Recenze Philips 55OLED854

Aktualizováno v červnu 2020

Ambilight je něco, co odlišuje Philips od dalších výrobců televizorů. Není pro každého, ale svoje věrné příznivce má. Dnes se víc do hloubky podíváme na zástupce OLEDu od této značky. Konkrétně model OLED854. Ale jak už to tak u OLEDů bývá, stejný panel je použitý i u ostatních letošních modelů a proto jsou z pohledu kvality obrazu až na jednu vyjímku stejné. Proto text můžete brát i jako recenzi o Philips OLED984, Philips OLED934, Philips OLED804 a Philips OLED754. Čím se od sebe liší, je uvedeno v závěru článku.

Podsvíceníne
Průměrná doba odezvy4 ms
Uvedení na trh2019
Pokrytí spektra DCI-P394 %
Pokrytí spektra Rec.202069 %
Výška70,6 cm
Hloubka5,3 cm
Výška (včetně podstavce)73,3 cm
Hloubka (včetně podstavce)24,3 cm
Váha21,2 kg
Odhadovaná spotřeba za rok215 kWh

Přístroj nabídne skoro neznatelný rámeček. Obrazovku podpírá elegantní a přitom dostatečně stabilní (je z kovu) stojan, který je umístěn na středu obrazovky. Ten pozvedává televizor o cca 3 cm. Co je nejlepší, že stojan je otočný (což může být pro někoho hlavní benefit při koupi oproti řadě 804). Na každou stranu ho lze snadno pootočit o nějakých dvacet stupňů. Osobně bych to nevyužil, protože sedím přímo před tv, ale dovedu si představit situace, kdy to může být užitečné. Třeba natočení tv, aby na ni byl lepší pohled z kuchyně při vaření. Proč ne, je to milá vychytávka. Koho to nezaujme, může zakoupit zmiňovaný Philips OLED804. I když cenový rozdíl je tak malý, že skoro nehraje roli.

I plast, který je použitý na zadní straně obrazovky je velmi pevný. Celkově máte dojem, že zpracování je adekvátní špičkové televizi. Je pravdou, že Philips má většinou moc hezké televizory a jak tušíte, tak ani tato není výjimkou. Rámeček okolo displeje má 1 cm a na konci má 1 mm šedostříbrný pásek. Vypadá to vážně parádně a zvláště pokud máte doma další kovové prvky ve stejné barvě.

Na zadní straně jsou diody, které zajištují fungování Ambilightu (k tomu se ještě dostaneme). Při montáži televizoru nezapomeňte na to, že pro ideální fungování Ambilightu je lepší, když není tv zcela namáčklá na zdi a pokud má okolo sebe po stranách aspoň půl metru místa. Bohužel na zadní straně nenajdeme žádný cable managment. Osobně mám rád aspoň pár jednoduchých sponek, které umožní trochu zkrotit velké množství kabelů, které televizory doprovází.

Pokud jde o konektory, tak máme k dispozici 4x HDMI, 2x USB, Ethernet, optický výstup, výstup pro sluchátka a z bezdrátových technologií Wi-Fi a Bluetooth. Za zmínku stojí, že nemá HDMI ve verzi 2.1, ale to aktuálně kromě LG nikdo. Část konektorů je vyvedena do strany (na pravé straně, pokud bychom stáli za televizorem), zbytek je směrem dolů. Do strany máme 2x USB, sluchátkový výstup, 3x HDMI.

Philips byl jedním z prvních, který využil systému založeném na Androidu, Android TV. Na něm pokračuje nadále i u valné většiny své produkce. Jen u nejlevnějších řad (a kupodivu i u základního OLED754) ho nahrazuje za Saphi. Systém vlastní výroby, který nenabízí tolik možností. Android je zde ve verzi 9.0 (Pie) a nabízí typickou organizaci aplikací (či televizních kanálů) v řádcích. Přístroj je vybavený dvojitým tunerem, takže můžete jeden pořad sledovat a další nahrávat na připojený USB disk (či podobné zařízení). Integrovaný přehrávač video souborů je schopný, přesto doporučuji nahradit za jeden z dvojice VLC nebo KODI, které toho dokáží výrazně více.

Pokud by vás zajímal hardware, na kterém tv běží, tak se jedná o čtyř jádrový procesor ARM Cortex-A53 s 2,5 GB RAM. Grafický čip je Mali G51 GPU. Rychlost systému je v naprosté většině případů dostatečná (Android obecně občas dokáže psí kusy), ale když to srovnám třeba se Sony XG9505, tak mi Sony přišlo pocitově o kousek svižnější. Klasickou a dlouhodobou bolístkou Androidu je pomalý restart televizoru – vyšší desítky sekund. Naštěstí ho nemusíte dělat moc často (za sebe jsem používal, když nechtěla naskočit Wi-Fi, nebo se některá aplikace nechtěla pustit – u tohoto konkrétního modelu se stalo jednou).

Dálkové ovládání je na půl cesty mezi exkluzivitou nejvyšších modelů a základními ovladači nižších řad. Stříbrný povrch vypadá dobře, ale bílé písmo na něm se za horších světelných podmínek hůře čte. Ambilight má svoje vlastní tlačítko, stejně jako Netflix. Vím, že pro část čtenářů, kteří sledují výhradně klasické tv vysílání je tlačítko zbytečné, ale počet uživatelů streamovacích služeb roste. Spíš sem zvědavý jak budou ovladače vypadat za pár let a zda bude mít každá významnější online „televize“ (např. Disney, Amazon …) svoje vlastní tlačítko na ovladači.

Zajímavostí je, že ovladač je z druhé strany použitelný jako klávesnice. Celkový dojem z ovladače je uspokojivý. V zásadě mi na něm nic nevadí, ale na druhou stranu není tak příjemný jako ty od LG či Samsungu. Jelikož je tv na platformě Androidu, můžete využít ovládání hlasem, které díky Googlu patří k těm nejlepším co televizory mají.

Stejně jako ostatní OLED televizory, i tento využívá panel od LG. V nové generaci (oproti předchozímu roku) má být sníženo riziko vypálení obrazu, jinak je v podstatě stejný (nic špatného, to platí pro skoro všechny OLEDy). Už z podstaty faktu, že panely pro všechny OLED televizory dodává jeden výrobce je jasné, že rozdíly mezi nimi dělá hlavně software, respektive obrazový procesor. Ty mají všichni velcí hráči na skvělé úrovni, ale každý z nich přistupuje k vykreslení obrazu trochu jinak. Panasonic se snaží o co nejvěrnější podání barev (u GZ1500), Sony sází na brilantní zpracování pohybu (AG9) a LG se nebojí barvy trochu přikrášlit (C9). V rozhodování při nákupu pak hrají roli spíše osobní preference, další výbava a zejména cena.

Každopádně Philips rozhodně nehraje druhé housle a dokáže poskytnout detailní obraz. Na plné využití jeho potenciálu však potřebujete kvalitní zdroj videa. Tedy minimálně fullHD či 4K. Z klasického tv vysílání nelze žádné zázraky očekávat. A dostáváme se k HDR. Nutno uznat, že kromě Panasonicu je Philips aktuálně jedinou značkou, která podporuje všechny hlavní HDR formáty. To jest HDR10, HDR10+, HLG a Dolby Vision. Díky tomu nemusíte řešit v jakém formátu jsou uloženy HDR metadata u Blu-ray disku, který si chcete pustit. Na druhou stranu nutno přiznat, že při Dolby Vision je obraz až moc tmavý a „utopí se“ dost detailů. Dle informací od výrobce se chystá update, který tento neduh vyřeší. Pokrytí barevného spektra je dle očekávání, takže okolo 94 % u DCI-P3 a 69 % u Rec.2020. Maximální jas je na poměry OLED panelů nad průměrem, blíží se 750 nitům. Pozorovací úhly i zvládání světelných odrazů jsou silnou zbraní OLED. A platí to i v tomto případě. Výtečné podání černé je u OLEDu samozřejmostí. To, že dokáže „vypnout“ každý jednotlivý pixel je prostě neskutečná výhoda.

Perfect Natural Reality je technologie, která se snaží průběžně vypočítat, jak zlepšit jednotlivé složky obrazu, jako je jas, ostrost a kontrast zdroje, aby se obsah v SDR co nejvíce přiblížil HDR. No zní to hezky co? Nutno uznat, že zapnutí této funkce dopad na zobrazení má. To zda pozitivní či negativní záleží člověk od člověka. Na mě jsou pak barvy možná až moc umělé, ale znám diváky, kterým se to líbí. Takže neodsuzuji, ale ani extra nechválím.

Co se týče využití jako herní televize, možné to je. V herním módu je input lag na úrovni 34 ms. To není špatné, ale herní špička v podobě LG a Samsungu je o kus níže. Pokud je to pro vás velmi důležité, lovte spíše v jejich vodách. Frekvence panelu je 100 Hz a zvládání pohybových scén je na velmi slušné úrovni. Bez obav může být použita pro kvalitní sledování sportovních klání.

Ambilight

Toto specifikum Philips televizorů má svůj původ již v roce 2002 (první tv v prodeji v roce 2004), kdy si firma nechala patentovat svůj nápad na podsvícení vycházející ze zadní strany televizoru. S mohutným rozmachem LED technologie se nyní setkáváme s masivním světelnými efekty na pozadí zdi, před níž televizor stojí. V případě tohoto (a většiny dalších) modelů se jedná o tzv. trojstranný Ambilight. To znamená, že světelné efekty jsou vlevo, vpravo a nad obrazovkou. V menu jsou široké možnosti nastavení, které umožňují měnit jas, sytost a dynamičnost barev.

Nejlépe to funguje na čistě bílé zdi, ale i když máte doma jinou barvu, nevěště hlavu. V menu je možnost nastavit barvu zdi a systém se tomu snaží přizpůsobit. Pro někoho je Ambilight jasným důvodem pro koupi této značky, jiným přijde příjemný a někomu vyloženě vadí. Do jaké skupiny patříte, si musíte určit sami.

Video pro lepší představu:

Na poměry televizorů poměrně slušný, části uživatelů bude rozhodně stačit. Dialogy jsou zřetelné, hlasitost poměrně slušná, ale co mu chybí jsou basy. Pro milovníky lepšího audia je jako obvykle na místě investice do soundbaru či jiného zvukového systému. Mimochodem, přístroj podporuje standard Dolby Atmos. Další zajímavostí je, že všechny HMDI porty podporují ARC. U většiny výrobců to bývá pouze jeden, maximálně dva.

Každý televizor (i ze stejné modelové řady) je jiný, jiné je i prostředí ve kterém tv bude a proto to berte jako inspiraci při vlastním lazení, nikoliv dogma.

• Nastavení > Obraz > Styl obrazu > Film
  • Nastavení > Obraz > Barva > 50
  • Nastavení > Obraz > Kontrast > 70
  • Nastavení > Obraz > Ostrost > 0
  • Nastavení > Obraz > Jas > 50
  • Nastavení > Obraz > Více možností > Kontrast > Režim kontrastu > Optimalizováno pro obraz
  • Nastavení > Obraz > Více možností > Kontrast > Perfect Natural Reality – nízký / vypnuto (zkuste jak vám bude vyhovovat)
  • Nastavení > Obraz > Více možností > Kontrast > HDR Perfetct > vypnuto
  • Nastavení > Obraz > Více možností > Kontrast > Dokonalý kontrast > vypnuto
  • Nastavení > Obraz > Více možností > Pohyb > Styl pohybu > Film
  • Nastavení > Obraz > Více možností > Vyčištění obrazu > Redukce šumu > vypnuto / minimum (dle osobních preferencí)

AVIAACJPEGSRT
MKVMP3BMPSUB
H264/MPEG-4 AVCWAVGIFTXT
MPEG-1WMA (v2 až v9.2)PNGSMI
MPEG-2WMA-PRO (v9 a v10)360° fotografie
MPEG-4HEIF
WMV9/VC1
VP9
HEVC (H.265)
Zjistit cenu zpět nahoru ↑

Philips televizory pro rok 2019

Široká nabídka OLEDů, LCD založené na IPS a 50 Hz frekvenci, plus hodně modelů s luxusním audiem od Bowers & Wilkins. K tomu ve většině případů podpora HDR10, HDR10+, Dolby Vision, HLG i Dolby Atmos. A k tomu hlavní zbraň Philipsu, Ambilight.

OLED Philips tv 2019

Nabídka Philipsu je v tomto segmentu poměrně veliká a je snadné se v ní ztratit. Pojďme se podívat na jednotlivé modely a rozdíly mezi nimi. V prodeji můžete najít tyto televizory:

• Philips OLED984
  • Philips OLED934
  • Philips OLED854
  • Philips OLED804
  • Philips OLED754

Philips OLED984

Estetický a cenový vrchol nabídky. Dostupný pouze v jedné velikosti 65 palců, je za cenu, která u nás nejspíše mnoho kupců nenajde. OLED panel s rozlišením 4K, podpora všech používaných HDR formátů, čtyřstranný ambilight, Android TV, ale zejména soundbar od firmy Bowers & Wilkins. Ten je (společně s netradičním vzhledem) tím hlavním důvodem pro exkluzivitu tohoto modelu.

Dostupné velikosti:

• 65OLED984

Philips OLED934

Druhá vlajková loď v nabídce Philipsu. Technicky je stejná jako OLED984, zásadní změnou je „horší“ verze soundbaru od Bowers & Wilkins a „jen“ třístranný ambilight. Rovněž design je odlišný. Cena už je výrazně nižší, ale pořád docela vysoko nastavená. Snad časem spadne na rozumnější úroveň.

Dostupné velikosti:

• 55OLED934
  • 65OLED934

Philips OLED854

„Obyčejný“ OLED od Philipsu. Z pohledu panelu a výbavy je stejný jako dva předchozí modely. I ona má aktuálně nejlepší obrazový procesor v nabídce Philipsu – P5 Pro. Audio systém 2.1 má výkon 50 W. Pokud hledáte OLED s Ambilightem s rozumným poměrem ceny a výkonu, tak společně s následujícím televizorem jde o hlavní kandidáty ke zvážení nákupu. Zajímavostí je, že má otočný stojan.

Dostupné velikosti:

• 55OLED854
  • 65OLED854

Philips OLED804

Technicky a výbavou naprosto stejný televizor jako OLED854. Jediné rozdíly jsou ve vzhledu, zejména tvaru stojanu (který navíc není otočný). Pokud uvažujete nad jednou z nich, berte tu s nižší cenou, případně tu která se vám líbí více. Žádný další rozdíl není.

Dostupné velikosti:

• 55OLED804
  • 65OLED804

Philips OLED754

První OLED od Philipsu bez Androidu. Použitý operační systém je na vlastní platformě nazvané Saphi. Dalším významným rozdílem je i starší verze použitého obrazového procesoru – P5. Rovněž i o něco slabší výkon audia – 40 W. Pořád však máte k dispozici podporu všech hlavních HDR formátů.

Dostupné velikosti:

• 55OLED754
  • 65OLED754

LCD Philips tv 2019

Philips PUS9104

Exkluzivní designová edice připravená ve spolupráci s firmou Georg Jensen. Zajímavostí je, že nepodporuje Dolby Vision. Použitý panel je typu IPS (jako jediný z nabídky LCD by měl být 100 Hz) a ve výbavě je obrazový procesor P5, stejně jako u nejlevnějšího OLEDu. Audio systém je typu 2.1 a výkonu 25 W. Jedná se o poměrně specifický produkt, který má větší šanci zaujmout milovníky designu, než zájemce o špičkový televizor.

Dostupné velikosti:

• 55PUS9104

Philips PUS8804

Naštěstí Dolby Vision společně s dalšími HDR formáty podporuje. Přidejte k tomu Dolby Atmos, integrovaný soundbar od Bowers & Wilkins, 50 Hz IPS panel a dostanete docela zajímavý přístroj.

Dostupné velikosti:

• 50PUS8804
  • 55PUS8804

Philips PUS7504

Střední úroveň z nabídky LCD. Trojstranný ambilight, P5 obrazový procesor, stále podpora pro hlavní HDR formáty. Rovněž Dolby Atmos a Android TV.

Dostupné velikosti:

• 50PUS7504
  • 55PUS7504

Philips PUS7304

Hlavní zbraň Philipsu mezi střední LCD třídou. Oproti PUS7504 nabídne o něco slabší zvukový výkon, ale jinak je de facto stejný. Kromě klasického rozdílu v designu a širší nabídce velikostí.

Dostupné velikosti:

• 43PUS7304
  • 50PUS7304
  • 55PUS7304
  • 58PUS7304
  • 65PUS7304
  • 70PUS7304

Philips PUS6814

Už jsme na poli základní LCD nabídky. Místo Android TV je tu jednodušší a méně komplexní operační systém Saphi. Nenajdeme ani obrazový procesor P5, místo něj je tu slabší verze zvaná Pixel Precise Ultra HD engine, který byl použitý v levnějších modelech i minulý rok.

Dostupné velikosti:

• 43PUS6814
  • 50PUS6814
  • 55PUS6814
  • 65PUS6814

Philips PUS6704

Oproti 6814 je rozdíl jiný vzhled a širší nabídka úhlopříček.

Dostupné velikosti:

• 43PUS6704
  • 50PUS6704
  • 55PUS6704
  • 65PUS6704
  • 70PUS6704

Philips PUS6504

Nejlevnější 4K LCD pro letošní rok od této nizozemské značky. Důvodem je vynechání Ambilightu, jinak je technicky stejný jako další modely řady PUS6xxx.

Dostupné velikosti:

• 43PUS6504
  • 50PUS6504
  • 58PUS6504
  • 65PUS6504

Philips PHS4304

Malinká HD televize s rozlišení 1366 x 768 pixelů a dvěma HDMI porty. Může být zajímavá pokud hledáte malou televizi do kuchyni nebo ložnice

Dostupné velikosti:

• 24PHS4304

Hodnotili jsme i OLED od Sony či LG.

8.8 Total Score
Zkušenosti s Philips 55OLED854

Líbí se mi široká podpora HDR formátů a dostatečně schopná obrazovka pro jejich využití. Věrné barvy, dokonalá černá a velmi schopné HDR. Hlavní konkurent jsou za mě primárně OLEDy od Sony, které přinášejí stejný operační systém a proto jsou si nejbližší. U Sony je za mě lehce lepší ztvárnění pohybových scén, Philips si nese do souboje výbavu v podobě Ambilightu. Co však bude tento potenciální souboj rozhodovat nejvíce, je cena. Při rozumně nastavené ceně může být Philips na poli OLEDů velmi úspěšný ....

10
8
9