Recenze TCL 55EP680

Aktualizováno v září 2020

TCL je výrobce tv, který je poslední roky globálně poměrně na vzestupu. Jeho tržní podíl se blíží 10 %, což není vůbec zanedbatelné číslo. Nutno říct, že na území Evropy se prosadit teprve chystá a jeho tržní podíl se pohybuje v jednotkách procent. Pojďme se podívat na model TCL 55EP680, který chce atakovat pozice Samsungu a LG v nižším segmentu. Konkrétně jde o konkurenta řady RU7xxx od Samsungu a UM7xxx od LG. Tato televize se již neprodává. Aktuálně prodávané najdete zde.

Obnovovací frekvence50 Hz
HDMI3
Průměrná doba odezvy17 ms
Uvedení na trh2019
Barevná hloubka8 bitů + FRC
Pokrytí spektra DCI-P393 %
Pokrytí spektra Rec.202071 %
Výška71,5 cm
Šířka122,9 cm
Hloubka7,6 cm
Výška (včetně podstavce)77,6 cm
Šířka (včetně podstavce)122,9 cm
Hloubka (včetně podstavce)27,9 cm
Váha18,3 kg
Odhadovaná spotřeba za rok164 kWh

V jakých velikostech je k dostání?

• TCL 50EP680
  • TCL 55EP680
  • TCL 65EP680

Stojan je tvořený obdélníkovou konstrukcí uprostřed obrazovky. To je hlavní vzhledový rozdíl oproti modelům EP640 a EP660, které mají dvě nožky umístěné u krajů displeje. Pokud máte nábytek pod tv hodně úzký, je řešení u těchto dvou vhodnější. EP680 je na místo o něco náročnější. Potěší, že jak stojan, tak rámeček okolo displeje i zadní strana televizoru jsou z kovu. Pouze ve spodní zadní části televizoru je použit plast. Samozřejmostí je možnost montáže na zeď. Celkově je kvalita zpracování překvapivě dobrá, musím přiznat, že jsem to nečekal. Ve spodní části rámečku je malé TCL logo, které prozradí příslušnost televizoru ke značce. Samotný rámeček má 2 cm, takže není na dnešní poměru ultra tenký. Pochválit musím za provedení konektorů. Ty všechny ústí do strany, a jsou tak snadno dostupné. 3 HDMI porty jsou ve verzi 2.0 a 2x USB je bohužel také jen ve verzi 2.0. zpět nahoru ↑

Jednou z vlastností, která definuje TCL televizor je použitý operační systém. Ten se jmenuje Roku. Je založený na Androidu 9.0. Z toho plyne kvalitní podpora hlasového ovládání (pokud ho konkrétní model podporuje). Rovněž bohatá nabídka aplikací (Google Play Store) a také integrovaný ChromeCast pro přehrávání obrazovky (třeba) z vašeho telefonu. Ačkoliv se jedná o systém založený na Androidu, tak není naprosto stejný s tím na co jsme zvyklí třeba u Sony nebo Philipsu. Instalace je klasická, jste vyzváni k přihlášení pomocí svého Google účtu. Pokud nechcete použít svůj, či ho nemáte, tak si můžete vytvořit nový. Při určení umístění televizoru vyberte variantu „Doma“. Přístroj disponuje běžnou sadou DVB-T2/C/S2 tunerů. Co se týče svižnosti pohybu v menu, nebo přepínání stanic, tak spadá do průměru. Rozhodně ji nelze označit za bleskurychlou, ale na druhou stranu není ani nemožně pomalá. S ohledem na cenovku přístroje mi přijde adekvátní. Spuštění televize, případně její restart, patří k tomu pomalejšímu. To sice platí do jisté míry pro všechny Android TV, ale zde je to ještě o kousek horší. Pokud by vás zajímala hardwarové konfigurace, tak se jedná o čtyřjádrový procesor ARM Cortex-A55, Mali-370 MP GPU, 2 GB RAM a 16 GB interní paměti. Menu na domovské stránce vypadá podobně jako u dalších Android TV. Tedy jeden řádek s aplikacemi, druhý s televizními stanicemi a náhledy jejich pořadů a jako poslední je nastavení. Ne všechny položky v menu nastavení jsou přeloženy správně (tak, abyste je pochopili). Navíc není přítomna ani nápověda, takže je to občas trošku hádání. Zajímavostí je dálkové ovládání. K tv dostanete (podobně jako u některých Philipsů) dva dálkové ovládače. První je klasického typu, má 45 tlačítek a druhý je modernější s 19 tlačítky a zabudovaným mikrofonem pro hlasové ovládání. Oběma ovladačům dominuje obří tlačítko pro spuštění Netflixu. Krom toho, že jsou dva (mě by bohatě stačil jen druhý ovladač) jim nemám co vytknout. Dobře padnou do ruky a pohodlně se ovládají. Vzhledově se jedná o levný černý plast. Abych měl pohled na fungování s tv i z delšího časového pohledu, hledal jsem zkušenosti a stížnosti uživatelů. Většinou se týkali samovolných restartů, které jsou tak nějak typické pro Android TV. Nutno říct, že ostatní značky, které používají tento systém se už s nimi zvládli docela popasovat a nastávají u nich jen výjimečně (Sony + Philips). Rovněž se objevovala častá zkušenost s tím, že tv nehlásila žádné dostupné updaty operačního systému, ale na webu výrobce dostupné jsou. Řešením může být ruční instalace skrze USB port, někomu pomohla omezit problémy s restartováním tv. Systém tedy zatím bez chyby není. Ale to zákazníkům preferující co nejnižší cenu až tolik vadit nemusí. Před případnou koupí si to zvažte sami. Navíc existuje naděje, že dojde časem k nápravě v dalších verzích systému. zpět nahoru ↑

Obnovovací frekvence panelu je 50 Hz, typově jde o VA panel a má přímé podsvícení. Slušný základ, díky kterému se kontrastní poměr dostal na úroveň 4 200 : 1. Daní za to jsou slabší pozorovací úhly. Pro ideální divácký zážitek potřebujete sedět přímo před televizorem. Dalším omezením VA panelu je maximální jas. Ten zda nabývá hodnoty 320 nitů, což je hodnota srovnatelná s podobně vybavenou konkurencí. Podání černé barvy není zcela rovnoměrné. Všechny čtyři rohy jsou o trochu tmavší než zbytek obrazovky. Velmi příjemným překvapením je podpora HDR formátů. Podporovány jsou všechny, včetně HDR10+. To znamená HLG, Dolby Vision a HDR10. Jak vyplývá z hodnot uvedených v předchozím odstavci, nejedná se o televizor, který by dokázal s HDR obrazem zázraky (ale to žádný v této ceně). Takže HDR obsah vypadá skoro stejně jako ten v SDR. TV neumí local dimming. Dokáže ztemnit celou obrazovku, ale to kvalitě obrazu mnoho nepřidá. Nečekaně dobré je naopak pokrytí barevného spektra. To dosahuje v DCI-P3 93 % a Rec. 2020 71 %. To jsou hodnoty, kterých dosahují výrazně dražší obrazovky. Zvládání slunečních odrazů je nepatrně horší než je průměr. Zpracování pohybu je trochu slabší. Obrazový procesor ještě není na úrovni produkce top značek. Znatelné je to hlavně za situace kdy se člověk pohybuje napříč obrazem a je vidět jak se mu mění odstín kůže. Znatelné je to například u atletiky nebo MMA zápasu. Ztráta detailů je znatelná. Sportovním fanouškům bych rozhodně doporučil investici do 100 Hz panelu. Například Samsung RU8002 je jen o par tisíc dražší. Obrazově je na tom někde mezi Samsungem RU71xx a RU7400. Je vidět, že obrazový procesor je skutečně spíše základní. Na druhou stranu běžný upscalling televizního vysílání zvládá docela slušně. Z pohledu her je rozhodně použitelná. Input lag 14 ms v herním módu je slušná hodnota. Pokročilé technologie jako FreeSync však budete hledat marně. zpět nahoru ↑

Dva reproduktory (10 W), které ústí směrem dolů. Standardní výbava. Pro náročnější uživatele to rozhodně nestačí a doporučuji investici do externího repro nebo soundbaru. Mezi krokem může být i TCL 55EC780, který nabízí zabudovaný základní soundbar. Pokud se mezi náročnější uživatele nepočítáte, zklamáni nebudete. Dialogy jsou zřetelné a zvuk je do určité úrovně hlasitosti relativně čistý. Podporuje Dolby Atmos, ale pouze v případě přenosu skrze HDMI. Ne přes streamovací služby typu Netflix nebo Amazon Prime. Mimochodem ARC je podporováno jen na HDMI portu číslo 3. Pro některé uživatele může být zajímavá informace, že je k dispozici konektor na sluchátka. zpět nahoru ↑

• Mód obrazu – Kino
  • Jas – 80
  • Úroveň černé – 50
  • Kontrast – 80
  • Dynamický kontrast – vypnuto
  • Dynamické podsvícená – vypnuto

VideoAudioObrázky
AVIWMAHEIF
WMVMP3JPG
MP4WAVPNG
MPGBMP
MKV
WebM
VP9

Vyplatí se kupovat TCL televizor?

Tahle čínská značka je na vzestupu, o tom není debat. Dle svých vlastních prohlášení se specializuje na levné a přitom kvalitní 4K televizory. A jak je to doopravdy? Pokud hledáte opravdu levný 4K televizor, tak bych TCL zvážil. Zejména pokud přecházíte z nějakého staršího kusu a chytrý operační systém pro vás bude novinkou u každé značky. V případě, že už jste zvyklí na Tizen nebo WebOS a vyhovuje vám, cena není u TCL až tak extrémně nižší, aby stála za přechod. Samozřejmě za předpokladu, že jsou obrazové kvality přístroje stejné. Uvidíme, zda bude umět TCL nabídnout přístroj i pro náročné tv diváky, kteří nakupují v cenové relaci 30 – 50 000 Kč. Zatím cílí spíše na opačnou stranu cenového spektra. Zjistit cenu zpět nahoru ↑

Jaké modely má TCL v roce 2019

Musím přiznat, že se letos s produkcí TCL do větších podrobností seznamuji poprvé, proto nemám reference na loňské modely a přehled není tak podrobný jako u ostatních značek. Pár zajímavostí pro začátek:
  • TCL se zatím nepustilo do OLED technologie.
  • Používají technologii kvantových teček (Quantum Dots), podobně jako Samsung.
  • V Evropě, potažmo v ČR je nejspíš nabízena jen část produkce, snad se to časem změní.
  • Hodně sází na VA panely, bohužel 100 Hz v nabídce u většiny nenajdete.

TCL X10 QLED

Dostupné velikosti:
  • TCL 55X10
  • TCL 65X10
Nejvyšší model v nabídce, který se dostal na trh koncem listopadu 2019. Minimálně dle papírové specifikace vypadá velmi zajímavě. 4K rozlišení, 100 Hz, 10 bitů bez FRC, QLED a vysoký počet stmívacích zón pro local dimming. Do toho vylepšení pozorovacích úhlů. Zdá se, že by to mohl být přímý konkurent pro Samsung QE55Q85R, uvidíme jaký bude rozdíl v ceně a kvalitě obrazu. Posledním bonusem je integrovaný soundbar od Onkyo, který podporuje Dolby Atmos. Dostupná velikost je 55 a 65 palců.

EC78

Dostupné velikosti:
  • TCL 65EC780
  • TCL 55EC780
Bohužel už jen 50 Hz VA panel, 8 bitů + FRC. Podpora širokého spektra HDR formátů: HDR10, HDR10 +, Dolby Vision, HLG. Wider color gamut. Jako operační systém stále Android TV a zvukový výkon 2x 15W.

EP68

Dostupné velikosti:
  • TCL 65EP680
  • TCL 55EP680
  • TCL 50EP680
V zásadě shodné parametry jako EC78, ale slabší zvuk 2x 10W.

EP66

Dostupné velikosti:
  • TCL 75EP660
  • TCL 65EP660
  • TCL 60EP660
  • TCL 55EP660
  • TCL 50EP660
  • TCL 43EP660
Už bez podpory Dolby Digital, jinak na úrovni předchozího modelu.

EP64

Dostupné velikosti:
  • TCL 65EP640
  • TCL 55EP640
  • TCL 50EP640
  • TCL 43EP640
Stejně jako EP66, ale slabší zvuk 2x 8W.

DP60

Základní 4K LCD řada, bez podpory širšího barevného spektra. Jinak klasika VA, 50 HZ. Podpora HDR10 a HLG, zvuk 2x 8W. Dostupné velikosti:
  • TCL 65DP600
  • TCL 55DP600
  • TCL 50DP600
  • TCL 49DP600
  • TCL 43DP600

ES560

LCD s fullHD rozlišením (menší úhlopříčka má dokonce jen 1366 x 768). Dostupné velikosti:
  • TCL 40EP560
  • TCL 32EP560
Zjistit cenu Hodnotili jsme i QLED televizory Samsung – mrkněte na porovnání televizí.

6.4 Total Score
Hodnocení TCL 55EP680

Tím nejatraktivnějším na tomto modelu má být jeho cena. Když jsem porovnal aktuální nabídku konkurence, tak je na tom plus mínus stejně. Líbí se mi solidní zpracování, podpora všech HDR formátů (i když je u této řady prakticky k ničemu) a solidní využití pro hry. Obrazově je na tom stejně jako Samsungy podobné ceny. Operační systém má zatím občas svoje mouchy, ale věřím že se to časem spraví. Při výběru bych hodně zvažoval aktuální ceny. Pokud bude Samsung za stejnou cenu (a nevadí vám chybějící xvid, DTS nebo sluchátka), tak bych zůstal u Samsungu. V případě, že vám některá z uvedených vlastností chybí, případně je TCL EP680 cenově výhodnější, tak je rozhodně zajímavou alternativou.

6.4Hodnocení Covybrat.cz:
6.5
5