Jak vybrat nejlepší zimní pneumatiky?

Počet aut v České Republice se pohybuje kolem 5 milionů. Autem dojíždíte do zaměstnání nebo školy a někdo si život bez auta nedokáže vůbec představit. Pokud jste řidičem, musíte dodržovat pravidla silničního provozu, kam spadá i vhodná „obuv“ vašeho vozidla. Pokud si vybíráte pneumatiky, měli byste se orientovat v tom, co vám trh nabízí. A my vám pomůžeme vybrat to správné zimní pneu.

Rozměry pneumatik

Rozměry jsou základní informací pro výběr pneumatiky. Patří mezi ně šířka uváděná v milimetrech; profil, jinak řečeno výška bočnice pneu a průměr ráfku, který se měří v palcích.

Formát rozměru může vypadat na příklad takto: 205/55 R16 91 H tl XL

  • 205 označuje šířku pneumatiky, která se uvádí v milimetrech
  • 55 označuje profil pneumatiky. Jedná se o výšku bočnice vyjádřenou v procentech. Je to 55 % z 205 mm, to je asi 113 mm.
  • R značí radiální konstrukci a 16 odkazuje k vnitřnímu průměru pneumatiky. Vnitřní průměr musí být vždy stejný s průměrem ráfku. Udává se v palcích, kdy 1“ (palec) = 2, 54 cm.
  • 91 značí nosnostní index
  • H označuje rychlostní index
  • tl je zkratkou pro bezdušovou konstrukci pneumatiky
  • XL je označení zesílené konstrukce, vydrží vyšší zatížení

Nezapomeňte, že na jedné nápravě by vždycky měly být pneumatiky, které budou mít shodnou značku, rozměr, konstrukci atd.

Nosnostní index

Nosnostní index je to samé co hmotnostní index. Označuje, jaké maximální zatížení pneumatika unese. Hodnotu indexu pod zkratkou Ni najdete opět v technickém průkazu. Nezapomeňte, že není možné použít pneumatiky s nižším hmotnostním index, ale vyšší možné použít je.

Rychlostní index

Rychlostní index označuje maximální rychlost, na jakou je pneumatika stavěna. RI u zimního pneu může být nižší, než je uvedeno v TP. Tuto maximální rychlost by řidič za žádných okolností neměl překročit. Pak totiž hrozí přehřátí pneumatiky a zhoršení kvality jízdních podmínek.

DOT

DOT kód udává stáří pneumatiky. Najdete ho vytlačený na bočnici ve formátu 4místného čísla. Např.: 0609 – první dvě čísla udávají kalendářní týden, poslední dvě označují rok výroby. V našem případě byla pneumatika vyrobena v šestém týdnu roku 2009. Obecně se nedoporučuje používat pneumatiky, které jsou na autě více jak 5 let.

Dezény

Za dezén můžeme v hovorové řeči označit vzorek pneumatiky. Dezény se dělí na symetrické, asymetrické a směrové.

  • Symetrický – pneu se symetrickým dezénem můžeme umístit jak dopředu, tak dozadu, vpravo nebo vlevo. Zkrátka na libovolnou pozici
  • Asymetrickývnitřní strana dezénu je odlišná od vnější. Obě strany mají odlišné poslání. Vnitřní strana odvádí vodu a stará se o přenos záběrových a brzdných sil na silnici. Vnější strana zajišťuje stabilitu v zatáčkách a vedení v přímém směru. U asymetrické pneumatiky se nerozlišuje pravá nebo levá pneumatika, ale pouze vnitřní a vnější strana. Ty jsou potřeba při montáži dodržet.
  • Směrový – na každé pneumatice naleznete šipku, která označuje směr otáčení.

Správný rozměr pneumatiky je důležitý jak při policejní, tak při STK kontrole. Nejdůležitější však je, že pouze správný rozměr pneumatiky vám pomůže k bezpečné jízdě a k zachování jízdních vlastností. Pokud byste zvolili nesprávný rozměr a stali se účastníkem autonehody, bude vina automaticky na vaší straně. Problém pak vyvstává i v řešení pojistného plněné z povinného ručení.

Špatně zvolený rozměr pneumatiky může mít za následek také zničení podběhů a dalších částí auta při větším proproužení, auto se může zachytávat podvozkovými částmi o různé nerovnosti na silnici (např.: obrubník, zpomalovací pásy atd.). Dalším důsledkem může být špatné ovládání posilovače řízení a hlavně nepředpokládané chování automobilu v krizové situaci.

Třídy pneumatik

  1. Ekonomická – hodí se hlavně pro městská vozidla, která jezdí převážně po městě. Pneumatiky jsou doporučovány pro klidné jízdy řidičů, kteří neočekávají od svého vozu sportovní zážitky.
  2. Střední – používají se ve vozidlech střední třídy. Jsou určeny pro řidiče, kteří očekávají střední úroveň výkonu a osvědčí se jak ve městě, tak i na cestách mimo město
  3. Vysoká – jsou vhodné pro vozidla vyšší a střední třídy s vysokým výkonem

Podle čeho vybrat třídu pneumatik?

  1. výkon motoru
  2. styl jízdy řidiče
  3. ujeté vzdálenosti
  4. podle prostředí, kde nejčastěji jezdíte (město vs cesty mimo města)

Před výběrem pneumatiky dobře rozvažte, kde jezdíte nejčastěji. Jestli se jedná spíše o město nebo trasy na delší vzdálenosti. U města mějte na paměti, že pneumatika je vystavena časté akceleraci při rozjíždění, a také brzdění. Jen si vzpomeňte, jak vypadá ve vašem městě dopravní situace ráno nebo večer ve špičce. Důležitým prvkem je také povrchová úprava vozovky. Ve městě se často střídají hladké plochy s dlážděním, a proto musí být pneumatika dostatečně kvalitní. To ona „pohlcuje“ všechny nerovnosti.

Pokud jezdíte delší vzdálenosti, vzpomeňte si, jak vypadají naše vysokorychlostní komunikace. Opravené úseky střídají části složené z panelů, nebo „zdobené“ dírami všech velikostí. Při vysoké rychlosti např.: 130 km/h musí pneumatika zvládnout všechny změny terénu, které na ni čekají. Je těžké se rozhodnout, kterou pneumatiku zvolit, avšak jednu jistotu máte vždycky. Renomované jméno výrobce. Pokud chcete opravdu kvalitní pneu, rozhodně se vám ho nedostane od neznámých výrobců, kteří se na trhu objevují jen chvíli.

Při výběru pneumatik myslete na to, že jsou jediným spojením mezi silnicí a vozidlem. Buďte proto zodpovědní, uvážliví a ostražití. Nejdůležitějším vodítkem při výběru vám bude technický průkaz, ve kterém jsou uvedeny rozměry disků, na které budete pneumatiky kupovat.

Tlak v pneumatikách

Správný tlak má velký vliv na životnost pneumatiky, spotřebu a bezpečnost. Kontrola tlaku se provádí vždy, když jsou pneumatiky chladné. Doporučené huštění je uvedeno v manuálu auta, na sloupku u řidiče nebo na víčku od palivové nádrže.

Pokud bude pneumatika podhuštěná, zkracujete její životnost až o 20 %, bude snížena jízdní stabilita a poklesne i přilnavost k vozovce (tzv. adheze). Pokud budou mít pneumatiky na přední nápravě nízký tlak, může dojít k nedotáčivosti. Nízký tlak na zadní nápravě zase může způsobit přetáčivost vozu. Abyste udrželi dlouhou životnost pneumatiky a také bezpečnou jízdu, kontrolujte tlak pravidelně.

Širší nebo užší pneumatiky

V technickém průkazu můžete nalézt také větší = širší rozměr pneumatik. Jaké jsou jejich výhody?

  1. Širší pneumatiky – autu dodávají lepší jízdní vlastnosti a zkracují brzdnou dráhu
  2. Užší pneumatiky – lépe zvládají aquaplaning (dojde ke ztrátě kontaktu mezi autem a vozovkou a auto jede na tzv. vodním filmu, což znamená, že se chová podobně neovladatelně jako na ledě), hluk je nižší a mají menší valivý odpor, což snižuje spotřebu paliva

Valivý odpor pneumatik má vliv na snížení spotřeby pohonných hmot až o 5%. Pro příklad uvádíme automobil s průměrnou spotřebou 8l na 100 km. Zde může dojít ke snížení spotřeby o 0,4 l na 100 Km. U 10 000 km při ceně paliva 25 Kč/ 1l uspoříte 1 000 Kč.

Kdy přezout na zimní pneu?

Zákon stanoví, že povinné zimní pneu byste na autě měli mít od 1. listopadu do 31. března v případě, že je na vozovce souvislá vrstva sněhu, námrazy nebo ledu, nebo se vzhledem k meteorologickým podmínkám očekává, že k této situaci dojde.

Pokud vynecháte povinnost přezutí na zimní pneu a stane se vám ve stanoveném období nehoda, bude likvidátora především zajímat, jestli by předepsané pneumatiky nehodě nezabránily. Pokud se prokáže fakt, že povinnost zimního pneu by nehodě zabránila, otočí se k vám pojišťovna zády. Povinnosti zimního pneu se však nevyhnou řidiči, kteří na svých cestách projíždí trasy označené dopravním značením „Zimní výbava“. Pokud by neměli přezuto, hrozila by jim pokuta až ve výši 2000 Kč.

Zimní pneumatiky jsou označeny dvěma písmeny M + S (mud and snow). Ovšem stejné označení mohou mít i celoroční pneumatiky. Opravdové zimní pneu poznáte podle symbolu sněhové vločky. Právě tyto pneumatiky jsou určeny pro provoz na zasněžených vozovkách.

Pneumatiky určené pro zimní období používají měkčí směs pro lepší přilnavost u teplot pod mínus 7°C. Vzorek má větší poměr prořezání, aby lépe odváděl vodu a břečku. V zimě používejte vždy všechny 4 pneumatiky, které jsou označené jako zimní. Děláte to především pro vaši bezpečnost a pro bezpečnost vašeho okolí.

Jak hluboký vzorek pro zimní pneu

Pokud se ptáte, jaký vzorek by mělo mít zimní pneu, pak se dozvíte, že minimální hloubka dezénu na zimních pneu by měla být 4 mm. Pneumatiky se však sjíždějí, a proto minimální bezpečnostní hloubku drážky hlídají tzv. indikátory opotřebení. Jedná se o výstupky na dně drážek, které jsou vysoké 1,6 mm. Jakmile se k nim začnete přibližovat, kupte nové pneu.
Pokud byste jezdili na velmi ojetých pneumatikách, nebude vzorek dostatečně odvádět vodu a zvyšuje se tak riziko smyku nebo aquaplaningu.

Vítězem zimního pneu 205/55 R16 v roce 2016 se v dTestu staly pneumatiky Continental Contiwintercontact TS 850. Test zimních pneu ukázal, že nejlepší zimní pneu Continental dosahuje skvělých jízdních vlastností na mokru i na sněhu.Také  se nejméně opotřebovává a má vliv na nižší spotřebu paliva.

Vítězem testu zimního pneu 165/70 R14 se staly pneumatiky Goodyear UltraGrip 9, které mají nový vzorek dezénu. V testu na mokré vozovce dosáhly nejlepšího výkonu. Jedná se o vhodné zimní pneu na Fabii (mimo jiné).

Test zimních pneumatik 2016

Rozměry pneumatiky 165/70 R14

Hodnocení probíhá jako známkování ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Goodyear UltraGrip 9

Vítězem testu v kategorii 165/70 R14 se staly tyto pneumatiky. V zimních podmínkách mají skvělé jízdní vlastnosti, jsou poměrně tiché a také dokáží velmi dobře absorbovat terénní nerovnosti. Drobnou nevýhodou je, že jsou vyrobeny z měkčí směsi, což příliš neprospívá jejich životnosti. V této cenové kategorii se pohybuje na špici a můžeme ji s klidným srdcem doporučit k nákupu.
 

Celkové hodnocení  2,1
Jízdní vlastnosti za mokra  1,8
Jízdní vlastnosti za sucha  2,5
Jízdní vlastnosti na ledu  1,9
Opotřebení  2,5
Komfort  1,9
Spotřeba paliva  2,0

Najít nejlevnější cenuPřečíst si hodnocení uživatelů

Michelin Alpin A4

Slušná životnost, nadprůměrné jízdní vlasnosti na ledu i za mokrého počasí. To jsou důvody proč si vybrat tuto pneumatiku. Nejedná se o nejlevnější zimní pneu na trhu, ale poměr ceny a užitné hodnoty, kterou za tyto peníze získáte je velmi rozumný. Hlučnost pneumatiky je téměř neznatelná, pouze za vyšších venkovních teplot se může stát, že při průdčím průjezdu zatáčkou mohou jemně „hvízdat“.
 

Celkové hodnocení  2,18
Jízdní vlastnosti za mokra  2,0
Jízdní vlastnosti za sucha  2,5
Jízdní vlastnosti na ledu  2,0
Opotřebení  2,1
Komfort  2,5
Spotřeba paliva  2,0

Najít nejlevnější cenuPřečíst si hodnocení uživatelů

Dunlop SP Winter Response 2

Tyto pneumatiky oceníte zejména na sněhu, kde patří k úplné špičce. Na mokrých silnicích a za sucha se řadí spíše k průměru. Pokud se pohybujete ve vyšších nadmořských výškách, kde jsou zimy opravdu studené, jedná se o velmi slušnou volbu. Do smíšeného počasí, ale existují dle našeho názoru i lepší volby. Co se musí této pneumatice přiznat je jízdní komfort, žádný hluk a dobře tlumí nerovnosti vozovky.
 

Celkové hodnocení  2,2
Jízdní vlastnosti za mokra  2,4
Jízdní vlastnosti za sucha  2,5
Jízdní vlastnosti na ledu  1,9
Opotřebení  2,3
Komfort  1,6
Spotřeba paliva  2,5

Najít nejlevnější cenuPřečíst si hodnocení uživatelů

Fulda Kristall Montero 3

Ačkoliv se možná jedná o méně známou značku pneumatik, tento model není rozhodně špatný. Na sněhu drží, za deště také nemá problém. Stačilo by zapracovat na snížení hlučnosti a aby si pneumatiky o něco lépe dokázala poradit s nerovnostmi na vozovce a výsledek by byl lepší. Takhle spíše podprůměrný jízdní komfort snižuje celkové hodnocení.
 

Celkové hodnocení  2,4
Jízdní vlastnosti za mokra  2,2
Jízdní vlastnosti za sucha  2,6
Jízdní vlastnosti na ledu  2,0
Opotřebení  2,5
Komfort  3,1
Spotřeba paliva  2,0

Najít nejlevnější cenuPřečíst si hodnocení uživatelů

Bridgestone Blizzak LM– 001

Hlučnost, je hlavním problémem této pneumatiky. Víte o ní po většinu jízdy. Naštěstí si na to po chvíli zvyknete a už vás to při řízení tolik neruší, ale přesto tuto nepříjemnou vlasnost musíme v rámci testu zohlednit. V zimních podmínkách není jízdním vlasnostem pneumatiky co vytknout, za sucha a tepla je to výrazně horší, ale jde přeci o zimní pneu.
 

Celkové hodnocení  2,46
Jízdní vlastnosti za mokra  2,1
Jízdní vlastnosti za sucha  2,7
Jízdní vlastnosti na ledu  1,9
Opotřebení  2,7
Komfort  3,4
Spotřeba paliva  2,0

Najít nejlevnější cenuPřečíst si hodnocení uživatelů

Rozměry pneumatiky 205/55 R 16

Hodnocení probíhalo známkami jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Continental ContiWinterContact TS850

V jízdních vlastnostech se této pneumatice vyrovná jen pár. Je jí jedno zda je sucho, mokro nebo jedete na ledu, vše zvládá s přehledem. Za zmínků stojí skvělé odvádění vody a to i ve vyšších rychlostech na dálnici. Hlučnost se začíná projevovat u vyšších rychlostí, při nižších je pneumatika docela tichá. Pokud patříte mezi spořivé řidiče, potěší vás úspora paliva
 

Celkové hodnocení  2,16
Jízdní vlastnosti za mokra  1,9
Jízdní vlastnosti za sucha  2,0
Jízdní vlastnosti na ledu  1,9
Opotřebení  2,4
Komfort  3,0
Spotřeba paliva  1,8

Najít nejlevnější cenuPřečíst si hodnocení uživatelů

Yokohama W. drive V905

Tahle japonská pneumatika mile překvapila, precizně drží na silnici, dovolí vám i průdčí průjezdy zatáčkami. Najeté kilometry se na ní podepisují pomalu, takže vám nějakou dobu vydrží. Stejně jako v předešlém případě zamrzí jen trochu horší komfort při jízdě, pneumatika je poměrně citlivá na nerovnosti na vozovce

Celkové hodnocení  2,2
Jízdní vlastnosti za mokra  2,2
Jízdní vlastnosti za sucha  2,0
Jízdní vlastnosti na ledu  1,9
Opotřebení  2,3
Komfort  2,8
Spotřeba paliva  2,0

Najít nejlevnější cenuPřečíst si hodnocení uživatelů

Goodyear UltraGrip 9

Skoro bez hluku, výdrž spíše průměrná solidní jízda na sněhu a ledu, ucházející za mokra to jsou charakteristiky těchto gum od Goodyaeru. Opravdu pohodlné pneumatiky pro pohodlnou jízdu.
 

Celkové hodnocení  2,2
Jízdní vlastnosti za mokra  2,6
Jízdní vlastnosti za sucha  2,2
Jízdní vlastnosti na ledu  1,9
Opotřebení  2,4
Komfort  1,7
Spotřeba paliva  2,4

Najít nejlevnější cenuPřečíst si hodnocení uživatelů

Nokian WR D3

V zimním počasí velmi dobrá volba, drží na vozovce i v mokru a dobře odvádějí vodu i při jízdě na dálnici (130 kmh). Škoda průměrné výdrže a kupodivu byly poměrně hlučné. Mohlo se jednat o špatné kusy, protože obykle jsou hodnoceny jako tiché. Je tedy možné, že s nimi problém s hlukem mít nebudete, pak by se jednalo o velmi dobré pneu do zimy
 

Celkové hodnocení  2,43
Jízdní vlastnosti za mokra  2,1
Jízdní vlastnosti za sucha  2,8
Jízdní vlastnosti na ledu  2,0
Opotřebení  2,5
Komfort  3,1
Spotřeba paliva  2,1

Najít nejlevnější cenuPřečíst si hodnocení uživatelů

Bridgestone Blizzak LM – 001

Na jedno ze zadních míst v testu zimních pneumatik, se tyto pneu od Bridgestonu dostaly kvůli rychle se projevujícímu opotřebení a ne zrovna komfortnímu svezení, kdy jste díky nim dobře seznámeni s nerovnostmi na silnici. Jízdní vlasnosti při jízdě v zimním počasí nejsou vůbec špatné, ale na lepší umístění to bohužel nestačilo.
 

Celkové hodnocení  2,43
Jízdní vlastnosti za mokra  2,1
Jízdní vlastnosti za sucha  2,5
Jízdní vlastnosti na ledu  2,1
Opotřebení  3,1
Komfort  3,3
Spotřeba paliva  2,6

Najít nejlevnější cenu

Levné zimní pneu

Levné zimní pneu můžete sehnat prakticky kdekoliv. Prodejci na internetu se jen předhánějí v nabídce nejlevnějšího zimního pneu, sehnat se dají i v supermarketech. Pokud chcete pořídit zimní pneu levně, je možné zvolit alternativu zimního protektoru. Zimní protektor je vlastně recyklovaná pneumatika. Vyrábí se z už jednou použitých pneumatik. Ty se zkontrolují z hlediska poškození a stáří. Zjednodušeně řečeno se z pneumatiky odstraní starý dezén a boční popisy a nahradí se novými.

  1. Výhody: nízká cena, ekologická recyklace
  2. Nevýhody: nejasný původ a stav kostry, komfort jízdy je zhoršený

Zimní pneu v létě

Zimní pneu v létě není dobré používat. Důležitou roli hraje materiál. V zimě jsou potřebné jiné jízdní vlastnosti než v létě. Aby zimní pneumatiky dobře přilnuly k vozovce, jsou vyráběny z měkčí směsi. Ta však není vhodná pro sluncem rozpálený asfalt. Pneumatiky se tak k asfaltu lepí a trhají se. Tím se zvyšuje spotřeba paliva.

Pomohl vám náš test vybrat ten správný produkt? Chybí vám v nákupním rádci nebo testu nějaká informace? Chcete doplnit vaši zkušenost pro ostatní? Podělte se o svoje názory a připomínky v diskuzi pod článkem, pomůžete tak ostatním lidem, kteří vybírají.

Budeme rádi, když nám pošlete svou přípomínku, nebo názor

Odpovědět