Recenze Sony Bravia KD-55XF9005

Pro letošní rok se Sony rozhodlo pro zjednodušení. Loni jsme měli na výběr Sony Bravia XE9305 a Sony Bravia XE9005 a letos se v tomto segmentu výběr zjednodušil na Sony Bravia XF9005. Obě výše uvedené patřily mezi nejlepší LCD televizory a zároveň byly ještě v docela rozumné ceně. Takže očekávání od tohoto krasavce jsou poměrně vysoké. Dokáže překonat nastavenou laťku?

Průměrná odezva40 ms
Local dimmingAno
Uvedení na trh2018
Pokrytí spektra DCI-P395 %
Pokrytí spektra Rec.202071 %
Výška70,6 cm
Šířka6,9 cm
Hloubka122,8 cm
Výška (včetně podstavce)77,1 cm
Hloubka (včetně podstavce)26,8 cm
Váha19 kg
Odhadovaná spotřeba za rok201 kWh

V jakých velikostech je k dostání?

49 palců

• Rozměry tv se stojanem: 109,3 x 69,4 x 26,8 cm
  • Rozměry tv bez stojanu: 109,3 x 62,9 x 6,9 cm
  • Odhadovaná spotřeba energie: 158 kWh/rok

55 palců

• Rozměry a spotřeba pro tuto velikost jsou uvedeny v tabulce v úvodu článku.

65 palců

• Rozměry tv se stojanem: 144,7 x 89,8 x 29,7 cm
  • Rozměry tv bez stojanu: 144,7 x 82,9 x 6,9 cm
  • Odhadovaná spotřeba energie: 225 kWh/rok

75 palců

• Rozměry tv se stojanem: 167,4 x 103,2 x 35,5 cm
  • Rozměry tv bez stojanu: 167,4 x 95,8 x 7,3 cm
  • Odhadovaná spotřeba energie: 282 kWh/rok

Pro americký trh se dodává i verze s úhlopříčkou 85 palců. S ohledem na její cenu by se jí u nás stejně moc neprodalo.

Za mě oproti předešlému XE9305 drobný krok zpět. Může za to i použití kvalitnějšího přímého podsvícení, díky kterému je obrazovka o něco hlubší. V nejsilnějším bodě je to 7 cm, takže nic dramatického. Možná je to jen můj pocit, ale zmiňovaný loňský předchůdce na mě působil prémiovějším dojmem. Zpracování přesto hodnotím jako velmi precizní a přístroj působí solidním dojmem. Žádného vrzání nebo prohýbání jsem si nevšimnul. Za „méně prémiový“ vzhled nejspíš může i zadní strana, která šla celá zakrytovat a také lépe umožňovala vedení kabeláže. Nyní je možné vést kabely skrze zadní části nohou stojanu.

Asi největší designová změna je tvar stojanu. Nově má podobu dvou masivních nohou, které se rozevírají do stran. Důvodem, který za změnou vidím je stále vzrůstající popularita soundbarů. A s tímto tvarem stojanu jde před televizi snadno umístit právě soundbar. I když nemáte moc hluboký tv stolek nebo skříňku. Rámeček okolo displeje má podobně jako u ostatních Sony tv méně než centimetr.

Sony je věrné Android TV a proto se s tímhle operačním systémem setkáme v jejích televizorech i letos. U tohoto výrobce oceňuji softwarovou podporu, kterou věnuje i starším modelům. Upgrade na novější verze systému dostávají i televizory z roku 2015. Ano, zní to jako samozřejmost, ale bohužel to takhle u všech výrobců není. Sony se o updaty snaží, přesto že si na někdy musíme počkat. Přínos není jen v nové funkčnosti, či větší plynulosti systému, ale nezapomínejme ani na bezpečností záplaty. Výhodou Androidu je masivní nabídka aplikací, kterých je v Google Play Store hromada. Otázku zda, je budete používat nechám na vás.

Uživatelské prostředí je stále rozděleno do několika „řádků“. V každém z nich naleznete skupinu aplikací, v tom nejvíce nahoře jsou to doporučené aplikace a pod nimi aplikace od Sony a poté vaše vlastní. Přestože jde o jednu z vyšších řad, tak systém rychlostí neoplývá. Nedokážu posoudit nakolik je to vina Android TV nebo použité hardwaru. Z informací co se mi podařilo dohledat se zdá, že o běh systému se stará postarší Mediatek 5891, který se poprvé objevil už v roce 2016. Jestli je to pravda, tak mi to přijde jako velká škoda. Investice do vyššího výkonu by se v ceně přístroje promítla v řádek stovek, maximálně pár tisíc. A to při jeho cenovce není nic tragického.

U dálkového ovladače se oproti loňsku udál pokrok. Na první pohled se zdá, že k žádné změně nedošlo. Pořád je to velký ovladač se záplavou tlačítek. Nicméně loni byla tlačítka tuhá, pro jejich stisknutí bylo potřeba vynaložit trochu síly. Letos jsou mnohem „měkčí“ a jdou snáze zmáčknout. Je to drobnost, ale právě takové maličkosti dělají ve výsledku rozdíly. Celkově je zpracování ovladače podle mého lepší a trochu se to projevilo i na jeho váze. Rozhodně získal nějaký ten gram navíc. Škoda že nenašli více odvahy a nezkusili zjednodušit ovladač do podoby jakou používá například Samsung. Ten má sice jen asi osm tlačítek, ale po chvíli zjistíte že i s nimi dokážete na televizi ovládat vše. A mnohem přirozeněji, než při přemýšlení které tlačítko co znamená.

Samozřejmě můžete využívat i mobilní aplikaci, které dokáže dálkové ovládání nahradit. Ovládání přes klasický ovladač je podle mě rychlejší, ale možnost výběru oceňuji. Pokud se rozhodnete aplikaci vyzkoušet, tak se jmenuje Video & TV SideView : Remote a je přímo od Sony. Má svoje mouchy, ale používat jde. V případě, že nebude po ruce telefon ani ovladač, tak ze zadní strany televize najdete tři malá tlačítka. Za jejich pomoci lze přístroj vypnout/zapnout a měnit programy i hlasitost.

Televizní pořady můžete nahrávat na připojený USB disk. Podporované formáty disku jsou FAT16, FAT32, exFAT nebo NTFS. To znamená, že aby televize USB disk načetla, musí být naformátován v jednom z těchto formátů. Pokud nevíte o čem mluvím, tak se nemusíte děsit. Výše uvedené jsou ty nejběžnější formáty, takže pro drtivou většinu uživatelů stačí vzít disk a zasunout ho patřičného konektoru. Dokonce můžete sledovat jeden program a nahrávat si nějaký další. Telka má totiž zdvojený tuner pro příjem digitálního a klasického pozemního vysílání.

Možná víte, že loni byl předchůdce dnes testovaného přístroje chválený hlavně za vysoký maximální jas a na poměry LCD panelu i velmi solidní černou barvu. A to stejné platí i letos. V podstatě bez výraznějšího výkyvu směrem ke zlepšení nebo zhoršení. V podání černé se OLEDům rovnat nemůže, ale zase s ní nemáte riziko potenciálního vypálení obrazu. VA panel + vysoký maximální jas = luxusní kontrastní poměr (na LCD televizi). Je jako dělaná pro večerní sledování filmů a v tmavé místnosti vyniknou její přednosti nejvíce ze všeho. Barevná jednotnost je opět velmi nadprůměrná. Drobných nesrovnalostí si můžeme všimnout v rozích, ale to je odpustitelné. Nejde o obrazovku za více než sto tisíc u které je třeba být kritický i k takovým maličkostem.

Protože se jedná o panel typu VA (s obnovovací frekvencí 100 Hz), tak se musíme smířit s horšími pozorovacími úhly. Jak to u nich bývá tak při pohledu z většího úhlu dochází ke změně z černé na spíše tmavě šedou. U běžného obrazu to není až tak patrné, ale při sledování HDR opravdu výrazně doporučuji sedět přímo před televizí. Snížení kvality obrazu se zvyšujícím se úhlem sledování je zde více patrné. Sluneční odrazy zvládá dobře, ale když na obrazovku dopadá přímé sluneční světlo, je lepší stáhnout žaluzie nebo závěsy. Vypalování obrazu díky zvolené technologie nehrozí a to ani krátkodobé. Jako ideální nastavení pro většinu příležitostí je režim „Kino“.

Oproti loňskému XE9005 došlo k navýšení počtu zón místního tlumení (takový je oficiální překlad local dimmingu na stránkách Samsungu). Stále jich ovšem není tolik jako u XE9305, ten jich má 72. XF9005 má sice jen 60, ale na druhou stranu využívání přímého podsvícení. XE9305 měla výtečně zpracované boční podsvícení, které je obvykle horší než přímé. No upřímně mi přijde, že to za trochu tlustší tělo obrazovky (s bočním podsvícením jde udělat užší obrazovka) stálo. Rovnoměrnost podsvícení je výtečná a celková kvalita local dimmingu je na obdobné úrovni jako u chválené XE9305.

Podle dostupných měření dokáže zobrazit 95% z DCI barevného spektra. U modernějšího standardu Rec 2020 je to 71%. Pro vysvětlenou se jedná o velmi slušné hodnoty, přestože ne tak vysoké oproti OLED obrazovkám. Sony už delší dobu u svých obrazovek používá technologii Triluminos. Právě ona má za následek, že displej dokáže zobrazit skoro všechny (95%) barvy, ve kterých byl film zaznamenán.

O zpracování obrazu se stará 4K HDR procesor X1™ Extreme. Ten byl loni výsadou jen vyšší řady 9305. Podporovány jsou klasické HDR standardy: HDR10 a HLG. S těmi se setkáte na Ultra HD Blu-ray nebo třeba videích z Netflixu. Stále platí, že nepodporuje Dolby Vision, ale podle prohlášení od Sony to bude napraveno někdy v průběhu prázdnin. Tím myslí, že vydají update firmwaru. Pořád platí, že je výborný. Skvěle zvládá například barevné přechody. Dokáže je vyhladit tak, že působí naprosto plynule a nenuceně.

Pohybové scény zvládá brilantně a pro letošní rok využívá v této oblasti novou technologii X-motion Clarity. Výsledkem je, že pohybové scény stále probíhají na výbornou a podle mého je to oblast, kde mají špičkové LCD navrch nad OLED televizory. Trochu vyšší jsou hodnoty pro odezvu – 80 ms ve filmovém módu nás moc netrápí, ale 20 – 30 ms v herním módu není úplně špičková hodnota. Většina uživatelů však nepostřehne žádné náznaky neplynulosti. Abyste rozeznali odezvu okolo 30 ms, tak musíte mít velmi citlivé oči. Velkou výhodou je fakt, že při zapnutí HDR nedochází ke zhoršení odezvy. Ba naopak. Každopádně pokud máte konzoli s podporou HDR (Xbox One S nebo PS4 Pro), tak hraní v HDR je opravdu zážitek jako z jiné dimenze. Připomínám, že pro sledování HDR obsahu stále musíte pro příslušný HDMI port ručně nastavit v možnostech obrazu –> formát signálu HDMI -> „Vylepšený formát“.

Zabudované reproduktory jsou slabé a postrádají basy. Jak vám to může vadit záleží na tom co sledujete. Televizní noviny i většina seriálů bude v pořádku, protože mluvené slovo repráky zvládají dobře. Pokud častěji sledujete filmy, případě hrajete hry, tak bych zvážil investici do externích reproduktorů nebo soundbaru.

• MPEG2
  • MP4
  • AVC
  • MPEG4
  • AVI
  • Xvid
  • ASF
  • WMV
  • MOV
  • MKV
  • 3GPP
  • MP3 (hudba)
  • WMA (hudba)
  • WAV (hudba)
  • MP4AAC (hudba)
  • FLAC (hudba)
  • JPEG (obrázky)

Zpět na přehled všech hodnocených televizorů.

7.5 Celkové Hodnocení
Sony Bravia KD-55XF9005

Stejně jako loni je to skvělá LCD telka za relativně dostupnou cenu. Největším soupeřem jí budou loňské modely. XE9005 sice překonává, ale s XE9305 se řadí na stejnou úroveň. Takže pokud bude k dostání za levnější cenu XE9305 (už začínají z trhu pomalu mizet), tak bych neváhal a koupil loňský model. Například u úhlopříčky 65 palců je rozdíl v tuto chvíli asi 12 000 Kč ve prospěch 9305. Oproti 9005 bude cenový rozdíl ještě výraznější, ale tam půjdete trochu dolů i s kvalitou obrazu. Přesto to může být pro řadu kupců díky ceně zajímavější volba. Rozhodně ale musím dnešní televizi hodnotit kladně. Je to takový mix mezi XE9005 a XE9305, který se naštěstí kvalitou obrazu vyrovná druhé jmenované. Uvidíme, s čím se letos předvede konkurence, ale vypadá to že Sony bude ve vyšší střední třídě dost prodávané.

7
6
8
8
9
7
  • Vysoký jas
  • Kvalitní HDR
  • Výhodný poměr ceny a výkonu
  • Široké a věrné zobrazení barev
  • Pozorovací úhly
  • Systém by mohl být rychlejší
Přidejte svou zkušenost s produktem

Před odesláním komentáře byste měli vědět, jak pracujeme s vašimi osobními údaji. Důvodem pro zpracování osobních údajů je náš oprávněný zájem. Jsme správci osobních údajů a chráníme je v souladu se zákonem 101/2000 Sb., O ochraně osobních údajů a s principy obsaženými ve směrnici EU č. 95/46/EC (GDPR). Při odeslání komentáře zpracováváme tyto osobní údaje - jméno, email a vaši IP adresu. Jméno používáme pro oslovení při případné odpovědi. Jméno můžete nahradit i přezdívkou. Email používáme pouze pro odeslání notifikačního emailu se zprávou, že vám někdo odpověděl na váš dotaz, případně rovnou pošleme odpověď na váš dotaz. Email je neveřejný a pro jiné účely ho nepoužíváme. IP adresu využíváme výlučně pro ochranu formuláře před spamem. Případné úpravy osobních údajů a žádosti o smazání můžete vyřídit emailově na poradime@covybrat.cz.