Recenze televizoru Sony XR-55A80J (55A83J a 55A84J)

Aktualizováno v srpnu 2021

Sony je dlouhodobě (a oprávněně) vnímáno jako značka, která nabízí výborné vlastnosti pro milovníky filmů. Bohužel za to musíme oproti konkurenci zaplatit o něco více. A také minulé roky platilo, že se nejedná o ideální volbu pro náročné hráče. Jste zvědaví zda se tyto tvrzení potvrdí i letos? Nebo se Sony povede vystoupit ze svého vlastního stínu?

Podsvíceníne
Průměrná doba odezvy3 ms
Uvedení na trh2021
Pokrytí spektra DCI-P399 %
Pokrytí spektra Rec.202072 %
Výška71,2 cm
Šířka122,7 cm
Hloubka5,3 cm
Výška (včetně podstavce)73,5 cm
Šířka (včetně podstavce)122,7 cm
Hloubka (včetně podstavce)33 cm
Váha21 kg
Odhadovaná spotřeba za rok140 kWh
Duální tv tunerano
Input lag v herním módu15 ms

Televizor je dostupný ve třech velikostech 55, 65 a 77 palců. Vrcholný model A90J je dostupný v 55, 65 a 83 palcích. To může být zajímavé pro kupce, kteří zvažují koupi většího modelu než 65 palců. Nad touto cenou jsou OLED velmi drahé. Přesto je mezi 77 a 83 palci obří cenový rozdíl. První zmiňovanou můžete nyní pořídit za 100 000 Kč. Tu druhou za nepředstavitelných 200 000 Kč.

Vzhled je typický design Sony. Je elegantní, ale nemá takový wow efekt jako některé modely Samsungu nebo LG. OLED vypadají neskutečně a jejich tenké tělo zdobí miniaturní rámeček, kde ve spodní levé části najdete malé logo Sony. Stojan je z kovu, zadní část televizoru je z plastu. Ale má velmi hezkou (šachovnicovou) strukturu a je dostatečně masivní. Trochu zamrzí absence jakýchkoliv náznaků cable managementu. Ale to je možná kvůli tomu, že zadní strana televizoru slouží pro posílení jeho audio schopností. K tomu se ještě dostaneme. Celkové zpracování není jen dobré, ale je výtečné. V tomto ohledu si ospravedlňuje svoji prémiovou cenu.

Snadné umístění soundbaru

Zajímavé je, že televizor nabízí tři polohy stojanu. V manuálu je najdete označeny jako (následující rozměry jsou v pořadí šířka, výška a hloubka a jsou pro 55 palcovou variantu) standardní (122,7 x 73,5 x 33,0 cm), úzká (122,7 x 73,5 x 33,0 cm) a poloha soundbaru (122,7 x 78,4 x 33,0 cm). To mi přijde jako chytrá drobnost, která může ulehčit život. V zjednodušeném instalačním manuálu (jedna velká složená A3 v balení), najdete postup pro složení do všech tří variant.

Dálkový ovladač

Dálkové ovládání nemá podsvícení jako u vyššího modelu A90J – podsvícení ale také výrazně rychleji vybíjí kapacitu baterií. Vydrží tak měsíc, místo obvyklých měsíců. Ovladač je klasického typu, tedy s vysokým počtem tlačítek. Samozřejmostí jsou tlačítka pro hlavní streamovací služby typu Youtube, Netflixu nebo Disney+. Do ruky padne dobře a ovládací prvky jsou snadno po ruce. Musím přiznat, že osobně mám radši minimalistické ovladače typu LG nebo Samsungu. Ale je to spíše otázka zvyku a osobních preferencí.

Možnosti připojení

Z celkových čtyř HDMI vstupů jsou dva vyhrazeny pro novou verzi 2.1 a dva mají základní verzi 2.0. Existují i televizory se všemi čtyřmi porty v novém standardu, ale naprosté většině uživatelů budou dva nové stačit. Oba dva podporují HFR (120 fps při 4K), jeden má pochopitelně eARC (zpětný kanál pro přenos zvuku), ale není podpora VRR – variabilní obnovovací frekvence. Tedy je slíbená, pomocí budoucího updatu softwaru. Ale s ohledem na fakt, že u loňské XH9096 dodnes není VRR dořešeno, bych byl u tohoto slibu skeptický. A pokud je pro vás VRR zásadní, díval se raději jinde (typicky LG či Samsung).

Kromě HDMI najdete 3 USB porty, jeden dokonce ve specifikaci 3.0, která zvládne dostatečně rychlý přenos pro jakoukoliv současnou velikost video souboru. To je drobné plus, protože u ostatních značek to není běžné ani v této cenové hladině. Zbytek vstupů či výstupů je klasický. Snad jen zmíním výstup pro sluchátka, který už dnes rovněž není standardem u všech značek. U síťového portu zamrzí že je pořád jen 100 Mbitový (ale to platí pro všechny značky). Pokud by to někoho vyloženě trápilo, jde to kompenzovat zakoupením síťové redukce pro USB port. Tak dosáhnete vyšší rychlosti.

A80J vs A83J vs A84J – rozdíly

Při pozornějším zkoumání nabídky si můžete všimnout, že kromě modelu A80J Sony nabízí i A83J a A84J. Jaké jsou mezi nimi rozdíly? V první řadě A83J a A84J jsou z pohledu výbavy totožné televizory, které se možná (tuto informaci se mi nepodařilo dohledat) liší jen barvou. Ale obě mají dvě funkce navíc oproti řadě A80J. Tou první je druhý mikrofon, který je umístěný přímo na televizoru (ten první je jako obvykle na dálkovém ovladači). Hlasové ovládání pořád aktivujete na dálkovém ovladači, upřímně netuším důvod pro druhý mikrofon. Možná pro lepší účinnost hlasového ovládání, kdy dva mikrofony mají šanci že lépe či správněji pochopí vaše povely. Druhou výhodou je funkce Rich Color Enhancer (nejde vypnout či zapnout, je prostě defaultně součástí obrazu). Má sloužit ke zlepšení živosti tónů u neutrálních barev. Měl jsem možnost vidět jen A80J, ale z toho co se mi podařilo dohledat z ostatních zdrojů to nevypadá, že by tato funkce přidávala znatelnou výhodu na obrazu. Co to znamená v praxi? S ohledem na fakt, že se prodávají za stejnou cenu (65 palců je dokonce levnější A83J než A80J), tak bych nyní kupoval A83J. Pokud by byla cena A80J výrazně nižší (dejme tomu alespoň o tisíc korun), tak bych kupoval ji.

Jak nejspíše víte, zásadní výhodou OLED panelů je fakt, že dokáží kontrolovat každý jednotlivý pixel ze kterého se obrazovka skládá. A díky tomu dosáhnout tzv. absolutního podání černé barvy. Druhou velkou výhodou je obří pozorovací úhly, kterým se přibližují pouze pokročilé LCD modely, s dodatečnou vrstvou pro lepší pozorovací úhly. Nevýhodou je (pořád ještě) vyšší cena a také teoretické riziko vypálení obrazu. Slovo teoretické je tam záměrně. Za poslední 3-4 roky jsem se žádným případem nesetkal a zdá se, že se jednalo primárně o problém prvních generací OLED panelů. Od té doby přišlo několik softwarových i hardwarových úprav pro snížení tohoto rizika. Tím nechci říct, že vypálení nemůže nikdy nastat. Jen že šance je opravdu velmi malá a věřím, že když si budete dávat pozor na dlouhodobý statický obraz na obrazovce, tak je šance vypálení obrazu prakticky nulová.

Pokrytí barevného spektra je na vysoké úrovni. Ostatně je to OLED. Takže pro DCIP3 máme skoro ultimátních 99 % a u Rec.2020 je to velmi slušných 72 %. Další oblastí kde A80J exceluje díky svému plně 10 bitovému panelu jsou barevné přechody. Můžete si je představit jako jednotlivé barvy modré oblohy. U televizorů, které přechody nemají ideální, vidíte nepřirozený přechod jednotlivých barev. Kontrast je díky schopnosti pracovat na úrovni jednotlivých pixelů bezkonkurenční a LCD ani v jejich nové generaci miniLED se jim rovnat nemohou.

Fantastické HDR

Maximální jas se pohybuje okolo 700 nitů. To je na „běžný“ OLED dobrá hodnota, vyšších čísel dosahuje až nové generace „evo“ panelů, které letos najdete u Sony A90J nebo LG G1. Ale jsou dražší. Dostáváme se k HDR. Jak je u Sony zvykem, podporuje standardy HDR10, HLG a Dolby Vision. Nepodporuje HDR10+. Naštěstí je většina HDR obsahu v Dolby Vision a proto vás absence HDR10+ nemusí mrzet tak, jako majitele Samsungu mrzí absence právě Dolby Vision. HDR je opravdu dech beroucí, to musíte vidět na vlastní oči. Žádné video z youtube vám ten zážitek nezprostředkuje – tam totiž vidíte to co vám dovolí váš současný monitor nebo televizor a ne to co dovolí A80J.

Jednou z letošních hlavních novinek je u Sony nový obrazový procesorCognitive Processor XR. Nové verze obrazových procesorů jsou každoročním koloritem u všech značek. Většinou je pokrok velmi mírný, až skoro neznatelný. To však není případ letošní Sony. Obraz u 4K HDR filmů je plný detailů, výrazných kontrastů a dechberoucích scén. Jestli je u většiny roků přínos nové generace obrazového procesoru (0 – 2 %), tak letos bych ho odhadl na zhruba 5 %. Možná se to nezdá jako mnoho, ale věřte i že na poměry meziročního pokroku u televizorů to je opravdu dramatický postup. Vše výše uvedené platí pro HDR obsah. I běžné SDR je skvělé, ale nedokáže plně využít všech možností a schopností, které tento přístroj nabízí. Na rovinu, pokud většinu času sledujete běžné tv vysílání, tak můžete koupit televizor za polovinu ceny a výsledný obraz nebude o mnoho horší. Pokud sledujete převážně filmy či seriály ve vysoké kvalitě, tak budete z A80J nadšeni.

Obrazový procesor se letos opravdu povedl

Vždycky říkám, že z pohledu upscallingu (převodu nižšího rozlišení na vyšší – typicky běžné tv vysílání na 4K televizi) jsou si všechny velký značky relativně podobné. Ale letos už s tím asi musím přestat. Sony s novým XR procesorem ostatním o kousek utekl. Pokud často sledujete televizní vysílání či jiný typ obrazu v nižší kvalitě, zkuste zapnout funkci Reality Creation. Rozdíl bude znát.

Dobrý doplněk pro hráče?

Frekvence panelu je 100 Hz a ztvárnění pohybu od Sony za mě patří k tomu nejlepšímu co televizí trh nabízí. Rozhodně se ji nebojím doporučit pro milovníky sportu a akčních filmů. Z tohoto pohledu se může zdát, že jde i o zajímavou televizi pro hráče. Zde musím být bohužel lehce skeptický. Jistě, obraz je skvělý, input lag (15 ms) i doba odezvy nízká (3 ms). Tak kde je problém? Nemá (zatím) podporu VRR – tu slibuje už od minulého roku a zatím stále nic. Věřím, že se to Sony podaří vyřešit, ale zda to bude do konce tohoto roku už si tolik jistý nejsem. Pokud je pro vás variabilní obnovovací frekvence (VRR) důležitá, raději se podívejte u LG (OLED) nebo Samsung (QLED). Podpora FreeSync (pro PC s grafickými kartami od AMD) nebo G-sync (pro PC s grafickými kartami od Nvidia) plánována není. Co pro hráče nabízí je ALLM (automatické přepnutí do herního módu po připojení konzole) a HFR (možnost hrát při 4K rozlišení až při 120 fps).

Letos máme novou verzi operačního systému, ale nečekejte žádné dramatické změny, ani v dobrém ani ve zlém smyslu. Jde spíše o marketingovou záležitost. Místo AndroidTV je tu GoogleTV. Ale v praxi je to další verze androidu na televizních obrazovkách. Platí, že systém lze využívat i bez použití google účtu. Nicméně ne všechny funkce jsou plně použitelné a hlavně vás často (cca každou hodinu) upomíná a vyzývá k přihlášení. A bohužel jde dát jen “připomenout později”. Mě osobně nutnost Googlu účtu nevadí, mám jeden speciálně jen pro využití v Android televizorech. Ale znám ve svém okolí pár lidí, kteří jsou v tomto ohledu řekněme opatrní a nechtějí Googlu dávat všechny svoje sledovací zvyky.

Jak probíhá prvotní nastavení

Po prvním spuštění televizoru si v rámci instalace vyberete jazyk, kterým s vámi má přístroj komunikovat (čeština je jedna z možností). Poté si vyberete zemi ve které žijete a pak si můžete vybrat zda chcete nastavit „smart“ Google tv se všemi možnostmi co nabízí a nebo zda chcete jednoduchý, základní televizor. Potom, stačí jen odkliknout smluvní podmínky a jste v další fázi nastavení televizoru. Můžete nastavit rodičovský zámek, PIN k televizoru, vyberete jaký je zdroj vašeho příjmu tv signálu a tv začíná skenovat pro dostupné programy. Následuje info zda je tv umístěna na stojanu, nebo na zdi – kvůli kalibraci zvuku. Druhé kolo kalibrace zvuku probíhá za pomoci dálkového ovladače a jeho mikrofonu, který držíte na úrovni hrudi a v místě ze kterého nejčastěji televizor sledujete. Pak stačí odkliknout posledních pár smluvních ujednání a jste v prostředí televizoru. Nutno podotknout, že pokud zapnete zjednodušený režim vás zde bude pokaždé čekat velké upozornění, že můžete svoji tv přeměnit na plnohodnotnou smart tv.

Výhody zůstaly zachovány

Systém je dostatečně rychlý a fungoval bez sebemenších záseků nebo zpomalení. Na druhou stranu nevím, zda bude stejně rychlý a svižný i po roce užívání, ale věřím tomu že ano. Android na televizních obrazovkách udělal za poslední roky v ohledu stability a rychlosti velký kus cesty.

Hlavní výhodou operačního systému založeného na Androidu je jeho obrovská podpora aplikací. Možnosti tohoto systému jsou nevídané, ale na druhou stranu touto otevřeností přichází možná o trochu jednoduchosti, rychlosti a stability, které mají navíc uzavřené systémy typu webOS od LG nebo Tizen od Samsungu. Pokud dosud neznáte, doporučuji program KODI. Jeho možnosti jsou skutečně obšírné. Od sledování archivu České televize po propojení s vaším domácím multimediálním serverem, nebo vzdáleným ftp serverem na internetu. Toto a mnohem více KODI umí. Pokud vás tato oblast zajímá, nenechte se odradit náročnými a těžkými začátky, pokud vytrváte tak to stojí za to.

Trochu nedomyšlený pokus od Sony

Bravia core je letošní nová streamovací služba (jako Netflix, Disney+ nebo HBO go) přímo od Sony. V nabídce je celá produkce Sony Pictures a nabídka IMAX. Je dostupná pouze pro televizory ze série XR, to znamená od X90J výše. S televizory A80J, X95J a X90J získáte možnost uplatnit 5 filmů a 12 měsíců neomezeného streamování. S televizory Z9J a A90J získáte možnost uplatnit 10 filmů a 24 měsíců neomezeného streamování.

A jak to funguje? Část filmů (zejména ty starší) jsou k dispozici zdarma a nemusíte za ně platit – ani měsíční poplatek. Nové hity ovšem musíte měnit za tzv. kredity. Několik jich dostanete do začátku podle typu televizoru (5 za levnější, 10 za dražší) a takto koupený film vám zůstane napořád – respektive minimálně do roku 2026, jak stojí malým písmem v obchodních podmínkách služby. Celkově je vidět, že Sony zatím nemá jasno co bude s touto službou dále. Kredity zatím nelze kupovat. To je trochu tragikomické, když si uvědomíte kolik peněz museli do Bravia Core investovat. Uvidíme zda se z toho vyklube něco seriózního, nebo Bravia Core za pár let v tichosti zmizí.

Sdílení obrazovky telefonu či jiného zařízení funguje přes integrovaný Chromecast, případně Apple AirPlay2. S Android telefonem jde nezaznamenal žádné nepříjemnosti, ale s iPhonem se sdílené video občas sekalo. Neměl jsem možnost vyzkoušet jiný telefon či iPad, proto nemohu potvrdit, že se jedná o obecný problém. Navíc by pravděpodobně byl vyřešen pomocí budoucích updatů.

Co je trochu nepříjemné tak v rámci jednoho režimu obrazu nemůžete mít nastaveny odlišné hodnoty pro některé nastavení – např. kontrast nebo jas. Ale to je drobnost, která nejspíš nebude trápit velkou část majitelů. Pozitivní zprávou je přítomnost dvojitého televizního tuneru. Můžete jeden pořad sledovat a jiný nahrávat.

Energetický štítek

U energetického štítku vás může zarazit vysoká hodnota G. Neděste se. V letošním roce došlo ke změně škály u energetických štítků. A de facto všechny současné televizory mají třídu G nebo F. Reálná spotřeba hodně závisí od nastavení jasu a dalších možností obrazu. Osobně bych počítal s nějakými 140 kWh za 1 000 hodin. Pokud sledujete televizi v průměru cca 5 hodin denně, bude se jednat o roční spotřebu zhruba 280 kWh. Celková částka závisí na vaší ceně za elektřinu, ale když budu brát v potaz cenu 5 Kč za kWh, tak za provoz televizoru dáte ročně zhruba 1 400 Kč.

Je zvykem, že u těchto “dražších” televizorů najdete víc, než jen základní 2.0 20 W audio. A to je i případ A80J. Sony má svoji Acoustic Surface technologii, kdy zadní strana televizoru pomáhá pomocí vibrací k lepšímu zvuku. Vlastně celá zadní strana televizoru je taková membrána, která pomáhá generovat zvuky. Bohužel nepomůže s basy, o ty se starají dva standardní reproduktory. Spíše než hlasitost (ta je pro domácí použití dostatečná) má toto řešení jako výhodu čistotu a prostorovost zvuku. Zejména dialogy zní velmi uvěřitelně a čistě. Celkový dojem není vůbec špatný a vyrovná se levným soundbarům. Samozřejmě kvalitnější audio zařízení s cenou okolo 10 000 Kč nabídne lepší zvuk. Ale věřím, že mnohým bude stačit i ten základ co Sony nabízí. Za zmínku stojí i fakt, že Sony je jeden z mála výrobců, který stále podporuje zvuk ve formátu DTS, který je často součástí Blu-Ray disků.

Alternativy

Sony A8

Loňský předchůdce je obvykle jeden z nejtěžších soupeřů pro nový model a do jisté míry to platí i v tomto případě. Dva hlavní rozdíly, které hrají ve prospěch nového modelu jsou podpora HDMI 2.1 a také větší úhlopříčka 77 palců. A8 měla maximálně 65 palců. Z pohledu kvality obrazu jsou si velmi blízké. Nová A80J má lepší obrazový procesor, ale starší měla zase lehce vyšší pokrytí barevného spektra Rec.2020 nebo nepatrně lepší pozorovací úhly. Zásadní je pochopitelně i cena. Starší model se prodává za 32 000 Kč, nový za 47 000 Kč. Za 15 000 Kč navíc dostanete podporu HDMI 2.1 – ale bez (zatím jen slíbeného) VRR. V tomto ohledu nedává nákup nového modelu zatím smysl. Pro filmového diváka nabídne A8 v podstatě rovnocenný obraz a ušetříte třetinu cenu. Jako vždy, cena A80J půjde dolů a A8 postupně zmizí z nabídky obchodů. Ale dokud bude A8 prodávaná a bude stát alespoň o čtyři tisíce méně než A80J, tak bych vždy upřednostnil starší model.

LG C1

Asi největší konkurent, který kromě stejné technologie útočí i příjemnější cenou. Má vůbec Sony naději uspět? Soby má o něco vyšší jas, což by napovídalo, že bude mít lepší HDR obraz. V praxi to tak skutečně o kousek je. Možná i proto, že Sony dokáže celkově lépe pracovat s detaily a jeho nový procesor je lepší, než Alpha 9 který má LG. Dále Sony dlouhodobě vede ve zpracování pohybu. Za mě pořád platí, že algoritmus od Sony je nejvíce pokročilý a nejlepší na trhu. Z pohledu hráče je zklamání, ze Sony stále nepodporuje VRR. LG s ním nemá nejmenší problém. Sony má za mě nepatrně lepší zvuk, ale většina kupujících stejně bude mít či kupovat externí audio.

Jednoduše řečeno, stále platí to co poslední roky. Sony je lepší volbou pro náročnější filmové diváky, ale ti si musí oproti LG připlatit. Pokud nepotřebujete úplnou špičku, LG není o mnoho horší a nabízí lepší cenu. Rovněž pro hráče je LG rozhodně lepší volba. Pro Sony může ještě hrát operační systém, pokud chcete mít komplexní řešení typu KODI.

A90J

Vyšší verze A80J. Zajímavé v kontextu, že za cenu 55 A90J, můžete mít 65 A80J. Je lepší větší úhlopříčka, nebo je obraz A90J o tolik lepší, že za to stojí i v menší velikosti? Rovnou říkám, že A90J má lepší obraz, ale ne o mnoho. Přídavné chlazení panelu a díky němu vyšší jas udělá svoje. Ale osobně bych raději vždy bral 65ku A80J, než 55ku A90J. A90J je skvělá televize, společně s Panasonicem JZ2000 asi to nejlepší co si můžete koupit. Ale jejich cena je extrémně vysoká a pro většinu lidí nedosažitelná. V našich krajích je i samotná A80J na poměry kupní síly velmi drahý televizor. Takže pokud si to můžete dovolit berte A90J. Pokud ne, nemusíte být smutní. Za dvě třetiny ceny můžete mít tak o 5 – 10 % horší televizor. A to je férová nabídka.

Samsung Neo QLED QN95A

Letošní nová miniLED řad od Samsung (konkrétně QN90A a QN95A) jsou tím nejlepší co Samsung ve 4K segmentu nabízí. Jak Sony, tak i Samsung má 100 Hz, plně 10 bitový panel a špičkové obrazové procesory. Rozdíl je však v použité technologii. Je miniLED je pořád klasické LED/LCD jen s vyšším počtem stmívacích zón. Dokonalosti OLEDu v tmavých scénách se blížit nemůže. A nový obrazový procesor od Sony je lepší, než ten od konkurence. Rozdíl je i v audio výbavě. Samsung má 70 W 4.2.2, zatímco A80J má 30 W 2.2. V praxi ten rozdíl není takový jak by čísla naznačovala, ale Samsung celkově vede. Ačkoliv u takto drahého televizoru lze předpokládat, že si majitel dokoupí i samostatné audio řešení.

Další rozdíly jsou klasické. Samsung neumí Dolby Vision, ani přehrát starý video kodek xvid. Sony umí zvuk ve formátu DTS, Samsung ne. A jaký je rozdíl v reálném obraze? Samsung má se zapnutým local dimmingem vysoký kontrastní poměr. Navzdory více než pěti stům zónám pro local dimming je u něj pořád patrný “halo efekt”. V tomto ohledu má OLED pořád navrch. Kde naopak vede LCD je jas. Tam oproti hodnotám okolo 750 nitů, kterých dosahují OLEDy nabízí více než dvojnásobek. To je výhoda při sledování ve dne, v noci to nehraje roli. Z pohledu pokrytí barevného spektra patří obě ke špičce.

Cenově je Samsung výhodnější volbou. Výhody obou televizorů jsou různé. Pořád platí, že OLED je král pro milovníky filmů ve vysoké kvalitě během večerního sledování. Naopak pokud tv využíváte většinu času ve dne a máte světlou místnost, lépe poslouží QN95A. Z dlouhodobé zkušenosti mohu odhadovat, že cena QN95A bude dlouhodobě nižší, než cena A80J. To může být další důležitý faktor pro rozhodování.

Srovnání Sony OLED TV 2021

A90JA80J
Dostupné velikosti55, 65, 8355, 65, 77
Polohovatelný stojanAnoAno
BluetoothAno (4.2)Ano (4.2)
ChromecastAnoAno
Apple AirplayAnoAno
HDMI4 (2x 2.0 a 2x 2.1)4 (2x 2.0 a 2x 2.1)
USB33
Záznam tv vysíláníAnoAno
Rozšířený pozorovací úhelNeNe
Lokální tlumeníNeNe
Typ podsvícení
Dolby VisionAnoAno
Obrazový procesorCognitive Processor XRCognitive Processor XR
Frekvence obrazovky100 Hz100 Hz
Bitová hloubka panelu10 bitů10 bitů
Zvukový výkon60 W50 W
Konfigurace repro2.22.2
Výstup na sluchátkaAnoAno
Dolby AtmosAnoAno
DTSAnoAno
EARCAnoAno
Hlasové ovládáníAnoAno
Druhý mikrofonAnoAno
Dvojitý tunerAnoAno

Nejedná se o dogma, ale doporučení, které můžete zkusit. Jednotlivé obrazovky i od stejného modelu se totiž mohou lišit. Vhodné pro tmavší místnost.

Nastavení > Zobrazení a zvuk > Obraz > Základní > Režim obrazu > Kino
Nastavení > Zobrazení a zvuk >  Obraz > Jas > Jas > 70
Nastavení > Zobrazení a zvuk >  Obraz > Jas > Kontrast > 85
Nastavení > Zobrazení a zvuk >  Obraz > Jas > Úroveň černé > 50
Nastavení > Zobrazení a zvuk >  Obraz > Čistota > Funkce Reality Creation > vypnuto
Nastavení > Zobrazení a zvuk > Pokročilá nastavení > Barevná sytost > Živé barvy > vypnuto

Další tipy k nastavení

• Adaptivní jas (senzor okolitého jasu) – pokud chcete přesný obraz tak vypnout, na druhou stranu může být užitečný při běžném sledování během dne, kdy uzpůsobí maximální jas s ohledem na světlo v místnosti.
  • Režim obrazu buď custom nebo kino pro sledování filmů, pochopitelně pro hry doporučuji herní režim pro co nejnižší input lag.
  • Gamma – nastavujte podle toho jak moc máte v místnosti světla. Pokud hodně, zkuste začít okolo hodnoty – 2, naopak pokud je místnost tmavá, začal bych hodnotou 2.
  • Úprava černé barvy – doporučuji nechat vyplé, zapnutím dochází ke ztrátě detailů v tmavých scénách.
  • Peak luminance – pro SDR obsah medium, pro HDR obsah high. Zlepšuje kontrast v tmavých scénách.
  • Barvy – je to de facto sytost barev. Živé barvy – trochu nepřirozeně zesílí barvy, pokud máte rádi „umělé“ barvy typu Samsungu nebo LG, zkuste zapnout .
  • Digital noise reduction, random noise reduction – pokud se díváte na starší filmy či videa v horší kvalitě zapnutí může zlepšit kvalitu obrazu. Naopak u nových 4k videí povede spíše ke ztrátě detailů.
  • Smooth gradation – zlepšuje barevné přechody, ale na druhou stranu při vysokých hodnotách devastuje jemné detaily. Doporučil bych spíše low hodnotu.
  • Motion flow – doporučuji vlastní hodnoty, protože vnímání pohybu je poměrně subjektivní záležitost.

• MPEG1/MPEG2PS
  • MPEG2/MPEG2TS(HDV,AVCHD)
  • MPEG2,AVC/MP4(XAVC S)
  • AVC,MPEG4,HEVC/AVI
  • Xvid,MotionJpeg/ASF(WMV)
  • VC1/MOV
  • AVC,MPEG4,MotionJpegMKV
  • Xvid,AVC,MPEG4,VP8.HEVC/WEBM
  • VP8/3GPP
  • MPEG4,AVC/MP3/ASF(WMA)/WAV/MP4AAC/FLAC/JPEG
  • WEBM
  • VP9/AC4/ogg/AAC/ARW

Přeci jen chcete zkusit qled tv? Podívejte se naše recenze a srovnání.

9 Total Score

Shrnutí? Špičkový televizor pro náročné filmové diváky, který má hromady kladů, ale také pár důležitých mínusů. Kromě už rok trvajícího fiaska s VRR, je tu poměrně vysoká cena a taky fakt, že konkurence je jen o málo horší a přitom levnější. Myslím, že u velké části potenciálních zájemců nakonec vyhraje LG C1 (právě z pohledu ceny a hodnoty co za ni dostanete), ale pro určitou část bude Sony bezkonkurenční volbou. Ať už kvůli špičkovému obrazu (zejména díky novému obrazovému procesoru) a nebo možnostem, které přináší operační systém založený na Androidu.

10
8.5
9