Recenze Sony Bravia KD-55XH9096

Aktualizováno v září 2020

Jediná 4K LCD televize od Sony, která má “doporučení” jako vhodná pro Playstation 5. Jak je to možné? Důvod je prostý, má podporu HDMI 2.1. A proč ji nemá vyšší řada XH9505? Na to bohužel nemám odpověď a Sony veřejně zdůvodnění nikde neudalo. Zajímavé rovněž je, že se jedná o nástupce o již dva roky starého (a přesto velmi úspěšného) modelu Sony XF9005. Ten byl extrémně povedený z pohledu kvality obrazu i prodejů a jsem zvěda,v zda se mu nástupce dokáže vyrovnat.

Průměrná doba odezvy11 ms
Pokrytí spektra DCI-P391 %
Pokrytí spektra Rec.202069 %
Výška71 cm
Šířka123,1 cm
Hloubka7 cm
Výška (včetně podstavce)78 cm
Šířka (včetně podstavce)123,1 cm
Hloubka (včetně podstavce)33,8 cm
Váha17,5 kg
Odhadovaná spotřeba za rok161 kWh
Duální tv tunerano
Input lag v herním módu16 ms

Rodina modelů Sony XH90 obsahuje 4 modely s různou velikostí úhlopříčky. Níže najdete srovnání jejich rozměrů, hmotnosti a spotřeby.
Sony KD-55XH9096Sony KD-65XH9096Sony KD-75XH9096Sony KD-85XH9096
Úhlopříčka55 palců = 139,7 cm65 palců = 165,1 cm75 palců = 190,5 cm85 palců = 215,9 cm
Výška (cm)7890,396,1108,9
Výška bez podstavce (cm)7183,3103,4116,2
Šířka (cm)123,1145167,4189,9
Hloubka (cm)33,833,84144,1
Hloubka bez podstavce (cm)7777,2
Hmotnost (kg)17,523,234,447,7
Příkon (W)116143182223
Energetická třídaAAAA

Na první pohled po vybalení z krabice vypadá dobře. Co je u Sony zvykem, je důkladné polepení tenkou fólií snad všech možných částí televizoru. Věřte tomu, že po vybalení z krabice strávíte 5 minut odlepováním plastové fólie. Na druhou stranu přístroj ničím extra nezaujme. Vypadá vlastně úplně stejně jako její větší bratříček, nedávno hodnocená Sony XH9505. Všechna pozornost je soustředěna na vlastní obrazovku, rámeček i nohy podstavce jsou velmi decentní. Samotná obrazovka není tak tenká jako u OLED nebo LCD s bočním podsvícením, přímé podsvícení je prostě prostorově náročnější. I když – to zda má tv hloubku 4 nebo 7 cm je většině lidí nejspíše jedno. K podstavci si dovolím jednu zmínku. Je z hliníku, je masivní a bytelný. Prostě nemáte pochyby o tom, že by měl problém s vahou televizoru (jako tomu někdy může být u plastu). Za zmínku stojí, že narozdíl od XH9505 nemá velikost 49 palců, ale začíná až od 55 palců výše. Místa pod televizorem příliš není, ale menší soundbar se pod ni vejde. Pokud nějaký máte (nebo plánujete pořídit), rozhodně doporučuji změřit soundbar a porovnat s výškou podstavce přístroje. Jak bylo zmíněno v úvodu, Sony letos vyslyšelo alespoň u jednoho základního modelu prosby veřejnosti a máme tu HDMI 2.1. Konkrétně se jedná o porty 3 a 4. Trochu smutné je, že po uvedení televizoru nefungují (nefungovaly) zcela korektně a Sony musí vydat opravný patch. zpět nahoru ↑

Dostaneme 100 Hz VA LCD panel se 4K rozlišením, který má přímé podsvícení. To je poměrně zajímavá specifikace, kterou si pro nás Sony u tohoto modelu přichystalo. Oproti nedávno hodnocenému XH9505 tu však máme několik ústupků. Slabší obrazový procesor, menší počet stmívacích zón a nemá technologii X-Wide Angle pro lepší pozorovací úhly. Naštěstí zůstalo alespoň X-Motion Clarity, které se stará o správné ztvárnění pohybu, bez nutnosti snížení jasu (funkce BFI – Black Frame Insertion). Přesto (právě díky horšímu obrazovému procesoru), není ztvárnění pohybu na tak špičkové úrovni jako XH9505. Co může být nepříjemné pro milovníky filmů s titulky je fakt, že tv má pouze 32 stmívacích zón. Dva roky stará XF9005 jich měla o polovinu více a je to rozhodně znát. To znamená že “halo efekt” (typicky u bílých titulků na tmavém pozadí, kdy je okolo nich rušivá jakoby “svatozář” ), je poměrně viditelný. Pokud by to někomu extrémně vadilo, tak řešením je vypnout funkci lokální tlumení. Je skvělé, že je to možné. Samsung ji například zcela vypnout neumožňuje, umí pouze regulovat její intenzitu. Na druhou stranu má Sony pořád poměrně dobré podání detailů ve tmavých scénách – což je právě výsledek vydařeného lokálního tlumení. Pokud jde o podporu HDR, tak ja je u Sony zvykem, můžete využít těchto standardů: Dolby Vision, HLG a HDR10. Samsungem propagované HDR10+ budete hledat marně. Důležitá je hlavně podpora Dolby Vision, protože se jedná o v současnosti nejrozšířenější formát. Co se týče schopností obrazovky při zobrazení HDR, tak maximální jas dosahuje zhruba 650 nitů. Spolu s podporou nejvíce rozšířeného HDR formátu Dolby Vision to znamená, že je použitelná pro HDR. Nicméně nečekejte žádné zázraky. Opět se nabízí srovnání s XH9505, která je v tomto ohledu skoro dvojnásobně lepší. S tím do jisté míry souvisí i vhodnost v spíše pro tmavší místnosti a sledování večer. To platí obecně pro všechny VA panely. Zvládání světelných odrazů je průměrné. Pokrytí barevného spektra 91 % u standardu DCI P3 a 69 % Rec.2020. Tělové tóny jsou velmi věrné a mimo HDR jsou schopnosti zobrazení naprosto dostatečné. U Sony většinou platí, že barevné podání po prvním spuštění je výborné. S trochou snahy a hraní s nastavením obrazu se lze dostat ještě dále, ale i pokud se do takových experimentů pouštět nebudete, tak budete s barvami nejspíš spokojeni. Výtečné je i podání černé barvy. Kontrastní poměr lehce přesahuje hodnotu 5 000 : 1 a to je velmi dobrá hodnota. Jednotnost displeje je velmi dobrá, nebyly patrné tmavší rohy, či jiné části obrazovky. Nutno však říci, že toto je vlastnost která se může lišit kus od kusu. 100 Hz panel naznačuje dobré zvládání pohybu. Sony má svůj vlastní systém MotionFlow, který umožňuje několik úrovní nastavení. Různí diváci mají různé potřeby, takže si každý může zvolit styl nejvíce lahodící majitelovu oku. Samozřejmě to není na úrovni Sony OLEDů nebo XH9505, ale rozhodně slušný nadprůměr. Jako obvykle je vhodnou volbou obrazový režim kino (Cinema), který nabízí přesné a reálné barvy. Za zmínku rozhodně stojí i herní (Game) mód, který rovněž nabízí překvapivě přesné barvy pro tento obrazový režim. Je vidět, že Sony to s vhodností tv pro Playstation 5 myslí opravdu vážně. Přesto si myslím, že pro špičkové AAA hry je vhodnější volbou OLED, který dokáže z jejich HDR potenciálu vytěžit více. Pro “běžné” hry, kdy výrobce tolik neinvestoval do dech beroucí grafiky, nebude rozdíl tak znatelný. Pochopitelně je nutné brát v potaz i cenu, která bude u XH9005 nejspíš vždy o cca polovinu menší, než u srovnatelného OLEDu. Už z úvodního popisu si můžete pamatovat, že má “slabší” obrazový procesor, dokonce horší než byl v XF9005. To nemá žádný viditelný vliv na upscalling (převod z nižšího rozlišení, např. tv vysílání na 4K rozlišení televizoru. V tom jsou si všechny televizory od velkých značek dost podobné. Kde si však lze všimnout rozdílu je u barevných přechodů (např. více odstínů modrého nebe), které při přímém srovnání není tak přirozené jako třeba u XH9505. Všimnete si toho nejvíce, když je obraz v nízké kvalitě (či s velkou kompresí videa). Pozorovací úhly nejsou většinou silnou stránkou VA televizorů (pokud nemají filtr zlepšující uživatelské úhly) a ani tento není vyjímkou. Nejlepší obraz poskytne při sledování zpříma. Okolo 25 stupňů dochází k jasně viditelnému posunu barev a ztrátě jasu. Jedním z hlavním využití nejspíše bude jako herní televizor. Input lag dosahuje velice slušných 16 ms v herním módu. To platí jak pro fullHD, tak i 4K rozlišení, včetně zapnutého HDR. HDMI 2.1 umožňuje 100 fps při 4K rozlišení. Osobně nevěřím tomu, že nastupující generace herních konzolí bude něčeho podobného schopna (možná u velmi graficky jednoduchých her), ale na druhou stranu je rozhodně lepší podporu HDMI 2.1 mít než nemít, zvlášť pokud je pro vás primární využití televizoru na hry. Doplním ještě dobu odezvy, kdy se pohybujeme okolo 11 ms. Jedním z hlavních lákadel pro nákup tohoto televizoru je kompletní podpora HDMI 2.1. Co to znamená? Kromě obligátního eARC (umí přenášet vysoce náročné zvukové formáty), které jsou tu užitečné funkce pro hráče. Jedná se o VRR (Variable Refresh Rate), která dokáže snímkovou frekvenci televizoru přizpůsobit snímkové frekvenci na zdrojovém zařízení (např. herní konzole a díky tomu obraz působí plynuje a přirozeněji. ALLM (Auto Low Latency Mode) zase dokáže rozpoznat zapnutí herní konzole a automaticky nastaví televizor do herního módu s rychlejší dobou odezvy. zpět nahoru ↑

Jak dobře víte, jedná se o Android TV. Rozhodně je jeho největší předností otevřenost a množství aplikací, které jsou pro něj dostupné. V tomto ohledu nemá žádnou konkurenci. Letos má u své verze číslovku devět. Oproti předchozí verzi se jen těžko hledá větší množství změn. Většina mezigeneračních úprav se naštěstí týkala opravy bugů a zlepšení výkonnosti. Na domovské stránce jsou dlaždice uspořádány v několika horizontálních řadách. Každou z těchto řad (filmy, aplikace, youtube videa atd…) lze editovat nebo smazat. Příjemné je spodní menu, ve kterém snadno můžete měnit základní nastavení obrazu. Co mají na Sony někteří uživatelé rádi je možnost vypnout obraz a přitom mít přístroj pořád zapnutý. To se může hodit při poslechu hudby nebo mluveného slova skrze televizor, typicky přes youtube. O bezproblémové kompatibilitě s mobilními Android zařízeními asi nikdo nepochybuje. Dobrou zprávou je i podpora Apple zařízení skrze Apple AirPlay. Asi největším plusem Android TV je pro mě podpora aplikace KODI. V případě že neznáte doporučuji ji vyzkoušet. Umí toho opravdu hodně. Existuje pro ni hromada doplňků, jako třeba vyhledávání v archivu České televize (i dalších televizí), podpora přehrávání vzdáleného obsahu (ať už z vašeho domácího serveru, nebo počítače přes půl světa daleko). Samozřejmostí je snadná kategorizace sbírky videí a podpora snad všech běžných video i audio formátů. Možná víte, že jednou z častých výtek k Android TV (zejména v minulosti) byl pomalejší operační systém. To u XH9005 rozhodně neplatí. Má dokonce lepší hardwarovou výbavu než dražší XH9505. Moderní procesor MT5895 má k dispozici 3 GB RAM. A na plynulosti systému je to znát. Je to nejspíš nejplynulejší Android TV současnosti. Je vidět, že Androidu tento vyšší výkon jen prospěl a doufám, že od dalšího roku bude tento hardware pro vyšší řady standardem. Kapacita interního úložiště je 4 GB, což by naprosté většině lidí mělo stačit pro nainstalované aplikace. Multimediální obsah je pak vhodné ukládat na externí disk, který snadno připojíte skrze USB. Dálkový ovladač je dle Sony prémiového typu, ale pořád se jedná o plast, sic hezky zpracovaný. Je klasického typu, to znamená dlouhý a s hromadou tlačítek. Kromě voliče pro pohyb v menu (směrové šipky + centrální potvrzovací tlačítko) jsou hlavní dominantou dvě samostatná a velká tlačítko pro Netflix a obchod s aplikace Google Play. Ovladač má zabudovaný mikrofon a umožňuje ovládání (a vyhledávání) hlasem. zpět nahoru ↑

Zvuk u padesáti pěti palcové varianty není nijak výjimečný. Dialogy jsou zřetelné, ale v podání basů nebo pocitu prostorového zvuku se nemůže rovnat s dražšími reproduktory co Sony umisťuje do OLED. Zajímavější by to mělo být od velikosti 65 palců, kde už najdeme propracovanější systém acoustic audio. Jako obvykle tak platí, že pro lepší audio musíte využít externích reproduktorů nebo soundbaru. TV podporuje Dolby Atmos. Z integrovaného repro samozřejmě nepoznáte žádný rozdíl, vůči běžnému zvuku. Co to v reálitě znamená, že je schopna skrze HDMI s podporou eARC (číslo 3) poslat Dolby Atmos zvuk právě do vašeho audio zařízení (pokud ho podporuje) a pak si můžete užít výhod prostorového zvuku. zpět nahoru ↑

Konkurence

Sony XF9005

Tomuhle přístroji se povedlo něco neuvěřitelného. Je tu s námi od roku 2018, pořád se velmi dobře prodává a hlavně jeho cena v průběhu let neustále zvolna klesá. V onom roce se mimo tenkrát velmi vydařené QLEDy jednalo o asi nejlepší klasické LCD. XG9505 neb XH9505 ho o kousek překonaly, ale pořád má co nabídnout. A jak je na tom ve srovní XF9005 vs XH9005? Obě mají 100 Hz VA panel s přímým podsvícením, 10 bitů. XF9005 má vyšší počet stmívacích zón (48 vs 32 u 55 palců) a rovněž má výrazně lepší obrazový procesor. XH9005 proti tomu nabízí eARC a HDMI 2.1. Z toho začíná tušit, že čistě z pohledu “kvality obrazu” je starší model lepší volbou. Má vyšší kontrastní poměr, vyšší jas a více zón pro lokální tlumení. V pokrytí barevného spektra je nepatrně lepší starší XF9005, ale nejde o nic zásadního. Když se podívám na cenu, tak Sony Bravia KD-55XF9005 atakuje hranici 20 000 Kč, což je méně než u novější XH9005. Dovolím si tvrdit, že pro většinu kupujících bude XF9005 pořád lepší volba. Naopak ztrácet může u náruživých hráčů, kvůli horšímu input lagu, chybějícím technologiím typu ALLM, VRR a HDMI 2.1.

Sony XH9505

Další srovnání, které se snadno nabízí je jediný vyšší letošní LCD model v nabídce Sony. Podobně jako v předchozím porovnání je jasné, že oba panely jsou špičkové kvality Kde má XH9505 navrch je vyšší počet stmívacích zón, a hlavně skoro dvojnásobný jas jak při HDR tak i SDR obsahu, dále ještě lepší obrazový procesor. Výrazně lepší je i pokrytí barevného spektra. XH9505 má i vyšší zvukový výkon a celkově kvalitnější repro. Naopak XH9005 vede pro hráče, z pohledu HDMI 2.1, nižšího input lagu a moderních herních funkcí – ALLM, VRR. Z těchto řádků je jasné, že každý přístroj cílí na někoho jiného. XH9505 na náročné milovníky filmů, zatímco XH9005 na hráče, kterým chce nabídnout jistotu budoucnosti v podobě HDMI 2.1. Které dost možná nebude nutné pro novou generaci herních konzolí, ale pro tu co se objevím 3-4 roky po nich už smysl dávat může. A pro filmové fanoušky co nemají peníze na XH9505 (či XG9505) je tu XF9005.

Sony XH8096

Teoreticky se nabízí tato tv (případně Sony XH8077, která je technicky zcela totožná, ale liší se vzhledem). Má výrazně nižší cenu, takže se nabízí otázka jak moc výbavy mu oproti XH9005 chybí.Tím hlavním rozdílem je, že panel má jen 50 Hz, typ panelu je IPS a bitová hloubka 8 bitů + FRC. Z dalších věcí stojí za zmínku chybějící eARC, či to že nemá dvojitý tv tuner – neumí tedy jeden pořad nahrávat a druhý sledovat. Jak vidíte srovnávat tyto modely nedává příliš smysl. Každý z nich je určený pro jiné využití a jiné kupce.

Samsung Q80T

Asi největší letošní konkurent přichází z produkce Samsungu. Co hraje pro Sony: podpora Dolby Vision, nepatrně vyšší kontrastní poměr, lepší implementace lokálního tlumení a výrazně lepší tovární nastavení obrazu. Co naopak hraje do karet Samsungu je nepatrně vyšší jas, již teď plně fungující HDMI 2.1 (tato výhoda nejspíše po vydání softwarové opravy ze strany Sony zmizí), lepší zvládání odlesků a pravděpodobně i nižší cena. Celkově je pro mě Sony o něco lepším televizorem, ale nákup některé z nich je dost o osobních preferencích a celkovém využití televizoru. Obě dávají smysl a ve své cenové hladině budou patřit k tomu nejlepšímu, co můžeme letos pořídit.

Srovnání parametrů Sony LCD 4K 2020

XH9505XH9096XH8577XH8096X7055
Dostupné velikosti49, 55, 65, 75, 8555, 65, 75, 8543, 4943, 49, 55, 65, 75, 8543, 49, 55, 65
Rozlišení4K4K4K4K4K
Barevná hloubka10 bitů10 bitů8 bitů + FRC8 bitů + FRC8 bitů + FRC
Typ paneluVAVAIPSIPS (VA u 75 a 85 palců)IPS
Typ podsvíceníDirectDirectEdgeEdge (43 a 49 palců), Direct zbytekEdge (43 a 49 palců), Direct zbytek
Local DimmingAnoAnoNeNeNe
Obnovovací frekvence100 Hz100 Hz100 Hz50 Hz50 Hz
Ultraširoký pozorovací úhelAno (kromě 49 palců)NeNeNeNe
Dolby VisionAnoAnoAnoAnoNe
Netflix Calibrated ModeAnoAnoNeNeNe
Obrazový procesorX1™ UltimateX1™X1™X1™Základní
Zvukový výkon30 W (20 W 49 palců)20 W20 W20 W20 W
Dolby AtmosAnoAnoAnoAnoNe
DTSAnoAnoAnoAnoAno
Operační systémAndroid TVAndroid TVAndroid TVAndroid TVLinux
Wi-FiAnoAnoAnoAnoAno
BluetoothAnoAnoAnoAnoNe
Hlasové vyhledávání AnoAnoAnoAnoNe
Zabudovaný ChromecastAnoAnoAnoAnoNe
Apple AirPlayAnoAnoAnoAnoNe
Záznam videa na HDDAnoAnoAnoAnoAno
HDMI44443
USB22323
ARCAnoAnoAnoAnoAno
eARCAnoAnoAnoNeNe
Výstup pro sluchátkaAnoAnoAnoAnoAno
TunerDVB-T2CS2 x 2DVB-T2CS2 x 2DVB-T2CS2 x 2DVB-T2CS2DVB-T2CS2

Nejedná se o dogma, ale doporučení, které můžete zkusit. Jednotlivé obrazovky i od stejného modelu se totiž mohou lišit. Nastavení > Displej > Obraz > Základní > Režim obrazu > Kino Nastavení > Displej > Obraz > Základní > Senzor osvětlení > Vypnuto Nastavení > Displej > Obraz > Pokročilá nastavení > Jas > Jas > 10 Nastavení > Displej > Obraz > Pokročilá nastavení > Kontrast > 90 Nastavení > Displej > Obraz > Pokročilá nastavení > Úroveň černé > 50 Nastavení > Displej > Obraz > Pokročilá nastavení > Pokročilé zvýraznění kontrastu > vypnuto Nastavení > Displej > Obraz > Pokročilá nastavení > Barevná sytost > Živé barvy > vypnuto zpět nahoru ↑

• MPEG1/MPEG2PS
  • MPEG2/MPEG2TS(HDV,AVCHD)
  • MPEG2,AVC/MP4(XAVC S)
  • AVC,MPEG4,HEVC/AVI
  • Xvid,MotionJpeg/ASF(WMV)
  • VC1/MOV
  • AVC,MPEG4,MotionJpegMKV
  • Xvid,AVC,MPEG4,VP8.HEVC/WEBM
  • VP8/3GPP
  • MPEG4,AVC/MP3/ASF(WMA)/WAV/MP4AAC/FLAC/JPEG
  • WEBM
  • VP9/AC4/ogg/AAC/ARW
Zjistit cenu Zkuste se podívat jak dopadli další televize s Androidem.

7.7 Total Score
Hodnocení Sony Bravia KD-55XH9096

Myslím, že postupem času by mohla být extrémně dobře prodávaná televize. Startovací cena (40 000 Kč) postupně spadla k 30 000 Kč. To je zatím ještě hodně, ale věřím tomu, že televizor během příštího roku spadne na úroveň 20 000 Kč. Za tuto cenu půjde o velice zajímavou volbu pro diváky, kteří hledají kvalitní LCD televizor s 100 Hz panelem, který je navíc velmi vhodný pro hry. Speciálně pro Playstation 5. Je nutné si uvědomit, že se nejedná o vrcholnou LCD řadu a proto se s ním pojí i některé nedostatky, které jsou rozebrány v recenzi. Přesto se jedná (respektive bude jednat) o jednu z nejlepších voleb na trhu z pohledu ceny vs výkonu. Přesto - dokud její cena nespadne na nižší úroveň, zatím bych s jejím nákupem počkal.

7
6
8