Praktické skládací kolo Apache Tocho 2018 je určené pro jízdu na kratší vzdálenosti. Oceníte ho zejména při jízdě ve městě. Velmi dobře se na něj nastupuje, protože má snížený rám. Díky celokrytému řetězu na něm můžete vyrazit klidně i svátečně oblečení, protože si váš oděv určitě neušpiníte. Věříme, že při jízdě byste určitě rádi ocenili odpružené sedlo, které tomuto modelu bohužel chybí. Přečtěte si, jak elektrokolo dopadlo v našem testu.
Parametry

Typ kola | skládací |
Materiál rámu | hliník |
Typ brzd | V-brake |
Kapacita baterie | 10,4 Ah |
Umístění baterie | za sedlovou tyčí |
Nominální výkon motoru | 250 W |
Maximální výkon motoru | neuvádí se |
Průměrný dojezd | 50 km |
Maximální dojezd | 80 km |
Umístění motoru | zadní kolo |
Hmotnost | 22,3 kg |
Nosnost | 120 kg |
Světlo v základní výbavě | ano |
Blatníky v základní výbavě | ano |
Počet stupňů asistence | 5 |
Funkce Walk | ano |
Typ ovládacího panelu | LCD displej |
Počet převodů | 7x1 |
Charakteristika
Typicky
městské kolo na kratší vzdálenosti vám poskytne komfortní jízdu jen na zpevněném a upraveném povrchu. Vzhledem k tomu, že vidlice není odpružená a kola jsou menší,
nedoporučujeme se s touto „skládačkou“ pouštět
do zdolávání terénních podmínek. Kolo velmi
dobře jede,
i když nepoužíváte žádného asistenta, protože motor neklade téměř žádný odpor. Všichni milovníci městské cykloturistiky jistě ocení, že
součástí kola je osvětlení, blatníky, nosič, stojan a hlavně kryt na řetěz, takže se nemusíte obávat, že byste si od oleje umazali oblečení.
Pneumatiky jsou opatřeny bezpečnostním prvkem ve formě
reflexního pruhu po obvodu.
Baterie a péče o ni
Jakmile kolo dostanete, nebo si jej přivezete z obchodu, je
baterie připravená k okamžitému použití. Pokud však chcete získat
maximální kapacitu baterie, doporučujeme ji jízdou úplně vybít a poté úplně nabít. Tento proces zopakujte 3x a to i v případě, že zjistíte, že vám
znatelně poklesla výdrž baterie. Baterii můžete dobíjet jak na kole, tak mimo něj. Pokud kolo
nebudete delší dobu používat, uskladněte baterii na
suché a dobře větrané místo ideálně pokojové teploty (kolem 20 °C). Dejte si pozor, aby v její blízkosti nebyl
žádný zdroj tepla, a to ani sluníčko. Baterie se
samovolně vybíjí, takže je dobré ji po nějakém čase zkontrolovat a nabít
nejméně na 60-80 % její kapacity. Nikdy ji však
nenechávejte permanentně připojenou k nabíječce nebo nasazenou v kole. Pokud budete baterii skladovat v místech, kde je chladněji, nechte ji před uvedením do provozu zahřát na pokojovou teplotu. Protože baterie
nemá paměťový efekt, nemusíte ji nabíjet až v okamžiku, kdy je úplně vybitá a nabíjet ji až do plna. Klidně ji můžete nabít ihned po dokončení vyjížďky a určitě
nebude vadit, pokud ji
od nabíječky odpojíte ještě před tím,
než bude baterie plně nabitá. Kapacitu baterie můžete sledovat buď na
LCD displeji, kde se však ukazuje jen
orientační hodnota, která může třeba při jízdě do kopce kolísat.
Relevantní informace o kapacitě baterie najdete přímo na jejím těle, kde je indikátor baterie. Pokud svítí
3 diody zeleně a 1 dioda červeně, je baterie nabitá. V případě, že
svítí jen červená dioda, je nutné baterii nabít. Jak na nabíjení:
- zapněte nabíječku do elektřiny,
- počkejte, dokud se na jejím těle nerozsvítí červená a zelené dioda,
- nyní připojte nabíječku k baterii,
- zelená dioda začne svítit červeně, což znamená, že se baterie nabíjí,
- jakmile je proces nabíjení dokončený, rozsvítí se zelená dioda a nabíjení se přeruší,
- nabíječku odpojte od baterie.
Je zcela přirozené, že se
baterie během provozu zahřívá. Přehřátí se však bát nemusíte, baterie je totiž
opatřena systémem proti přehřátí, který ji v případě hraniční teploty deaktivuje. Stačí jen počkat, až baterie vychladne na provozní teplotu a můžete dál pokračovat v jízdě. Při vybití baterie v ní ještě stále zůstává
malé napětí, které ji chrání před poškozením, ale na pohon elektrokola to již nestačí.
Manipulace s baterií Pokud chcete baterii z šasi vytáhnout, musíte
vysunout celou sedlovou trubku i se sedlem. Klíčkem v zámku baterie otočte
do pozice UNLOCK a baterii
tahem za madlo vytáhněte ven. Při vkládání
nasaďte drážku baterie do
vodící lišty, jinak nepůjde zasunout až dolů. Při vkládání si dejte pozor, abyste nepoškodili spodní konektory baterie nárazem. Jakmile je baterie správně usazena, otočte klíčkem do polohy LOCK.
Displej
Na displeji můžete kontrolovat tyto informace:
- osvětlení – zda je světlo zapnuté nebo vypnuté,
- režim asistence – jakou úroveň jste si zvolili,
- stav baterie.
Ovládání
Pro ovládání a nastavení elektrokola slouží
LCD displej s integrovaným ovladačem. Ovladač má tato 3 tlačítka:
- Power slouží pro zapnutí a vypnutí nebo potvrzení nastavení,
- tlačítky + a – upravujete hodnoty, případně aktivujete osvětlení nebo Asistenta chůze.
Elektrokolo „nahodíte“ tak, že
zapnete baterii kolébkovým knoflíkem a LCD displej tlačítkem Power. Toto tlačítko držte 2 vteřiny. Stejným tlačítkem displej vypnete. Pokud kolo nepojede a bude stát, displej se
vypne automaticky za 10 minut, tím dojde k ušetření energie.
Nastavení režimu asistence
Úroveň asistence si můžete nastavit tlačítky + a -. Stupeň
číslo 1 je nejmenší úroveň (kolo vám pomáhá nejméně, stupeň
číslo 5 je nejvyšší stupeň (kolo vám pomáhá nejvíce). Pokud chcete jet úplně
bez asistence, stačí když LCD displej vypnete tlačítkem Power.
Asistenta chůze aktivujete tak, že
budete držet tlačítko –, a to
po celou dobu, kdy kolo povedete vedle sebe nebo jej budete tlačit do kopce. Jakmile tlačítko pustíte, Asistent chůze vám přestane pomáhat. Pokud je funkce aktivní, kolo jede rychlostí zhruba 4-6 km/h.
Osvětlení
Osvětlení si můžete zapnout nebo vypnout
přidržením tlačítka + po dobu 1 vteřiny.
Údržba
O kolo pečujte jako o klasické kolo. Udržujte ho a všechny jeho komponenty čisté. Pro čistění však rozhodně
nepoužívejte tlakovou myčku WAP. Čisticí prostředky používejte takové, které již máte
vyzkoušené nebo je doporučuje výrobce. Pravidelně mažte řetěz a dotahujte brzdy. Pokud se rozhodnete kolo
používat v zimě, vždy ho
očistěte od soli. Sůl by rozhodně neměla zůstat na žádných elektročástech kola. Kontrolujte také, zda se na rámu, vidlicích, řidítkách a představci
neobjevily praskliny. Poškozené by neměly být ani kabely a obal baterie.
Jak si zajezdíte
Apache Tocho 2018 je kolo, které je určeno především pro jízdu na zpevněných komunikacích a pro jízdu na kratší vzdálenosti. Tocho 2018 nemá odpruženou vidlici ani sedátko, a navíc má menší kola, takže v terénu byste s ním moc parády nenadělali, ovšem na jízdu po městě je jako dělané. Díky jeho sníženému nástupu a celokrytému řetězu na něm můžete jezdit i ve „svátečním“ oblečení. Díky 5 stupňům asistence se při jízdě nemusíte ani zapotit. Pokud se však rozhodnete jet bez pomoci, stačí jen displej vypnout a jet „za svoje“. Jízda je velmi pohodlná i bez asistence, protože motor neklade téměř žádný odpor. Protože je kolo určené pro jízdu ve městě, jistě vás potěší, že má již v základní výbavě blatníky, světlo, stojan a také nosič. Trochu nás zamrzelo, že nosiči chybí pružinová klapka, abyste do něj mohli pohodlně připevnit tašku nebo bundu. Budete si muset vystačit se stahovací gumou. Díky kompaktním rozměrům a možnosti kolo složit, ho můžete s sebou vzít do dopravního prostředku nebo uskladnit v malém bytě. Díky rychlo upínákům kolo snadno „zlomíte“, složit můžete i šlapky a samozřejmostí je také složení řidítek. Na to, že je kolo určeno pro jízdu po městě nám trochu chybí pohodlně odpružené sedlo, které je při jízdě velmi důležité. O pohodlnou jízdu se tedy stará vzpřímený posed a mírně zahnutá řidítka s ergonomicky tvarovanými gripy. Kvůli menším kolům je Apache Tocho 2018 určeno spíše pro jízdu na kratší vzdálenosti. Protože se počítá s tím, že kolo budete využívat zejména při dopravě na kratší vzdálenosti, má Apache Tocho 2018 menší výkon baterie. Maximální dojezd na jedno nabití by měl být 80 km, v reálu je to však mnohem méně. Počítejte s dojezdem kolem 40-50 km. Design kola je velmi pěkný a kompaktní. Příliš ho nenarušují dráty, které jsou vedeny středovou trubkou. Nemusíte se tedy bát, že byste je skládáním mohli poškodit. Trochu neprakticky se nám jeví manipulace s baterií, kterou když chcete vyjmout, musíte vysunout celou tyč i se sedlem. Při nasazování sedla totiž musíte znovu najít optimální výšku, a to někdy není jen tak. Ovládání kola je snadné, protože nenabízí téměř žádné možnosti nastavení parametrů, kromě úrovně asistence. Možná, že by cyklisté ocenili alespoň možnost nastavit si časovou prodlevu, za jakou se má v případě nečinnosti displej vypnout.
Zkušenosti
- Pedály jsou skládací.
- Na baterii se poskytuje standardní záruka 12 měsíců a na ostatní komponenty 24 měsíců.
- Součástí balení je nabíječka, klíče od baterie, stranový klíč o velikosti 18/15 a imbusový klíč.
- Kolo má pevnou přední vidlici a pláště s reflexním proužkem.
- Nosič nemá pružinovou klapku.
Zjistit cenu V hodnocení najdete i
elektrokola leader fox.
Přihlašte se do newsletteru a
získejte super tipy do emailu
Pravidelně zhruba 1 až 3 krát měsíčně vám pošleme skvělé tipy na nakupování, nové testy a nejlepší recenze.
Co můžete čekat?
- Tipy na opravdu dobré nákupy (vybíráme jen to, co bychom poslali sami sobě)
- Výhodné nabídky a slevy (vybereme jen ty opravdu dobré)
- Rady k nakupování
- Nové recenze produktů
- Nové srovnávací testy
- Tyto e-maily jsou zdarma
- Neposíláme spam, ani obchodní nabídky třetích stran
Pro info si přečtěte naše zásady osobních údajů a GDPR.
Sledujte nás na sociálních sítích
Na FB, Instáč a Twitter píšeme novinky o nakupování na internetu a zajímavé tipy, které na covybrat.cz nenajdete.