Střešní box Whale 227 od tuzemského výrobce Neumann je ideální zejména pro převoz dlouhých běžeckých lyží, ale také například pro pohodlný transport rybářského vybavení. Oceníte jej tedy jak v zimě, tak i v létě. Navíc můžete na střechu vedle něj umístit ještě dva nosiče kol, což jistě potěší všechny vášnivé cyklisty. Jak si vedl tento autobox v praxi, se dozvíte v následujícím článku.
Parametry

Materiál | ABS plast, PS/PE |
Rychloupínací systém | ne |
Centrální zámek | ano |
Typ otevírání | boční pravostranné |
Maximální nosnost | 50 kg |
Barva | černá/šedá |
Objem | 270 l |
Hmotnost | 13 kg |
Délka | 227 cm |
Šířka | 52 cm |
Výška | 33 cm |
zpět nahoru ↑Základní charakteristika
Střešní box Whale 227 od
tuzemského výrobce Neuman zaujme svými poměrně netradičními rozměry – je
dlouhý, úzký a nízký (227 x 52 x 33 cm). Ideální je proto pro převoz
běžeckých lyží (až 4 párů),
snowboardů (3 párů),
rybářských prutů nebo jakéhokoli jiného dlouhého a úzkého nákladu. V případě potřeby také vedle něj na střechu vozu snadno umístíte
dva nosiče kol. Vzhledem ke svému
objemu 270 l se Whale 227 řadí mezi
menší aubotoxy. Je tedy potřeba počítat s tím, že svými rozměry
není dostačující pro objemnější zavazadla. Jeho maximální
nosnost je 50 kg. Kvůli své délce je však
obtížnější najít vhodnou značku automobilu, s jehož střechou by byl kompatibilní a příliš nepřesahoval vepředu ani vzadu. Tento střešní box lze v současnosti sehnat zejména ve dvou barevných provedeních –
černé a šedé. Přičemž černou lze zakoupit i v matu. Designově Whale 227 nevybočuje, a tedy ani nepřekvapí. Využívá
standardního vzhledu, jehož tvar je samozřejmě vytvořen tak, aby vyhovoval
aerodynamickým požadavkům. Whale 227 disponuje
bočním pravostranným otevíráním a centrálním zámkem se třemi fixačními body. Díky němu není možné box chybně uzamknout, jelikož při nedokonalém uzavření víka
nelze otočit klíčem a vytáhnout ho ze zámku. Vzhledem k tomu, že se jedná o výrobek známé
české firmy Neumann, servis, dostupnost náhradních dílu či příslušenství je na
velmi dobré úrovni.
zpět nahoru ↑Montáž
Při montáži Whale 227 na střechu automobilu, je nutné dodržovat doporučenou
vzdálenost mezi příčníky, která činí
60 cm až 150 cm. Šířka střešního nosiče zároveň
nesmí být širší než 80 mm a vyšší než 38 mm. Uchycení boxu na příčníky se provádí
pomocí U-profilů a matek M8. Ačkoli se jedná o již poměrně
zastaralou metodu, která je zdlouhavá a složitější než nejrůznější rychloupínací systémy, většinou zajišťuje
kvalitnější uchycení. Pokud máte na automobilu namontovány
hliníkové příčníky s T-drážkou, je možné box upnout také
pomocí T-adaptérů Neumann, které však nejsou součástí balení.
zpět nahoru ↑Uskladnění
Vzhledem k tomu, že Whale 227 je skutečně
velmi dlouhý box, je namístě se zamyslet také nad
vhodným uskladněním v době, kdy jej nebudete používat. Jednou z možností je použití
speciálního háku, který jednoduše přišroubujete například na stěnu v garáži. Na něj lze následně box zavěsit. Další, ale poněkud dražší variantou, je
zvedák na střešní boxy, který se zavěšuje na strop. Pomocí něj lze autobox vytáhnout nahoru ke stropu, kde nezabírá žádné místo.
zpět nahoru ↑Naše hodnocení
Jelikož Whale 227 patří se svojí hmotností 13 kg mezi lehčí střešní boxy, manipulace je poměrně snadná a vyzdvižení na střechu vozu i montáž pohodlně zvládne jeden člověk. Ještě před případnou koupí tohoto modelu autoboxu, však doporučujeme velmi pečlivě změřit, zda se na střechu vašeho vozu vejde, aby nebránil výhledu či pohodlnému otevření pátých dveří. Ideálním řešením je domluvit se v některé z prodejen střešních boxů a Whale 227 na střeše automobilu přímo vyzkoušet. Dle našich zkušeností je kompatibilní s vozy Škoda Octavia Combi či Renault Megane Combi a poměrně dobře sedí i na vůz Škoda Rapid. Co se týče montáže na příčníky, je tento autobox velmi variabilní, ale měli byste dodržovat minimální rozteč střešních nosičů 60 cm a maximální cca 150 cm. Tak jako u mnoha jiných autoboxů, které využívají upínání pomocí U-profilů, je potřeba i u Whale 227 počítat s tím, že vám celý proces montáže zabere více času a bude o něco náročnější než práce s rychloupínacími systémy (podle zkušeností od 10 do 15 minut). Kovový třmen U-profilu je nutné nejdříve podvléci pod příčníky (o maximální šířce 80 mm a výšce 38 mm), prostrčit otvory ve dně boxu a plastových podložkách a nakonec zajistit maticemi M8. Bohužel se nám stalo, že utahování některých matic bylo obtížnější než u zbývajících (domníváme se, že mohlo jít o kazové kusy z výroby, doporučujeme proto vždy velmi pečlivě kontrolovat všechny součásti montážního mechanismu). Otevírání a zavírání víka je umožněno pomocí dvojčinných plynových vzpěr. Plynové vzpěry sice umožňují pohodlnější manipulaci s víkem boxu, ale mají kratší životnost než vzpěry mechanické. Nadto je bohužel u modelu Whale 227 na první pohled zřejmé, že vzpěry použité při jeho výrobě nejsou příliš kvalitní. Tento box lze otevírat pouze na pravou stranu. A vzhledem k tomu, že víko je skutečně dlouhé a použitý materiál (polystyren a polyethylen) je velmi tenký a měkký, při manipulaci se pod rukama poměrně výrazně vlní. Kvůli tomu ne vždy správně dosedne (zejména, zatížíte-li jej těžším nákladem a box se pod jeho vahou prohne), správné uzavření proto může být skutečný oříšek. Z tohoto důvodu doporučujeme při otevírání i zavírání používat vždy obě ruce a víko ke zbývající části boxu ještě ručně přitlačit. Starší verze tohoto autoboxu byly opatřeny dvěma samostatnými zámky, novější již disponují jedním centrálním zámkem se třemi fixačními body. Jeho celkové zpracování nás však zklamalo. Již na první pohled nepůsobí příliš kvalitním dojmem, po vyzkoušení se bohužel tato domněnka potvrdila: klíč se v zámku občas zasekával, navíc – i když se zdálo, že víko doléhá správně – často klíčem nebylo možné otočit, a uzamknout box. Velmi neprakticky je řešena také gumová krytka zámku, kterou prsty téměř nelze otevřít, jelikož na ní není žádný výstupek nebo otvor, za něj by bylo možné zatáhnout. Vnitřní rozměry Whale 227 jsou: 220 x 45 x 27 cm. Pohodlně do něj proto uložíte až čtyři páry běžeckých lyží dlouhých až 215 cm. Počítejte však s tím, že kromě nich už se vám tam téměř nic nevejde. Jedná se totiž o skutečně velmi nízký box. Problematická může také být barva. Ačkoli výrobce udává i černou variantu, často je ve skutečnosti spíše tmavě šedá. Za naprostý a nepochopitelný nedostatek tohoto modelu však považujeme chybějící fixační popruhy v balení. Ty jsou velmi podceňovaným doplňkem všech autoboxů, a jejich absence může v nezkušených uživatelích vzbuzovat dojem, že vlastně nejsou potřeba. Opak je však pravdou – kvalitní fixační popruhy zamezují volnému pohybu nákladu v prostoru boxu, čímž výrazně přispívají k bezpečí za jízdy. Fixační popruhy je tedy nutné dodatečně dokoupit. I v takovém případě však nebude převoz zavazadel bezpečný, jelikož oka ve dně boxu, která slouží k provlečení popruhů, jsou plastová a poměrně křehká. O tom jsme se přesvědčili již při ručním utažení popruhů, kdy jedno z ok prasklo. Ačkoli je Whale 227 možné zatížit až 50 kg nákladu, již při nižších hmotnostech se dno boxu mírně deformuje. Naprosto nutné je také dodržovat správné rozložení celkové hmotnosti, kdy až ½ zavazadel patří do střední části boxu, další ¼ pak do přední a zbývající ¼ do zadní části. Za jízdy je Whale 227 poměrně tichý. Při vyšších rychlostech (doporučená maximální rychlost je 130 km/h) však může tenký plast vibrovat a vydávat slabý, ale nepříjemný hluk. Spotřeba pohonných hmot se pohybuje také mírně nad průměrem, a to okolo 30 %. Pokud vám nevadí vyšší cena, můžete zvážit koupi rozměrově velmi podobného střešního boxu Thule Pacific 500, který patří mezi nejlepší na trhu. Výsledky našeho testování tohoto modelu naleznete
zde.
zpět nahoru ↑Zkušenosti
- Vhodný pro transport běžeckých lyží (dlouhých max. 215 cm).
- Na střechu automobilu lze kromě boxu umístit také dva nosiče kol.
- Uzamykání pomocí centrálního zámku se třemi fixačními body.
- Vhodný pouze pro delší automobily (Combi) a příčníky s roztečí od 60 cm do 150 cm.
- Pouze pravostranné otevírání.
- Manipulace s víkem, uzamčení boxu a fixace nákladu je problematická.
- Nekvalitní tenké a měkké materiály.
- V základní výbavě chybí fixační popruhy.
- Tuzemský výrobce.
- Kompatibilní například s vozy Škoda Rapid, Škoda Octavia Combi, Renault Megane Combi.
Zjistit cenu Recenzovali jsme i
střešní box g3.
Přihlašte se do newsletteru a
získejte super tipy do emailu
Pravidelně zhruba 1 až 3 krát měsíčně vám pošleme skvělé tipy na nakupování, nové testy a nejlepší recenze.
Co můžete čekat?
- Tipy na opravdu dobré nákupy (vybíráme jen to, co bychom poslali sami sobě)
- Výhodné nabídky a slevy (vybereme jen ty opravdu dobré)
- Rady k nakupování
- Nové recenze produktů
- Nové srovnávací testy
- Tyto e-maily jsou zdarma
- Neposíláme spam, ani obchodní nabídky třetích stran
Pro info si přečtěte naše zásady osobních údajů a GDPR.
Sledujte nás na sociálních sítích
Na FB, Instáč a Twitter píšeme novinky o nakupování na internetu a zajímavé tipy, které na covybrat.cz nenajdete.