Recenze LG OLED55C8

OLED televize dobývají svět. Aspoň tak je to často prezentováno (nejen) marketingovými oddělení výrobců televizorů. Jelikož jsou tu s námi už několik let, můžeme si shrnout zkušenosti s jejich používání a zároveň se podívat na velmi oblíbený model C od LG ve verzi pro rok 2018.

PodsvíceníNe
Průměrná odezva20 ms
Local dimmingNe
Podpora HDR10Ano
Podpora Dolby VisionAno
Podpora HLGAno
Uvedení na trh2018
Pokrytí spektra DCI-P397 %
Pokrytí spektra Rec.202074 %
Výška75,7 cm
Hloubka4,7 cm
Výška (včetně podstavce)83,1 cm
Hloubka (včetně podstavce)23 cm
Váha19 kg
Odhadovaná spotřeba za rok220 kWh
Wi-Fi5 Ghz
Síťový vstupAno
BluetoothAno

Rozměry všech variant (v cm)

VelikostŠířkaVýškaHloubka
55 palců se stojanem122,875,723
55 palců bez stojanu122,875,74,7
65 palců se stojanem144,988,123
65 palců bez stojanu144,983,14,7
77 palců se stojanem172,2105,225,3
77 palců bez stojanu172,299,15,6

První čeho si každý všimne je neskutečně tenká obrazovka. Hlavně při umístění na zdi vypadá naprosto dokonale. V nejtlustším bodě má méně než 5 cm. Neskutečná hodnota. Celkově potěší všechny příznivce minimalistického vzhledu. Rámeček okolo displeje má méně než 1 cm. Druhou věcí, která upoutá váš pohled je zajímavě tvarovaný hliníkový stojan, který LG nazývá „Alpine“ zabírá u šedesáti pěti palcové varianty 90 cm na šířku a je 23 cm hluboký. Nic extrémního, ale pokud jste zvyklí mít soundbar před televizí a nemáte moc hluboký stolek či skříňku, tak jej raději změřte a rozměry propočítejte. Ať se vám vše vejde.

Konektory jsou ukryty v zadní levé straně přístroje a najdete tam vše, co by měla moderní televize obsahovat. To znamená 4x HDMI porty (tři z nich jsou vyvedeny s výstupem do strany a čtvrtý ústí přímo ze zadní strany) a tři USB porty umístěné v podobném duchu (2 do strany a 1 dozadu). Příprava pro vedení kabeláže je pouze minimální, ale pokud ji položenou na skříni či stolku, tak se za široký stojan schová v podstatě cokoliv. Celkově je zpracování na výbornou, jen při jejím přesouvání máte trochu strach, ale to je dané spíš psychikou a tím jak je tenká.

Jako procesorový čip pro zpracování obrazu je použitý Alpha 9 Intelligent Processor. Ten přidává oproti loňské verzi některé další kouzelné softwarové vychytávky, ale upřímně zlepšení je to spíše drobné. Měl by být až o 40% rychlejší než jeho předchůdce. Ale to nic nemění na tom, že už u loňského C7 byl obraz výtečný. Zde je stejně dobrý a spíše ještě o kousek lepší. O tom, že software dokáže zázraky svědčí fakt, že dokonce obyčejné vysílání (ne HD) vypadá docela koukatelně dokonce na 55 palců velké obrazovce. FullHD vypadá výtečně a pokud budete mít zdrojový obraz ve 4K kvalitě, tak je jednoduše řečeno dech beroucí. Takže hlavním benefitem nového obrazového procesoru je lepší obraz ve starých nebo hodně komprimovaných videích.

Jelikož se jedná o OLED panel, tak jsou pozorovací úhly úžasné. Nedochází k posunu barev ani zhoršení kontrastu a to dokonce při velmi ostrých úhlech. Ale co je tím největším benefitem u OLED televizorů je impozantní kontrastní poměr. Protože každý, jednotlivý pixel může „vypnutý“, dokáže displej zobrazit opravdu dokonalou černou barvu. A ta je sen pro každého fandu temných detektivek nebo hororů. Proto zde není potřeba funkce místního ztlumení (local dimming), jako je u LED nebo QLED obrazovek. OLED ji jednoduše nepotřebuje. Excelentní je i styl, s jakým obrazovka zvládá světelné odrazy. I v tomto patří naprostou špičku a není třeba se jí obávat ani ve světlých místnostech. Samozřejmostí je rozšířený barevný prostor, který dokáže zobrazit 94% z DCI-P3 spektra a 74% Rec.2020 spektra.

Dynamické scény. O LG je známo, že její obrazovky v tomto ohledu trochu pokulhávají. Rychlý pohyb někdy podávají trhaně a ne příliš přirozeným způsobem. Neznamená to, že by byly vyloženě špatné. Jen prostě nejsou na stejné úrovni jako zbytek obrazové kvality u tohoto přístroje. Nicméně na hry rozhodně použitelná je. Doba odezvy je v herním módu luxusních 21 ms. V HDR obrazovka nedosahuje takového maximálního jasu jako například Samsung, ale to neznamená, že nedokáže vyprodukovat výtečný HDR obraz. Jen na to jde trochu jinak, s pomocí dokonalé černé barvy a maximální přesnosti zobrazovaných barev. Když máte k dispozici dostatečně kvalitní zdrojové médium z některých z nedávných filmových trháků, tak je výsledný dojem fantastický. Jemné detaily, doplněné o široký barevný rozsah vás dokážou plně vtáhnout do děje. Zde je další z mírných pokroků oproti předchozí generaci.

Nyní se dostáváme k hlavní a kromě vyšší ceny také jediné zásadní nevýhodě OLED televizí. A tou je náchylnost k vypalování obrazu. Jelikož jsou na trhu již delší dobu, tak je známo, že v některých případech (je to kus od kusu) dochází po čase k vypálení těch částí obrazu, které se po dlouhou dobu staticky zobrazují. Příkladem může být velmi časté sledování televizní stanice se stále zobrazeným logem, nebo hraní her, kde jsou některé části obrazovky neměnné. Často zmiňovaným příkladem je třeba fotbalová simulace FIFA, kdy se vám v horním pravém rohu zobrazuje stále skóre zápasu. Situace je taková, že nejde říct, že se všechny OLED vypalují, protože existují zkušenosti uživatelů, kteří hrají podobné hry po dlouho dobu a k vypálení částí obrazovky u nich nedošlo. Nicméně to riziko tu je. Přestože jsou každoročně přidány nové vlastnosti proti snížení obrazovky, tak nyní nelze říct zda se u letošních modelů podaří tento nešvar vymýtit. To ukáže až čas. Jednou z nových funkcí je i nastavení jasu loga (anglicky Logo Luminance Adjustment). Ta umí automaticky detekovat zobrazení statického loga na obrazovce a po cca dvou minutách jeho zobrazení beze změny sníží jeho jas. Nečekám, že to bude stoprocentní lék na vypalování obrazu, ale pomoct by to trochu mohlo. Shrnul bych to takto. Pokud si chcete koupit televizi a mít ji po dlouhou dobu (10 let+), tak zvažte, zda do takového rizika chcete jít. Naopak, pokud chcete mít ten nejlepší obraz jaký je teď možný mít a počítáte s tím, že televizi za cca pět let vyměníte za nový špičkový model, tak bych se nebál ji vyzkoušet.

Systém a ovládání

LG má vlastní operační systém, který se nazývá WebOS a pro mě je to společně s Tizenem od Samsungu nejoblíbenějším uživatelským prostředí v televizoru. Vím, že je to značně subjektivní a určitě se najdou čtenáři, kteří se mnou nemusí souhlasit. Tím hlavním důvodem proč se mi líbí je jeho přehlednost, stabilita a rychlost. Je intuitivní a nemusíte dlouhou dobu přemýšlet, jak se ke které funkci nebo menu dostanete. K dispozici jsou aplikace pro všechny rozšířené streamovací služby – Netflix, Amazon Prime, Youtube atd… Ale nabídka aplikací není tak široká jako je tomu u tv postavených na Androidu, takže se může stát, že když využíváte nějakou okrajovou službu, tak pro ni nemusíte najít aplikaci. Vzhledem k tomu, že se tato situace za posledních 5 lět nijak nezměnila, tak lze s jistotou říct, že LG prostě nedokáže vývojáře dostatečně motivovat, aby vyvíjeli aplikace pro jejich platformu. Přitom se jedná, minimálně v Evropě, o poměrně hodně prodávanou značku. Některé aplikace také hezkých pár sekund startují. Z toho co jsem vyčetl si je tv drží v paměti, takže když jich pustíte velké množství může se celý systém zpomalit. Také to znamená, že po vypnutí přístroje se paměť vyčistí a další spuštění bude opět chviličku trvat.

Letošní rok máme také novou funkcionalitu tzv. galerie. Televize zobrazuje obrazy či fotky, během doby kdy tv nepoužíváte a je zapnutá. Při umístění na zdi, potom skutečně může připomínat dynamicky měnící se obraz. Pro začátek máte k dispozici obrázky od LG, které slíbilo, že další fotky dodá. Samozřejmě si můžete nahrát vlastní fotografie a využít obrazovku jako působivý zobrazovač vlastních fotografií. Mějte na paměti, že v tomto režimu je spotřeba energie skoro stejná jako když sledujete běžné vysílání. Takže vypadá to krásně, ale něco to stojí.

Ovladač je tzv. „Magic Remote“, který LG už pár let pro svoje top přístroje používá. Pro ty, kteří s ním nemají zkušenosti ho lze vzdáleně připodobnit k trackpadu u notebooku. Jednoduchým pohybem prstu ovládáte po obrazovce kurzor, s kterým se přístroj velice snadno ovládá. Každý rok dochází u ovladače k drobnému zlepšení v jeho ergonomii. Líbí se mi, že u LG pracují i na takovéto maličkosti a berou v potaz zpětnou vazbu od uživatelů jejich produktu. Do ruky padne ideálně a aktivujete ho jednoduchým potřesením. Pro případy nouze je možné stáhnout si do telefonu aplikaci nazvanou LG TV Plus. Ta je překvapivě dobrá a umožňuje tv snadno ovládat. Dostupná je zdarma pro Android i iOS. Nicméně Magic Remote ovladač je prostě parádní a proto nevidím příliš využití pro aplikaci. Snad jen v případě, že máte ovladač někde zastrčený a nechce se ho hned hledat.

Vzpomínáte si jak jsem v úvodu zmiňoval speciální tvar stojanu? Ten mimo jiné slouží k tomu, že odráží zvukové vlny z reproduktoru směrem k divákovi a snaží se zlepšit jeho audio zážitek. S ohledem na extrémně tenké tělo televizoru je až s podivem, jak kvalitní zvuk dokáže produkovat. Tedy nemyslete si, že má šanci konkurovat byť jen základnímu domácímu audio systému. Kvalitní zvuk byl myšlen v kontextu dalších televizorů a integrovaných reproduktorů. Zvuk je dostatečně hlasitý a dialogy čisté a srozumitelné. Většina fanoušků kvalitního sledování filmů si při ceně tohoto přístroje jistě najde i pár tisíc navíc na jeho doplněný o soundbar či kvalitní reproduktory. TV podporuje zvukové formáty Dolby, DTS a dokonce Dolby Atmos, který můžete znát z moderních kinosálů. Abyste dosáhli podobného zvukového zážitku, tak to bude chtít opravdu širokou škálu reproduktorů a solidně akustickou místnost.

• Obraz -> Úspora energie -> Vypnuto
  • Obraz -> Nastavení OLED panelu -> Obnovovač pixelů -> Spustit, když je tv vypnutá
  • Obraz -> Nastavení OLED panelu -> Posun obrazovky -> Zapnuto
  • Obraz -> Nastavení OLED panelu -> Nastavení jasu loga > Zapnuto

Obnovovač pixelů – čistící proces, který trvá cca hodinu. Doporučené nastavení používejte pokud u vás běží tv delší dobu v kuse. Typicky celý den. Pokud ji zapínáte na krátký časový úsek a nepravidelně, budu pro vás lepší pustit obnovovač pixelů cca 1x týdně manuálně.

Posun obrazovky – dojde k mírnému posunutí obrazu na displeji (které se v čase průběžně mění) a díky tomu je menší šance, že dojde k jeho vypálení. Posunutí je v řádech jednotek pixelů, požitek ze sledování televizoru to nijak neovlivní.

Nastavení jasu loga – po cca dvou minutách statického zobrazení loga, dojde ke snížení jeho jasu, opět brání proti vypálení obrazovky.

• Obraz -> Nastavení režimu obrazu -> Světlo OLED

Nastavte podle typu místnosti, ve které máte televizor umístěný. Pro velmi tmavé místnosti zkuste hodnoty okolo 20, pro průměrnou místnost cca 50 a pro extra světlé 90+.

• Obraz -> Nastavení režimu obrazu -> Kontrast -> 80
  • Obraz -> Nastavení režimu obrazu -> Jas -> 50
  • Obraz -> Nastavení režimu obrazu -> Ostrost -> 0
  • Obraz -> Nastavení režimu obrazu -> Barva -> 45
  • Obraz -> Nastavení režimu obrazu -> Odstín -> 5
  • Obraz –> Možnosti obrazu -> Redukce šumu -> vypnout pokud nesledujete video či obraz v nízké kvalitě
  • Obraz –> Možnosti obrazu -> Redukce šumu MPEG -> vypnout pokud nesledujete video či obraz v nízké kvalitě
  • Obraz –> Možnosti obrazu -> Úroveň černé – Nízká
  • Obraz –> Možnosti obrazu -> Real Cinema -> zapnuto

V našem testu najdete i další LG televize.

8.4 Celkové Hodnocení
LG OLED55C8

Kromě vysoce nastavené úvodní ceny (čistě z pohledu ceny vs výkon vychází lépe loňská C7) a hrozby vypalování obrazu, je tu jen dvě další drobné nevýhody a tou je chybějící podpora HDR10+ a fakt, že existují televizory, které dosahují většího maximálního jasu. Vše ostatní je naprosto parádní a posouvá kvalitu domácího sledování filmů zase o kus kupředu. Doufám, že v průběhu následujících let se podaří obejít slabé stránky OLEDu a spolu se snížení jeho ceny to bude nový standard mezi televizory. Zatím je díky své ceně vhodný pro movitější fanoušky.

10
8
9
9
7
7
Přidejte svou zkušenost s produktem

Před odesláním komentáře byste měli vědět, jak pracujeme s vašimi osobními údaji. Důvodem pro zpracování osobních údajů je náš oprávněný zájem. Jsme správci osobních údajů a chráníme je v souladu se zákonem 101/2000 Sb., O ochraně osobních údajů a s principy obsaženými ve směrnici EU č. 95/46/EC (GDPR). Při odeslání komentáře zpracováváme tyto osobní údaje - jméno, email a vaši IP adresu. Jméno používáme pro oslovení při případné odpovědi. Jméno můžete nahradit i přezdívkou. Email používáme pouze pro odeslání notifikačního emailu se zprávou, že vám někdo odpověděl na váš dotaz, případně rovnou pošleme odpověď na váš dotaz. Email je neveřejný a pro jiné účely ho nepoužíváme. IP adresu využíváme výlučně pro ochranu formuláře před spamem. Případné úpravy osobních údajů a žádosti o smazání můžete vyřídit emailově na poradime@covybrat.cz.