Recenze Apache Yamka MX 13 AH

Výrobce elektrokol Apache přišel letos na trh s modelem Yamka MX 13 AH, který je vhodný pro ženy, což ovšem neznamená, že na něm nemohou jezdit také pánové. E-bike má standardní výbavu, ale od konkurence ho odlišuje středové umístění motoru, které se montuje většinou do dražších kol. Stejně tak je tomu o tohoto kola, za které si tedy řádně připlatíte. Myslíte si, že Yamka MX 13 AH je kolo právě pro vás? Přečtěte si naši recenzi a uvidíte!

Parametry

Typ kolahorské
Materiál rámuhliník
Typ brzdhydraulické
Kapacita baterie13 Ah
Umístění baterierámové
Nominální výkon motoru250 W
Maximální výkon motoruneuvádí se
Průměrný dojezdneuvádí se
Maximální dojezd130 km
Umístění motorustředové
Hmotnost21,7 kg
Nosnost120 kg
Světlo v základní výbavěne
Blatníky v základní výbavěne
Počet stupňů asistence5
Funkce Walkano
Typ ovládacího paneluLCD displej
Počet převodů1x9

Charakteristika

Jedná se o dámské horské kolo, které má pohodlný posed odpovídající sportovnímu využití. Protože se jedná o kolo do terénu, nenajdete na něm blatníky ani světlo. Výkon motoru je možné zvýšit tak, aby kolo jezdilo vyšší rychlostí, než je zákonem povolených 25 km/h. Při vyšší rychlosti však nesmíte být účastníkem silničního provozu (nesmíte jezdit na cyklostezkách ani na silnicích, ale jen v terénu).

Baterie a péče o ni

Baterie je rámová, což je pro horské kolo typické. Nenarušuje design ani geometrii kola. Jedinou nevýhodou je, že přijdete o možnost připevnění stojanu na lahev.

Během používání se baterie zahřívá, ale jedná se o zcela přirozený jev, takže nejde o závadu. Baterie je navíc opatřena ochranným systémem proti přehřátí, takže se nemusíte bát, že by k přehřátí a poškození baterie došlo. Pokud by se teplota blížila hraničním hodnotám, baterie se odpojí. Stačí, abyste počkali, než teplota klesne na přijatelnou hodnotu a opět můžete na kole jet.

Baterii je možné nabíjet pokaždé, když skončíte s jízdou. Nemá paměťový efekt, takže není nutné ji dobíjet až v momentě, kdy je úplně vybitá. Pokud by se vám zdálo, že její výkon rapidně poklesl, je vhodné provést 3x za sebou kompletní vybití jízdou a nabití baterie do plna. Tím by se její kapacita a výkon měli zlepšit.

Tato rámová baterie se zapíná tlačítkem, které najdete v horní části. Zapíná a vypíná se podržením tohoto tlačítka po dobu 4 vteřin. Vždy, když kolo budete nechávat někde venku, vezměte si baterii s sebou. Je sice ke kolu připevněná zámkem, ale jedná se o poměrně dobrou prevenci proti krádeži.

Abyste baterii mohli z kola vyndat, je nutné otočit klíčkem o 180° a vytáhnou ji směrem nahoru. Při vkládání baterie zpět dejte pozor, abyste nepoškodili spodní konektor.

Stav baterie můžete sledovat na LCD displeji, ale jedná se spíše o informativní charakter. Přesný stav zjistíte přímo na baterii, která obsahuje 4 LED diody. Pokud je baterie plně nabitá, svítí 3 elektrody zeleně a 1 červeně. Pokud svítí pouze červená dioda, je baterie téměř vybitá, a proto byste ji měli co nejdříve nabít. I při totálním vybití baterie v ní nějaké napětí zůstává, takže je chráněná proti poškození. K pohonu kola však tato malá kapacita nestačí.

Baterii při nepoužívání kola nenechávejte ke kolu připojenou, nenechávejte ji ani permanentně na nabíječce. Po dokončení nabíjení se tento cyklus sám přeruší, ale nabíječku je nutné odpojit. Při delším nepoužívání dbejte na to, aby byla baterie dobitá nejméně na 60-80 % její kapacity. Dobíjet ji můžete buď přímo v elektrokole, nebo ji z něj můžete vytáhnout a dobíjet doma. Před nabíjením je nutné, abyste baterii vypnuli.

Během toho, co nebudete na kole jezdit, třeba v zimě, baterii skladujte na suchém místě ideálně při pokojové teplotě, která by se měla pohybovat v rozmezí od 15 °C do 20 °C. Pokud byste ji nabíjeli při teplotách 0 °C nebo 40 °C a výš, mohlo by dojít k jejímu poškození. Pokud jste baterii skladovali v chladném prostředí, nechte ji před nabíjením nebo připojením ke kolu ohřát na provozní teplotu (pohybuje se kolem 20 °C). Při delší nečinnosti se lithiová baterie vybíjí zhruba o 5-10 % za měsíc, proto její kapacitu pravidelně kontrolujte a dobíjejte nejméně na 60-80 %.

Postup nabíjení baterie:

  • nabíječku připojte do zásuvky a počkejte, dokud se nerozsvítí zelená a červená dioda,
  • poté nabíječku připojte k baterii,
  • zelená dioda začne svítit červeně, což značí nabíjení,
  • jakmile je nabíjení dokončeno, dioda začne opět svítit zeleně a nabíjení se přeruší.

Pokud potřebujete nabíjení ukončit dřív, než dojde k úplnému nabití, nic se nestane. Baterii tím nepoškodíte.

LCD displej

TFT displej je barevný a vyčíst z něj můžete tyto údaje:

  • čas,
  • USB nabíjení,
  • osvětlení,
  • stupnici rychlosti,
  • mód ukazatele,
  • ukazatel údajů,
  • stupeň asistence,
  • výkon,
  • napětí nebo stav baterie v procentech,
  • stav baterie (obrázek baterie).

Ovládání

Elektrokolo zapnete tak, že nejdříve zapnete rámovou baterii a na ovladači stiskněte tlačítko pro zapnutí po dobu 2 vteřin.

Ovladač má tato tlačítka:

zapnutí/vypnutí,
• tlačítko + a slouží pro pohyb v menu a pro úpravu parametrů,
• tlačítko se symbolem světla – ovládá podsvícení displeje, které je možné zapnout nebo vypnout,
• tlačítko s písmenem i – jedná se o informace, slouží pro vstup do menu, přepínání parametrů a potvrzování nastavení.

Panel elektrokola se zapíná tlačítkem pro zapnutí a vypnutí na ovladači, toto tlačítko držte zhruba 2 vteřiny. Pokud s kolem nevyjedete, vypne se systém automaticky po 5 minutách, tento časový údaj je však možné si individuálně nastavit.

Režim asistence

Při nastavování úrovně režimu asistence stiskněte krátce tlačítko + nebo -. Nastavit si můžete 5 úrovní, 0 znamená, že jedete bez pomoci elektromotoru, číslo 5 je nejvyšší stupeň asistence a motor vám během jízdy pomáhá nejvíce. Po zapnutí displeje je stupeň asistence automaticky nastavený na hodnotu 1.

Pro nastavení Asistenta chůze, tedy funkce Walk, stiskněte a krátce přidržte tlačítko -. Tuto funkci oceníte především, když kolo povedete vedle sebe, případně je potlačíte do kopce. Rychlost kola se bude pohybovat v rozmezí 4-6 km/h. Po dotlačení kola do cíle, nebo zkrátka pokud už nebudete chtít asistenci využívat, tlačítko – pusťte. Tím se režim Walk přeruší. Tlačítko – musíte držet během celé doby, co chcete, aby vám Asistent chůze pomáhal.

Jízdní údaje

Pokud si na displeji přejete zobrazovat jiné informace, než jsou nastavené, stiskněte tlačítko i. Na displeji budete mít pod kontrolou:

  • vzdálenost výletu,
  • celkovou vzdálenost,
  • maximální rychlost,
  • průměrnou rychlost,
  • zbývající dojezd,
  • energetický výdej (zobrazuje je v kaloriích kCal),
  • celkový čas jízdy.

Displej

Nastavení umožňuje vybrat si, zda chcete mít displej podsvícený nebo nikoliv. Zapnutí/vypnutí provedete tak, že na 2 vteřiny stisknete tlačítko se symbolem světla. Při zhoršených světelných podmínkách se podsvícení displeje zapne automaticky. Intenzitu podsvícení je možné si navolit v rozsahu 10, 30, 50, 75 nebo 100 %.

Mazání údajů

Některé údaje si můžete sami vymazat. Jedná se o údaje dočasné (vzdálenost výletu, maximální a průměrná rychlost a celkový čas jízdy). Pokud vymazání neprovedete ručně, vymažou se tato data automaticky, jakmile dosáhnete jízdního času 99 hodin a 59 minut. Při vypnutí displeje k vymazání těchto hodnot nedojde.

Úprava parametrů

Pokud chcete upravovat parametry, stiskněte 2x rychle za sebou tlačítko i. Parametry vybíráte tlačítky + a –, pro potvrzení výběru nebo nastavení stiskněte tlačítko i. Pokud chcete nastavení opustit, stačí 2x rychle za sebou stisknout opět tlačítko i. Pokud během nastavování nebudete 10 vteřin nic dělat, opustíte nastavení automaticky.

Upravovat můžete tyto parametry:

  • unit – jedná se o nastavení jednotek, zvolit můžete zobrazení v km nebo mílích,
  • brightness – umožňuje nastavení intenzity podsvícení displeje,
  • auto off – slouží k nastavení času automatického vypnutí displeje v rozsahu 1-9 min,
  • max pas – vybíráte z počtu přípomocí,
  • power view – jedná se možnost nastavení formátu ukazatele výkonu, zvolit můžete buď výkon, nebo točivý moment,
  • SOC view – nastavení zobrazení baterie, vidět můžete buď procenta, nebo napětí,
  • trip reset – slouží k vymazání dočasných dat,
  • wheel – díky tomuto parametru si můžete nastavit průměr kola v palcích,
  • speed limit – umožňuje nastavení rychlostního limitu v rozsahu 10-25 km/h,
  • AL sensitivity – jedná se o nastavení světelné citlivosti, 0 znamená, že je snímač vypnutý, 5 je nejvyšší stupeň,
  • set lock – nastavujete čas.

V sekci Information zjistíte informace o stavu a vlastnostech baterie i přehled o chybových hlášeních, která se vám během používání kola objevila (zobrazeno může být maximálně 10 položek).

Údržba

Yamka MX 13 AH byste měli udržovat jako klasické kolo. Nikdy ho nenechávejte špinavé a pro jeho údržbu používejte buď osvědčené čistící materiály, nebo ty doporučené výrobcem. Péči věnujte pravidelnému mazání řetězu. Při jízdě v zimě vždy všechny části, zejména tedy kontakty baterie a další konektory elektrovýbavy, dobře očistěte od soli.

Nezapomínejte ani na brzdy, které byste měli mít správně dotažené. Na kole by neměly být praskliny v rámu, vidlici, přestavci a ani na řidítkách. Kontrolujte také kabely, které by neměly být poškozené stejně jako obal baterie. Pokud budete kolo převážet autem, baterii z něj vyjměte.

Jak si zajezdíte

Kolo je určené do terénu, čemuž odpovídá také výbava. Nemá světla ani blatníky, takže pro jízdu po silnicích nebo cyklostezkách není úplně vhodné. Pro terén jsou upraveny také pláště, které jsou širší, abyste lépe překonali náročnější podmínky. Díky „osekané“ výbavě je kolo poměrně lehké, váží 21,7 kg, což je na horské ekolo přijatelné. Vidlice od předního kola je odpružená, takže vás během jízdy nebude obtěžovat ani náročnější terén.

Apache Yamka MX 13 AH má navíc zámek na řidítkách, takže si je můžete zamknout a LCD displej nabízí USB vstup pro nabíjení vašeho mobilního telefonu.

Baterie je umístěna na rámu, což je pro e-MTB nejběžnější a pro celkovou ergonomii i geometrii kola nejvhodnější. Stejně tak je dobré středové umístění motoru, které bývá dostupné u dražších kol. Ostatně, tak je tomu i u Apache Yamka 13 AH. Za kolo zaplatíte docela slušné „love“, které se alespoň v roce 2018, blíží padesáti tisícům korun.

Nominální výkon motoru je 250 W, který dokáže kolo hnát rychlostí 25 km/h. Výkon motoru je možné zvýšit, ovšem výrobce nenabízí informace o tom, na jak moc. Víme, že v servisech tuto možnost nabízejí a kola mohou jezdit rychlostí až 40 km/h. Vyšší rychlost nedělá dobře baterii.

Dojezdová vzdálenost se uvádí 130 km, ovšem počítejte spíše s nižším číslem, které se pohybuje kolem 70 km, ale vše záleží také na vaší hmotnosti, terénu, povětrnostních podmínkách a dalších okolnostech. Nosnost kola je standardních 120 Kg, stejně jako stupňů asistence je standardních pět.

Nadstandardní je ovšem počet převodů, kterých Apache Yamka MX 13 AH nabízí hned 9, takže jízdu na něm si můžete udělat komfortní i v náročném terénu. Kolo je svou stavbou určeno spíše pro ženy, má sníženou středovou trubku, ale neznamená to, že by si jej nemohli pořídit i muži. Rám umožňuje pohodlné sezení, které však odpovídá nárokům sportovního cyklisty.

Zkušenosti

  • Součástí balení je nabíječka, klíče od zámku baterie, stranový klíč s označením 18/15 a imbusový klíč.
  • Na rám a komponenty elektrokola výrobce poskytuje záruku 24 měsíců.
  • Na životnost baterie se poskytuje záruka 12 měsíců.
Zjistit cenu

V nákupním rádci jsou i horské elektrokola.

8.5 Celkové Hodnocení
Apache Yamka MX 13 AH

Horské elektrokolo je vhodné i do náročnějšího terénu, protože nabízí 9 úrovní převodu, které vám pomohou si jízdu opravdu užít. Výkon motoru dovoluje kolu jet 25 km/h, ovšem tuto hodnotu je možné zvýšit. Řidítka jsou uzamykatelná a LCD displej nabízí USB vstup pro nabíjení mobilního telefonu. Dojezdová vzdálenost by mohla být vyšší.

PLUSY
  • uzamykatelná řidítka
  • rámová baterie
  • středový pohon
  • USB vstup
  • 9 převodů
MÍNUSY
  • vyšší dojezdová vzdálenost
  • vysoká cena
Přidejte svou zkušenost s produktem
Budeme rádi za vaše názory a připomínky

      Napište svou recenzi

      Před odesláním komentáře byste měli vědět, jak pracujeme s vašimi osobními údaji. Důvodem pro zpracování osobních údajů je náš oprávněný zájem. Jsme správci osobních údajů a chráníme je v souladu se zákonem 101/2000 Sb., O ochraně osobních údajů a s principy obsaženými ve směrnici EU č. 95/46/EC (GDPR). Při odeslání komentáře zpracováváme tyto osobní údaje - jméno, email a vaši IP adresu. Jméno používáme pro oslovení při případné odpovědi. Jméno můžete nahradit i přezdívkou. Email používáme pouze pro odeslání notifikačního emailu se zprávou, že vám někdo odpověděl na váš dotaz, případně rovnou pošleme odpověď na váš dotaz. Email je neveřejný a pro jiné účely ho nepoužíváme. IP adresu využíváme výlučně pro ochranu formuláře před spamem. Případné úpravy osobních údajů a žádosti o smazání můžete vyřídit emailově na poradime@covybrat.cz.