Recenze Sony Bravia KD-49XE7005

Úhlopříčka obrazovkyod 108 cm po 139 cm
Příkonod 65 W do 85 W
Frekvence obrazovky50 Hz
USB3x
Hmostnostod 9,3 kg po 18,6 kg
Typ obrazovkyLED (IPS panel)

Na první pohled typická televize od Sony. Poznáte ji hned podle nezaměnitelného tvaru stojanu. Není příliš široký, takže se vejde na naprostou většinu stolků či skříněk, kde může být přístroj umístěný. Přesto je dostatečně stabilní, nemusíte se bát pokud se o televizi otře neposlušná kočka. Nespadne. Pochopitelně je možné ji umístit i na zeď za pomoci VESA držáku. Většina vstupů (2x HDMI, 3x USB a anténní vstup)je po straně, takže se na ně snadno dostanete i když je televize připevněná ke zdi. V nejširším místě má 7 cm a při pohledu z boku nevypadá zrovna krásně. Naštěstí se na ni většinu času budete koukat z jiného úhlu a proto to není důležité. Jelikož se jedná spíše o levnější řadu, jako hlavní materiál je použitý plast. I rámeček okolo obrazovky je z černého plastu, má zhruba centimetr a půl tlustý. Zpracování je solidní, nic se neprohýbá a to ani když na plastové tělo více zatlačíte. Spoje jsou správně udělány za pomoci pevných šroubků, žádná lepidla.

Jako operační systém používá Sony svůj vlastní. Je poměrně jednoduchý na ovládání, ale naleznete v něm všechny potřebné funkce. Základní tv aplikace typu Netflix, Youtube nebo Amazon jsou předinstalovány. Některé nastavení jsou v rozhraní docela skryty, vemte si raději do ruky manuál, ať se zbytečně nerozčilujete. Úžasnou zprávou je, že vás v systému neotravují žádné reklamy. Ovladač je standardní. V horní části jsou numerická tlačítka, pod nimi tlačítka na rychlé spuštění Youtube a Neflixu. V prostřed je typický ovládací kulatý „joystick“, pod ním přepínače hlasitosti a programů. Ve spodní části nabídku tlačítek uzavírá skupina pro práci s obrazem. Tím myslíme pauznutí, rychlé přetočení, obyčejné přetočení atd… Televizi není možní přes ovladač ovládat hlasem.

Hned v úvodu vám prozradím, že žádný zázrak čekat nemůžete. Hned vysvětlím proč. Podání černé barvy není jednotné. Zřetelně vidíte odchylky v horních rozích a trochu méně výrazné i v těch spodních. Černá je tam mnohem více světlá než okolo středu obrazovky. Celkově černá není příliš vydařená, zvlášť pokud jste se setkali s temnou černou, kterou dokáže vyprodukovat moderní OLED televize, tak tato se vám bude zdát spíše jako silně tmavě modrá. Tyto nedostatky vyniknou zejména při sledováni temných scén a pokud obrazovku sledujete v noci/večer (prostě když je okolo tma).

Na druhou stranu za světla se o takový problém nejedná. Dokáže se totiž dobře vypořádat s odlesky světla a navíc má slušnou hodnotu maximálního jasu a proto je v takovém prostředí dostatečně jasná a ostrá. Pozorovací úhly jsou velice slušné. K významnějšímu posunu barev dochází až u sledovacího úhlu okolo 50° a ještě při 70° máte představu co se na obrazovce děje. Protože nativní rozlišení displeje je 4K, jistě vás zajímá, jak si dokáže poradit s převodem videa, které je v nižším rozlišení. Zdroje v kvalitě 480p a 720p, převede slušně. Ale jsou na nich při bližším zkoumání jasně vidět drobné neostrosti. To je v tomhle cenovém segmentu relativně běžné. Body dolů ani nahoru zde nezíská. U fullHD už je situace lepší, vše je ostré a detailní. Zkoumavé oko si sice pár nesrovnalostí dokáže najít, ale při zaujatém sledování filmu vás to trápit nebude. Pokud je zdrojové video ve 4K, tak z pohledu ostrosti a detailnosti není co vytknout.

Televize podporuje HDR, ale k využití jeho plného potenciálu ji ještě velký kus chybí. Jednoduše nedokáže zobrazit dostatečný barevný rozsah, aby možnosti HDR vynikly naplno. Kontrastní poměr je slabší a to i na IPS panel. Pohybuje se okolo 900:1. Pokročilé vlastnosti jako je třeba Local dimming budete hledat marně. Ty jsou až u dražších modelů. Barevná hloubka je 8 bitů. Opět platí, že 10 bitů je výsadu vyšších řad. Jak je uvedeno výše, je použitý IPS panel, který často trpí na „vypalování“ obrazu. Myslím tím situaci, kdy máte pauznutý film nebo hru po delší dobu a poté co chcete pokračovat ve sledování nebo hraní, vidíte náznaky zapauzované scény na pozadí obrazovky. V tomto případě zaslouží Sony velkou pochvalu, nic takové se nekoná.

Pohybové scény zvládá dobře zejména u filmů z DVD nebo Blu-ray. Vše je hladké a plynulé. Při sledování běžného televizního vysílání si můžete občas povšimnout drobného trhnutí. Snad nejslabším místem tohoto televizoru je zvuk. Ten je silně pod průměrem i na integrované televizní reproduktory. Pokud ji nechcete mít jen na sledování televizních zpráv, investice do základního repra nebo soundbaru se vám na kvalitě zvuku rozhodně vrátí.

Nastavení obrazu

Pokud si nechcete hrát s nastavením obrazu sami, máme tu pár tipů, které by mohli pomoci.

• Nastavení -> Obraz -> Motionflow -> vypnuto
  • Nastavení -> Obraz -> Pokročilé nastavení -> Pokr. zvýraznění kontrastu -> vypnuto
  • Nastavení -> Obraz -> Pokročilé nastavení -> Nastavení černé – vypnuto
  • Nastavení -> Obraz -> Pokročilé nastavení -> živé barvy – vypnuto
  • Nastavení -> Nastavení AV -> Formát signálu HDMI -> Vylepšený (pokud připojujete herní konzoli nebo Blu-ray přehrávač, zvolte toto nastavení a připojte ho skrze HDMI2 nebo HDMI3)

• AVI (.avi)
  • ASF (.wmv, .asf)
  • MP4 (.mp4, .mov, .3gp)
  • MKV (.mkv)
  • WebM (.webm)
  • PS (.mpg, .mpeg, .vro, .vob)
  • TS (.ts, .m2ts)
  • LPCM, DTS-CD (.wav)
  • MPEG1 audio layer3 (.mp3)
  • WMA V8 (.wma)
  • FLAC (.flac)

Další tv najdete v našem průvodci výběrem televize.

6 Total Score
Sony Bravia KD-43XE7005

Průměrná televize, vhodná do světlejších prostor. Slabší na sledování filmů ve vysoké kvalitě, HDR je spíše symbolické. Zvuk je hluboko pod průměrem. Na sledování běžného televizního vysílání, sportu nebo hraní her na připojené konzoli ujde.

6Hodnocení Covybrat.cz:
2
7