Recenze televizoru LG OLED B1 (OLED55B1, OLED65B1 a OLED77B1)

Aktualizováno v srpnu 2021

Donedávna byl OLED od LG třídy B tím nejdostupnějším na trhu. To se letos změnilo s příchodem třídy A. Nejzajímavější co se nabízí je právě srovnání řady A a B, včetně srovnání s loňským modelem řadou BX. Sám jsem zvědavý, jak moc se letošní B1 a loňská BX od sebe liší.

Podsvíceníne
Průměrná doba odezvy3 ms
Uvedení na trh2021
Pokrytí spektra DCI-P398 %
Pokrytí spektra Rec.202075 %
Výška70,6 cm
Hloubka4,7 cm
Výška (včetně podstavce)74,4 cm
Hloubka (včetně podstavce)24,6 cm
Váha19,9 kg
Odhadovaná spotřeba za rok150 kWh
Duální tv tunerne
Input lag v herním módu13 ms

Na první pohled se od svého předchůdce BX příliš neliší. Společným rysem je masivní stojan, který je umístěn ve střední části televizoru. Bohužel na rozdíl od předchozích let, už není stojan kovový, ale je z plastu. Bohužel nejspíš doby kdy i řada B měla kovový stojan jsou pryč. Proč mi to vadí? Při pohledu z nevhodného úhlu je plastovost stojanu vidět. Není to asi nic zásadního, ale za mě kovový design k dražším modelům prostě patří. Na druhou stranu „levnější“ materiály mohou vést k celkově nižší ceně OLEDu, to zda tomu tak skutečně bude uvidíme. Stejně jako u dražšího modelu, i zde je montáž stojanu extrémně snadná a stačí k ní použít čtyři přiložené šrouby. Ještě doplním, že je poměrně nízký a obrazovka televizoru začíná cca 4 cm nad ním. To prakticky znemožňuje umístění soundbaru přímo před televizor, bez toho aniž by zasahoval do obrazovky.

Kromě drobné výtky k materiálu podstavce nemám vůči zpracování u LG B1 žádné výtky. Je na dobré úrovni. Dálkový ovladač je typu magic remote, konkrétně se jedná o typ MR21GA. Kdo ještě neměl tu čest, tak ho lze přirovnat k laserovému ukazovátku, kdy po obrazovce sledujete kurzor (podobně jako u počítačové myši), který ovládáte pohybem ovladače v ruce. Možná to zní komplikovaně, ale je to skutečně rychlý a efektivní způsob jak ovládat televizor.

Dostáváme se ke konektorové výbavě. Jsou zde čtyři HDMI porty, z toho dva (3. a 4.) ve standardu HDMI 2.1. To je velký rozdíl právě oproti LG A1, která v rámci šetření nákladů HDMI 2.1 nemá. A také společně se s 100 Hz panelem o kterým si řekneme o pár odstavců dále asi největší důvod pro nákup B1 nebo C1. K tomu tři USB porty, síťový konektor, výstup pro sluchátka a optický audio výstup. Přístroj samozřejmě disponuje podporou Wi-Fi i Bluetooth. Část konektorů ústí do strany, zbylé (síťový, anténní, satelitní, sluchátkový a audio a k tomu dva HDMI porty, včetně toho s eARC) ústí dozadu.

Je pořád na excelentní úrovni a o trochu lepší než u zmiňované LG A1. Obraz je výtečný v SDR i HDR režimu. Pokrytí barevného spektra je na úrovni DCI-P3 je 98 % a 75 % u Rec.2020. Což jsou hodnoty plně srovnatelné s ostatními OLEDy (a platí i pro levnější LG A1), takže zde je vidět že základ (tj. panel) je u všech OLEDů stejný. Je zajímavé, že i když má B1 stejný obrazový procesor (Alpha 7 Gen. 4) jako nedávno hodnocená A1, tak některé scény zobrazují jinak – a bohužel ne vždy tak, že na B1 jsou lepší.

Typicky scéna z Harryho Pottera (Harry Potter a relikvie smrti), kdy smrtijedi útočí na Bradavice. Jedná se o velmi náročnou scénu, která se odehrává celá ve tmě a přitom je tam dost světelných efektů z kouzelnických hůlek. A právě v této scéně byly detaily u B1 kupodivu méně ostré a jasné než u A1. Není to extrémně znatelný rozdíl, ale při srovnání srovnatelný je. Na druhou stranu, v jiných scénách měla zase navrch B1. V tomto ohledu je to za mě mezi nejlevnějším OLEDem a jeho „lepší“ variantou vyrovnaná bitva.

Jak nejspíš víte, tak jedna z oblastí kde řada B zaostává za dražší konkurencí je maximální jas. U LG B1 se pohybuje okolo 550 nitů. To je o 10 % více než u A1 (500 nitů), ale méně než u C1 (ta má lehce před 600 nitů). Hierarchie v rámci značky je zda jasně patrná. Pochopitelně platí, že čím více, tím lépe. Na druhou stranu je pro hlavní využití OLED (večerní sledování) dostatečný i jas u LG A1. Samozřejmě u HDR nebo sledování za jasného dne je handicap nižšího jasu patrný více. Zejména u tmavých scén je patrná ztráta detailů. Pořád platí, že pokud je většina vašeho využití televizoru během dne a v jasné místnosti, zvažte pořízení LCD (ať už QLED od Samsungu nebo něco z produkce Sony), které mají výrazně vyšší jas a jsou za této situace vhodnější.

Kde B1 převyšuje schopnosti A1 znatelným způsobem je ztvárnění pohybu. Je to přirozené, protože B1 má na rozdíl od A1 100 Hz panel. Ačkoliv je pohyb u LG A1 překvapivě dobrý (na 50 Hz panel), tak na B1 nemá. U B1 najdete i BFI (Black Frame Insertion), která pomáhá zlepšit vnímání pohybu a menu ji najdete pod názvem “Oled Motion Pro”. Na druhou stranu je vedlejším efektem lehká ztráta jasu (což je přirozené, když do obrazu vkládáte černý snímek) a jak dobře víte, jsou situace kdy je B1 s jasem už sama o sobě na štíru. Proto pracujte s touto funkcí s rozmyslem.

Kromě sledování filmů je tato televize jako stvořená pro hráče. Bleskurychlá odezva, výtečné barvy, 100 Hz panel a podpora VRR a FreeSync (a G-Sync) jí dává poměrně unikátní postavení na trhu. Podobnou výbavou se mohou pyšnit tv z nabídky Samsungu, ale ty nemají OLED panel, ale „jen“ vylepšené LCD v podobě QLED panelu. V kontextu hráčů ještě doporučím vyhnout se dlouhodobému statickému obrazu, který pro OLED představuje teoretické riziko vypálení obrazu o kterém se ještě zmíním v závěru této sekce.

Pozorovací úhly jsou jako obvykle silnou zbraní OLED panelu a i při pohledu z ostřejšího úhlu je obraz pořád věrný a s minimálním zkreslením. Pokud při sledování tv nesedíte často přímo proti obrazovce, tak je OLED (nebo dražší LCD s vylepšenými pozorovacími úhly) ta správná volba.

Přijde mi spravedlivé upozornit na fakt, že u OLED televizorů teoreticky hrozí riziko vypálení obrazu. Schválně píši teoreticky, protože jsem se s žádným případem za poslední 3 roky nesetkal ani o něm neslyšel. A výrobci udělali pro minimalizaci tohoto rizika hodně. Na druhou stranu stále platí (i když s minimální pravděpodobností), že se to stát může. Pokud tedy plánujete kupovat televizor na hodně dlouhou dobu – za mě 10 let a více, tak bych při nákupu zvážil i tento aspekt.

Novinkou je také nová verze operačního systému webOS, tentokráte ve verzi 6.0. Samo LG ji označuje jako největší změnu od uvedení systému v roce 2014. Hlavní změna je ve vzhledu základní obrazovky. Za poslední rok mám pocit, že všechny operační systémy u televizorů konvergují ke stejnému vzhledu. Asi je to nevyhnutelné a výsledek uživatelského testování a vzájemné inspirace všech značek. Osobně se mi více líbí různorodost a možnost výběru. Další novinkou je “sponzorovaný obsah”. Z pohledu LG tento krok chápu, díky množství svých televizorů mu to poskytuje hodně zobrazení reklamy uživatelům a tedy i hodně peněz. Možná i to je důvod, proč je tento update dostupný i pro některé starší modely – což není až tak obvyklé. V rámci nové verze operačního systému došlo i ke změně (umístění) některých nastavení obrazu. Pokud jste měli předchozí verze webOS budete některé položky menu chvíli hledat.

Od uvedení systému webOS se jedná asi o největší změnu z pohledu uživatele. Dříve systém fungoval na principu spodního řádku, z kterého se rozbalovali jednotlivé možnosti programů a nastavení. Nyní je to přechod k využití celé obrazovky. Velmi se podobá AndroidTV, respektive jeho nové verzi nazvané GoogleTV. Co mě u LG dlouhodobě trochu mrzí, je že neposkytuje nové verze operačního systému pro starší modely. Ale abych LG nekřivdil, tak důležitá vylepšení, které se týkají obrazu či funkčnosti hardwaru dodává i pro starší modely.

WebOS jsem měl dlouho za špičku mezi operačními systémy u televizorů. Po letošním updatu o tom začínám pochybovat. Nový systém je pomalejší, uživatelsky méně přívětivý a celkově mi přijde jako krok (5 let) zpět do minulosti. Nechápejte mě špatně, rozhodně je pořád dobrý. Jen minulá verze byla ještě lepší. Pokud jde o rychlost systému, tak webOS nenačítá důležitá data aplikací při startu televizoru. Výhodou je rychlý start systému, nevýhodou že po prvním startu systému vnímáte že spuštění aplikací chvilku trvá. Není to žádná strašná doba, ale znát to je. Po druhém spuštění aplikace (bez vypnutí televizoru) je spuštění rychlé. V minulosti mělo webOS v rychlosti startu systému primát. S novou objemnější verzí menu už tak rychlé není.

Menu nově zabírá celou obrazovku a obsahuje opravdu spoustu informací. Po prvním spuštění jeden velký blok tvoří dlaždice s počasím, pak „reklama“ na interní nastavení televizoru (např. sport alert o kterém si ještě řekneme). V dalším řádku naleznete „trendy“ filmy a seriály z vámi využívaných služeb. Pod nimi seznam aplikací a ještě pod nimi (to už musíte scrollovat) je seznam vstupů. Dále následují seznamy oblíbených pořadů na jednotlivých zdrojích (Apple TV, tv stanice, Netflix, HBO Go….). Když dojdete do konce seznamu, je poslední položkou menu ikona po jejímž stisknutí se dostanete zpět na začátek. To je praktické. Nemůžete vpodstatě měnit pořadí jednotlivých bloků nebo množství informací na stránce, ale můžete měnit položky v „seznamu aplikací“. Stačí dlouze podržet tlačítko „ok“ na dálkovém ovladači a dostanete se do režimu, kde lze snadno změnit pořadí nebo třeba odinstalovat aplikaci.

Stejně jako loni je součástí systému funkce pro sledování sportovních výsledků (to je právě zmiňovaný sport alert). Jednoduše nastavíte který tým chcete sledovat a dostáváte o něm info. Trochu omezující je, že nabídka týmů, respektive lig je relativně omezená. Celkově jsem se stabilitou a rychlostí webOS 6 spokojený, a to i přesto, že v rychlosti je to trochu krok zpět (oproti předchozím verzím). Přehrávač video souborů přehraje všechny potřebné soubory, ale zaznamenal jsem jednu nepříjemnou drobnost. Při přehrávání filmu uloženého ve formátu mkv, který u sebe obsahuje i titulky. Přestože jsem se je snažil vypnout, pořád se zobrazovaly. Další nepříjemnou zprávou je fakt, že LG B1 nemá dvojitý tuner. To znamená, že můžete případně nahrávat jen ten pořad, který sledujete.

U dálkového ovladače došlo k drobné změně. Nově má o něco delší tělo, což je důsledkem nových tlačítek pro přímé spuštění hlavních streamovacích služeb typu Netflix nebo Disney+. Dálkové ovládání typu magic remote chce chvíli cviku, ale jak se s ním sžijete jde o nejrychlejší ovládání televizoru, které jsem zažil. Pro ty co ho znají se nic nemění, princip je pořád stejný. Pro ty kteří se s ním dosud nesetkali, vysvětlím v rychlosti princip. Na obrazovce televizoru vidíte kurz (podobně jako u počítačové myši), jen ho ovládáte pohybem ovladače v ruce (stejně jako třeba u laserového ukazovátka). Na závěr ještě doplním, že dálkové ovládání stejné jako u C1. Stejně tak systém a jeho rychlost je stejná jako u vyšší řady C1.

Pár tipů na závěr:

Opakování mačkáním “mute” (vypnutí zvuku, ikonka přeškrtnutého reproduktoru) se dostanete do “tajného menu”. V něm můžete například vypnout zobrazení LG loga při každém vypnutí televizoru nebo co máte vidět za obraz když tv nemá signál.

Ke klávese můžete nastavit zkratku pro rychlé spuštění aplikace – např. Youtube. Abyste to mohli udělat, spusťte požadovanou aplikaci, poté držte chvíli tlačítko “0”. Poté můžete nastavit rychlé spuštění pro klávesy 1-8 (minulé roky to šlo pro tlačítka v rozsahu 1-9). Vlastní spuštění namapované aplikace pak probíhá tak, že danou klávesu podržíte po dobu pár sekund.

LG má poměrně dobře vyřešenou nápovědu. Když jste například v menu pro nastavení zvuku, vidíte nad ním ikonu otazníku. Když ji stisknete, dostanete informace o jednotlivých položkách v menu. Dejte si však pozor na jednu věc (týká se zejména levnějších modelů). Tato nápověda je obecná, to znamená že platí pro všechny LG tv. A to znamená, že může uvádět i možnosti v menu, které vaše tv prostě nemá.

Ačkoliv byste možná cekali zvuk stejný jako u LG A1, tak v praxi stejný není. I reproduktory mířící z panelu dolů vypadají lehce odlišně. A zvuk u B1 je lepší. Je to 40 W 2.2, takže lehký nadprůměr. A jako vždy doporučuji přikoupit i levnější soundbar nebo reproduktory, které posunou audio zážitek na vyšší úroveň. Za zmínku stojí i fakt, že LG od loňského roku nepodporuje (stejně jako Samsung) zvuk ve formátu DTS. Pokud je to pro vás důležité, doporučuji podívat se v nabídce Sony nebo Panasonicu.

Alternativy

LG BX

Hned v úvodu musím konstatovat, že se jedná o defacto stejné televizory a pokud bude mít BX nižší cenu, kupoval bych ji. LG B1 má novější obrazový procesor, ale v praxi to není výrazný rozdíl, který vidíte na první pohled. Z pohledu audia je to stejné, novinky v operačním systému také nejsou vyloženým důvodem pro nákup letošní novinky. Zjednodušeně řečeno, dokud se bude BX prodávat a bude levnější než B1, tak nákup B1 nemohu doporučit. Pochopitelně časem cena B1 spadne a BX se přestane prodávat, což bude pro doporučení LG B1 zásadní změna.

LG A1

Letošní novinka a nový “nejlevnější OLEDů. Je mezi nimi jen několik rozdílů, ale za mě jsou poměrně zásadní. Tím první je obnovovací frekvence panelu. LG A1 má 50 Hz, LG B1 má 100 Hz. Tento rozdíl ocení většina diváků sportovních utkání, akčních filmů nebo hráčů her. Dalším rozdílem je vyšší jas u B1. Ten je asi o 10 % vyšší než u A1, ale u HDR obsahu je tento rozdíl znát (i když ani u B1 není jas nijak úžasný). A posledním důležitým rozdílem jsou HDMI 2.1 porty které LG A1 nemá a B1 ano. Tento rozdíl ocení zejména hráči her, ale s ohledem na budoucnost je vždy lepší HDMI 2.1 mít než nemít. Kromě toho má B1 o něco lepší zvuk, ale to zásadní není. Stejně si nejspíš koupíte soundbar nebo připojíte svoje domácí kino. V neposlední řadě bude svoji roli hrát i cena. Za mě nákup A1 dává smysl, kdy máte opravdu omezený rozpočet a současně je A1 o alespoň nějaké čtyři tisíce levnější než B1.

LG CX

Toto je asi největší konkurent LG B1. Proč? Rychlá odpověď je, že je levnější a lepší. Takže kupujte dokud to jde, LG CX časem z trhu zmizí a plně ji nahradí novější model, který bude (minimálně zpočátku) dražší. A co CX přináší navíc oproti B1? Zásadní rozdíly jsou dva. Za prvé má CX vyšší jas. A každá trocha maximálního jasu navíc je u OLED panelu znát, protože jas je jedna z jeho slabostí. Druhý rozdíl je lepší obrazový procesor (vyšší řada), která je vyhrazena právě řadě C. A když k tomu přidáte nižší cenu, kterou CX aktuálně má (cca 24 000 vs 26 000 Kč), tak je to naprosto jednoznačná volba.

LG C1

Bude to velmi podobné jako předchozí srovnání. I nová C1 má vyšší jas jako B1 (i když ne o tolik jako CX) a rovněž i ona má lepší obrazový procesor. Tak kde je háček? Tím je cena. Zatímco C1 se prodává, za zhruba 33 000 Kč, tak B1 můžete mít za 26 000 Kč. A to je moc vysoký rozdíl (a to vůbec nemluvím o tom, že za současné situace je ultimátní volbou LG CX za 24 000 Kč). Osobně mi přijde rozumný příplatek za C1 na úrovni 3 000 Kč oproti B1. Pochopitelně pokud máte dostatečný rozpočet, nebo peníze neřešíte, tak si kupte C1. Pokud chcete ideální poměr ceny a užitné hodnoty, tak berte (když si představím, že už se neprodává CX) B1.

Každý televizor (i ze stejné modelové řady) je jiný a proto to berte jako inspiraci při vlastním lazení (toto nastavení je určeno pro sledování filmů), nikoliv jako pevně danné hodnoty, které platí pro každou LG CX.

• Obraz -> Select Mode -> Kino / FILMMAKER MODE (dle preferencí)
  • Obraz -> Pokročilá nastavení -> Jas -> Jas OLED pixelů > 75  (zde nastavujeme fyzické světlo vydávané OLED panelem)
  • Obraz -> Pokročilá nastavení -> Jas -> Jas obrazovky > 50  (zde nastavujeme digitální nastavení černé barvy)
  • Obraz -> Pokročilá nastavení -> Jas -> Kontrast > 60
  • Obraz -> Pokročilá nastavení -> Pokročilá nastavení -> Čistota -> Ostrost > 5
  • Obraz -> Nastavení režimu obrazu -> Pokročilá nastavení -> Barva >45
  • Obecné -> Služba AI -> Obraz AI > zapnuto
  • Podpora -> Úspora energie > vypnuto
  • Obraz -> Pokročilá nastavení -> Jas -> Automatický dynamický kontrast > vypnuto
  • Obraz -> Pokročilá nastavení -> Jas -> Mapování barevných tónů HDR > vypnuto (můžete zkusit i zapnout. Ve vypnutém stavu bude mít obraz bohatší detaily, v zapnutém budou světlé scény jasnější)
  • Obraz -> Pokročilá nastavení -> Čistota -> Super rozlišení > vypnuto (uměle zostřuje video, za cenu ztráty detailů. Má cenu zapínat jen v případě nekvalitního zdroje videa)
  • Obraz -> Pokročilá nastavení -> Jas -> Maximální jas > vypnuto
  • Obraz -> Pokročilá nastavení -> Barva -> Hloubka barev – 50 (znamená jak moc chcete saturované barvy. Vyšší hodnoty více saturované, menší méně saturované)
  • Obraz -> Pokročilá nastavení -> Čistota -> Redukce šumu > nízká (pokud občas sledujete video v nižší kvalitě)
  • Obraz -> Pokročilá nastavení -> Čistota -> Redukce šumu MPEG > nízká  (pokud občas sledujete video v nižší kvalitě)

VideoAudio
.asf.mp3
.wmv.wav
.avi.ogg
.m4v.wma
.mp4.flac
.mov
.3gp
.3g2
.mkv
.ts
.trp
.tp
.mts
.mpg
.mpeg
.dat
.vob

Srovnání parametrů LG OLED 2021

A1B1C1G1Z1
Dostupné velikosti48, 55, 65, 7755, 65, 7748, 55, 65, 77, 8355, 65, 7777, 88
Rozlišení4K (3 840 x 2 160)4K (3 840 x 2 160)4K (3 840 x 2 160)4K (3 840 x 2 160)8K (7 680 × 4 320)
Barevná hloubka10 bitů10 bitů10 bitů10 bitů10 bitů
Typ paneluOLEDOLEDOLEDOLEDOLED
Typ podsvícení
Local DimmingNeNeNeNeNe
Obnovovací frekvence50 Hz100 Hz100 Hz100 Hz100 Hz
Obrazový procesorAlpha 7 Generation 4Alpha 7 Generation 4Alpha 9 Generation 4Alpha 9 Generation 4Alpha 9 Generation 4
HFR (High Frame Rate)NeAnoAnoAnoAno
VRR (Variable Refresh Rate)NeAnoAnoAnoAno
FreeSyncNeAnoAnoAnoAno
G-SyncNeAnoAnoAnoAno
ALLM (Auto Low Latency Mode)AnoAnoAnoAnoAno
Sluchátkový výstupAnoAnoAnoAnoAno
HDMI3 (2.0)4 (2x HDMI 2.1 a 2x  HDMI 2.0)4 (4x HDMI 2.1)4 (4x HDMI 2.1)4 (4x HDMI 2.1)
USB23333
Nahrávání TV vysíláníAnoAnoAnoAnoAno
BluetoothAno (5.0)Ano (5.0)Ano (5.0)Ano (5.0)Ano (5.0)
Apple AirPlay 2AnoAnoAnoAnoAno
Dolby AtmosAnoAnoAnoAnoAno
eARCAnoAnoAnoAnoAno
ARCAnoAnoAnoAnoAno
Podpora bezdrátových reproduktorů WiSANeNeAnoAnoAno
Výkon20 W40 W40 W60 W80 W
Systém reproduktorů2.02.22.2 4.24.2
HbbTVAnoAnoAnoAnoAno
TunerDVB-T2CS2DVB-T2CS2DVB-T2CS2DVB-T2CS2DVB-T2CS2

Podívejte se na kompletní recenze QLED televizorů.

8.7 Total Score
Zkušenosti s LG OLED B1

Kdo chce levný OLED, tak kromě LG mnoho možností nemá. A LG nám letos zkomplikovalo výběr zařazením levnější řady “A1” do nabídky. Takže vyplatí se kupovat LG B1? Za mě rozhodně ano (tedy pokud jeho cena nebude výrazně vyšší než u A1), protože kromě vyššího jasu a 100 Hz panelu, přináší navíc podporu HDMI 2.1 A to už je dostatečný počet důvodů, proč pár tisíc navíc zaplatit. Na rovinu oproti loňské verzi LG BX nepřináší nic zásadního, ale dobrá zpráva je, že se pořád jedná o skvělý televizor.

10
8
9