Recenze Samsung QE55Q90R

Aktualizováno v květnu 2019

Tento televizor má být tím nejlepším co nám v rozlišení 4K Samsung tento rok nabízí. Jeho předchůdce vynikal neskutečným kontrastním poměrem a širokým barevným rozsahem. Povede se Q90R na loňské úspěchy navázat a ideálně je ještě něčím překonat?

Průměrná doba odezvy10 ms
Zobrazovací technologieQLED
Uvedení na trh2019
Pokrytí spektra DCI-P389 %
Pokrytí spektra Rec.202067 %
Výška70,8 cm
Šířka123,1 cm
Hloubka4 cm
Výška (včetně podstavce)79,7 cm
Šířka (včetně podstavce)123,1 cm
Hloubka (včetně podstavce)23,5 cm
Váha24,7 kg
Odhadovaná spotřeba za rok212 kWh
Input lag v herním módu15 ms

Jak už bylo řečeno v úvodu, jedná se o vlajkovou loď své řady a tomu má samozřejmě odpovídat i její vzhled. Jelikož Samsung zase využívá výhod hubu One Connect, tak ušetřil místo uvnitř přístroje a tloušťka tv je díky tomu minimální. Konkrétně těsně pod 4 cm v netlustším bodě. Jinak je displej zhruba 2,5 cm tlustý. To je důsledek přímého podsvícení. Nějaké místo prostě zabere. Skutečně impozantní hodnota, která se blíží luxusním OLEDům. Extra tenký je i rámeček okolo displeje, který se pyšní šířkou cca 1 cm. Má kovovou barvu, která vypadá nenápadně a přitom luxusně, pokud si jí už všimnete.

Pro ty, kteří nevědí, o co se jedná – One Connect je tzv. hub. To znamená, že z něj vede jeden kabel – 3 mm tenký, pět metrů dlouhý a docela poměrně nenápadný, přímo do televizoru. V případě potřeby by mělo být možné dokoupit delší 15 metrů dlouhou variantu. Ten přenáší všechny potřebné informace (HDMI, USB, zvukové zdroje) z vstupů, které jsou na One Connectu přímo do tv. V rámci onoho jednoho kabelu, se do tv dostává i elektrická energie. Za mě je to zajímavé řešení, které má dvě hlavní výhody. Jednak je díky umístění části elektroniky do One Connectu tloušťka displeje minimální. Druhá výhoda je estetická. Přeci jen jeden kabel lépe vypadá (či se lépe maskuje).

Stojan je kovový a extra pevný (taky něco váží). Umístěný uprostřed obrazovky a ladící se Samsung logem, které je hned nad ním. Připomíná mi stolní počítač. Apple iMac. Displeji poskytuje dostatečnou oporu. Je menší než ten v Q9FN, ale také je s ním tv o pár cm vyšší. Nějaký prostor však zabere a proto na menších kusech nábytku může zabrat místo, které byste rádi využili třeba pro umístění soundbaru. Při umístění na zeď tento problém řešit nemusíte. Celkové zpracování je na výtečné úrovni. Vše je pevné, dobře lícuje a ani při stisku nevydává podezřelé zvuky.

U televizoru v této ceně očekáváme jen to nejlepší a cokoliv jiného je drobné zklamání. Začneme podsvícením to je přímé a obsahuje neuvěřitelných 480 (30 x 16) stmívacích zón. Díky tomu obrazovka minimalizuje šanci na vznik „halo efektu“ a společně s VA panelem je ideální pro filmové noci. Luxusních hodnot dosahuje i kontrastní poměr. Ten se zapnutou funkcí lokálního tlumení dosahuje hodnot okolo 14 000 : 1. Lokální tlumení vypadá ještě lépe, než loni. Samsungu se více daří eliminovat občasný bloom efekt. Abychom byli upřímní, tak u předchozího Q9FN dosahoval kontrastní poměr ještě vyšších hodnot. Jeho pokles v aktuální generaci je výsledkem kompromisu.

Hlavní nevýhodou VA panelů jsou totiž pozorovací úhly. A jelikož QLED chtěla soupeřit ne s ostatními LCD televizory, ale s OLEDy, cítil Samsung, že zde musí zabojovat. Loni totiž QLEDy prohrávali s OLEDy v pozorovacích úhlech na celé čáře. A právě nová technologie nazvaná „Ultra Viewing Angle“ vedla ke zlepšení pozorovacích úhlů, které však přichází za cenu zhoršení kontrastního poměru. Stojí to vůbec za ten kompromis? Je zlepšení pozorovacích úhlů dostatečné?

Prvně odpověď na druhou otázku. Zlepšení rozhodně pozorovatelné je, je naprosto srovnatelné s IPS panely. I u úhlu okolo 50 stupňů vidíte jasné, zářivé barvy bez větší deformace. Na první otázku, už tak snadná odpověď není. Záleží totiž na tom, co a v jakém prostředí sledujete. Jestli máte velký obývací pokoj a často sledujete obrazovku i ze stran, pak pro vás zlepšení v kvalitě obrazu při sledování obrazu z boku vítané. Naopak, jestli sedíte vždy přímo proti tv, sledujete či hrajete hodně HDR obsahu, tak je pro vás vhodnější spíše předchozí řešení, s extrémním kontrastem.

Z Ultra Viewing Angle mám velkou radost. Nemyslím si, že by byla výrazně lepší čistě VA panely. Ale přidává nám další možnost volby. Už to nemusí být jen VA vs IPS, ale přidává se další možnost, která stojí někde mezi nimi. Každý divák pak může zvolit podle svých preferencí technologii, která mu nejvíce vyhovuje.

Podání černé patří k tomu nejlepšímu co je mezi LCD televizory k mání, přesto bylo loni u Q9FN ještě na lepší úrovni. Osobně pořád vidím v tomto ohledu OLED nedostižný, ale ten sebou přináší jiné nevýhody. Na špičkové úrovni je i zvládání slunečních odlesků. Opět patří k tomu nejlepšímu, co jsem viděl. Bez obav lze tuto obrazovku mít i ve slunné místnosti s hodně okny.

HDR je podporováno ve standardu HDR10, HLG a HDR10+. Dolby Vision je Samsungem stále odmítáno. Díky vysokému jasu (okolo 1500 nitů) je HDR skutečně výrazným obohacením živosti scény. Další vlastností, která se musela pravděpodobně obětovat kvůli lepším pozorovacím úhlům je pokrytí barevného spektra. 89% u DCI-P3 a 67% u Rec 2020 jsou nižší hodnoty, než kterých dosahovala Q9FN. Přesto to není na výsledném obrazu příliš znát.

Kromě lepších pozorovacích úhlů je hlavním přínosem nové generace zvládání pohybových scén. To se o drobný krůček ještě více přiblížilo k dokonalosti. Průměrná doba odezvy se vejde pod 10 ms. Když k této vlastnosti přidáte ještě Variable refresh rate, kterou také disponuje, dostáváme ultimátní televizi pro všechny konzolové i počítačové hráče. Panel má 100 Hz frekvenci, což se v této cenové hladině bere jako samozřejmé.

Na poměry takto plochého televizoru velmi solidní zvuk. Hlasitost je pro většinu případů dostatečná, včetně ucházejících basů. Myšleno samozřejmě při srovnání s ostatními televizory. Stále si totiž stojím za tím, že většina soundbarů či externích reproduktorů udělá výrazně větší parádu. Ale čistě pro poslech dialogů asi není co vytknout. Čisté, zřetelné a dobře vybalancované. K dispozici jsou dva asistenti. Adaptivní zvuk a adaptivní hlasitost. Ten první z nich optimalizuje audio projev přístroje dle velikosti pokoje a umístění vašeho televizoru. Ten druhý se snaží upravovat hlasitost podle typu scény a vašich zvyklostí. Pokud vás stejně jako mě příliš nezaujmou, lze je vypnout.

Operační systém Tizen se představuje ve své nové edici. Všechny hlavní přednosti zůstávají. Rychlé, jednoduché prostředí bez reklam. Jelikož je Samsung stále největším prodejcem televizorů na světe, je množství aplikací více než dostatečné. Pro všechny zásadní služby aplikaci najdete. Na veřejnost se dostala informace, že by na Samsungy během tohoto roku měla přijít streamovací iTunes aplikace od Applu.

Velkou novinkou v letošním roce je nový obrazový procesor (Quantum Processor 4K), který se stará o dopočty a umělé úpravy obrazu. V marketingových materiálech se o něm mluví jako o umělé inteligenci. K ní má pochopitelně na míle daleko, ale musím uznat, že se jedná o jeden z nejlepších, jaký byl u televizorů použitý. Při upscalingu (převodu na vyšší rozlišení) je přesnější. Hrany jsou ostřejší a detaily živější. Fyziku pořád obelstít nedokážeme. Pokud je zdrojové video v mizerné kvalitě, tak to ve výsledku pořád poznáte. Ale rozdíl mezi původním a upraveným obrazem je i tak jasně viditelný.

One connect – stejně jako loni jde o „kouzelnou“ krabičku, do které vedou všechny potřebné kabely (audio, herní konzole, napájení, internet atd..) a z ní vede pouze jeden tenký kabel do zad televizoru. Nově je o něco větší a to může znamenat problém pro některé možnosti jeho umístění. Vzhledem k tomu, že slouží i k napájení, tak produkuje docela dost tepla. Proto by měl být v prostoru, kde je aspoň základní cirkulace vzduchu, která ho bude ochlazovat. Možnosti připojení jsou široké. 4x HDMI, 3x USB, síťový vstup, wi-fi, anténní vstup a optický výstup. K dispozici je pochopitelně i dvojitý tuner pro příjem dostupných tv signálů (klasický, kabelový a satelitní). Díky tomu lze sledovat jeden pořad a druhý (z jiné stanice) u toho nahrávat.

Dálkovému ovládání stále vévodí minimalistický vzhled a stříbrný design. Vypadá adekvátně třídě a ceně televizoru a také se příjemně drží. Nově na něm najdete tlačítka pro přímé spuštění oblíbených streamovacích služeb, např. Netflixu nebo Amazon Prime. Na ovladači je i mikrofon pro spolupráci s hlasovým asistentem Bixby. Využít ho mohou jen ti, kteří vládnou angličtinou. Nemá totiž v nabídce tolik jazyků jako systémy s Android TV, například od Sony. Pro milovníky nové techniky je nově podpory pro domácí asistenty od Googlu a Amazonu – Google Assistant a Amazon Alexa. Pokud je už doma máte, můžete je využít k ovládání Q90R.

Ambient technologie. Novinka z minulého roku, s kterou se setkáváme i dnes. Umožňuje na obrazovce zobrazit obrázky či fotografie, když tv není „zapnutá“. Můžete ji použít pro prezentaci fotek, nebo tv změníte na reprodukci vašeho oblíbeného obrazu. Nebo nafotíte snímek zdi okolo a obrazovka se jí přizpůsobí a lépe splyne s designem vaší místnosti. Další možností je zobrazovat na displeji hodiny a titulky z aktuálních zpráv. Nebo je libo využít displej jako zdroj světla v místnosti? I to je možné, k dispozici jsou jak romantické, tak party vzory. Jak vidíte, tak fantazii se meze nekladou. Estéti mohou jásat, pro ostatní se jedná o zajímavou drobnost.

Aplikace do mobilního telefonu se od loňského roku žádného vylepšení nedočkala a lze ji použít jako nouzovou náhradu. Plně ovladač nahradit nedokáže. Pro případy extrémní nouze jsou tu ještě ovládací prvky přímo pod displejem, konkrétně přímo pod logem Samsungu. Slouží pro zapnutí a vypnutí přístroje. Kromě toho umí další základní funkce, jako změnu hlasitosti či zdroje signálu.

Pokud vám nezáleží na spotřebě a preferujete nejvyšší kvalitu obrazu za všech okolností tak doporučuji u :

• Nastavení > Obecné > Eko řešení > …Všechno povypínat.
  • Nastavení > Obecné > Nastavení Inteligentního režimu > Adaptivní jas > vypnout
  • Nastavení > Obraz > Nastavení pro pokročilé > Kontrast > 45
  • Nastavení > Obraz > Nastavení pro pokročilé > Jas > 0
  • Nastavení > Obraz > Nastavení pro pokročilé > Barvy > 25
  • Nastavení > Obraz > Nastavení pro pokročilé > Podsvícení > 25

Už od roku 2018 Samsung nepodporuje kodeky Xvid (video) a DTS (audio). Tento stav dále trvá. Xvid bývá typicky použit pro starší filmy, které jsou uloženy v avi souboru. Neznamená to, ale že tv nepřehraje všechny avi soubory, jen ty pro které byl použit uvedený kodek.

3GPAACBMPASS
ASFAIFJPEGSMI
AVI (ne Xvid)AIFFJPGSRT
FLVAPEDFOSSA
M2TSFLACPNGSUB
MKVM4ATTXT
MOVMIDTXT
MP4MIDIXML
MPEGMP3
MPGMPA
MTSOGG
RMVBWAV
SVIWMA
TP
TRP
VOB
VRO
WEBM
WMV

Rozdíl mezi Samsung Q90R (2019) vs Q9FN (2018)

Jak už je častým zvykem, došlo ke změně tvaru stojanu. Zatímco loni se jednalo o širší obdélníkový tvar, který byl uprostřed nevyplněný, tak letos je také obdélníkové tvaru, ale je výrazně menší a s výplní. Na první pohled působí ten loňský více stabilně, ale reálně oba plní svůj účel dobře. Šířka rámečku je v obou případech stejná, stejně jako tloušťka přístroje. Jelikož se jedná o vrcholný model, tak už moc není co zlepšovat.

Dostáváme se ke kvalitě obrazu. Letošní řadě se nepodařilo vyrovnat fantastické výsledky kontrastního poměru, ale i tak patří k úplné špičce mezi LCD televizory. Maximální jas je srovnatelný s loňskem, opět špičkové hodnoty. To stejné platí pro podání černé, rozsah barevného spektra a zvládání slunečních odlesků.

Kde je vidět jasný posun jsou pozorovací úhly. Zde je vidět, že došlo k „výměně“ kontrastního poměru za pozorovací úhly. Kromě pozorovacích úhlů je jasně viditelný posun i u pohybových scén, ty jsou v nové generaci ještě o fous lepší.

To důležité na závěr, kterou z nich koupit? Záleží na vašem rozpočtu a preferencích. Jestli sledujete tv přímo a nehrajete moc hry, je díky nižší ceně lepší volbou starší model. Čím víc jsou pro vás důležité pozorovací úhly, hrajete hry a neřešíte tolik cenu, tím více je pro vás vhodná tato novinka.

Zjistit cenu zpět nahoru ↑

Přehled Samsung tv pro rok 2019

V nejlevnějším segmentu klasických 4K LCD nám letos Samsung představuje 3 řady. Základní RU71xx, prohnutou RU73xx, dále RU74xx a RU80xx.

Dále už jsou jen Quantum Dots displeje. Ty se letos ve 4K rozlišení skrývají pod číselným označením Q60R, Q70R, Q80R, Q85R a Q90R. Po nich následuje vrcholná edice s 8K rozlišením a typovým označením Q950R (nástupce předchozí řady Q900R).

Dostupné velikosti

Samsung RU71xx

• Samsung UE43RU7102
  • Samsung UE49RU7102
  • Samsung UE55RU7102
  • Samsung UE65RU7102
  • Samsung UE75RU7102

Samsung RU73xx

• Samsung UE49RU7372
  • Samsung UE55RU7372
  • Samsung UE65RU7372

Samsung RU74xx

• Samsung UE43RU7402
  • Samsung UE50RU7402
  • Samsung UE55RU7402
  • Samsung UE65RU7402

Samsung RU80xx

• Samsung UE49RU8002
  • Samsung UE55RU8002
  • Samsung UE65RU8002
  • Samsung UE75RU8002
  • Samsung UE82RU8002

Q60R (recenze je k dispozici zde)

• Samsung QE43Q60R
  • Samsung QE49Q60R
  • Samsung QE55Q60R
  • Samsung QE65Q60R
  • Samsung QE75Q60R
  • Samsung QE82Q60R

Q70R

• Samsung QE49Q70R
  • Samsung QE55Q70R
  • Samsung QE65Q70R
  • Samsung QE75Q70R
  • Samsung QE82Q70R

Q80R

• Samsung QE55Q80R
  • Samsung QE65Q80R

Q85R

• Samsung QE55Q85R
  • Samsung QE65Q85R
  • Samsung QE75Q85R

Q90R

• Samsung QE55Q90R
  • Samsung QE65Q90R
  • Samsung QE75Q90R
  • Samsung QE82Q90R

Q950R

• Samsung QE55Q950R
  • Samsung QE65Q950R
  • Samsung QE75Q950R
  • Samsung QE82Q950R
  • Samsung QE85Q950R
  • Samsung QE98Q950R

Zajímavosti:

• Je vidět, že Samsung postupně víc a víc přechází na QLED a nabídka klasických LCD LED televizí se snižuje, respektive zůstává doménou levnějších modelů. Očekávám, že další rok bude tento trend pokračovat. Loni bylo QLED řad 5, letos je to 6. Pokud chcete „prémiovou klasickou Samsung televizi“, tak jste v tomto roce odkázáni jen na řadu RU80xx. Pro fanoušky prohnutých obrazovek je k dispozici řada RU73xx.
  • Všechny modelové řady by měli využívat VA panely. To je za mě dobrá zpráva, protože většina zejména levnějších televizí je vybavena IPS panely. Obě varianty mají své plusy i mínusy, které jsme rozebrali zde. Hlavní je, že je možnost volby a každý může vzít to, co mu vyhovuje lépe.
  • Podsvícení – všechny řady až po Q60R (včetně) mají EDGE LED, všechny vyšší už mají FALD (full array direct led).
  • Obnovovací frekvence – od řady RU80xx a velikosti obrazovky 55 palců je k dispozici 100 Hz, nižší řady a menší úhlopříčky mají jen 50 Hz.
  • Barevná hloubka – od řady Q70R je to 10 bitů, do té doby 8 bitů + FRC.
  • U dražších řad by měla být k dispozici i funkce, kterou Samsung nazývá „umělá inteligence“. Ve skutečnosti se jedná o soustavu algoritmů, které se snaží nastavení obrazu a zvuku přizpůsobit podmínkám v místnosti. Tedy míru jasu s ohledem na množství okolního denního světla a hlasitost s ohledem na přehrávaný obsah – takže snad i tlumenější zvuk v případě reklam. Vůči podobným funkcím jsem mírně skeptický, ale třeba nás překvapí. Pochopitelně půjde vypnout, pokud s ní nebudete spokojeni.
  • Od Q80R jsou displeje vybaveny proti odleskovým filtrem Ultra Black Elite (Ultra Viewing Angle). Ze snímků, které jsou dostupné na internetu to vypadá, že v tomto případě nejde o marketingové promo, ale že tato technologie má skutečně znatelný efekt. Navíc prý napomáhá k lepším pozorovacím úhlům, což je hlavní slabá stránka VA panelů.
  • Z výše uvedeného shrnutí je jasné, že výraznější posun v kvalitě obrazu je možné očekávat až u nejvyšších modelů. Od QR80R dále. Ale mějte na paměti, že k tomu, aby bylo možné využít úžasného obrazu, které tyto televizory nabízejí, je třeba mít dostatečně kvalitní zdroj. A tím není nic jiného, než vysoko kvalitní stream a ideálně spíše čistý Blu-ray. Jestli chcete sledovat klasické televizní fullHD vysílání, jsou investice do špičkových přístrojů až zbytečné. Bude bohatě stačit střední třída s dostatečně velkou obrazovkou.

Hodnotili jsme i další QLED televizory.

8.3 Celkové Hodnocení
Samsung QE55Q90R

Může se to zdát jako málo, ale k už tak výbornému loňskému modelu přidali dvě nová zlepšení. Pozorovací úhly a drobné vylepšení pohybových scén. Na druhou stranu to stálo něco málo z podání černé. Samsung se tímto modelem dostává do lepší pozice proti OLED televizorům. Nabízí stejné pozorovací úhly, vyšší jas a trochu horší černou. Jestli řešíte nový televizor a máte velký rozpočet, tak budete mít výběr těžší (a větší). Tím jsem se dostal k hlavní slabině. Tou je aktuálně cena. Ta je při uvedení na trh rovných 70 000 Kč. Když vezmeme v potaz, že se jedná o drobný pokrok oproti Q9FN, kterou lze pořídit za 60 nebo loňským OLED modelům, které lze pořídit okolo 50 tisíc (ve stejné velikosti). Na druhou stranu ceny po uvedení klesají. Dovedu si představit, že na podzim už půjde pořídit okolo 55 000 Kč (za 65 palců) a to už bude velice příjemná a konkurenceschopná cena. Pro zajímavost Q9FN, začínala v době svého uvedení na trh za rovných sto tisíc. Takže ačkoliv je z tohoto pohledu nastavená cena u Q90R férová, doporučuji půl roku počkat. Samozřejmě pokud pro vás peníze nehrají důležitou roli, nebojím se ji doporučit už teď. Není to žádná revoluce, ale evoluce už tak vydařeného přístroje.

8.3Naše hodnocení
9
7