Recenze Amazon Kindle Paperwhite 3

Není žádnou novinkou, ale rozhodně patří mezi nejoblíbenější čtečky elektronických knih na našem trhu. Zkusím vzít recenzi co nejvíc ze široka. Ve svém okolí se totiž často setkávám s lidmi, kteří přemýšlí nad nákupem své první čtečky. A protože si myslím, že takových je mezi námi více, věřím že podrobné informace pomohou. V úvodu bych chtěl podotknout, že si rozhodně nemyslím, že by byl Kindle od Amazonu jedinou vhodnou volbou, ale určitě stojí za zvážení.

Rozlišení displeje1400 x 1050
Jemnost displeje300 ppi
Typ displejeDisplej E Ink Carta
Výdrž baterie20 hodin
Kapacita paměti4 GB
3Gne
Paměťová kartane
Audio výstupne
Výška16,9 cm
Šířka11,7 cm
Hloubka0,9 cm
Váha205 g

Amazon se drží v zajetých kolejích. To znamená, že podporuje následující formáty:

• Kindle Format 8 (AZW3)
  • Kindle (AZW)
  • TXT
  • PDF
  • MOBI
  • PRC
  • HTML
  • DOC
  • DOCX
  • JPEG
  • GIF
  • PNG
  • BMP

Ze známějších a používanějších chybí formát epub. Tento problém je řešitelný skrze program Calibre, který dokáže provést konverzi mezi v podstatě všemi dostupnými formáty. Stáhnout ho lze na jeho oficiální stránce.

Jak se na ní čte

Když se podíváte na rozměry, tak se na první pohled nezdá malá. Faktem ale je, že když ji vezmete do ruky tak se drží příjemně a přijde mi „tak akorát“. Ze zadní strany je pogumovaná vrstva. Díky tomu neklouže z rukou a nepůsobí studeně (zkoušeli jste někdy číst v zimě v tramvaji z iPadu?). I když je to „jen“ plast, tak působí na dotyk příjemně a vypadá odolně. Stejnou pogumovanou vrstvu najdeme i ze přední strany okolo displeje. Rámeček není zdaleka tak tenký jak jsme zvyklí u moderních mobilů nebo televizorů. Má to ale jasný důvod. Nechcete přeci, aby vám prsty zacláněly při čtení.

Nevýhodou bude pro hodně lidí uživatelské prostředí, které není v češtině. Pro mladší generace odkojené počítačovými hrami a mobilními telefony to nebude představovat problém. Pro pohodlnou práci s přístrojem stačí i základní znalost angličtiny. Pro ty z nás, kteří anglicky vůbec neumí je ovládání to zpočátku náročné. Ale naučit to jde. Ozkoušeno na případu mých prarodičů. Nebudu zastírat, že to bylo náročné a zpočátku tam bylo pár momentů, kdy to babička chtěla vzdát. V případě, že by to někomu vyhovovalo víc, lze přepnout do němčiny a pár dalších světových jazyků.

Jako uživatel máte možnost si uzpůsobit displej ke své libosti. To znamená volba typu písma, jeho velikosti nebo třeba velikosti řádkování. Po zapnutí přístroje hned vidíte naposledy čtené knihy a také to, jak jste v jejich četbě daleko. Ovládání je opravdu intuitivní a přirozené. Kdo by chtěl, tak může při čtení knihy zapisovat k jednotlivým částem poznámky, vytvářet si záložky nebo hledat slova, kterým nerozumí ve slovníku či Wikipedii. Pro lepší organizaci svojí knihovny jdou použít tzv. kolekce. Do každé kolekce, jde umístit kolik knih chcete. A jedna kniha může být i ve více kolekcích. Můžete si je ukládat například podle žánrů, či země původu autora. Fantazii se meze nekladou.

O tom, na jaké pozici knihy jste, vás upozorní informace ve spodní části displeje. Amazon jí říká Lokace a udává se v procentech. Na první pohled to může na chvíli být nezvyk oproti klasickému číslování stránek. Když se nad tím více zamyslíte, máme tak přesnější pozici při četbě knihy. Lokace totiž počítá s počtem znaků, který se může mezi jednotlivými stránkami lišit. Jestli přesto trváte na počtu stránek, jde to zapnout. Pro zobrazení čísla stránky knihy, kterou čtete, stiskněte tlačítko Menu. Požadované informace se zobrazí dole na obrazovce. Ne všechny knihy však obsahují čísla stránek.

Baterie vydrží mezi 12 – 20 hodinami čtení. Záleží na nastavení jasu. Doba nabíjení se pohybuje mezi dvěma a dvěma a půl hodinami. Můžete ji nabíjet ze zásuvky nebo přes USB přímo z počítače. Jestli chcete mít svoji čtečku chráněnou a ještě stylově zapínat, tak lze pořídit pouzdra, které za pomoci magnetu čtečku uspí. Takové pouzdra jsou označena jako Wake/Sleep. Zapnutí pak proběhne prostým otevřením pouzdra. Ačkoliv je inzerovaná kapacita paměti 4 GB, k dispozici máte 3,2 GB. Zbytek zabere systém. Pořád je to slušná porce volného místa. I tak se může stát, že náruživým čtenářům začne docházet. Svoje knihy, časopisy a další dokumenty lze archivovat na serverech Amazonu. V menu stačí zvolit „remove from device“ a rázem máte místo. Když se k nim chcete zpátky dostat, tak Menu „View Archived Items“.

Displej

Jak dnešní doba diktuje, je přístroj dotykový. Najdete na něm jediné tlačítko, pomocí kterého ji vypnete či zapnete. Displej je z pohledu reakcí výborný. Okamžitě reaguje na vaše povely a je i přesný. Osobně se mi vůbec nestýská po klasických manuálních tlačítkách. Ne že by tohle bylo zásadně lepší, ale oboje je bezproblémové a při práci s přístrojem přirozené.

A jak je na tom displej z pohledu parametrů? Obrazovka je prostě úžasná. Rozlišení je 1 440 x 1 050 pixelů, což představuje zhruba 300 ppi (počet obrazových bodů na palec). A to je právě hodnota, u které se udává, že je pro lidské oko hraniční. To znamená, že většina populace nedokáže poznat rozdíl mezi 300 a 400 ppi. Oboje vidí oči jako dokonalé. Jako zobrazovací technologie se používá nejnovější E Ink Carta. Koho by zajímalo, jak přesně funguje, tak přikládám odkaz na anglickou Wikipedii. Jemnost je ultimátní a písmo je neskutečně ostré. Upřímně i předchozí generace čtečky od Amazonu měla neskutečný displej. Tento je ještě o malý kousek lepší.

Podsvícení je rovnoměrné, abyste našli nějaký výraznější přechod světla, musíte displej detailně zkoumat. To při běžném čtení napínavé knížky rozhodně nehrozí. Intenzitu podsvícení je možná nastavit na škále 1 – 24. Na horní liště, kde máte ikonky, klepnete na ikonu ozubeného kolečka. Objeví se posuvník, na kterém si prstem nastavíte intenzitu osvětlení. Pro čtení ve dne bude stačit minimum, v noci si trochu přisvítíte.

Když přestanete číst, tak přístroj sám přejde po několika minutách do režimu spánku. Na displeji se zobrazí spořič se statickým obrázkem. Za těchto podmínek de facto nedochází ke spotřebování baterie. Pokud ji chcete úplně vypnout, podržte na chvíli spouštěcí tlačítko. Stačí několik vteřin a Kindle se vypne.

Možná jste slyšeli, že existuje verze s reklamami a bez reklam a přemýšlíte jakou si koupit. Jak moc jsou reklamy otravné a kde všude je uvidíte? Reklamní pozice využívá Amazon ke své vlastní propagaci. Vidíte tedy nabídku dalších knih, novinek a případně dalších služeb této společnosti. To nejdůležitější ale je, že se reklama nezobrazuje během čtení. Zobrazuje na spořiči obrazovky a také na úvodní obrazovce po spuštění čtečky. Nejedná se o nic hrozného a příliš neotravují. Čtečka je díky nim také o trochu levnější. Takže mé doporučení je následující. Jestli je pro vás každá koruna důležitá, berte verzi s reklamami. Váš požitek z četby to nijak nezhorší.

Časté dotazy

Je bezpečné číst si se čtečkou na pláži na dovolené? Výrobce píše o funkčnosti do 45 °C. Takže zvládne pravděpodobně více než vaše tělo. Na druhou stranu si dejte pozor, abyste na ni nenechali pružit prudké tropické slunce po delší dobu. To by dokázalo černé tělo přístroje dostat ještě na výrazně vyšší teploty.

Má audio výstup? Bohužel nemá.

Jde vypnout Wi-Fi? Stačí nastavit režim „V letadle“. Wi-Fi se deaktivuje.

Přístroj mi spadl a rozbil se displej. Lze ho vyměnit. Ano, některé servisy to dělají. Cena je okolo dvou tisíc.

Jak čtečku restartovat? Podržte spouštěcí tlačítko na zhruba dvacet sekund.

Můžu si na Kindlu prohlížet webové stránky? Teoreticky ano, ale prakticky to moc nejde. Mnoho funkcí moderních webových stránek nedokáže integrovaný prohlížeč zobrazit a díky tomu nemusí být stránka plně funkční.

Připojil sem čtečku k počítači a nemohu si číst. Kde je chyba? Pokud je čtečka připojena k PC, není možné číst knihy ani jinak pracovat s čtečkou. Nachází se ve stavu USB drive mode.

8.4 Total Score
Amazon Kindle Paperwhite 3

Fantastický displej, slušná velikost a váha. Čte se na ní dokonale za každé situace. Přidejte k tomu rychlý systém a širokou podporu knižních formátu. Nedivím se, že je tolik prodávaná. Někdo by mohl namítat, že má menší kapacitu paměti, neumožňuje přidat paměťovou kartu, nebo že nemá audio výstup. To je všechno pravda, ale při četbě to nejsou ty nejdůležitější věci.

Ergonomie
10
Výbava