Sony Playstation 5 Recenze: cena, parametry, redakční test, porovnání s PS4 a Xbox

Aktualizováno v lednu 2021

Playstation 5 je velmi očekávaná next-gen herní konzole od Sony. Nový Playstation slibuje velké věci především ve výkonu, který má narůst násobně, aby konzole uměla daleko lepší grafiku, rozlišení 4K při 120 fps, VRR, Ray Tracing, výrazně rychlejší načítání z SSD disku a daleko lepší zážitek z hraní i díky novému haptickému ovladači DualSense. Překoná Playstation 5 vysoko nastavenou laťku očekávání? Je to opravdu next-gen konzole, ze které si sednete na zadek a budete hrát hodiny a hodiny ty nejlepší hry se skvělou grafikou? tl;dr Ano! S drobnými ale. Otestovali jsme nový Playstation 5 a je to pecka, s pár výhradami, ale pecka. Recenze je delší, ale zato je nabitá našimi reálnými zkušenostmi z unboxingu PS5, týdnů hraní různých her, nastavování TV, porovnávání s Xboxem a PS4 a testování všeho, co nový „plejstejšn 5″ dovede. Článek průběžně doplňujeme novými informacemi z našeho testování.

PS5 jsme do redakce k testování koupili už v Day One – 19. 11. 2020. Celá recenze vychází z desítek hodin hraní, používání a zkoušení nové PS5 a z letitých zkušeností s hraním na konzolích už od PS2 a prvního Xboxu. Takže víme o čem píšeme. Testovali jsme především na televizi 65″ Sony XG9505, ale i jiných. V první části článku jsou především všechny informace o parametrech proložené našimi zkušenostmi. Výrazně více zkušeností s PSkem a dojmů z něj najdete od kapitoly Unboxing.

Nová konzole byla vcelku pochopitelně velmi očekávaná a už v době předobjednávek (16. září 2020) bylo jasné, že konzolí bude nedostatek, rychle se vyprodají, zdaleka ji nebude mít každý, kdo by chtěl. Sony samo přiznalo, že v listopadu a prosinci 2020 byly PS5 celosvětově totálně vyprodané a dle našeho názoru to hodně souvisí s tím, že Sony rok tlačila marketingově a PR na to, aby u lidí vyvolala vysoká očekávání a bažení po tom nové PSko mít. To potvrzuje i šéf Sony Interactive Entertainment Jim Ryan. A to, že jde o nedostatkové zboží, to bažení po nové konzoli jen rozjíždí. Z tohoto pohledu odvedla Sony skvělou práci 🙂

Parametry

Všechny body specifikace PS5 najdete v tabulce:

Procesor CPU8 jádrový x86-64-AMD Ryzen Zen 2 (až 3,5 GHz) s SMT (variabilní frekvence)
8 jader / 16 vláken
7 nm technologie
SoC
Grafika GPUupravený AMD Radeon RDNA 2
36 CU výpočetních jednotek (až 2,23 GHz)
10,28 TFLOPů
podporuje Ray Tracing (až s budoucím SW updatem)
Paměť RAM16 GB GDDR6 s 256 bitovou sběrnicí
propustnost až 448 GB/s
Pevný disk HDD825 GB M.2 NVMe SSD (využitelné 667,2 GB)
možnost rozšíření přes M.2 NVMe SSD slot (až s budoucím SW updatem)
rychlost čtení až 5,5 GB/s (Raw data), nebo až 8-9 GB/s (Komprimovaná data)
Video4K rozlišení až do 120 fps
8K rozlišení až do 60 fps (8K až s budoucím SW updatem)
HDR10 (až do 8K), Dolby Vision (až do 4K s 60 fps)
Rozlišení: 720p, 1080i, 1080p, 2160p
ZvukTempest 3D AudioTech
Dolby TrueHD, Dolby Digital Plus
DTS-HD HRA, DTS-HD MA
DTS:X (jen passthrough z BluRay) & Dolby Atmos (jen passthrough z BluRay)
7.1 kanálový L-PCM
neumí Dolby Atmos pro hry
Síťová připojeníWiFi: IEEE 802.11 a/b/g/n/ac/ax
Bluetooth: v. 5.1
Ethernet LAN: až 1 Gigabit s podporou 10BASE-T, 100BASE-TX a 1000BASE-T
Optická mechanikaPS5: Ultra HD BluRay (66G/100G) ~10xCAVBD-ROM (25G/50G) ~8xCAVBD-R/RE (25G/50G) ~8xCAVDVD ~3.2xCLV, s podporou až 100 GB / disk
PS5 Digital Edition: nemá optickou mechaniku
Vstupní konektoryVepředu:
1x USB-C (Super-Speed USB 10Gbps)
1x USB-A (Hi-Speed USB)
Vzadu:
2x USB-A (Super-Speed USB 10Gbps)
1x LAN Ethernet
napájení 220V 
VýstupyVzadu:
1x HDMI v. 2.1 s podporou 4K 120Hz, 8K a VRR
Zpětná kompatibilitaano, na PS5 pustíte PS4 hry
Spotřeba, příkonPS5: 350 W
PS5 Digital Edition: 340 W
RozměryPS5: 390 x 104 x 260 mm (š. v. h. když leží, bez podstavce)
PS5 Digital Edition: 390 x 92 x 260 mm (š. v. h. když leží, bez podstavce)
HmotnostPS5: 4,5 kg
PS5 Digital Edition: 3,9 kg
Obsah baleníkonzole PS5
stojan
ovladač DualSense
HDMI kabel
USB kabel
napájecí kabel
manuál
hra Astro´s Playroom
Kód konzolePS5: CFI-1016A
PS5 Digital Edition: CFI-1016B
CenaPS5: 13490 Kč
PS5 Digital Edition: 10790 Kč

Procesor CPU

Samotný procesor je upravený 64 bitový x86 AMD Ryzen Zen 2 s 8 jádry a 16 vlákny. Je vyráběný technologií 7nm. Ta je aktuálně nejmodernější (pro procesory mimo telefony, které se už vyrábějí i technologií 5nm). 5nm u nemobilních procesorů se začne u AMD produkčně vyrábět až v roce 2022 (u Intelu až v roce 2024). To je podstatný posun oproti CPU v PS4, kde byl osazen typ procesoru vhodný do notebooku, navíc vyráběný už tehdy zastaralou technologií 28nm (PS4 Pro 16nm). Tohle je velký posun kupředu a obzvláště u procesoru, který je kritický pro spoustu výpočtů ve hře (především pohyby).

Takt CPU je řešený variabilní frekvencí a může dosáhnout až 3,2 GHz. Variabilní frekvenci popíšu níže v kapitole „System on Chip – CPU a GPU v jednom“. 

Grafika GPU

Pro skvělou, detailní a plynulou grafiku ve hrách v největším možném rozlišení potřebujete hlavně grafický výkon. GPU u PS5 je postavený na grafickém čipu AMD RDNA 2 (v reálu je ale hodně upravený pro potřeby konzole). To je aktuálně nejnovější GPU od AMD (konec roku 2020) a u počítačových grafik jde o stejnou platformu, jakou používají grafiky Radeon série RX 6000 (představené v listopadu 2020). Vyrábí se aktuálně nejmodernější 7 nm technologií. 

GPU se skládá z 36 výpočetních jednotek s variabilní frekvencí až 2,23 GHz. Teoreticky dodá výkon až 10,3 TFLOPů. To je velké zlepšení oproti PS4 PRO s 4,2 TFLOPů a oproti původní PS4 s 1,8 TFLOPů. 

Ray Tracing

Nejvíce propíranou novinkou spojenou s grafikou je Ray Tracing. Ten podstatně zlepšuje kvalitu a věrohodnost obrazu v odlescích, zrcadle, skle, vodě, stinných částech scén, atp. Ray Tracing simuluje fyzikální chování světla, tak aby se v kaluži daleko lépe odrazil nějaký neonový poutač v dálce, nebo ztmavnul objekt, který je ve stínu. Funguje tak, že simuluje cestu slunečních paprsků z pohledu kamery (od oka/monitoru hráče) a hledá zdroj světla. Přitom se paprsky mohou odrážet od jiných povrchů (zrcadla, voda, sklo, lesklé povrchy, atp.) a naopak ve stínu se ztrácí. Scéna je pak výrazně důvěryhodnější. Bez Ray-tracingu byl celý obraz jakoby podobně světlý a stíny nebyly moc věrohodné. Zároveň se v kalužích, na skle a obecně na lesklých površích nic moc neodráželo a třeba kaluž byly spíše jen zašedlý flek.

Víceméně první PS5 hra, která Ray Tracing BUDE UMĚT, BUDE Cyberpunk 2077. Ray Tracing je totiž zatím na grafických kartách od AMD vypnutý a bude možné jej zapnout až někdy začátkem roku 2021 po softwareovém updatu. Zatím se můžete podívat aspoň na video z Cyberpunk 2077 na PC s Nvidia RTX grafickými kartami, abyste měli představu, na co se těšíme:

System on Chip – CPU a GPU v jednom

Procesor, „grafická karta“, „Power control“ a pár dalších komponent jsou součástí jednoho čipu, tzv. „SoC – System on Chip“. Sony s AMD navrhli SoC řešení tak, aby zefektivnili napájení a komunikaci mezi CPU a GPU a zároveň obě součásti čipu lépe chladili. 

Běžně, když potřebujete výkon ve hře, tak konzole přejde do Boost režimu. Tím dočasně zvýší frekvenci CPU a GPU a tím se začne zvyšovat teplota uvnitř konzole a to po chvíli vede k zrychlení větráku a jeho hluku, aby se konzole uchladila.

PS5 funguje jinak. Do CPU a GPU posílá víceméně stálý objem elektrické energie, drží oba v Boost módu a pomocí upravování variabilní frekvence CPU a GPU hledá maximální frekvenci, při které chlazení zvládne stoprocentně fungovat. Proto se u rychlostí/frekvencí CPU a GPU dočtete „až“ 2,23 GHz a „až“ 3,5 GHz. Nebojte se ale, že byste přicházeli o nějakou podstatnou část výkonu. Ve výrazné většině případů bude frekvence (a tím výkon konzole) těsně pod zmíněnými hodnotami, nebo na nich.

Teoreticky by se tak mělo stávat například to, že pokud budete v pokoji s 40 °C, tak konzole bude mít trochu nižší výkon, aby se uchladila. Celé fungování najdete ve videu (čas 35:29):

 

Paměť RAM

16 GB paměti je GDDR6 s 256 bitovou sběrnicí s propustností až 448 GB/s. Tj. naprosto nad rámec toho, co bychom snad kdy mohli použít. PS4 Pro měla 8GB GDDR5 s propustností 176 GB/s.

Paměť RAM je přímo na desce, tzn. nejde vyměnit, ani zvýšit – což je běžný standard.

Pevný disk HDD / SSD

V konzoli je vestavěný SSD disk. Jde o 3 čipy napájené přímo na desce, takže nejdou vyměnit. Ale zase je to maximálně rychlé řešení, které Sony navrhlo tak, aby bylo maximálně rychlé. Nejde o běžné SSD, které znáte z interních a externích discích pro počítače. Toto je vlastní řešení s hromadou funkcí a čipů okolo, které vede k ultravysoké rychlosti, například rychlost čtení je až 5,5 GB/s (u RAW dat), 8-9 GB/s (u komprimovaných dat) a ve špičce se skvělou kompresí až 22 GBit/s. A to už je pořádná rychlost.

Tohle je hlavní posun oproti předchozím generacím PS, kde byly jen obyčejné pevné disky s pohyblivými částmi (plotnami a čtečkami). Jen PS4 měla SSD disk v jedné minoritní verzi PS4 PRO Ultra, ale ta se obecně moc neprodávala.

Nový SSD disk vede k brutálnímu zrychlení – především ve spouštění a načítání her. Doba spouštění některých her je teď zhruba poloviční. Podobně i rychlosti ukládání a načítání uložených pozic ve hře. Samozřejmě to urychluje i načítání lokací ve hře a ve hrách s otevřeným světem se mohou rychleji plynuleji načítat nové části otevřeného světa.

Celková velikost disku je 825 GB, ale pro hry a data je použitelných jen 667 GB. Skoro ďábelské číslo 🙂 Ta velikost 825 GB je nezvyklá – je to proto, že jde o 3 SSD disky tzn. 3 x 275 GB. Ta velikost souvisí s návrhem celého řešení. Prostě to tak vyšlo, že tato velikost disků je ideální pro co největší rychlost s 12 kanálovým řadičem.

Disk se dá i rozšířit. Existují 2 možnosti:

  • NVMe (M.2/PCIe 4.0) SSD disku – uvnitř PS5 je volný prostor a příprava na namontování externího disku. Aktuálně jde také o možnost, která není dostupná, ale bude dostupná až s budoucím softwareovým updatem. Sony v budoucnu teprve řekne, které NVMe SSD disky jsou dostatečně rychlé na to, aby je bylo možné nainstalovat do PS5. Zatím si NVMe SSD disk nekupujte – uvidíme, které tam vůbec půjdou namontovat.
  • kompatibilní USB disk – jednoduše připojíte podporovaný USB disk do USB a máte větší disk. Tato funkce je dostupná ode dne vydání PS5.

Má to ale háček – obě možnosti rozšíření nejsou použitelné pro hraní PS5 her! Pokud chcete hrát PS5 hru, tak jedině pokud je nainstalovaná na vestavěném ultra rychlém SSD disku. 

Rozšiřující disky jsou aktuálně jen pro PS4 hry. PS4 hru můžete mít uloženu na USB disku i vnitřním rozšiřujícím disku (v budoucnu) a dokonce je z těchto rozšiřujících disků můžete rovnou hrát. Je to tím, že nepotřebují tak velký datový tok jako PS5 hry. PS5 hry jsou prostě tak náročné, že pokud by byly hypoteticky spuštěny z rozšiřujících disků, tak buď vůbec nepojedou, nebo budou extrémně pomalé (časy načítání, atp.).

PS5 hry (i když byste ji nechtěli hrát) aktuálně nemůžete přesunout na rozšiřující disky – tato možnost možná přijde v některém z budoucím software updatů.

Video 

Rozlišení

PSko můžete připojit k jakékoliv TV, nebo monitoru s HDMI vstupem. Nepotřebujete nutně 4K televizi, stačí TV s nižším rozlišením, konzole se tomu přizpůsobí. Podporované rozlišení je: 720p (HD), 1080i (HD Ready), 1080p (FullHD) a 2160p (4K). V budoucnu přibude i 4320p (8K), ale musíme si počkat na software update, který tu funkci zapne.

1440p v podporovaných formátech není. Pokud máte 1440p monitor, nebo TV, tak PS pošle FullHD 1080p signál a TV, nebo monitor může upscalovat na 1440p. Je to nevýhoda, ale 1440p zařízení moc není.

Podporované video formáty jsou MPEG2, MPEG4, HEVC, VP9-1.

FPS

Počet snímků za sekundu podstatně ovlivňuje plynulost obrazu. Čím více snímků za sekundu zvládne konzole vykreslit a televize zobrazit, tím plynulejší a ostřejší je pak celý obraz. Rychlé scény jsou ostřejší a daleko lépe tak vidíte, co se se ve hře děje, můžete přesněji mířit, atp.

TV běžně umí zobrazovat 50, 60, 100, 120 Hz (Herzů). To číslo odpovídá počtu snímků, které za sekundu stihne TV zobrazit. Běžné filmy jsou nejčastěji natáčeny v 24 fps (více fps u filmu je výjimka) a pořady obvykle v 30, 50, nebo 60 fps. Pro běžné scény pro TV vysílání je to docela dostačující, ale pro hraní her je 30 nejnižší standard a lepší je 60 a 120 fps. 

PS5 umí tyto režimy FPS:

  • 4K rozlišení až do 120 FPS (s HDMI v 2.1 a TV s podporou 4K120)
  • 8K rozlišení až do 60 FPS (8K bude ale podporované až s budoucím SW updatem)

Aby hry fungovaly v 4K 120 fps, potřebujete 4K televizi s HDMI v2.1 a obnovovací frekvencí 120 Hz. Pokud PS5 pozná (pomocí E-EDID), že nemáte TV s HDMI v 2.1, tak vám pošle „jen“ maximálně 4K60 obraz. 120 fps se ale zapne jen ve hrách a jen v těch, které mají nastaven „Performance mode“ v nastavení hry. Menu, filmy, aplikace, atd. budou mít maximálně 60 fps. Navíc je 120 fps použitelný jen v PS5 hrách – tzn. že i když by PS5 měla výkonově zvládnout všechny PS4 hry nejspíše i ve 120fps, tak i přesto žádná PS4 hra nebude mít možnost 120 fps využít. Vývojáři budou muset PS4 hru převést na PS5 hru a vydat ji znovu, jinak pojede maximálně v 60 fps. Zní to spíše jako zbytečný lock 120 fps jen pro PS5 hry.

HDMI v. 2.1 & VRR

HDMI 2.1 je nejnovější verze HDMI, která je skvělá především proto, že umožňuje přenést daleko více dat pro video a zvuk. Maximálně převede 48 Gbit/s a teoreticky by utáhnul i 10K video při 120 fps. Má i spoustu zajímavých funkcí – například eARC, VRR, nebo ALLM. PS5 posílá přes HDMI max. 32 Gbit/s., nový Xbox 40 Gbit/s. Ale – ani jedno z obou čísel neříká nic o konečné kvalitě obrazu v TV. 

eARC umožňuje jedním HDMI kabelem (pokud splňuje HDMI 2.1) posílat video, zvuk i ethernet. Takže soundbar a TV připojíte z PS5 jediným HDMI kabelem.

ALLM je jednoduchá funkce, která přepne v TV na herní video a audio režim, takže to nemusíte přepínat sami. PS5 ji nepodporuje 🙁 Možná dorazí s některým z budoucích softwareových updatů. Je to ale spíše naše přání, než realita.

VRR umožňuje sjednotit počet fps s obnovovací frekvencí televize v reálném čase tak, aby nedocházelo k trhání a dalším deformitám obrazu, například když se z PS5 do TV posílá nový snímek obrazovky, zatímco v TV je stále ještě vykreslován předchozí snímek, nebo naopak, když propadne fps na straně konzole a TV nemá co zobrazit. VRR se ale dočkáme až v budoucna díky software updatu – snad to bude podpora VRR na úrovni celého systému PS5 a ne jen ve hrách, které by nějakou formu VRR implementovaly samy. Více k celému problému okolo FPS, obnovovací frekvence TV a VRR si můžete prohlédnout ve videu

Všechny funkce HDMI v2.1 budou dobře fungovat jen s televizí, která tuto verzi HDMI podporuje. Těch na trhu aktuálně (konec roku 2020) moc není. Aktuálně můžete vybírat z těchto TV s HDMI 2.1:

  • Samsung Q70T (všechny úhlopříčky), umí i VRR
  • Samsung Q80T (všechny úhlopříčky vyjma 49″), umí i VRR
  • Samsung Q90T (všechny úhlopříčky), umí i VRR
  • Samsung Q95T (všechny úhlopříčky), umí i VRR
  • Samsung Q800T (všechny úhlopříčky), umí i VRR
  • Samsung Q950T (všechny úhlopříčky), umí i VRR
  • Sony Bravia řada XH90 (všechny úhlopříčky), umí i VRR
  • Sony Bravia řada ZH8 (všechny úhlopříčky), umí i VRR
  • LG NANO86 (všechny úhlopříčky), umí i VRR
  • LG NANO90 (všechny úhlopříčky), umí i VRR
  • LG NANO95 (všechny úhlopříčky)
  • LG NANO99 (všechny úhlopříčky)
  • LG CX (všechny úhlopříčky), umí i VRR
  • LG BX (všechny úhlopříčky), umí i VRR
  • LG GX (všechny úhlopříčky), umí i VRR
  • LG WX (všechny úhlopříčky)

Podporované barvy

HDR, Dolby Vision

V konzoli najdete základní HDR ve verzi 10 a funguje trochu nezvykle. Běžně se podle zdroje obrazu vybírá, jestli se do TV odesílá jako SDR, nebo HDR (SDR – Standard Dynamic Range i HDR – High Dynamic Range). Ale, PS5 odesílá veškerý obraz (z filmů, her, i aplikací) v HDR kontejneru/módu, takže obraz je HDR. U OLED a microLED televizí to nebude problém, ale může to vadit u SDR obsahu na LCD televizích – obzvláště na těch s Edge podsvícením. Tam bude kvalita SDR obrazu nejspíše špatná a zlepší ji až kompletní vypnutí HDR v nastavení PS5. Bude ale záležet na konkrétní TV.

Dolby Vision si ale na PS5 neužijete, vůbec ho nepodporuje. Naproti tomu konkurenční Xbox Series X umí Dolby Vision i Dolby Atmos při pouštění videí z BluRay, ale i při hraní her a to je docela velká výhoda.

PS5PS5 Digital EditionXbox Series XXbox Series S
HDR 10HryAnoAnoAnoAno
HDR 10AplikaceAnoAnoAnoAno
HDR 10BluRayAnoNeAnoNe
HDR 10+HryNeNeNe *Ne *
HDR 10+AplikaceNeNeNe *Ne *
HDR 10+BluRayNeNeNe *Ne
Dolby VisionHryNeNeAnoAno
Dolby VisionAplikaceNeNeAnoAno
Dolby VisionBluRayNeNeAnoNe

* Microsoft bude sledovat odezvu lidí na chybějící HDR 10+ a v případě potřeby by podporu přidal.

Zvuk

Můžete se těšit na oba formáty audia – jak Dolby, tak DTS:

  • Dolby Digital Plus – více kanálů až do 13.1, ale komprimovaný,
  • Dolby TrueHD – bezztrátová komprese do až 13.1,
  • DTS-HD High Resolution Audio – konkurence k Dolby Digital Plus s až 8 kanály,
  • DTS-HD Master Audio – konkurence k Dolby TrueHD – bezztrátová komprese zvuku s až 8 kanály.
  • AAC do 5.1
  • L-PCM do 7.1

Pokud byste chtěli DTS:X a Dolby Atmos, tak si bohužel u her a aplikací musíte nechat zajít chuť. PS5 podporuje DTS:X a Dolby Atmos pouze u jako passthrough z BluRay disků – filmy a podobně.

Zvukově tedy na dobré úrovni, ale špičkové Dolby Atmos a DTS:X si bohužel musíme nechat u her ujít. Nejsem si jistý, ale myslím, že obojí už nejde žádným softwarovým updatem zapnout – i když tam zjevně hardware je, kvůli podpory pro BluRay filmy. 

Sony vytvořila i nový systém pro 3D zvuk. Jmenuje se Tempest 3D AudioTech. Jde o vylepšení prostorového zvuku tak, aby bylo daleko lépe prostorově slyšet a vnímat například prolétávající šíp, nebo kroky nepřítele za zdí. Tempest 3D AudioTech umí zpracovat až stovky různých zdrojů zvuku – to je podstatné zlepšení proti 50 u PS4.

Nový 3D zvuk si užijete se sluchátky Pulse 3D – ty ale zatím nemáme v testu, protože jsou vyprodané. K nim se dostaneme ještě později.

Někdy v budoucnu díky software updatu bude dostupný i lepší 3D zvuk pro reproduktory televizí nejspíše pod názvem TV Virtual Surround Sound. 

3D audio si můžete vychutnat v těchto hrách: Demon’s Souls, Resident Evil Village, Gran Turismo 7, Ratchet & Clank: Rift Apart a další budou přibývat.

Síťová připojení

K internetu a jiným zařízením se připojíte 3 typy připojení:

  • klasický LAN Ethernet pro připojení k internetu přes kabel – podporuje až 1 Gigabit.
  • bezdrátová WiFi pro připojení k internetu – podporuje všechny běžné standardy IEEE 802.11 a, b, g, n, ac a ax. 802.11ax je známý jako Wi-Fi 6. Funguje na 2,4 a 5 GHz a může dosáhnout až rychlosti 9,6 Gigabit/s. Doma ale nejspíše máte starší 802.11n (max. 600 Mbit/s.), nebo 802.11ac (funguje jen na 5 GHz a dosahuje rychlosti max. 6,0 GBit/s.)
  • Bluetooth ve verzi 5.1 – pro připojení k DualSense a dalších externích zařízení – jaok třeba bezdrátové sluchátka.

Vstupní konektory USB a výstupy

Počet vstupů je docela dobrý. Celkem jsou tu 4 USB zdířky:

  • Vpředu jeden USB C 3.1 (Super-Speed USB 10 Gb/s.)
  • Vpředu jeden USB A 2.0 (Hi-Speed USB) – tenhle použijete typicky pro nabíjení DualSense. Jde sice o pomalý USB s maximální rychlostí 480 Mbit/s. Ale na nabíjení to nemá vliv.
  • Vzadu: dvě USB A 3.1 (Super-Speed USB 10 Gb/s.)

Je docela překvapivé, že ani jedno USB není USB 3.2, ale asi je 10 Gbit v pohodě více, než co může jakýkoliv externí pevný disk potřebovat.

Pro referenci – externí USB SSD disk LaCie Rugged SSD Pro (jeden z top SSD externích disků) má maximální rychlost čtení a zápisu 2800 MB/s. , tj. 2,8 GB/s. USB 3.1 má propustnost 10 Gbit, to je 1,25 GB/s. Takže USB 3.1 je teoreticky menší úzké hrdlo – v reálu to nebude nijak velký, ani častý problém, ale očekávali bychom USB 3.2 s propustností 20 Gbit/s. (tj. 2,5 GB/s.). Jak jsme psali – reálně to asi nepocítíte. Málokdo si koupí LaCie Rugged Pro 2TB za skoro 20 000 Kč. Ale zase ta konzole tady bude i za 5-10 let a to už snad budou ty rychlejší USB SSD disky běžnější.

Z externího disku připojeného přes USB jde hrát jen PS4 hry – pro ně by to snad mohlo stačit. Zatím čekáme na vhodný externí disk, abychom i toto otestovali.

LAN Ethernet konektor je vzadu a už jsme o něm mluvili.

Jediný výstup je na zadní straně PS a to jeden HDMI v 2.1.

Optická mechanika

Digitální verze PS5 mechaniku vůbec nemá, ale v běžné verzi PS5 samozřejmě Blu-Ray mechanika je. Ta podporuje UHD 4K Blu-Ray, běžné Blu-Ray (to jsou dva odlišné typy disků), DVD. Mechanika ale nepřehraje ani CD ani 3D filmy. Právě díky podpoře UHD Blu-Ray umí PSko přečíst až 100 GB Blu-Ray disky. Takže třeba taková hra The Last Of Us 2 se už zase vejde jen na jeden disk. Filmy pouštěné z BluRay disku podporují Dolby Atmos 

Samozřejmě můžete počítat s tím, že staré PS4 hry si do mechaniky normálně dáte a hru z nich nainstalujete a spustíte.

Rychlosti čtení jednotlivých formátů disků:

  • Ultra HD Blu-ray (66G/100G) ~10x CAV
  • BD-ROM (25G/50G) ~8x CAV
  • BD-R/RE (25G/50G) ~8x CAV
  • DVD ~3.2x CLV

To jsou dnes běžné rychlosti. Jen pro dokreslení situace: 10x CAV je 45 MB/s. a při přehrávání 4K videa z UHD 4K Blu-Ray se používá obvykle rychlost 2-4x CAV.

zpět nahoru ↑

BluRay Disc Edition vs. Digital Edition

PS5 si můžete vybrat ve dvou provedeních. Buď s BluRay mechanikou, nebo bez ní v tzv. DE (Digital Edition). Jaké jsou mezi nimi rozdíly? 

PS5 s BluRay mechanikou má fyzickou optickou mechaniku, do které můžete vložit BluRay, DVD, nebo CD a buď si z ní nainstalovat hru, nebo si pustit film. PS5 Digital Edition nemá BluRay mechaniku. Nemáte tedy kam vložit CD/DVD/BluRay se hrou, nebo filmem. Na druhou stranu je chybějící mechanika vykoupena tím, že je PS5 DE levnější. To je na první pohled lákavé, ale je potřeba uvažovat nad tím, jestli se opravdu vyplatí nemít možnost půjčovat si hry na fyzických BluRay discích (nebo je kupovat z Sbazaru/Bazoše). 

Do PS5 Digital Edition dostanete hru jedině přes internetový PS Store. Tam bývají hry obvykle dražší, než placky v obchodech. Zároveň potřebujete docela rychlý internet, aby se vám hry s velikostí desítek GB stáhly rychle. Zároveň, pokud máte nějaké PS4 hry na BluRay a chcete je hrát na PS5, tak v PS5 DE je prostě nemáte kam strčit. A poslední point – hru koupenou přes PS Store po dohrání nemůžete prodat, nebo půjčit kamarádům, na což jsme zvyklí u her na plackách z dob PS4 a nižších. 

Další rozdíly jsou v rozměrech, hmotnosti a spotřebě – což je pochopitelné – jedné konzoli chybí optická mechanika. Ale v reálu je to nepatrný rozdíl a prakticky nehraje roli. Výkonově a v dalších parametrech jsou ale obě verze totožné.

Za nás je lepší koupit dražší verzi s optickou mechanikou. Pokud totiž hrajete aspoň 1-2 hry ročně a ty pak prodáváte, tak byste měli za cca 2-3 roky mít zpět cenový rozdíl 2700 Kč na cenách za – nižší ceny BluRay her v obchodech (oproti PS Store) a utržené peníze z prodeje her, které už nechcete. Ovšem – záleží, jak si to vypočítáte pro svůj případ.

Srovnání PS5 a PS5 Digital Edition

klasický Playstation 5 s BluRay mechanikouPlaystation 5 Digital Edition
Cenacca 13 500 Kčcca 10 800 Kč
Zdroje herfyzické BluRay disky, PS Storejen PS Store
Můžete prodávat hry?Ano, hru na BluRay disku můžete kdykoliv prodat/půjčit někomu dalšímuNe, máte jen digitální verze her z PS Store a ty aktuálně nelze prodat/půjčit někomu dalšímu
Krabicezabaleno v bílé papírové krabici (může se změnit)zabaleno v černé papírové krabici (může se změnit)
Rozměry39 cm x 10 cm x 26 cm39 cm x 9 cm x 26 cm
Hmotnost4,5 kg3,9 kg
Spotřeba350 W340 W
Výkonové parametryu obou verzí stejnéu obou verzí stejné
Ostatní parametryu obou verzí stejnéu obou verzí stejné

PS5 je navrženo a sestrojeno tak, aby hry na ní byly opravdu v top kvalitě a rychlosti. Má to jedno ALE – záleží totiž na developerech, jestli využijí potenciálu konzole. Když by se na to vykašlali, tak nevyužijete potenciálu:

  • rychlé instalace,
  • možnosti odstraňovat části hry, které nepoužijete (třeba multiplayer), abyste ušetřili prostor na SSD
  • vyšší fps
  • do budoucna 8K rozlišení
  • Ray Tracing
  • atd.

PS5 ty možnosti má, ale vývojáři a studia musí říct, jestli danou funkci budou podporovat, protože ta funkce vyžaduje nějaký čas vývoje navíc.

zpět nahoru ↑

Hry

Hry s 4K 120 FPS

  • Borderlands 3
  • Call of Duty: Black Ops Cold War
  • Destiny 2
  • Devil May Cry 5: Special Edition
  • DIRT 5
  • Monster Boy and the Cursed Kingdom
  • The Nioh Collection
  • Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege
  • WRC 9

Další budou časem přibývat.

Článek průběžně doplňujeme novými informacemi z našeho testování.

Jak vám tento test pomohl? Budeme rádi, když ho ohodnotíte hvězdičkami.

4.6/5 8 hodnocení

 

Přihlašte se do newsletteru a
získejte super tipy do emailu

Pravidelně zhruba 1 až 3 krát měsíčně vám pošleme skvělé tipy na nakupování, nové testy a nejlepší recenze.

Co můžete čekat?

  1. Tipy na opravdu dobré nákupy (vybíráme jen to, co bychom poslali sami sobě)
  2. Výhodné nabídky a slevy (vybereme jen ty opravdu dobré)
  3. Rady k nakupování
  4. Nové recenze produktů
  5. Nové srovnávací testy
  6. Tyto e-maily jsou zdarma
  7. Neposíláme spam, ani obchodní nabídky třetích stran

Načítáme ...

Děkujeme za přihlášení do newsletteru. Teď ještě mrkněte do emailu a potvrďte, že jste o zařazení do newsletteru požádali opravdu vy. 🙂

Pro info si přečtěte naše zásady osobních údajů a GDPR.

Sledujte nás na sociálních sítích

Na FB, Instáč a Twitter píšeme novinky o nakupování na internetu a zajímavé tipy, které na covybrat.cz nenajdete.

Kategorie:

2 Comments
  1. Dobrý den pane Černý.
    Děkuji za výbornou recenzi na ps5.
    Měl bych dotaz. Vybírám teď novou televizi, kterou chci především využít pro hraní ps5 her. Mám zatím vybranou lgcx55, ale po přečtení recenze jsem začal uvažovat o televizi, která by umožnovala 8k. „Vyplatí“ se mi, abych využil potenciálu ps5 koupit televizi s 8k rozlišením?

    • Dobrý den,

      nemyslím si, že pro PS5 potřebujete 8K televizor. Výpočetní výkon potřebný pro toto rozlišení je výrazně větší než u 4K a obávám, se že PS5 v něm dokáže zobrazit pouze graficky jednodušší hry. Navíc jsou 8K televizory cenově pořád vysoko. Navíc CX je výborná televize za rozumnou cenu a pro PS5 velmi dobrá volba. 8K televizor bude dávat větší smysl až za pár let a v tu dobu bude určitě k dostání za rozumnější cenu.

    Napište svou recenzi

    Před odesláním komentáře byste měli vědět jak pracujeme s vašimi osobními údaji. Důvodem pro zpracování osobních údajů je náš oprávněný zájem. Jsme správci osobních údajů a chráníme je v souladu se zákonem 101/2000 Sb., O ochraně osobních údajů a s principy obsaženými ve směrnici EU č. 95/46/EC (GDPR). Při odeslání komentáře zpracováváme tyto osobní údaje - jméno, email a vaši IP adresu. Jméno používáme pro oslovení při případné odpovědi. Jméno můžete nahradit i přezdívkou. Email používáme pouze pro odeslání notifikačního emailu se zprávou, že vám někdo odpověděl na váš dotaz, případně rovnou pošleme odpověď na váš dotaz. Email je neveřejný a pro jiné účely ho nepoužíváme. IP adresu využíváme výlučně pro ochranu formuláře před spamem. Případné úpravy osobních údajů a žádosti o smazání můžete vyřídit emailově na [email protected]

    Covybrat.cz