Recenze Onyx Boox Nova 3

Hledáte-li lehoučké zařízení, které poslouží nejen jako čtečka elektronických knih, ale i jako praktický přístroj pro zaznamenávání a úpravu poznámek, jste s Onyx Boox Nova 3 na tom správném místě. Zaujmout by vás mohla svým jednoduchým ovládáním, kapesními rozměry i operačním systémem Android 10 s podporou obchodu Google Play.

Rozlišení displeje1 872×1 404
Výška19,6 cm
Váha256 g
Jemnost displeje300 ppi
Typ displejeE-Ink Carta
Výdrž baterie26 hodin
Kapacita paměti32 GB
3Gne
Paměťová kartane
Audio výstupano
Šířka13,7 cm
Hloubka0,77 cm

Čtečka knih podporuje tyto formáty:

• TXT,
  • HTML,
  • RTF,
  • FB2,
  • FB2.zip,
  • DOC,
  • DOCX,
  • PRC,
  • MOBI,
  • CHM,
  • PDB,
  • EPUB,
  • JPG,
  • PNG,
  • GIF,
  • BMP,
  • PDF,
  • DjVu,
  • MP3,
  • WAV,
  • CBR,
  • CBZ.

Provedení

Čtečka Onyx Boox Nova 3 má kapacitní dotykovou obrazovku s úhlopříčkou 7,8 palce. Displej využívá technologie E-Ink Carta a nabídne rozlišení 1 872 × 1 404 palců s jemností 300 PPI. Obraz je tedy velmi ostrý, detailní a příjemný ke čtení. Povrch obrazovky je kryt sklem, v případě zhoršených světelných podmínek je možné využít podsvícení v podobě 17 LED diod (8 z nich má jantarový odstín), k dispozici je i možnost korekce barevné teploty displeje.

Samotná čtečka je černá a pracuje se dvěma odstíny této barvy. Celek působí elegantně a nadčasově, takže pokud je pro vás elektronika také módním doplňkem, Onyx Boox Nova 3 se bude hodit prakticky k jakémukoliv outfitu. Hardwarová tlačítka zde najdeme pouze dvě – na přední straně tlačítko Home, na horní pak tlačítko pro zapnutí či vypnutí. O zbytek ovládání se stará dotyková obrazovka.

Funkce

Onyx Boox Nova 3 kombinuje multimediální tablet s podporou Google Play se zařízením pro snadný záznam poznámek. Společnost Onyx se dlouhodobě specializuje na druhé jmenované zařízení, v tomto ohledu tak rozhodně Boox Nova 3 vede. Pro tyto případy je vybaven stylusem, obrazovka dovede rozpoznat 4 096 stupňů tlaku, které se na displeji projeví různou silou čáry. Čím více přitlačíte, tím bude čára silnější. Zařízení si tak poradí nejen s písmem, ale i poměrně detailním kreslením. Samozřejmostí je podpora PDF souborů, a to vč. připisování poznámek nebo podepisování dokumentů či formulářů. Podepsané pak jednoduše vezmete a odešlete e-mailem.

Hardware a vychytávky

Srdcem zařízení je osmijádrový procesor Qualcomm Snapdragon 636 v kombinaci s 3GB RAM. Tato kombinaci nabízí dostatečný výkon pro činnosti, pro něž je přístroj určen. Pro uživatelská data je připraveno velice slušných 32 GB. S nimi ale budete muset vystačit, čtečku SD karet byste hledali marně.

Pro přenos dat a nabíjení slouží univerzální port USB-C s funkcí OTG (USB On-the-go, funkce, díky které můžete přímo připojit další periferie) a rychlým nabíjením Quick Charge 4.0. To umožní plné dobití „z 0 na 100“ za pouhou hodinu. Na jedno nabití budete moci Onyx Boox Nova 3 používat dlouhé týdny. Výrobcem udávaná kapacita baterie je 3 150 mAh.

Poněkud neobvyklým jevem v oblasti čteček elektronických knih je miniaturní reproduktor a mikrofon. Využití je nasnadě – Onyx Boox Nova 3 můžete s patřičnou výbavou využít i pro telefonické hovory prostřednictvím služeb, jako je WhatsApp, mikrofon využijete i pro přímý převod mluvené řeči na text, což je na záznam rychlých poznámek perfektní. Nicméně, spolehněte se spíše na angličtinu, ta je bezproblémová.

Software

Operačním systémem zařízení je Android 10 modifikovaný pro použití s E-Inkovými displeji. Využívat je možné obchod Google Play, nicméně u jeho nastavení nějaký čas strávíte. Ulehčit práci vám pomohou návody, které jednoduše najdete na internetu. Oryx rovněž nabízí vlastní obchod s aplikacemi, nabídka ale není příliš široká. Do začátku a těm, kteří nepotřebují nějaké specializované programy, ale nejspíše bez problémů vystačí. Pokud jde o bezpečnos a další aktualizace, v tom je zařízení naprosto soběstačné. Stačí mu připojení k internetu.

Jak jsme již zmínili výše, Android si Oryx upravuje k obrazu svému. Uživatelům nabídne přívětivé menu s výběrem aplikací, jakousi lištu pro rychlý přístup k oblíbeným položkám, přehledné nastavení. Od výrobce je předinstalovaná aplikace pro zaznamenávání poznámek a obchod s elektronickými knihami. Uživatel Androidu bude doma i v případě, pokud bude chtít upravit připojení k síti nebo si přečíst notifikace: Stačí pohybem seshora dolů vysunutou lištu z horní části obrazovky.

Nastavení je poměrně široké. V pasáži o displeji už jsme nakousli možnost přizpůsobení zobrazení: Upravovat můžete barevnou teplotu či kontrast, přičemž lze nezávisle na sobě měnit text i pozadí. K dispozici je celá řada módů a nastavení, které ovlivňují výkon či rychlost změny obrazu (technolgie e-ink bude vždycky o něco pomalejší ve vykreslování změn), což oceníte zejména ve chvíli, kdy spouštíte aplikaci, která je prioritně určena pro chytré telefony. Např. tzv. X-mode natolik zvýší snímkovací frekvenci, že si na Onyx Boox pustíte i video na YouTube. Samozřejmě pouze v černobílé.

Možnosti psaní a kreslení

Příjemným překvapením je šíře možností, kterou Onyx Boox Nova 3 nabízí v oblasti psaní a kreslení. Podobně, jako např. software Photoshop, umožňuje práci až v pěti vrstvách, což výrazným způsobem posouvá práci s popředím a pozadím. Pokud jde o kreslení, limituje vás jenom vaše fantazie. Zařízení tak můžete používat pro technické náčrtky, skicování, kresbu, vše téměř jako s klasickým papírem. K dispozici je celá řada virtuálních tužek, per, štětců a zvýrazňovačů, vybere si každý. Jedinou nevýhodou zůstává černobílá barevná škála o celkem pěti odstínech. Má to ale výjimku – použít můžete červenou (vhodná třeba pro učitele při opravování písemek), modrou a zelenou. Kvůli displeji jejich použití ale příliš nedoceníte. Pokud ale dokument přenesete do počítače (zařízení podporuje i MACy), všechny tři barvy se zobrazí.

Veškeré poznámky je možné jednoduše exportovat do formátů PDF a PNG, výbornou funkcí je i přímé vysílání obrazu na monitor počítače a odtud obraz vysílat pomocí projektoru, což je velmi vhodné při nejrůznějších meetinzích a poradách. Není nutné se tak mačkat kolem jedné obrazovky. V kombinaci s Oryx Boox Nova 3 dobře spolupracuje s aplikací pro Android, která usnadní synchronizaci všech dat ve čtečce.

Na těle najdeme pouze jediný konektor pro nabíjení i přenos knih z počítače. Tím je kupodivu micro-USB, což je u jinak moderního zařízení, které se drží aktuálních trendů, poněkud zarážející. Kde je univerzální USB-C, které je už dnes naprostým standardem? Těžko říct, proč zůstal výrobce věrný právě tomuto rozhraní. Nicméně, společně s chybějícím slotem na paměťové karty je to asi nejvýznamnější vada na kráse tohoto modelu.

Chcete levnější model? Podívejte se sem.

8.8 Total Score
Onyx Boox Nova 3

Oryx Boox Nova 3 je ideální pro všechny, kterým pod rukama prochází velká řada dokumentů. Jejich čtení i podepisování je hračka a navíc šetříte vytištěný papír. Obrazovka je na tuto činnost, stejně jako psaní poznámek, ideální. Je však poněkud titěrná na čtení technické dokumentace, nicméně, s trochou zoomování a přesunů se i to dá zvládnout. Čtečka nabídne výbornou čitelnost na světle i podsvícenou obrazovku po tmě, poslouží i jako vybavený grafický tablet.

Ergonomie
9
Výbava