Pro všechny, kdo nechovají přízeň k hromadné dopravě a jsou zastánci zdravého ovzduší, vyrobila společnost Apache městské ekolo Wakita City 2018. Jízda na něm je díky ergonomickým vlastnostem velmi pohodlná. Otravná je však manipulace s baterií. Přečtěte si, jak dopadlo naše hodnocení!
Parametry

Typ kola | městské |
Materiál rámu | hliník |
Typ brzd | V-brake |
Kapacita baterie | 13 Ah |
Umístění baterie | za sedlovou tyčí |
Nominální výkon motoru | 250 W |
Maximální výkon motoru | neuvádí se |
Průměrný dojezd | neuvádí se |
Maximální dojezd | 110 km |
Umístění motoru | zadní kolo |
Hmotnost | 23 kg |
Nosnost | 120 kg |
Světlo v základní výbavě | ano |
Blatníky v základní výbavě | ano |
Počet stupňů asistence | 5 |
Funkce Walk | ano |
Typ ovládacího panelu | LCD displej |
Počet převodů | 1x7 |
Charakteristika
Elektrokola Apacha Wakita City 2018 je naprosto geniálním
dopravním prostředkem do města a jeho nejbližšího okolí. Využít ho můžete klidně místo hromadné dopravy. Díky 5 stupňům asistence se během cesty do práce
nezapotíte a
kryt řetězu zase
ochrání nohavice vašich kalhot nebo
lem dlouhých sukní. Ve standardní výbavě najdete
LED osvětlení, nosič na zadní kolo, blatníky a stojan.
Baterie a péče o ni
Baterie je ihned připravena k použití. Abyste však dosáhli
maximální kapacity, doporučujeme baterii jízdou
úplně vybít a poté úplně nabít. Tento
proces zopakujte 3x, a to i v případě, že byste zjistili
enormní pokles výkonnosti. Baterie
nemá paměťový efekt, takže není nutné ji nabíjet až po úplném vybití. Dokonce jí ani
nevadí, pokud nabíjecí proces přerušíte.
Nedoporučuje se však
baterii nechávat vybitou, protože by mohlo dojít k jejímu poškození. Po dokončení projížďky doporučujeme baterii ihned dobít. Je zcela běžné, že se
baterie během jízdy zahřívá. Nemusíte se bát, že by mohlo dojít k jejímu přehřátí, protože je
chráněná systémem proti přehřátí. Pokud by se snad teplota začala šplhat k hraničním hodnotám, systém baterii vyřadí z provozu. Vy jen počkejte, dokud teplota neklesne a poté můžete opět pokračovat v cestě. Baterie za sedlovou trubkou (neboli páteřová baterie) se
zapíná pomocí kolébkového knoflíku na boku v horní části. Abyste ji mohli ze šasi vyjmout, je potřeba nejdříve
vysunout sedlovou trubku i se sedlem, odemknout zámek baterii a za madlo ji tahem vytáhnout ven. Při vkládání je potřeba, abyste
drážku nasadili na vodící lištu, jinak baterie nepůjde zcela usadit a nebude fungovat. Dejte také pozor, aby se prudkým nárazem nepoškodily konektory.
Stav baterie můžete kontrolovat buď
na displeji, kde se však zobrazují jen orientační údaje, nebo
přímo na baterii, kde jsou údaje přesnější.
Plnou kapacitu poznáte tak, že
3 LED diody svítí zeleně a 1 LED dioda červeně. Pokud svítí jen červená dioda, je baterie vybitá a je potřeba ji dobít. Pokud baterii
nebudete delší dobu používat, uskladněte ji
na suchém a dobře větraném místě. Neměla by se nacházet v blízkosti jakýchkoliv tepelných zdrojů. Baterie se
během nečinnosti samovolně vybíjí, takže (zejména během zimní sezony) je potřeba baterii
dobít na 60-80 % její kapacity. Jak na správné nabíjení:
- nabíječku připojte do elektřiny,
- vyčkejte na rozsvícení zelené a červené diody,
- nabíječku připojte do baterie, svítí pouze červená dioda,
- jakmile se rozsvítí zelená dioda, je nabíjení u konce a přeruší se,
- nabíječku odpojte od baterie.
Baterii nikdy
nenechávejte permanentně připojenou k nabíječce a nikdy ji nenechávejte uskladněnou na kole. Pokud jste baterii skladovali na místě s nižší teplotou, nechte ji před použitím ohřát na pokojovou teplotu. Pokud se baterie úplně vybije, zůstává v ní i přesto malé napětí, které ji
chrání před poškozením. K pohonu elektrokola však toto napětí nestačí.
Ovládání
Elektrokolo se ovládá pomoc LCD displeje s integrovaným ovladačem. Displej zobrazuje tyto hodnoty:
- osvětlení,
- stav baterie,
- rychlost,
- ukazatel vzdálenosti/rychlosti
- jednotky rychlosti/vzdálenosti,
- asistent chůze,
- chybová hlášení,
- jednotky rychlosti,
- úroveň asistence,
- výkon.
Displej je
opatřen také USB vstupem pro nabíjení
mobilních telefonů. Potřebovat k tomu budete kabel s konektorem Micro USB-B. Ovladač má 3 tlačítka:
- Power – zapnutí a vypnutí přístroje, potvrzování nastavení v menu,
- tlačítko + a – pro úpravu parametrů a pohybu nahoru a dolů v menu.
Elektrokolo uvedete do provozu tak, že zapnete baterii a LCD displej. Pro zapnutí i vypnutí LCD displeje držte tlačítko stisknuté po dobu 2 vteřin.
Pokud kolo nepojede, automaticky se po 10 minutách vypne.
Nastavení asistence
Úroveň asistence nastavujete tlačítky + a -.
Číslo 0 označuje, že jedete
bez pomocí asistence,
číslo 5 označuje
nejvyšší možnou míru asistence. Pokud kolo vedete vedle sebe nebo tlačíte do kopce, můžete si práci ušetřit tím, že si zapnete
Asistenta chůze, díky kterému
kolo pojede rychlostí 4-6 km/h, ale pouze za předpokladu, že budete během této doby
držet tlačítko –. Jakmile ho pustíte, systém Asistenta chůze se deaktivuje.
Změna módu ukazatele rychlosti nebo vzdálenosti
Pokud chcete na displeji kontrolovat rychlost nebo vzdálenost, stačí krátce stisknout tlačítko Power. Sledovat můžete vzdálenost výletu (TRIP), celkovou vzdálenost (ODO), čas (TIME), průměrnou rychlost (AVG), maximální rychlost (MAX).
Vymazání dat a návrat k továrnímu nastavení
Některá data je možné vymazat. Říká se jim
dočasná data a patří mezi ně
vzdálenost výletu, čas, průměrná rychlost a maximální rychlost. Vymazání provedete tak, že současně stisknete a přidržíte tlačítko – a Power. Na displeji se zobrazí hláška rES, zvolíte možnost „y“ a potvrdíte tlačítkem Power. Pro
návrat do továrního nastavení, tedy k hodnotám, které byly nastaveny z výroby,
stiskněte a přidržte současně tlačítka + a Power. Na displeji se zobrazí hlášení dEF, zvolte možnost „y“ a potvrďte tlačítkem Power. Ve spodním řádku se zobrazí dvě nuly.
Nastavení
Pro vstup do menu a úpravu dalších parametrů stiskněte současně a 2 vteřiny podržte tlačítka + a -. Pro výběr parametru stiskněte tlačítko Power, pro uložení nastavení tlačítko Power stiskněte také. Upravovat můžete tyto parametry:
- UN – můžete si vybrat, zda chcete, aby se vám hodnoty zobrazovaly v kilometrech nebo mílích,
- Ld – umožňuje nastavení obvodu kola,
- bL – parametr slouží k úpravě intenzity podsvícení displeje,
- sD – nastavit si můžete dobu, za kterou se displej automaticky vypne, vybírat můžete z rozsahu 1-10 minut.
Údržba
O kolo se starejte stejně pečlivě jako o klasické kolo. Nečistoty na kole nenechávejte zaschnout. Pro čištění rozhodně
nepoužívejte vysokotlakou myčku WAP. Čisticí prostředky používejte jen takové, které máte ověřené nebo je doporučuje výrobce. Pravidelně mažte řetěz a utahujte brzdy. Zejména v zimě
očistěte od soli všechny součástky kola. Na vidlici, řidítkách, rámu a představci by se neměly objevit praskliny. Kabely ani obal baterie by neměly být poškozeny.
Jak si zajezdíte
Apache Wakita City 2018 je kolo určené především do města. Protože výrobce předpokládal, že jej spousta lidí bude využívat místo hromadné dopravy, takže se s ním bude dopravovat do škol nebo do práce, přizpůsobil rám k nízkému nasedání. Při nasedání tedy nemusíte nohu zvedat vysoko. Jedná se o velmi elegantní řešení. Pokud se na kole budete dopravovat do práce nebo do školy, nemusíte si bát obléct kalhoty se širokými nohavicemi nebo dlouhé sukně. Řetěz je celokrytý, takže se olej nemá šanci dostat na oblečení. Pro městské využití je přizpůsobena také geometrie kola a další ergonomické prvky. Sedlovka je odpružená a sedlo gelové, takže jízda na kole Apache Wakita City 2018 je maximálně komfortní. Komfort zvyšuje také vzpřímené sezení během jízdy a zahnutá řidítka s ergonomickými gripy. Všechny, kteří rádi vymění autobusy, auta a tramvaje za kola, potěší bohatá výbava, která zahrnuje osvětlení, blatníky, ale také nosič a stojánek. Drobnou nevýhodou nosiče je absence pružinové klapky, takže abyste si na kolo mohli odložit třeba tašku, budete zřejmě potřebovat upínací gumu. Displej má větší číslice, takže problém s přečtením údajů nebudou mít ani starší osoby nebo lidé, kteří nosí brýle. Senioři, ale nejen ti, jistě ocení snadné ovládání, protože ovladač kola je kompaktní, LCD displej má integrovaný ovladač, takže je všechno pěkně po ruce. Poměrně nekomfortně je vyřešeno vysouvání baterie, kdy při tomto úkonu musíte vytáhnout celou sedlovku i se sedlem. Poté si totiž musíte sedlo opět nainstalovat do výšky, která je pro vás pohodlná, a to jak dobře víme, občas chvíli trvá, než najdeme to „pravé ořechové“. Z tohoto důvodu se obáváme, že se vám baterie nebude chtít tak často z kola vyndávat, přestože se nedoporučuje baterii na kole dlouhodobě nechávat. A pokud si ji budete chtít vzít s sebou, třeba v případě, že kolo necháte uzamčené někde na veřejnosti, také manipulace s vysouváním sedla nebude zrovna nejideálnější.
Zkušenosti
- Součástí balení je nabíječka, klíče od zámku baterie, stanový klíč velikosti 18/15 a imbusový klíč.
- Pro vytažení baterie je nutné vysunout celou sedlovku i se sedlem.
- Záruka na baterii je ve výši 12 měsíců, na další komponenty 24 měsíců.
Zjistit cenu V našem průvodci probíráme i
přestavbu na elektrokolo.
Přihlašte se do newsletteru a
získejte super tipy do emailu
Pravidelně zhruba 1 až 3 krát měsíčně vám pošleme skvělé tipy na nakupování, nové testy a nejlepší recenze.
Co můžete čekat?
- Tipy na opravdu dobré nákupy (vybíráme jen to, co bychom poslali sami sobě)
- Výhodné nabídky a slevy (vybereme jen ty opravdu dobré)
- Rady k nakupování
- Nové recenze produktů
- Nové srovnávací testy
- Tyto e-maily jsou zdarma
- Neposíláme spam, ani obchodní nabídky třetích stran
Pro info si přečtěte naše zásady osobních údajů a GDPR.
Sledujte nás na sociálních sítích
Na FB, Instáč a Twitter píšeme novinky o nakupování na internetu a zajímavé tipy, které na covybrat.cz nenajdete.