Podívali jsme se zblízka na oblíbený nosič kol, který snadno připojíte na tažné zařízení. Uveze tři jízdní kola nebo 2 elektrokola. A pokud si dokoupíte nástavce, zvládne i čtyři bicykly. Vyniká jednoduchou montáží, bytelnou konstrukcí a je schválený k použití v celé Evropské unii. Prohlédněte si podrobněji, jak funguje a co vám může nabídnout.
Parametry

Typ | nosič na tažné zařízení |
Maximální počet kol | 3 |
Funkce sklopení | ano |
Uzamčení kola k nosiči | ano |
Adaptér pro rozšíření kapacity | ano |
Materiál konstrukce | hliník |
Maximální nosnost | 68 kg |
Hmotnost | 18,1 kg |
Přibližná cena | 11500 Kč |
Strada Sport M3 je bytelný nosič jízdních kol, který se zapojuje na tažné zařízení. Postačí k tomu jednoduché zacvaknutí. Kromě nosiče kol budete při nákupu potřebovat ještě doplňkovou SPZ, kterou umístíte na vyhrazené místo mezi zadními světly vzadu na nosiči. Prodejci ji nabízejí za pár set korun.
Základní rám nosiče se skládá ze spodní nosné části a svislé sklopné vzpěry, na které je trojice připevňovacích spon na uchycení rámů kol. Dále má nosič menší sklopné madlo, které slouží k instalaci a aretaci nosiče na tažném zařízení. Samozřejmou součástí jsou i zadní světla a 13pólová elektrická přípojka.
Pokud potřebujete do svého auta napojit 7pólovou přípojku, není to problém. Akorát počítejte s dodatečnou investicí. Budete si totiž muset dokoupit redukci, která vás vyjde přibližně na 200 Kč. Takže žádná tragédie.
K nosiči Strada Sport M3 zároveň dostanete klíče. Ty vám poslouží ke dvěma účelům, a to uzamčení nosiče k tažnému zařízení vašeho vozidla a pak k zamknutí přezek, které budou držet rám vašich kol. Zámky jsou obyčejné, ale plně dostačující na běžné použití.
Nosič je výklopný. Pokud to budete potřebovat, můžete ho vyklopit směrem od auta. Klidně i s připevněnými koly. K tomu budete nejdřív muset stisknout jisticí klapku, kterou najdete ve spodní vodorovné části rámu vpravo vzadu. Pak už jen stačí zatlačit nohou shora na zadní trubku pod SPZ a nosič se naklopí.
Montáž nosiče a jízdních kol
Jak už jsme naznačili, namontování nosiče na tažné zařízení není žádná věda. Lépe se vám bude nosič napojovat ve dvou, ale při troše zručnosti a dostatečné síle (nosič váží asi 18 kg) to zvládne i jeden člověk. Tady je podrobný postup, jak na to.
- Z obchodu už si odnesete složený nosič. Takže nebudete muset nic skládat. Přesto před nasazováním na kouli tažného zařízení musíte strčit klíček do zámku ukrytého v madle.
- Nosič držte pevně po obou stranách rukama tak, aby svislá strana se světly mířila směrem k vám. Můžete si pomoct zapřením zadní strany nosiče o stehna. Případně, pokud jste dva, můžete držet nosič jeden zezadu a druhý zboku. Následně uchopte madlo a vyklopte ho asi 70°směrem od sebe, jakoby ke kufru auta, a nasaďte důlek pod madlem na kouli tažného zařízení.
- Po nasazení opatrně přizvedněte madlo ještě výš a vyklápějte ho směrem ke kufru postupně tak, až v místě spoje nosiče s koulí tažného zařízení uvidíte nejen červenou hlavičku pojistky, ale i její zelené tělo. Jakmile uvidíte vyčnívat aspoň kousek zelené pojistky, máte nosič správně nasazený.
- Přesvědčte se, že je pojistka opravdu dostatečně vyskočená a je vidět zelené tělo. Pokud ano, můžete sklopit madlo směrem k sobě opět do vodorovné polohy. Pokud jste dva, jeden drží nosič, druhý sklápí madlo. Jestli nosič napojujete sami, zapřete si zadní část se světly o stehna a jednou rukou přidržujte nosič, zatímco druhou rukou sklopíte madlo do vodorovné polohy. Mělo by to jít bez odporu, pokud ne, opakujte nasazení nosiče znovu.
- Madlo máte plně vodorovně sklopené směrem k sobě, naposledy zkontrolujte pojistku, že ční aspoň kousek zelené a vytáhněte klíček ze zámku. V tuhle chvíli máte nosič bezpečně upevněný na autě. Můžete ho pustit a začít s umisťováním jízdních kol.
- Jako první vyklopte směrem nahoru boční část rámu ze středu podlahy nosiče směrem ke kufru auta. Pak vyklopenou část rámu zabezpečte páčkami, které najdete v blízkosti kloubů po obou stranách vyklopené části.
- Teď je na řadě připojení elektřiny. Vezměte kabel se zástrčkou a nasaďte jej na zásuvku poblíž tažného zařízení. Pak otočte zástrčku doprava, dokud to půjde. Tím se kabel napevno spojí se zásuvkou a máte napojeno. Pokud je to potřeba, nezapomeňte využít redukci z 13 na 7 pólů.
- Začněte na nosič dávat kola. První kolo umístíte nejblíž kufru auta tak, že musí stát oběma koly na kolejnici, která je nejblíž zadku auta. A k tomu je potřeba, aby byly klínové vložky z vnitřních stran obou kol. Klínové vložky se dají posouvat. Upravte jejich polohu tak, aby kolo bylo nepřečuhovalo ani na jednu stranu, ale stálo uprostřed nosiče. Pak dotáhněte motýlkové šrouby klínových vložek.
- Přichyťte rám kola k přezce, která je přímo na svislém rámu mezi jízdním kolem a autem. Pozornost věnujte gumové vložce na pásku. V případě potřeby ji posuňte tak, aby byla naproti pevné čelisti přezky. Pak páskem dotáhněte napevno. Na konec přezku zamkněte klíčkem a je to.
- Poslední zajištění se týká předního a zadního kola vašeho bicyklu. Na kolejnici nosiče najdete pásky, které provlíknete skrz výplet kolem ráfků a dotáhnete napevno. Tím zabezpečíte, že se vám během jízdy kola nebudou samovolně otáčet a zajistíte lepší stabilitu.
Pokud potřebujete přepravit více kol, pokračujte v přidávání postupně směrem od auta. Při přepravě čtyř kol budete muset dokoupit nástavec, odmontovat zadní světla a připojit ho. Jinak je postup stejný. Rovněž demontáž je totožná, jen v opačném pořadí bodů.
Hodnocení nosiče Atera Strada Sport M 3
Hlavní předností nosiče Strada Sport M3 je jednoduchá instalace, kterou zvládne průměrně silný člověk sám. Jednoduchosti použití nahrává i fakt, že nosič dostanete z výroby zcela složený, takže ho jen vezmete, připojíte na auto a můžete začít využívat.
Pozitivně hodnotíme kvalitu použitého materiálu a systém upevnění, který bere v úvahu i citlivější karbonové rámy kol. Proto mají všechny pásky přezek upevňujících rám kola gumovou vložku, která tlumí a chrání rám kola před odřením.
Nadstandardní je také celková nosnost výrobku, která je 68 kg. Přičemž na každou kolejnici můžete dát kolo o hmotnosti až 30 kg. Tohle se bude líbit hlavně příznivcům elektrokol, která jsou těžší. Na nosiči tak přepravíte až 3 normální nebo 2 elektrokola. Plusové body získává možnost dokoupení nástavce na 4. kolo.
Velkou výhodou je určitě i možnost uložení nosiče do kufru auta. Pokud se chystáte na celodenní výšlap na kolách, tak doporučujeme nenechávat nosič na tažném zařízení auta na parkovišti. Díky jednoduché montáži a demontáži vám uložení do kufru nezabere víc než pár minut.
A co by měl výrobce nosiče ještě napravit pro příště? Jsou to zejména držáky rámů kol. I když budete převážet jen jedno kolo, není možné sundat přezky na tyčích pro další kola. Ty jsou ale volně zavěšené na hlavním rámu nosiče, takže mohou při prudkých změnách směru narážet do rámu nejbližšího převáženého kola. Doporučujeme je proto omotat měkkým hadrem nebo jinou podložkou.
Dalším mínusem jsou dlouhé dráty vespod nosiče. Vedou elektřinu ke světlům a těžko můžeme mít výrobci za zlé, že je udělal co do délky s rezervou, když může být potřeba při instalaci nástavce na čtvrté kolo. Ale systém vedení drátů je nešťastný.
Při jízdě po kamenité cestě nebo sjezdu do garáže, kde se láme povrch ve větším úhlu, mohou volné kabely zavadit o vozovku a poškodit se. Doporučujeme je proto zajistit k boční konstrukci nosiče pomocí izolační pásky tak, aby nevisely příliš dolů.
Posledním nedostatkem je absence bílých světel, která potřebujete při couvání. Výsledkem je zhoršená orientace při parkování. Takže si dávejte dobrý pozor a raději couvejte na několikrát, abyste zbytečně nepoškodili nosič nebo své okolí.
Zjistit cenu
Textařina mě živí od roku 2016. Nejčastěji píšu o elektru, nábytku nebo financích. Ve volném čase čtu, zajímám se o kulturu a příležitostně sportuji. Mám radost, když moje texty pomáhají čtenářům se správným výběrem produktu a když se při čtení dozví něco nového.
Přemýšlíte o nosiči na kola na střechu auta?
Sledujte nás na sociálních sítích
Na FB, Instáč a Twitter píšeme novinky o nakupování na internetu a zajímavé tipy, které na covybrat.cz nenajdete.