Recenze Leader Fox Altar 2017

„Cestou, necestou, polem, nepolem…“, i tímto výrokem bychom mohli definovat jízdní vlastnosti Leader Fox Altar 2017 s upravenými plášti, které jsou na asfaltu ještě tišší a dobře si s nimi zajezdíte i v terénu. Výkon motoru je možné zvýšit, takže neubudete omezeni jen zákonem povolenou rychlostí 25 km/h. Největší doménou tohoto kola je však velmi přijatelná pořizovací cena, za kterou budete jezdit na velmi dobrém kole. Přečtěte si, jaké jsou jeho další výhody a v čem vidíme zlepšení!

Parametry

Typ kolahorské
Materiál rámuhliník
Typ brzdhydraulické
Kapacita baterie14 Ah
Umístění baterierámové
Nominální výkon motoru250 W
Maximální výkon motoru350 W
Průměrný dojezd70 km
Maximální dojezd110 km
Umístění motorustředové
Hmotnost22 kg
Nosnost120 kg
Světlo v základní výbavěne
Blatníky v základní výbavěne
Počet stupňů asistence5
Funkce Walkano
Typ ovládacího paneluLCD displej
Počet převodů1x9

Charakteristika

Horské kolo Leader Fox Altar 2017 vyrobila česká společnost. Je určeno pro jízdu v terénu, čemuž odpovídá i jeho vybavení. Nenajdete na něm světlo ani blatníky. Pro komfortnější zdolávání terénu je přední vidlice odpružená. O vaši bezpečnost se starají hydraulické brzdy na předním i zadním kole. Nominální výkon motoru je 250 W, ovšem je možné jej zvýšit až na 350 W. V tom případě však s kolem již nesmíte jezdit po silnicích nebo cyklostezkách, protože to zákon nedovoluje. S takto upraveným kolem můžete jezdit pouze v terénu.

Baterie a péče o ni

Baterie je rámová, což znamená, že je umístěná na rámu. Toto umístění je pro sportovní horská kola typické. Není narušen design ani geometrie kola. Pouze malou komplikací může být to, že si na toto místo nemůžete připevnit stojan na vodu. Motorové umístění je středové, což je v současné době považováno za velmi praktické a nejlepší z hlediska jízdních vlastností. Středové umístění motoru je úspornější.

Udává se, že na jedno nabití baterie by měl cyklista ujet asi 110 km, ovšem reálný dojezd je zhruba jen 70 km. Baterii po dokončení vašeho výletu vždy nabijte do plna. Pokud bude baterie úplně prázdná, její nabití bude trvat zhruba 6 hodin, nabíjení může být i kratší, pokud baterie není zcela vybitá. Nabíjecí doba se proto pohybuje mezi 1 hodinou a 6 hodinami.

Pokud se baterie úplně vybije, zůstává v ní i přesto malé napětí, které ji chrání před poškozením. Napětí je bohužel tak slabé, že není možné pro fungování kola. V tomto případě budete na kole muset šlapat bez asistence.

Je běžné, že se baterie při provozu zahřívá. Nemusíte se však bát, že by se baterie přehřála, protože je chráněna systémem proti přehřátí. Pokud by hodnoty byly hraniční, baterie se vypne. Vy jen počkejte, dokud teplota neklesne a můžete pokračovat dál v jízdě.

Pokud nebudete na kole déle jezdit, zejména v zimě, vyndejte baterii z kola ven a skladujte ji na suchém a dobře větraném místě. Na baterii by neměly působit žádné tepelné zdroje, které mimo jiné zahrnují i sluníčko. Pokud ji budete skladovat v chladu, nechte ji před uvedení do provozu ohřát na běžnou pokojovou teplotu (zhruba 20 °C).

Baterii byste nikdy neměli nechat dlouho vybitou. Při delším nepoužívání ji nabíjejte 1x za 3 měsíce nejméně na 60 % její kapacity, ideálně ji dobijte do plna. Rozhodně ji však nenechávejte permanentně připojenou k nabíječce.

Pokud se vám zdá, že kapacita baterie rapidně poklesla, úplně ji vybijte jízdou a plně nabijte. Tento proces zopakujte 3x. Dioda na nabíječce svítí během nabíjení červeně, jakmile je proces dokončen, rozsvítí se zeleně. Po dobití nabíječka tento proces přeruší.

Stav baterie si můžete zkontrolovat jak na displeji, tak na samotné baterii. Na displeji jsou údaje jen orientační. Přesnější informace o kapacitě najdete právě na baterii. Pokud všechny LED diody svítí, je baterie plně nabitá.

LCD displej

Barevný TFT displej má vysoký kontrast. Jeho pouzdro je vyrobeno z odolného ABS a přední část je chráněna pevným akrylátem, který má tuhost tvrzeného skla. Úroveň jasu je možné regulovat.

Displej zobrazuje tyto hodnoty:

  • rychlost – může být průměrná, maximální nebo okamžitá,
  • kilometry,
  • PAS – pedálový asistent,
  • POW indikátor nabíjení,
  • vzdálenost – celkový počet ujetých kilometrů, ujetá vzdálenost za den, čas jízdy,
  • čas.

Ovládání

Pro nastavování a ovládání slouží ovladač, který na sobě má tři tlačítka: Power, + (nahoru), (dolů).

  • Power – tímto tlačítkem elektroniku vypínáte a zapínáte, zároveň funguje jako tlačítko OK, jeho funkce se mění na základě počtu a rychlostí zmáčknutí,
  • Tlačítky + a se pohybujete nahoru a dolů nebo slouží pro přičítání či odčítání hodnot.

Pro zapnutí elektrokola stiskněte krátce tlačítko Power (zhruba 1,5 vteřin). K vypnutí dojde automaticky, pokud se kolo nepoužívá, tzn., že stojí. Dobu vypnutí je možné si nastavit v časovém rozmezí 0-7 min. Vypnout jej však můžete i tlačítkem Power. Displej se rozsvítí, pokud stisknete a přidržíte tlačítko +.

Režim asistence

Úroveň asistence měníte tlačítky + a -. 0 znamená, že nebudete používat žádnou asistenci a pojedete jen na „svoji energii“, 5 je nejvyšší stupeň asistence. Pokud kolo vedete nebo tlačíte do kopce, je možné si aktivovat Asistenta chůze, tzv. systém Walk. K aktivaci dojde stisknutím a držením tlačítka –, asistent bude aktivní tak dlouho, dokud prst z tlačítka nesundáte. Během tohoto režimu se kolo pohybuje rychlosti zhruba 6 km/h.

Jízdní údaje

Tlačítkem Power si nastavujete, zda se na displeji mají zobrazovat režimy rychlosti nebo informace týkající se ujeté vzdálenosti.

Mazání údajů

Elektronika kola vám umožňuje vymazání některých dat. Při současném zmáčknutí tlačítek + a – můžete vynulovat průměrnou rychlost, maximální rychlost, výlet a čas.

Úprava parametrů

Abyste se dostali do MENU, kde si můžete upravit další parametry, je zapotřebí, abyste stiskli 2x za sebou tlačítko Power. Vybraný parametr bliká. Pro změnu hodnoty stačí stisknout tlačítko + nebo – a vše uložit tlačítkem Power.

Pokud chcete z MENU vystoupit, opět stiskněte 2x tlačítko Power. Z MENU můžete vystoupit také tak, že 10 vteřin neprovedete žádnou akci.

Nastavení hodnot v MENU:

  • system – můžete se rozhodnout mezi metrickým a britským zobrazováním hodnot,
  • úroveň jasu – můžete si zvolit intenzitu podsvícení displeje, která může být buď tmavší (označení I) nebo světlejší (označení IIIII),
  • auto off – slouží k nastavení automatického vypnutí, které se udává v minutách,
  • scény – můžete si zvolit, zda se vám informace na displeji budou zobrazovat v analogové nebo digitální formě,
  • indikátor baterie – stav baterie můžete sledovat tak, že si buď nastavíte hodnoty napětí, kapacitu baterie v procentech nebo můžete zvolit možnost vypnuto,
  • indikátor napájení – hodnoty napájení můžete sledovat buď v analogové, nebo digitální formě, tyto údaje souvisí s výkonem baterie, ne motoru,
  • hodiny – umožňují nastavení přesného času i data, nastavit můžete: hodiny, minuty, sekundy, rok, měsíc a den.

Údržba

O kolo se starejte jako o běžné kolo s tím rozdílem, že v zimě věnujte pozornost všem elektrickým komponentům, které přijdou do styku se solí. Ihned je od ní očistěte. Pro údržbu používejte osvědčený přípravky nebo taková čistidla, která doporučuje výrobce. Pravidelně mažte řetěz a kontrolujte brzdy, aby byly správně dotažené.

Všímejte si toho, zda nejsou poškozené kabely a obal od baterie. Na rámu, vidlicích, řidítkách a představci si kontrolujte, zda se neobjevily praskliny. Pokud budete kolo přepravovat v autě, baterii z kola vyndejte.

Jak si zajezdíte

S kolem si parádně zajezdí rekreační milovníci horské turistiky. Náročnější uživatelé by si zřejmě vybrali jiný model, ale pro všechny ostatní je toto kolo opravdu dobrou volbou.

Leader Fox Altar 2017 pořídíte za velmi přijatelnou cenu lehce přesahující 30 000 Kč. Spadá do střední cenové kategorie a i přes to se chlubí středovým umístěním motoru, které je typické spíše pro dražší modely. Středové umístění motoru je velmi oblíbené zejména z hlediska úspornosti, ale také dobrého rozložení hmotnosti. Dobré vyváženosti také pomáhá rámová baterie, která je sice trochu robustnější, ale rekreačním cyklistům jistě nebude překážet.

Kapacita baterie e-MTB Fox Altar 2017 je velmi slušných 14 Ah a slibuje maximální dojezd 110 km. Samozřejmě reálný dojezd je o něco méně. Uvádí se zhruba 70 km, ale právě toto je velmi individuální údaj, který se odvíjí od hmotnosti cyklisty, terénu, povětrnostních podmínek a dalších. Ze zkušeností víme, že dojezd 100 km je reálný pro cyklistku o hmotnosti 60 kg při jízdě na mírnou až střední podporu.

Protože se jedná o kolo do terénu, nenaleznete v základní výbavě světlo ani blatníky, zato pláště kol značky Schwalbe prošly razantní změnou zejména ve střední části, takže jsou na asfaltu mnohem tišší a univerzálnější. Výkon motoru je možné zvýšit, a tím pádem navýšit i maximální rychlost, která výrazně přesahuje maximální povolenou rychlost 25 km/h. Nezapomeňte však, že po navýšení rychlosti už s kolem nesmíte na silnice ani cyklostezky.

Převody 1×9 jsou standardní výbavou, ale domníváme se, že vybavení „dvoutalířem“ by požitek z jízdy ještě umocnilo. Jízdu byste si mohli více ulehčit a měli byste širší možnost nastavení zátěže přesně podle vašich sil. Nicméně toto je jen opravdu drobný nedostatek.

Český výrobce neopomenul kolo osadit odpruženou vidlicí, která vám velmi zpříjemní jízdu v náročném terénu a hydraulickými brzdy Shimano typickými právě pro horská kola. Horské kolo Leader Fox Altar 2017 nabízí 5 stupňů asistence a také režim Walk, který funguje pouze tehdy, pokud stále držíte tlačítko minus (-), rychlost kola se při aktivaci tohoto režimu pohybuje kolem 6 km/h, což je standardní.

Zkušenosti

  • Nabíječka a akumulátor jsou součástí balení.
  • Na baterii se poskytuje 12 měsíční záruka, na ostatní části kola 24 měsíců.
  • Barevný displej s USB vstupem.
Zjistit cenu

V přehledu najdete i další elektrokola.

8 Celkové Hodnocení
Leader Fox Altar 2017

Velmi dobré elektrické horské kolo, se kterým jízdu v terénu dobře zvládnete. Má velmi dobrý poměr cena/výkon, středové umístění motoru, rámové umístění baterie a možnost zvýšení výkonu motoru na 350 W. Pneumatiky prošly úpravou, takže jsou na asfaltu mnohem tišší a kolu propůjčují univerzálnější vlastnosti. Je trochu škoda, že kolo nemá „dvoutalíř“, který by umožnil lepší úpravu převodů.

PLUSY
  • středové umístění motoru
  • dobrá cena
  • tiché pneumatiky
  • možnost zvýšení výkonu motoru
MÍNUSY
  • chybí dvojtalíř
Přidejte svou zkušenost s produktem  |  Recenze a komentáře
1 komentář
  1. Dvoutalíř by byl opravdu vhodný, na druhou stranu by řazení vzadu, vepředu a zároveň volba přípomoci bylo dost náročné. Jako nepříjemnost vidím nabíječku větších rozměrů a malého nabíjecího proudu (1,8 A), k níž není žádná alternativa. Dle informace výrobce by ani vyšší proudy nevydržela elektronika baterie. Pro nabíjení v domácnosti (nabíjecí doba až 6 hodin) to není na závadu, pro nabíjení na cestě to příliš vhodné není.

    Napište svou recenzi

    Před odesláním komentáře byste měli vědět, jak pracujeme s vašimi osobními údaji. Důvodem pro zpracování osobních údajů je náš oprávněný zájem. Jsme správci osobních údajů a chráníme je v souladu se zákonem 101/2000 Sb., O ochraně osobních údajů a s principy obsaženými ve směrnici EU č. 95/46/EC (GDPR). Při odeslání komentáře zpracováváme tyto osobní údaje - jméno, email a vaši IP adresu. Jméno používáme pro oslovení při případné odpovědi. Jméno můžete nahradit i přezdívkou. Email používáme pouze pro odeslání notifikačního emailu se zprávou, že vám někdo odpověděl na váš dotaz, případně rovnou pošleme odpověď na váš dotaz. Email je neveřejný a pro jiné účely ho nepoužíváme. IP adresu využíváme výlučně pro ochranu formuláře před spamem. Případné úpravy osobních údajů a žádosti o smazání můžete vyřídit emailově na poradime@covybrat.cz.