Recenze Samsung UE55TU7072 a Samsung UE55TU7172

Aktualizováno v říjnu 2020

Black Friday 2020

Tento víkend probíhá Black Friday. Některé eshopy nabízí slevy klidně o 50 %, 60 %, ale i 90 % ceny a vy tak můžete ušetřit. V redakci jsme sestavili seznam skoro 300 eshopů, které mají slevy na Black Friday 2020 – Alza, Mall, Datart, Notino, Astratex, Adidas, Philip, Okay, … všech 270+ BLACK FRIDAY eshopů.

Základní letošní 4K LCD model Samsungu, který je nástupcem velmi prodávaných sérií NU7100 a RU7100. Už několik let patří k nejprodávanějším televizorům v levném segmentu. Nabízeli ucházející obraz, rychlý a stabilní systém a k tomu ucházející výbavu. Bude tomu stejně i letos? Nebo došlo rovněž k meziročnímu zhoršení jako u ostatní letošní nabídky Samsungu?

Obnovovací frekvence50 Hz
PodsvíceníEdge
HDMI2
Průměrná doba odezvy18 ms
Podpora HDR10+ano
Barevná hloubka8 bitů + FRC
Pokrytí spektra DCI-P379 %
Pokrytí spektra Rec.202058 %
Výška70,7 cm
Šířka123 cm
Hloubka6 cm
Výška (včetně podstavce)78,2 cm
Šířka (včetně podstavce)123 cm
Hloubka (včetně podstavce)25 cm
Váha14,2 kg
Odhadovaná spotřeba za rok117 kWh
Duální tv tunerne
USB (počet)1
Input lag v herním módu10 ms

Samsung TU7072 a Samsung TU7172

Možná si říkáte, proč jsou v nadpise označeny dva televizory pro jednu recenzi. Jedná se totiž o ten samý model, jde čistě o jinou barvu. Upřímně nevím co Samsung k tomuto kroku vedlo, možná jen chtěl, aby 4K LCD řada nevypadala tak “chudá”. Každopádně všechny informace zmiňované níže platí pro oba modely. Při výběru jednoho z nich tak bude hrát roli preference na barvy, případně výhodnost konkrétní nabídky.

Rodina modelů Samsung TU7172 obsahuje 6 modelů s různou velikostí úhlopříčky. Níže najdete srovnání jejich rozměrů, hmotnosti a spotřeby.

Samsung UE43TU7172Samsung UE49TU7172Samsung UE55TU7172Samsung UE65TU7172Samsung UE70TU7172Samsung UE75TU7172
Úhlopříčka43 palců = 109 cm49 palců = 124,5 cm55 palců = 139,7 cm65 palců = 165,1 cm70 palců = 177,8 cm75 palců = 190,5 cm
Výška (cm)62,771,978,390,696,2104,7
Výška bez podstavce (cm)55,864,470,78387,495,8
Šířka (cm)96,3111,6123144,8157,1167,2
Hloubka (cm)19,2252528,234,134,1
Hloubka bez podstavce (cm)666666
Hmotnost (kg)8,311,614,220,924,730,8
Příkon (W)125140145195230250
Energetická třídaAAA+A+A+A+

Jednoduchý a nenápadný design tak nějak k levnému televizoru patří. Dvě nožky zajišťující stabilitu jsou umístěny skoro u krajů obrazovky. Stačí je jednoduše “nacvaknout, žádná složitá montáž není třeba. S ohledem na cenu je vše plastové, včetně stojanu. Stabilní je, přesto když s tv zkusíte trochu zatřást, tak se kýve. Je příjemné, že velmi tenké rámečky (1 cm) jsou naprosto běžné i u takto levných přístrojů.

Pro základní cable management jsou tu dvě menší klipsny. Není to mnoho, ale ono ani možnosti připojení nejsou tak bohaté jako u vyšších modelů. Potěšující je, že všechny konektory ústí do strany a jsou proto snadno dostupné. Dva HDMI konektory, pochopitelně ve verzi 2.0. Druhý z nich podporuje nově eARC – dokáže poslat do zesilovače pokročilé zvukové formáty. USB port tu najdeme jen jeden (verze 2.0). Naštěstí je podporováno i Wi-Fi a Bluetooth. Rovněž je možné sdílet obsah obrazovky vašeho Android nebo Apple zařízení přímo na televizoru.

4K VA panel přináší detailní obraz plný detailů. Tedy pokud je obraz statický. Při pohybu je zde omezení v podobě 50 Hz panelu, který vede k jisté ztrátě detailů. Jak je u VA panelů zvykem přinášejí výtečný kontrast (5 000 : 1) a dobrou hloubku obrazu. Ovšem jen pokud sedíte přímo před obrazovkou. Pozorovací úhly totiž nejsou nijak skvělé a už okolo 25 stupňů dochází k vyblednutí barev a ztrátě jasu. Jako obvykle je dobrou volbou pro poměrně přesné zobrazení barev zvolit režim kino “Cinema”. Ačkoliv bez nutnosti dalšího nastavování tak precizní jako třeba u Sony, pořád nabídne věrný obraz. Za zmínku určitě stojí i vynikající jednotnost obrazovky. Rohy nejsou tmavší ani světlejší než její zbytek (jak tomu někdy bývá).

Přístroj podporuje HDR formáty: HDR10, HDR10+ a HLG. Jak je u Samsungu zvykem, tak nejrozšířenější Dolby Vision podporován není. V tomto konkrétním případě to však není žádná škoda, protože obrazovka stejně nemá schopnosti na to HDR zobrazit. Pokrytí barevného spektra totiž není nijak zázračné. U DCI-P3 je to 79 % a u Rec.2020 pak 58 %. Společně s maximální jasem okolo 300 nitů a absencí local dimmingu je jasné, že HDR symboly na krabici jsou spíše marketingovým lákadlem než čímkoliv jiným. HDR prostě vypadá skoro úplně identicky jako SDR. Takže ať už ho zapnete nebo ne, obraz zůstává stejný.

VA panely nejlépe využijí svoje výhody při sledování večer, nebo alespoň v potemnělé místnosti. Zvládání odlesků je průměrné a v kombinaci s nízkým jasem tv opravdu není moc vhodná pro sledování ve slunné místnosti. V takovém případě bude lepší volbou něco z 4K LCD nabídky LG, kde jsou přístroje vybaveny IPS panelem. Barevná hloubka je 8 bitů + FRC, proto nejsou barevné přechody tak plynulé jako u plně 10 bitového panelu. Typicky je to znát u záběru oblohy, kde si u přechodů mezi jednotlivými odstíny modré snadno všimnete nedostatků.

Co se týče pohybových scén, tak umí BFI (Black Frame Insertion), ale bohužel nefunguje v tomto konkrétním případě příliš dobře. Vede spíše spíše ke zdvojování objektů na obrazce, nemluvě o vysokém ztmavení. Rozhodně doporučuji tuto funkci (LED Clear Motion) vypnout. Doba odezvy je 18 ms. Špičkové LCD mají hodnoty skoro poloviční, ale na druhou stranu většina uživatelů si rozdílu nevšimne. Input lag je na úrovni 10 ms, to je pro hraní naprosto dostačující. U takto levného přístroje můžeme zapomenout na pokročilejší herní funkce, které jsou k vidění u vyšších řad. Takže žádná Varible Refresh Rate (VRR), FreeSync, G-Sync v nabídce nenajdeme. Pouze obligátní ALLM (Auto Low Latency Mode), které přepne tv do herního módu pokud zapnete hru na připojené herní konzoli, nebo na PC.

Kdybych to měl shrnout, tak za poměrně malé peníze dostanete vydařenou televizi pro sledování klasického tv vysílání, hraní her a pouštění filmů z USB disku / streamovacích služeb. Při přímém porovnání s dražšími řadami (zvláště u obsahu ve vysoké kvalitě) by její nedostatky vypluly jasně na povrch, ale pro svoje využití poslouží dobře. Navíc má již teď poměrně nízkou cenu a věřím, že v průběhu roku spadne i na hranici 10 000 Kč. Doporučuji počkat na akce před vánoci, či lednové výprodeje.

Stejně jako u ostatních letošních modelů Samsungu je tu k dispozici operační systém Tizen ve verzi 5.5. Za pět let své existence prošel evolucí, která je v posledních letech spíše pozvolná. Tím ho nechci kritizovat, spíše se jedná o zvolné vybrušování k dokonalosti. Ve spodní části obrazovky najdete ikony pro jednotlivé aplikace či nastavení, které můžeme upravovat a přidávat dle libosti. Celkově je systém letos lehce temnější, což ho dělá příjemnější pro oči při večerním sledování. Co je na Tizenu naprosto skvělé, je jeho stabilita a rychlost. Rychlost není tak bezchybná jako u QLED řad, občas si lze všimnout drobného zaseknutí v menu. Ale naštěstí to není příliš časté. Tv se po zapnutí spustí a je plně ovladatelná do dvou sekund. Ani případný restart netrvá skoro minutu jako u Android TV. Díky rozšířenosti Samsung televizorů (potažmo Tizenu) je poměrně velká i nabídka aplikací pro ně. Gigantickému eko systému Androidu se rovnat nemůže, ale naprostou většinu běžných služeb dostanete.

Dálkové ovládání je klasického typu, s větším množstvím tlačítek (celkem jich je 44) – včetně samostatných tlačítek pro Netflix nebo zobrazení televizního programu. Narozdíl od dražších řad nemá zabudovaný mikrofon. Tlačítka jsou docela malá a zpočátku chce chvíli cviku si na ně zvyknout a po paměti je namačkat ve tmě. Alternativou je využít mobilní aplikaci – ať už oficiální od Samsungu, tak některou z mnoha neoficiálních, které jsou však většinou proloženy reklamou. A pro případy úplné nouze tu máme jedno tlačítko pod logem Samsungu ve spodní části obrazovky, kterým můžete (za pomoci krátkého nebo dlouhého stisku) tv zapnou, změnit zdroj signálu či televizní kanál nebo hlasitost.

Dva klasické integrované reproduktory dávají tušit, že se žádné audio orgie dít nebudou. Pro nenáročné diváky, stačit budou. Mluvené slovo je zřetelné, třebaže už od lehce vyšší hlasitosti zaznamenáte znatelné zkreslení. Externí audio či soundbar udělá mnohem lepší parádu, ale s ohledem na cenovku televizoru neočekávám že by si k ní mnoho lidí ještě dokupovalo audio.

Samsung tv a sluchátka

Poslední dobou se ke mě dostalo několik dotazů na to, zda je možné k novým televizorům od Samsungu nějak připojit klasická sluchátka (případně jiné analogové audio zařízení). Samsungy totiž již pár let nemají klasický sluchátkový 3,5 mm jack. První možností je samozřejmě využít Bluetooth sluchátka. Někdo však může mít kvalitní a drahá klasická kabelová sluchátka a nová se mu nechtějí kupovat.

Tady může pomoci věcička, která se jmenuje digitálně analogový převodník (zkratka DAC). Tu propojíte skrze digitální optický audio výstup se svojí televizí a z „druhé strany“ DAC zapojíte sluchátka. DAC potřebuje napájení, takže do ní jde ještě napájecí kabel. Rozměry DAC jsou v pár centimetrech, nemusíte se bát, že by zabíral mnoho místa. A cena? Začíná na 300 – 400 Kč, s tím že jsou k dispozici i převodníky za několik tisíc. Ty jsou pro skutečně náročné posluchače. Pro většinu diváků by měl stačit přístroj okolo pětistovky. Najít je můžete třeba zde.

Je potřeba v televizoru něco upravit v nastavení? Ano, ale nejedná se o žádnou složitou operaci. U Samsungu jdete do nastavení, vyberete zvuk, dále expertní nastavení a poté něco jako „formát výstupu digitálního audia“, měl by to být hned první řádek a v něm vyberete hodnotu „PCM“. Drobnou nevýhodou je, že vám pomocí dálkového ovladače v takovém případě nepůjde upravovat hlasitost, ale to by u sluchátek nemělo moc vadit. Většinou mají regulátor hlasitosti přímo na sobě.

Alternativy

Samsung TU8072

Model, který stojí v nabídce Samsungu jen o stupínek výše. Dává smysl si za něj připlácet? Pojďme se na to podívat. Stejná obnovovací frekvence, obrazový procesor a podpora HDR formátů. Pokud jde o kvalitu obrazu, tak má TU8000 má lehce vyšší kontrastní poměr a pokročilé možnosti nastavení u herního režimu.

Když pomineme designové věci, jako barva přístroje, jsou rozdíly ve funkčnosti následující. TU8000 má dva USB porty, zatímco TU7000 (7100) má jen jeden. Podobně je tomu s HDMI porty. TU8000 má 3, zatímco nižší řada jen 2. TU8000 má navíc i starý kompozitní vstup pro připojení retro herního zařízení nebo videopřehráče. Další rozdíl jsou dálkové ovladače. Od řady TU8000 výše máme k dispozici minimalistický smart ovladač, nižší verze mají klasický ovladač s velkým množstvím tlačítek. Podobný najdeme například u všech modelů od Sony. TU8000 má i Ambient mód, který byl ještě loni doménou QLED řady a umožní vám z tv udělat “velký fotorámeček”.

Co z toho plyne? Pokud budete chtít mít televizor pro sledování klasického televizního vysílání, tak TU8000 nepřináší oproti TU7000 (TU7100) žádné dramatické zlepšení (pokud vám stačí počet USB a HDMI portů) a s klidným srdcem můžete zakoupit nižší řadu a při nákupu dle aktuálních cen cca 3 000 Kč ušetřit.

Samsung RU7172

Jako obvykle je velkou konkurencí při výběru (dokud se prodává) i loňský model. Z pohledu obrazu jsou de facto identické, tam k žádným velkým změnám nedošlo. Pro letošní model může hrát fakt, že má nově podporu eARC – dokáže poslat bezztrátově audio ve vysoké kvalitě do audio zařízení (otázka kdo ji u takto levného televizoru využije) a o něco rychlejší dobu odezvy (nejedná se o významný rozdíl). Pokud pro vás ani jedna z těchto vlastností není zásadní, volil bych podle ceny. Ta už je v tuto chvíli skoro identická, takže koupi letošní řady nic nebrání. Je to jeden z mála případů, kdy doporučuji koupit novější řadu místo jejího předchůdce. A to relativně brzy po uvedení na trh. Mám radost, že Samsung nastavil cenu nového modelu takto rozumně.

LG 55UN7300

LG a Samsung. Na poli LCD dva odlišné přístupy, které mají své specifické klady a zápory. Obě spojuje (sice odlišný) ale výborně zpracovaný operační systém, který je uživatelsky přívětivý a přitom dostatečně rychlý. Hlavní rozdíl je tak v typu použitého panelu. Samsung věří VA, LG IPS. Jejich výhody jsem již rozebíral snad stokrát, tak jen velmi stručně. VA má lepší podání černé a kontrastu, exceluje při sledování v temnějším prostředí a přímo před obrazovkou. IPS má lepší pozorovací úhly a vyšší maximální jas. Nejlépe vynikne v jasnějším prostředí (sledování ve dne) a nevadí, když ji sledujete pod úhlem (typicky velké obývací pokoje). Už na základě těchto rozdílů je jasné, že uživateli buď sedne jedno nebo druhé. Když se pustím do rozdílů LG má přímé podsvícení, dále 3x HDMI a 2x USB. Samsung má podporu eARC a lehce nižší cenu. Ani jeden argument jasně nepřebije ty ostatní a je to opravdu o tom, jak budete televizor využívat.

Sony Bravia KD-55X7055

Nejlevnější letošní 4K LCD od Sony má z mě neznámého důvodu v názvu vynecháno písmeno “H”, které určuje rok modelu. Všechny ostatní LCD ho tam mají. To je možná důvod, proč se může lidem těžko hledat. Přesto se pro srovnání s nejlevnějším letošním Samsungem automaticky nabízí. Ale pojďme se na ně podívat. Sony má bohatší konektorovou výbavu – 3 HDMI porty a 2 USB. Na druhou stranu nemá v této řadě Android TV, ale zjednodušenou verzi operačního systému založenou na Linuxu. Bohužel nemá ani podporu pro Apple AirPlay. Pokud jde o obraz, tak obě mají 50 Hz panel (i v případě Sony by se mělo jednat o VA). Zatímco Samsung má u všech velikostí boční podsvícení, Sony má od velikosti 55 palců přímé. Ani jedna nepodporuje Dolby Vision, ale ani jedna také není schopna využít HDR v praxi – pokrytí barevného spektra je příliš nízké. Značný rozdíl je i v ceně, kdy Samsung lze mít lehce nad 10 000 Kč, zatímco Sony až za 16 000 Kč. Z toho plyne, že Sony vyloženého soupeře pro takto levný Samsung nemá a X7055 stojí spíše proti Samsung UE55TU8502. Dlouhodobě platí, že Sony se do souboje o přízeň zákazníku mezi nejlevnějšími modely moc nehrne a spíše se soustřeďuje na dražší segment.

Pokud vám nezáleží na spotřebě a preferujete nejvyšší kvalitu obrazu za všech okolností tak zkuste:

• Nastavení > Obecné > Eko řešení > …Všechno povypínat.
  • Nastavení > Obecné > Nastavení Inteligentního režimu > Adaptivní jas > vypnout
  • Nastavení > Obraz > Nastavení pro pokročilé > Kontrast > 45
  • Nastavení > Obraz > Nastavení pro pokročilé > Jas > 15

Už od roku 2018 Samsung nepodporuje kodeky Xvid (video) a DTS (audio). Tento stav dále trvá. Xvid bývá typicky použit pro starší filmy, které jsou uloženy v avi souboru. Neznamená to, ale že tv nepřehraje všechny avi soubory, jen ty pro které byl použit uvedený kodek. Tyto filmy lze pořád přehrát, pokud je budete pouštět například z notebooku.

3GPAACBMPASS
ASFAIFJPEGSMI
AVI (ne Xvid)AIFFJPGSRT
FLVAPEMPOSSA
M2TSFLACPNGSUB
MKVM4ATTXT
MOVMP3TXT
MP4MPAPSB
MPEGOGG
MPGWMA
MTS
SVI
TP
TRP
VOB
VRO
WEBM
WMV

Srovnání parametrů Samsung LCD (LED) 2020

Kompletní srovnání Samsung televizorů najdete zde.

TU85TU80TU71TU70
Dostupné velikosti43, 49, 55, 6543, 50, 55, 65, 75, 8243, 49, 55, 65, 7543, 49, 55, 65, 75
Rozlišení4K (3,840 x 2,160)4K (3,840 x 2,160)4K (3,840 x 2,160)4K (3,840 x 2,160)
Barevná hloubka8 bitů + FRC8 bitů + FRC8 bitů + FRC8 bitů + FRC
Typ paneluVAVAVAVA
Typ podsvíceníDual LED Edge LEDEdge LEDEdge LEDEdge LED
Local DimmingNeNeNeNe
Obnovovací frekvence50 Hz50 Hz50 Hz50 Hz
Ultraširoký pozorovací úhelNeNeNeNe
Dual LEDAnoNeNeNe
HDR (High-Dynamic Range)AnoAnoAnoAno
Obrazový procesorCrystal Processor 4KCrystal Processor 4KCrystal Processor 4KCrystal Processor 4K
Zvukový výkon20W20W20W20W
SubwooferNeNeNeNe
Konfigurace reproduktorů2.02.02.02.0
Object Tracking SoundNeNeNeNe
Q-SymphonyNeNeNeNe
Active Voice AmplifierAnoAnoAnoAno
Operační systémTizen 5.5Tizen 5.5Tizen 5.5Tizen 5.5
Wi-FiAnoAnoAnoAno
BluetoothAno (ver. 4.2)Ano (ver. 4.2)Ano (ver. 4.2)Ano (ver. 4.2)
BixbyAnoAnoNeNe
Herní režimAnoAnoAnoAno
Ambient módAnoAnoNeNe
AI UpscalingNeNeNeNe
HDMI3333
USB2222
ARCAnoAnoAnoAno
eARCAnoAnoAnoAno
One ConnectNeNeNeNe
TunerDVB-T2CS2DVB-T2CS2DVB-T2CS2DVB-T2CS2

Zkuste se podívat jak dopadli další levné televizory.

Black Friday 2020

6.3 Total Score
Hodnocení Samsung UE55TU7072

Má daleko k nejlepším televizím na trhu, stejně jako k nejlepším televizím od Samsungu. Na druhou stranu ve své cenové hladině nabízí mnohem více než konkurence. V podstatě nabízí to stejné co minulé roky, přidává pár drobností navíc (eARC) a zůstává plus mínus na stejné ceně. A to je vlastně velmi dobrá zpráva. Nepochybuji o tom, že v rámci prodejnosti bude na předních místech. Samozřejmě náročnější diváci se budou poohlížet v jiné cenové kategorii.

6
5
7