Recenze Sony Bravia KD-55XF8505

Pro letošní rok se Sony rozhodlo pro zjednodušení. Loni jsme měli na výběr Sony Bravia XE9305 a Sony Bravia XE9005 a letos se v tomto segmentu výběr zjednodušil na Sony Bravia XF9005. A hned za ní je dnešní model XF8505. Pojďme se podívat, zda se povedla stejně jako letošní vyšší řada.

PodsvíceníEdge
Průměrná doba odezvy30 ms
Local dimmingNe
Typ paneluIPS
Podpora HDR10Ano
Podpora Dolby VisionNe
Podpora HLGAno
Uvedení na trh2018
Pokrytí spektra DCI-P385 %
Pokrytí spektra Rec.202064 %
Výška71,3 cm
Šířka123,1 cm
Hloubka5,2 cm
Výška (včetně podstavce)77,6 cm
Šířka (včetně podstavce)123,1 cm
Hloubka (včetně podstavce)31,5 cm
Váha20 kg
Odhadovaná spotřeba za rok143 kWh
Wi-Fi5 Ghz
Síťový vstupAno
BluetoothAno

V jakých velikostech je k dostání?

43 palců

• Rozměry tv se stojanem: 96,5 x 56,9 x 5,8 cm
  • Rozměry tv bez stojanu: 96,5 x 62 x 27,9 cm
  • Odhadovaná spotřeba energie: 105 kWh/rok

49 palců

• Rozměry tv se stojanem: 109,8 x 70,3 x 27,9 cm
  • Rozměry tv bez stojanu: 109,8 x 64,4 x 5,8 cm
  • Odhadovaná spotřeba energie: 122 kWh/rok

55 palců

• Rozměry a spotřeba pro tuto velikost jsou uvedeny v tabulce v úvodu článku.

65 palců

• Rozměry tv se stojanem: 145 x 83,6 x 5,2 cm
  • Rozměry tv bez stojanu: 145 x 90 x 31,5 cm
  • Odhadovaná spotřeba energie: 166 kWh/rok

75 palců

• Rozměry tv se stojanem: 167,3 x 103,1 x 37,1 cm
  • Rozměry tv bez stojanu: 167,3 x 96,3 x 5,4 cm
  • Odhadovaná spotřeba energie: 207 kWh/rok

85 palců

• Rozměry tv se stojanem: 191,1 x 117,6 x 42,9 cm
  • Rozměry tv bez stojanu: 191,1 x 109,8 x 7,3 cm
  • Odhadovaná spotřeba energie: 323 kWh/rok

Když se na ni divám, v hlavě se mi vybaví slova „klidná“. Design je decentní a přesto svým způsobem zajímavý. Stojí na masivních a docela širokých nohou, které potřebují pro hladké usazení šířku stolu XX cm. Jsou celé z plastu, který má barvu podobnou hliníku. 55 palců velká varianta nemá žádné problémy se stabilitou a drží pevně na stojanu. Dokonce mezi jeho nohy bez sebemenších problémů (u větších velikostí obrazovky) umístíte soundbar. Vzhledu obrazovky není co vytknout, rámeček je tenký a působí jako jemné dokreslení hranic displeje. Je jen nepatrně širší než i vyšší řady XF90. Tloušťka v nejširším bodě je 5,5 cm. Kabeláž je možné aspoň trochu schovat v zadní části nohou stojanu. Celkové zpracování je lehce nadprůměrné, vše lícuje a tv působí pevným a solidním dojmem.

V tomto případě se jedná o Android TV. Jeho hodnocení je v posledních letech pořád stejné. Nevýhody jsou stále pomalejší reakce a trhané animace. Výhody pak nepřeberné množství aplikací v Google Play a relativně snadné a přehledné uživatelské rozhraní. To neobsahuje reklamy a naopak obsahuje velké množství nastavení a můžete si ho upravit k obrazu svému. Jestli máte zkušenosti s androidím telefon nebo tabletem, tak to zvládnete velmi snadno. Stejně jako u všech moderních televizorů je dobré ji mít připojenou k internetu. Můžete si vybrat zda chcete použít Wi-Fi, nebo klasiku v podobě síťového kabelu. Na konci síťového nastavení si přístroj sám stáhne a nainstaluje update systému. Z nových funkcionalit je tu schopnost přihlásit se k více různým Google účtům. Pokud mě paměť neklame, tak to v předchozí verzi systému nebylo možné. Co se mi líbilo je možnost nastavit televizi pohodlně přes mobilní telefon. To je silná stránka Android TV. Na rozdíl od třeba televizí od Philipsu, kde musíte pracně naťukat heslo k účtu skrze prostředí televizoru.

Uživatelské prostředí zaplní celou obrazovku. Když to srovnám s prostředím u LG nebo Samsungu, tak mi přijde, že ovládacích prvků je až příliš a drobná redukce by byla ku prospěchu věci. Kde Android exceluje (pochopitelně pokud máte mobil stejného typu) je snadnost s jakou dokážete zobrazit obsah vašeho telefonu na televizoru. Příklad využití je třeba spuštění videa na Youtube nebo Netflixu v rámci telefonu a extra snadným zobrazením na velkém displeji.

Přibalené dálkové ovládání je klasického typu. To znamená velké množství tlačítek, samostatná numerická tlačítka pro volbu programů nebo přetáčení videa vpřed či vzad. Takový ovladač jste již měli v ruce tisíckrát a s jeho použitím nebudete mít nejmenší problém. V případě, že dálkový ovladač není k dispozici, můžete tv ovládat pomocí mobilního telefonu. Aplikace od výrobce se jmenuje Video & TV SideView: Remote a najdete ji v obchodě s aplikacemi na iOS i Androidu. Pro případy naprosté nouze lze využít tři fyzická tlačítka na zadní straně televizoru. S jejich pomocí jde přístroj vypnout a zapnout. Dále lze přepínat jednotlivé stanice, měnit vstup signálu a ovládat hlasitost.

Vstupů je k dispozici dostatek. 4x HDMI a 3x USB, z toho je jeden port UBS 3.0. Tři HDMI vstupy jsou „ze strany“ a jeden je přímo zezadu. Pro fanoušky nočního sledování je k dispozici i výstup na sluchátka. Hardwarová výbava je čtyřjádrový procesor ARM Cortex-A53, grafický čip má 2 GB RAM a 16 GB interní paměti. To je stejné jako u loňského modelu. Upřímně by přístroj snesl kapku vyšší výkon. Jak jsem zmiňoval v úvodu tak pohyb v menu není vždy úplně plynulý a animované políčka se mohou příležitostně „trhat“. Za mě se jedná o drobnou nepříjemnost, s kterou se dá bez problémů žít.

Je použitý IPS panel (u 55 palcové varianty). Podle dostupných informací to vypadá, že by IPS panely měly mít i všechny ostatní varianty, kromě té největší – 85 palců. Ta by měla být vybavena VA panelem. Pro ty, kteří nejsou znalí v typologii panelů, tak zkráceně představím. IPS mají obvykle vyšší jas, lepší pozorovací úhly a horší podání černé a z toho plynoucí slabší kontrast. Naopak výhodou VA panelů je černá a kontrast, nevýhody pak pozorovací úhly a mnohdy nižší jas. Pro večerní sledování a sezení přímo před tv je jasnou volbou VA panel, když sledujete pod úhlem, často ve dne a v místnosti plné světla, tak může být IPS lepší volbou. IPS, stejně jako VA panely, jsou ze svého podstaty odolné proti „vypálení“ obrazu. Nemusíte se proto bát zobrazovat po delší dobu stejný obsah (logo televizní stanice, plocha počítače, menu hry …) jako u OLED televizorů. Jednotlivé subpixely, mají standardní RGB strukturu, nemusíte se bát žádného „falešného 4K“.

Hned v úvodu musím říct, že jsem čekal o malilinko víc. Když to srovnám s velice povedenou vyšší řadou X90F, tak je rozdíl znát. Ono to bude i tím jak Sony letos vypustilo z nabídky řaku X93, takže se rozdíl mezi X85 a X90 zvýraznil. V X90F je totiž použitý špičkový obrazový procesor X1 Extreme, který je to nejlepší co má v této oblasti Sony k dispozici. V X85F je o něco starší varianta obrazového procesoru X1. Tedy záleží, jaký obsah sledujete. Největšího rozdíl vidíte při sledování nebo hraní 4K obsahu, ideálně s HDR. Jestli sledujete „jen“ běžné televizní vysílání, tak už tak výrazně patrný není. Ale pro sledování tv vysílání nepotřebujete tv za 30 000 Kč+ . To kde dražší televize vynikají, je obsah ve vysokém (4K) rozlišení. Tradičně nejlepších výsledků televize od Sony dosahují v nastavení obrazu „cinema“ (kino).

Při zobrazení černé barvy jsou viditelné světlejší rohy a tmavší střední část obrazovky. Při večerním sledování filmů si toho bohužel snadno všimnete. Díky tomu, že televize neumí lokální ztmavení (local dimming), tak speciálně zobrazení světlých objektů na tmavém pozadí (svítící lampa pouličního osvětlení v noci), nevypadají nejlíp. Asi tušíte, že s kontrastním poměrem to žádná sláva nebude. Pohybuje se okolo 1000 : 1. Poměrně očekávaná hodnota s ohledem na použitý typ panelu. Nicméně i přesto dokáže tv v obrazovém režimu „cinema“ zobrazit poměrně působivé scenérie. Jak je to možné? Displej dokáže ztlumit celý panel (ne jeho jednotlivé části jako u local dimmingu) a díky tomu dosáhnout lepšího poměru mezi světlou a tmavou barvou. Díky tomu se přibližuje k úrovni VA panelů, přestože se s nimi v této oblasti nemůže plně rovnat.

Podobně jsou na tom i pozorovací úhly, které umožňují sledovat obraz i když sedíte ze strany. Barevné podání je při takovém umístění dobré, nejvíc si všimnete ztráty jasu. Velmi nadprůměrně tv zvládá i odlesky slunečního světla. Naprostá špička to není, ale nebál bych se ji mít v místnosti s hodně okny, do kterých svítí většinu dne slunce. V hodnotě maximálního jasu je také pravděpodobně největší pokrok v před oproti loňskému modelu.

Co se týče HDR tak jsou podporovány standardy HDR10 a HLG. Dolby Vision podporováno není, ale jeho podpora by měla být doplněna v některé z příštích aktualizací. HDR videa přináší zlepšení obrazu, ale díky limitovanému barevnému rozsahu je přeci jen v lehkém nadprůměru. Nedostatků si všimnete u scén s vysokým kontrastem. Představte si třeba ohňostroj v temné noci.

Dynamické scény zvládá na výbornou. Svůj vliv na to bezesporu má základní obnovovací frekvence na úrovni 100 Hz. Všichni milovníci sportovních televizních klání nebo akčních filmů budou spokojeni. Přitom jsou zachovány jemné detaily obrazu.Rychlost odezvy je velmi slušných 30 ms. Displej dokáže zobrazit až 85% DCI P3 a 64% Rec 2020 barevného spektra. Průměrné hodnoty, s HDR obsahem to zázraky zobrazit nedokáže. Ale to neznamená, že je obraz špatný. Jen, že existují i lepší (také většinu dražší) možnosti. Pleťová barva je přirozená, při kvalitním video zdroji dokáže nekompromisně vykreslit jemné detaily a umně je zakomponovat do celkového obrazu.

Standard dle očekávání. Do střední úrovně hlasitosti je čistý a zřetelný, takže dialogy zní přirozeně. Se zvyšující se hlasitostí dochází ke zkreslení, kvalitních basů se díky tenkému tělu televizoru také nedočkáte. Kdo si to může dovolit a rád ocení kvalitní zvukové efekty, tak by měl zainvestovat do základní audio soustavy nebo soundbaru, současné televizory bohužel nějaký extra zajímavý zvuk nenabízejí.

• MPEG2
  • MP4
  • AVC
  • MPEG4
  • AVI
  • Xvid
  • ASF
  • WMV
  • MOV
  • MKV
  • 3GPP
  • MP3 (hudba)
  • WMA (hudba)
  • WAV (hudba)
  • MP4AAC (hudba)
  • FLAC (hudba)
  • JPEG (obrázky)

Hodnotili jsme i další televizory od Sony.

6.6 Celkové Hodnocení
Sony Bravia KD-55XF8505

Tahle televize je vhodná pro sledování v prosvětlených místnostech, velmi dobře zvládá rychlé scény (např. sport nebo hraní her) a má slušné pozorovací úhly. Je méně vhodná pro večerní sledování obsahu ve vysoké kvalitě (Blu-ray nebo Netlifx). HDR je spíše lehce pod průměrem díky omezenějšímu barevnému rozsahu. Své zájemce si nejspíše najde. Ono je to dáno ukotvením přístroje v hierarchii výrobce. Stojí prostě kousek pod vrcholem LCD televizorů. Náročnější diváci šáhnou po lepších přístrojích a pro ty nenáročné je naopak zbytečně nákladná. Uvidíme, co se v průběhu roku bude dít s její cenou a také s čím přijde konkurence.

3
6
8
8
8
7
Přidejte svou zkušenost s produktem

Před odesláním komentáře byste měli vědět, jak pracujeme s vašimi osobními údaji. Důvodem pro zpracování osobních údajů je náš oprávněný zájem. Jsme správci osobních údajů a chráníme je v souladu se zákonem 101/2000 Sb., O ochraně osobních údajů a s principy obsaženými ve směrnici EU č. 95/46/EC (GDPR). Při odeslání komentáře zpracováváme tyto osobní údaje - jméno, email a vaši IP adresu. Jméno používáme pro oslovení při případné odpovědi. Jméno můžete nahradit i přezdívkou. Email používáme pouze pro odeslání notifikačního emailu se zprávou, že vám někdo odpověděl na váš dotaz, případně rovnou pošleme odpověď na váš dotaz. Email je neveřejný a pro jiné účely ho nepoužíváme. IP adresu využíváme výlučně pro ochranu formuláře před spamem. Případné úpravy osobních údajů a žádosti o smazání můžete vyřídit emailově na poradime@covybrat.cz.