Recenze Sony Bravia KD-49XE9005

Vzhledově velmi podařené dílo z dílny Sony. Jen pozor, že kovový stojan je skoro 20 cm široký. Přesto nepůsobí nijak rušivě a příjemně navazuje na tenký rámeček okolo displeje. Ten má pouhých 1,1 cm. Minimalistický design přístroje ještě více podtrhuje jeho šíře. V nejširším bodě (bez stojanu) má luxusních 6 cm. Zpracování je čisté a přitom nezapomněli ani na praktické detaily. Obě ze zadních nožiček stojanu slouží pro skrytí kabelů vedoucích ze zadní strany televize. Většina vstupů je přístupná z boční strany, ale část je vyloženě na zadní straně. To může nepříjemně stěžovat jejich připojení pokud je televize zavěšena na zdi.

Prodávané varianty v ČR jsou:

• KD-49XE9005
  • KD-55XE9005
  • KD-65XE9005
  • KD-75XE9005

Úhlopříčka obrazovky  123 – 189 cm
Příkon od 102 W do 182 W
Rozlišení obrazovky 3 840 x 2 160
Frekvence obrazovky 100 Hz
HDMI 4x
SCART ne
USB 3x
Hmostnost od 13,8 kg po 35 kg
Typ obrazovky LED

Použitý systém je AndroidTV. Ta není (alespoň pro mě) tak intuitivní a snadná k navigaci jako třeba operační systém Tizen od Samsungu. Jeho plynulost je tak na hraně. Nejde říct, že by byl extra pomalý jako levné modely od LG, ale jeho reakce rozhodně nejsou bleskurychlé. Nespornou výhodou této platformy jsou obří zásoby aplikací v Play Store od Googlu. Milovníci moderních technologií mohou využívat i hlasového vyhledávání. Dálkové ovládání má integrovaný mikrofon. Příjemnou zprávou je i absence reklamy v systému. Můžete se s ní setkat v aplikacích, které si stáhnete ale základní verze AndroidTV je bez reklam. Dálkový ovladač je ze staré školy. To znamená že obsahuje spoustu tlačítek, pro rychlé spuštění některých aplikací. Také tlačítka pro přetáčení videa a další. Televizi lze ovládat i bez dálkového ovladače. Lze si stáhnout aplikaci do mobilního telefonu nebo využít tří tlačítek na zadní straně televize. Prostředním přepínáte mezi výběrem hlasitosti, programu nebo vstupu. Krajními tlačítky pak procházíte jednotlivé volby. Podržením prostředního tlačítka dojde k vypnutí nebo zapnutí přístroje.

Moje očekávání se naplnila a už teď můžu prozradit, že se žádné zklamání konat nebude. Při základním nastavení sice není podání černé ideální, protože má světlejší nádech, který je více patrný směrem k rohům obrazovky. Naštěstí je přístroj vybaven technologií local diming. Po její aktivaci je černá opravdu hluboká a temná. K dokonalosti je drobný kousek chybí, protože střed obrazovky má nepatrně světlejší nádech než její kraje. Ale to je jen drobná vada na kráse. Abyste si jí všimli, musíte se opravdu soustředit. Reprodukce barev je na vysoké úrovni a užijete si ji obzvláště při zapnutém HDR. Barevná hloubka je dle předpokladů 10 bitů.

Vysoká je i hodnota maximálního jasu. I za jasného dne dokáže přebít okolní světlo a obraz vypadá přirozeně. S odlesky se také dokáže vypořádat se ctí. Díky tomu je vhodná do tmavých i světlých místností. Z toho, že chválím jak temně černou barvu a zároveň i maximální jas je jasné, že disponuje vysokým kontrastním poměrem. Ten by se podle testů měl pohybovat okolo 6 500:1 se zapnutým local dimmingem. Jak jsem zmiňoval výše, rozhodně ho mějte zaplý pro veškerý obsah, který sledujete, znatelně pozvedne kvalitu obrazu. Pokud by někomu přišel obraz až příliš tmavý, trochu mu v nastavení uberte. Výborných hodnot dosahuje i rychlost odezvy. Ta se pohybuje okolo 10 ms. Díky tomu bravurně zvládá rychlé scény při akčních filmech nebo sportovních přenosech.

Skoro by se mohlo zdát, že televize nemá žádná slabá místa. Bohužel to tak není. Stejně jako letošní Samsungy ji trápí slabší pozorovací úhly. Při pohledu z boku dochází ke znatelnému posunu barev a ztráty jasu. Pro menší obývací pokoje s pohovkou naproti televizi nejde o žádný problém. Jestli máte velký obývací pokoj, nebo jste zvyklí sledovat televizi z úhlu, dojde ke zhoršení diváckého zážitku. Sledování obsahu v nižším rozlišení jde, přestože (jako u ostatních konkurentů) vidíte neostrosti a rozmazané detaily. S tím algoritmické úpravy obrazu minimálně pár let ještě nic nedokážou. Při zdroji ve 4K si můžete vychutnat dokonale ostrý obraz. FullHD na tom není o mnoho hůře. Při delším statickém snímku na obrazovce (např. jedna fotka po dobu cca 10 minut), zůstane při změně obrazu po krátkou dobu (cca půl minuty) patrná drobná stopa po původním obrazu.

Nakonec nám zbývá zhodnotit ozvučení. Tenké tělo dává tušit, že se do něj pořádné repro prostě vtěsnat nedá. A je tomu tak. Zvuk je průměrný, uspokojivý tak pro sledování zpráv nebo komentáře u dokumentárního pořadu. Jestli se pro ni rozhodnete a rádi sledujete filmy, určitě kupte externí reproduktory nebo malé domácí kino.

Video Hudba Fotky Titulky
*.mpe *.wav *.jpe *.ssa
*.mpeg *.flac *.jpeg *.srt
*.mp4 *.wma *.sub
*.avi *.3gp *.txt
*.asf *.3g2 *.smi
*.wmv *.mp4
*.mkv *.m4a
*.3gp
*.3g2
*.mov
*.webm

Máme pro vás i další recenzované televize.

7.3 Hodnocení
Sony Bravia KD-49XE9005

Nadprůměrná a všestranná televize. Vhodná na sledování filmů, hraní her a se slušným HDR. Má jen pár slabších stránek a přitom je za cenu, kterou si náročnější divák může dovolit. Je sice o něco dražší než Samsung UE49MU7002, ale nabízí lepší obraz.

7
5
8