Co je to upscaling

Aktualizováno v listopadu 2023

Rozlišení moderních televizorů je často větší než rozlišení zdrojového (přehrávaného) videa. A aby i takový obraz vypadal na obří obrazovce televizoru co nejlépe, využívají televizory technologii která se nazývá upscaling. V článku si vysvětlíme jak funguje, k čemu je a ukážeme si na obrázcích i praktické příklady toho co dokáže a jaké jsou její omezení.

Nejlepší televize

NázevKde koupitKontrastÚhlyBarvyKonstrukceDynamikaSystémHodnocení
celkem
1.LG 55G3Zjistit cenu95 %100 %85 %90 %90 %80 %
91 %
2.Samsung 55S95CZjistit cenu95 %100 %90 %90 %90 %80 %
91 %
3.Philips 55OLED908Zjistit cenu95 %100 %83 %90 %90 %80 %
89 %
4.Samsung 55S90CZjistit cenu95 %100 %80 %85 %90 %80 %
88 %
Recenze
5.LG OLED55C3Zjistit cenu95 %95 %80 %85 %90 %80 %
87 %
Recenze
6.Philips 55OLED818Zjistit cenu95 %80 %80 %85 %90 %80 %
87 %
7.LG OLED55C2Zjistit cenu95 %95 %75 %85 %90 %80 %
86 %
Recenze
8.Sony 55A80LZjistit cenu95 %95 %75 %85 %90 %75 %
85 %
9.LG 55B3Zjistit cenu90 %95 %75 %85 %85 %80 %
84 %
Recenze
10.Philips 55OLED718Zjistit cenu90 %95 %75 %85 %85 %80 %
84 %
11.Samsung 55QN95CZjistit cenu90 %70 %80 %90 %85 %80 %
84 %
12.Sony 65X95LZjistit cenu90 %70 %80 %85 %85 %80 %
83 %
13.Samsung QN90CZjistit cenu85 %70 %75 %85 %85 %80 %
81 %
Recenze
14.TCL 55C845Zjistit cenu85 %60 %80 %80 %75 %75 %
78 %
Recenze
15.Samsung 55QN85CZjistit cenu85 %60 %70 %85 %85 %80 %
78 %
Recenze
16.Sony XR-55X90LZjistit cenu85 %60 %70 %80 %85 %75 %
77 %
17.Samsung 55Q80CZjistit cenu80 %60 %70 %80 %75 %80 %
74 %
Recenze
18.TCL 55C745Zjistit cenu80 %60 %70 %80 %75 %75 %
74 %
19.Philips 55PUS8818Zjistit cenu40 %65 %60 %80 %75 %80 %
63 %
20.Samsung 55Q70CZjistit cenu50 %60 %50 %75 %75 %80 %
62 %
Recenze
21.Samsung 55Q60CZjistit cenu50 %60 %45 %75 %60 %75 %
57 %
Recenze
22.Samsung 55CU7172Zjistit cenu50 %55 %25 %70 %60 %75 %
52 %
Recenze

Důkladného průvodce výběrem televizoru najdete zde.

Pod anglickým slovem upscaling se označuje situace, kdy televizor „přepočítává“ video z menšího rozlišení do vyššího. S ohledem na fakt, že většina v současné době prodávaných televizorů má rozlišení 4K a velká část videí co ní budete sledovat bude v nižším rozlišení. Zejména starší filmy a pořady byly natočené kamerami, které HD neuměly – protože v té době takové rozlišení ani neexistovalo. U televizního vysílání se většinou potkáte s těmito rozlišeními:

  • Full HD (1920 × 1080 px)
  • HD (720 × 1280 px)
  • SD+ (1440 × 1080 px)
  • SD (960 × 540 px)

Upscaling má na starost obrazový procesor a určuje jak bude video v nižším rozlišení vypadat na vašem televizoru. Zejména pokud jde o jeho ostrost a vykreslení detailů. Upscaling využíváte u 4K televizoru velmi často. U televizního vysílání v našich končinách vždy, ale také při přehrávání DVD, nebo třeba filmů z Netflixu či jiné služby co nejsou ve 4K. 

Podívejme se na to ještě z jednoho pohledu. Ve 4K rozlišení máte 8 294 400 pixelů a ve 720p je 921 600. Což je více než osmkrát tolik. A čím menší bude zdrojové rozlišení, tím více pixelů mu bude „chybět“ proti cílovému rozlišení.

Zásadní podíl na výsledku upscalingu má totiž kvalita zdrojového videa. Pokud převádíte video z fullHD do 4K, tak to bude ve většině případů vypadat výborně. A čím horší bude vstupní rozlišení, tím horší bude výsledek. Jasně, prémiové značky typu Sony nebo Panasonicu budou nejspíš vždy vypadat o trochu lépe, ale jak říká staré české přísloví – „z h*vna bič neupletete“ 🙂 Podívejte se na následující příklady, co dokáže upscaling udělat s jednotlivými rozlišeními:

  • 144p (256 × 144 px) – prehistorické rozlišení z devadesátých let, chci na něm ukázat že ani sebelepší algoritmy nepomohou pokud jsou zdrojová data nekvalitní
  • 360p (480 × 360 px) – s tímto rozlišením se už moc nesetkáme, opět jen pro demonstrační účely
  • 480p (640 × 480 px) – podobné SD tv vysílání
  • 720p (1 280 × 720 px) – HD tv vysílání

Níže naleznete příklady obrázků v určitém rozlišení a co s nimi udělal upscaling pro přepočet do 4K rozlišení. Všechny obrázky je možné zvětšit (prokliknout), ideálně si je pusťte oba vedle sebe, pak jsou rozdíly nejvíce patrné.

720p

Vlevo vidíte původní obrázek, vpravo výsledek upscallingu. Jelikož je i zdrojový obrázek v relativně slušném rozlišení, není na první pohled rozdíl enormní. Ale když se podíváte na ruce postavy, či konce dredů, tak si rozdílu všimnete. Zvlášť pokud se budete dívat na 4K obrazovce.

480p

U nižšího rozlišení je už rozdíl výraznější. Opět se podívejte na ruce, konec dredů, obličej nebo i tuniku postavu. Rozdíl je patrný i na fullHD monitoru, na 4K televizi je ještě zřetelnější.

360p

Opět výrazné zlepšení a můžete se podívat na stejná místa jako u předchozího rozlišení. Nicméně jak sami vidíte, výsledek není tak dobrý jako u 480p. Zdrojová kvalita videa prostě není dostatečná a i když se algoritmus snaží seč může, tak nedostatky jsou patrné.

144p

Uvádím spíše pro zajímavost, tento formát videa je prehistorický a šance že se s ním potkáte je minimální. Chtěl jsem však jeho pomocí ilustrovat vliv kvality výchozího videa na výsledek upscalingu. Oba snímky mají nedostatečnou kvalitu, ale u toho prošel upscalingem (ten vpravo) vidíte po rozkliknutí například citelně ostřejší linii ucha, rukou nebo detaily v obličeji. Přestože to není kvalita která by vám přišla jako dostatečná, rozdíl oproti zdrojovému obrazu je to docela značný.

Dobré video s názorným vysvětlením

Pokud umíte anglicky (nebo si zapnete automatický překlad titulků), tak se podívejte na toto video, kde to pán moc hezky vizuálně vysvětluje a ukazuje.

Jak vám tento test pomohl? Budeme rádi, když ho ohodnotíte hvězdičkami.

4.7/5 3 hodnocení

Přihlašte se do newsletteru a
získejte super tipy do emailu

Pravidelně zhruba 1 až 3 krát měsíčně vám pošleme skvělé tipy na nakupování, nové testy a nejlepší recenze.

Co můžete čekat?

  1. Tipy na opravdu dobré nákupy (vybíráme jen to, co bychom poslali sami sobě)
  2. Výhodné nabídky a slevy (vybereme jen ty opravdu dobré)
  3. Rady k nakupování
  4. Nové recenze produktů
  5. Nové srovnávací testy
  6. Tyto e-maily jsou zdarma
  7. Neposíláme spam, ani obchodní nabídky třetích stran
Načítáme ...

Děkujeme za přihlášení do newsletteru. Teď ještě mrkněte do emailu a potvrďte, že jste o zařazení do newsletteru požádali opravdu vy. 🙂

Pro info si přečtěte naše zásady osobních údajů a GDPR.

Sledujte nás na sociálních sítích

Na FB, Instáč a Twitter píšeme novinky o nakupování na internetu a zajímavé tipy, které na covybrat.cz nenajdete.

Budeme rádi za vaše názory a připomínky

      Přidejte váš dotaz nebo recenzi

      Před odesláním komentáře byste měli vědět jak pracujeme s vašimi osobními údaji. Důvodem pro zpracování osobních údajů je náš oprávněný zájem. Jsme správci osobních údajů a chráníme je v souladu se zákonem 101/2000 Sb., O ochraně osobních údajů a s principy obsaženými ve směrnici EU č. 95/46/EC (GDPR). Při odeslání komentáře zpracováváme tyto osobní údaje - jméno, email a vaši IP adresu. Jméno používáme pro oslovení při případné odpovědi. Jméno můžete nahradit i přezdívkou. Email používáme pouze pro odeslání notifikačního emailu se zprávou, že vám někdo odpověděl na váš dotaz, případně rovnou pošleme odpověď na váš dotaz. Email je neveřejný a pro jiné účely ho nepoužíváme. IP adresu využíváme výlučně pro ochranu formuláře před spamem. Případné úpravy osobních údajů a žádosti o smazání můžete vyřídit emailově na poradime@covybrat.cz.

      Covybrat.cz
      Logo