Recenze Samsung QE55Q80T (QE49Q80T, QE65Q80T, QE75Q80T, QE85Q80T)

Aktualizováno v listopadu 2020

Vstupní úroveň vyšší třídy. Tak lze označit řadu Q80T, která je reálně spíše nástupcem loňské Q70R než Q80R. Bohužel Samsung nemá v 4K nabídce reálnou konkurenci špičkovým OLEDům od LG nebo Sony – Q90T za mě stojí pořád o kousek níže. To nic nemění na faktu, že pro určitou skupinu zájemců může jít o velmi zajímavou volbu. Pokud budete při výběru této tv sledovat více testů, dejte si pozor na ty s americkým původem. Není to tak, že by byly špatné, jen je americká verze modelu Q80T lehce odlišná od té prodávané v Evropě a některé poznatky z recenze nemusí sedět. Konkrétně se jedná o lepší pozorovací úhly u US verze, která má však za následek lehce horší kontrastní poměr.

Průměrná doba odezvy10 ms
Zobrazovací technologieQLED
Podpora HDR10+ano
Barevná hloubka8 bitů + FRC
Pokrytí spektra DCI-P392 %
Pokrytí spektra Rec.202074 %
Výška70,7 cm
Hloubka5,4 cm
Výška (včetně podstavce)78,4 cm
Hloubka (včetně podstavce)25,6 cm
Váha21 kg
Odhadovaná spotřeba za rok214 kWh
Duální tv tunerano
Input lag v herním módu9 ms

Rodina modelů Samsung Q80T obsahuje 5 modelů s různou velikostí úhlopříčky. Níže najdete srovnání jejich rozměrů, hmotnosti a spotřeby. Jak je u Samsungu zvykem, rozdílné parametry jsou u velikosti 49 palců. Konkrétně má jen 50 Hz obnovovací frekvenci, menší zvukový výkon a nemá funkce typu Object Tracking Sound nebo Q-Symphony.

Samsung QE49Q80TSamsung QE55Q80TSamsung QE65Q80T
Samsung QE75Q80TSamsung QE85Q80T
Úhlopříčka49 palců = 124,5 cm55 palců = 139,7 cm65 palců = 165,1 cm75 palců = 190,5 cm85 palců = 215,9 cm
Výška71,2 cm78,4 cm90,5 cm103,6 cm116,3 cm
Výška bez podstavce63,5 cm70,7 cm83 cm95,9 cm108,3 cm
Šířka109,5 cm122,8 cm144,6 cm167,1 cm189,3 cm
Hloubka24 cm25,6 cm28,9 cm31,7 cm33,9 cm
Hloubka bez podstavce5,5 cm5,4 cm5,4 cm5,4 cm5,5 cm
Hmotnost17,5 kg21 kg27,8 kg40,3 kg50,1 kg
Odhadovaná roční spotřeba172 kWh214 kWh295 kWh279 kWh356 kWh
Energetická třídaBABAA

Stále se ve své podstatě jedná o rozšíření LCD/LED technologie a proto QLEDy od Samsungu potřebují ke svému fungování podsvícení. To je zde typu FALD, tedy přímé podsvícení. To znamená, že je televizor je trochu silnější než například konkurence s OLED technologií. Na rozdíl od letošních základních QLED modelů Samsung Q60T a Samsung Q70T, které jsou z větší části plastové, jsou u Q80T vidět kovové akcenty. Například nožka stojanu. Ta je ze zhruba 0,5 cm tlustého kovu, který dává pocit dobré stability a trvanlivosti. Montáž se provádí za pomoci čtyř šroubků a je hotová během chvilky.

Zpracování má Samsung na dobré úrovni. Tenký rámeček okolo displeje už dnes nikoho neohromí, jednolitá noha stojanu znamená, že nepotřebuje příliš mnoho místa pro usazení přístroje a za druhé je pod ní docela dost místa, takže můžete bez obav umístit i docela velký soundbar.

Konektivitu zajišťují čtyři HDMI porty (jeden z nich je vybavený eARC), dokonce je k dispozici i podpora HDMI 2.1, která se s ohledem na novou generaci herních konzolí může hodit. Dále máme k dispozici dvakrát USB, digitální audio výstup, síťový a anténní konektor. Jako obvykle u Samsungu nenajdete konektor pro sluchátka. Můžete využít Bluetooth případně jednoho triku, který prozradím v další části textu.

Zajímavé za mě je, že nedochází k rozšíření One Connect Boxu. Pro ty co nevědí o co jde, tak One Connect Box je “krabička” z které vede do tv jeden kabel a všechny ostatní zařízení (soundbar, herní konzole, Blu-ray přehrávač) jsou připojeny právě k One Connect Boxu. Zejména při montáži na zeď jde o ultimativní řešení cable managementu. Reálně ho letos ve 4K segmentu máme jen u Q95T, která je vlastně úplně stejná jako Q90T, jen má navíc právě One Connect Box. Zatím mi přijde, že spíše než zájem kupujících o estetičtější formu kabeláže je zde snaha Samsungu naúčtovat si u nejvyšší řady něco navíc.

Obrazovka je jako obvykle u Samsungu typu VA. To znamená vyšší kontrast, ale zase horší pozorovací úhly proti konkurenčnímu IPS. Kontrastní poměr atakuje hranici 5 000 : 1. Svůj vliv na tom má bezesporu i kvalitně implementovaná technologie lokálního tlumení (local dimming). Lokální tlumení má stejný počet stmívacích zón jako minulý rok (50), kde jsou ty časy kdy jich Samsung měl přes 400. Ale to bohužel platí pro všechny výrobce. V rámci úspory výrobních nákladů v průběhu času klesal počet zón a místo toho docházelo k zlepšování algoritmu, který se o lokální tlumení stará. Samsung k němu má jiný přístup než například Sony. U Samsungu je priorita minimalizace “haló efektu” – ten popisuje stav kdy jsou okolo světlého objektu (například lampa pouličního osvětlení v noci) “osvíceny” i další pixely, který by už v realitě být neměly. Z toho vzniká taková svatozář (anglicky Halo). Cenou za toto potlačení je v případě Samsungu drobná ztráta detailu v těchto typech scén. Naopak Sony je známé svým “halo efektem”, ale zase netrpí ztrátou detailu.

To, které řešení je vám příjemnější je spíše o osobních preferencích než o nějaké objektivitě. Samsung na rozdíl od jiných značek neumožňuje (ač to u Q80T není ve většině případů potřeba, u nižších modelů je tato potřeba větší) lokální tlumení úplně vypnout. Máte jen možnost nastavit jeho intenzitu. Za zmínku stojí fakt, že když je hodně světlých objektů v tmavé scéně, tak tyto objekty jsou tmavší než v realitě. Opět si toho všimnete jen v případě, že máte porovnání. Tento jev není extra výrazný.

Kontrast Samsung umí a Q80T je toho příkladem. Mnoho televizorů s vyšším kontrastem na trhu nenajdete. Co se týče barev, tak ve srovnání s konkurencí (např. Sony XH9505), tak jsou trochu tmavší a lehce vybledlé. Chvíle experimentování s nastavením obrazu to dokáže napravit, ale Sony má čistě po vybalení z krabice a spuštění věrnější barvy. Rohy obrazovky jsou nepatrně tmavší, než zbylé části. To se však může lišit panel od panelu a rozhodně to nemusí znamenat, že to platí pro všechny Q80T.

Z předchozích řádků je jasné, že pokrytí barevného spektra je na dobré úrovni – DCP-P3 92 % a Rec.2020 74 %. Trochu smutný je fakt, že QLED dva nebo tři roky dozadu na tom byly ještě lépe. V rámci tohoto faktu nepřekvapí, že barevná hloubka je 8 bitů + FRC. Barevné přechody nejsou tak plynulé, jako u 10 bitů. Je to vidět zejména u přechodů modré barvy. To je další potvrzení faktu, že Samsung se snaží na špičkové úrovni držet nové 8K modely a ve 4K tak nějak “pouští nohu z plynu”. Jako u většiny značek, i Samsung nabízí nejlepší obraz v režimu “Film”.

Tento přístroj už má slušné schopnosti pro využití HDR. Hranice 1 000 nit, která určuje “prémiové” LCD televizory zůstává v tomto případě nepřekročena, ale na druhou stranu 700 nitů není vůbec špatné. Bohužel u Samsungu stále nenajdeme podporu nejrozšířenějšího formátu Dolby Vision. To v praxi znamená, že videa v tomto HDR formátu přehraje jen jako HDR10 a z obrazu nedostanete tolik (u dobře zpracovaných Dolby Vision filmů), co by bylo možné s Dolby Vision. U “obyčejné” produkce, kam řadím třeba většinu (kromě AAA titulů typu Stranger Things) produkce Netflixu, není rozdíl mezi Dolby Vision a HDR10 až tak propastný. Podporu HDR10+ (formát, který Samsung prosazuje) u mnoha služeb nenajdeme. U nás je třeba u Google Movies, ale obávám se, že to v našich krajích není příliš rozšířená služba.

Pozorovací úhly jsou jako u standardního VA panelu. Po 30 ° dochází k vyblednutí barev a obraz začíná ztrácet svoje kouzlo. Evropská verze Q80T není vybavena technologií rozšířených pozorovacích úhlů jako její americká sestra. Co Samsung hodně umí, je zvládání odrazů světla. Modely, které jsou vybaveny technologií “Ultra Viewing Angle” to dokáží ještě líp, ale i Q80T patří v tomto ohledu k výraznému nadstandardu. V neposlední řadě bych chtěl pochválit i obrazový procesor Quantum Processor 4K – zvládá upscalling na výbornou. Další potvrzení toho, že se jedná o výbornou volbu pro sledování televizního vysílání.

Samsung je (společně s LG) za mě tou nejlepší volbou pro herní televizor. Input lag na úrovni 9 ms je skutečně impozantní. Doba odezvy je 10 ms. Dostává se k tomu díky omezení softwarového vylepšení obrazu. To zda i při akčních a rychlých herních scénách oceníte prokreslené detaily, nebo si jich nestíháte všímat a oceníte spíše maximální rychlost? To už je na vás a trh pro obě možnosti nabízí vhodné alternativy. Pohyb je rozhodně ostrý a 100 Hz panel je znát. I tento Samsung je výborná volba pro hráče. Podporuje technologii variabilní obnovovací frekvence (VRR), která dokáže zobrazit snímkovou frekvenci podle zdroje (počítače či herní konzole). Stejně jako FreeSync, G-Sync a Auto Low Latency Mode (ALLM).

Jestli je nějaká oblast, ve které Samsung ukazuje konkurentům záda v jednoduchosti a ovladatelnosti, tak je to operační systém. Tizen od Samsungu je pro mnoho uživatelů tím nejoblíbenějším operačním systémem mezi televizory. Za mě osobně je mu blízko webOS od LG a za poslední roky udělal výrazný pokrok i Android TV. Scrollování a vlastně i jakýkoliv pohyb v prostředí televizoru je plynulý, stabilní (bez pádů i záseků) a má podporu pro všechny zásadní aplikace a streamovací služby.

Pokud se ptáte co je letos nového oproti loňskému roku, tak skoro nic 🙂 Jde o kosmetické změny, typu že kostičky jednotlivých položek v menu jsou menší a zaberou méně místa. Rovněž pozadí je tmavší než loni. Jak vidíte, tak to není nic co by stálo za zmínku. Je to dáno hlavně tím, že systém je za několik let své existence opravdu povedený a odladěný. U jednotlivých položek v menu najdete většinou i stručný popis co nastavení ovlivňuje, nebo jaké další položky v ní najdete.

Přístroj je vybavený dvojitým tunerem, je tedy možné jednu stanici sledovat a další nahrávat. Snadné je i zrcadlení obsahu mobilních telefonů (či dalších zařízení), a to jak Android, tak i iOS (podpora Apple Airplay 2). Vestavěný přehrávač video souborů si poradí s HDR soubory i titulky. Co však již několik let neumí je starý divX kodek a zvuk ve formátu DTS. Ve chvíli kdy televizor aktivně nevyužíváte můžete funkce Ambient mode a zobrazovat na něm fotografie nebo jiné motivy.

Dálkový ovladač je plastový (škoda, na to že je to letošní druhý nejvyšší 4K model jsem čekal víc), minimalistého designu jak jsme u Samsungu zvyklí. Klávesy jdou snadno stisknout. A je velmi návykový. Snadno si na něj zvyknete. Je vybavený mikrofonem pro hlasové ovládání, ale bohužel jen v angličtině. Alternativou je ovládání pomocí aplikace, případně pomocí tlačítka pod obrazovkou přístroje.

Tento model dostal do vínku poměrně slušný zvukový výkon. 60W dokáže být skutečně hlasitých a sousedi o vás při plném výkonu budou vědět. Nově Samsung letos využívá technologii zvanou “Object Tracking Sound”. V praxi to znamená pole šesti reproduktorů, čtyři z nich jsou umístěny na spodní části obrazovky a dva z nich jsou umístěny v horní. A zvuk, který reálněji sleduje pohybující se objekt na obrazovce. Za zmínku stojí i Q-Symphony, která umožňuje propojit reproduktory televizoru s novou generací soundbarů od Samsungu. Náročný posluchač bude mít stejně svoje audio řešení zvlášť (např. soundbar), ale méně náročného majitele může uspokojit i integrované řešení.

Samsung tv a sluchátka

Poslední dobou se ke mě dostalo několik dotazů na to, zda je možné k novým televizorům od Samsungu nějak připojit klasická sluchátka (případně jiné analogové audio zařízení). Samsungy totiž již pár let nemají klasický sluchátkový 3,5 mm jack. První možností je samozřejmě využít Bluetooth sluchátka. Někdo však může mít kvalitní a drahá klasická kabelová sluchátka a nová se mu nechtějí kupovat.

Tady může pomoci věcička, která se jmenuje digitálně analogový převodník (zkratka DAC). Tu propojíte skrze digitální optický audio výstup se svojí televizí a z „druhé strany“ DAC zapojíte sluchátka. DAC potřebuje napájení, takže do ní jde ještě napájecí kabel. Rozměry DAC jsou v pár centimetrech, nemusíte se bát, že by zabíral mnoho místa. A cena? Začíná na 300 – 400 Kč, s tím že jsou k dispozici i převodníky za několik tisíc. Ty jsou pro skutečně náročné posluchače. Pro většinu diváků by měl stačit přístroj okolo pětistovky. Najít je můžete třeba zde.

Je potřeba v televizoru něco upravit v nastavení? Ano, ale nejedná se o žádnou složitou operaci. U Samsungu jdete do nastavení, vyberete zvuk, dále expertní nastavení a poté něco jako „formát výstupu digitálního audia“, měl by to být hned první řádek a v něm vyberete hodnotu „PCM“. Drobnou nevýhodou je, že vám pomocí dálkového ovladače v takovém případě nepůjde upravovat hlasitost, ale to by u sluchátek nemělo moc vadit. Většinou mají regulátor hlasitosti přímo na sobě.

Pokud vám nezáleží na spotřebě a preferujete nejvyšší kvalitu obrazu za všech okolností tak zkuste:

• Nastavení > Obecné > Eko řešení > …Všechno povypínat.
  • Nastavení > Obecné > Nastavení Inteligentního režimu > Adaptivní jas > vypnout
  • Nastavení > Obraz > Nastavení pro pokročilé > Kontrast > 45
  • Nastavení > Obraz > Nastavení pro pokročilé > Jas > 10
  • Nastavení > Obraz > Nastavení pro pokročilé > Barvy > 25

Už od roku 2018 Samsung nepodporuje kodeky Xvid (video) a DTS (audio). Tento stav dále trvá. Xvid bývá typicky použit pro starší filmy, které jsou uloženy v avi souboru. Neznamená to, ale že tv nepřehraje všechny avi soubory, jen ty pro které byl použit uvedený kodek. Tyto filmy lze pořád přehrát, pokud je budete pouštět například z notebooku.

3GPAACBMPASS
ASFAIFJPEGSMI
AVI (ne Xvid)AIFFJPGSRT
FLVAPEMPOSSA
M2TSFLACPNGSUB
MKVM4ATTXT
MOVMP3TXT
MP4MPAPSB
MPEGOGG
MPGWMA
MTS
SVI
TP
TRP
VOB
VRO
WEBM
WMV

Konkurence

Zájemce o tento televizor bude nejspíše koukat na vyšší i nižší letošní model u Samsungu, stejně tak i na loňskou Q70R. Reálně uvažovanou alternativou může být i vrcholná LCD řada od Sony, tedy XH9505, případně předcházející XG9505.

Samsung Q70R (recenze zde)

Samsung Q70R je loňský předchůdce, který se bohužel rychle doprodává. A to je velká škoda protože se jedná o velmi příjemný televizor za krásnou cenu. Q70R měla dokonce ještě vyšší jas a kontrast. Pokrytí barevného spektra je naopak o pár procent lepší u Q80T. U obou je stejné přímé podsvícení, 100 HZ panel a 8 bitů + FRC. V čem naopak vede Q80T je lepší algoritmus lokálního tlumení. Bohatší je i výbava – zejména HDMI 2.1 a s ním související funkce. Pokud budete mít štěstí a podaří se vám najít poslední kusy Q70R, která má nižší cenu než Q80T. V takovém případě může být starší model lepší koupí. Jinak se jedná o velmi vyrovnané přístroje.

Samsung Q70T (recenze zde)

Hlavní rozdíl je v typu podsvícení, kdy Q80T má přímé a Q70T má boční. To má dopad na hodnoty kontrastu a maximálního jasu, které hrají ve prospěch Q80T. Kontrast je lepší jen nepatrně, ale u jasu je rozdíl opravdu výrazný. To znamená lepší HDR (i když ani jedna nepodporuje Dolby Vision) u vyššího modelu. Dále má Q80T lepší interní audio a podporu dalších audio funkcí Q-Symphony (možnost propojení a společného využívání repro tv a letošní řady soundbarů od Samsungu) a Object Tracking Sound. Oba televizory mají 100 Hz panely (až na verzi o velikosti 49 palců, ale to je u Samsungu již tradicí). Vzhledově mezi nimi žádný velký rozdíl a ani z pohledu běžné výbavy jsou na tom také stejně (ambient mód, tunery, VRR, ALLM atd..). Co říci závěrem srovnání, oba televizory mají na trhu svoje místo. Q70T věřím že bude úspěšný model, který do jisté míry nahradí veleúspěšné NU8002 / RU8002 / Q60R. Tedy pro diváky převážně klasického vysílání, kteří chtějí tv za rozumné peníze a přitom 100 Hz panel. Q80T oproti tomu navíc přináší lepší obraz, který využijete zejména u HDR her, či filmů ve vysoké kvalitě. Škoda, že nemá podporu Dolby Vision, které využívá většina streamovacích služeb.

Samsung Q90T (recenze zde)

Alternativně i Q95T, který má navíc One Connect Box. Kromě lehce odlišného designu přináší navíc vyšší kontrastní poměr (díky vyššímu počtu stmívacích zón docela výrazně), vyšší jas (dostane se přes 1 000 nitů), mírně lepší pozorovací úhly a srovnatelným pokrytím barevného spektra. Ani ona však nemá plných 10 bitů a díky tomu má stejné barevné přechody jako Q80T. I v ostatních faktorech je srovnatelná. Není pochyb, že Q90T je lepší televizor. Jeho cena je však proti Q80T v tuto chvíli skoro dvojnásobná (27 000 Kč vs 50 000 Kč) a takový rozdíl v tom co dostanete za obraz není. S touto cenovkou jde Q90T do přímého souboje proti OLEDům a tam kromě vyššího maximálního jasu tahá za kratší provaz. Přesto věřím, že si svoje kupce může najít. Jen rozumná cena pro nákup je za mě někde mezi 35 – 37 000 Kč.

Sony XH9505 (recenze zde)

Oba jsou to kvalitní televizory, z nichž každý cílí na trochu jiné publikum. Sony lehce vede v celkové kvalitě obrazu, má vyšší jas a lepší tovární nastavení obrazu. Pro filmové fanoušky je důležitá i podpora Dolby Vision. Naopak pro Samsung bude hrát o něco nižší cena, pro hráče pak podpora HDMI 2.1 a pro někoho nejspíš i nižší input lag. Rovněž má dle mého Samsung Q80T i o něco lepší zvuk. Oba mají VA panel, 100 Hz a velmi bohatou výbavu. Pokud nechcete, či finančně nedosáhnete na OLED a chcete výborný LCD televizor, tak vybírejte jednu z nich.

Samsung televizory 2020

Kompletní a velmi podrobné srovnání celé nabídky najdete v tomto článku. Pro rychlé srovnání QLED 4K řady můžete využít následující tabulku:

Srovnání parametrů Samsung QLED 4K 2020

Q95TQ90TQ80TQ70TQ60T
Dostupné velikosti55, 65, 75, 8555, 65, 7549, 55, 65, 75, 8555, 65, 75, 8543, 49, 55, 65, 75, 85
Rozlišení4K (3,840 x 2,160)4K (3,840 x 2,160)4K (3,840 x 2,160)4K (3,840 x 2,160)4K (3,840 x 2,160)
Barevná hloubka8 bitů + FRC8 bitů + FRC8 bitů + FRC8 bitů + FRC8 bitů + FRC
Typ paneluVA VA VA VA VA
Typ podsvíceníDirect Full Array 16XDirect Full Array 16XDirect Full Array 8XDual LED Edge LEDDual LED Edge LED
Local DimmingAnoAnoAnoNeNe
Obnovovací frekvence100 Hz100 Hz100 Hz (49′ 50 Hz)100 Hz (49′ 50 Hz)50 Hz
Ultraširoký pozorovací úhelAnoAnoNeNeNe
Dual LEDNeNeNeAnoAno
HDR (High-Dynamic Range)Quantum HDR 16xQuantum HDR 16xQuantum HDR 12xQuantum HDRQuantum HDR
Obrazový procesorQuantum Processor 4KQuantum Processor 4KQuantum Processor 4KQuantum Processor 4KQuantum Processor 4K Lite
Zvukový výkon60W60W60W (49′ 40W)20W20W
SubwooferAnoAnoAnoNeNe
Konfigurace reproduktorů4.2.24.2.22.2.2 (49′ 2.2. )2.02.0
Object Tracking SoundAnoAnoAno (kromě 49′)NeNe
Q-SymphonyAnoAnoAno (kromě 49′)NeNe
Active Voice AmplifierAnoAnoAnoAnoAno
Operační systémTizen 5.5Tizen 5.5Tizen 5.5Tizen 5.5Tizen 5.5
Wi-FiAnoAnoAnoAnoAno
BluetoothAno (ver. 4.2)Ano (ver. 4.2)Ano (ver. 4.2)Ano (ver. 4.2)Ano (ver. 4.2)
BixbyAnoAnoAnoAnoAno
Herní režimAno (Real Game Enhancer+)Ano (Real Game Enhancer+)Ano (Real Game Enhancer+)Ano (Real Game Enhancer+)Ano
Ambient módAno (Ambient Mode+)Ano (Ambient Mode+)Ano (Ambient Mode+)Ano (Ambient Mode+)Ano
AI UpscalingAnoAnoAnoAnoAno
HDMI44443
USB22222
ARCAnoAnoAnoAnoAno
eARCAnoAnoAnoAnoAno
One ConnectAnoNeNeNeNe
TunerDVB-T2CS2 x 2DVB-T2CS2 x 2DVB-T2CS2 x 2DVB-T2CS2 x 2DVB-T2CS2

Podívejte se na recenze televizorů pro rok 2020.

7.6 Total Score
Hodnocení Samsung QE55Q80T

Za mě je (nebo spíš ještě bude - po větším poklesu ceny), tím nejlepším ke koupi co má Samsung letos v nabídce pro zájemce o televizor s cenou lehce nad 20 000 Kč. Ano, v době psaní této recenze je cena nad 25 000 Kč. Ale věřte mi, to se během podzimu / vánoční sezony změní. Je sice jen nepatrně lepší než loňská Q70R, ale ta už z trhu mizí. Potěší všechny diváky běžného vysílání (super upscalling), plynulým sportem (100 Hz) a je výbornou volbou pro (nejen) příležitostné hráče. Pro náročné filmové fanoušky (i kvůli absenci Dolby Vision) je lepší volbou Sony XH9505, případně de facto jakýkoliv OLED.

7.6Hodnocení Covybrat.cz:
7
5.5