Pro jízdu po cyklostezkách, silnicích, ale i po polních cestách bylo vyrobeno krosové kolo Apache Matto E7 2018. K sehnání je za velmi dostupný peníz a jízdu na něm si opravdu užijete. Je vhodné spíše pro nenáročné cyklisty. Snadné ovládání, odpružená přední vidlice i ergonomicky tvarované gripy jsou symboly pohodlné jízdy. Přečtěte si, jestli tomuto kolu něco chybí, nebo je naprosto ideální!
Parametry

Typ kola | krosové |
Materiál rámu | hliník |
Typ brzd | V-brake |
Kapacita baterie | 13 Ah |
Umístění baterie | rámové |
Nominální výkon motoru | 250 W |
Maximální výkon motoru | neuvádí se |
Průměrný dojezd | 60 km |
Maximální dojezd | 110 km |
Umístění motoru | zadní kolo |
Hmotnost | 20,8 kg |
Nosnost | 120 kg |
Světlo v základní výbavě | ne |
Blatníky v základní výbavě | ne |
Počet stupňů asistence | 5 |
Funkce Walk | ano |
Typ ovládacího panelu | LCD displej |
Počet převodů | 3x8 |
Charakteristika
Jedná se o krosové kolo, se kterým můžete jezdit
po silnicích, cyklostezkách i v lehkém terénu (polní cesty).
Odpruženou vidlici je možné zamknout, zámek najdete na korunce. Díky odpružení zvládnete i jízdu v mírném terénu. Geometrie kola má
sportovní vzhled, ale jezdí se na něm pohodlněji než na horském kole.
Baterie a péče o ni
Baterie je nejdražší částí kola, proto byste o ni měli dobře pečovat a dodržovat základní pravidla pro dlouhou životnost. Rámová baterie se
zapíná v horní části tak, že tlačítko podržíte po dobu 4 vteřin. Abyste baterii z šasi mohli vyjmout, je potřeba
otočit klíčkem o 180°. Po uvolnění ji vytáhněte směrem nahoru. Při vkládání baterie zpět do držáku si
dejte pozor, abyste nepoškodili konektory. Pokud kolo budete nechávat venku, doporučuje se
baterii odejmout a vzít s sebou. Je sice v rámu dobře připevněná, ale prevence je prevence.
Stav baterie můžete kontrolovat jak
na LED displeji, tak na
samotné baterii. LED displej ukazuje hodnoty spíše
orientační, přesnější je proto kontrola na samotné baterii. Plnou kapacitu poznáte podle toho, že
3 diody svítí zeleně a 1 červeně. Pokud svítí pouze červená dioda, znamená to, že je baterie vybitá a měli byste ji co nejdříve nabít, aby nedošlo k jejímu poškození.
Během provozu se baterie zahřívá, ale jedná se o zcela běžný jev. Nemusíte se bát, že by snad mohlo dojít k přehřátí, baterie je totiž
chráněná čidlem proti přehřátí, pokud by se teplota blížila k hraničním hodnotám,
baterie se automaticky odpojí. Stačí jen vyčkat, než vychladne na provozní teplotu a poté již na kole můžete jezdit. Po obdržení elektrokola je baterie připravena k okamžitému použití. Abyste dosáhli
maximální kapacity baterie, doporučujeme baterii
jízdou úplně vybít a následně nabít do plna. Tento proces opakujte 3x. Pokud byste po nějaké době používání měli pocit, že
kapacita baterie rapidně klesla, proveďte tento třikrát se opakující cyklus. Baterie
nemá paměťový efekt, takže ji
nemusíte nabíjet, až když je úplně vybitá. Nabíjení můžete provádět
po každé projížďce a přerušit jej můžete i v případě, že
baterie ještě není úplně nabitá. Při
delším nepoužívání elektrokola, například v zimě, baterii
uskladněte na suchém a dobře větraném místě. Působit by na ni neměl žádný tepelný zdroj, a to ani sluníčko. Baterii je možné skladovat při teplotách od -10 °C do 40 °C, neoptimálnější je však teplota kolem 20 °C. Pokud ji tedy budete skladovat v prostorách, kde je spíše chladněji, nechte ji před zprovozněním
ohřát na pokojovou teplotu. Při dlouhodobém skladování se baterie
sama vybíjí, zhruba o 5-10 % kapacity za měsíc. Proto ji pravidelně kontrolujte a dobíjejte
nejméně na 60-80 % kapacity. Nikdy ji
nenechávejte uskladněnou na kole
ani permanentně připojenou k nabíječce. Postup nabíjení baterie:
- nabíječku připojte do elektřiny,
- počkejte, až se na nabíječce rozsvítí červená a zelená LED dioda,
- nabíječku připojte k baterii,
- jakmile začne zelená dioda svítit červeně, baterie se nabíjí,
- nabíjení je ukončeno poté, co se dioda rozsvítí zeleně, nabíjení se automaticky přeruší,
- nabíječku odpojte od baterie.
Ovládání
Na ovládací jednotce najdete tato tlačítka:
- tlačítko M – jedná se o tlačítko pro zapnutí a potvrzování nastavení,
- tlačítka + a – slouží pro pohyb v menu a úpravu parametrů.
Displej ukazuje tyto hodnoty:
- stav baterie,
- rychlost,
- jednotky rychlosti,
- ukazatele rychlosti nebo vzdálenosti,
- stupeň asistence,
- výkon,
- osvětlení.
Displej se zapíná stisknutím tlačítka M po dobu 4 vteřin. Pokud jej stejným způsobem nevypnete,
vypne se sám za 10 minut nečinnosti.
Nastavení asistence
Změnu úrovně asistence provede tlačítky + a -.
Nejvyšší stupeň je označený číslem
5,
nejnižší, a tedy jízda bez asistence, odpovídá
označení číslem 0.
Asistenta chůze, tzv. Walk,
aktivujete držením tlačítka –. Asistent bude aktivní tak dlouho,
dokud budete tlačítko držet. Nejvíce ho využijete v případě, že kolo povedete vedle sebe, nebo jej budete tlačit do kopce. V tomto případě kolo jede rychlostí 4-6 km/h.
Nastavení parametrů rychlosti a vzdálenosti
Můžete si vybrat, zda chcete, aby se na displeji zobrazovaly informace týkající se buď rychlosti, nebo vzdálenosti. Na displeji si tedy můžete přečíst tyto informace:
vzdálenost výletu, celkovou vzdálenost, čas, průměrnou rychlost, maximální rychlost.
Vymazání parametrů
Některé
dočasné parametry si můžete vymazat. Mezi tyto parametry se řadí:
vzdálenost výletu, čas, průměrná rychlost a maximální rychlost. Vymazání provedete současným stisknutím tlačítka – a M, následně zvolíte možnost „yes“ a potvrdíte tlačítkem M.
Nastavení MENU
Abyste se dostali do pokročilejšího nastavení v MENU, stiskněte současně tlačítka + a – po dobu 2 vteřin. V MENU můžete upravit tyto parametry:
- set unit – jedná se o nastavení jednotek, vybrat si můžete kilometry, nebo míle,
- set wheel – slouží pro nastavení průměru kola, rozměr se udává v cm,
- set backlight – nastavit si můžete úroveň podsvícení displeje v rozsahu 1-3,
Podsvícení displeje zapnete stisknutím a přidržením tlačítka + po dobu 1 vteřiny.
Montáž
Pokud budete cestovat na dovolenou, může se stát, že budete potřebovat
kolo s motorem demontovat. U takového elektrokola proto nejdřív rozpojte konektor motoru, který najdete zhruba 20 cm od vstupu do motoru. Pokud je vaše kolo opatřeno brzdovou čelistí, povolte ji, přeřaďte na nejnižší pastorek a klíčem č. 18, který je dodávaný společně s kolem povolte matice motoru a kolo vyjměte. Po přimontování si zkontrolujte funkčnost brzd.
Údržba
Při údržbě
nikdy nepoužívejte vysokotlakou myčku WAP. Elektrokolo vždy očistěte od všech nečistot, použít můžete osvědčené čisticí prostředky nebo ty, které doporučuje výrobce. Řetěz pravidelně promazávejte a kontrolujte
funkčnost a dotažení brzd. Zejména
v zimě všechny
elektrokomponenty očistěte od soli. Dávejte si pozor, zda se na rámu, vidlici, představci nebo řidítkách neobjevily praskliny. Poškozený by neměl být obal baterie ani kabely. Pokud budete kolo převážet autem, vždy z něj vytáhněte baterii.
Jak si zajezdíte
Krosová kola obecně se v dnešní době těší velké popularitě. Jsou pohodlnější než kola horská, ale při tom s nimi můžete jet i do lehčího terénu. Pod pojmem lehčí terén si představte polní cesty. Nejlépe se s nimi jezdí však na silnici nebo po cyklostezkách. Právě pro tyto terény je určené také krosové elektrokolo Matto E7 2018 od výrobce Apache. Pokud se rozhodnete jezdit po polních cestách, jízdu vám zpříjemní odpružená vidlice předního kola. Vzhledem k tomu, že je kolo opatřeno brzdami typu V-brake je vhodnější s ním jezdit po upraveném terénu. V-brake totiž nejsou tak účinné jako hydraulické brzdy, které se montují do horských kol. Trochu nás zklamalo, že kolo nemá v základní výbavě světlo nebo blatníky, protože vzhledem k jeho primárnímu určení (jízda po cyklostezkách a silnicích) by toto příslušenství jistě našlo svoje upotřebení. Motor je umístěný v zadním kole, což je jedno z nejběžnějších umístění, které často bývá označováno za nejlepší poměr cena a jízdní vlastnosti. Slibovaný dojezd je přes sto kilometrů, v reálu je to však mnohem méně. Často se můžete setkat s číslem 60 km, ale velmi záleží na vaší hmotnosti, stupních asistence a dalších veličinách. Ovládání se nám jeví jako velmi praktické. Displej sice není tak velký a neobsahuje tolik informací jako u e-MTB kol, ale je velmi kompaktní. Najdete ho u levého madla, jedná se o jeden přístroj, který obsahuje jak displej, tak ovládací tlačítka. Na řídítkách tedy prostor nezabírají dvě jednotky. Na displeji můžete vyčíst nejzákladnější veličiny, které rekreačnímu cyklistovi budou jistě stačit. Jízda na Apache Matto E7 2018 je pohodlná nejen díky vzpřímenějšímu posedu, který není tak sportovní jako u horáka, ale také díky ergonomicky tvarovaným gripům řidítek, takže vaše ruce nedostanou takový „zápřah“ jako při držení tvrdých klasických gripů. Samozřejmě doporučujeme cyklistické rukavice, které jízdu udělají ještě komfortnější. Příjemným zjištěním byl také fakt, že přední vidlice u Apache Matto E7 2018 má uzamykání na korunce. Ocenili bychom, kdyby elektrokolo disponovalo možností nastavit si čas vypnutí displeje.
Zkušenosti
- Součástí balení je nabíječka, klíče od baterie a nářadí, které zahrnuje stranový klíč 18/15 a imbusový klíč.
- Garanční prohlídka se provádí po 100 km až 150 km jízdy u vašeho prodejce, který ji zahrne i do záručního listu.
- Na baterii se poskytuje záruka 12 měsíců, na ostatní komponenty a rám 24 měsíců.
Zjistit cenu Raději něco menšího? Hodnotili jsme i
skládací elektrokolo.
Přihlašte se do newsletteru a
získejte super tipy do emailu
Pravidelně zhruba 1 až 3 krát měsíčně vám pošleme skvělé tipy na nakupování, nové testy a nejlepší recenze.
Co můžete čekat?
- Tipy na opravdu dobré nákupy (vybíráme jen to, co bychom poslali sami sobě)
- Výhodné nabídky a slevy (vybereme jen ty opravdu dobré)
- Rady k nakupování
- Nové recenze produktů
- Nové srovnávací testy
- Tyto e-maily jsou zdarma
- Neposíláme spam, ani obchodní nabídky třetích stran
Pro info si přečtěte naše zásady osobních údajů a GDPR.
Sledujte nás na sociálních sítích
Na FB, Instáč a Twitter píšeme novinky o nakupování na internetu a zajímavé tipy, které na covybrat.cz nenajdete.