, proč si hned nepořizovat 100ml balení.

Recenze parfémů

Do naší recenze nejlepších parfémů se nám dostal vyvážený počet jak pánských, tak dámských produktů, a proto jsme si upřesnili hlavně rozdíly v jednotlivých typech vůní, zaměřili se na dostupná a cenově přijatelnější balení a podařilo se nám rozdělit parfémy i podle jejich rodokmenů. Čeho jsme se chtěli vyvarovat, bylo konkrétní hodnocení jednotlivých vůní, protože máme za to, že výběr parfému je natolik individuální, že je až nemožné označit jeden parfém jako nejlepší, protože zrovna nám voněl nejlépe a naopak.

Calvin Klein Euphoria

Typ vůněKvětinově orientální
Určeno proParfémová voda pro ženy
Dostupné velikosti balení v ml10,030,50,100
HlavaGranátové jablko
SrdceOrchidej, lotos
ZákladAmbra, fialka, pižmo, mahagon

Parfémy z domu Calvina Kleina se drží na špici už notnou dávku let, a ne jinak je tomu v případě parfémové vody Euphoria, která díky své nezaměnitelné vůni exotických květin s orientálním nádechem působí velice energicky. Je vhodná jak na každodenní používání, tak ke slavnostnějším příležitostem. Od roku 2005, kdy se na trhu objevila, získala velmi pozitivní ohlasy ze všech stran a stala se parfémem téhož roku.

Výrazná vůně granátového jablka je zpočátku nejvýraznější, avšak dominantou celého parfému je černá orchidej, která se ruku v ruce s jemnou kombinací fialek, ambry a mahagonového dřeva drží na těle téměř celý den.

Její flakon není nijak výrazný, zato je dostupný ve všech možných velikostech od 10 do 100 ml. Jelikož je její vůně velmi specifická, je potřeba ji opravdu vyzkoušet na vlastní kůži. A protože ve světě vůní platí přísloví „Sto lidí – sto chutí“, ponecháme celková hodnocení výjimečně stranou, protože co voní nám, to vám nemusí být pochuti a naopak.

Zjistit cenu

Hugo Boss No.

Typ vůněDřevitě-kořeněná
Určeno proPánská toaletní voda
Dostupné velikosti balení v ml30, 50, 100, 200
HlavaJablko, švestka, dubový mech, bergamot, citron
SrdceSkořice, karafiát, hřebíček, mahagon
ZákladOlivovník, cedr, vanilka, santalové dřevo

Hugo Boss proklamuje, že si nechává velmi záležet na výběru surovin a samotné přípravě své kosmetiky natolik, aby s ní byl spokojen každý zákazník. První vůně této značky, která se orientuje převážně na svět mužů, i když v poslední době si i ženy přijdou na své, se objevila v 90. letech.

Přestože ani tato toaletní voda není na trhu žádným nováčkem (poprvé spatřila světlo světa už v roce 1998), těší se stále velké oblibě a stala se velmi ikonickou. Jednu dobu se zdálo, že jí voní téměř každý muž – aby také ne, když se díky svému složení hodí ke každé příležitosti.

Získané esence švestky, jablka a citrusů spolu se sladším srdcem a základem tvoří dokonalý soulad.

I když se může zdát, že flakon je velice nenápadný, za dobu své existence Hugo Boss dokázal, že ví, co nabízí, a proto je vůně k dostání jak v malém 30ml balení, tak v nezvykle velkém 200ml.

Přestože bychom chtěli zůstat nestranní, jelikož vůně je otázkou vkusu, raději bychom přece jen doporučili schovat si tento kousek do chladnějších podzimních dní, protože v létě může být poměrně vtíravý.

Zjistit cenu

Lancome La Vie Est Belle

Typ vůněOvocně-květinová
Určeno proParfémová voda pro ženy
Dostupné velikosti balení v ml20, 30, 50 ,75, 100, 200
HlavaČerný rybíz, hruška
SrdceJasmín, pomeranč, kosatec
ZákladVanilka, pačuli, pralinka

Jistě ani tato parfémová voda není žádným neotřelým nováčkem ve světě lidí, kteří se v parfémech jen trochu orientují. Od roku 2012, kdy byla na světový trh uvedena, platí za výraznou stálici, která je čistou a smyslnou ženskou vůní.

Svou oblíbenost zřejmě získala i díky faktu, že se na jejím vzniku podíleli hned tři francouzští mistři spolu s Dominikem Ropionem.

Protože je složení vůně nevtíravé a stojí zejména na ovocných složkách černého rybízu, hrušky, jasmínu a pomerančovníku, je vůně vhodná na každodenní nošení. Je však také pravda, že takové nošení se Vám poněkud prodraží – La Vie Est Belle platí za jednu z těch dražších parfémových vod, na kterou můžete narazit.

Kosmetika z domu Lancome se úplně poprvé představila v roce 1935 a od té doby se těší velké oblibě. Některé její výrobky jsou na trhu už více než 80 let a například konkrétně vůně La Vie Est Belle vstala jako fénix z popela ve flakonu, který je pouze přepracovanou původní verzí ze 40. let.

Zjistit cenu

Giorgio Armani Aqua di Gio

Typ vůněCitrusová-aromatická
Určeno proToaletní voda pro muže
Dostupné velikosti balení v ml30, 50, 100, 200
HlavaLimetka, mandarinka, pomeranč, jasmín, citron, bergamot
SrdceRozmarýn, frézie, růže, koriandr, brambořík
ZákladCedr, jasmín, pačuli, bílé pižmo

Citrusově osvěžující a lehká vůně, takto bychom mohli popsat toaletní vodu Acqua di Gio. Bezprostředně po aplikaci jistě zaznamenáte hravé tóny limetky, pomeranče, mandarinky i citronu, avšak typickou mužskou a aromatickou vůni dodá až samotný základ cedru, pačuli i bílého pižma.

V anketách všeho druhu patří tato „toaletka“ mezi velmi oblíbené, a dokonce se stala nejpřitažlivějším „parfémem“ roku 2018.

Giorgio Armani je italskou značkou, která se stala velmi úspěšnou napříč kosmetickým i módním světem. V mnohém je značka natolik nadčasová, že ji lidé mnohdy vnímají až jako výstřední. Ať už se tak jedná o modely či parfémy ze 70. let, anebo kolekci let nedávných, vždy bude mít velmi dobře nakročeno i do budoucnosti. Jak by také ne, když se jeho nejznámější dva parfémy (celou dobu zmiňovaný Aqua di Gio a dámská vůně Si), drží na světových žebříčcích a šlapou na paty i těm nejvíce známým parfémům francouzských značek.

Zjistit cenu

Dolce & Gabbana Light Blue

Typ vůněOvocně-květinová
Určeno proToaletní voda pro ženy
Dostupné velikosti balení v ml25, 50, 100, 200
HlavaJablko, cedr
SrdceRůže, bambus, jasmín
ZákladAmbra, pižmo, citronové dřevo

Čistá toaletní voda do slunných letních dnů, taková je Light Blue od Dolge & Gabbana. V zimě byste si ji nemuseli téměř ani všimnout, avšak v teplém počasí vám udělá tu nejlepší službu.

Celou vonnou kompozicí napříč hlavou až po základ prostupuje cedrové aroma. Další vonné kompozice jako třeba svěží bambus, který podtrhne tóny bílé růže, nebo citronové dřevo dodávají této letní vůni své nezaměnitelné aroma.

První průkopníci této značky se na trhu objevili už v roce 1985, kdy se Domenico Dolce a Stefano Gabanna rozhodli zkombinovat italský temperament a sicilské kouzlo. Středomoří tak dominuje nejen vůni Light Blue, ale i ostatním zástupcům této značky.

Jedinou nevýhodou, kterou jsme vypozorovali je, že vůně nevydrží příliš dlouho, a proto je nutné aplikaci po několika hodinách zopakovat.

Zjistit cenu zpět nahoru ↑

Základní rozdělení

Většina lidí zná pojmy jako parfém a toaletní voda. Víte však, čím se liší? Jsou to zejména procenta vonných složek, která se podílejí na intenzitě vůně. O kolik přesně? To zjistíte níže.

zpět nahoru ↑

Obsah vonných látek

Parfém (Parfum)

Vyznačuje se vysokou intenzitou vůně, která je výsledkem vysokého obsahu vonných látek neboli kompozice – 15–30 %. S parfémem byste to neměli přehánět, jelikož díky jeho silnému složení postačí pouze pár kapek a vůně vydrží mnohdy i následující den (zejména ve vlasech).

Parfémová voda (Eau De Parfum)

Skládá se z 8–15 % procent kompozice, vůně tak drží zhruba 8 hodin.

Toaletní voda (Eau De Toilette)

Nejoblíbenější zástupce ve světě vůní. Je sice složena pouze ze 4–8 % vonných látek, ale na druhou stranu není tak finančně nákladná. Musíte však počítat s opakovanou aplikací, pokud chcete svěží vůni zachovat po celý den.

Kolínská voda (Eau De Cologne)

Obsahuje pouhých 3–5 % vonných látek, které jsou mnohdy naředěny v 70% lihu. Hojně vyhledávaná je hlavně muži, kteří ji aplikují po holení na své tváře.

zpět nahoru ↑

Určení

Rozdělení na dámské a pánské parfémy je jasné, ale co třeba unisex parfém? Ve všech kategoriích najdeme jak ostřejší, tak sladší vůně, které však mají docela jiné složení.

Dámské parfémy

Jsou daleko jemnější než pánské vůně. Ženy oceňují zejména květinové až ovocné vůně s lehkým kořeněným nádechem. Zejména v létě vyhledávají hlavně vůně s lehkým citrusovým nádechem.

Pánské parfémy

I u těch nejlepších pánských parfémů převažují orientální složky, dřevité vůně, santal a cedr.

Dětské parfémy

Tito zástupci se snad ani jako parfém nedají nazývat. Nicméně i ony jsou čím dál tím více vyhledávanější složkou na trhu. Typické jsou vůně žvýkaček, bonbonů apod. Jednoduše řečeno — čím sladší, tím lepší.

Unisex parfémy

Většinou každý výrobce parfémů má ve svém repertoáru jednoho nebo dva takové zástupce. Jedná se o smíchání vonných složek, které vyhovují ženám stejně jako mužům. Takové parfémy nemají žádné typické „příznaky“ vůně, jednoduše se sází na citrusy a další neutrální prvky. V poslední době je velice dobře známá toaletní voda Calvina Kleina Ck One.

zpět nahoru ↑

Výběr parfému podle složení

Pokud se chystáte do parfumerie, vyhraďte si na výběr dostatek času, jelikož první dojem může klamat, a vy tak utratíte několik stovek korun za něco, s čím byste pak nemuseli být spokojeni.

Hlava (vysoké tóny)

Ta je zodpovědná za první dojem po aplikaci vůně. Hlavu parfému vnímáme velmi intenzivně, protože zanechává největší dojem. Na druhou stranu trvá pouze několik minut, a proto bychom se jí neměli tak úplně řídit.

Srdce (střední tóny)

To obsahuje prchavé látky, které jsou intenzivnější než hlava. Srdce obvykle můžete cítit 2–3 hodiny a právě to je charakteristická vůně, která tvoří onen základ.

Základ (nízké tóny)

U kvalitních parfémů vydrží téměř celý den, u těch s menšími podíly kompozic se drží v průměru 4 hodiny.

zpět nahoru ↑

Balení

Ne každý si může dovolit originální parfém v originálním balení, ale přesto po něm touží. Některým zase nepřipadá důležité mít vůni v „naparáděném“ flakonu a jiní zase ocení titěrné balení, aby si vůni pouze vyzkoušeli.

Vzorek

Obsahuje kolem 5–8 ml parfému. Takové vzorky většinou dostanete k nákupu nějakého jiného produktu, anebo si je můžete jednoduše zakoupit za zlomkovou cenu. A to se hodí zejména tehdy, pokud si nejste jisti, že byste s danou vůní vydrželi po celý den.

Tester

Většinou jim chybí originální krabička, a proto je obdržíte v nenápadné šedé nebo hnědé potištěné krabičce. Testerům mnohdy chybí víčko, nebo nemusejí mít obsah balení úplně stoprocentní. Vůně ve flakoncích je však originální, ale mnohem levnější. Většinou se bohužel takový předmět nehodí jako dárek, jelikož k dokonalosti má sám o sobě daleko, proto jej využijete hlavně pro svou vlastní potřebu, a ještě ušetříte.

Originální flakony

Jelikož zákazníci často vybírají už samotným pohledem, výrobci vůní věnují hodně času návrhu samotného originálního balení. V parfumériích tak mnohdy narazíte na flakon ve tvaru boty, krystalu, hvězdice,… Velikost se často liší. Obecně však platí, že mnoho značek je dostupných v balení od 15 do 100 ml. Čím větší balení si zakoupíte, tím klesá cena jednotlivých mililitrů.

zpět nahoru ↑

I vůně má svůj rodokmen

Rozdělení vůní tak, jak je známe dnes, mají na svědomí pánové Haarman a Reimer. Ženy a muži po celém světě tak vybírají z těchto kategorií.

Květinové vůně

Najdeme zde převážně dámské zástupce:

Květinově zelená– velmi svěží lehké vůně
Květinově ovocná– výrazné ovocné složky jako broskev, černý rybíz, ananas,…
Květinově svěží– specifické vůně jarních květů, které nemusejí vyhovovat všem; nejznámějšími zástupci je konvalinka a jasmín
Květinově květinová– tady nenajdete nic jiného než květiny jako růži, narcis, karafiát,…
Květinově aldehydická– někomu mohou připomínat tzv. „mýdlovou vůni“, avšak nejznámějším zástupcem je top dámský parfém Channel No. 5
Květinově sladká– zde je svět jemnosti a lehkosti vystřídán těžkými květinovými kombinacemi

Orientální vůně

Do této kategorie řadíme dámské i pánské zástupce:

Orientální sladká – ambrová– poslední zbytky květinových prvků – citrusové prvky, vanilková ambra
Orientální kořenitá– vynikají zejména cedrem, santalem, ambrou, případně také skořicí, hřebíčkem apod.

Cypřišové (chyprové) vůně

Opět dámští i pánští zástupci:

Chyprově ovocná– těžká ovocná vůně
Chyprově květinová – animální– najdeme je jak u mužských tak ženských parfémů; natrpklé komponenty se vyskytují v mužských zástupcích, ty animální pak naopak v ženských
Chyprově květinová– taktéž se nejedná o lehkou svěžest předchozích kategorií, ale naopak o těžší prvky gardénie
Chyprově svěží– lehčí efektní vůně, které vydrží
Chyprově zelená– tady nalezneme nejjemnější cypřišové vůně, kde se kombinuje citronová tráva či listová zeleň
Chyprově dřevitá– výrazné tóny santalového dřeva, pačuli i cedru
Chyprově juchotvá/tabáková– kořenění a bylinní zástupci
Chyprově jehličnatá– typické vůně jehličnatých stromů

Fougerové vůně

Čistě pánská záležitost.

Fougerově svěží– pikantnější vůně s dřevitými složkami
Fougerově květinová– těžší verze pomerančových květů, bramboříku, konvalinky apod.
Fougerově dřevitá– v poslední době moderní látky vonící vzácnými dřevinami
Fougerově sladká – ambrová– sladší vůně mnohdy s kumarinovými prvky

Citrusové vůně

Velmi oblíbené jsou u mužů i žen. Často se využívají jako unisex parfémy.

Citrusově květinová– mnohdy unisexové vůně
Citrusově fantazijní– zejména kolínské vody
Citrusově zelená– kombinace citrusového základu s ovocnými a zelenými prvky

Levandulové vůně

Poslední z řad zástupců, které není přes svou specifickou vůni možné zařadit kamkoli jinam, tvoří opět převážně pánské parfémy.

Levandulově svěží– osvěžující vody, do kterých se nepoužívá nic jiného než čistě levandulová vůně
Levandulově kořeněná– kombinace pikantní vůně jehličí a levandule
zpět nahoru ↑

Jak a kam parfém aplikovat?

  • Soustřeďte se na tzv. pulzní body, kde je pokožka nejvíce teplá a prokrvená.
  • Pulzní body najdete na zápěstí, krku, za ušima, v loketní jamce či pod kolenem.
  • Vůni neaplikujte na látku, mohli byste ji poškodit.
  • Používejte parfém předtím, než se oblečete a „ošperkujete“, parfémy totiž reagují s kovy a poškozují je.
  • Aplikace do vlasů vám zajistí jemné působení během celého dne (musíte se však vyvarovat přílišnému požití stylingových prostředků).
  • Suchá pokožka vůni také nepřispívá, proto ji hydratujte ideálně neparfémovaným hydratačním krémem.
zpět nahoru ↑

Než se vydáte do parfumerie…

  • Rozmyslete si, kolik byste do parfému chtěli investovat.
  • Zvažte i velikost balení, někdo rád experimentuje a nechce si kupovat 100 ml vůni, protože ho už po 50 ml omrzí.
  • K výběru si vyhraďte dostatek času, jelikož jak už víte, parfém se potřebuje rozležet.
  • Ideálně se do parfumerie vraťte následující den.
  • Vybírejte podle svého vkusu a ne podle vkusu kamarádky, protože i ten nejlepší dámský či pánský parfém voní na každé pokožce úplně jinak.
  • Vůni aplikujte přímo na pokožku – ne na papírek, ani do víčka.
  • Nikdy nezkoušejte více než čtyři vzorky.
zpět nahoru ↑

Zásady správného používání

  • Vůně nesmí tyranizovat vaše okolí, proto ji používejte s citem.
  • Během dne používejte toaletní vody, parfém k večerním příležitostem.
  • Do zimního období patří těžší vůně, v teplém počasí zase oceníte ty lehčí.
  • Nikdy nemíchejte více než pouze jednoho zástupce.
  • Aby vůně vydržela co nejdéle, zkuste ji doplnit sprchovým gelem a krémem stejné značky.
  • Flakony nevystavujte slunečnímu záření ani teplu.
  • I když se vy sami necítíte, vůni znovu aplikujte nejdříve po čtyřech až šesti hodinách.

Nyní už máte všechny potřebné informace k tomu, abyste mohli vyrazit do nejbližší možné parfumerie a dopřát si kvalitní kousek na svůj toaletní stolek.

Na úplný závěr bychom chtěli říct, že neexistuje žádný nej parfém, a žádný úplný propadák. Parfém Chanel je sice shledáván jako nejlepším parfémem všech dob, známe však také spoustu lidí, kterým absolutně nevoní. Důležité je najít takový kousek, který vám bude vyhovovat, aplikovat jej s citem a nosit s grácií.

Jak vám tento test pomohl? Budeme rádi, když ho ohodnotíte hvězdičkami.

5/5 1 hodnocení

Kategorie:

Budeme rádi za vaše názory a připomínky

      Napište svou recenzi

      Před odesláním komentáře byste měli vědět jak pracujeme s vašimi osobními údaji. Důvodem pro zpracování osobních údajů je náš oprávněný zájem. Jsme správci osobních údajů a chráníme je v souladu se zákonem 101/2000 Sb., O ochraně osobních údajů a s principy obsaženými ve směrnici EU č. 95/46/EC (GDPR). Při odeslání komentáře zpracováváme tyto osobní údaje - jméno, email a vaši IP adresu. Jméno používáme pro oslovení při případné odpovědi. Jméno můžete nahradit i přezdívkou. Email používáme pouze pro odeslání notifikačního emailu se zprávou, že vám někdo odpověděl na váš dotaz, případně rovnou pošleme odpověď na váš dotaz. Email je neveřejný a pro jiné účely ho nepoužíváme. IP adresu využíváme výlučně pro ochranu formuláře před spamem. Případné úpravy osobních údajů a žádosti o smazání můžete vyřídit emailově na poradime@covybrat.cz.