Recenze Samsung QE55Q70R

Samsung Q70R je na první pohled jedna z nejzajímavějších televizí v nabídce Samsungu pro letošní rok. Myšleno díky kombinaci slušné výbavy a přitom akceptovatelné ceny. Nejnižší letošní QLED (Q60R) extra kvalitu obrazu (při své ceně) nenabízí. To samozřejmě neplatí u Q80R, která nabízí extrémně vydařený obraz, ale bohužel také vysokou cenu. Q70R by mohla být zdařilým kompromisem, který bude dostupný pro širší spektrum zákazníků než Q80R. V nabídce je široké spektrum rozměrů od 49 do 82 palců.

Průměrná doba odezvy13 ms
Zobrazovací technologieQLED
Uvedení na trh2019
Pokrytí spektra DCI-P394 %
Pokrytí spektra Rec.202070 %
Výška70,8 cm
Šířka123 cm
Hloubka6,2 cm
Výška (včetně podstavce)78 cm
Šířka (včetně podstavce)123 cm
Hloubka (včetně podstavce)24,8 cm
Váha18,5 kg
Odhadovaná spotřeba za rok178 kWh
Input lag v herním módu14 ms

Kdybych měl říct dojem, který ve mě vypnutý přístroj vyvolává, tak se mi vybavuje slovo „temný“. Jednoduchý, univerzální vzhled, který ostudu vaší domácnosti neudělá ani za pár let. O stabilitu se stará dvojice nožiček, které jsou umístěny u kraje obrazovky. Hloubka stojanu je u 55 palcové obrazovky 25 cm. Pokud neplánujete umístění na stěnu, tak na stolečku či nábytku potřebujete alespoň tolik místa. Nožky jsou docela daleko od sebe, takže se středně velký soundbar vejde mezi ně.

Možná někoho udiví svým relativně masivním tělem (6,2 cm v nejtlustším bodě). Za to může přímé podsvícením (FALD – Full Array Local Dimming). To je na fyzický prostor za displeje mnohem náročnější než boční (EDGE) podsvícení. Aby byl lehce buclatý vzhled trochu kompenzován, tak tu máme ultra tenký rámeček. Má 1 cm a při sledování obrazovky si ho sotva všimnete.

Velmi dobře je vyřešeno umístění konektorů. Ty všechny směřují doprava, žádný (krom napájení) není umístěn „proti zdi“. To velmi ulehčuje manipulaci se zapojováním a odpojováním dalších zařízení. Konektivita zahrnuje 4x HDMI 2.0 port, 2x USB 2.0, optický audio výstup, síťový výstup, CI+ port a anténní konektor.

Přístroj vypadá ze všech úhlů dobře a má chytře vyřešený systém vedení kabeláže na zadní straně. Na zadní straně přístroje jsou naznačeny stopy pro vedení kabelů a obě nožky stojanu jsou duté, takže je možnost kabeláž schovat v nich. Celkové zpracování je za mě rozhodně nad průměrem a adekvátní postavení modelu v letošní televizní řadě.

Nemá chytrou krabičku One Connect, kterou jsou vybaveny vyšší modely. Ta slouží jako takový hub, do kterého vedou kabely od ostatních přístrojů připojených k televizoru (např. zesilovač, herní konzole, Blu-ray přehrávač) a z One Connect hubu vede jen jeden kabel do televizoru, který vede všechny potřebné data včetně napájení. Jeho význam je tedy spíše estetický, na kvalitu obrazu či další fungování tv nemá vliv. Jen tak pro zajímavost, loňská Q7FN One Connect box měla.

Jak jsem zmínil v úvodu, jedná se letos o první možnost jak se dostat u Samsungu k přímému podsvícení (FALD). Ty začínají letos právě u Q70R a pokračují i u vyšších řad. Zásadní rozdíl je v počtu stmívacích zón. Ty jsou u Q80R nebo Q90R zastoupeny ve vyšším počtu a to vede k celkově lepšímu dojmu obrazu.

Kontrast vysoce nadprůměrný, pohybuje se okolo 6 500 : 1. To je opravdu luxusuní hodnota i na VA panel. Ten je plně 10 bitový, ne 8 bitů + FRC jako u Q60R. Podání černé barvy je skutečně jednou z nejsilnějších zbraní Q70R. Obrazovka má rovnoměrné podání černé, žádných světlejších míst si nevšimnete.

Lokální tlumení (local dimming) posouvá kontrastní poměr ještě o kus dál. Atakuje hranici 8 000 : 1. A to je na LCD tv s docela přijatelnou cenou hodně příjemná hodnota. Celkový počet stmívacích zón není tak velký jako u vyšších řad, takže vám titulky přisvětlí i část obrazovky okolo nich (v rámci zóny, ve které se titulky zobrazují). U tmavých scén si toho všimnete. Abyste se tomuto jevu vyhnuli, tak jsou tu OLEDy a nebo špičkové LCD typu Q90R, u kterých to skoro nemáte šanci zaznamenat. Při běžném sledování to není nijak rušivý jev.

Při sledování běžného televizního vysílání (či jiného SDR obsahu) možnosti televizoru nebudou plně využity, ale i tak vypadá obraz dobře. Nezanedbatelný díl na tom má použitý obrazový procesor (Quantum Processor 4K), ale nutno uznat, že má snahu obraz vyhlazovat hodně. Někdy vypadá až nereálně ostrý a umělý. Takový už je přístup Samsungu, který můžete znát třeba i z jeho fotek na mobilních telefonech. Zkuste si v menu nastavení obrazu pohrát s položkou „Vyčištění digitálního signálu“ a vyberte si hodnotu, která vám nejvíce vyhovuje.

Kdy kvalita obrazu začíná dostávat na frak, jsou při sledování „z boku“. Pozorovací úhly jsou Achillovou patou VA panelů a za pomoci speciálních úprav (Ultra Viewing Angle technolog) se s nimi dokáží lépe poradit až Q80R nebo Q90R. To znamená, že při 25 ° a více bych pro pravidelné sledování spíše zvažoval IPS panel nebo OLED. Jelikož dochází ke ztrátě kontrastu a posunu zobrazených barev. S odrazy světla se dokáže vypořádat dobře, ale přesto pro ideální divácký zážitek doporučuji zamezit přístupu přímého slunečního světla na obrazovku.

Dle očekávání patří mezi přednosti televizoru zvládání pohybových scén. Jak je u Samsungu zvykem, tohle platí pro úhlopříčky 55 palců a větší. Ty totiž mají 100 Hz, 49ka má jen 50 Hz a to je na ostrosti pohybových scén znát. Doba odezvy je krásných 13 ms, input lag pak dosahuje skoro identických 14 ms. Z tohoto pohledu se nebojím pro využití jako herní televize, ale i pro sledování akčních filmů či sportu. Motion Plus systém vážně umí. Za zmínku stojí, že nemá HDMI 2.1 takže umí jen 50 Hz při 4K obrazu třeba z Blu-raye. Rovněž má funkci, která ji automaticky přepne do herního módu, poté co zapnete herní konzoli. Jedná se o funkcionalitu skrytou pod názvem ALLM (Auto Low Latency Mode). VRR (Variable Refresh Rate) není podporována v nejmenším, 49 palcovém modelu. Všechny větší ji již podporují. To stejné platí i pro HFR (High Frame Rate).

HDR je oblast, kde mohou nové televizory naplno ukázat svoje kvality a posunout obraz do roviny, ve které nám bere dech. Jak je u Samsungu zvykem, podporovány jsou standardy HDR10, HDR10+ a HLG. Dolby Vision chybí. Maximální jas je lehce nad 800 nitů. Takže se nemůže srovnávat s nejlepšími, ale na druhou stranu je rozdíl při HDR obraze jasně znatelný oproti obrazu bez HDR. Tomu napomáhá i pokrytí barevného spektra. To není úplně dokonalé, oproti loňsku je tam dokonce znatelný lehký pokles. Pořád je na velmi slušné úrovni. U DCI-P3 je to kolem 94 % a u Rec.2020 pak 70 %. Na druhou stranu podobných hodnot dosahuje u svých televizí třeba Sony a to využívá klasickou LED technologii a ne QLED jako Samsung. Celkově mi však HDR u letošní Sony XG9505 nebo loňské XF9005 přijde o kousek lepší. Navíc je u Sony podpora Dolby Vision.

U Tizenu se poslední zásadní změna udála v roce 2017 a od té doby se jedná „jen“ o postupné drobné zlepšování. Letošní verze Tizenu je 5.0 a loňské a starší televizory update na ni nedostanou. Je velmi přehledný a rychlý operační systém, na který si snadno zvyknete. Ve svém principu může připomínat ovládací prostředí počítače, kde také máte různé aplikace a přepínáte mezi nimi. Nabídka aplikací je solidní a protože má Samsung velké prodeje televizorů, jsou aplikace většinou na dobré úrovni. Například Youtube podporuje jak 4K rozlišení, tak i HDR. Většina lišt s aplikacemi i přehled televizních programů si lze přizpůsobit a mít oblíbené programy na prvních místech. Novinkou pro letošní rok je podpora Apple AirPlay 2. Díky ní lze snadno sdílet obrazovku vašeho iPhonu nebo MacBooku přímo na displej televizoru a odpadá díky tomu potřeba Apple TV.

Ještě zpátky k rychlosti. Po spuštění trvá jen dvě sekundy, než televize naskočí a je schopna reagovat na vaše povely a zobrazí obraz. V tomto směru patří mezi špičku mezi operačními systémy, WebOS to trvá o chvíli déle a AndroidTV má čas více než dvakrát delší. Pokud vás zajímá čas i se startem Netflixu, tak je to rovných pět sekund a Youtube trvá ještě o dvě další sekundy dále.

Interní přehrávač souborů je docela schopný, ale platí pro něj stejná omezení jako pro všechny Samsungy z poslední doby. Nepřehraje video soubory ve formátu xvid a zvuk ve formátu DTS. Je to škoda, protože jinak je základní přehrávač velmi schopný. Umí přehrávat HDR soubory a zvládá dobře i titulky. Pro příjem televizního vysílání je tu dvojitý tuner – DVB-S/S2/T/T2/C. Díky tomu je možné jeden program sledovat a další nahrávat.

Dálkový ovladač je typu One remote, klasický černý. To je rozdíl oproti nejvyšším řadám, který mají více exkluzivní vzhled ovladače. Ve funkčnosti rozdíl není. Kromě základních ovládacích tlačítek na něm najdete tlačítka pro rychlé spuštění streamovacích aplikací typu Netflix nebo Amazon Video a dále tlačítko pro Ambient mód. Pokud patříte spíše mezi staromilce, kteří sledují klasické televizní vysílání tak tyto tlačítka nijak neoceníte. Zvlášť, že jejich funkce nejde změnit. V případě, že jste jako já uživatelem Netflixu, tak naopak oceníte rychlost s jakou lze tuto službu spustit. Jednotlivé tlačítka jdou snadno zmáčknout a jednoduše je poznáte i o hmatu. Na ovladači je i mikrofon, který můžete použít pro ovládání hlasem. O tom si řekneme hned v dalším odstavci.

Ovládání hlasem a chytrý asistent od Samsungu Bixby. V první řadě je třeba zmínit, že čeština není podporována. To je velký rozdíl oproti přístrojům, které jsou vybaveny systémem Android TV, který zvládá češtinu bez nejmenších problémů. Ale jaký je Bixby pokud vládnete angličtinou? Základní povely týkající se nastavení a ovládání televizorů zvládá na výbornou. Povely typu „set contrast to 80“ nebo „change source to HDMI 1“ zvládá bez problémů. Co bohužel nefunguje je vyhledávání v aplikacích, kde byste ho naopak nejspíš využili nejčastěji. Z tohoto pohledu se jedná o průměr a špičkou v ovládání hlasem je v našich krajích pořád Android TV.

Kdo má doma více spotřebičů od Samsungu, může využít řešení SmartThings od tohoto výrobce. Díky ní pak můžete ovládat další spotřebiče přímo skrze obrazovku televizoru, nebo třeba vidět v jaké fázi praní je vaše Samsung pračka nebo sušička.

Ambient mód, který tu zazněl před malou chvilkou. Možné už z minulosti znáte tuto stylovou záležitost, kterou Samsung začal používat ve svých dražších modelech. Umožní změnit váš televizor v domácí informační centrum, případně z něj udělat stylovou dekoraci. Umí totiž zobrazit třeba předpověď počasí, hodiny nebo rodinné fotografie. Kromě toho je možné nechat obrazovku zobrazit reprodukce známých uměleckých děl a mít tak obrazy světových mistrů u sebe doma. Zajímavostí je i možnost nechat televizi splynout s jejím okolím. To pomocí aplikace v mobilním telefonu vyfotíte okolí televizoru a ten poté upravený obraz zobrazí na svém displeji. To může představovat třeba tapetu na vaší zdi. Jedná se o docela příjemnou hračku, ale nutno počítat s tím, že když displej neustále něco zobrazuje, spotřebovává i více elektrické energie než přístroje, které klasicky vypnete. Nejde však o nijak dramatické hodnoty, ročně by se jednalo o 300 – 400 Kč navíc.

Integrované reproduktory přinášejí standardní zvuk, na jaký jsme poslední dobou u televizorů zvyklí. Dialogy jsou zřetelné, snaží se i o basy a plastičnost zvuku. Pokud je však příliš zesílíte, jasně vám ukáží svoje limity. Stejně jako u vyšších řad Samsung nabízí technologii „AI Sound“, která se snaží přizpůsobit zvukový projev typu videa a tvaru místnosti. Daří se mu to se střídavými úspěchy. Umí rovněž automaticky ztlumit zvýšenou hlasitost během reklamních bloků a přizpůsobit jejich hlasitost sledovanému filmu. Osobně podobné funkce vždycky vypínám, ale je možné, že vám budou vyhovovat víc. Jako obvykle je rozumná investice do externích reproduktorů nebo soundbaru. To posune audio dojem mnohem více, než zapnutí fuknce AI Sound.

Samsung tv a sluchátka

Poslední dobou se ke mě dostalo několik dotazů na to, zda je možné k novým televizorům od Samsungu nějak připojit klasická sluchátka (případně jiné analogové audio zařízení). Samsungy totiž již pár let nemají klasický sluchátkový 3,5 mm jack. První možností je samozřejmě využít Bluetooth sluchátka. Někdo však může mít kvalitní a drahá klasická kabelová sluchátka a nová se mu nechtějí kupovat.

Tady může pomoci věcička, která se jmenuje digitálně analogový převodník (zkratka DAC). Tu propojíte skrze digitální optický audio výstup se svojí televizí a z „druhé strany“ DAC zapojíte sluchátka. DAC potřebuje napájení, takže do ní jde ještě napájecí kabel. Rozměry DAC jsou v pár centimetrech, nemusíte se bát, že by zabíral mnoho místa. A cena? Začíná na 300 – 400 Kč, s tím že jsou k dispozici i převodníky za několik tisíc. Ty jsou pro skutečně náročné posluchače. Pro většinu diváků by měl stačit přístroj okolo pětistovky. Najít je můžete třeba zde.

Je potřeba v televizoru něco upravit v nastavení? Ano, ale nejedná se o žádnou složitou operaci. U Samsungu jdete do nastavení, vyberete zvuk, dále expertní nastavení a poté něco jako „formát výstupu digitálního audia“, měl by to být hned první řádek a v něm vyberete hodnotu „PCM“. Drobnou nevýhodou je, že vám pomocí dálkového ovladače v takovém případě nepůjde upravovat hlasitost, ale to by u sluchátek nemělo moc vadit. Většinou mají regulátor hlasitosti přímo na sobě.

Srovnání Samsung QE55Q70R a Samsung QE55Q7FN

Jeden z hlavních rozdílů je v typu podsvícení. Q7FN (loňský předchůdce Q70R) měla boční (EDGE), Q70R má přímé (Direct). Druhé jmenované přináší lepší kontrolu nad funkcí lokálního tlumení (local dimmingu) a tedy i lepší výsledný dojem z tmavých scén. Pokrytí barevného spektra bylo o pár procentních bodů lepší loni (kdy se blížilo 100 %), ale není to nijak zásadní rozdíl. Rovněž maximální jas byl lehce vyšší, takže z pohledu HDR má loňský model lehce vyšší potenciál.

Z pohledu softwaru je tu nová verze operačního systému Tizen, který přináší kromě drobných vylepšení hlavně podporu chytrých asistentů do domácnosti (od Googlu a Amazonu) a pro uživatele Apple zařízení může být velmi důležitá podpora Apple Air Play 2. Na rozdíl od předchozí modelu není letos vybaven hubem One Connect a loni byli k dispozici 3 USB porty, letos jsou jen 2. Z pohledu kvality obrazu jsou tedy jen nepatrné rozdíly. Důležité tedy bude i vzájemné srovnání cen. 55Q7FN startovala za cca 55 000 Kč a v současnosti je jich pořád ještě pár v doprodeji za cenu okolo 34 000 Kč. 55Q70R startovala lehce pod 45 000 Kč a během prázdnin klesla k mnohem zajímavějším 38 000 Kč. Už při této ceně bych nákup letošní řady zvažoval. Samozřejmě půjde časem ještě níž a kolem podzimu bych jí čekal okolo 30 000 Kč.

Z ostatních značek je jí největší konkurencí starší, ale výborná (a stále dostupná) Sony XF9005, která spadla s cenou opravdu nízko. Případně její letošní nástupce Sony XG9505, která je ještě o kousek lepší (na obdobné úrovni jako Q70R), ale zatím s cenou je lehce nad Q70R. Případně pokud preferujete IPS panel, tak LG 55SM9000. A pokud vás to táhne k OLEDům, tak LG OLED55C8, Philips 55OLED803, Panasonic TX-55FZ800E nebo Sony Bravia KD-55AF8 nabídnou lepší obraz za ještě nižší cenu.

Zjistit cenu zpět nahoru ↑

Pokud vám nezáleží na spotřebě a preferujete nejvyšší kvalitu obrazu za všech okolností tak zkuste u :

• Nastavení > Obecné > Eko řešení > …Všechno povypínat.
  • Nastavení > Obecné > Nastavení Inteligentního režimu > Adaptivní jas > vypnout
  • Nastavení > Obraz > Nastavení pro pokročilé > Kontrast > 45
  • Nastavení > Obraz > Nastavení pro pokročilé > Jas > 0
  • Nastavení > Obraz > Nastavení pro pokročilé > Barvy > 25
  • Nastavení > Obraz > Nastavení pro pokročilé > Podsvícení > 15

Už od roku 2018 Samsung nepodporuje kodeky Xvid (video) a DTS (audio). Tento stav dále trvá. Xvid bývá typicky použit pro starší filmy, které jsou uloženy v avi souboru. Neznamená to, ale že tv nepřehraje všechny avi soubory, jen ty pro které byl použit uvedený kodek.

3GPAACBMPASS
ASFAIFJPEGSMI
AVI (ne Xvid)AIFFJPGSRT
FLVAPEDFOSSA
M2TSFLACPNGSUB
MKVM4ATTXT
MOVMIDTXT
MP4MIDIXML
MPEGMP3
MPGMPA
MTSOGG
RMVBWAV
SVIWMA
TP
TRP
VOB
VRO
WEBM
WMV

Přehled Samsung tv pro rok 2019

V nejlevnějším segmentu klasických 4K LCD nám letos Samsung představuje 3 řady. Základní RU71xx, prohnutou RU73xx, dále RU74xx a RU80xx.

Dále už jsou jen Quantum Dots displeje. Ty se letos ve 4K rozlišení skrývají pod číselným označením Q60R, Q70R, Q80R, Q85R a Q90R. Po nich následuje vrcholná edice s 8K rozlišením a typovým označením Q950R (nástupce předchozí řady Q900R).

Dostupné velikosti

Samsung RU71xx (recenze zde)

• Samsung UE43RU7102
  • Samsung UE49RU7102
  • Samsung UE55RU7102
  • Samsung UE65RU7102
  • Samsung UE75RU7102

Samsung RU73xx

• Samsung UE49RU7372
  • Samsung UE55RU7372
  • Samsung UE65RU7372

Samsung RU74xx

• Samsung UE43RU7402
  • Samsung UE50RU7402
  • Samsung UE55RU7402
  • Samsung UE65RU7402

Samsung RU80xx (recenze zde)

• Samsung UE49RU8002
  • Samsung UE55RU8002
  • Samsung UE65RU8002
  • Samsung UE75RU8002
  • Samsung UE82RU8002

Q60R (recenze je k dispozici zde)

• Samsung QE43Q60R
  • Samsung QE49Q60R
  • Samsung QE55Q60R
  • Samsung QE65Q60R
  • Samsung QE75Q60R
  • Samsung QE82Q60R

Q70R

• Samsung QE49Q70R
  • Samsung QE55Q70R
  • Samsung QE65Q70R
  • Samsung QE75Q70R
  • Samsung QE82Q70R

Q80R (recenze zde)

• Samsung QE55Q80R
  • Samsung QE65Q80R

Q85R

• Samsung QE55Q85R
  • Samsung QE65Q85R
  • Samsung QE75Q85R

Q90R (recenze zde)

• Samsung QE55Q90R
  • Samsung QE65Q90R
  • Samsung QE75Q90R
  • Samsung QE82Q90R

Q950R

• Samsung QE55Q950R
  • Samsung QE65Q950R
  • Samsung QE75Q950R
  • Samsung QE82Q950R
  • Samsung QE85Q950R
  • Samsung QE98Q950R

Zajímavosti:

• Je vidět, že Samsung postupně víc a víc přechází na QLED a nabídka klasických LCD LED televizí se snižuje, respektive zůstává doménou levnějších modelů. Očekávám, že další rok bude tento trend pokračovat. Loni bylo QLED řad 5, letos je to 6. Pokud chcete „prémiovou klasickou Samsung televizi“, tak jste v tomto roce odkázáni jen na řadu RU80xx. Pro fanoušky prohnutých obrazovek je k dispozici řada RU73xx.
  • Všechny modelové řady by měli využívat VA panely. To je za mě dobrá zpráva, protože většina zejména levnějších televizí je vybavena IPS panely. Obě varianty mají své plusy i mínusy, které jsme rozebrali zde. Hlavní je, že je možnost volby a každý může vzít to, co mu vyhovuje lépe.
  • Podsvícení – všechny řady až po Q60R (včetně) mají EDGE LED, všechny vyšší už mají FALD (full array direct led).
  • Obnovovací frekvence – od řady RU80xx a velikosti obrazovky 55 palců je k dispozici 100 Hz, nižší řady a menší úhlopříčky mají jen 50 Hz.
  • Barevná hloubka – od řady Q70R je to 10 bitů, do té doby 8 bitů + FRC.
  • U dražších řad by měla být k dispozici i funkce, kterou Samsung nazývá „umělá inteligence“. Ve skutečnosti se jedná o soustavu algoritmů, které se snaží nastavení obrazu a zvuku přizpůsobit podmínkám v místnosti. Tedy míru jasu s ohledem na množství okolního denního světla a hlasitost s ohledem na přehrávaný obsah – takže snad i tlumenější zvuk v případě reklam. Vůči podobným funkcím jsem mírně skeptický, ale třeba nás překvapí. Pochopitelně půjde vypnout, pokud s ní nebudete spokojeni.
  • Od Q80R jsou displeje vybaveny proti odleskovým filtrem Ultra Black Elite (Ultra Viewing Angle). Ze snímků, které jsou dostupné na internetu to vypadá, že v tomto případě nejde o marketingové promo, ale že tato technologie má skutečně znatelný efekt. Navíc prý napomáhá k lepším pozorovacím úhlům, což je hlavní slabá stránka VA panelů.
  • Z výše uvedeného shrnutí je jasné, že výraznější posun v kvalitě obrazu je možné očekávat až u nejvyšších modelů. Od QR80R dále. Ale mějte na paměti, že k tomu, aby bylo možné využít úžasného obrazu, které tyto televizory nabízejí, je třeba mít dostatečně kvalitní zdroj. A tím není nic jiného, než vysoko kvalitní stream a ideálně spíše čistý Blu-ray. Jestli chcete sledovat klasické televizní fullHD vysílání, jsou investice do špičkových přístrojů až zbytečné. Bude bohatě stačit střední třída s dostatečně velkou obrazovkou.

Další hodnocené televizoru najdete v naše mega přehledu.

7.7 Total Score
Hodnocení Samsung QE55Q70R

Zatím je cena ještě docela vysoko, ale jakmile spadne k hranici 30 000 Kč, tak půjde o jednu z nejlepších možností v dané cenové relaci. Když pomineme chybějící podporu DTS, Xvid a asi nejzásadnější Dolby Vision, tak jedinou slabou stránkou jsou pozorovací úhly. Pokud vás nic z tohoto netrápí, tak žádnou vyloženě slabou stránku nemá. Nenabídne obraz jako OLEDy nebo třeba Q90R, ale u prvních je tu potenciální riziko vypálení a druhá je zase výrazně dražší. Rovněž se jedná o výbornou televizi pro hráče. Algoritmy pracující na plynulém zobrazení herních scén pracují na výbornou. Zanechává ve mě trochu smíšené pocity. Rozhodně je to velmi kvalitní televizor, ale upřímně moje očekávání byli ještě o trochu vyšší. Oproti Q60R je to jasný posun ve kvalitě a i cenové navýšení mi přijde adekvátní k tomu, aby za ni stálo za to investovat peníze navíc. Za zvážení možná stojí zda neinvestovat 6-7 000 Kč navíc do Q80R. Ta přináší zajímavý poměr (ve vyšší třídě) mezi cenou a kvalitou obrazu. Osobně bych však počkal až cena Q80R více spadne. Dostanete lepší pozorovací úhly, vyšší jas a pokrytí barevného spektra a lehce horší kontrastní poměr.

8
5
8